Рішення
від 21.10.2024 по справі 420/37192/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/37192/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 жовтня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Пекного А.С., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Одеській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

ОСОБА_1 (далі позивач) звернувся до суду з позовом до Головного управління Національної поліції в Одеській області (далі відповідач, ГУ НП в Одеській області), в якому просить:

визнати протиправною бездіяльність Головного управління Національної поліції в Одеській області щодо невключення індексації грошового забезпечення до розрахунку одноразової грошової допомоги при звільненні ОСОБА_1 на суму 38548 гривень 25 коп;

зобов`язати Головне управління Національної поліції в Одеській області нарахувати та виплатити на користь ОСОБА_1 одноразову грошову допомогу при звільненні з зазначенням розміру індексації грошового забезпечення у сумі 38548 гривень 25 коп.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивача звільнено зі служби в поліції на підставі п.2 ч. 1 ст.77 Закону України «Про національну поліцію» № 580-VІІІ за станом здоров`я (через хворобу) з 01.12.2022. У січні 2023 року позивач з метою отримання інформації про належні йому суми виплати у зв`язку зі звільненням, звернувся із заявою до Головного управління Національної поліції в Одеській області. Листами за підписом начальника Управління фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку Головного управління Національної поліції Одеській області Францевої Т.П. за вих. № 14/В-45 від 31.01.2023 позивачу надано витяг з розрахунково-платіжної відомості з грудня по грудень 2020 року, витяг з розрахунково-платіжної відомості з січня по грудень 2021 року, витяг з розрахунково-платіжної відомості з січня по грудень 2022 року. У березні 2023 року позивачу була надана довідка про доходи № 211 від 01.03.2023 про розміри середньоденної заробітної плати та середньомісячної заробітної плати. 22.11.2023 позивач звернувся до Головного управління Національної поліції в Одеській області із запитом, які виплати були враховані йому при нарахуванні одноразової вихідної допомоги при звільненні. Відповідь на запит позивач не отримував. При вивчені позивачем раніше наданих Управлінням фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку документів було виявлено не включення індексації грошового забезпечення при розрахунку одноразової вихідної допомоги при звільненні.

Позивач вважає, що така бездіяльність відповідача є протиправною, що і стало підставою для звернення до суду з даним позовом.

Ухвалою від 03.01.2024 відкрито провадження в адміністративній справі за вказаним позовом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

18.01.2024 до суду від представника відповідача надійшла заява про продовження строків для подання відзиву на позову.

Ухвалою суду від 24.01.2024 задоволено заяву представника відповідача та продовжено Головному управлінню Національної поліції в Одеській області строк на подання відзиву на позовну заяву до 31.01.2024.

24.01.2024 відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, зі змісту якого вбачається, що останній позов не визнає.

Зокрема, свою позицію обґрунтовує тим, що одноразова грошова допомога при звільненні ОСОБА_1 відповідно до п. 6 розділу VІІІ Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання, затвердженими наказом МВС України від 06.04.2016 р. №260 (далі - Порядку) нараховувалась з розрахунку місячного грошового забезпечення установлених на день звільнення (грудень місяць) з урахуванням щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, та премій.

При звільненні ОСОБА_1 Головним управлінням Національної поліції була нарахована та виплачена з урахуванням утримання військового збору, одноразова грошова допомога при звільненні з розрахунку 50% місячного грошового забезпечення (грудень - 15217,01 грн) за кожний повний календарний рік служби (29 років) у відповідності до ст.9 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» №2262 -ХІІ від 09.04.1992 в розмірі 217336,95 грн.

Щодо не включення до розрахунку одноразової грошової допомоги при звільненні індексації відповідач зазначає, що з урахуванням непостійного характеру виплати індексації заробітної плати, такі виплати не мають бути включені до місячного грошового забезпечення позивача та, відповідно, взяті при обчисленні розміру одноразової грошової допомоги при звільненні.

Одноразова грошова допомога при звільненні ОСОБА_1 розрахована та виплачена відповідно до чинного законодавства.

З огляду на викладене відповідач просить відмовити у задоволенні позову.

Розпорядженням Одеського окружного адміністративного суду № 139 від 24.06.2024 призначено повторний автоматизований розподіл справи № 420/37192/23.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями Одеського окружного адміністративного суду від 24.06.2024 справа № 420/37192/23 розподілена на суддю Пекного А.С.

Ухвалою суду від 27.06.2024 адміністративну справу № 420/37192/23 прийнято до провадження, розгляд справи призначений за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

02.07.2024 до суду відповідача надійшов лист, у якому останній повідомив, що ним 24.01.2024 було подано відзив на позовну заяву та просив його врахувати.

Розглянувши надані сторонами документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, проаналізувавши норми законодавства, які регулюють спірні відносини, суд приходить до таких висновків.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 проходив службу в Головному управлінні Національної поліції в Одеській області.

Наказом Головного управління Національної поліції в Одеській області від 30.11.2022 № 1869о/с позивача відповідно до Закону України «Про Національну поліцію» звільнено зі служби в поліції за пунктом 2 частини 1 статті 77 за станом здоров`я (через хворобу) з 01.12.2022.

У наказі від 30.11.2022 № 1869о/с визначено, що вислуга років на день звільнення складає: у календарному обчисленні для виплати надбавки за вислугу років 29 років 04 місяці 03 дні; для виплати одноразової грошової допомоги при звільненні зі служби 29 років 04 місяці 03 дні; на пільгових умовах (без урахування календарної вислуги) 07 років 05 місяців 03 дні; усього для призначення пенсії 36 років 09 місяців 06 днів.

22.11.2023 позивач звернувся до відповідача із запитом, які виплати буди враховані йому при нарахуванні одноразової вихідної допомоги при звільненні.

Відповідно до листа Головного управління Національної поліції в Одеській області від 19.01.2024 №14/118 одноразова грошова допомога при звільненні ОСОБА_1 була виплачена у грудні 2022 року. Нарахування здійснювалось відповідно ст.. 9 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» у сумі 220646,65 грн (15217,01 грн з грошового забезпечення у місяці звільненнях 50 % х 29 років), з якої утриманий військовий збір у розмірі 1,5 % - 3309,70 грн після чого сума до виплати склала 217336,95 грн.

Відповідно до вимог Порядку № 260 нарахування одноразової грошової допомоги при звільненні із служби здійснювалось з розрахунку місячного грошового забезпечення, ураховуючи відповідні оклади за посадою, спеціальним званням, проценту надбавку за стаж служби в поліції, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премій, установлених наказами на день звільнення, а саме грошове забезпечення за грудень 2022 року складало:

посадовий оклад - 2500,00 грн;

оклад за спец. званням 2200,00 грн;

надбавка за вислугу років 50% в розмірі 2350,00 грн;

надбавка за специфічні умови проход. служби 45% в розмірі 3172,50 грн;

щомісячна премія - 48,858% в розмірі 4994,51 грн, а всього - 15217,01 грн.

Вважаючи таку бездіяльність відповідача протиправною, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Вирішуючи спірні правовідносини, суд враховує наступні приписи законодавства.

Відповідно до ч. 1, 2, 5 ст. 94 Закону України "Про Національну поліцію" поліцейські отримують грошове забезпечення, розмір якого визначається залежно від посади, спеціального звання, строку служби в поліції, інтенсивності та умов служби, кваліфікації, наявності наукового ступеня або вченого звання. Порядок виплати грошового забезпечення визначає Міністр внутрішніх справ України. Грошове забезпечення поліцейських індексується відповідно до закону.

Згідно п. 3 Порядку виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання", затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06.04.2016 № 260 (далі - Порядок № 260), грошове забезпечення поліцейських визнаються залежно від посади, спеціального звання, стажу служби в поліції, інтенсивності та умов служби, кваліфікації, наукового ступеня або вченого звання. До складу грошового забезпечення входять; 1) посадовий оклад; 2) оклад за спеціальним званням; 3) щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер); 4) премії; 5) одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Відповідно до ст. 9 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" особам рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу та деяким іншим особам, які мають право на пенсію за цим Законом та звільняються зі служби за станом здоров`я, працівникам міліції (особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ), які на момент опублікування Закону України "Про Національну поліцію" проходили службу в органах внутрішніх справ, мали календарну вислугу не менше п`яти років і до 7 листопада 2015 року були звільнені із служби в органах внутрішніх справ незалежно від підстав звільнення та продовжили роботу в Міністерстві внутрішніх справ або Національній поліції (їхніх територіальних органах, закладах і установах) на посадах, що заміщуються державними службовцями відповідно до Закону України "Про державну службу", а в навчальних, медичних закладах та науково-дослідних установах - на будь-яких посадах, виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 50 відсотків місячного грошового забезпечення за кожний повний календарний рік служби. У разі звільнення зі служби за віком, у зв`язку із скороченням штатів або проведенням організаційних заходів, закінченням строку контракту, у зв`язку з безпосереднім підпорядкуванням близькій особі, систематичним невиконанням умов контракту командуванням, а також у зв`язку з настанням особливого періоду та небажанням продовжувати військову службу військовослужбовцем-жінкою, яка має дитину (дітей) віком до 16 років одноразова грошова допомога в розмірі 50 відсотків місячного грошового забезпечення за кожний повний календарний рік служби виплачується за наявності вислуги 10 років і більше.

Згідно п. 1, 6 розділу VI Порядку № 260 передбачено, що поліцейським, які звільняються із служби через хворобу (за станом здоров`я), виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 50 відсотків місячного грошового забезпечення за кожний повний календарний рік служби. Нарахування одноразової грошової допомоги при звільненні із служби здійснюється з розрахунку місячного грошового забезпечення, ураховуючи відповідні оклади за посадою, спеціальним званням, процентну надбавку за стаж служби в поліції, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премій, установлених наказами на день звільнення.

Днем звільнення зі служби в поліції вважається день видання наказу про звільнення або дата, зазначена в наказі про звільнення.

День звільнення вважається останнім днем служби.

При звільненні ОСОБА_1 Головним управлінням Національної поліції була нарахована та виплачена одноразова грошова допомога при звільненні з розрахунку 50 % місячного грошового забезпечення за кожний повний календарний рік служби (29 років) у розмірі 220646,65 грн (з утриманням військового збору у розмірі 1,5 % - 33709,70 грн сума для виплати склала 217336,95).

Правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України визначені Законом України "Про індексацію грошових доходів населення" від 03.07.1991 № 1282-ХІІ.

Відповідно до положень ст.1 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.

Згідно положень ст. 2 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, оплата праці (грошове забезпечення).

Отже, індексація грошового забезпечення є однією із основних державних гарантій, спрямованою на підтримання купівельної спроможності населення України шляхом підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг. При цьому проведення індексації у зв`язку зі зростанням споживчих пін (інфляцією), є обов`язковим для всіх юридичних осіб - роботодавців, незалежно від форми власності та виду юридичної особи.

Враховуючи, що індексації підлягають всі грошові доходи населення, які не мають разового характеру, а не тільки грошове забезпечення військовослужбовців, а також те, що здійснення індексації врегульовано окремим законом, суд дійшов висновку, що механізм індексації має універсальний характер і питання її врахування до складу грошового забезпечення для обчислення грошової допомоги при звільненні не регулюється положеннями Закону "Про Національну поліцію".

Правове регулювання виплати індексації визначає умови (коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації), з настанням яких виникає право на щомісячне отримання суми індексації у структурі заробітної плати (грошового забезпечення) до настання обставин (підвищення тарифних ставок, окладів), за яких виплата розрахованої суми індексації припиняється до повторного настання обставин, які обумовлюють повторне виникнення права на отримання індексації.

Незважаючи на наявність спеціального законодавства, зокрема, Закону "Про Національну поліцію", Інструкції № 260, якими імперативно визначаються види (складові) грошового забезпечення військовослужбовців, натомість які не врегульовують питання віднесення індексації грошового забезпечення до видів грошового забезпечення, з якого обчислюються допомоги, пенсії, при вирішенні цього питання слід субсидіарно застосовувати положення спеціальних законів щодо механізму проведення індексації, її мети та правової природи (суті), зокрема Закону № 2017-ІІІ, та Порядку № 1078.

Субсидіарне застосування зазначених норм права дає підстави для правового висновку, що індексація грошового забезпечення має систематичний (щомісячний) характер, а її правова природа полягає у підтриманні купівельної спроможності рівня грошового забезпечення внаслідок його знецінення через подорожчання споживчих товарів і послуг, а тому вона має бути врахована у складі грошового забезпечення військовослужбовців для розрахунку грошової допомоги при звільненні, що забезпечує дотримання прав осіб, які перебувають на військовій службі, як складової конституційного права на соціальний захист. В іншому випадку, не врахування індексації призвело б до застосування для визначення розміру одноразової грошової допомоги знеціненого грошового забезпечення.

Правова позиція стосовно систематичного та постійного характеру виплати індексації наведена у постановах Верховного Суду від 03 квітня 2019 року у справі №638/9697/17, від 30 грудня 2020 року у справі №359/8843/16-а. Подібні правові висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду від 03.04.2019 у справі №638/9697/17, від 19.03.2020 у справі №820/5286/17, від 29.04.2020 у справі №240/10130/19, від 30.04.2021 у справі №620/561/20, від 26.01.2022 у справі №520/8887/2020.

При цьому, виходячи з аналізу положень зазначених вище положень нормативно-правових актів, слідує, що розмір одноразової грошової допомоги при звільненні, що підлягає виплаті позивачу розраховується із розміру його місячного грошового забезпечення, яке було нараховано і виплачено позивачу в останній місяць його служби перед звільненням.

У місяці звільнення позивачу була нарахована індексація грошового забезпечення, що підтверджується витягом з розрахунково-платіжної відомості по грошовому забезпеченню за період з січня 2022 року по грудень 2022 року.

Таким чином, позивач має право на отримання одноразової грошової допомоги при звільненні з розрахунку 50 % місячного грошового забезпечення за кожний повний календарний рік з урахуванням індексації грошового забезпечення.

Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Отже, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Пунктом четвертим частини другої статті 245 КАС України визначено, що у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

З метою належного способу захисту порушеного права позивача задоволенню підлягають позовні вимоги про зобов`язання Головне управління Національної поліції в Одеській області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 одноразову грошову допомогу при звільненні з врахуванням індексації грошового забезпечення, з врахуванням раніше виплачених сум.

При цьому, належним способом захисту прав позивача у цьому випадку є зобов`язання відповідача нарахувати та виплатити ОСОБА_1 одноразову грошову допомогу при звільненні з врахуванням індексації грошового забезпечення, а не ненарахування та невиплата твердої суми заборгованості, а тому позовні вимоги в частині зобов`язання відповідача нарахувати та виплатити на користь ОСОБА_1 одноразову грошову допомогу при звільненні з зазначенням розміру індексації грошового забезпечення у сумі 38548,25 грн не належать задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Приписами ч. 1 ст. 77 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч. 2 ст. 77 КАС України).

Враховуючи те, що відповідач не надав суду належних та допустимих доказів в обґрунтування своїх заперечень, суд дійшов до висновку про часткове задоволення позову.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні, оскільки позивач звільнений від сплати судового збору на підставі статті 5 Закону України від 08.07.2011 № 3674-VI "Про судовий збір".

Керуючись статтями 9, 14, 73 - 78, 90, 139, 143, 242 - 246, 250, 255, 257 - 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Позов ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Одеській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Національної поліції в Одеській області щодо невключення індексації грошового забезпечення до розрахунку одноразової грошової допомоги при звільненні ОСОБА_1 .

Зобов`язати Головне управління Національної поліції в Одеській області (65080, м. Одеса, вул. Академіка Філатова, 15-А, код ЄДРПОУ 40108740) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) одноразову грошову допомогу при звільненні з врахуванням індексації грошового забезпечення, з врахуванням раніше виплачених сум.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя А.С. Пекний

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.10.2024
Оприлюднено23.10.2024
Номер документу122444691
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо

Судовий реєстр по справі —420/37192/23

Ухвала від 05.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 05.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 27.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Рішення від 21.10.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Пекний А.С.

Ухвала від 24.01.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Корой С.М.

Ухвала від 03.01.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Корой С.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні