Провадження № 2/947/3856/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18.10.2024 року м. Одеса
Київський районний суд м. Одеси в складі:
головуючого - судді Літвінової І.А.,
секретар судового засідання Скоропуд С.О.,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу
№ 947/16660/24 за позовом Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надмірно виплаченої суми допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам,
ВСТАНОВИВ:
В травні 2024 року позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить ухвалити рішення, яким стягнути з ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 ; адреса: АДРЕСА_1 ) на користь Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради (ЄДРПОУ 36290160, місцезнаходження: м. Одеса, вул. Косовська, 2-Д) суму надмірно виплаченої суми допомоги на проживання внутрішньо перемішеним особам в загальному розмірі 18000 гривень.
Свої вимогимотивував тим,що відповідно до Положення про управління соціального захисту населення в Київському районі Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради Управління є територіальним структурним підрозділом департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради без права юридичної особи. Управління підпорядковується директору Департаменту. Координує діяльність Управління директор Департаменту.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , перебуває на обліку в управлінні соціального захисту населення в Київському районі Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради з липня 2020 року як отримувач допомоги при народженні дитини.
Механізм надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам визначений Порядком надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 № 332.
Відповідно до вищезазначеного Порядку, починаючи з травня 2022 р. допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які перемістилися з території територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокування), а також внутрішньо переміщеним особам, у яких житло зруйноване або непридатне для проживання внаслідок пошкодження і які подали заявку на відшкодування відповідних витрат, зокрема через Єдиний державний вебпортал електронних послуг.
Згідно з Єдиною інформаційною базою даних ВПО ОСОБА_1 12.06.2022 року зареєструвалася як внутрішньо переміщена особа одна, надала заявку про призначення допомоги на проживання через Портал Дія (тобто, не звертаючись особисто до органів соціального захисту населення), реєстрація відбулася в управління соціального захисту населення в Київському районі м. Одеса, де Відповідач перебувала на обліку по 01.12.2022.
Допомога на проживання ОСОБА_1 була призначена автоматично на центральному рівні з 01.06.2022 року у розмірі 2000,00 грн.
13.06.2022 року відповідач звернулася до управління соціального захисту населення в Київському районі Департаменту із письмовими заявами про взяття на облік та призначення допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам своєму сину, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 .
Управлінням прийнято рішення про відмову у наданні допомоги та видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_2 у зв`язку з тим, що на момент введення воєнного стану (24.02.2022) ОСОБА_1 разом з сином проживала у м. Одесі.
Відповідно до автоматизованої системи документообігу цивільну справу було розподілено судді Літвіновій І.А.
Провадження у цивільній справі № 947/16660/24 відкрито ухвалою судді від 05.07.2024 року. Розгляд справи призначено проводити в порядку спрощеного позовного провадження.
Не погоджуючись з позовними вимогами на адресу суду 26.07.2024 року (вх. № 45466) представник відповідача адвокат Бєлосевич Євгенія Павлівна подала відзив на позовну заяву. Згідно поданого відзиву представник відповідача зазначила, що позовні вимоги задоволенню не підлягають. Сторона відповідача у відзиві зазначає, що не згодна з твердженнями позивача, а відтак позовні вимоги є не законними. Сторона відповідача зазначає, що родина вимушена була залишити своє місце проживання внаслідок збройного конфлікту, позивач не надав доказів щодо того, що відповідачу неправомірно була нарахована допомога на проживання ВПО.
До відзиву на позовну заяву представником відповідача надані документи на підтвердження обставин, що в ньому викладені.
26.07.2024 року зі сторони позивача надійшла відповідь на відзив (вхід. 46537).
05.08.2024 року зі сторони відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив (вхід. 47023).
Суд, дослідивши матеріали справи, письмові докази надані позивачем на підтвердження позовних вимог, обставини викладені відповідачем у відзиві та заперечення на відповідь на відзив щодо відсутності підстав задоволення позову дійшов наступних висновків.
Предметом розгляду справи є стягнення з відповідача безпідставно отриманих коштів у розмірі 18 000 грн., які, як зазначає позивач, відповідач отримала безпідставно та відмовляється в добровільному порядку здійснити їх повернення.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , перебуває на обліку в управлінні соціального захисту населення в Київському районі Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради з липня 2020 року як отримувач допомоги при народженні дитини.
Механізм надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам визначений Порядком надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 № 332.
Відповідно до вищезазначеного Порядку, починаючи з травня 2022 р. допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які перемістилися з території територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокування), а також внутрішньо переміщеним особам, у яких житло зруйноване або непридатне для проживання внаслідок пошкодження і які подали заявку на відшкодування відповідних витрат, зокрема через Єдиний державний вебпортал електронних послуг.
Згідно з Єдиною інформаційною базою даних ВПО ОСОБА_1 12.06.2022 зареєструвалася як внутрішньо переміщена особа одна, надала заявку про призначення допомоги на проживання через Портал Дія (тобто, не звертаючись особисто до органів соціального захисту населення), реєстрація відбулася в управління соціального захисту населення в Київському районі м. Одеса, де Відповідач перебувала на обліку по 01.12.2022.
Допомога на проживання ОСОБА_1 була призначена автоматично на центральному рівні з 01.06.2022 року у розмірі 2000,00 грн.
13.06.2022 року відповідач звернулася до управління соціального захисту населення в Київському районі Департаменту із письмовими заявами про взяття на облік та призначення допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам своєму сину, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 . Управлінням прийнято рішення про відмову у наданні допомоги та видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_2 у зв`язку з тим, що на момент введення воєнного стану (24.02.2022) ОСОБА_1 разом з сином проживала у м. Одесі.
Цей факт підтверджується наступним. Відповідно до Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 № 1751, допомога при народженні дитини призначається та виплачується структурним підрозділом соціального захисту населення за задекларованим (зареєстрованим) місцем проживання (перебування) заявника.
Допомога за місцем проживання (перебування) призначається за умови неотримання зазначеної допомоги за задекларованим (зареєстрованим) місцем проживання (перебування) заявника. Перевірка відомостей щодо неотримання допомоги здійснюється органами соціального захисту населення з використанням інформаційних систем.
У разі зміни місця проживання одержувача державної допомоги сім`ям з дітьми виплата її продовжується органом соціального захисту населення за новим місцем проживання.
Відповідно до Інструкції щодо порядку оформлення і ведення особових справ отримувачів усіх видів соціальної допомоги, затвердженої наказом Мінсоцполітики від 19.09.2006 № 345, у разі переїзду отримувача соціальної допомоги в іншу місцевість виплата допомоги за старим місцем проживання (реєстрації) припиняється. За новим місцем проживання (реєстрації) допомога призначається (подовжується її виплата) на підставі заяви та документів, визначених у відповідних нормативно-правових актах.
Припинення виплати (зняття з обліку) здійснюється на підставі заяви отримувача допомоги або запиту особової справи управління за новим місцем його проживання (реєстрації).
Зазначена допомога призначена та виплачувалась на дитину Відповідача в управлінні соціального захисту населення в Київському районі Департаменту. Ніяких повідомлень щодо зміни місця проживання (перебування) ОСОБА_1 до управління не надавала, запиту особової справи управлінням за новим місцем її проживання (реєстрації) не надходило.
Це засвідчує факт проживання ОСОБА_1 разом з дитиною протягом зазначеного часу у місті Одесі.
У подальшому з 30.11.2022 по 31.12.2022 ОСОБА_1 перебувала на обліку як внутрішньо переміщена особа в управлінні соціального захисту населення в Малиновському (Хаджибейському) районі Департаменту, де заявниці разом з дитиною також було відмовлено в призначенні допомоги.
Вдруге ОСОБА_1 , всупереч відмовам органів соціального захисту населення, 31.12.2022 разом з дитиною зареєструвалася як внутрішньо переміщена особам через Портал Дія. Реєстрація відбулася в управління соціального захисту населення в Київському районі м. Одеса.
В ході перевірки документів, які знаходяться в особовій справі ОСОБА_1 , встановлено наступне.
Під час реєстрації ОСОБА_1 через Портал Дія 12.06.2022 вона свідомо надала неправдиві дані щодо дати переміщення з м. Берислав Херсонської області (адреса місця реєстрації Відповідача), а саме: 12 червня 2022 року.
Довідка про взяття на облік № 5106-7501047508 від 12.06.2022 сформована автоматично на центральному рівні з урахуванням наданої нею недостовірної інформації про дату переміщення.
Станом на 12.06.2022 ОСОБА_1 вже проживала, працювала та одержувала допомогу при народженні дитини у м. Одесі.
Це підтверджується також наказом Одеського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру Міністерства внутрішніх справ України, відповідно до якого ОСОБА_1 прийнята на роботу з 06.12.2021 відповідно до її заяви від 08.11.2021 (копія додається). У А/Ж
Згідно з індивідуальними відомостями про застраховану особу Пенсійного фонду України ОСОБА_1 працює та одержує заробітну плату з грудня 2021 року.
Крім того, відповідно до листа Комунального некомерційного підприємства «Дитяча міська поліклініка № 6» дитина Відповідача, ОСОБА_2 , знаходиться на обліку в КНП «ДМП № 6». У січні 2022 року (тобто до введення воєнного стану) у супроводі матері відвідував педіатра.
Ці документи підтверджують, що Відповідач дала неправдиву інформацію та жила у місті Одесі до введення воєнного стану.
За умови безпосереднього звернення ОСОБА_1 до Департаменту, їй би було відмовлено відповідно до ст. 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», оскільки вона не довела факту проживання на території, де виникли обставини, зазначені у вказаній статті, на момент їх виникнення.
Оскільки до введення воєнного стану 24.02.2022 ОСОБА_1 проживала, працювала та одержувала допомогу при народженні дитини у м. Одесі, виплата допомоги на проживання, яка була призначена їй на центральному рівні автоматично без урахування правдивої інформації, припинена з 01.03.2023.
Враховуючи вищевикладене, допомога на проживання Відповідачу з 01.06.2022 по 28.02.2023 призначена автоматично неправомірно, у зв`язку з чим виникла переплата у сумі 18000,00 грн.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду по справі
№ 420/34113/23 визнано дії управління правомірними, у задоволені позову ОСОБА_2 до управління соціального захисту населення в Київському районі відмовлено. Рішення суду набрало законної сили 22.04.2024 року.
Станом на дату подання позовної заяви заборгованість у сумі 18 000,00 грн. не повернута.
Вищевикладені обставини, на переконання суду, дають обґрунтовані підстави для висновку, що до початку повномасштабного вторгнення РФ на територію України позивач та її син фактично мешкали в місті Одесі, а відтак позивач не може вважатися внутрішньо переміщеною особою у розумінні ст. 1 Закону.
Отже, фактичні обставини даної справи свідчать про правомірність оскаржуваних у цій справі рішень відповідач щодо скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.
Таким чином, судом встановлено, що позовні вимоги позивача по справі
№ 420/34113/23 були залишені без задоволення, а відтак, позовні вимоги у справі № 947/16660/24 щодо стягнення нарахованих коштів, як безпідставних підлягають задоволенню.
Обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом (ч. 4ст. 82 ЦПК України).
На час розгляду справи в добровільному порядку відповідач спірні кошти не повернула, при призначені допомоги була повідомлена про обов`язок повідомляти позивача про зміну всіх обставин, що впливають на виплату допомоги.
Відповідно до ч. 1ст. 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб»внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті бо з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру. Адресою покинутого місця проживання внутрішньо переміщеної особи в розумінні цьогоЗаконувизнається адреса місця проживання особи на момент виникнення обставин, зазначених у частині першій цієї статті.
Згідност. 4 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб»факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбаченихстаттею 12 цього Закону.
Згідност. 5 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб»довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи засвідчує місце проживання внутрішньо переміщеної особи на період наявності підстав, зазначених устатті 1 цього Закону.
Постановою Кабінету Міністрів України №505 від 01.10.2014 рокузатверджено Порядок надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання в тому числі на житлово-комунальні послуги.
Відповідно до п. 2 Порядку № 505, грошова допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які стоять на обліку в структурних підрозділах питань соціального захисту населення районних держадміністрацій, виконавчих органах з питань соціального захисту населення міських рад, з дня звернення за її призначенням і виплачується по місяць зняття з такого обліку виключно, але не більше ніж шість місяців.
Відповідно до п. 10 Порядку уповноважені органи мають право перевіряти обґрунтованість видачі та достовірність документів, поданих для призначення грошової допомоги, а також здійснювати запити та безоплатно отримувати відомості від підприємств, установ та організацій усіх форм власності, необхідні для призначення грошової допомоги та контролю за правильністю її надання.
У відповідності до п.12 Порядку виплата допомоги припиняється у випадку виявлення уповноваженим органом факту подання недостовірної інформації або неповідомлення про зміну обставин, які впливають на призначення грошової допомоги.
Згідно п.11 Порядку, суми грошової допомоги, виплачені надміру внаслідок подання документів з недостовірними відомостями, повертаються уповноваженим представником сім`ї на вимогу уповноваженого органу. У разі відмови добровільного повернення надміру перерахованих сум грошової допомоги вони стягуються у судовому порядку.
Згідност. 1215 ЦК Українине підлягає поверненню безпідставно набуті: 1) заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача; 2) інше майно, якщо це встановлено законом.
Отже, закон встановлює два виключення із цього правила: по перше, якщо виплата вказаних платежів є результатом рахункової помилки з боку особи, яка проводила цю виплату; по друге, у разі недобросовісності з боку набувача.
Факт недобросовісності набуття відповідачем отриманих коштівнадання допомоги на проживання внутрішньо переміщеної особи встановлено а тому, грошова допомога, яка була нарахована відповідачу у розмірі: 18 000 грн. має бути повернута відповідачем, як така, що одержана без належної правової підстави.
Отже, приймаючи до уваги встановлені по справі обставини, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до ч. 1ст. 141 ЦПК Українисудовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Оскільки позовні вимоги задоволені з відповідача на користь позивача підлягає стягненню сума судового збору в розмірі 3 028, 00 гривень.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст.13,76-78,83,247,258-259,263-265,268,352,354 ЦПК України, ст.16,23,1212 ЦК України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Департаменту праціта соціальноїполітики Одеськоїміської ради (ЄДРПОУ 36290160, місцезнаходження: м. Одеса, вул. Косовська, 2-Д) до ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 ; адреса: АДРЕСА_1 ) про стягненнянадмірно виплаченоїсуми допомогина проживаннявнутрішньо переміщенимособам - задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 ; адреса:
АДРЕСА_1 ) на користь Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради (ЄДРПОУ 36290160, місцезнаходження: м. Одеса, вул. Косовська, 2-Д) суму надмірно виплаченої допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам у розмірі 18000 (вісімнадцять тисяч) гривень.
Стягнути з ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 ; адреса:
АДРЕСА_1 ) на користь Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради (ЄДРПОУ 36290160, місцезнаходження: м. Одеса, вул. Косовська, 2-Д) суму сплаченого судового збору в розмірі 3028,00 гривень.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Одеського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом 30 днів з дня складення повного рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 18 жовтня 2024 року.
Суддя І. А. Літвінова
Суд | Київський районний суд м. Одеси |
Дата ухвалення рішення | 18.10.2024 |
Оприлюднено | 21.10.2024 |
Номер документу | 122407754 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів) |
Цивільне
Київський районний суд м. Одеси
Літвінова І. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні