Рішення
від 21.10.2024 по справі 200/4275/24
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 жовтня 2024 року Справа№200/4275/24

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Олішевської В.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1

до відповідача 1: Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області

відповідача 2: Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області

про: визнання протиправним та скасування рішення №057050011174 від 18.06.2024 про перерахунок пенсії, зобов`язання призначити пенсію за віком на пільгових умовах за Списком №1 відповідно до пункту 1 частини другої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з 16 грудня 2022 року з застосуванням норми ч. 3 ст. 24 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» до стажу за Списком №1 періодів роботи на ПРАТ «ММК ім. Ілліча» з 01 січня 2011 по 31 грудня 2015; з 01 лютого 2016 по 31 березня 2016; з 01 травня 2016 по 31 грудня 2017; з 01 червня 2018 по 31 липня 2019; 31 липня 2021,

В С Т А Н О В И В:

Позивач, ОСОБА_1 , звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання протиправним та скасування рішення №057050011174 від 18.06.2024 про перерахунок пенсії, зобов`язання призначити пенсію за віком на пільгових умовах за Списком №1 відповідно до пункту 1 частини другої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з 16 грудня 2022 року з застосуванням норми ч. 3 ст. 24 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» до стажу за Списком №1 періодів роботи на ПРАТ «ММК ім. Ілліча» з 01 січня 2011 по 31 грудня 2015; з 01 лютого 2016 по 31 березня 2016; з 01 травня 2016 по 31 грудня 2017; з 01 червня 2018 по 31 липня 2019; 31 липня 2021.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що 19 червня 2024 року позивач через портал електронних послуг Пенсійного фонду України з`ясував про наявність рішення про перерахунок пенсії №057050011174 від 18.06.2024 року.

З рішення вбачається, що пенсію призначено у розмірі 17287,31 грн, де: розмір пенсії за віком (ст. 27) (36579,82 * 0,46083) = 16857,08 грн, доплата за понаднормовий стаж (ст. 28 ч. 1 абз. 2) (за 11 років) = 230,23 грн, загальний розмір пенсії = 17087,31 грн, надбавка 100 грн на індексації 01.03.2023 = 100 грн., надбавка 100 грн на індексації 01.03.2024 = 100 грн.

Вважає вказане рішення протиправним та таким, що порушує його соціальні та конституційні права, у зв`язку із чим звернувся до суду з даним позовом.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 27 червня 2024 року відкрито провадження в адміністративній справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Ухвалою суду від 19 серпня 2024 року залучено до участі у справі другим відповідачем - Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області.

Відповідач 1 не погодившись з доводами позивача викладеними у позовній заяві надав відзив на позовну заяву, відповідно до якого заперечував проти позову та просив суд відмовити у його задоволенні з наступних підстав.

ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Донецькій області (м. Маріуполь Центральне ) та отримує пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до частини 1 пункту 2 статті 114 Закону України від 09.07.2003 № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». На підставі заяви, зареєстрованої за №3955 від 05.12.2023, ОСОБА_1 призначено пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до частини 1 пункту 2 статті 114 Закону України від 09.07.2003 № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з 05.12.2023 із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні за 2020-2022 роки, з якої сплачені страхові внески, що передували року звернення за призначенням пенсії (12236.71 грн). Час роботи на ПРАТ «ММК імені Ілліча» зараховано до страхового стажу з особливістю трудової діяльності «Список № 1» на підставі даних, наявних в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (ОК5) по спеціальному стажу з кодом підстави для його обліку «ЗП3013А1» з підтвердженням номера та датою відповідного наказу, починаючи з 01.01.2010. ОСОБА_1 звернувся до Пенсійного фонду України із заявою №6178 від 03.06.2024 про перерахунок пенсії - допризначення у зв`язку з додатково наданими документами згідно Закону №1058.

Звернення було опрацьовано за принципом екстериторіальності, що передбачено постановою правління Пенсійного фонду України від 16.12.2020 №25-1 «Про затвердження змін до деяких постанов правління Пенсійного фонду України», зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 16.03.2021 №339/35961 спеціалістом Головного управління Пенсійного фонду України Хмельницької області.

Вказує, що неналежним відповідачем у справі є Головне управління Пенсійного фонду України Хмельницької області.

Представник позивача надав до суду відповідь на відзив відповідача 1, у якому заперечував щодо неналежності відповідача.

Відповідач 2, не погодившись із позовними вимогами надав до суду відзив на позовну заяву, мотивований наступним.

ОСОБА_1 з 05.12.2023 отримує пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до частини 1 пункту 2 статті 114 Закону України № 1058-IV від 09.07.2003 «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з урахуванням статті 45 Закону України № 1058-IV від 09.07.2003 «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

05.04.2024 позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області із заявою про перерахунок пенсії за віком на пільгових умовах згідно Списку № 1.

Звернення ОСОБА_1 від 05.04.2024 розглянуте головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області відповідно до Закону України від 02.10.1996 № 393/96 «Про звернення громадян».

Листом головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області від 01.05.2024 № 11224- 8609/Б-02/8-0500/24 повідомлено наступне.

За результатами розгляду заяви від 05.04.2024 при призначенні пенсії не зараховано до пільгового стажу періоди роботи з 01.01.2011 по 31.12.2015, з 01.02.2016 по 31.03.2016, з 01.05.2016 по 31.12.2017, з 01.06.2018 по 31.07.2019, з 31.07.2021 по 31.07.2021, оскільки до заяви не додані копії наказів про результати атестації робочих місць з відповідними додатками до них - переліками робочих місць. Натомість долучені витяги з наказів, в яких надано обмаль інформації, зокрема щодо: змісту наказів, назв структурних підрозділів і робочих місць та затверджених пільг. Окрім цього, у матеріалах пенсійної справи наявна інформація про прийняте адміністрацією ПРАТ «ММК імені Ілліча» рішення, затверджене наказом від 24.02.2022 №1 «Про простій».

03.06.2024 ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , звернувся до головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах згідно Списку № 1 з 16.12.2022.

Рішенням головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області від 18.06.2024 №057050011174 призначено пенсію за віком на пільгових умовах згідно Списку № 1 з 16.12.2022. При розгляді заяви від 03.06.2024 до страхового стажу не зараховано до пільгового стажу періоди роботи з 01.01.2011 по 31.12.2015, з 01.02.2016 по 31.03.2016, з 01.05.2016 по 31.12.2017, з 01.06.2018 по 31.07.2019, з 31.07.2021 по 31.07.2021, оскільки до заяви не додані копії наказів про результати атестації робочих місць з відповідними додатками до них - переліками робочих місць. Натомість долучені витяги з наказів, в яких надано обмаль інформації, зокрема щодо: змісту наказів, назв структурних підрозділів і робочих місць та затверджених пільг.

Вважає спірне рішення правомірним.

Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Згідно статті 258 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

З огляду на вищевикладене справа розглядається судом в спрощеному позовному провадженні без виклику сторін.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Позивач, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , є громадянином України, що підтверджується паспортом серії НОМЕР_1 , РНОКПП: НОМЕР_2 .

Як встановлено судом з матеріалів справи, позивач перебуває на обліку у Головному управлінні Пенсійного фонду України в Донецькій області та отримує пенсію за віком на пільгових умовах за Списком № 1.

Вказана обставина сторонами визнається.

03.06.2024 року позивач через веб-портал Пенсійного фонду України звернуся до пенсійного органу із заявою про допризначення пенсії у зв`язку із наданням додаткових документів.

Вказану заяву було опрацьовано за принципом екстериторіальності Головним управлінням Пенсійного фонду України в Хмельницькій області.

Як встановлено судом з рішення № 057050011174 від 18.06.2024 «Про перерахунок пенсії», страховий стаж позивача (повний) становить - 46 років 1 місяць 2 дні, робота за Списком № 1 - 13 років 10 місяців 20 днів.

Як встановлено судом з розрахунку стажу позивача форми РС-право, в межах позовних вимог, до пільгового стажу позивача за Списком № 1 не зараховано наступні періоди: з 01.01.2011 по 31.10.2015, з 03.11.2015 по 31.12.2015, з 01.02.2016 по 31.03.2016, з 01.05.2016 по 31.12.2017, з 01.06.2018 по 31.07.2019, 31.07.2021.

Період з 01.11.2015 по 02.11.2015 не зараховано до страхового та пільгового стажу позивача.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до ст. 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Суд враховує, що конституційне право на соціальний захист включає і право громадян на забезпечення їх у старості, пенсія за віком, за вислугу років та інші її види, що призначаються у зв`язку з трудовою діяльністю, виконанням трудових обов`язків і є однією з форм соціального захисту, цим визначається зміст і характер обов`язку держави стосовно тих громадян, які набули право на одержання пенсії.

Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян на соціальну захищеність пенсіонерів шляхом встановлення пенсій на рівні, орієнтованому на прожитковий мінімум, а також регулярного перегляду їх розмірів у зв`язку із збільшенням розміру мінімального споживчого бюджету і підвищенням ефективності економіки республіки, визначені у Законі України «Про пенсійне забезпечення».

Закон України «Про пенсійне забезпечення» № 1788 від 05.11.1991 року, відповідно до Конституції України гарантує всім непрацездатним громадянам України право на матеріальне забезпечення за рахунок суспільних фондів споживання шляхом надання трудових і соціальних пенсій.

Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» визначаються періоди, з яких складається страховий стаж. Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше (ч. 4 ст. 24 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування).

До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом України «Про пенсійне забезпечення».

Відповідно до ч. 1 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають особи, які працювали на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, а пенсії за вислугу років - на умовах, зазначених у частині четвертій цієї статті. Розміри пенсій для осіб, визначених цією статтею, обчислюються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону.

Відповідно до ст. 48 Кодексу законів про працю України, положення якої кореспондуються зі ст. 62 Закону України «Про пенсійне забезпечення», трудова книжка є основним документом про трудову діяльність працівника. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 1 частини другої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» визначено, що працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.

Відповідно до п. 1.1 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1 (далі- Порядок 22-1), заява про призначення, перерахунок, поновлення пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший (Заява про призначення/перерахунок пенсії - додаток 1); заява про припинення перерахування пенсії на поточний рахунок пенсіонера в банку та отримання пенсії за місцем фактичного проживання, продовження виплати пенсії за довіреністю, виплату частини пенсії на непрацездатних членів сім`ї особи, яка перебуває на повному державному утриманні, виплату пенсії за шість місяців наперед у зв`язку з виїздом на постійне місце проживання за кордон, переведення виплати пенсії за новим місцем проживання (Заява про виплату пенсії - додаток 2); заява про працевлаштування (звільнення), початок (припинення) діяльності, пов`язаної з отриманням доходу, що є базою нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (додаток 3); заява про виплату недоотриманої пенсії у зв`язку зі смертю пенсіонера (додаток 4) подається заявником до територіального органу Пенсійного фонду України (далі - орган, що призначає пенсію).

Відповідно до п. 1.8 Порядку № 22-1, днем звернення за перерахунком пенсії, переведенням з одного виду пенсії на інший, поновленням виплати пенсії, припиненням перерахування пенсії на поточний рахунок пенсіонера в банку та отриманням пенсії за місцем фактичного проживання, продовженням виплати пенсії за довіреністю, виплатою частини пенсії на непрацездатних членів сім`ї особи, яка перебуває на повному державному утриманні, виплатою пенсії за шість місяців наперед у зв`язку з виїздом на постійне місце проживання за кордон, переведенням виплати пенсії за новим місцем проживання, у зв`язку із працевлаштуванням (звільненням), початком (припиненням) діяльності, пов`язаної з отриманням доходу, що є базою нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, виплатою недоотриманої пенсії у зв`язку зі смертю пенсіонера вважається день прийняття органом, що призначає пенсію, заяви з усіма необхідними документами (у разі подання заяви через вебпортал або засобами Порталу Дія - дата реєстрації заяви зі сканованими копіями документів, які відповідають оригіналам документів та придатні для сприйняття їх змісту (мають містити чітке зображення повного складу тексту документа та його реквізитів).

Пунктом 2.1 Порядку № 22-1 передбачено, що до заяви про призначення пенсії за віком додаються такі документи: 1) документ про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків (крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган і мають відмітку у паспорті) або свідоцтво про загальнообов`язкове державне соціальне страхування; 2) документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі - Порядок підтвердження наявного трудового стажу). За період роботи, починаючи з 01 січня 2004 року, структурний підрозділ, відповідальний за ведення персоніфікованого обліку (далі - відділ персоніфікованого обліку), надає структурному підрозділу, відповідальному за призначення пенсії, довідку з бази даних реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - реєстр застрахованих осіб) за формою згідно з додатком 4 до Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 18 червня 2014 року № 10-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 08 липня 2014 року за № 785/25562 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 27 березня 2018 року № 8-1) (далі - Положення), а у разі необхідності - за формою згідно з додатком 3 до Положення; 3) для підтвердження заробітної плати відділом персоніфікованого обліку надаються індивідуальні відомості про застраховану особу за період з 01 липня 2000 року (додатки 3, 4 до Положення); 4) документи про місце проживання (реєстрації) особи; 5) документи, які засвідчують особливий статус особи; 6) документ уповноваженого органу Російської Федерації про те, що особі не призначалась пенсія за місцем реєстрації на території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя, та особисту декларацію про відсутність громадянства держави-окупанта (для призначення пенсій особам, зазначеним у пункті 1.3 розділу І цього Порядку).

До заяви про перерахунок пенсії у зв`язку з урахуванням страхового стажу (заробітної плати) після призначення пенсії, у зв`язку зі зміною кількості членів сім`ї, а також в інших випадках, які спричиняють збільшення чи зменшення розміру пенсії, надаються документи, передбачені підпунктами 2-4 пункту 2.1, пунктом 2.6 цього розділу (п. 2.7 Порядку № 22-1).

Пунктом 1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі - Порядок № 637) основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.

Пункт 3 Порядку № 637 встановлює, що за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу органами Пенсійного фонду на місцях приймаються довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.

Відповідно до пункту 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (надалі - Порядок), у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток № 5).

У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до якого включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.

З метою забезпечення соціального захисту та належного пенсійного забезпечення працівників, зайнятих на підземних роботах, роботах з особливо шкідливими й особливо важкими умовами праці за Списком № 1 та на інших роботах зі шкідливими і важкими умовами праці за Списком № 2, наказом Міністерства праці та соціальної політики від 18.11.2005 № 383 затверджено Порядок застосування Списків №1 та №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах (далі Порядок). Цей Порядок регулює застосування Списків під час обчислення стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, відповідно до пунктів «а», «б» статті 13 та статті 100 Закону України «Про пенсійне забезпечення».

Під повним робочим днем слід уважати виконання робіт в умовах, передбачених Списками, не менше 80 відсотків робочого часу, установленого для працівників даного виробництва, професії чи посади, з урахуванням підготовчих, допоміжних, поточних ремонтних робіт, пов`язаних з виконанням своїх трудових обов`язків (п. 2 Порядку № 383).

При визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21.08.92 та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21.08.92 (приклади у додатках 1, 2).

Пунктом 10 Порядку № 383 визначено, що для підтвердження стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці необхідно подати трудову книжку із оформленими належним чином записами про займану посаду і період виконуваної роботи, виписку із наказу по підприємству про проведення атестації на відповідному робочому місці та, у разі відсутності в трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, уточнюючу довідку, передбачену пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.93 N 637.

Відповідно до Порядку проведення атестації робочих місць, затвердженого Постановою Кабінетом Міністрів України від 01 серпня 1992 року (який набрав чинності 21 серпня 1992 року) встановлено, що атестація робочих місць за умовами праці (надалі - атестація) проводиться на підприємствах і організаціях незалежно від форм власності й господарювання, де технологічний процес, використовуване обладнання, сировина та матеріали є потенційними джерелами шкідливих і небезпечних виробничих факторів, що можуть несприятливо впливати на стан здоров`я працюючих, а також на їхніх нащадків як тепер, так і в майбутньому.

Згідно із зазначеним нормативним актами основна мета атестації, як випливає із зазначених нормативних актів, полягає у регулюванні відносин між власником або уповноваженим ним органом і працівниками у галузі реалізації права на здорові й безпечні умови праці, пільгове забезпечення, пільги та компенсації за роботу у несприятливих умовах.

Відповідно до положень Порядку відомості про результати атестації робочих місць заносяться до картки умов праці, форма якої затверджується Мінпраці разом з Міністерством охорони здоров`я України.

Атестація проводиться атестаційною комісією, склад і повноваження якої визначаються наказом по підприємству, організації, в строки, передбачені колективним договором, але не рідше ніж один раз на п`ять років. До складу комісії включається уповноважений представник виборного органу первинної профспілкової організації, а в разі відсутності профспілкової організації - уповноважена найманими працівниками особа.

Перелік робочих місць, виробництв, професій і посад з пільговим пенсійним забезпеченням працівників, який складається за результатами проведеної атестації робочих місць, після погодження з профспілковим комітетом затверджується наказом по підприємству, організації і зберігається протягом 50 років. Витяги з наказу додаються до трудової книжки працівників, професії та посади яких внесено до переліку.

Документами, які підтверджують результати атестації робочого місця за умовами праці, можуть бути: картка умов праці, наказ по підприємству про затвердження переліку робочих місць, виробництв, професій і посад з пільговим пенсійним забезпеченням працівників; трудова книжка із записом про витяг із зазначеного наказу або з додатком такого витягу.

Аналіз наведених норм свідчить про те, що основним документом, що підтверджує стаж роботи є трудова книжка. Проте, якщо у трудовій книжці не зазначені відомості про умови праці та характер виконуваної роботи, то для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників.

Так, згідно трудової книжки позивача серії НОМЕР_3 встановлено, що позивач працював:

- з 13.03.2000 по 02.04.2015 - у якості електрогазозварника 5-го розряду у конвертерному цесі;

- 03.04.2015 - переведений в конвертерному цесі. Електрогазозварник. Енергослужба. Дільниця котлів-утилізаторів 5-го розряду;

- 01.11.2016 - переведений у цех оперативного обслуговування устаткування виробничих цехів. Дільниця з ремонту устаткування конвертерного цеху. Бригада з обслуговування та ремонту енергетичного устаткування. Електрогазозварник 5-го розряду;

- 02.05.2018 - переведений у конвертерному цеху. Енергослужба. Дільниця котлів-утилізаторів. Електрогазозварник 5-го розряду;

- 13.07.2020 року переведений у конвертерному цеху. Енергослужба. Дільниця котлів-утилізаторів. Електрогазозварник 6-го розряду.

За таких обставин, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Постановою Кабінету Міністрів України від 16 січня 2003 року № 36 затверджено Список № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах.

Вказаною постановою професію електрогазозварника віднесено до Списку № 1 (Розділ ІІІ, підрозділ 2, код професії 3.2а).

Постановою Кабінету Міністрів України від 24 червня 2016 р. № 461 затверджено Список № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах.

Вказаною постановою до Списку № 1 віднесено працівників, зайнятих ремонтом устаткування в умовах діючого виробництва (Розділ ІІІ, підрозділ 6.)

Відповідно до Індивідуальних відомостей Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (форма ОК-5), позивач у період з 01.01.2011 по 31.03.2023 року включно отримував заробітну плату.

За вказаний період підприємством-страхувальником ПрАТ «ММК ім. Ілліча» (код ЄДРППОУ 00191129) сплачувались страхові внески за позивача у повному обсязі.

Таким чином, відповідачем 2 протиправно не зараховано до пільгового стажу позивача за Списком № 1 періоди його роботи з 01.01.2011 по 31.12.2015, з 01.02.2016 по 31.03.2016, з 01.05.2016 по 31.12.2017, з 01.06.2018 по 31.07.2019, 31.07.2021.

Відповідно до частини першої статті 24 Закону № 1058-IV, страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Таким чином, відповідачем 2 до страхового стажу позивача протиправно не зараховано період його роботи з 01.11.2015 по 02.11.2015.

Враховуючи наведене, суд доходить до висновку щодо протиправності рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області №057050011174 від 18.06.2024 «про перерахунок пенсії» та, як наслідок, його скасування.

Як встановлено судом з матеріалів справи, позивачу призначено пенсію з 16.12.2022 року, про що свідчить відповідне рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області № 057050011174 «про перерахунок пенсії».

Вказана обставина сторонами визнається.

Відповідно до п. 2 ч. 14-6 Розділу XV «Прикінцеві положення» Закону № 1058-IV, тимчасово, у період дії воєнного стану в Україні та протягом трьох місяців після його припинення або скасування, для осіб, які проживають/проживали на території, на якій ведуться (велися) бойові дії, та/або на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України, у разі якщо звернення за призначенням пенсії відбулося в період дії воєнного стану в Україні та протягом трьох місяців після його припинення або скасування, за умови що передбачений частиною першою статті 45 цього Закону строк звернення за призначенням відповідної пенсії не сплив станом на 24 лютого 2022 року, пенсія призначається: за віком - з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку.

Позивач зареєстрований у м. Маріуполь, Донецької області, яке на час розгляду справи та виникнення у позивача права на пенсію тимчасово окуповане рф.

Враховуючи наведене, перерахунок пенсії позивача має бути проведений з дати виникнення права на пенсію, тобто, з 16.12.2022 року.

Відповідно до ст. 19 Конституції України Відповідно суд, як орган державної влади, зобов`язаний діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами.

Згідно ч. 1, 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Щодо обраного позивачем способу захисту його порушеного права, суд зазначає наступне.

Приписами частини другою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Разом з тим, суд зазначає, щодо відсутності у відповідача дискреційних повноважень в даній ситуації, оскільки єдиним законим способом дій є зарахування до пільгового стажу позивача за Списком № 1 та страхового стажу зазначених вище періодів роботи позивача.

За таких обставин, суд вважає за необхідне змінити обраний позивачем спосіб захисту його порушеного права та вийти за межі позовних вимог шляхом визнання протиправним та скасування рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області № 057050011174 від 18.06.2024 «про перерахунок пенсії», зобов`язання Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 03.06.2024 року, зарахувавши до його страхового стажу період роботи з 01.11.2015 по 02.11.2015, та до пільгового стажу за Списком № 1 періоди його роботи з 01.01.2011 по 31.12.2015, з 01.02.2016 по 31.03.2016, з 01.05.2016 по 31.12.2017, з 01.06.2018 по 31.07.2019, 31.07.2021 та здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 з моменту призначення, тобто, з 16.12.2022 року.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи, що підставою звернення позивача до суду стало неправомірне рішення відповідача 2, суд доходить до висновку про стягнення з відповідача 2 за рахунок його бюджетних асигнувань на користь позивача судового збору у розмірі 968,96 грн.

Керуючись Конституцією України та Кодексом адміністративного судочинства України, суд -

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги ОСОБА_1 до відповідача 1: Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, відповідача 2: Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області про: визнання протиправним та скасування рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області № 057050011174 від 18.06.2024 «про перерахунок пенсії», зобов`язання Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 03.06.2024 року, зарахувавши до його страхового стажу період роботи з 01.11.2015 по 02.11.2015, та до пільгового стажу за Списком № 1 періоди його роботи з 01.01.2011 по 31.12.2015, з 01.02.2016 по 31.03.2016, з 01.05.2016 по 31.12.2017, з 01.06.2018 по 31.07.2019, 31.07.2021 та здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 з моменту призначення, тобто, з 16.12.2022 року - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області № 057050011174 від 18.06.2024 «про перерахунок пенсії»

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області (29013, м. Хмельницький, вул. Гната Чекірди, 10, код ЄДРПОУ 21318350) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 , місце реєстрації: АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_2 ) від 03.06.2024, зарахувавши до його страхового стажу період роботи з 01.11.2015 по 02.11.2015, та до пільгового стажу за Списком № 1 періоди його роботи з 01.01.2011 по 31.12.2015, з 01.02.2016 по 31.03.2016, з 01.05.2016 по 31.12.2017, з 01.06.2018 по 31.07.2019, 31.07.2021 та здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 з моменту призначення, тобто, з 16.12.2022 року.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області (29013, м. Хмельницький, вул. Гната Чекірди, 10, код ЄДРПОУ 21318350) на користь ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 , місце реєстрації: АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_2 ) судовий збір в розмірі 968 (дев`ятсот шістдесят вісім) грн. 96 коп.

Повний текст рішення складено та підписано 21 жовтня 2024 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя В.В. Олішевська

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.10.2024
Оприлюднено23.10.2024
Номер документу122443248
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —200/4275/24

Постанова від 13.02.2025

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 13.02.2025

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 04.12.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Рішення від 21.10.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

Ухвала від 21.10.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

Ухвала від 26.09.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

Ухвала від 19.08.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

Ухвала від 15.08.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

Ухвала від 27.06.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні