ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 жовтня 2024 рокуЛьвівСправа № 300/4337/24 пров. № А/857/20412/24
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого-суддіКузьмича С. М.,
суддівГудима Л.Я., Качмара В.Я.,
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Львові справу за апеляційною скаргою Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Івано-Франківської області на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 08 липня 2024 року (ухвалене головуючим суддею Боршовським Т.І. у м. Івано-Франківськ) у справі № 300/4337/24 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Івано-Франківської області , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, Рада адвокатів Івано-Франківської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання до вчинення дій,
ВСТАНОВИВ:
Позивачка звернулася до суду із адміністративним позовом до відповідача в якому просила:
визнати протиправною бездіяльність КДКА Івано-Франківської області, яка полягає у невиконанні свого обов`язку щодо оприлюднення наборів даних у формі відкритих даних на офіційному веб-сайті (http://advokaty.if.ua/#) та Єдиному державному веб-порталі відкритих даних (https://data.gov.ua/), що передбачений ст. 10-1 Закону України «Про доступ до публічної інформації» та постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015;
зобов`язати КДКА Івано-Франківської області оприлюднити на офіційному веб-сайті (http://advokaty.if.ua/#) та Єдиному державному веб-порталі відкритих даних (https://data.gov.ua/) набори даних у формі відкритих даних, передбачені постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015, а саме: реєстр наборів даних, що перебувають у володінні КДКА; інформацію про структуру (організаційну структуру) КДКА; звіти, у тому числі щодо задоволення запитів на інформацію; переліки нормативно-правових актів, актів індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийнятих КДКА, проекти нормативно-правових актів тощо; інформацію про нормативно-правові засади діяльності КДКА; інформацію із системи обліку публічної інформації.
В обґрунтування позовних вимог вказувала на те, що відповідач є розпорядником публічної інформації для цілей Закону України «Про доступ до публічної інформації», оскільки КДКА Івано-Франківської області здійснює владні управлінські функції відповідно до законодавства, а її рішення є обов`язковими для виконання. За змістом частини першої статті 5 Закону України «Про доступ до публічної інформації» доступ до інформації забезпечується, серед іншого, шляхом систематичного та оперативного оприлюднення інформації на офіційних веб-сайтах у мережі Інтернет; на єдиному державному веб-порталі відкритих даних. Так, відповідно до абзацу другого частини першої статті 10-1 Закону України «Про доступ до публічної інформації» на розпорядників публічної інформації покладено обов`язок оприлюднювати й регулярно оновлювати публічну інформацію у формі відкритих даних та на своєму веб-сайті. Перелік даних, які розпорядники зобов`язані оприлюднювати, міститься у додатку, що є частиною Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015. Водночас, на офіційному веб-сайті (http://advokaty.if.ua/#) та на Порталі (https://www.data.gov.ua) не оприлюднено жодного набору даних. При цьому, КДКА взагалі не зареєстрована на Порталі, що додатково ускладнює оприлюднення наборів даних на цьому ресурсі відповідно до законодавства. Бездіяльність КДКА щодо оприлюднення відкритих даних перешкоджає реалізації права позивача на доступ до публічної інформації під час здійснення діяльності у громадській організації «Фундація DEJURE».
Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 08.07.2024 року позов задоволено у повному обсязі. Визнано протиправною бездіяльність Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Івано-Франківської області, яка полягає у невиконанні обов`язку щодо оприлюднення наборів даних у формі відкритих даних на офіційному веб-сайті (http://advokaty.if.ua/#) та Єдиному державному веб-порталі відкритих даних (https://data.gov.ua/), встановленого статтею 10-1 Закону України «Про доступ до публічної інформації» та постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015. Зобов`язано Кваліфікаційно-дисциплінарну комісію адвокатури Івано-Франківської області оприлюднити на офіційному веб-сайті (http://advokaty.if.ua/#) та Єдиному державному веб-порталі відкритих даних (https://data.gov.ua/) повну та достовірну інформацію - набори даних у формі відкритих даних, передбачені постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015, а саме: реєстр наборів даних, що перебувають у володінні КДКА; інформацію про структуру (організаційну структуру) КДКА; звіти, зосібна й щодо задоволення запитів на інформацію; переліки нормативно-правових актів, актів індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийнятих КДКА, проекти нормативно-правових актів; інформацію про нормативно-правові засади діяльності КДКА; інформацію із системи обліку публічної інформації.
Приймаючи оскаржуване рішення суд першої інстанції виходи з того, що КДКА, яка є розпорядником публічної інформації у розумінні пункту 1 частини першої статті 13 Закону України «Про доступ до публічної інформації», не забезпечено виконання відповідного обов`язку, а саме, не здійснено оприлюднення та подальше оновлення наборів даних, передбачених додатком «Перелік наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних» до Положення, на єдиному державному веб-порталі відкритих даних та на офіційному веб-сайті, що підтверджується відомостями з Єдиного державного веб-порталу відкритих даних та веб-сайту КДКА. Суд дійшов висновку, що КДКА допущено бездіяльність, яка полягає у невиконанні обов`язку щодо оприлюднення наборів даних у формі відкритих даних на офіційному веб-сайті (http://advokaty.if.ua/#) та Єдиному державному веб-порталі відкритих даних (https://data.gov.ua/), встановленого статтею 10-1 Закону України «Про доступ до публічної інформації» та постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015. Така протиправна бездіяльність позбавляє позивача гарантованого законом права на доступ до публічної інформації.
Вказане рішення в апеляційному порядку оскаржив відповідач, у апеляційній скарзі покликається на те, що оскаржуване рішення винесене з порушенням норм процесуального та матеріального права, з неповним з`ясуванням обставин справи та є незаконним, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.
Відзив на апеляційну скаргу поданий не був. Відповідно до ч. 4 ст. 304 КАС України, відсутність відзиву на апеляційну скаргу не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.
Оскільки апеляційна скарга подана на рішення суду першої інстанції, яке ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження, колегія суддів, керуючись п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, вирішила розглядати справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін, з наступних підстав.
З матеріалів справи слідує, що КДКА Івано-Франківської області зареєстрована як юридична особа 16.02.1999, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Основний вид економічної діяльності за КВЕД: - 84.11. Державне управління загального характеру.
Відповідно частини першої статті 50 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» від 05.07.2012 № 5076-VI (далі - Закон № 5076-VI) кваліфікаційно-дисциплінарна комісія адвокатури утворюється з метою визначення рівня фахової підготовленості осіб, які виявили намір отримати право на заняття адвокатською діяльністю, та вирішення питань щодо дисциплінарної відповідальності адвокатів.
До повноважень кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури згідно з частиною п`ятою статті 50 Закону № 5076-VI належать:1) організація та проведення кваліфікаційних іспитів; 2) прийняття рішень щодо видачі свідоцтва про складення кваліфікаційного іспиту; 3) прийняття рішень про зупинення або припинення права на заняття адвокатською діяльністю; 4) здійснення дисциплінарного провадження стосовно адвокатів; 5) вирішення інших питань, віднесених до повноважень кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури цим Законом, рішеннями конференції адвокатів регіону, Вищої кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури, Ради адвокатів України, з`їзду адвокатів України.
З аналізу мети створення та кола повноважень кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури, КДКА наділена владними управлінськими повноваженнями щодо набуття особою статусу адвоката, притягнення адвоката до дисциплінарної відповідальності, крайньою формою якої є припинення права на заняття адвокатською діяльністю.
Отже, КДКА здійснює владні управлінські функції, а тому в розумінні пункту 1 частини першої статті 13 Закону України «Про доступ до публічної інформації» є розпорядником публічної інформації.
Водночас, як розпорядник інформації, КДКА зобов`язана завантажувати та регулярно оновлювати набори даних у формі відкритих даних, визначені у додатку до Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015.
Позивачка зазначила, що станом на дату звернення із цим позовом до суду, як на офіційному веб-сайті КДКА (http://advokaty.if.ua/#), так і на Порталі (https://data.gov.ua/), не оприлюднено жодного з зазначених наборів даних. КДКА взагалі не зареєстрована на Порталі як розпорядник публічної інформації.
Вважаючи протиправною бездіяльність КДКА Івано-Франківської області, яка полягає у невиконанні свого обов`язку щодо оприлюднення наборів даних у формі відкритих даних на офіційному веб-сайті (http://advokaty.if.ua/#) та Єдиному державному веб-порталі відкритих даних (https://data.gov.ua/), що передбачений статтею 10-1 Закону України «Про доступ до публічної інформації» та постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015, позивач звернулася з цим позовом до суду.
Перевіряючи законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції виходить з наступного.
Статтею 34 Конституції України кожному гарантується право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань. Кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір.
Здійснення цих прав може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя.
За змістом частин першої та другої статті 7 Закону України від 02 жовтня 1992 року № 2657-XII «Про інформацію» (далі - Закон № 2657-XII) право на інформацію охороняється законом. Держава гарантує всім суб`єктам інформаційних відносин рівні права і можливості доступу до інформації.
Ніхто не може обмежувати права особи у виборі форм і джерел одержання інформації, за винятком випадків, передбачених законом.
Відповідно до преамбули Закону України «Про доступ до публічної інформації» 13 січня 2011 року № 2939-VI (далі Закон № 2939-VI) цей Закон визначає порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом, та інформації, що становить суспільний інтерес.
За приписами статті 1 Закону № 2939-VI публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом. Публічна інформація є відкритою, крім випадків, встановлених законом.
Право на доступ до публічної інформації гарантується, з-поміж іншого, обов`язком розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених законом (пункт 1 частини першої статті 3 Закону № 2939-VI).
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 13 Закону № 2939-VI розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються суб`єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання.
01 травня 2015 року набрав чинності Закон України від 09 квітня 2015 року № 319-VIII«Про внесення змін до деяких законів України щодо доступу до публічної інформації у формі відкритих даних» (далі - Закон № 319-VIII), яким Закон № 2939-VI доповнено статтею 10-1.
За змістом статті 10-1 Закону № 2939-VI публічна інформація у формі відкритих даних - це публічна інформація у форматі, що дозволяє її автоматизоване оброблення електронними засобами, вільний та безоплатний доступ до неї, а також її подальше використання. Розпорядники інформації зобов`язані надавати публічну інформацію у формі відкритих даних на запит, оприлюднювати і регулярно оновлювати її на єдиному державному веб-порталі відкритих даних та на своїх веб-сайтах (частина перша).
Публічна інформація у формі відкритих даних є дозволеною для її подальшого вільного використання та поширення. Будь-яка особа може вільно копіювати, публікувати, поширювати, використовувати, у тому числі в комерційних цілях, у поєднанні з іншою інформацією або шляхом включення до складу власного продукту, публічну інформацію у формі відкритих даних з обов`язковим посиланням на джерело отримання такої інформації (частина друга).
Публічна інформація, що містить персональні дані фізичної особи, оприлюднюється та надається на запит у формі відкритих даних у разі додержання однієї з таких умов:
1) персональні дані знеособлені та захищені відповідно до Закону України «Про захист персональних даних»;
2) фізичні особи (суб`єкти даних), персональні дані яких містяться в інформації у формі відкритих даних, надали свою згоду на поширення таких даних відповідно до Закону України «Про захист персональних даних»;
3) надання чи оприлюднення такої інформації передбачено законом;
4) обмеження доступу до такої інформації (віднесення її до інформації з обмеженим доступом) заборонено законом (частина третя).
Перелік наборів даних, що підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, вимоги до формату і структури таких наборів даних, періодичність їх оновлення визначаються Кабінетом Міністрів України. При цьому до такого переліку Кабінет Міністрів України обов`язково включає інформацію, доступ до якої у формі відкритих даних передбачено законом. Створення та забезпечення функціонування єдиного державного веб-порталу відкритих даних здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері електронного урядування (частина четверта).
Згідно з пунктом 5-1 частини першої статті 15 Закону № 2939-VI (у редакції Закону № 319-VIII) розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати перелік наборів даних, що оприлюднюються у формі відкритих даних.
На виконання статті 10-1 Закону № 2939-VI Кабінет Міністрів України Постановою № 835 затвердив Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних (далі - Положення), яке визначає вимоги до формату і структури наборів даних, що підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, періодичність оновлення та порядок їх оприлюднення, а також перелік таких наборів даних.
Відповідно до абзаців 1- 3 пункту 3 Положення розпорядники інформації завантажують у формі відкритих даних набір даних, визначений у переліку наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, згідно з додатком.
Перетворення (зокрема, вивантаження з баз даних та в разі потреби знеособлення) публічної інформації у публічну інформацію у формі відкритих даних є обов`язковим.
Розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати у формі відкритих даних усю публічну інформацію у формі відкритих даних, яка перебуває в їх володінні та стосується конкретного набору даних.
Згідно з абзацом 1 пункту 4 Положення набори даних завантажуються та регулярно оновлюються розпорядником інформації на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних.
За правилами пунктів 21, 24, 26 Положення оприлюднення набору даних передбачає можливість їх перегляду і завантаження безоплатно та без проведення додаткової реєстрації, ідентифікації, авторизації, проходження автоматизованого тесту для розрізнення користувачів чи інших обмежень.
Завантаження наборів даних на Єдиний державний веб-портал відкритих даних здійснюється безоплатно відповідальною особою розпорядника інформації, яка заповнює та подає паспорт набору даних, структуру набору даних та сам набір даних.
Документ розпорядника інформації про визначення відповідальної особи (осіб) розпорядника інформації оприлюднюється на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних та офіційному веб-сайті розпорядника інформації не пізніше робочого дня, що настає за днем після його видання.
Розпорядник інформації забезпечує оприлюднення нового набору даних відповідно до вимог цього Положення протягом 10 календарних днів.
Відповідно до пункту 27 Положення публікація наборів даних у сферах юстиції, судочинства, охорони здоров`я, екології та захисту навколишнього природного середовища, транспорту і інфраструктури, фінансів та податків є пріоритетним напрямом реалізації державної політики у сфері відкритих даних.
Згідно з додатком «Перелік наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних» до Положення (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) усі розпорядники інформації (у межах компетенції) оприлюднюють такі дані:
- довідник підприємств, установ, організацій та територіальних органів розпорядника інформації та організацій, що належать до сфери його управління, у тому числі їх ідентифікаційних кодів в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, офіційних веб-сайтів, адрес електронної пошти, номерів телефонів, місцезнаходження;
- інформація про структуру (організаційну структуру) розпорядника інформації;
- нормативи, що затверджуються та підлягають оприлюдненню відповідно до закону розпорядником інформації;
- переліки національних стандартів для цілей застосування технічних регламентів;
- звіти, у тому числі щодо задоволення запитів на інформацію;
- Реєстр наборів даних, що перебувають у володінні розпорядника інформації;
- адміністративні дані в значенні Закону України Про офіційну статистику, що збираються (обробляються) та підлягають оприлюдненню відповідно до вимог закону розпорядником інформації;
- переліки нормативно-правових актів, актів індивідуальної дії (крім внутрішньо організаційних), прийнятих розпорядником інформації, проекти нормативно-правових актів;
- переліки регуляторних актів із зазначенням дати набрання чинності, строку проведення базового, повторного та періодичного відстеження їх результативності та інформації про джерело їх оприлюднення;
- план діяльності з підготовки проектів регуляторних актів із зазначенням видів і назв проектів, цілей їх прийняття, строків підготовки проектів, найменування органів і підрозділів, відповідальних за розроблення проектів, дати їх внесення на розгляд регуляторного органу та посилання на джерело оприлюднення;
- інформація про нормативно-правові засади діяльності розпорядника інформації;
- фінансова звітність суб`єктів господарювання державного та комунального сектору економіки;
- річні зведені основні фінансові показники виконання фінансових планів підприємств державного та комунального сектору економіки;
- інформація про отримане майно (обладнання, програмне забезпечення) у рамках міжнародної технічної допомоги;
- інформація із системи обліку публічної інформації;
- результати інформаційного аудиту.
Пунктом 2 Постанови № 835 встановлено обов`язок розпорядників інформації, визначених Законом № 2939-VI, забезпечити протягом шести місяців оприлюднення та подальше оновлення на своїх офіційних веб-сайтах наборів даних згідно з Положенням, затвердженим цією постановою, а також забезпечити надання інформації, необхідної для проведення оцінки стану оприлюднення та оновлення відкритих даних відповідно до Порядку.
Системний аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що положеннями статті 10-1 Закону № 2939-VI встановлено обов`язок усіх розпорядників публічної інформації оприлюднювати і регулярно оновлювати публічну інформацію у формі відкритих даних на єдиному державному веб-порталі відкритих даних та на своїх веб-сайтах. Постановою № 835 визначено строк для виконання відповідного обов`язку. Вказані норми не передбачають умов чи можливості їх часткового виконання або відкладення виконання на майбутнє.
КДКА, яка є розпорядником публічної інформації у розумінні пункту 1 частини 1 статті 13 Закону України «Про доступ до публічної інформації», не забезпечено виконання відповідного обов`язку, а саме, не здійснено оприлюднення та подальше оновлення наборів даних, передбачених додатком «Перелік наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних» до Положення, на єдиному державному веб-порталі відкритих даних та на офіційному веб-сайті, що підтверджується відомостями з Єдиного державного веб-порталу відкритих даних та веб-сайту КДКА.
Під протиправною бездіяльністю суб`єкта владних повноважень слід розуміти зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу, що полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи в нездійсненні на користь заінтересованих осіб юридично значимих й обов`язкових дій, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними й реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.
З огляду на встановлені обставини та наведені вище приписи статті 10-1 Закону № 2939-VI і Постанови № 835, суд першої інстанції дійшов правомірного висновку, що КДКА допущено бездіяльність, яка полягає у невиконанні обов`язку щодо оприлюднення наборів даних у формі відкритих даних на офіційному веб-сайті (http://advokaty.if.ua/#) та Єдиному державному веб-порталі відкритих даних (https://data.gov.ua/), встановленого статтею 10-1 Закону України «Про доступ до публічної інформації» та постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015. Така протиправна бездіяльність позбавляє позивача гарантованого законом права на доступ до публічної інформації.
Подібний підхід до нормозастосування викладено, зокрема, у рішенні Верховного Суду від 09.11.2020 у справі № 9901/116/20, залишеному без змін постановою Великої Палати Верховного Суду від 01.07.2021.
Щодо посилання апелянта на те, що норми Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність», Закону України «Про доступ до публічної інформації» унеможливлюють опублікування відомостей щодо рішень дисциплінарних палат, колегія суддів вказує, що виконання обов`язку щодо оприлюднення та регулярного оновлення публічної інформації у формі відкритих даних відповідно до Переліку наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, передбачає оприлюднення саме переліків актів індивідуальної дії, прийнятих розпорядником інформації та не вимагає опублікування проектів рішень Комісії та оприлюднення адвокатської таємниці, конфіденційної або службової інформації.
Стосовно доводів апелянта з посиланням на Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015, та Додатку до нього, що суб`єктом та розпорядником інформації, яка підлягає оприлюдненню у формі відкритих даних, є Національна асоціація адвокатів України, до компетенції якої, зокрема, віднесено ведення Єдиного Реєстру Адвокатів України, колегія суддів зазначає, що визначення у додатку до Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, розпорядника інформації - Національної асоціації адвокатів України в частині оприлюднення Єдиного реєстру адвокатів, не свідчить про відсутність обов`язку у КДКА , як розпорядника публічної інформації, оприлюднення тієї інформації, яка додатком до Положення передбачена для оприлюднення для усіх розпорядників інформації (відповідно до компетенції).
Крім того, оприлюднення інформації Національною асоціацією адвокатів не відміняє обов`язку відповідача, як окремого розпорядника публічної інформації оприлюднити та регулярно оновлювати публічну інформацію у формі відкритих даних, створену за результатом його діяльності.
Доводи апелянта про відсутність порушення прав позивача на доступ до публічної інформації з огляду на не подання ним запитів про отримання такої інформації колегія суддів відхиляє з огляду на наступне.
Так, згідно з п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону України «Про доступ до публічної інформації» право на доступ до публічної інформації гарантується, з поміж іншого, обов`язком розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених законом.
Відповідно до п. 5-1 ч. 1 ст. 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації» розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати перелік наборів даних, що оприлюднюються у формі відкритих даних.
За змістом ч. 1 ст. 5 Закону України «Про доступ до публічної інформації» доступ до інформації забезпечується шляхом: 1) систематичного та оперативного оприлюднення інформації: в офіційних друкованих виданнях; на офіційних веб-сайтах у мережі Інтернет; на єдиному державному веб-порталі відкритих даних; на інформаційних стендах; будь-яким іншим способом; 2) надання інформації за запитами на інформацію.
Колегія суддів зазначає, що норми ст. 10-1 Закону України «Про доступ до публічної інформації» та постанови Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015 є обов`язковими для виконання та не передбачають умов чи можливості їх часткового виконання або відкладення виконання на майбутнє.
Натомість, ні Закон України «Про доступ до публічної інформації», ні Постанова № 835 не містять випадків обов`язкового звернення особи для отримання інформації, яка в силу Закону має оприлюднюватись на офіційних веб-сайтах чи веб-порталах розпорядника такої інформації.
Таким чином, доводи КДКА про відсутність порушення прав позивача на доступ до публічної інформації є безпідставними, оскільки КДКА є суб`єктом владних повноважень і розпорядником інформації в розумінні Закону України «Про доступ до публічної інформації», а позивач є особою, якій цим Законом гарантовано право на доступ до публічної інформації, що знаходиться у володінні відповідача.
Вказані висновки узгоджуються з правовою позицією Великої Палати Верховного Суду, викладеною в постанові від 01.07.2021 у справі № 9901/116/20.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що на веб-сайті КДКА не оприлюднено усю інформацію, яка визначена додатком «Перелік наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних» до Положення, а саме: реєстр наборів даних, що перебувають у володінні розпорядника інформації, звіти щодо задоволення запитів на інформацію, інформація із системи обліку публічної інформації.
Таким чином, суд вважає, що доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження та спростовуються висновками суду першої інстанції, які зроблені на підставі повного, всебічного та об`єктивного аналізу відповідних правових норм та фактичних обставин справи.
Згідно позиції Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформованої, зокрема у справах «Салов проти України» (заява № 65518/01; пункт 89), «Проніна проти України» (заява № 63566/00; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; пункт 29).
Відповідно до ч. 2 ст. 6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини, а ст.17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» передбачає, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Зважаючи на викладене вище, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції було правильно встановлено обставини справи та ухвалено судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, а тому апеляційну скаргу належить залишити без задоволення, а рішення суду без змін. Доводи апеляційної скарги не спростовують рішення суду першої інстанції.
Щодо розподілу судових витрат, то такий у відповідності до ст.139 КАС України не здійснюється.
Керуючись статтями 139, 229, 243, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Івано-Франківської області залишити без задоволення, а рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 08 липня 2024 року у справі № 300/4337/24 без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає. Крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України.
Головуючий суддя С. М. Кузьмич судді Л. Я. Гудим В. Я. Качмар
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2024 |
Оприлюднено | 21.10.2024 |
Номер документу | 122402371 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на доступ до публічної інформації |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Боршовський Т.І.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Боршовський Т.І.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Боршовський Т.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні