ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua
веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"08" жовтня 2024 р.м. Одеса Справа № 916/1987/24
Суддя Господарського суду Одеської області Пінтеліна Т.Г., розглянувши при секретарі судового засідання Боднарук І.В. справу № 916/1987/24 за позовом: Херсонської обласної прокуратури (73025, Херсонська область, м.Херсон, вул.Михайлівська, буд.33, код ЄДРПОУ 04851120) в інтересах держави в особі
- Новокаховської міської військової адміністрації Каховського району Херсонської області (74900, Херсонська область, Каховський район, м.Нова Каховка, проспект Дніпровський,23, код ЄДРПОУ 45003284)
до відповідача: Фермерського господарства Данна (74344, Херсонська область, Бериславський район, Веселівська сільрада, урочище Шилова балка, кафе Вояж, код ЄДРПОУ 37138650)
про скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії
Представники:
від прокуратури:
від позивача: не з`явився;
від відповідача: не з`явився.
ВСТАНОВИВ:
Херсонська обласна прокуратури звернулась до Господарського суду Одеської області з позовом в інтересах держави в особі Новокаховської міської військової адміністрації Каховського району Херсонської області до відповідача Фермерського господарства Данна про скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії.
Ухвалою від 08.05.2024р., керуючись ст.ст.120, 176, 234 Господарського процесуального кодексу України, суд прийняв позовну заяву до розгляду, відкрив провадження у справі за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначив на 30.05.2024р.
Судом встановлено, що адресою місцезнаходження відповідача 2 згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є: 74344, Херсонська область, Бериславський район, Веселівська сільрада, урочище Шилова балка, кафе Вояж.
Згідно ч.1 ст.12-1 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України", якщо остання відома адреса місця проживання (перебування), місцезнаходження чи місця роботи учасників справи знаходиться на тимчасово окупованій території, суд викликає або повідомляє учасників справи, які не мають офіційної електронної адреси, про дату, час і місце першого судового засідання у справі через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за двадцять днів до дати відповідного судового засідання.
Суд викликає або повідомляє таких учасників справи про дату, час і місце інших судових засідань чи про вчинення відповідної процесуальної дії через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за десять днів до дати відповідного судового засідання або вчинення відповідної процесуальної дії. З опублікуванням такого оголошення відповідач вважається повідомленим про дату, час і місце розгляду справи.
На виконання положень названого Закону Господарським судом Одеської області вжито заходів щодо належного повідомлення відповідача про розгляд судом даної справи шляхом розміщення оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України.
З урахуванням вищевикладеного, відповідач вважається повідомленим про дату, час і місце розгляду справи у спосіб, визначений ч.1 ст.121 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України".
Ухвалою від 30.05.2024р. суд продовжив строк підготовчого провадження на 30 днів та відклав підготовче засідання на 08.07.2024р.
Проте 08.07.2024р. судове засідання не відбулось, у зв`язку з оголошенням системою цивільної оборони у м. Одеса та Одеській області повітряної тривоги.
Ухвалою суду від 08.07.2024р. призначено підотовче засідання на 29.07.2024 р.
Ухвалою Господарського суду одеської області від 29.07.2024 року було закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до розгляду по суті на 16.09.2024р.
Ухвалою суду від 16.09.2024 року було відкладено розгляд справи по суті на 08.10.2024 року.
Зі змісту ст. 165 Господарського процесуального кодексу України вбачається, що свої заперечення проти позову відповідач може викласти у відзиві на позовну заяву. При цьому, згідно ч. 4 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України, якщо відзив не містить вказівки на незгоду відповідача з будь-якою із обставин, на яких ґрунтуються позовні вимоги, відповідач позбавляється права заперечувати проти такої обставини під час розгляду справи по суті, крім випадків, якщо незгода з такою обставиною вбачається з наданих разом із відзивом доказів, що обґрунтовують його заперечення по суті позовних вимог, або відповідач доведе, що не заперечив проти будь-якої із обставин, на яких ґрунтуються позовні вимоги, з підстав, що не залежали від нього.
Відповідач своїм процесуальним правом на подання відзиву не скористався, жодних заперечень проти позову не надав, з огляду на що суд вважає за можливе відповідно до ч.9 ст.165 ГПК України розглянути справу за наявними в ній матеріалами.
Відповідно до ст.233 Господарського процесуального кодексу України, рішення у даній справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів, поданих сторонами. В судовому засіданні 08.10.2024р. на підставі ст.240 Господарського процесуального кодексу України, оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши подані учасниками справи документи і матеріали, заслухавши представників учасників провадження, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позовна заява, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.
Херсонською обласною прокуратурою виявлено факти порушення вимог земельного законодавства та законодавства про надра під час надання у власність громадянам земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства на території Бериславського району Херсонської області.
Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, Наказом Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 22.09.2017 року № 21-4210/18-17-СГ затверджено проект землеустрою та надано у приватну власність громадянам земельні ділянки загальною площею 12 га із земель сільськогосподарського призначення державної власності без зміни цільового призначення для ведення особистого селянського господарства, розташованих за межами населених пунктів на території Веселівської сільської ради Бериславського району Херсонської області, а саме: ОСОБА_1 ділянку площею 2 га з кадастровим номером 6520680400:02:001:0335; ОСОБА_2 ділянку площею 2 га з кадастровим номером 6520680400:02:001:0336; ОСОБА_3 ділянку площею 2 га з кадастровим номером 6520680400:02:001:0337; ОСОБА_4 ділянка площею 2 га з кадастровим номером 6520680400:02:001:0338; ОСОБА_5 ділянку площею 2 га з кадастровим номером 6520680400:02:001:0339; ОСОБА_6 ділянку площею 2 га з кадастровим номером 6520680400:02:001:0340.
У державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за вищевказаними громадянами зареєстровано право власності на земельні ділянки.
Прокурор зазначає, що ОСОБА_1 за договором купівлі-продажу від 10.04.2018 року продала земельну ділянку ОСОБА_3 ; ОСОБА_2 за договором дарування від 21.12.2017 року передала ділянку у власність ОСОБА_3 ; ОСОБА_5 за договором купівлі-продажу від 19.03.2018 року продав ділянку ОСОБА_3 ; ОСОБА_6 за договором купівлі продажу від 19.03.2018 року продала ділянку ОСОБА_3 .
Згідно протоколу № 3 зборів засновників (членів) фермерського господарства "Данна" від 22.11.2019 року та акту приймання передачі майна (частки) до складеного капіталу фермерського господарства "Данна" від 22.11.2019 ОСОБА_3 передала до складеного капіталу ФГ "Данна" земельні ділянки площею по 2,0 га кожна з кадастровими номерами: 6520680400:02:001:0335, 6520680400:02:001:0336, 6520680400:02:001:0337, 6520680400:02:001:0339, 6520680400:02:001:0340.
У Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право власності на вказані земельні ділянки зареєстровано за ФГ «Данна» 13 та 14 січня 2020 року.
23.04.2020 року ФГ "Данна" звернулось до Державної служби геології та надр України (Держгеонадра) з листом про надання надр у користування та заявою про намір взяти участь в аукціоні з продажу спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки вапняків в якості сировини для бутового каменю та супутнього використання глин в якості матеріалу для рекультивації порушених земель на ділянці, в урочищі Шилова Балка, Бериславського району, Херсонської області.
Держгеонадра направляло відповідно до пункту 6 Тимчасового порядку реалізації експериментального проекту із запровадження проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами шляхом електронних торгів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2018 року № 848 листи від 19.05.2020 року, від 07.07.2020 року, від 10.09.2020 року до Міністерства енергетики та захисту довкілля України про надання пропозицій із зазначенням умов надрокористування щодо продажу на аукціоні спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки вапняків та глин ділянки, яка розташована у Бериславському районі Херсонської області, разом із пояснювальною запискою, оглядовою картою, ситуаційним планом, каталогом географічних координат кутових точок ділянки.
Згідно географічних координат кутових точок ділянки вапняків та глин Данна, а також пояснювальної записки щодо характеристики ділянки вапняків та глин Данна, направлених Держгеонадра на погодження до Міністерства енергетики та захисту довкілля України, ділянка вапняків та глин Данна повністю знаходиться у межах земельних ділянок з кадастровими номерами: 6520680400:02:001:0335, 6520680400:02:001:0336, 6520680400:02:001:0337, 6520680400:02:001:0339, 6520680400:02:001:0340, які перебувають у власності ФГ "Данна".
На ділянці надр "Данна" знаходяться породи вапняків потужністю 0,5-13,0 м при середній до 6,0 м. Ділянка розташована на неорних землях.
Прокурор зазначає, що за інформацією Держгеонадра від 23.06.2023 року перед проведенням аукціону Держгеонадра зверталось до Міністерства енергетики та захисту довкілля України щодо надання пропозицій із зазначенням умов надрокористування на ділянці надр "Данна" до якого додано пояснювальну записку з характеристикою ділянки вапняків та глин "Данна" з каталогом географічних координат кутових точок у якій зазначено, що інформація про детальну розвідку даного родовища міститься у звіті №43805 "Отчёт о детальной разведке Бургунского ІІ месторождения известняков в Бериславском районе Херсонской области УССР за 1980 год" ( ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , Черкассы, 1981).
Таким чином, ділянка надр «Данна» знаходиться у межах родовища вапняків Бургунского ІІ у Бериславському районі, виявленому в результаті проведення детальних пошукових робіт даного родовища у Бериславському районі, Херсонської області у 1980 році.
З метою підтвердження факту перебування ділянок на території родовища корисних копалин Херсонською обласною прокуратурою надіслано запит в Державне космічне агентство України про надання інформації щодо супутникового моніторингу земельних ділянок, розташованих на території Бериславського району Херсонської області (2 км на північ від сіл Веселе та Козацьке) з заданими кадастровими номерами за період 2017 - 2024 років.
Прокуратурою отримано інформацію, що "Дніпрокосмос" філія Національного центру управління та випробувань космічних засобів здійснив тематичне оброблення в розрізі надання відомостей щодо території інтересу за запитом.
Супутниковий моніторинг проводився з використанням оптичних даних дистанційного зондування Землі, що надає у вільному доступі картографічний інтернет-сервіс Google Earth Pro за 4 жовтня 2017, 15 квітня 2018, 21 березня, 6 квітня та 10 липня 2019 року, 8 квітня 2020 року, 4 березня та 18 жовтня 2021 року, 27 лютого та 7 серпня 2022 року. Супутниковий моніторинг проводився також за наявними даними НЦУВКЗ супутника SuperView від 11 березня 2019 року, супутника SkySat від 12 червня 2022 року, WorldView від 4 березня та 5 травня 2021 року та 21 липня 2022 року, супутника EROS-B від 9 червня 2023 року.
За результатами проведеного аналізу даних ДЗЗ зроблено наступні висновки: "Видобуток ведеться в межах земельних ділянок, що надані у запиті з кадастровими номерами. У 2017-2019 роках розробка родовища не велась. Починаючи з 8 квітня 2020 року територія видобутку розширюється. Станом на 7 серпня 2022 року площа видобутку займає 4,1 га, на 9 червня 2023 року площа видобутку зменшилась до 2,8 га».
Відповідно до пункту 2 Порядку проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів
на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 993 пакет аукціонної документації - документи, що готуються Держгеонадрами та містять відомості про ділянку надр, дозвіл у межах якої виставляється на аукціон (назва та координати, місцезнаходження, загальна інформація про геологічну будову, початкова ціна лота, програма робіт), проект угоди про умови користування надрами.
12.01.2021 проведено електронний аукціон з продажу спеціального дозволу на користування надрами ділянка «Данна», переможцем якого стало ФГ "Данна".
01.02.2021 між Держгеонадра та ФГ "Данна" укладено договір купівлі-продажу спеціального дозволу на користування надрами на аукціоні з метою геологічного вивчення вапняків та глин, у тому числі, дослідно-промислової розробки родовища Ділянки Данна, яка знаходиться в Бериславському районі Херсонської області.
17.02.2021 року відповідач отримав спеціальний дозвіл на користування надрами №5129 на геологічне вивчення, у тому числі, дослідно-промислову розробку родовища корисних копалин загальнодержавного значення Ділянка Данна площею 10,42 га, яке знаходиться в Бериславському районі Херсонської області.
Також між Держгеонадра та ФГ "Данна" укладено Угоду № 5129 від 17.02.2021 про умови користування надрами з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення.
Розпорядженням Бериславської районної державної адміністрації від 23.04.2021 №137 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для зміни цільового призначення земельних ділянок приватної власності ФГ "Данна" для ведення особистого селянського господарства на землі для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами загальною площею 10,00 га, розташованих за межами населених пунктів на території Новокаховської міської територіальної громади (Веселівська сільська рада) Бериславського району Херсонської області, розроблений ФОП ОСОБА_9 та змінено цільове призначення цих земельних ділянок.
Згідно агрохімічного паспорту земельних ділянок, наявного у даному проекті землеустрою, 90 % складу їх ґрунту складають глина та мул, що свідчить про неможливість використання даних земельних ділянок для виробництва сільськогосподарської продукції та відповідно віднесення їх до категорії земель сільськогосподарського призначення.
Відтак, земельні ділянки підлягають поверненню до земель комунальної власності Новокохавсьої об`єднаної територіальної громади.
Відповідно до ст. ст. 5, 14 Кодексу законів про надра державний фонд надр включає як ділянки надр, що використовуються, так і ділянки надр, не залучені до використання, в тому числі континентального шельфу і виключної (морської) економічної зони. Державний фонд надр формується центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр. Надра надаються у користування, також для геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки, корисних копалин з подальшим видобуванням корисних копалин (промисловою розробкою родовищ).
Згідно пункту 2 Порядку державного обліку родовищ, запасів і проявів корисних копалин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.1995 №75, державний облік здійснює Держгеонадра як по ділянках надр, що використовуються, так і по ділянках надр, не залучених до використання, в тому числі континентального шельфу і виключної (морської) економічної зони.
Пунктом 6 Порядку проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 року №993, Держгеонадра готує з урахуванням заяв та додаткових матеріалів (пояснювальна записка, оглядова карта та ситуаційний план, каталог географічних координат кутових точок, програма робіт), поданих фізичними особами підприємцями та юридичними особами, пропозиції щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон. Пропозиції щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон (разом з пояснювальними записками, оглядовими картами та ситуаційними планами, каталогами географічних координат кутових точок, програмами робіт), подаються Держгеонадрами Міндовкіллю.
Згідно із ст. 1 Кодексу України про надра надра це частина земної кори, що розташована під поверхнею суші та дном водоймищ і простягається до глибин, доступних для геологічного вивчення та освоєння.
Відповідно до ч. 1 ст. 4 Кодексу України про надра надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування. Угоди або дії, які в прямій або прихованій формі порушують право власності Українського народу на надра, є недійсними. Український народ здійснює право власності на надра через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві ради.
Згідно із ст. ст. 18, 18-1 Кодексу України про надра надання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, провадиться в порядку, встановленому земельним законодавством України. Земельні ділянки для користування надрами, крім випадків, передбачених статтею 23 цього Кодексу, надаються користувачам надр після одержання ними спеціальних дозволів на користування надрами чи гірничих відводів.
Земельні ділянки, які передаються у користування для видобування корисних копалин: не можуть передаватися у власність (крім випадків передачі їх власникам розташованих на них будівель, споруд); земельні ділянки можуть передаватися в оренду, на правах емфітевзису, суперфіцію лише на строк до надання земельної ділянки користувачу надр.
Враховуючи викладене надання у власність громадянам зазначених земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства здійснено у порушення вимог ст. ст. 4, 18, 18-1 Кодексу України про надра.
Передання земельних ділянок у межах родовищ надр у приватну власність для сільськогосподарської діяльності насамперед порушує загальнодержавний і суспільний інтереси.
Надання земельної ділянки над надрами у приватну власність означає й автоматичне передання ділянки надр під нею, що є порушенням законодавства про надра.
Аналогічний висновок викладено у постанові Верховного Суду від 05.12.2018 р. у справі № 350/1045/16-ц.
Згідно із ч.5 ст.122 Земельного кодексу України (далі ЗК України) обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.
Прокурор зазначає, що надання Головним управлінням Держгеокадастру у Херсонській області у власність громадянам земельних ділянок, на яких розташована ділянка надр загальнодержавного значення, для ведення особистого селянського господарства здійснено у порушення вимог ст. ст. 4, 18, 18-1 Кодексу України про надра.
Крім того, Головним управлінням Держгеокадастру у Херсонській області безпідставно та у порушення вимог ст.ст. 20, 23 ЗК України віднесено вищевказані земельні ділянки до категорії земель сільськогосподарського призначення, та надано їх у власність громадянам, оскільки розпорядження на надання у користування земельних ділянок для потреб, пов`язаних із користуванням надрами, належало Херсонській обласній державній адміністрації.
Згідно ст.21 ЗК України порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для: а) визнання недійсними рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам; б) визнання недійсними угод щодо земельних ділянок; в)відмови в державній реєстрації земельних ділянок або визнання реєстрації недійсною; г)притягнення до відповідальності відповідно до закону громадян та юридичних осіб, винних у порушенні порядку встановлення та зміни цільового призначення земель.
Відповідно до ст.65 ЗК України землями промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення визнаються земельніділянки, надані в установленому порядку підприємствам, установам та організаціям для здійснення відповідної діяльності. Порядок використання земель промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення встановлюється законом.
Відповідно до ч.4 ст. 66 ЗК України надання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, проводиться після оформлення в установленому порядку прав користування надрами і відновлення земель згідно із затвердженим відповідним робочим проектом землеустрою на раніше відпрацьованих площах у встановлені строки.
Земельні ділянки усіх форм власності та категорій надаються власникам спеціальних дозволів на дослідно-промислову розробку родовищ бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення та/або видобування бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення шляхом встановлення земельних сервітутів згідно з межами та строками дії відповідних спеціальних дозволів на користування надрами (із автоматичним продовженням строку дії сервітуту в разі продовження строку дії відповідного спеціального дозволу на користування надрами) без зміни цільового призначення цих земельних ділянок, крім земель природно заповідного фонду, оздоровчого призначення, рекреаційного призначення, історико культурного призначення та водного фонду.
Згідно із ст. ст. 1, 5, 7 Закону України "Про особисте селянське господарство" особисте селянське господарство це господарська діяльність, яка проводиться без створення юридичної особи фізичною особою індивідуально або особами, які перебувають у сімейних чи родинних відносинах і спільно проживають, з метою задоволення особистих потреб шляхом виробництва, переробки і споживання сільськогосподарської продукції, реалізації її надлишків та надання послуг з використанням майна особистого селянського господарства, у тому числі й у сфері сільського зеленого туризму. Земельні ділянки особистого селянського господарства можуть використовуватися для ведення особистого селянського господарства, товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства. Члени особистого селянського господарства мають право, у тому числі, самостійно господарювати на землі; передавати земельні ділянки особистого селянського господарства фізичним або юридичним особам в оренду відповідно до закону та зобов`язані дотримуватися вимог земельного законодавства та законодавства про охорону довкілля; забезпечувати використання земельної ділянки за цільовим призначенням.
Частиною 5 ст. 20, ст. 33 ЗК України визначено, що земельні ділянки, призначені для ведення особистого селянського господарства, можуть передаватися громадянами у користування юридичним особам України і використовуватися ними для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства без зміни цільового призначення цих земельних ділянок. Земельні ділянки сільськогосподарського призначення використовуються їх власниками або користувачами виключно в межах вимог щодо користування землями певного виду використання, встановлених статтями 31, 33- 37 цього Кодексу.
Враховуючи викладене надання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, проводиться лише після оформлення в установленому порядку прав користування надрами і тільки шляхом встановлення земельних сервітутів згідно з межами та строками дії відповідних спеціальних дозволів на користування надрами. Надання у власність у порядку безоплатної приватизації земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами не передбачено земельним законодавством.
Прокурор зазначає, що ОСОБА_3 у порушення вимог ст. ст. 20, 33 ЗК України передала у власність відповідача земельні ділянки, надані для ведення особистого селянського господарства.
Також Бериславською районною державною адміністрацією у порушення вимог ч. 5 ст. 20, ст. 33 ЗК України змінено цільове призначення земельних ділянок, наданих для ведення особистого селянського господарства, оскільки за приписами зазначених норм (в редакції ЗК України на час зміни цільового призначення ділянок) види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою. Земельні ділянки сільськогосподарського призначення використовуються їх власниками або користувачами виключно в межах вимог щодо користування землями певного виду використання, встановлених статтями 31, 33-37 цього Кодексу.
Земельні ділянки, призначені для ведення особистого селянського господарства, можуть передаватися громадянами у користування юридичним особам України і використовуватися ними для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарствабез зміни цільового призначення цих земельних ділянок.
Прокурор зазначає, що набуття ФГ «Данна» у власність земельних ділянок, з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, з метою використання їх для потреб пов`язаних з користуванням надрами здійснено у порушення вимог ст. ст. 4, 18, 18-1 Кодексу України про надра, ст. ст. 20, 33, 65, 66, 122 ЗК України, ст. ст. 1, 5, 7 Закону України "Про особисте селянське господарство".
Внаслідок незаконного набуття права власності на вказані земельні ділянки громадяни, а у подальшому ФГ «Данна», фактично отримали у власність надра, які знаходяться в межах земельних ділянок, та які належать виключно Українському народу.
Відповідно до ст.ст.13, 14 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Кожний громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону. Власність зобов`язує. Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Частинами 1, 2, 6 статті 41 Конституції України визначено, що право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом. Громадяни для задоволення своїх потреб можуть користуватися об`єктами права державної та комунальної власності відповідно до закону. Використання власності не може завдавати шкоди правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.
Відповідно до ч.2 ст.11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Згідно із ст.ст. 324, 327 ЦК України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, встановлених Конституцією України. Кожен громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності Українського народу відповідно до закону. У комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 328 ЦК України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності чи необґрунтованість активів, які перебувають у власності, не встановлені судом.
Частинами 1, 2 статті 373 ЦК України визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується Конституцією України. Право власності на землю (земельну ділянку) набувається і здійснюється відповідно до закону.
Згідно пункту 24 розділу X «Перехідні положення» ЗК України з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад.
Відповідно до частин 1, 2 ст. 83 ЗК України землі, які належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону.
Частиною 1 ст. 12 ЗК України визначено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад.
Згідно ст.10 Кодексу України про надра до відання сільських, селищних, міських та районних рад і рад об`єднаних територіальних громад на їх території у порядку, встановленому цим Кодексом та іншими законодавчими актами, належить здійснення контролю за використанням та охороною надр.
Статтею 317 Цивільного кодексу України визначено зміст права власності, частиною першої якої передбачено, що власникові належать права володіння, користування та розпорядження своїм майном.
Власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд (ч. 1 ст. 319 Цивільного кодексу України).
Згідно з частиною 1 статті 321 Цивільного кодексу України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
Згідно з частиною другою статті 152 ЗК України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, а за змістом статті 391 ЦК України, власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.
Отже, цивільне законодавство визначає усунення перешкод у здійсненні права користування та розпорядження майном як спосіб захисту речових прав, який може бути реалізований шляхом подання негаторного позову.
Характерною ознакою такого позову є протиправне вчинення перешкод власникові у реалізації ним повноважень розпорядження або (та) користування належним йому майном.
Другою умовою застосування негаторного позову має бути відсутність між позивачем і відповідачем договірних відносин, адже в разі наявності таких відносин власник здійснює захист порушеного права власності зобов`язально-правовими засобами.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 23.11.2021 у справі №359/3373/16-ц та Верховний Суд у постанові від 11.01.2023 у справі №924/820/21 прийшли до висновку, що якщо особа неправомірно заволоділа земельною ділянкою державної або комунальної власності, набуття права власності на яку згідно законодавства неможливе, то зайняття такої ділянки або державну реєстрацію прав власності на неї за приватною особою слід розглядати як не пов`язане з позбавленням володіння порушення права власності держави чи відповідної територіальної громади і таке право захищається негаторним позовом.
У даному випадку належним способом захисту порушеного права держави в особі Новокаховської міської військової адміністрації Каховського району Херсонської області є пред`явлення до суду негаторного позову в порядку ст. 391 Цивільного кодексу України до відповідача з метою усунення перешкод, які останній створює у користуванні та розпорядженні земельними ділянками за кадастровими номерами: 6520680400:02:001:0335, 6520680400:02:001:0336, 6520680400:02:001:0337, 6520680400:02:001:0339, 6520680400:02:001:0340.
З цих же підстав суди дійшли висновку що при оскарженні належним власником державної реєстрації права власності на земельну ділянку, зареєстроване за особою, яка не є її законним власником, не потрібно скасовувати або визнавати недійсними всі попередні рішення органів державної влади або місцевого самоврядування, а також правочини, укладені щодо цієї земельної ділянки, оскільки незаконні акти не можуть породжувати законні наслідки.
Зазначений позов негаторного характеру можливо пред`явити протягом усього часу існування порушення прав законного власника земельної ділянки.
Частиною 1 ст.5 та частиною 1 ст.27 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» визначено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі. Державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться, у тому числі, на підставі інших документів, що відповідно до законодавства підтверджують набуття, зміну або припинення прав на нерухоме майно.
Верховний Суд у постанові від 04.11.2020 у справі № 910/7648/19 зазначив, що з 16.01.2020 законодавець вже виключив такий спосіб захисту порушених речових прав як скасування запису про проведену державну реєстрацію права, а відтак апеляційний суд помилково зазначив про необхідність застосування позивачем способу судового захисту, який у практичному аспекті не зможе забезпечити і гарантувати позивачу відновлення порушеного права, а отже не спроможний надати особі ефективний захист її прав.
Аналогічні правові висновки наведені у постановах Верховного Суду від 23.06.2020 у справах № 906/516/19, № 905/633/19, № 922/2589/19, від 30.06.2020 у справі № 922/3130/19 та від 03.09.2020 у справі № 914/1201/19. Державний реєстратор, зокрема і приватний нотаріус, зобов`язаний виконати рішення суду щодо скасування державної реєстрації речового права або його обтяження незалежно від того, чи був цей реєстратор залучений до участі у справі третьою особою, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору, чи не був залучений (постанова Великої палати Верховного Суду від 01.04.2020 у справі № 520/13067/17).
Оскільки державна реєстрація речових прав на нерухоме майно є офіційним визнанням і підтвердженням державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, відповідний запис формально наділяє відповідача певними юридичними правами щодо земельної ділянки і одночасно створює перешкоди для реалізації своїх прав законному власнику державі (ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»).
Разом з тим, державна реєстрація прав не є підставою набуття права власності, а є лише засвідченням державою вже набутого особою права власності, що унеможливлює ототожнення факту набуття права власності з фактом його державної реєстрації.
При дослідженні судом обставин наявності в особи права власності необхідно передусім встановити підставу, на якій особа набула таке право, оскільки сама по собі державна реєстрація прав не є підставою виникнення права власності (постанова об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 24.01.2020 у справі № 910/10987/18).
Отже, державна реєстрація у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно права приватної власності на об`єкт з обмеженою оборотоздатністю (у цьому випадку на земельну ділянку з родовищем корисних копалин) за особою, яка не має на нього жодних прав, є перешкодою в реалізації державою речових прав на зазначений об`єкт.
Статтею 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» визначено, що у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію набуття речових прав, відповідні права припиняються. У разі якщо в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, наявні відомості про речові права, обтяження речових прав, припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації, або якщо відповідним судовим рішенням також визнаються речові права, обтяження речових прав, одночасно з державною реєстрацією припинення речових прав чи обтяжень речових прав проводиться державна реєстрація набуття відповідних прав чи обтяжень.
Таким чином, з метою реального поновлення інтересів держави у спірних правовідносинах доцільним є обрання способу захисту порушеного права шляхом скасування рішень державного реєсмтратора та припинення права власності відповідача на земельні ділянки шляхом скасування державної реєстрації.
Відповідно до вимог ч.1 ст.73 Господарського процесуального кодексу України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно ч.1 ст.74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
У відповідності до ст.76 Господарського процесуального кодексу України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Зі змісту ст.77 Господарського процесуального кодексу України вбачається, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.
Згідно усталеної практики Європейського суду з прав людини, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент.
Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення від 09.12.1994 Європейського суду з прав людини у справі «Руїс Торіха проти Іспанії»).
Крім того, вмотивоване рішення дає стороні можливість оскаржити його та отримати його перегляд вищестоящою інстанцією.
На позивача покладений обов`язок обґрунтувати суду свої вимоги поданими до суду доказами, тобто, довести, що права та інтереси позивача дійсно порушуються, оспорюються чи не визнаються, а тому потребують захисту.
Обов`язок доказування та подання доказів відповідно до ст.74 Господарського процесуального кодексу України розподіляється між сторонами виходячи з того, хто посилається на певні юридичні факти, які обґрунтовують його вимоги та заперечення.
Частинами 3, 4 статті 13 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
У відповідності до ст.7 Господарського процесуального кодексу України правосуддя у господарських судах здійснюється на засадах рівності всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності, підпорядкування, місцезнаходження, місця створення та реєстрації, законодавства, відповідно до якого створена юридична особа, та інших обставин.
Наведена норма кореспондується зі ст.46 Господарського процесуального кодексу України, в якій закріплено, що сторони користуються рівними процесуальними правами.
Вказані положення передбачають, що закон встановлює рівні можливості сторін і гарантує їм право на захист своїх інтересів. Принцип рівності учасників судового процесу перед законом і судом є важливим засобом захисту їх прав і законних інтересів, що унеможливлює будь-який тиск однієї сторони на іншу. Це дає змогу сторонам вчиняти передбачені законодавством процесуальні дії, реалізовувати надані їм законом права і виконувати покладені на них обов`язки.
При цьому Європейський суд з прав людини у рішенні від 29 червня 2006 року у справі «Пантелеєнко проти України» зазначив, що засіб юридичного захисту має бути ефективним, як на практиці, так і за законом.
При вирішенні справи «Каіч та інші проти Хорватії» (рішення від 17 липня 2008 року) Європейський Суд з прав людини вказав, що для Конвенції було б неприйнятно, якби стаття 13 декларувала право на ефективний засіб захисту, але без його практичного застосування.
Таким чином, обов`язковим є практичне застосування ефективного механізму захисту. Протилежний підхід суперечитиме принципу верховенства права.
Приписи ст. 3, 15, 16 Цивільного кодексу України передбачають право кожної особи на судовий захист саме порушеного цивільного права. За результатами розгляду спору має бути встановлено не лише наявність підстав на які позивач посилається в обґрунтування своїх позовних вимог, але й визначено, чи було порушене цивільне право особи, за захистом якого позивач звернувся до суду, яке саме право порушено, в чому полягає його порушення, оскільки в залежності від цього визначається належний спосіб захисту порушеного права, якщо воно мало місце.
Таким чином, позивач довів перед судом відповідними засобами доказування наявності підстав для задоволення позову.
Відповідачем у встановленому законом порядку позовні вимоги позивача не спростовано.
За таких обставин, оцінивши подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на повному, всебічному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог.
За результатами з`ясування обставин, на які сторони посилалися як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були дослідженні в судовому засіданні, і з наданням оцінки всім аргументам позивача у їх сукупності та взаємозв`язку, як це передбачено вимогами ст.ст.75-79, 86 ГПК України, суд вважає обґрунтованими та правомірними позовні вимоги прокурора про скасування рішень державного реєстратора про державну реєстрацію права власності ФГ "Данна" на земельні ділянки площею 12 га з кадастровими номерами: 6520680400:02:001:0335, 6520680400:02:001:0336, 6520680400:02:001:0337, 6520680400:02:001:0339, 6520680400:02:001:0340 та поверненя земельних ділянок до земель комунальної власності Новокаховської об`єднаної територіальної громади.
За таких обставин суд дійшов висновку про повну обгрунтованість позовних вимог, заявлених прокурором.
Розподіл судових витрат.
Згідно з ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Згідно з п.2 ч.1 ст.129 ГПК України, судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
З огляду на зазначене, враховуючи, що позов визнано обґрунтованим судом в повному обсязі, судові витрати у справі по сплаті судового збору покладаються на відповідача у справі.
Керуючись ст. ст.129, 232, 233, 236-238, 240-241,331 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Скасувати рішення державного реєстратора відділу реєстрації Новокаховської міської ради Херсонської області Соценко К.О. (індексний номер рішення 50696448 від 17.01.2020) про державну реєстрацію права власності Фермерського господарства Данна (74344, Херсонська область, Бериславський район, Веселівська сільрада, урочище Шилова балка, кафе Вояж, код ЄДРПОУ 37138650) на об`єкт нерухомого майна земельну ділянку площею 2,0 га з кадастровим номером 6520680400:02:001:0335, розташовану на території Веселівської сільської ради Бериславського району Херсонської області, з одночасним припиненням права власності Фермерського господарства Данна (74344, Херсонська область, Бериславський район, Веселівська сільрада, урочище Шилова балка, кафе Вояж, код ЄДРПОУ 37138650) на об`єкт нерухомого майна земельну ділянку площею 2,0 га з кадастровим номером 6520680400:02:001:0335 розташовану на території Веселівської сільської ради Бериславського району Херсонської області, номер запису про речове право 35077935, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1398715665206, шляхом скасування державної реєстрації речового права.
2. Скасувати рішення державного реєстратора відділу реєстрації Новокаховської міської ради Херсонської області Соценко К.О. (індексний номер рішення 50696953 від 17.01.2020) про державну реєстрацію права власності Фермерського господарства Данна (74344, Херсонська область, Бериславський район, Веселівська сільрада, урочище Шилова балка, кафе Вояж, код ЄДРПОУ 37138650) на об`єкт нерухомого майна земельну ділянку площею 2,0 га з кадастровим номером 6520680400:02:001:0336, розташовану на території Веселівської сільської ради Бериславського району Херсонської області, з одночасним припиненням права власності Фермерського господарства Данна (74344, Херсонська область, Бериславський район, Веселівська сільрада, урочище Шилова балка, кафе Вояж, код ЄДРПОУ 37138650) на об`єкт нерухомого майна земельну ділянку площею 2,0 га з кадастровим номером 6520680400:02:001:0336 розташовану на території Веселівської сільської ради Бериславського району Херсонської області, номер запису про речове право 35078299, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1396842765206, шляхом скасування державної реєстрації речового права.
3. Скасувати рішення державного реєстратора відділу реєстрації Новокаховської міської ради Херсонської області Соценко К.О. (індексний номер рішення 50697287 від 17.01.2020) про державну реєстрацію права власності Фермерського господарства Данна (74344, Херсонська область, Бериславський район, Веселівська сільрада, урочище Шилова балка, кафе Вояж, код ЄДРПОУ 37138650) на об`єкт нерухомого майна земельну ділянку площею 2,0 га з кадастровим номером 6520680400:02:001:0337, розташовану на території Веселівської сільської ради Бериславського району Херсонської області, з одночасним припиненням права власності Фермерського господарства Данна (74344, Херсонська область, Бериславський район, Веселівська сільрада, урочище Шилова балка, кафе Вояж, код ЄДРПОУ 37138650) на об`єкт нерухомого майна земельну ділянку площею 2,0 га з кадастровим номером 6520680400:02:001:0337 розташовану на території Веселівської сільської ради Бериславського району Херсонської області, номер запису про речове право 35078659, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1397105665206, шляхом скасування державної реєстрації речового права.
4. Скасувати рішення державного реєстратора відділу реєстрацію Новокаховської міської ради Херсонської області Соценко К.О. (індексний номер рішення 50697690 від 17.01.2020) про державну реєстрацію права власності Фермерського господарства Данна (74344, Херсонська область, Бериславський район, Веселівська сільрада, урочище Шилова балка, кафе Вояж, код ЄДРПОУ 37138650) на об`єкт нерухомого майна земельну ділянку площею 2,0 га з кадастровим номером 6520680400:02:001:0339, розташовану на території Веселівської сільської ради Бериславського району Херсонської області, з одночасним припиненням права власності Фермерського господарства Данна (74344, Херсонська область, Бериславський район, Веселівська сільрада, урочище Шилова балка, кафе Вояж, код ЄДРПОУ 37138650) на об`єкт нерухомого майна земельну ділянку площею 2,0 га з кадастровим номером 6520680400:02:001:0339 розташовану на території Веселівської сільської ради Бериславського району Херсонської області, номер запису про речове право 35079005, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1396949765206, шляхом скасування державної реєстрації речового права.
5. Скасувати рішення державного реєстратора відділу реєстрацію Новокаховської міської ради Херсонської області Соценко К.О. (індексний номер рішення 50698644 від 17.01.2020) про державну реєстрацію права власності Фермерського господарства Данна (74344, Херсонська область, Бериславський район, Веселівська сільрада, урочище Шилова балка, кафе Вояж, код ЄДРПОУ 37138650) на об`єкт нерухомого майна земельну ділянку площею 2,0 га з кадастровим номером 6520680400:02:001:0340, розташовану на території Веселівської сільської ради Бериславського району Херсонської області, з одночасним припиненням права власності Фермерського господарства Данна (74344, Херсонська область, Бериславський район, Веселівська сільрада, урочище Шилова балка, кафе Вояж, код ЄДРПОУ 37138650) на об`єкт нерухомого майна земельну ділянку площею 2,0 га з кадастровим номером 6520680400:02:001:0340 розташовану на території Веселівської сільської ради Бериславського району Херсонської області, номер запису про речове право 35079886, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1398403565206, шляхом скасування державної реєстрації речового права.
6. Зобов`язати Фермерське господарство Данна (74344, Херсонська область, Бериславський район, Веселівська сільрада, урочище Шилова балка, кафе Вояж, код ЄДРПОУ 37138650) повернути до земель комунальної власності Новокаховської об`єднаної територіальної громади земельну ділянку площею 2 га з кадастровим номером 6520680400:02:001:0335, розташовану на території Веселівської сільської ради Бериславського району Херсонської області.
7. Зобов`язати Фермерське господарство Данна (74344, Херсонська область, Бериславський район, Веселівська сільрада, урочище Шилова балка, кафе Вояж, код ЄДРПОУ 37138650) повернути до земель комунальної власності Новокаховської об`єднаної територіальної громади земельну ділянку площею 2 га з кадастровим номером 6520680400:02:001:0336, розташовану на території Веселівської сільської ради Бериславського району Херсонської області.
8. Зобов`язати Фермерське господарство Данна (74344, Херсонська область, Бериславський район, Веселівська сільрада, урочище Шилова балка, кафе Вояж, код ЄДРПОУ 37138650) повернути до земель комунальної власності Новокаховської об`єднаної територіальної громади земельну ділянку площею 2 га з кадастровим номером 6520680400:02:001:0337, розташовану на території Веселівської сільської ради Бериславського району Херсонської області.
9. Зобов`язати Фермерське господарство Данна (74344, Херсонська область, Бериславський район, Веселівська сільрада, урочище Шилова балка, кафе Вояж, код ЄДРПОУ 37138650) повернути до земель комунальної власності Новокаховської об`єднаної територіальної громади земельну ділянку площею 2 га з кадастровим номером 6520680400:02:001:0339, розташовану на території Веселівської сільської ради Бериславського району Херсонської області.
10. Зобов`язати Фермерське господарство Данна (74344, Херсонська область, Бериславський район, Веселівська сільрада, урочище Шилова балка, кафе Вояж, код ЄДРПОУ 37138650) повернути до земель комунальної власності Новокаховської об`єднаної територіальної громади земельну ділянку площею 2 га з кадастровим номером 6520680400:02:001:0340, розташовану на території Веселівської сільської ради Бериславського району Херсонської області.
11. Стягнути з Фермерського господарства Данна (74344, Херсонська область, Бериславський район, Веселівська сільрада, урочище Шилова балка, кафе Вояж, код ЄДРПОУ 37138650) на користь Херсонської обласної прокуратури (вул. Михайлівська, 33, м. Херсон, 01011, код ЄДРПОУ 04851120, р/р UА568201720343100001000002291, ДКСУ м. Київ, МФО 820172) судовий збір в розмірі 24 224 (Двадцять чотири тисячі двісті двадцять чотири) грн.
Згідно з ч.ч.1, 2 ст.241 ГПК України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту рішення у порядку, передбаченому ст.257 ГПК України.
Повний текст рішення складено 18 жовтня 2024 р.
Суддя Т.Г. Пінтеліна
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 08.10.2024 |
Оприлюднено | 21.10.2024 |
Номер документу | 122406653 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про припинення права користування земельною ділянкою |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Пінтеліна Т.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні