Рішення
від 21.10.2024 по справі 520/9626/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

21 жовтня 2024 року справа №520/9626/24

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Тітова О.М., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "КЛЕПКИ" до Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області про зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Фермерське господарство "КЛЕПКИ" (вул. Сватівська, буд. 56,м. Куп`янськ, Харківська обл., Куп`янський р-н,63707, код 30136059) звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області (вул. Лермонтова, буд. 2,с-ще Шевченкове, Харківська обл., Куп`янський р-н,63601, код ЄДРПОУ 45098470), в якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати Розпорядження №435 від 12.10.2023 р., винесене Відповідачем;

- зобов`язати Відповідача прийняти рішення про визнання земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які знаходиться за межами населених пунктів Березівської сільської ради на території Шевченківського району Харківської області, кадастрові номери та площа яких зазначені в Заяві №2-2023 від 31.08.2023р, потенційно забрудненими вибухонебезпечними предметами та надати Позивачу пільги з місцевих податків і зборів, а саме: зі сплати єдиного податку ІV групи з 01.01.2023 р. по 31.12.2023 р. за земельні ділянки.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Розпорядження № 207 від 30.10.2023 є протиправним та підлягає скасуванню.

Ухвалою суду відкрито спрощене провадження по справі та запропоновано відповідачу надати відзив на позов.

Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана відповідачу, що підтверджується Довідкою про доставку електронного листа до електронного кабінету відповідача.

Представник відповідача надав до суду відзив на позовну заяву, в якому проти задоволення позовних вимог заперечував.

Представник позивача подав до суду відповідь на відзив, у якій заперечив проти обставин, викладених відповідачем у відзиві на позовну заяву.

Відповідач подав до суду заперечення на відповідь на відзив, у яких зазначив, що прийняте відповідачем рішення є правомірним, а доводи позивача є необґрунтованими. Просить відмовити в задоволенні позову.

Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022, затвердженого Законом України №2102-ІХ, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану", введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року. Враховуючи викладене, суд розглядає справу за наявності безпечних умов для життя та здоров`я учасників процесу, суддів та працівників суду

Суддя у період з 01.07.2024 по 29.07.2024 перебував у відпустці, у період з 07.10.2024 по 11.10.2024 перебував на навчанні.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

Місцезнаходження Фермерського господарства "КЛЕПКИ", ідентифікаційний код юридичної особи - 30136059: вул. Сватівська, буд. 56, м. Куп`янськ, Харківська область, 63702.

Основним видом діяльності позивача за КВЕД є 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.

ФГ "КЛЕПКИ" на умовах оренди користується земельними ділянками для ведення фермерського господарства, що знаходяться на території с. Березівка, Шевченківської селищної територіальної громади Харківської області.

На даний час повноваження Шевченківської селищної ради здійснюються Шевченківською селищною військовою адміністрацією Куп`янскьго району Харківської області (код 45098470).

Так, Указом Президента України № 875/2022 від 23.12.2022 було утворено Шевченківську селищну адміністрацію Куп`янскьго району Харківської області.

На підставі Постанови Верховної Ради України № 2897-ІХ від 06.02.2023 р. повноваження відповідної селищної ради, виконавчого комітету та селищного голови здійснює Начальник Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області, відповідно до повноважень, передбачених ч. 2 ст. 10 ЗУ «Про правовий режим воєнного стану».

З початку повномасштабного вторгнення військ російської федерації на територію України активні бойові дії на всій території Шевченківської територіальної громади відбувалися з 24 по 26 лютого 2022 року. З 26.02.2022 по 08.09.2022 с. Березівка Шевченківської територіальної громади перебувало у повній тимчасовій окупації. Після деокупації, з 08.09.2022 по теперішній час с. Березівка Шевченківської територіальної громади входить до переліку територій можливих бойових дій.

Позивач звертався до Шевченківської селищної військової адміністрації із заявами від 31.08.2023 №1-2023, №2-2022, №3-2023 про визнання земельних ділянок загальною площею 1389,4379 га, які розташована за межами с. Березівка на території Шевченківської селищної територіальної громади Куп`янського району Харківської області потенційно забрудненими вибухонебезпечними предметами та надання пільг зі сплати єдиного податку четвертої групи з 08.09.2022 по 31.12.2022, зі сплати єдиного податку четвертої групи з 01.01.2023 по 31.12.2023.

Результатом розгляду даних заяв було прийняте розпорядження від 12 жовтня 2023 року №435 «Про відмову у звільненні від місцевих податків та зборів ФГ «Клепки», у зв`язку з неможливістю визначити земельні ділянки загальною площею 1389,4379 га, непридатними для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забрудненням вибухонебезпечними предметами.

Вважаючи вказане розпорядження протиправним, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.

Так, спірним питанням у даній справі є правомірність чи протиправність Розпорядження відповідача №435 від 12.10.2023 "Про відмову у звільненні від місцевих податків та зборів".

Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч. 1 ст. 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відповідно до п.п. 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 ПК України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Відповідно до пункту 30.1 статті 30 ПК України податкова пільга - передбачене податковим та митним законодавством звільнення платника податків від обов`язку щодо нарахування та сплати податку та збору, сплата ним податку та збору в меншому розмірі за наявності підстав, визначених пунктом 30.2 ст. 30 ПК України.

Відповідно до п. 30.5 ст. 30 ПК України податкові пільги, порядок та підстави їх надання встановлюються з урахуванням вимог законодавства України про захист економічної конкуренції виключно цим Кодексом, рішеннями Верховної Ради Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування, прийнятими відповідно до цього Кодексу.

Відповідно до положень п. 288.8 ст. 288 ПК України, у частині земельних ділянок, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) активні бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, період, коли земельні ділянки визнаються забрудненими вибухонебезпечними предметами, визначається як період, що починається з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території (у тому числі коли дата початку обстеження небезпечної території операторами протимінної діяльності настає після дати завершення бойових дій або тимчасової окупації на відповідній території), за умови подання платником плати за землю заяви до органу місцевого самоврядування, військової адміністрації та військово-цивільної адміністрації про потенційне забруднення земельної ділянки вибухонебезпечними предметами та прийняття таким органом місцевого самоврядування, військовою адміністрацією або військово-цивільною адміністрацією рішення про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів щодо земельної ділянки, зазначеної в такій заяві, та завершується останнім числом місяця, в якому такі земельні ділянки визнані придатними для використання.

Відповідно до положень п. 292-1 ст. 292-1 ПК України, для земельних ділянок, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) активні бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, період, коли земельні ділянки визнаються забрудненими вибухонебезпечними предметами, визначається як період, що починається з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території (у тому числі коли дата початку обстеження небезпечної території операторами протимінної діяльності настає після дати завершення бойових дій або тимчасової окупації на відповідній території), за умови подання платником податку заяви до органу місцевого самоврядування, військової адміністрації та військово-цивільної адміністрації про потенційне забруднення земельної ділянки вибухонебезпечними предметами та прийняття таким органом місцевого самоврядування, військовою адміністрацією або військово-цивільною адміністрацією рішення про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та зборів щодо земельної ділянки, зазначеної у такій заяві, та завершується останнім числом місяця, в якому такі земельні ділянки визнані придатними для використання.

Згідно з п.п. 12.3.7 п. 12.3 ст. 12 ПК України, не дозволяється сільським, селищним, міським радам встановлювати індивідуальні пільгові ставки місцевих податків та зборів для окремих юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців і фізичних осіб або звільняти їх від сплати таких податків та зборів.

Дія абзацу першого цього підпункту не поширюється на прийняття сільськими, селищними, міськими радами, військовими адміністраціями та військово-цивільними адміністраціями рішень про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяви платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами (з обов`язковим зазначенням кадастрових номерів таких земельних ділянок), а також про внесення змін до таких рішень.

Рішення про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами повинні прийматися на кожний календарний рік окремо, за умови наявності відповідних заяв платників податків, та на період не більше ніж до кінця поточного календарного року.

Відповідно до п.п. 12.4.6 п. 12.4 ст. 12 ПК України, до повноважень сільських, селищних, міських рад, військових адміністрацій та військово-цивільних адміністрацій щодо податків та зборів належать надання інформації контролюючим органам за місцезнаходженням земельних ділянок щодо рішень про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів, прийнятих на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами. Така інформація надається в електронному вигляді у порядку та за формою, затвердженими Кабінетом Міністрів України, протягом 10 календарних днів з дня прийняття відповідного рішення з обов`язковим зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок, щодо яких прийнято відповідне рішення.

З аналізу вищевказаних норм Закону вбачається, що земельні ділянки, розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) активні бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визнаються забрудненими вибухонебезпечними предметами за умови подання платником плати за землю до органу місцевого самоврядування, військової адміністрації або військово-цивільної адміністрації заяви про потенційне забруднення земельної ділянки вибухонебезпечними предметами.

Рішення про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами приймаються за умови наявності відповідних заяв платників податків.

Інших умов та підстав для прийняття рішення відповідного органу місцевого самоврядування, військової адміністрації або військово-цивільної адміністрації про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів, окрім як на підставі заяви платника податків про потенційне забруднення земельної ділянки вибухонебезпечними предметами (за умови розташування земельної ділянки на територіях, на яких ведуться (велися) активні бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією) чинним законодавством не передбачено.

Як встановлено судом, ФГ "КЛЕПКИ" на умовах оренди користується земельними ділянками для ведення фермерського господарства, що знаходяться на території с. Березівка, Шевченківської селищної територіальної громади Харківської області.

З початку повномасштабного вторгнення військ російської федерації на територію України активні бойові дії на всій території Шевченківської територіальної громади відбувалися з 24 по 26 лютого 2022 року. З 26.02.2022 по 08.09.2022 с. Березівка Шевченківської територіальної громади перебувало у повній тимчасовій окупації. Після деокупації, з 08.09.2022 по теперішній час с. Березівка Шевченківської територіальної громади входить до переліку територій можливих

Позивач звертався до Шевченківської селищної військової адміністрації із заявами від 31.08.2023 №1-2023, №2-2022, №3-2023 про визнання земельних ділянок загальною площею 1389,4379 га, які розташована за межами с. Березівка на території Шевченківської селищної територіальної громади Куп`янського району Харківської області потенційно забрудненими вибухонебезпечними предметами та надання пільг зі сплати єдиного податку четвертої групи з 08.09.2022 по 31.12.2022, зі сплати єдиного податку четвертої групи з 01.01.2023 по 31.12.2023.

За результатами розгляду заяви позивача, відповідач не визнав земельні ділянки непридатними для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами та прийняв рішення про відмову у встановленні податкової пільги зі сплати єдиного податку IV групи ФГ "КЛЕПКИ", оформлене Розпорядженням від 12.10.2023 № 435.

Разом з тим, відповідач жодним чином не обґрунтував зазначене рішення, не вказав, з яких конкретних підстав не було визнано земельні ділянки, орендовані позивачем, що знаходяться на території с. Березівка, Шевченківської селищної територіальної громади Харківської області, непридатними для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами та прийнято рішення про відмову у встановленні податкової пільги зі сплати єдиного податку IV групи ФГ "КЛЕПКИ"

Отримавши електронною поштою від Відповідача копію оскаржуваного Розпорядження Позивач звернувся до Відповідача із запитом на публічну інформацію

№ 07/11-2023 від 07.11.2023, у якому просив надати підтверджуючі документи обстеження та розмінування території (документ, у якому зроблені висновки про безпеку земельних ділянок), а також документ, що підтверджує передачу Шевченківській селищній територіальній громаді очищену від вибухонебезпечних предметів територію земельних ділянок, що орендуються Позивачем (сертифікат про безпеку земельних ділянок).

У відповідь на вищезазначений запит Відповідач електронною поштою надіслав лист від 10.11.2023 № 02-18/2129, в якому зазначив, що земельні ділянки на теперішній час не включені в чергу на обстеження та розмінування, тому надати інформацію стосовно дати початку обстеження операторами протимінної діяльності земельних ділянок Шевченківська СВА не може.

Судом встановлено, що відповідач, обґрунтовуючи правомірність прийнятого розпорядження, посилається на невнесення інформації про земельні ділянки, забруднені вибухонебезпечними предметами внаслідок надзвичайних ситуацій та/або збройної агресії, та бойових дій під час дії воєнного стану, до Державного земельного кадастру.

Суд зазначає, що відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 6 Закону України «Про протимінну діяльність в Україні» від 06.12.2018 № 2642-VIII об`єктами протимінної діяльності є, зокрема імовірно забруднені та забруднені вибухонебезпечними предметами території, акваторії та об`єкти інфраструктури.

Відповідно до п.п. «і» ч. 1 ст. 13 Закону України «Про державний земельний кадастр» (в редакції, чинній станом на дату подання заяви позивачем та прийняття спірних розпоряджень) до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про землі в межах території адміністративно-територіальних одиниць (Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, районів, міст, селищ, сіл, районів у містах): відомості про землі, забруднені вибухонебезпечними предметами внаслідок надзвичайних ситуацій та/або збройної агресії, та бойових дій під час дії воєнного стану: назва; площа; контури земель з координатами їх поворотних точок та довжиною; дата початку обстеження небезпечної території операторами протимінної діяльності та дата визнання земельних ділянок придатними для користування.

Отже, забрудненими вибухонебезпечними предметами внаслідок надзвичайних ситуацій та/або збройної агресії, та бойових дій під час дії воєнного стану визнаються землі після їх обстеження операторами протимінної діяльності. Саме після проведення такого обстеження інформація про відповідні землі має відображатися у Державному земельному кадастрі.

Викладене узгоджується з положеннями п. 69.16 п. 16 Розділу Х ПК України, який визначає, що період, коли земельні ділянки були забруднені вибухонебезпечними предметами, визначається як період, що починається з першого числа місяця, на який припадає дата початку обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності, та завершується останнім числом місяця, в якому такі земельні ділянки визнані придатними для використання.

Період, коли земельні ділянки визнаються потенційно забрудненими вибухонебезпечними предметами, визначається як період, що починається з першого числа місяця, на який припадає дата прийняття рішення сільською, селищною, міською радою, військовою адміністрацією або військово-цивільною адміністрацією про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та зборів на підставі заяви платника податків, та завершується останнім числом місяця, на який припадає дата, що настає раніше, - або останній день строку, на який надано пільгу зі сплати місцевих податків та/або зборів відповідно до прийнятого рішення (у тому числі з урахуванням змін, внесених до такого рішення), або дата скасування відповідного рішення, або дата початку обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності чи визнання земельної ділянки придатною для використання.

Отже, Податковий кодекс України розмежовує поняття забрудненої земельної ділянки та потенційно забрудненої земельної ділянки, та відмежовує їх у часі.

Потенційно забрудненою вважається ділянка, щодо якої не було проведено обстеження, проте прийнято рішення про надання пільг, тобто такий статус надається саме рішенням сільської, селищної, міської ради, військової адміністрації або військово-цивільної адміністрації про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та зборів на підставі заяви платника податків до проведення обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності.

Статус потенційно забрудненої земельної ділянки закінчується, відповідно до положень ПК України, датою скасування відповідного рішення, або датою початку обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності (зокрема з метою визнання її забрудненою вибухонебезпечними предметами внаслідок надзвичайних ситуацій та/або збройної агресії, та бойових дій під час дії воєнного стану та внесення відповідних даних до ДЗК) чи визнання земельної ділянки придатною для використання.

При цьому вимог та взагалі підстав внесення даних до Державного земельного кадастру про визнання земельної ділянки потенційно забрудненою закон не встановлює.

З аналізу п. 288.8 ст. 288 ПК України вбачається, що на підставі заяви платника податків про потенційне забруднення земельної ділянки вибухонебезпечними предметами орган місцевого самоврядування, військова адміністрація та військово-цивільна адміністрація своїм рішення про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів фактично визнає, що такі земельні ділянки є потенційно забрудненими до проведення обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності, що не вимагає внесення будь-яких відомостей до Державного земельного кадастру (ДЗК).

При цьому, суд зазначає, що законодавцем розмежовано категорії забруднених земельних ділянок та потенційно забруднених земельних ділянок, саме з метою визначення статусу земель, які після завершення бойових дій, або припинення тимчасової окупації знаходяться в зоні, де неможливо проведення обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності.

З огляду на зазначене, посилання відповідача на непідтвердження забруднення та відсутність результатів обстеження земельних ділянок позивача, як підставу для відмови в наданні пільг, є необґрунтованими та суперечать вимогам чинного законодавства.

При цьому, суд зазначає, що положення Податкового кодексу України не ставлять можливість отримання пільг та винесення рішення про їх надання у залежність від підтвердження або непідтвердження здійснення діяльності.

Окрім того, з 24.02.2022 по 26.02.2022 територія Шевченківської селищної територіальної громади є територією активних бойових дій, з 26.02.2022 по 08.09.2022 с. Березівка Шевченківської селищної територіальної громади перебувало у повній тимчасовій окупації, що створює реальну загрозу для осіб, що перебувають на зазначеній території.

З огляду на вищенаведене, суд дійшов висновку, що підстави відмови позивачу в наданні пільг суперечать положенням Законів, оскільки відповідач для визнання земельних ділянок потенційно забрудненими, що відповідно до норм ПК України в подальшому дає підставу для їх обстеження, зазначає про відсутність підтвердження забруднення та результатів обстеження, яке можливе виключно за умови винесення позитивного рішення відповідачем про визнання таких земель потенційно забрудненими та надання пільг.

Тим самим, відповідач позбавляє права позивача, в тому числі, на обстеження таких земельних ділянок, що фактично спричинює визнання їх безпечними.

Інших обґрунтованих доводів з відповідними доказами щодо правомірності прийнятого рішення про відмову у встановленні податкової пільги зі сплати єдиного податку IV групи ФГ "КЛЕПКИ", оформленого Розпорядженням від 12.10.2023 № 435, відповідачем до суду не подано. Судом таких обставин також не встановлено.

На підставі вищевикладеного, суд доходить висновку, що оскаржуване рішення відповідача, прийняте у формі Розпорядження від 12.10.2023 № 435 "Про відмову у звільненні від місцевих податків та зборів ФГ "Клепки"" є протиправним та підлягає скасуванню.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Відповідача прийняти рішення про визнання земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які знаходиться за межами населених пунктів Березівської сільської ради на території Шевченківського району Харківської області, кадастрові номери та площа яких зазначені в Заяві №2-2023 від 31.08.2023р, потенційно забрудненими вибухонебезпечними предметами та надати Позивачу пільги з місцевих податків і зборів, а саме: зі сплати єдиного податку ІV групи з 01.01.2023 р. по 31.12.2023 р. за земельні ділянки, сул зазначає наступне.

Органи місцевого самоврядування, військової адміністрації або військово-цивільної адміністрації, відповідно до покладених на них завдань, приймають рішення про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами.

Так, питання надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу.

Відповідно до Рекомендації Комітету Ради Європи №R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом 11.03.1980 на 316-й нараді, під дискреційним повноваженням варто розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду - тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

У рішенні Європейського суду з прав людини у справі «Pedersen and Baadsgaard проти Данії» від 17.12.2004, № 49017/99 зазначено, що здійснюючи наглядову юрисдикцію, суд, не ставлячи своїм завданням підміняти компетентні національні органи, перевіряє, чи відповідають рішення національних держаних органів, що їх винесли з використанням свого дискреційного права, положенням Конвенції та Протоколів до неї.

Під дискреційним повноваженням варто розуміти компетенцію суб`єкта владних повноважень на прийняття самостійного рішення у межах, визначених законодавством, та з урахуванням принципу верховенства права.

Відповідно до ст. 13 Конвенції кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

При цьому, Європейський суд з прав людини у рішенні від 29 червня 2006 року у справі "Пантелеєнко проти України" зазначив, що засіб юридичного захисту має бути ефективним, як на практиці, так і за законом.

У рішенні від 31 липня 2003 року у справі "Дорани проти Ірландії" Європейський суд з прав людини зазначив, що поняття "ефективний засіб" передбачає запобігання порушенню або припиненню порушення, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права.

При чому, як наголошується у рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Салах Шейх проти Нідерландів", ефективний засіб - це запобігання тому, щоб відбулося виконання заходів, які суперечать Конвенції, або настала подія, наслідки якої будуть незворотними. При вирішенні справи "Каіч та інші проти Хорватії" (рішення від 17 липня 2008 року) Європейський Суд з прав людини вказав, що для Конвенції було б неприйнятно, якби стаття 13 декларувала право на ефективний засіб захисту але без його практичного застосування. Таким чином, обов`язковим є практичне застосування ефективного механізму захисту. Протилежний підхід суперечитиме принципу верховенства права.

Отже, обраний судом спосіб захисту порушеного права має бути ефективним та забезпечити реальне відновлення порушеного права.

Відповідно до частини 2 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що, з метою ефективного захисту прав позивача, слід зобов`язати Шевченківську селищну військову адміністрацію Куп`янського району Харківської області повторно розглянути заяви Фермерського господарства "КЛЕПКИ" від 31.08.2023 №1-2023, №2-2022, №3-2023 про визнання земельних ділянок загальною площею 1389,4379 га, які розташована за межами с. Березівка на території Шевченківської селищної територіальної громади Куп`янського району Харківської області потенційно забрудненими вибухонебезпечними предметами та надання пільг зі сплати єдиного податку четвертої групи з 08.09.2022 по 31.12.2022, зі сплати єдиного податку четвертої групи з 01.01.2023 по 31.12.2023, з урахуванням висновків суду в даній справі.

Суд також враховує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів позивача), сформовану у справі "Серявін та інші проти України" (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (RuizTorijav. Spain) № 303-A, пункт 29).

Також згідно з п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Відповідно до ч. 2 ст. 6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини, а ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" передбачає, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Так, усі інші аргументи сторін вивчені судом, однак є такими, що не потребують детального аналізу в судовому рішенні, оскільки вищенаведених висновків суду не спростовують.

Згідно з ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, дійшов висновку про наявність правових підстав для часткового задоволення позовних вимог.

Розподіл судових витрат здійснити у відповідності до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позовну заяву Фермерського господарства "КЛЕПКИ" (вул. Сватівська, буд. 56,м. Куп`янськ, Харківська обл., Куп`янський р-н,63707, код 30136059) до Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області (вул. Лермонтова, буд. 2,с-ще Шевченкове, Харківська обл., Куп`янський р-н,63601, код ЄДРПОУ 45098470) про зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати Розпорядження №435 від 12.10.2023, винесене Шевченківською селищною військовою адміністрацією Куп`янського району Харківської області.

Зобов`язати Шевченківську селищну військову адміністрацію Куп`янського району Харківської області повторно розглянути заяви Фермерського господарства "КЛЕПКИ" від 31.08.2023 №1-2023, №2-2022, №3-2023 про визнання земельних ділянок загальною площею 1389,4379 га, які розташована за межами с. Березівка на території Шевченківської селищної територіальної громади Куп`янського району Харківської області потенційно забрудненими вибухонебезпечними предметами та надання пільг зі сплати єдиного податку четвертої групи з 08.09.2022 по 31.12.2022, зі сплати єдиного податку четвертої групи з 01.01.2023 по 31.12.2023, з урахуванням висновків суду в даній справі.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області на користь Фермерського господарства "КЛЕПКИ" судовий збір у сумі 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн 00 коп.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

СуддяО.М. Тітов

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.10.2024
Оприлюднено23.10.2024
Номер документу122445730
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —520/9626/24

Ухвала від 29.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 25.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Рішення від 21.10.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Тітов О.М.

Ухвала від 25.04.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Тітов О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні