ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/4864/24
21 жовтня 2024 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд у складі судді Чепенюк О.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного акціонерного товариства "Тернопільський кар`єр" до Головного управління ДПС у Тернопільській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
ВСТАНОВИВ:
Приватне акціонерне товариство "Тернопільський кар`єр" (далі Товариство, ПрАТ «Тернопільський кар`єр», позивач) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Тернопільській області (далі ГУ ДПС у Тернопільській області), в якому просить визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 22.05.2024 №00069040407, №00069050407, №00069060407.
Позов обґрунтовано тим, що контролюючим органом проведено камеральну перевірку ПрАТ «Тернопільський кар`єр» щодо порушень термінів сплати (перерахування) суми податкового зобов`язання з податків, зборів, платежів, за результатами якої складено акт від 09.04.2024. Перевіркою встановлено порушення позивачем граничних строків сплати / перерахування грошового зобов`язання та несвоєчасну його сплату. За наслідками перевірки прийняті три податкові повідомлення-рішення №00069040407, №00069050407, №00069060407, якими Товариство зобов`язано сплатити такі суми штрафу: 216 580,39 грн за платежем рентна плата за користування надрами для видобування корисних копалин місцевого значення, 54 583,84 грн за платежем орендна плата з юридичних осіб та 164 189,86 грн за платежем орендна плата з юридичних осіб відповідно, які оскаржені в адміністративному порядку. Рішенням Державної податкової служби України (далі - ДПС України) від 27.06.2024, яке позивач отримав 04.07.2024, скарга залишена без розгляду.
Позивач вважає оскаржувані податкові повідомлення-рішення протиправними з посиланням на те, що несвоєчасна сплата податків допущена через неплатоспроможність Товариства, яка виникла внаслідок зменшення ринку збуту сировини та падінням економіки після введення воєнного стану, а також через невиконання договірних зобов`язань боржником ПрАТ «Маріупольський металургійний комбінат ім. Ілліча» (більше 5 млн.грн), наявністю невиконаних зобов`язань перед банками.
Також позивач посилається на запровадження у період з 12.03.2020 по 30.06.2023 на усій території України карантину та дію у цей період пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України (далі ПК України), який встановлював окремі обмеження щодо застосування штрафних санкцій до платників податків.
Ухвалою суду від 20.08.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено справу розглядати суддею одноособово за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, у строк, встановлений статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).
У строк, встановлений судом, надійшов відзив на позовну заяву (а.с.63-66). Відповідач позовних вимог не визнає та зазначає, що камеральною перевіркою встановлено порушення позивачем граничних строків сплати (перерахування) узгодженого грошового зобов`язання, зокрема з рентної плати та орендної плати. Відповідальність за дане порушення передбачена пунктом 124.1 статті 124 ПК України.
Щодо аргументів позивача про обставини неможливості вчасно ПрАТ «Тернопільський кар`єр» сплачувати податкові зобов`язання, то звертає увагу на лист Торгово-промислової палати від 28.02.2022, яким засвідчено форс-мажорні обставини - військову агресію російської федерації проти України, проте воєнний стан на території України не означає, що позивач не може здійснювати підприємницьку діяльність та набувати кошти. Відповідно до законодавства України форс-мажор є підставою для перенесення строків виконання порушеного зобов`язання на строк дії форс-мажору. Проте форс-мажор не звільняє від виконання самого зобов`язання.
Щодо мораторію на застосування штрафних санкцій на період дії карантину, передбаченого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, то в період його дії введено воєнний стан та запроваджено нові норми про те, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України. Тобто тимчасово, на період дії воєнного стану, починаючи з 27.05.2022, переважають норми в частині звільнення від відповідальності за несвоєчасне виконання платником податків податкових обов`язків у випадках та за умов, передбачених саме пунктом 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України. Тому норма пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних санкцій за порушення термінів нарахування, декларування та сплати податків і зборів на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовується з 27.05.2022 на період дії воєнного стану.
Зважаючи на викладене, визначальним критерієм, який має братися до уваги при вирішенні питання про відповідальність за несвоєчасну сплату податків та зборів після скасування 27.05.2022 дії мораторію, є можливість виконання платником своїх зобов`язань. Усі платники повинні мати однакові умови, за яких вони можуть уникнути відповідальності за умови їх сплати податків та зборів за звітні (податкові) періоди - I квартал 2022 року у відповідний перехідний період не пізніше 01.08.2022.
Відповідач просить відмовити у задоволенні позову.
Інших заяв по суті справи до суду не надходило.
Суд, дослідивши письмові докази та перевіривши доводи, викладені у заявах по суті справи, встановив наступні обставини.
ПрАТ «Тернопілький кар`єр» (код ЄДРПОУ 00292623) зареєстроване як юридична особа; перебуває на обліку як платник податків у ГУ ДПС у Тернопільській області (а.с.5-8).
ГУ ДПС у Тернопільській області проведено камеральну перевірку ПрАТ «Тернопільський кар`єр» щодо дотримання термінів сплати узгоджених сум податкових зобов`язань по окремих податках та зборах, про що складено акт №3536/19-00-04-04/00292623 від 09.04.2024 про результати камеральної перевірки щодо порушення правил (термінів) сплати (перерахунку) податків, зборів, платежів.
Для перевірки використано інформаційні ресурси ДПС України (ІКС «Податковий блок») та подана платником податків податкова звітність.
Перевіркою встановлено порушення ПрАТ «Тернопільський кар`єр» граничних строків сплати (перерахування) узгодженого грошового зобов`язання з рентної плати, екологічного податку, транспортного податку, земельного податку та орендної плати, визначених пунктом 57.1 статті 57 розділу ІІ ПК України з урахуванням статті 102 ПК України, несвоєчасно сплачено узгоджену суму грошового зобов`язання з рентної плати, екологічного податку, транспортного податку, земельного податку та орендної плати. Відповідальність за дане порушення передбачена пунктом 124.1 статті 124 ПК України (а.с.99-103).
На підставі акта перевірки від 09.04.2024 ГУ ДПС у Тернопільській 22.05.2024 прийняті такі три податкові повідомлення-рішення:
№ 00069040407 про застосування до позивача штрафу у сумі 216 580,39 грн за платежем рентна плата за користування надрами для видобування корисних копалин місцевого значення;
№ 00069050407 про застосування до позивача штрафу в сумі 54 583,84 грн за платежем орендна плата з юридичних осіб;
№ 00069060407 про застосування штрафу на суму 164 189,86 грн за платежем орендна плата з юридичних осіб (а.с.14-25).
Вказані податкові повідомлення-рішення оскаржені ПрАТ «Тернопільський кар`єр» в адміністративному порядку. Рішення ДПС України № 19742/6/99-00-06-03-02-06 від 27.06.2024 скарга позивача залишена без розгляду з тих підстав, що платником податків не надано підтверджуючих документів на особу, якій було надано повноваження представляти інтереси ПрАТ «Тернопільський кар`єр» та підписувати від імені керівника підприємства документи. Позивач отримав рішення ДПС України 04.07.2024 (а.с.9-13).
У подальшому Товариство, вважаючи податкові повідомлення-рішення від 22.05.2024 протиправними, звернувся до суду із цим позовом.
Надаючи оцінку оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням, суд враховує такі положення податкового законодавства.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України.
Відповідно до підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право, зокрема, проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
Згідно статті 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
Камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків, та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального. Предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах.
Згідно підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Положеннями підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України передбачено, що платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Згідно пункту 49.1 статті 49 ПК України податкова декларація подається за звітний період в установлені цим Кодексом строки контролюючому органу, в якому перебуває на обліку платник податків.
Пунктом 54.1 статті 54 ПК України визначено, що крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.
Отже, податкові зобов`язання, які самостійно визначені платником у податкових деклараціях, є узгодженими.
Щодо строків сплати податків та зборів, то податкове законодавства регулює це питання наступним чином.
Відповідно до пункту 257.1 статті 257 ПК України базовий податковий (звітний) період для рентної плати дорівнює календарному кварталу, а для рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин за видобування нафти, конденсату, природного газу, у тому числі газу, розчиненого у нафті (нафтового (попутного) газу), етану, пропану, бутану, рентної плати за користування радіочастотним спектром (радіочастотним ресурсом) України та рентної плати за транспортування нафти і нафтопродуктів магістральними нафтопроводами та нафтопродуктопроводами, транзитне транспортування трубопроводами аміаку територією України, дорівнює календарному місяцю.
Сума податкових зобов`язань з рентної плати, визначена у податковій декларації за податковий (звітний) період, сплачується платником до бюджету протягом 10 календарних днів після закінчення граничного строку подання такої податкової декларації (пункт 257.5 статті 257 ПК України).
Згідно з пунктом 269.1 статті 269 ПК України платники плати за землю є:
269.1.1. платники земельного податку: власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); землекористувачі, яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності на правах постійного користування;
269.1.2. платники орендної плати - землекористувачі (орендарі) земельних ділянок державної та комунальної власності на умовах оренди.
За приписами статті 285 ПК України базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік.
Відповідно до пунктів 287.3, 287.4 статті 287 ПК України податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця. Податкове зобов`язання з плати за землю, визначене у податковій декларації, у тому числі за нововідведені земельні ділянки, сплачується власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Спірним питанням у цій справі, яке постало перед судом, є правомірність застосування до Товариства штрафу на підставі пункту 124.1 статті 124 ПК України.
Стаття 124 ПК України визначає відповідальність за порушення правил сплати (перерахування) грошового зобов`язання.
Так, згідно з пунктом 124.1 цієї статті у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання (крім грошового зобов`язання у вигляді штрафних (фінансових) санкцій, застосованих до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, а також пені, застосованої до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи) протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу в таких розмірах:
при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 5 відсотків погашеної суми податкового боргу;
при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу.
З наведених правових норм висновується, що розмір штрафної (фінансової) санкції встановлений статтею 124 ПК України у відсотках до погашеної суми податкового боргу, а тому сума штрафної санкції за порушення строку сплати узгоджених сум грошових зобов`язань, з урахуванням положень статті 124 ПК України, розраховується за період з дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати грошових зобов`язань, і до дня фактичної сплати боргу. Штрафна санкція нараховується на суму фактичної сплати в залежності від кількості днів затримки сплати узгодженої суми грошового зобов`язання.
У цій справі штраф згідно з оскаржуваними податковими повідомленнями-рішеннями нарахований за несвоєчасну сплату узгоджених грошових зобов`язань по таких податках:
рентній платі, визначеній у розрахунку рентної плати за 1 квартал 2022 року, поданому 04.05.2022, по строку сплати 02.08.2022, за 1 квартал 2023 року, поданому 09.05.2023, по строку сплати 23.08.2023, за 2 квартал 2023 року, поданому 08.08.2023, по строку сплати 22.08.2023.
по орендній платі за землю (по коду платежу 18010500, Збаразька ТГ), визначеній у податковій декларації плати за землю за 2022 рік, що подані 15.02.2022, 31.05.2022, по строках сплати до 01.06.2022, 01.07.2022 02.08.2022, 31.08.2022,
по орендній платі за землю (по коду платежу 18010600, Збаразька ТГ), визначеній у податковій декларації плати за землю за 2023 рік, що подані 15.02.2022, 18.02.2022, 20.02.2023, по строках сплати до 31.01.2023, 03.03.2023, 31.03.2023, 02.05.2023, 31.05.2023, 01.07.2023,
по орендній платі за землю (по коду платежу 18010600, Підволочиська ТГ), визначеній у податковій декларації плати за землю за 2022 рік, що подана 10.02.2022, по строках сплати до 03.03.2022, 31.03.2022, 01.12.2022, 31.12.2022, 31.01.2023.
У спірному випадку мова йде про сплату узгоджених грошових зобов`язань, що виникли під час дії воєнного стану.
Законом України від 12.04.2022 № 2260-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» (далі - Закон № 2260-IX), який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.
Згідно з підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, з урахуванням змін, внесених Законом України від 13.12.2022 № 2836-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України», який набрав чинності 03.01.2023, платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання, зокрема обов`язку щодо строків сплати податків та зборів за звітні (податкові) періоди - 2021 рік (для річного звітного (податкового) періоду), I квартал 2022 року (для квартального звітного (податкового) періоду), січень - травень 2022 року (для місячного звітного (податкового) періоду), за умови їх сплати не пізніше 1 серпня 2022 року (абзац сьомий підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України).
Метою запровадження зазначеної норми є убезпечення платників податків, які постраждали від негативних наслідків збройної агресії від застосування штрафів, у зв`язку із несвоєчасним поданням звітності, сплати податків тощо.
З розрахунку штрафних санкцій до кожного з оскаржуваних податкових повідомлень-рішень вбачається, що штраф було нараховано лише на суму узгоджених податкових зобов`язань, фактична сплата, яких здійснена після 01.08.2022. В акті перевірки в одному випадку відображено сплату в сумі 25000,00 грн по орендній платі за землю (по коду платежу 18010600, Підволочиська ТГ) по річній декларації за 2022 рік по платі за землю, по строку сплати до 03.03.2022, фактично сплачено 05.07.2022, тобто до 01.08.2022, але до розрахунку штрафу вказана сума не включена.
Відтак відповідач при прийнятті оскаржуваних податкових повідомлень-рішення про нарахування штрафу за несвоєчасну сплату узгоджених податкових зобов`язань урахував, що положення підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України про звільнення від відповідальності платників податків за несвоєчасне виконання, зокрема обов`язку щодо строків сплати податків та зборів за звітні (податкові) періоди 2021 рік (для річного звітного (податкового) періоду), І квартал 2022 року (для квартального звітного (податкового) періоду), січень-травень 2022 року (для місячного звітного (податкового) періоду), за умови їх сплати не пізніше 1 серпня 2022 року.
Щодо можливості застосування до спірних правовідносин норм пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, то суд зазначає, що відповідно до цієї норми за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.
Отже, по перше, перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків сплати рентної плати у період з 01.03.2020 і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
По друге, суд ще раз звертає увагу на внесені зміни до ПК України Законом № 2260-ІХ, а саме пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України.
Відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу «Перехідні положення» ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
У разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Таким чином, Законом № 2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.
При цьому підпунктом 69.2 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19). Тому норма пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних санкцій за порушення термінів нарахування, декларування та сплати податків і зборів на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовується з 27.05.2022 на період дії воєнного стану.
Зважаючи на викладене, визначальним критерієм, який має братися до уваги при вирішенні питання про відповідальність за несвоєчасну сплату податків та зборів після скасування 27.05.2022 дій мораторію, є можливість виконання платником своїх зобов`язань.
Позивач долучив до позовної заяви копію рішення до Західного міжрегіонального управління ДПС України по роботі з великими платниками податків від 22.11.2022 відносно Товариства щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (а.с.48).
Відтак підстави для звільнення від фінансової відповідальності за встановлених у цій справі обставин та наведених положень законодавства відсутні. ГУ ДПС у Тернопільській області правомірно та підставно визначило ПрАТ «Тернопільський кар`єр» штрафні санкції за несвоєчасну сплату узгоджених податкових зобов`язань по рентній платі та орендній платі за землю в оскаржуваних податкових повідомленнях-рішеннях від 22.05.2024 №00069040407, №00069050407, №00069060407. При цьому обставини неплатоспроможності позивача не впливають на міру фінансової відповідальності платника податків за несвоєчасну сплату узгоджених податкових зобов`язань.
Отже, враховуючи встановлені обставини справи та положення чинного законодавства, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд приходить до переконання, що позовні вимоги безпідставні та до задоволення не підлягають.
Керуючись статтями 2, 72-77, 90, 241-246, 250, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У позові Приватного акціонерного товариства "Тернопільський кар`єр" (вулиця Стара Максимівка, 29, село Максимівка, Тернопільський район, Тернопільська область, 47372 ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 00292623) до Головного управління ДПС у Тернопільській області (вулиця Білецька, 1, місто Тернопіль, 46003, ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 44143637) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів до Восьмого апеляційного адміністративного суду з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складений і підписаний 21 жовтня 2024 року.
СуддяЧепенюк О.В.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.10.2024 |
Оприлюднено | 23.10.2024 |
Номер документу | 122445354 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні