Справа № 309/6015/23
Провадження № 2/309/1184/23
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 жовтня 2024 року м. Хуст
Хустський районний суд Закарпатської області
в складі: головуючого-судді Сідей Я.Я.
з участю секретаря судового засідання Свистак К.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Хуст за правилами загального позовного провадження цивільну справу за позовом:
керівника Хустської окружної прокуратури Закарпатської області в інтересах держави в особі Драгівської сільської ради Хустського району
до
ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача: ОСОБА_2
про витребування з чужого незаконного володіння земельної ділянки, суд
В С Т А Н О В И В:
Керівник Хустської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Драгівської сільської ради звернувся до суду з позовом про витребування з незаконного володіння відповідача ОСОБА_1 земельної ділянки за кадастровим номером 2125382800:01:004:0110 загальною площею 0,0393 га., вартістю 168667, 17 грн., цільове призначення: для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, яка розташована в АДРЕСА_1 . Посилається на те, що Хустською окружною прокуратурою в ході здійснення процесуального керівництва досудовим розслідуванням кримінального провадження №42021072180000014 від 20.04.2021, відомості про яке внесено до ЄРДР за ознаками складу кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст.358 КК України, виявлено порушення інтересів держави, а саме встановлено факт вибуття з комунальної власності територіальної громади Драгівської сільської ради земельної ділянки за кадастровим номером 2125382800:01:004:0110 загальною площею 0,0393 га. та цільовим призначенням для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, яка розташована в АДРЕСА_1 .
Зокрема встановлено, що ОСОБА_2 на підставі витягу з рішення 12 сесії 23 скликання Драгівської сільської ради від 06.09.2000 звернувся до розробника документації із землеустрою ФОП ОСОБА_3 , яким було розроблено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки площею 0,0393 га за цільовим призначенням для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд.
В подальшому, витяг з рішення 12 сесії 23 скликання Драгівської сільської ради від 06.09.2000 р. та розроблена технічна документація стали підставою для внесення відомостей до Державного земельного кадастру, внаслідок чого земельній ділянці, яка зазначена у витягу з рішення 12 сесії 23 скликання Драгівської сільської ради від 06.09.2000 присвоєно кадастровий номер 2125382800:01:004:0110.
28.10.2020 року на підставі витягу з рішення 12 сесії 23 скликання Драгівської сільської ради від 06.09.2000 р., Державним реєстратором Рокосівської сільської ради Хустського району Закарпатської області Фізер Василем Васильовичем зареєстровано право власності на вищевказану земельну ділянку за ОСОБА_2 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, що підтверджується номером відомостей про речове право 38962243 від 28.10.2020 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
26.03.2021 р., ОСОБА_2 відчужив вищезгадану земельну ділянку на користь ОСОБА_1 , що підтверджується договором купівлі-продажу земельної ділянки, який посвідчено приватним нотаріусом Хустського нотаріального округу Якоб Н.І. та зареєстровано в реєстрі за №234. Таким чином, у відповідності до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, на даний час власником земельної ділянки являється ОСОБА_1 .
Однак, відповідно до змісту листа Драгівської сільської ради № 411/02-36 від 11.08.2021 встановлено, що згідно протоколів сесій Драгівської сільської ради за період з 1997 по 2020 рр. земельна ділянка у приватну власність ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 , мешканцю АДРЕСА_2 не надавалась.
Крім цього у вказаному листі зазначено, що згідно протоколу 12 сесії 23 скликання від 06.09.2000, рішення сесії про виділення земельної ділянки ОСОБА_2 відсутні.
Також листом повідомлено, що ОСОБА_2 з письмовими заявами про виділення земельних ділянок до Драгівської сільської ради не звертався.
Таким чином, ОСОБА_2 усвідомлюючи відсутність у нього права власності на вказану земельну ділянку, достовірно знаючи про відсутність факту прийняття рішення органом місцевого самоврядування та відсутність у нього права відчужувати земельну ділянку, з метою створення ілюзії правомірності набуття права власності на землю та намагаючись створити видимість законної поведінки здійснив реєстрацію земельної ділянки в ДЗК та ДРРП, після чого відчужив її на користь ОСОБА_1 .
Отже, вказані обставини свідчать про незаконне вибуття з володіння Драгівської сільської ради спірної земельної ділянки поза її волею.
Крім того, Актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо земельної ділянки за кадастровим номером 2125382800:01:004:0110, встановлено порушення вимог ст. 67 Земельного кодексу України (в редакції на час прийняття рішення), при винесені рішення 12 сесії 23 скликання Драгівської сільської ради від 06.09.2000, яким ОСОБА_2 начебто передано у приватну власність земельну ділянку для обслуговування жилого будинку площею 0,4 га.
Встановлено, що згідно з положеннями ст. 67 Земельного кодексу України (в редакції на час прийняття рішення), розмір земельних ділянок для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд у сільських населених пунктах повинен бути не більше 0,25 га.
Враховуючи факт розташування земельної ділянки в межах с. Драгово, можна зробити висновок, що така належить до комунальної власності Драгівської територіальної громади (яка утворена внаслідок об`єднання Драгівської, Золотарівської, Вільшанської та Забрідської сільських рад) в силу норм Закону (ч. 2 ст. 83 Земельного кодексу України), а тому право власності на земельну ділянку, і відповідно і право з розпорядження нею, у тому числі щодо розгляду та вирішення питання про передачу її у власність або користування, відповідно до ст.ст. 12, 122 Земельного кодексу України належить саме Драгівській сільській раді як особі, яка діє у відповідних правовідносинах від імені територіальної громади с. Драгово.
Відповідно до ч. 1 ст. 328 ЦК України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.
Порядок набуття у власність земельних ділянок громадянами передбачені нормами ст.ст. 118 122 Земельного кодексу України, зокрема шляхом прийняття рішення про передачу у власність уповноваженим органом державної виконавчої влади або місцевого самоврядування.
Враховуючи вище наведене, наявні підстави вважати, що ОСОБА_2 не набув у власність спірну земельну ділянку та реєстрація якої в Державному земельному кадастрі є незаконною, у зв`язку з тим, що жодних рішень про передачу йому у власність земельної ділянки загальною площею 0,4 га, для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (як вказано у витягу з рішення сесії) уповноваженим органом місцевого самоврядування не приймалось.
Просить позов задовольнити та витребувати з чужого незаконного володіння відповідача ОСОБА_1 земельної ділянки за кадастровим номером 2125382800:01:004:0110 загальною площею 0,0393 га., вартістю 168667, 17 грн., цільове призначення: для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, яка розташована в АДРЕСА_1 та стягнути з відповідача судові витрат по справі.
Прокурор Хустської окружної прокуратури Худан І.І. подав заяву про розгляд справи без його участі, позов підтримує повністю та просить задовольнити.
Представник Драгівської сільської ради Хустського району надав суду заяву про підтримання позовних вимог та просив задовольнити позов. Справу слухати без участі уповноваженого представника.
Відповідач ОСОБА_1 в судове засідання не з`явився, про час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином, про причини неявки суд не повідомив. Відзиву на позов не надав.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача ОСОБА_2 в судове засідання не з`явився, про час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином, про причини неявки суд не повідомив.
Відповідно до ч. 2 ст. 247 ЦПК України, у зв`язку з неявкою учасників справи, суд вважає за можливе провести розгляд справи по суті, без проведення фіксування судового засідання технічними засобами.
Дослідивши матеріали справи, суд приходить до наступного висновку.
Відповідно до статті 78 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) право власності на землю - це право володіти, користуватися та розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.
Згідно з частиною першою статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Частинами шостою, восьмою статті 118 ЗК України передбачено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
Відповідно до статті 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (частина друга статті 19 Конституції України).
Судом встановлено, що досудовим розслідуванням кримінального провадження № №42021072180000014 від 20.04.2021 року, відомості про яке внесено до ЄРДР за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 358 КК України, виявлено порушення інтересів держави, а саме встановлено факт вибуття з комунальної власності територіальної громади Драгівської сільської ради земельної ділянки за кадастровим номером 2125382800:01:004:0110 загальною площею 0,0393 га. та цільовим призначенням для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, яка розташована в АДРЕСА_1 .
Зокрема встановлено, що ОСОБА_2 на підставі витягу з рішення 12 сесії 23 скликання Драгівської сільської ради від 06.09.2000 звернувся до розробника документації із землеустрою ФОП ОСОБА_3 , яким було розроблено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки площею 0,0393 га за цільовим призначенням для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд.
В подальшому, витяг з рішення 12 сесії 23 скликання Драгівської сільської ради від 06.09.2000 р. та розроблена технічна документація стали підставою для внесення відомостей до Державного земельного кадастру, внаслідок чого земельній ділянці, яка зазначена у витягу з рішення 12 сесії 23 скликання Драгівської сільської ради від 06.09.2000 присвоєно кадастровий номер 2125382800:01:004:0110.
28.10.2020 року на підставі витягу з рішення 12 сесії 23 скликання Драгівської сільської ради від 06.09.2000 р., Державним реєстратором Рокосівської сільської ради Хустського району Закарпатської області Фізер Василем Васильовичем зареєстровано право власності на вищевказану земельну ділянку за ОСОБА_2 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, що підтверджується номером відомостей про речове право 38962243 від 28.10.2020 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
26.03.2021 р., ОСОБА_2 відчужив вищезгадану земельну ділянку на користь ОСОБА_1 , що підтверджується договором купівлі-продажу земельної ділянки, який посвідчено приватним нотаріусом Хустського нотаріального округу Якоб Н.І. та зареєстровано в реєстрі за №234. Таким чином, у відповідності до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, на даний час власником земельної ділянки являється ОСОБА_1 .
Однак, відповідно до змісту листа Драгівської сільської ради № 411/02-36 від 11.08.2021 р. встановлено, що згідно протоколів сесій Драгівської сільської ради за період з 1997 по 2020 рр. земельна ділянка у приватну власність ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 , мешканцю АДРЕСА_2 не надавалась.
Крім цього у вказаному листі зазначено, що згідно протоколу 12 сесії 23 скликання від 06.09.2000 р., рішення сесії про виділення земельної ділянки ОСОБА_2 відсутні.
Також листом повідомлено, що ОСОБА_2 з письмовими заявами про виділення земельних ділянок до Драгівської сільської ради не звертався.
Таким чином, ОСОБА_2 усвідомлюючи відсутність у нього права власності на вказану земельну ділянку, достовірно знаючи про відсутність факту прийняття рішення органом місцевого самоврядування та відсутність у нього права відчужувати земельну ділянку, з метою створення ілюзії правомірності набуття права власності на землю та намагаючись створити видимість законної поведінки здійснив реєстрацію земельної ділянки в ДЗК та ДРРП, після чого відчужив її на користь ОСОБА_1 .
Отже, вказані обставини свідчать про незаконне вибуття з володіння Драгівської сільської ради спірної земельної ділянки поза її волею.
Крім того, Актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо земельної ділянки за кадастровим номером 2125382800:01:004:0110, встановлено порушення вимог ст. 67 Земельного кодексу України (в редакції на час прийняття рішення), при винесені рішення 12 сесії 23 скликання Драгівської сільської ради від 06.09.2000, яким ОСОБА_2 начебто передано у приватну власність земельну ділянку для обслуговування жилого будинку площею 0,4 га.
Статтею 4 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», передбачено, що місцеве самоврядування в Україні здійснюється, зокрема, на принципі народовладдя, законності, гласності, колегіальності.
Згідно з вимогами ст. 59 вказаного Закону рада в межах своїх повноважень Рада приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський,селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Вищевикладене свідчить, що передача у власність земельної ділянки ОСОБА_2 відбулася з порушенням вимог ЗК України та Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
За змістом статей 15 і 16 ЦК України кожна особа має право на захист її особистого немайнового або майнового права чи інтересу у суді.
Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорювання. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорювання та спричиненим цими діяннями наслідкам.
Під способами захисту суб`єктивних земельних прав розуміють закріплені законом матеріально-правові заходи охоронного характеру, за допомогою яких проводиться поновлення (визнання) порушених (оспорюваних) прав і вплив на правопорушника.
Власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним (ч.1 ст. 387 ЦК).
Враховуючи, що спірна земельна ділянка вибула з володіння держави всупереч вимогам законодавства, незаконно відчужене майно підлягає поверненню його власнику.
Судові витрати по справі в розмірі 2684,00 грн. підлягають стягненню з відповідача на користь позивача відповідно до ст. 141 ЦПК України.
Керуючись ст.ст. 12, 13, 81, 89, 141, 263-265, 268, 273 ЦПК України, суд -
У Х В А Л И В:
Позов керівника Хустської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Драгівської сільської ради Хустського району до ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача: ОСОБА_2 про витребування земельної ділянки - задовольнити.
Витребувати з чужого незаконного володіння ОСОБА_1 на користь Драгівської сільської ради Хустського району Закарпатської області земельну ділянку за кадастровим номером 2125382800:01:004:0110 загальною площею 0,0393 га. та цільовим призначенням для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, яка розташована в АДРЕСА_1 .
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Закарпатської обласної прокуратури (код платника 02909967, UА228201720343130001000018475, МФО 820172 ДКС України) суму 2684, 00 гривень у відшкодування витрат зі сплати судового збору.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Закарпатського апеляційного суду.
Суддя Хустського
районного суду: Сідей Я.Я.
Суд | Хустський районний суд Закарпатської області |
Дата ухвалення рішення | 21.10.2024 |
Оприлюднено | 23.10.2024 |
Номер документу | 122434205 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: |
Цивільне
Хустський районний суд Закарпатської області
Сідей Я. Я.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні