П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 560/6062/24
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Тарновецький І.І.
Суддя-доповідач - Мацький Є.М.
17 жовтня 2024 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Мацького Є.М.
суддів: Сушка О.О. Залімського І. Г. ,
розглянувши у письмовому провадженні апеляційну скаргу Дочірнього підприємства "Торгово-виробничого комплексу Товариства з додатковою відповідальністю "Кам`янець-Подільський електромеханічний завод" на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 29 липня 2024 року у справі за адміністративним позовом Керівника Кам`янець-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області до Дочірнього підприємства "Торгово-виробничого комплексу Товариства з додатковою відповідальністю "Кам`янець-Подільський електромеханічний завод" про зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
1. 23 квітня 2024 року керівник Кам`янець-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області звернувся в Хмельницький окружний адміністративний суд з позовною заявою до Дочірнього підприємства "Торгово-виробничий комплекс Товариства з додатковою відповідальністю "Кам`янець-Подільський електромеханічний завод" / надалі -апелянт/ про зобов`язання вчинити дії.
2. Позовні вимоги мотивовані тим, що Кам`янець-Подільським районним управлінням Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області виявлено ряд порушень щодо утримання захисної споруди цивільного захисту, яка перебуває на балансі ДП «ТДВ «Кам`янець-Подільський електромеханічний завод», а саме захисна споруда цивільного захисту (сховище) № 84120, яка розташована за адресою: вул. Хмельницьке шосе, 32, м. Кам`янець-Подільський, Хмельницька область, яка в умовах військової агресії російської федерації проти України через недодержання та порушення балансоутримувачем вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд) є не готовою до використання за призначенням, через що не здатна забезпечити захист цивільного населення та у разі використання за призначенням може створювати загрозу для життя та здоров`я людей. Власником зазначеної захисної споруди цивільного захисту є Регіональне відділення Фонду державного майна по Вінницькій та Хмельницькій областях. Балансоутримувачем вказаної захисної споруди є ДП «ТДВ «Кам`янець-Подільський електромеханічний завод». Так, згідно актів оцінки готовності захисної споруди цивільного захисту (сховища) № 84120 від 07.09.2023, № 84120 від 23.11.2023 технічний стан вказаної захисної споруди оцінено як «не готова». Відповідно до зазначених актів надано рекомендації балансоутримувачу - ДП «ТДВ «Кам`янець-Подільський електромеханічний завод» щодо приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням, а саме:
- відвести воду з сховища та провести гідроізоляцію;
- електропостачання виконати згідно правил улаштування електрообладнання;
- приміщення обладнати резервним джерелом живлення;
- приміщення забезпечити первинними засобами пожежегасіння;
- пофарбувати труби для подачі повітря у відповідні кольори (білий, жовтий);
- приміщення очистити від сторонніх предметів;
- забезпечити приміщення місцями для сидіння та відпочинку людей;
- приміщення забезпечити індивідуальними засобами органів дихання;
- приміщення та територію забезпечити відповідними знаками та вказівниками.
3. Також, в зазначених актах вказано спеціальний висновок - захисна споруда цивільного захисту (сховище) № 84120 потребує капітального ремонту та укомплектації.
4. Окрім того, за результатами проведеного вивчення, 19.07.2023 окружною прокуратурою внесено відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №42023242230000016, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 367 КК України по факту, серед іншого, незабезпечення готовності до експлуатації захисної споруди цивільного захисту (укриття) № 84120.
5. Незважаючи на введений першочерговим Указом Президента України № 64/2022 з 24.02.2022 на території України воєнний стан, що триває понад рік та існування постійної загрози життю та здоров`ю людей, позивач по даний час не виконав рекомендацій комісії за результатом проведення оцінки стану готовності вказаної захисної споруди та не привів дану споруду у придатний для використання за призначенням стан. Наведене свідчить про тривалість та систематичність порушень у сфері цивільного захисту при утриманні вказаної споруди цивільного захисту, що може призвести до порушень інтересів держави в частині завдання шкоди життю та здоров`ю людей.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕННЯ СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ
6. 29 липня 2024 року рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду позовні вимоги задоволено.
7. Зобов`язано Дочірнє підприємство "Торгово-виробничий комплекс Товариства з додатковою відповідальністю "Кам`янець-Подільський електромеханічний завод" привести у стан готовності захисну споруду (сховище) № 84120, що знаходиться за адресою: вул. Хмельницьке шосе, 32, м. Кам`янець-Подільський, Хмельницька область з метою використання її за призначенням відповідно до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ДОВОДІВ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ
8. Апелянт ДП " ТВК Товариства з додатковою відповідальністю "Кам`янець-Подільський електромеханічний завод", не погодившись з рішенням суду першої інстанції, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просив його скасувати та прийняти нове, яким відмвоити в задоволенні позовних вимог.
9. Апелянт зазначив, що вказана захисна споруда цивільного захисту (сховище) № 84120, яка розташована за адресою: вул. Хмельницьке шосе, 32, м. Кам`янець-Подільський, Хмельницька область, не перебуває на його балансі, а отже в них відсутній обов`язок її утримувати.
ІІ. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДОМ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ
10. Кам`янець-Подільською окружною прокуратурою у ході вивчення стану додержання законів при використанні захисних споруд цивільного захисту населення на території міста Кам`янця-Подільського Хмельницької області встановлено, що захисна споруда цивільного захисту № 84120, яка розташована за адресою: вул. Хмельницьке шосе, 32, м. Кам`янець-Подільський, Хмельницька область, та яка належить Регіональному відділенню Фонду державного майна по Вінницькій та Хмельницькій областях та експлуатується дочірнім підприємством «Торгово-виробничий комплекс Товариства з додатковою відповідальністю «Кам`янець-Подільський електромеханічний завод» знаходиться у не готовому для використання у воєнний час за цільовим призначенням стані.
11. Кам`янець-Подільським районним управлінням Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області виявлено ряд порушень щодо утримання захисної споруди цивільного захисту, яка перебуває на балансі ДП «ТДВ «Кам`янець-Подільський електромеханічний завод», а саме захисна споруда цивільного захисту (сховище) № 84120, яка розташована за адресою: вул. Хмельницьке шосе, 32, м. Кам`янець-Подільський, Хмельницька область, яка в умовах військової агресії російської федерації проти України через недодержання та порушення балансоутримувачем вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд) є не готовою до використання за призначенням, через що не здатна забезпечити захист цивільного населення та у разі використання за призначенням може створювати загрозу для життя та здоров`я людей.
12. Власником зазначеної захисної споруди цивільного захисту є Регіональне відділення Фонду державного майна по Вінницькій та Хмельницькій областях.
13. Балансоутримувачем вказаної захисної споруди є ДП «ТДВ «Кам`янець- Подільський електромеханічний завод».
14. Згідно актів оцінки готовності захисної споруди цивільного захисту (сховища) № 84120 від 07.09.2023, № 84120 від 23.11.2023 технічний стан зазначеної захисної споруди оцінено як «не готова».
15. Відповідно до актів оцінки готовності захисної споруди цивільного захисту (сховища) № 84120 від 07.09.2023, № 84120 від 23.11.2023 надано рекомендації балансоутримувачу - ДП «ТДВ «Кам`янець-Подільський електромеханічний завод» щодо приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням, а саме: відвести воду з сховища та провести гідроізоляцію; електропостачання виконати згідно правил улаштування електрообладнання; приміщення обладнати резервним джерелом живлення; приміщення забезпечити первинними засобами пожежегасіння; пофарбувати труби для подачі повітря у відповідні кольори (білий, жовтий); приміщення очистити від сторонніх предметів; забезпечити приміщення місцями для сидіння та відпочинку людей; приміщення забезпечити індивідуальними засобами органів дихання; приміщення та територію забезпечити відповідними знаками та вказівниками.
16. Також, в актах зроблено спеціальний висновок - захисна споруда цивільного захисту (сховище) № 84120 потребує капітального ремонту та укомплектації.
17. За результатами проведеного вивчення, 19.07.2023 окружною прокуратурою внесено відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 42023242230000016, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 367 КК України по факту, серед іншого, незабезпечення готовності до експлуатації захисної споруди цивільного захисту (укриття) №84120.
18. Вважаючи протиправною бездіяльність відповідача щодо не приведення захисної споруди цивільного захисту (сховища) № 84120, що перебуває на його балансі в належний технічний стан та готовність до укриття населення, прокурор звернувся до суду з цим позовом.
ІІІ. ДОВОДИ СТОРІН
19 . Апелянт вказав, що захисна споруда цивільного захисту (сховище) № 84120, яка розташована за адресою: вул. Хмельницьке шосе, 32, м. Кам`янець-Подільський, Хмельницька область, не перебуває на його балансі, а отже в них відсутній обов`язок її утримувати.
20. Позивач зазначив, що Кам`янець-Подільським районним управлінням Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області виявлено ряд порушень щодо утримання захисної споруди цивільного захисту, яка перебуває на балансі ДП «ТДВ «Кам`янець-Подільський електромеханічний завод», а саме захисна споруда цивільного захисту (сховище) № 84120, яка розташована за адресою: вул. Хмельницьке шосе, 32, м. Кам`янець-Подільський, Хмельницька область, яка в умовах військової агресії російської федерації проти України через недодержання та порушення балансоутримувачем вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд) є не готовою до використання за призначенням, через що не здатна забезпечити захист цивільного населення та у разі використання за призначенням може створювати загрозу для життя та здоров`я людей. Власником зазначеної захисної споруди цивільного захисту є Регіональне відділення Фонду державного майна по Вінницькій та Хмельницькій областях. Балансоутримувачем вказаної захисної споруди є ДП «ТДВ «Кам`янець-Подільський електромеханічний завод». Так, згідно актів оцінки готовності захисної споруди цивільного захисту (сховища) № 84120 від 07.09.2023, № 84120 від 23.11.2023 технічний стан вказаної захисної споруди оцінено як «не готова».
ІV. ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
21. Згідно зі статтею 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
22. Відповідно до ст. 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.
23. Статтею 27 Конституції України також визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.
24. Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64/2022 на території України з 24.02.2022 на 30 діб введено воєнний стан, який продовжений на відповідний термін на підставі указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні».
25. Відповідно до ст. 2 Закону України «Про оборону України» оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.
26. Згідно ст. 3 Закону України «Про оборону України» підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.
27. Відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України (далі Кодекс ЦЗ) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.
28. Цивільним захистом, відповідно до ст. 4 Кодексу ЦЗ, є комплекс заходів, які реалізуються на території України в мирний час та в особливий період і спрямовані на захист населення, територій, навколишнього природного середовища, майна, матеріальних і культурних цінностей від надзвичайних запобігання виникненню таких ситуацій та інших небезпечних подій, ситуацій та подій, ліквідацію їх наслідків, надання допомоги постраждалим, здійснення державного нагляду (контролю) у 1 сфері пожежної та техногенної безпеки.
29. Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 21 Кодексу ЦЗ громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту» та їх використання.
30. Відповідно до ч. 4 ст. 32 Кодексу ЦЗ для вирішення питань щодо укриття категорій населення, визначених частиною третьою цієї статті, центральні органи виконавчої влади, інші органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.
31. Відповідно до ч. 5 ст. 32 Кодексу порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд з фонду та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.
32. Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 (далі Порядок №138), визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.
33. Відповідно до ч. 8 ст. 32 Кодексу ЦЗ, п. 9 Порядку №138 утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням і здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони (перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.
34. У відповідності до п. 3 Порядку №138 балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.
35. Згідно пункту 10 Порядку №138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття заселення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у Готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.
36. Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті західної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.
37. Частиною 1 ст. 20 Кодексу ЦЗ визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання, здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій, забезпечення дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, використання та реконструкції захисних споруд цивільного захисту.
38. Згідно пункту 11 Порядку №138 вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.
39. Відповідно до п. 1 Розділу І «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.
40. Захисні пристрої призначені для захисту осіб, що переховуються у сховищах, від надмірного тиску повітряної ударної хвилі під час застосування звичайної зброї та засобів масового ураження. До захисних пристроїв, якими обладнуються сховища, належать захисно-герметичні і герметичні двері, віконниці (ставні), захисні секції, клапани-відтиначі, КНТ тощо (підпункт 1 пункту 2 розділу III Вимоги).
41. Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (п. 6 Розділу VIII Вимоги).
42. Відповідно підпункту 1 п. 2 розділу VI Вимоги, для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувач і здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.
43. Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
44. За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.
45. Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимоги).
46. Підпунктами 5, 6 п. 2 розділу VI Вимоги визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану і готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.
47. Відповідно до підпункту 8 п. 2 Розділу VI Вимоги під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого, інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди. За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може фути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використанню за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готового або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основ них недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.
48. У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимоги).
49. Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено п. 8 ст. 32 Кодексу та п. 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138.
50. Відтак, систематичне невжиття визначених законодавством заходів з метою приведення захисних споруд цивільного захисту, балансоутримувачем яких є відповідач до стану готовності, суперечать інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.
V. ПОЗИЦІЯ АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ
51. Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої апеляційної скарги, Апеляційний Суд виходить з наступного.
52. В своїх доводах апелянт зазначає про недоведеність прокурором та не підтвердження судом першої інстанції факту перебування спірної захисної споруди цивільного захисту у нього на балансі.
53. На підтвердження своїх доводів апелянт зазначає, що усі подані до суду першої інстанції документи свідчать про те, що вказана захисна споруда (сховище) не перебувала та не перебуває на балансі у ДП «ТВК ТДВ Кам`янець-Подільський електромеханічний завод»
54. Колегія суддів вважає безпідставними такі доводи, виходячи з наступного.
55. Кам`янець-Подільським районним управлінням Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області виявлено ряд порушень щодо утримання захисної споруди цивільного захисту, яка перебуває на балансі ДП «ТДВ «Кам`янець-Подільський електромеханічний завод», а саме захисна споруда цивільного захисту (сховище) № 84120, яка розташована за адресою: вул. Хмельницьке шосе, 32, м. Кам`янець-Подільський, Хмельницька область, яка в умовах військової агресії російської федерації проти України через недодержання та порушення балансоутримувачем вимог законодавства У країни в сфері використання та забезпечення функціонування об єктів цивільного захисту (захисних споруд) є не готовою до використання за призначенням, через що нездатна забезпечити захист цивільного населення та у разі використання за призначенням може створювати загрозу для життя та здоров я людей.
56. Власником зазначеної захисної споруди цивільного захисту є Регіональне відділення Фонду державного майна по Вінницькій та Хмельницькій областях.
57. Балансоутримувачем вказаної захисної споруди є ДП «ТДВ «Кам янець- Подільський електромеханічний завод».
58. Так, згідно актів оцінки готовності захисної споруди цивільного захисту (сховища) № 84120 від 07.09.2023, № 84120 від 23.11.2023 технічний стан вказаної захисної споруди оцінено як «не готова». Відповідно до зазначених актів надано рекомендації балансоутримувачу - ДП «ТДВ «Кам`янець-Подільський електромеханічний завод» щодо приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням, а саме: електропостачання виконати згідно правил улаштування електрообладнання; - приміщення обладнати резервним джерелом живлення; приміщення забезпечити первинними засобами поежогасінна; пофарбувати труби для подачі повітря у відповідні кольори (білий, жовтий); приміщення очистити від сторонніх предметів; забезпечити приміщення місцями для сидіння та відпочинку людей; приміщення забезпечити індивідуальними засобами органів дихання; приміщення та територію забезпечити відповідними знаками та вказівниками.
59. Також, в зазначених актах вказано спеціальний висновок - захисна споруда цивільного захисту (сховище) № 84120 потребує капітального ремонту та укомплектації.
60. Таким чином, незважаючи на введений першочерговим Указом Президента України № 64/2022 з 24.02.2022 на території України воєнний стан, що триває понад 2 роки та існування постійної загрози життю та здоров`ю людей, апелянтом не було виконано рекомендацій комісії за результатом проведення оцінки стану готовності вказаної захисної споруди та не привело дану споруду у придатний для використання за призначенням стан.
61. Судом першої інстанції вірно, із посиланням на норми Кодексу цивільного захисту, Порядку 138 та Вимог № 579, за результатами досліджених доказів у справі, встановлено обов`язок апелянта як балансоутримувача, привести у стан готовності захисну споруду (сховище) № 84120, що знаходиться за адресою: вул. Хмельницьке шосе, 32, м. Кам`янець-Подільський, Хмельницька область з метою використання її за призначенням відповідно до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України N«579 від 09.07.2018.
62. Відповідно до статті 72 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність абоь обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються письмовими, речовими і електронними доказами.
63. На спростування доводів апелянта та підтвердження факту перебування захисної споруди №84120 на балансі ДП «ТДВ «Кам`янець-Подільський електромеханічний завод» (код ЄДРПОУ 40335888) та, відповідно - обов`язок останнього, на забезпечення утримання цієї захисної споруди у готовності до використання за призначенням, позивачем були надані письмові докази, що були досліджені судом першої інстанції.
64. Так, згідно копії листа Департаменту з питань оборонної роботи та цивільного захисту Хмельницької обласної державної адміністрації №281/23 від 29.09.2023, копії облікової картки сховища, копії паспорту захисної споруди цивільного захисту (сховища) №84120, яка розташована за адресою: вул. Хмельницьке шосе, 32, м. Кам`янець-Подільський, Хмельницька область, і судом першої інстанції встановлено, що захисна споруда цивільного захисту № 84120 належить та експлуатується апелянтом.
65. Таким чином, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про наявність правових підстав для визнання протиправною бездіяльність апелянта щодо не вжиття заходів по приведенню у стан готовності визначеної вище захисної споруди, з метою використання її за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 та зобов`язання відповідача привести у стан готовності таку захисну споруди, з метою використання її за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.
VІ. ВИСНОВКИ АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ.
66. Згідно зі ст.90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
67. Відповідно до частин першої, другої, третьої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
68. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
69. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
70. Зазначеним вимогам закону судове рішення відповідає.
71. Переглянувши судове рішення в межах апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлення судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального та процесуального права, Апеляційний Суд дійшов висновку, що при ухваленні оскаржуваного судового рішення, суд першої інстанції не допустив неправильного застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, які б були б підставою для скасування судового рішення, а тому апеляційну скаргу Дочірнього підприємства "Торгово-виробничого комплексу Товариства з додатковою відповідальністю "Кам`янець-Подільський електромеханічний завод" слід залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Дочірнього підприємства "Торгово-виробничого комплексу Товариства з додатковою відповідальністю "Кам`янець-Подільський електромеханічний завод" залишити без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 29 липня 2024 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з моменту прийняття та оскарженню не підлягає, крім випадків передбачених пп. "а"-"г" п.2 ч.5 ст. 328 КАС України.
Головуючий Мацький Є.М. Судді Сушко О.О. Залімський І. Г.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2024 |
Оприлюднено | 21.10.2024 |
Номер документу | 122400651 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Мацький Є.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні