ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 жовтня 2024 р.Справа № 440/18309/21Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Русанової В.Б.,
Суддів: Жигилія С.П. , Перцової Т.С. ,
за участю секретаря судового засідання Щурової К.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Північно-Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці на ухвалу Полтавського окружного адміністративного суду від 26.08.2024, (головуючий суддя І інстанції: М.В. Довгопол) по справі № 440/18309/21
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Світ інструментів 2009"
до Управління Держпраці у Полтавській області
про визнання протиправними та скасування постанов, рішень,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Світ інструментів 2009" (далі - позивач) звернулось до суду з позовом, в якому, з урахуванням уточнень, просило визнати протиправними та скасувати:
- постанови Управління Держпраці у Полтавській області від 03.12.2021 про накладення штрафів: № 170, №171, № 172, № 173, № 174, №175, № 176, № 177, № 178, № 179, № 180, № 181, № 182;
- рішення Управління Держпраці у Полтавській області № 201 від 18.11.2021 про внесення змін до рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 27 жовтня 2021 року №№ 179, 180, 181, 182, 183, 184, 186, 187;
- рішення Управління Держпраці у Полтавській області № 204 від 17.12.2021 про внесення змін до рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 27 жовтня 2021 року №№ 179, 180, 181, 182, 183, 184, 186, 187.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 17.11.2022, яке набрало законної сили 03.04.2023 позов задоволено.
Визнано протиправними та скасовані:
рішення Управління Держпраці у Полтавській області № 201 від 18 листопада 2021 року про внесення змін до рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 27 жовтня 2021 року №№ 179, 180, 181, 182, 183, 184, 186, 187;
постанови Управління Держпраці у Полтавській області про накладення штрафу від 03 грудня 2021 року: № 170, №171, № 172, № 173, № 174, №175, № 176, № 177, № 178, № 179, № 180, № 181, № 182;
рішення Управління Держпраці у Полтавській області № 204 від 17 грудня 2021 року про внесення змін до рішення (нь).
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Управління Держпраці у Полтавській області на користь ТОВ "Світ інструментів 2009" витрати зі сплати судового збору у розмірі 14 441 грн 00 коп.
02.05.2023 Полтавським окружним адміністративним судом видано виконавчий лист № 440/18309/21 про стягнення за рахунок бюджетних асигнувань Управління Держпраці у Полтавській області на користь ТОВ "Світ інструментів 2009" витрат зі сплати судового збору у розмірі 14 441 грн 00 коп.
15.08.2024 до Полтавського окружного адміністративного суду надійшла заява ТОВ "Світ інструментів 2009" про заміну сторони (боржника) виконавчого провадження у виконавчому документі у справі № 440/18309/21, шляхом заміни боржника Управління Держпраці у Полтавській області на Північно-Східне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 26.08.2024 заяву задоволено.
Замінено боржника у виконавчому листі № 440/18309/21 з Управління Держпраці у Полтавській області (код ЄДРПОУ 39777136) на Північно-Східне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці (код ЄДРПОУ 44730367, місцезнаходження 36014, Полтавська область, м. Полтава, вул. Матвійчука Юліана, будинок 119).
Задовольняючи заяву, суд першої інстанції виходив з того, що станом на час розгляду заяви про заміну боржника у виконавчому документі владні, управлінські функції внаслідок проведеної реорганізації перейшли від Управління Держпраці у Полтавській області до Північно-Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці, яке є правонаступником відповідача.
Північно-Східне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці (далі - апелянт), не погодившись з ухвалою суду першої інстанції, подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм процесуального права та неповне з`ясування всіх обставин, що мають значення для справи, просило її скасувати та прийняти нову про відмову у задоволенні заяви.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначає, що суд першої інстанції не звернув уваги, що Північно-Східне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці є новоствореною установою, проте Управління Держпраці у Полтавській області не припинено згідно Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань не внесено. Крім того, у Реєстрі відсутні відомості щодо правонаступництва відповідача.
Також, вказує, що постановою Кабінету Міністрів України № 14 від 12.01.2022 «Деякі питання територіальних органів Державної служби з питань праці» не передбачено правонаступництво територіальних органів, які ліквідуються згідно з пунктом 1 (в тому числі Управління Держпраці у Полтавській області), а лише, як зазначено в даній постанові, регіональні територіальні органи Державної служби з питань праці, що утворюються згідно з пунктом 2 цієї постанови, виконують завдання і функції територіальних органів Державної служби з питань праці, які ліквідуються згідно з пунктом 1.
Скаржник вважає, що станом на час подання позивачем заяви відбувається процедура саме ліквідації Управління Держпраці у Полтавській області, а міжрегіональне управління в силу закону виконує тільки завдання і функції, які покладені на Управління Держпраці у Полтавській області без правонаступництва.
Позивач не надав відзив на апеляційну скаргу.
Учасники справи про дату, час та місце апеляційного розгляду справи повідомлені належним чином.
Відповідно до ч. 4 ст. 229, ч. 1 ст. 308 КАС України справа розглядається в межах доводів та вимог апеляційної скарги, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши ухвалу суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, дослідивши докази по справі, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України «Про виконавче провадження» виконавчим провадженням як завершальною стадією судового провадження і примусового виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) вважається сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону України «Про виконавче провадження» підлягають примусовому виконанню рішення на підставі таких виконавчих документів, як виконавчих листів та наказів, що видаються судами у передбачених законом випадках на підставі судових рішень, рішень третейського суду, рішень міжнародного комерційного арбітражу, рішень іноземних судів та на інших підставах, визначених законом або міжнародним договором України.
Частинами 1, 5 ст. 15 Закону України «Про виконавче провадження» визначено, що сторонами виконавчого провадження є стягувач і боржник.
У разі вибуття однієї із сторін виконавець за заявою сторони, а також заінтересована особа мають право звернутися до суду із заявою про заміну сторони її правонаступником. Для правонаступника усі дії, вчинені до його вступу у виконавче провадження, є обов`язковими тією мірою, якою вони були б обов`язковими для сторони, яку правонаступник замінив.
Статтею 52 КАС України передбачено, що у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.
Частиною 1 ст. 379 КАС України визначено, що у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником.
Аналіз наведених правових норм свідчить, що правонаступництвом у виконавчому провадженні необхідно розуміти заміну однієї зі сторін (стягувача або боржника) з переходом прав та обов`язків до іншої особи (правонаступника), що раніше не брали участі у виконавчому провадженні. Правонаступництво можливе на всіх стадіях виконавчого провадження - з моменту відкриття виконавчого провадження до його закінчення.
Заміна сторони виконавчого провадження відбувається у разі вибуття однієї зі сторін та полягає у вступі на її місце її правонаступника. У даному випадку визначальною умовою є саме факт правонаступництва, тобто передача прав та обов`язків (адміністративної компетенції) однієї особи іншій.
Постановою Кабінету Міністрів України від 20.10.2011 № 1074 затверджено Порядок здійснення заходів, пов`язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади (далі - Порядок).
Згідно з пунктами 5 та 6 Порядку орган виконавчої влади припиняється шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації.
Права та обов`язки органів виконавчої влади переходять: у разі злиття органів виконавчої влади - до органу виконавчої влади, утвореного внаслідок такого злиття; у разі приєднання одного або кількох органів виконавчої влади до іншого органу виконавчої влади - до органу виконавчої влади, до якого приєднано один або кілька органів виконавчої влади; у разі поділу органу виконавчої влади - до органів виконавчої влади, утворених внаслідок такого поділу; у разі перетворення органу виконавчої влади - до утвореного органу виконавчої влади; у разі ліквідації органу виконавчої влади і передачі його завдань та функцій іншим органам виконавчої влади - до органів виконавчої влади, визначених відповідним актом Кабінету Міністрів України.
Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що підставами для залучення до участі у справі правонаступника сторони суб`єкта владних повноважень є або припинення суб`єкта владних повноважень в результаті реорганізації чи ліквідації, або повне чи часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень до іншого (іншим) внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.
Якщо спір виник з приводу реалізації суб`єктом владних повноважень, що припиняється, його компетенції, підстави для правонаступництва виникають з моменту його вибуття з правовідносин, щодо яких виник спір, унаслідок, зокрема, передачі розпорядчим актом Кабінету Міністрів України його адміністративної компетенції іншому (іншим) суб`єктам владних повноважень.
Якщо спір виник у відносинах, що не пов`язані з реалізацією суб`єктом владних повноважень його компетенції, підстави для правонаступництва виникають з моменту припинення сторони - суб`єкта владних повноважень.
Аналогічну правову позицію висловив Верховний Суд у постанові 11.02.2021 у справі № 826/9815/18.
Як вбачається з матеріалів справи, 02.05.2023 Полтавським окружним адміністративним судом видано виконавчий лист № 440/18309/21 про стягнення за рахунок бюджетних асигнувань Управління Держпраці у Полтавській області на користь ТОВ "Світ інструментів 2009" витрат зі сплати судового збору у розмірі 14 441 грн 00 коп. (т. 3 а.с. 128).
ТОВ "Світ інструментів 2009" подано до Головного управління Державної казначейської служби України у Полтавській області заява та виконавчий лист Полтавського окружного адміністративного суду від 02.05.2023 № 440/18309/21.
17.10.2023 Головне управління Державної казначейської служби України у Полтавській області листом повернуто ТОВ "Світ інструментів 2009" виконавчий лист без виконання. Підставою для відмови слугувало те, що Постановою № 14 закріплена норма про ліквідацію Управління Держпраці у Полтавській області та утворення юридичної особи публічного права - Північно-Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці з передачею майна. 10.03.2023 рахунки Управління Держпраці у Полтавській області з кодом ЄДРПОУ 39777136 закриті. Зазначено, що для належного виконання рішення суду, відповідно до вимог Порядку необхідно звернутися до суду із заявою про заміну боржника у виконавчому документі (т. 3 а.с. 129-130).
Так, Постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2022 № 14 "Деякі питання територіальних органів Державної служби з питань праці" (далі Постанова № 14) ліквідовано як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з питань праці за переліком згідно з додатком 1; утворено як юридичні особи публічного права міжрегіональні територіальні органи Державної служби з питань праці за переліком згідно з додатком 2 (пункти 1, 2).
Підпунктами 1, 3 пункту 3 Постанови № 14 установлено, що:
територіальні органи Державної служби з питань праці, які ліквідуються згідно з пунктом 1 цієї постанови, продовжують здійснювати повноваження та функції, покладені на зазначені органи, до завершення здійснення заходів, пов`язаних з утворенням міжрегіональних територіальних органів Державної служби з питань праці і прийняттям рішення про можливість забезпечення здійснення такими органами повноважень та функцій територіальних органів, що ліквідуються. Таке рішення приймається Державною службою з питань праці після здійснення заходів, пов`язаних із внесенням до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань даних про міжрегіональні територіальні органи Державної служби з питань праці, що утворені згідно з пунктом 2 цієї постанови, затвердження положень про них, структур, штатних розписів, кошторисів та заповненням 30 відсотків вакансій;
міжрегіональні територіальні органи Державної служби з питань праці, що утворюються згідно з пунктом 2 цієї постанови, виконують завдання і функції територіальних органів Державної служби з питань праці, які ліквідуються згідно з пунктом 1, а саме: Північно-Східне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці - завдання і функції Управління Держпраці у Сумській області, Управління Держпраці у Полтавській області, Головного управління Держпраці у Харківській області.
Пунктом 5 Постанови № 14 постановлено Державній службі з питань праці забезпечити передачу майна територіальних органів Державної служби з питань праці, що ліквідуються відповідно до пункту 1 цієї постанови, міжрегіональним територіальним органам Державної служби з питань праці, утвореним згідно з пунктом 2 цієї постанови.
29.09.2022 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис про державну реєстрацію Північно-Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці як юридичної особи.
Наказом Державної служби з питань праці від 23.09.2022 № 173 Управління Держпраці у Сумській області, Управління Держпраці у Полтавській області та Головне управління Держпраці у Харківській області з 05.12.2022 припиняють здійснення повноважень та виконання функцій з реалізації державної політики у відповідних сферах, у зв`язку із створенням Північно-Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці, юрисдикція якого буде поширюватись на Сумську, Полтавську та Харківську області.
З даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань вбачається, що Управління Держпраці у Полтавській області (код ЄДРПОУ 39777136) припинено 26.12.2023, номер запису 1009571110010006295, підстава: рішення щодо припинення.
Згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, Північно-Східне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці (код ЄДРПОУ 44730367) 29.09.2022 зареєстроване у статусі юридичної особи, про що в Реєстрі вчинено запис за №1004801020000092004.
Наказом Державної служби України з питань праці від 02.12.2022 №231 погоджено пропозицію Північно-Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці від 01.12.2022 №ПНС/1/14-ЦА-22 щодо можливості забезпечення здійснення повноважень та виконання функцій, визначених Положенням про Північно-Східне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці, затвердженим наказом Державної служби України з питань праці від 23.09.2022 №173, та іншими нормативно-правовими актами з 05.12.2022. Цим же наказом надано розпорядження припинити, крім інших, Управлінню Держпраці у Полтавській області з 05.12.2022 здійснення повноважень та виконання функцій з реалізації державної політики у відповідних сферах.
Таким чином, Постанова № 14 вказує про компетенційне адміністративне (публічне) правонаступництво Північно-Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці, тобто про перехід до Північно-Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці завдань і функцій Управління Держпраці у Полтавській області.
Тобто держава, в особі Кабінету Міністрів України ухвалючи Постанову № 14, про ліквідацію, зокрема, Управління Держпраці у Полтавській області, не відмовилася від завдань і функцій, покладених на органи Державної служби з питань праці, а наділила ними новоутворений міжрегіональний територіальний орган - Північно-Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці.
Саме такого правового висновку дійшов Верховний Суд у постановах від 15.11.2023 у справі №440/12978/21, від 06.08.2024 у справі № 440/4546/21 та від 28.08.2024 у справі № 440/9835/22.
У постанові від 11.10.2019 у справі № 812/1408/16 Верховний Суд констатував, що виконавче провадження є однією зі стадій судового провадження, яка його завершує. Ця стадія розпочинається з набранням судовим рішенням законної сили або за інших умов, установлених законом. Сторони судового провадження на стадії виконавчого провадження набувають відповідної процесуальної якості, користуються правами та несуть певні обов`язки, зумовлені статусом сторони. За законом на стадії виконавчого провадження можлива заміна сторони виконавчого провадження. Така заміна є прийнятною, зокрема, у правовідносинах, що допускають правонаступництво. Законодавством установлено головну умову, за якої обов`язки боржника може бути перекладено на іншу особу, - це вибуття сторони виконавчого провадження.
У постанові від 18.03.2024 у справі № 826/6799/15 Верховний Суд зазначив, що підставами для залучення до участі у справі правонаступника сторони суб`єкта владних повноважень є або припинення суб`єкта владних повноважень у результаті реорганізації чи ліквідації, або повне чи часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень до іншого (іншим) внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.
Якщо спір виник з приводу реалізації суб`єктом владних повноважень, що припиняється, його компетенції, підстави для правонаступництва виникають з моменту його вибуття з правовідносин, щодо яких виник спір, унаслідок, зокрема, передачі розпорядчим актом Кабінету Міністрів України його адміністративної компетенції іншому (іншим) суб`єктам владних повноважень (публічне правонаступництво).
Публічне правонаступництво органів публічної влади є окремим, особливим видом правонаступництва, що полягає у переході в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. Водночас обов`язок щодо відновлення порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід про перехід до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.
У спорах, які виникають з публічних правовідносин, у яких оскаржуються рішення (дії, бездіяльність) державного органу, пов`язані зі здійсненням функції від імені держави, стороною є сама держава в особі того чи іншого уповноваженого органу. Функції держави, які реалізовувалися ліквідованим органом, не можуть бути припинені та підлягають передачі іншим державним органам, за винятком того випадку, коли держава відмовляється від таких функцій взагалі.
Аналогічну правову позицію Верховний Суд висловлював у постановах від 13.03.2019 у справі №524/4478/17 та від 20.02.2019 у справі №826/16659/15.
Крім того, колегія суддів зауважує, що судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим до виконання всіма органами державної влади, їх посадовими та службовими особами, на всій території України. Внутрішньовідомчі організаційні питання між державним органом та його відокремленими підрозділами не є підставою для не виконання судового рішення.
Наведене узгоджується із правовим висновком Верховного Суду, викладеним в постанові від 27.03.2023 у справі 380/3710/21.
Згідно з пунктом 51 рішення Європейського суду з прав людини від 13.01.2011 у справі «Чуйкіна проти України» (Chuykina v. Ukraine) (заява № 28924/04) ліквідація державної установи без правонаступництва не може звільнити державу від необхідності виконання рішення щодо ліквідованого органу. У цій справі Суд також зазначив, що «інший висновок дозволить державі використовувати такий підхід, щоб уникати сплати боргів своїх органів, особливо беручи до уваги те, що потреби, які змінюються, змушують державу часто змінювати свою організаційну структуру, включаючи формування нових органів та ліквідацію старих».
Таким чином, враховуючи зміст спірних правовідносин та законодавчі акти щодо реформування Державної служби з питань праці, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо наявності підстав для заміни боржника у виконавчому листі з Управління Держпраці у Полтавській області, яке вибуло із спірних правовідносин, його ліквідація завершена, та заміну на правонаступника Північно-Східне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці.
Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи чи порушено норми процесуального права.
Відповідно до ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі викладеного, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм процесуального права, доводи апеляційної скарги спростовані наведеними вище обставинами та нормативно - правовим обґрунтуванням, у зв`язку з чим підстав для скасування ухвали суду першої інстанції не вбачається.
Керуючись ст.ст. 308, 310, 315, 316, 321, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Північно-Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці залишити без задоволення.
Ухвалу Полтавського окружного адміністративного суду від 26.08.2024 по справі № 440/18309/21 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий суддя В.Б. РусановаСудді С.П. Жигилій Т.С. Перцова Повний текст постанови складено 21.10.2024 року
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.10.2024 |
Оприлюднено | 23.10.2024 |
Номер документу | 122446802 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі праці |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Русанова В.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні