СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 жовтня 2024 року Справа № 480/1890/24
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Прилипчука О.А.,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/1890/24
за позовом ОСОБА_1
до Сумського обласного центру зайнятості в особі Сумської філії Сумського обласного центру зайнятості
про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
До Сумського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 з позовною заявою до Сумського обласного центру зайнятості в особі Сумської філії Сумського обласного центру зайнятості, в якій просить:
- визнати протиправними дії Сумського обласного центру зайнятості в особі Сумської філії Сумського обласного центру зайнятості по відмові у виплаті допомоги по безробіттю за період з 28.04.2022 по 06.07.2022 та зобов`язати Сумський обласний центр зайнятості в особі Сумської філії Сумського обласного центру зайнятості нарахувати та виплатити на користь ОСОБА_1 допомогу по безробіттю за період з 28.04.2022 по 06.07.2022.
В обгрунтування позовних вимог зазначив, що на виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.09.2022 № 480/3439/22, яке набрало законної сили 10.11.2023, відповідачем прийнято наказ від 03.01.2024 № НТ240103, яким було призначено допомогу по безробіттю з 12.07.2021 по 06.07.2022.
Однак, виплата допомоги по безробіттю виплачена за період з 12.07.2021 по 28.04.2022, тобто залишилась невиплаченою за період з 28.04.2022 по 06.07.2022.
Відповідач в обгрунтування відмови у виплаті за період з 28.04.2022 по 06.07.2022 надав лист від 26.01.2024 № 1405/157/32-24, в якому причиною зазначив те, що позивачем 28.04.2022 року була подана заява про відмову від надання послуг центром зайнятості.
Однак дана інформація не відповідає дійсності, виходячи з наступного.
Допомога по безробіттю за період з 28.04.2022 по 06.07.2022 була призначена наказом від 03.01.2024 № НТ240103, тому стверджувати, що позивач 28.04.2022 року відмовився від неї, тобто ще до її призначення, є некоректним та неможливим.
Крім цього, 28.04.2022 року заява про відмову від надання послуг центром зайнятості була подана під час дії скасованого наказу відповідача від 16.07.2021 № НТ210716, яким була встановлена допомога по безробіттю по 27.04.2022. Заява була подана, оскільки центр зайнятості припинив виплату допомоги по безробіттю, так як наказ не передбачав виплату після 27.04.2022.
До того ж, заявою від 28.04.2022 позивач не відмовлявся від виплати допомоги по безробіттю за власною ініціативою, а відмовився, оскільки саме центр зайнятості відмовив у подальшому наданні послуг, що підтверджується формулюванням у заяві: Прошу зняти мене з обліку з 28.04.2022 у зв`язку з відмовою від надання послуг центром зайнятості.
Тобто, якби позивач відмовився від послуг за власною ініціативою, то мало б бути формулювання: Прошу зняти мене з обліку з 28.04.2022 у зв`язку з відмовою від надання послуг центру зайнятості. Тому, відповідачем не вірно трактується заява.
Використовуючи досудовий порядок врегулювання спору, позивач направив до відповідача заяву від 09.02.2024 із зазначенням вищенаведених аргументів для виплати допомоги по безробіттю за період 28.04.2022 по 06.07.2022, однак листом від 16.02.2024 № 1405/256/32-24 отримав відмову.
Тобто, з наведеного слідує, що на сьогодні існує чинний наказ відповідача від 03.01.2024 № НТ240103, яким призначено допомогу по безробіттю з 12.07.2021 по 06.07.2022, однак виплата ним проведена лише за період з 12.07.2021 по 28.04.2022, і відповідно виплата за період з 28.04.2022 по 06.07.2022 не проводиться.
Вважаючи такі дії протиправними, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав з даним позовом.
Ухвалою суду від 18.03.2024 відкрито провадження в даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) та встановлено відповідачу 15-денний строк з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву.
Відповідач у відзиві на позовну заяву зазначив, що ОСОБА_1 був зареєстрований у Сумському міському центрі зайнятості як безробітний з 12.07.2021 по 27.04.2022.
Згідно із наказами Головного управління ДПС України в Сумській області № 41-о від 11.05.2021 Про звільнення та № 42-0 від 02.07.2021 Про внесення змін до наказу Головного управління ДПС у Сумській області від 11.05.2021 р. № 41-о ОСОБА_1 звільнено з посади начальника управління правового забезпечення Головного управління ДПС України в Сумській області з 10.07.2021.
Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 31.01.2023 у справі № 480/7596/21 визнано протиправними та скасовано накази Головного управління ДПС у Сумській області (ЄДРПОУ 43144399) № 41-о від 11.05.2021 Про звільнення та № 42-0 від 02.07.2021 Про внесення змін до наказу Головного управління ДПС у Сумській області від 11.05.2021 р. № 41-о; поновлено ОСОБА_1 на посаді начальника управління правового забезпечення Головного управління ДПС у Сумській області (ЄДРПОУ 43144399), з 10.07.2021.
Відповідно до наказу Головного управління ДПС у Сумській області від 01.02.2023 № І-о на виконання вказаної постанови поновлено ОСОБА_1 на посаді начальника управління правового забезпечення Головного управління ДПС у Сумській області з 10.07.2021.
Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 10.11.2023 у справі № 480/3439/22 залишено без змін рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.09.2022 по справі № 480/3439/22, зобов`язано Сумський міський центр зайнятості нарахувати та виплатити ОСОБА_1 допомогу по безробіттю за період з 10.08.2021 по 27.04.2022, визначивши її в розмірі у відсотках до його середньої заробітної плати, з урахуванням виплачених сум.
20.11.2023 філією на виконання вказаного рішення суду здійснено перерахунок, призначеної ОСОБА_1 допомоги по безробіттю за період з 10.08.2021 по 27.04.2022, визначивши її в розмірі у відсотках до його середньої заробітної плати, з урахуванням виплачених сум.
Таким чином, за результатами вказаного перерахунку, ОСОБА_1 було нараховано та виплачено допомогу по безробіттю за період з 10.08.2021 по 27.04.2022 у сумі 63983,10 грн, а отже рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.09.2022 по справі № 480/3439/22 виконано у повному обсязі у межах покладених зобов`язань.
Крім того, 28.04.2022 ОСОБА_1 подав до Сумського міського центру зайнятості заяву про зняття з обліку як безробітного з 28.04.2022 у зв`язку із відмовою від надання послуг центром зайнятості.
Наказом Сумського міського центру зайнятості від 28.04.2022 №НТ220428 було припинено реєстрацію ОСОБА_1 як безробітного на підставі абз. 16 пп. 1 п. 30 Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.09.2018 № 792 (далі - Порядок № 792), а також припинено виплату ОСОБА_1 допомоги по безробіттю.
Так, згідно із абз. 16 пп. 1 п. 3 Порядку № 792 та п. 3 ч. 1 ст. 45 Закону України "Про зайнятість населення" центр зайнятості припиняє реєстрацію безробітного з дня подання зареєстрованим безробітним заяви про припинення реєстрації або відмови від послуг центру зайнятості.
Згідно із п. 2 ч. 1 ст. 31 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" та пп. 2 п. 1 розділу V Порядку надання допомоги по безробіттю, у тому числі одноразової її виплати для організації безробітним підприємницької діяльності, затвердженого Наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 06.04.2020 № 624 (чинного на момент виникнення спірних правовідносин) (далі - Порядок № 624) виплата допомоги по безробіттю припиняється у разі припинення реєстрації безробітного відповідно до статті 45 Закону України "Про зайнятість населення".
Відповідач вважає, що допомога по безробіттю виплачується тільки особам, які перебувають у статусі безробітного. Для осіб, реєстрація яких як безробітних припинена - таке право втрачається, і поновлюється при наступному зверненні (повторній реєстрації) до служби зайнятості, а тому правові підстави для виплати ОСОБА_1 допомоги по безробіттю у травні-липні 2022 року, тобто після припинення реєстрації його як безробітного - відсутні, у зв`язку з чим просить відмовити у задоволенні позовних вимог (а.с. 25-29).
У відповіді на відзив на позовну заяву позивач не погоджується з позицією відповідача та просить позовні вимоги задовольнити (а.с. 34).
Дослідивши матеріали адміністративної справи та зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні відносини, суд виходить з наступних підстав та мотивів.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 перебував на обліку в Сумській філії Сумського обласного центру зайнятості.
12.07.2021 Сумським міським центром зайнятості прийнято наказ № НТ210712 про надання з 12.07.2021 ОСОБА_1 статусу безробітного (а.с.14).
16.07.2021 Сумським міським центром зайнятості прийнято наказ №НТ210716 про призначення з 12.07.2021 по 25.04.2022 ОСОБА_1 допомоги по безробіттю (а.с.14).
16.07.2021 Сумським міським центром зайнятості прийнято наказ №210716 про відкладення ОСОБА_1 виплати допомоги по безробіттю (а.с.14).
10.08.2021 Сумським міським центром зайнятості прийнято наказ №НТ210810 про поновлення ОСОБА_1 виплати допомоги по безробіттю з 10.08.2021 (а.с.14).
28.04.2022 ОСОБА_1 подав до Сумського міського центру зайнятості заяву про зняття з обліку з 28.04.2022 у зв`язку із відмовою від надання послуг центром зайнятості (а.с. 10).
Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 21.09.2022 по справі № 480/3439/22 визнано протиправним та скасовано наказ Сумського міського центру зайнятості від 16.07.2021 № НТ210716 в частині призначення ОСОБА_1 допомоги по безробіттю в мінімальному розмірі - 1000 грн. та зобов`язано Сумський міський центр зайнятості нарахувати та виплатити ОСОБА_1 допомогу по безробіттю за період з 10.08.2021 по 27.04.2022, визначивши її в розмірі у відсотках до його середньої заробітної плати, з урахуванням виплачених сум (а.с. 6-7).
03.01.2024 Сумською філією Сумського обласного центру зайнятості прийнято наказ №НТ240103 про призначення ОСОБА_1 допомоги по безробіттю за період з 12.07.2021 по 06.07.2022.
Також, зазначеним наказом у зв`язку з поданням безробітним особисто письмової заяви про зняття його з реєстрації як безробітного або відмови від її послуг відповідачем припинено виплату допомоги по безробіттю ОСОБА_1 з 28.04.2022 (а.с.13).
09.02.2024 ОСОБА_1 подано заяву до Сумської філії Сумського обласного центру зайнятості про нарахування та виплату допомогу по безробіттю по 06.07.2022, а саме за ненараховані та невиплачені місяці -травень, червень, липень 2022 року (а.с.8).
16.02.2024 відповідачем надано ОСОБА_1 відповідь №14.05/256/32-24, якою повідомлено, що згідно п.2 ч.1 ст.31 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» та пп.2 п.1 розділу V Порядку надання допомоги по безробіттю, у тому числі одноразової її виплати для організації безробітнім підприємницької діяльності, затвердженого Наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 06.04.2020 №624 виплата допомоги по безробіттю припиняється у разі припинення реєстрації безробітного відповідно до статті 45 Закону України «Про зайнятість населення». Наказом Сумського міського центру зайнятості від 28.04.2022 №НТ220428 було припинено реєстрацію ОСОБА_1 як безробітного на підставі абз.16 . 16 пп. 1 п. 3 Порядку № 792 та припинено виплату допомоги по безробіттю, а тому відсутні підстави для виплати допомоги по безробіттю за період травень-липень 2022 року (а.с.9).
Позивач вважає, що відповідачем не виплачено допомогу по безробіттю за період з 28.04.2022 по 06.07.2022, а тому звернувся до суду з даним позовом за захистом порушеного права.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Правовідносини з питань процедури реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, регулюються, зокрема Законом України «Про зайнятість населення» від 5 липня 2012 року № 5067-VI (далі - Закон) та Порядком реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, затвердженого постановою КМУ від 19.09.2018 року №792 (далі - Порядок № 792) (чинний станом на час виникнення спірних правовідносин».
Згідно п. 2 ч. 1 ст. 1 Закону безробітний - особа віком від 15 до 70 років, яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів як джерела існування, готова та здатна приступити до роботи.
Відповідно до ч. 1 ст. 22 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" право на допомогу по безробіттю залежно від страхового стажу мають застраховані особи, визнані в установленому порядку безробітними, страховий стаж яких протягом 12 місяців, що передували реєстрації особи як безробітної, становить не менше ніж сім місяців за даними Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Відповідно до абз. 16 п.п. 1 п. 30 Порядку 792 центр зайнятості припиняє реєстрацію безробітного з дня подання зареєстрованим безробітним заяви про припинення реєстрації.
Згідно із п. 2 ч. 1 ст. 31 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" виплата допомоги по безробіттю припиняється у разі припинення реєстрації безробітного відповідно до статті 45 Закону України "Про зайнятість населення".
Пунктом 3 частини 1 статті 45 Закону України "Про зайнятість населення", передбачено, що центр зайнятості припиняє реєстрацію безробітного з дня подання зареєстрованим безробітним заяви про припинення реєстрації або відмови від послуг центру зайнятості.
Судом встановлено, що в матеріалах справи наявна заява ОСОБА_1 від 28.04.2022 про зняття з обліку з 28.04.2022 у зв`язку із відмовою від надання послуг центром зайнятості (а.с. 10).
Також, згідно змісту наказу від 28.04.2022 №НТ220428 було припинено реєстрацію ОСОБА_1 як безробітного (а.с.9).
Суд наголошує, що зазначений наказ у встановленому порядку позивачем не був оскаржений до суду, а тому є чинним.
Отже, суд зазначає, що з 28.04.2022 відповідачем було припинено реєстрацію ОСОБА_1 як безробітного та, відповідно, було припинено виплату допомоги по безробіттю .
Щодо посилання позивача на зміст заяви від 28.04.2022, суд не приймає до уваги доводи позивача, оскільки предметом розгляду справи є саме правомірність відмови ОСОБА_1 у виплаті допомоги по безробіттю за період з 28.04.2022 по 06.07.2022, а не правомірність наказу від 28.04.2022 №НТ220428.
Щодо посилання позивача на наказ від 03.01.2024 №НТ240103, суд зазначає наступне.
Так, згідно змісту зазначеного наказу №НТ240103 відповідачем призначено ОСОБА_1 допомогу по безробіттю за період з 12.07.2021 по 06.07.2022.
Також, зазначеним наказом у зв`язку з поданням безробітним особисто письмової заяви про зняття його з реєстрації як безробітного або відмови від її послуг відповідачем ОСОБА_1 припинено виплату допомоги по безробіттю ОСОБА_1 з 28.04.2022 (а.с.13).
Суд наголошує, що наведений наказ у встановленому порядку позивачем не був оскаржений до суду, а тому є чинним.
Таким чином, оскільки наказом від 03.01.2024 №НТ240103 визначено про припинення виплати допомоги по безробіттю з 28.04.2022, а тому підстав для виплати відповідачем виплати по безробіттю з 28.04.2024 відсутні.
Виходячи з вищевикладеного, суд приходить висновку, що Сумською філією Сумського обласного центру зайнятості правомірно відмовлено ОСОБА_1 у нарахуванні та виплати допомоги по безробіттю за період з 28.04.2022 по 06.07.2022.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд наголошує, що відповідачем вимоги ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України виконані були, а тому приходить висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 до Сумського обласного центру зайнятості в особі Сумської філії Сумського обласного центру зайнятості про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії не підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Сумського обласного центру зайнятості в особі Сумської філії Сумського обласного центру зайнятості про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії відмовити.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги на рішення суду протягом тридцяти днів з дня складення судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.А. Прилипчук
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.10.2024 |
Оприлюднено | 23.10.2024 |
Номер документу | 122445233 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі загальнообов’язкового державного страхування на випадок безробіття |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
О.А. Прилипчук
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні