Постанова
від 15.10.2024 по справі 420/6982/24
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 жовтня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/6982/24

Перша інстанція: суддя Андрухів В.В.,

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

судді-доповідача Шляхтицького О.І.,

суддів: Семенюка Г.В., Домусчі С.Д.,

секретар Афанасенко Ю.М.,

за участю: представника позивача адвоката Ковачова О.М.

представника Головного управління ДПС в Одеській Ковтун Ю.Є.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29 травня 2024 року у справі № 420/6982/24 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «ЕКЛІПС» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог.

У березні 2024 року ТОВ «ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «ЕКЛІПС» звернулось до суду з адміністративним позовом у якому просив:

- визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10037648/39082206 від 28.11.2023, №10037642/39082206 від 28.11.2023, №10037647/39082206 від 28.11.2023, №10037643/39082206 від 28.11.2023, №10037646/39082206 від 28.11.2023, №10037645/39082206, №10037644/39082206 від 28.11.2023, про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЕКЛІПС №1 від 02.10.2023, №2 від 04.10.2023, №3 від 06.10.2023, №4 від 08.10.2023, №5 від 10.10.2023, №6 від 12.10.2023, №7 від 14.10.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх фактичного подання.

В обґрунтування позовних вимог зазначалось, що у 2023 році ТОВ ПБК ЕКЛІПС придбало у постачальника ПП "ПРОМЦИВІЛБУД" (43771439) згідно Договору від 03.03.2023 №03/03-23 будівельні матеріали, які в подальшому, в жовтні 2023 року, було продано та відвантажено покупцю ТОВ "УКРАІНСЬКІ ІНЖЕНЕРНІ МЕРЕЖІ" (45158382) згідно Договору від 25.09.2023 №25/09БМ на загальну суму 115 373 737,48грн., в т.ч. ПДВ у сумі 19 228 956,25 грн.

За результатами відвантаження товару покупцю згідно Договору від 25.09.2023 №25/09БМ ТОВ ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЕКЛІПС склало та направило на реєстрацію до ЄРПН податкові накладні №1 від 02.10.2023, №2 від 04.10.2023, №3 від 06.10.2023, №4 від 08.10.2023, №5 від 10.10.2023, №6 від 12.10.2023, №7 від 14.10.2023.

За отриманими квитанціями з єдиного вікна приймання звітності ДПС України підприємству було повідомлено, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація вищевказаних ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Податкові накладні складені та подані платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі додаткових накладних.

23 та 24 листопада 2023 року позивач направив Повідомлення щодо подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрація яких зупинена, з копіями відповідних первинних документів.

Контролюючий орган після отримання від позивача письмових пояснень та копій документів, жодних запитів на адресу позивача щодо недостатності документів або їх невідповідності чинному законодавству для прийняття рішення в рамках розглядуваних пояснень не надсилав.

У подальшому Комісією, яка приймає рішення щодо реєстрації або відмову в такій реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування було винесено оскаржувані рішення про відмову в реєстрації вищезазначених податкових накладних. Підставою прийняття цих рішень є надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Однак, фіскальним органом в оскаржуваних рішеннях не зазначено, які саме порушення та в яких саме документах були виявлені.

Позивач вважає, що оскаржувані рішення Комісії ГУ ДПС в Одеській області не містять чітку підставу для відмови в реєстрації податкових накладних, яка б узгоджувалася із фактичними обставинами.

На думку позивача, ним надано усі необхідні пояснення та документи, які підтверджують господарські операції з контрагентом та підставу для оформлення податкових накладних.

Також позивач зазначив, що на час прийняття оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 08.09.2023 по справі № 420/4326/23, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 14.11.2023, позов ТОВ ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЕКЛІПС задоволено, визнано протиправним та скасовано рішення про відповідність платника податку на додану вартість (ТОВ ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЕКЛІПС) критеріям ризиковості платника № 27508 від 08.06.2022, прийняте Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області; та зобов`язано комісію Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних виключити товариство з обмеженою відповідальністю ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЕКЛІПС з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Відповідач - ГУ ДПС в Одеській області , проти задоволення позову заперечував, надав до суду першої інстанції відзив на позовну заяву, у якому зазначив, що на розгляд Комісії регіонального рівня в пакеті документів відсутні фінансові документи, що підтверджували б перерахування коштів на рахунок позивача за Товар, зокрема, платіжних доручень.

У той же час, згідно пункту 6.2 розділу 6 Ціна і умови розрахунків Договору, в умовах дії військового стану в країні, та важким фінансовим станом підприємства, сторони дійшли згоди відтермінувати сплату орендної плати до закінчення військового стану.

Отже, у позивача апріорі немає можливості підтвердити бажання отримати реальний економічний ефект від вчиненої господарської операції.

Також відповідач вказав, що товарно-транспортні накладні, надані позивачем на розгляд комісії регіонального рівня, не відповідають вимогам наказу Міністерства транспорту України Про затвердження Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні від 14.10.1997 № 363 (в редакції від 12.07.2019), а саме підпункту 11.1 пункту 11 Правил оформлення документів на перевезення Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, зокрема у наданих товарно-транспортних накладних не заповнено обов`язкових граф щодо вантажувально-розвантажувальних операцій, що, зокрема, може вказувати на фіктивність господарської операції з поставки товару.

Згідно інформації повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (форма № 20-ОПП) у ТОВ ПБК ЕКЛІПС є зареєстрованим одне складське приміщення за адресою: Одеська область, смт. Великодолинське, провулок Ентузіастів 2, в той же час згідно відомостей ТТН пунктами навантаження виступають різні адреси, що знаходяться у провулку Ентузіастів, зокрема, але не виключно 6, 7, 8, 9, 15, 29 тощо, що може в сукупності з іншими обставинами справи свідчити про фіктивність господарської операції.

Також Головним управлінням ДПС в Одеській області підготовлено та направлено запит до Головного управління Національної поліції в Одеській області щодо підтвердження руху автомобільного транспорту за вказаними в ТТН маршрутами.

Поряд з цим, хоча такі документи й не зазначені у переліку, що наведений у пункті 5 Порядку №520, однак позивачем в підтвердження реальності відображених у податкових накладних господарських операцій також не було надано бухгалтерського документа (наприклад, оборотно-сальдових відомостей, аналізів або карток по субрахункам рахунків 10, 15, 30, 31, 36, 66, 90, 93 тощо, плану рахунків бухгалтерського обліку (або їх аналогів відповідно до Спрощеного плану рахунків), які б свідчили про зміну активів та пасивів підприємства внаслідок проведення зазначених господарських операцій, що б сприяло підтвердженню настання реального економічного ефекту для позивача від господарських операцій, відображуваних у ПН позивача (наявність ділової мети).

Таким чином, відповідач вважає, що на момент винесення оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН, позивач не виконав вимоги ПК України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, і саме з цих підстав контролюючий орган відмовив у реєстрації податкових накладних.

Другий відповідач ДПС України правом на подання відзиву на позовну заяву не скористався.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції.

Одеський окружний адміністративний суд рішенням від 29 травня 2024 року задовольнив.

Визнав протиправними та скасував рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10037648/39082206 від 28.11.2023, №10037642/39082206 від 28.11.2023, №10037647/39082206 від 28.11.2023, №10037643/39082206 від 28.11.2023, №10037646/39082206 від 28.11.2023, №10037645/39082206 від 28.11.2023, №10037644/39082206 від 28.11.2023 про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язав Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЕКЛІПС №1 від 02.10.2023, №2 від 04.10.2023, №3 від 06.10.2023, №4 від 08.10.2023, №5 від 10.10.2023, №6 від 12.10.2023, №7 від 14.10.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх фактичного подання на реєстрацію.

Стягнув за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЕКЛІПС сплачений судовий збір у розмірі 16 956,80 грн. (шістнадцять тисяч дев`ятсот п`ятдесят шість гривень вісімдесят копійок).

Короткий зміст вимог апеляційної скарги.

Не погоджуючись з даним рішенням суду, Головне управління ДПС в Одеській області подало апеляційну скаргу.

В апеляційній скарзі зазначено, що рішення судом першої інстанції ухвалене з порушенням норм процесуального та неправильним застосуванням норм матеріального права, неповним з`ясуванням судом обставин, що мають значення для справи, невідповідністю висновків суду обставинам справи, недоведеністю обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважав встановленими, у зв`язку з чим просить його скасувати та ухвалити нову постанову, якою у задоволенні адміністративного позову відмовити.

Апелянт, мотивуючи власну правову позицію, акцентує на таких обставинах і причинах незаконності і необґрунтованості оскаржуваного судового рішення:

- суд першої інстанції проігнорував позицію Верховного Суду від 21.10.2019 у справі № 640/4480/Г9, в якій суд акцентував увагу саме на тому, що підставою для формування сум податкового кредиту з ПДВ, підставою для формування податкової накладної та, відповідно, підставою для реєстрації податкової накладної є реальне виконання господарських операцій, які є об`єктом оподаткування;

- суд першої інстанції не врахував, що товарно-транспортні накладні, надані позивачем на розгляд комісії регіонального рівня, не відповідають вимогам наказу Міністерства транспорту України Про затвердження Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні від 14.10.1997 № 363 (в редакції від 12.07.2019), а саме підпункту 11.1 пункту 11 Правил оформлення документів на перевезення Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, зокрема у наданих товарно-транспортних накладних не заповнено обов`язкових граф щодо вантажувально-розвантажувальних операцій, що, зокрема, може вказувати на фіктивність господарської операції з поставки товару;

- суд першої інстанції не дослідив, що згідно інформації повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (форма № 20-ОПП) у ТОВ ПБК ЕКЛІПС є зареєстрованим одне складське приміщення за адресою: Одеська область, смт. Великодолинське, провулок Ентузіастів 2, в той же час згідно відомостей ТТН пунктами навантаження виступають різні адреси, що знаходяться у провулку Ентузіастів, зокрема, але не виключно 6, 7, 8, 9, 15, 29 тощо, що може в сукупності з іншими обставинами справи свідчити про фіктивність господарської операції;

- суд першої інстанції проігнорував, що згідно наявної у контролюючого органу податкової інформації середня кількість працюючих осіб за ІІ квартал 2023 року у ТОВ «ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «ЕКЛІПС» складає 6 осіб, втім провівши аналіз наданих до суду та разом з повідомленнями на розгляд комісії регіонального рівня товарно-транспортних накладних встановлено, що кількість водіїв, які здійснювали перевезення товарів на вантажному транспорті перевищує кількість осіб, які є працевлаштованими на підприємстві, Позивачем в свою чергу не надано інших доказів, які б свідчили про найм сторонніх водіїв для здійснення транспортних перевезень, а також не надано водійських посвідчень зазначених в товарно- транспортних накладних водіїв, що на думку Головного управління теж вказує на фіктивність здійснених транспортних операцій та господарських операцій в цілому.

- суд першої інстанції не врахував правові висновки Верховного суду, викладені у постановах від 14.05.2019 по справі №825/3990/14 та від 06.03.2018 по справі №804/5444/16, відповідно до яких аналіз реальності господарської діяльності повинен здійснюватися на підставі даних податкового, бухгалтерського обліку та відповідності їх дійсному економічному змісту.

- суд першої інстанції не взяв до уваги, що позовні вимоги в частині зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні задоволенню не підлягають;

- інші доводи апеляційної скарги відтворюють зміст відзиву до позову.

Обставини справи.

Суд першої інстанції встановив, що Товариство з обмеженою відповідальністю ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЕКЛІПС зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 05.02.2014 за №15561020000051328, що підтверджується Випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ідентифікаційний код юридичної особи.

Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань видами діяльності ТОВ ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЕКЛІПС є: будівництво житлових і нежитлових будівель (КВЕД 41.20) основний вид діяльності, та інші види діяльності.

У 2023 році ТОВ ПБК ЕКЛІПС придбало у постачальника ПП "ПРОМЦИВІЛБУД" (код 43771439) згідно Договору від 03.03.2023 №03/03-23 товар, а саме: будівельні матеріали, які в подальшому, в жовтні 2023 року, було продано та відвантажено покупцю - ТОВ "УКРАІНСЬКІ ІНЖЕНЕРНІ МЕРЕЖІ" (код 45158382) згідно Договору від 25.09.2023 №25/09БМ на загальну суму 115 373 737,48 грн, у т.ч. ПДВ у сумі 19 228 956,25 грн.

02.10.2023 позивач склав податкову накладну №1 за господарською операцією з постачання товару на адресу ТОВ "УКРАІНСЬКІ ІНЖЕНЕРНІ МЕРЕЖІ" на загальну суму 16 382 668,12 грн, з яких ПДВ 2 730 444,52 грн, та направив податкову накладну для реєстрації в ЄРПН (а.с. 23-24, т. 1).

18.10.2023 на адресу позивача з Автоматизованої системи Єдине вікно подання електронних документів ДПС України надійшла Квитанція про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, згідно з якою податкова накладна №1 від 02.10.2023 доставлена до ДПС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена (а.с. 21-22, т. 1).

Як підставу зупинення реєстрації ПН зазначено: Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінета Міністрів України від 11.12.2019 №1165, реєстрація ПН/РК від 02.10.2023 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

23.11.2023 ТОВ ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЕКЛІПС засобами телекомунікаційного зв`язку подало Повідомлення №1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, що підтверджують господарську операцію по податковій накладній від 02.10.2023 року №1 (а.с. 49-66, т. 1).

28.11.2023 Комісією Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №10037648/39082206 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 02.10.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із наданням платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. Додаткова інформація (зазначити конкретні документи): первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні (а.с. 98, т. 4).

04.10.2023 позивач склав податкову накладну №2 за господарською операцією з постачання товару на адресу ТОВ "УКРАІНСЬКІ ІНЖЕНЕРНІ МЕРЕЖІ" на загальну суму 20 091 989,76 грн, з яких ПДВ 3 348 664,96 грн, та направив податкову накладну для реєстрації (а.с. 27-28, т. 1).

18.10.2023 на адресу позивача з Автоматизованої системи Єдине вікно подання електронних документів ДПС України надійшла Квитанція про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, згідно з якою податкова накладна №2 від 04.10.2023 доставлена до ДПС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена (а.с. 25-26, т. 1).

Як підставу зупинення реєстрації ПН зазначено: Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінета Міністрів України від 11.12.2019 р. №1165, реєстрація ПН/РК від 04.10.2023 №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

23.11.2023 ТОВ ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЕКЛІПС засобами телекомунікаційного зв`язку подало Повідомлення №2 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, що підтверджують господарську операцію по податковій накладній від 04.10.2023 №2 (а.с. 68-82, т. 1).

28.11.2023 Комісією Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №10037642/39082206 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 04.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із наданням платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. Додаткова інформація (зазначити конкретні документи): первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні (а.с. 101, т. 4).

06.10.2023 позивач склав податкову накладну № 3 за господарською операцією з постачання товару на адресу ТОВ "УКРАІНСЬКІ ІНЖЕНЕРНІ МЕРЕЖІ" на загальну суму 13 244 819,76 грн, з яких ПДВ 2 207 469,96 грн, та направив податкову накладну для реєстрації (а.с. 31-32, т. 1).

18.10.2023 на адресу позивача з Автоматизованої системи Єдине вікно подання електронних документів ДПС України надійшла Квитанція про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, згідно з якою податкова накладна №3 від 06.10.2023 доставлена до ДПС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена (а.с. 29-30, т. 1).

Як підставу зупинення реєстрації ПН зазначено: Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінета Міністрів України від 11.12.2019 р. №1165, реєстрація ПН/РК від 06.10.2023 №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

24.11.2023 ТОВ ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЕКЛІПС засобами телекомунікаційного зв`язку подало Повідомлення №3 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, що підтверджують господарську операцію по податковій накладній від 06.10.2023 №3 (а.с. 84-115, т. 1).

28.11.2023 Комісією Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №10037647/39082206 про відмову у реєстрації податкової накладної №3 від 06.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із наданням платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. Додаткова інформація (зазначити конкретні документи): первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні (а.с. 100, т. 4).

08.10.2023 позивач склав податкову накладну № 4 за господарською операцією з постачання товару на адресу ТОВ "УКРАІНСЬКІ ІНЖЕНЕРНІ МЕРЕЖІ" на загальну суму 12 780 166,46 грн, з яких ПДВ 2 130 027,74 грн, та направив податкову накладну для реєстрації (а.с. 35-36, т. 1).

18.10.2023 на адресу позивача з Автоматизованої системи Єдине вікно подання електронних документів ДПС України надійшла Квитанція про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, згідно з якою податкова накладна №4 від 08.10.2023 доставлена до ДПС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена (а.с. 33-34, т. 1).

Як підставу зупинення реєстрації ПН зазначено: Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінета Міністрів України від 11.12.2019 №1165, реєстрація ПН/РК від 08.10.2023 у №4 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

24.11.2023 ТОВ ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЕКЛІПС засобами телекомунікаційного зв`язку подало Повідомлення №4 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, що підтверджують господарську операцію по податковій накладній від 08.10.2023 № 4 (а.с. 116-131, т. 1).

28.11.2023 Комісією Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №10037643/39082206 про відмову у реєстрації податкової накладної №4 від 08.10.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із наданням платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. Додаткова інформація (зазначити конкретні документи): первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні (а.с. 108, т. 4).

10.10.2023 позивач склав податкову накладну №5 за господарською операцією з постачання товару на адресу ТОВ "УКРАІНСЬКІ ІНЖЕНЕРНІ МЕРЕЖІ" на загальну суму 17 242 327,58 грн, з яких ПДВ 2 873 721,26 грн, та направив податкову накладну для реєстрації (а.с. 39-40, т. 1).

18.10.2023 на адресу позивача з Автоматизованої системи Єдине вікно подання електронних документів ДПС України надійшла Квитанція про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, згідно з якою податкова накладна №5 від 10.10.2023 доставлена до ДПС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена (а.с. 37-38, т. 1).

Як підставу зупинення реєстрації ПН зазначено: Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінета Міністрів України від 11.12.2019. №1165, реєстрація ПН/РК від 10.10.2023 №5 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

24.11.2023 ТОВ ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЕКЛІПС засобами телекомунікаційного зв`язку подало Повідомлення №5 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, що підтверджують господарську операцію по податковій накладній від 10.10.2023 року №5 (а.с. 132-147, т. 1).

28.11.2023 Комісією Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №10037646/39082206 про відмову у реєстрації податкової накладної № 5 від 10.10.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із наданням платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. Додаткова інформація (зазначити конкретні документи): первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні (а.с. 99, т. 4).

12.10.2023 позивач склав податкову накладну № 6 за господарською операцією з постачання товару на адресу ТОВ "УКРАІНСЬКІ ІНЖЕНЕРНІ МЕРЕЖІ" на загальну суму 19 355 348,40 грн, з яких ПДВ 3 225 891,40 грн, та направив податкову накладну для реєстрації (а.с. 43-44, т. 1).

18.10.2023 на адресу позивача з Автоматизованої системи Єдине вікно подання електронних документів ДПС України надійшла Квитанція про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, згідно з якою податкова накладна №6 від 12.10.2023 доставлена до ДПС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена (а.с. 41-42, т. 1).

Як підставу зупинення реєстрації ПН зазначено: Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінета Міністрів України від 11.12.2019 №1165, реєстрація ПН/РК від 12.10.2023 року № 6 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

24.11.2023 ТОВ ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЕКЛІПС засобами телекомунікаційного зв`язку подало Повідомлення №6 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, що підтверджують господарську операцію по податковій накладній від 12.10.2023 № 6 (а.с. 148-163, т. 1).

28.11.2023 року Комісією Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №10037645/39082206 про відмову у реєстрації податкової накладної № 6 від 12.10.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із наданням платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. Додаткова інформація (зазначити конкретні документи): первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні (а.с. 102, т. 4).

14.10.2023 позивач склав податкову накладну №7 за господарською операцією з постачання товару на адресу ТОВ "УКРАІНСЬКІ ІНЖЕНЕРНІ МЕРЕЖІ" на загальну суму 16 276 418,40 грн, з яких ПДВ 2 712 736,40 грн, та направив податкову накладну для реєстрації (а.с. 47-48, т. 1).

18.10.2023 на адресу позивача з Автоматизованої системи Єдине вікно подання електронних документів ДПС України надійшла Квитанція про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, згідно з якою податкова накладна №7 від 14.10.2023 доставлена до ДПС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена (а.с. 45-46, т. 1).

Як підставу зупинення реєстрації ПН зазначено: Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 11.12.2019 р. №1165, реєстрація ПН/РК від 14.10.2023 №7 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

24.11.2023 ТОВ ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЕКЛІПС засобами телекомунікаційного зв`язку подало Повідомлення № 7 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, що підтверджують господарську операцію по податковій накладній від 14.10.2023 року № 7 (а.с. 164-179, т. 1).

28.11.2023 Комісією Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення № 10037644/39082206 про відмову у реєстрації податкової накладної № 7 від 14.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із наданням платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. Додаткова інформація (зазначити конкретні документи): первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні (а.с. 103, т. 4).

Вказані обставини сторонами не заперечуються, а отже є встановленими.

Висновок суду першої інстанції.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач жодним чином не конкретизував, які з поданих ТОВ ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЕКЛІПС документів складені/оформлені із порушенням законодавства, та у чому саме полягають ці порушення.

З огляду на вищевикладене, суд першої інстанції вважав, що доводи відповідача щодо надання платником податку копій первинних документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, не підтверджуються жодними доказами.

Колегія суддів вважає ці висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам статей 2, 6, 8, 9, 73, 74, 75, 76, 77, 78 КАС України, Податкового кодексу України.

Джерела права й акти їх застосування та оцінка суду.

За змістом частини 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Надаючи оцінку правомірності дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у статті 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, встановлюючи при цьому чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України № 2755-VI від 02.12.2010 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Податковий кодекс України).

Відповідно до п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

Відповідно до п.201.1 ст.201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Згідно з п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. №1165 затверджений Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165 у редакції від 08.07.2023, чинній на момент зупинення реєстрації спірних податкових накладних).

Згідно п.3 Порядку №1165, податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом 7 цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування

Пункт 4 Порядку №1165 визначає, що у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно п.6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до п.п. 7-8 Порядку №1165 у разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.

Згідно з п.10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Пунктом 11 Порядку №1165 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. №520.

Згідно з п.26 Порядку №1165, комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520, зареєстрований в Міністерстві юстиції України від 13.12.2019 за №1245/34216 (далі - Порядок №520, в редакції від 08.03.2023 року, чинній на момент прийняття спірних рішень про відмову в реєстрації ПН).

Згідно з п.2 Порядку №520, прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Пунктом 4 Порядку №520 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до п.5 Порядку №520, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Відповідно до пункту 6 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Пункт 9 Порядку №520, викладений в редакції Наказу Міністерства фінансів № 19 від 12.01.2023, що набрав чинності 08.03.2023, передбачає наступний порядок розгляду контролюючим органом поданих платником податків письмових пояснень та копій документів до зупинених ПН/РК, а саме:

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.

Відповідно до п.10 Порядку №520, у редакції Наказу Міністерства фінансів №19 від 12.01.2023, що набрав чинності 08.03.2023, Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Як встановлено під час розгляду справи та підтверджено матеріалами справи, що Комісією регіонального рівня прийнято оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних саме з підстави надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.

Проте матеріали справи свідчать про те, що позивач надав копії документів щодо підтвердження інформації зазначеної у податкових накладних.

Так, у графі Додаткова інформація (зазначити конкретні документи) відповідач зазначив загальний перелік, наведений у п.5 Порядку №520, а саме: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.

Колегія суддів погоджується із судом першої інстанції, що у спірних рішеннях фактично було лише процитоване положення пунктів 5 та 11 Порядку № 520, тобто викладена загальна норма без зазначення конкретних документів, яких, на думку відповідача, не вистачає для здійснення реєстрації податкової накладної, а також без повідомлення причин, за яких надані позивачем документи не були враховані.

Доречно зауважити, що у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних ПН складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Критерії ризиковості платника податку на додану вартість зазначені у Додатку №1 до Порядку №1165.

Пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану передбачено такий критерій: У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Довідник кодів податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті ДПС.

Водночас, апеляційний суд погоджується із судом першої інстанції, що відповідач жодним чином не конкретизував, яка саме податкова інформація наявна у контролюючих органах, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податкових накладних.

Апеляційний суд як і суд першої інстанції вважає слушним посилання позивача нате, що на час прийняття оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних (на 28.11.2023) рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 08.09.2023 по справі № 420/4326/23, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 14.11.2023, визнано протиправним та скасовано рішення про відповідність платника податку на додану вартість (ТОВ ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЕКЛІПС) критеріям ризиковості платника № 27508 від 08.06.2022 року, прийняте Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області. Цим же рішенням зобов`язано комісію Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних виключити товариство з обмеженою відповідальністю ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЕКЛІПС з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку (в ЄДРСР рішення № № 113332948, 114910000).

Не наведено жодних важливих аргументів з цього приводу і в апеляційній скарзі.

Окрім того, суд звертає увагу, що ухвалюючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Ці ж правові висновки знайшли своє підтвердження у постановах Верховного Суду від 07.12.2022 у справі № 500/2237/20, від 16.09.2022 у справі № 380/7736/21, від 16 лютого 2023 року по справі №380/7648/22.

Отже, всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення, визначених ПК України, а не шляхом відмови у реєстрації податкових накладних.

Надаючи оцінку наведеному, суд зауважує, що платник податку на стадії реєстрації ПН повинен довести наявність підстав для складання та подання на реєстрацію податкової накладної. Такою підставою у даному випадку є перша подія відвантаження позивачем товару на адресу контрагента-покупця, і документи, що підтверджують цю подію позивачем були надані до Комісії разом з поясненнями щодо суті господарських операцій і підстав оформлення податкових накладних.

Відповідач як у відзиві на позовну заяву так і у апеляційній скарзі акцентував увагу на тому , що згідно умов Договору № 25/09БМ від 25.09.2023 між позивачем та ТОВ УКРАЇНСЬКІ ІНЖЕНЕРНІ МЕРЕЖІ в умовах дії військового стану в країні та важким фінансовим становищем підприємства, сторони дійшли згоди відтермінувати оплату за товар до закінчення військового стану.

Висловлені відповідачем зауваження щодо умов оплати товару покупцем стосуються договірних відносин сторін, суд першої інстанції слушно відхилив, зазначивши , що такі не є порушенням податкового законодавства.

Також відповідачі зауважили на окремих недоліках при складенні позивачем товарно-транспортних накладних, зокрема, щодо зазначення адреси відвантаження товару, відсутність відомостей про вантажно-розвантажувальні операції.

Матеріалами справи підтверджено, що у ТТН, оформлених позивачем, зазначено адреси навантаження: АДРЕСА_1 ; та Одеська обл., смт. Великодолинське, пр.Ентузіастів 44. Інших адрес навантаження у наданих позивачем до суду ТТН, які оформлялися позивачем на постачання товару до ТОВ УКРАЇНСЬКІ ІНЖЕНЕРНІ МЕРЕЖІ, не вказувалося. При чому, адреса Одеська обл., смт. Великодолинське, пр.Ентузіастів 2 згідно даних форми № 20-ОПП є адресою складу, що перебуває в довгостроковому користуванні (оренді) позивача. Щодо іншої адреси позивач пояснив, що це є помилкою у номері будинку.

Мотивуючи відхилення наведених доводів податкового органу колегія суддів виходить з того, що наявність або відсутність окремих документів, а також недоліки в їх оформленні не можуть бути підставою для висновку про відсутність господарських операцій, якщо інші об`єктивні дані свідчать про зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі платника у зв`язку з його господарською діяльністю.

Такий висновок відповідає правовій позиції Верховного Суду, висловленій, зокрема у постанові від 26 січня 2023 року року у справі № 280/5647/19.

Надаючи оцінки доводам сторін спору в контексті реальності спірних господарських операцій, суд першої інстанції обґрунтовано виходив з того, що у разі невідповідності адрес навантаження товару наявним у контролюючого органу відомостям щодо об`єктів, зазначених у формі № 20-ОПП, Комісія повинна була зазначити конкретні недоліки у складанні ТТН у прийнятих рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних або ж попередньо надати позивачу можливість пояснити певні розбіжності шляхом направлення повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування.

Однак, Комісія регіонального рівня надання додаткових пояснень та копій документів від позивача не вимагала, і у прийнятих рішеннях від 28.11.2023 не зазначила конкретні порушення законодавства, допущені при складанні документів, та конкретних документів, в яких такі порушення допущені.

Щодо окремих помилок у складанні ТТН на постачання товару позивачу від ПП "ПРОМЦИВІЛБУД" (43771439) згідно Договору від 03.03.2023 (у деяких ТТН помилково вказана адреса розвантаження: Одеська обл., смт. Великодолинське, пр.Ентузіастів 4), суд першої інстанції зауважив, що ці ТТН складалися постачальником позивача, який і здійснював перевезення товару.

Так, платник податків не може бути обмежений у використанні первинного документа для цілей податкового обліку в тому разі, якщо безпосередньо він не вносив до такого документа неправдиві (недостовірні) відомості. Всі негативні наслідки, пов`язані з недостовірністю даних, зазначених у первинному документі, мають покладатися виключно на ту особу, яка їх внесла. Якщо іншою особою були внесені до документа відомості щодо учасника господарської операції, який має дефекти правового статусу, то добросовісний платник податків, який скористався відповідним документом для підтвердження даних свого податкового обліку, не може зазнавати жодних негативних наслідків у тому разі, якщо інші обставини, зазначені в первинному документі, зокрема рух відповідних активів, мали місце. При цьому має враховуватися реальна можливість платника податків пересвідчитися у тому, чи були достовірними відомості, що внесені до первинного документа його контрагентом.

Вказана правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 07 липня 2022 року у справі № 160/3364/19.

Додатково колегія суддів зазначає, що наявність транспортних документів на перевезення товарно-матеріальних цінностей за наслідками формування бази оподаткування податком на прибуток та на додану вартість не є визначальними при оподаткуванні операцій за договором поставки, вони є обов`язковими при оподаткуванні операцій за договорами саме перевезення. Крім того, товарно-транспортні накладні є доказом факту перевезення (переміщення) товару, натомість факт передання товару та, відповідно, набуття права власності на нього має підтверджуватись видатковою накладною.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 19 квітня 2023 року по справі № 420/20757/21.

Водночас, матеріали справи містять видаткові накладні щодо постачання товару ТОВ « УКРАЇНСЬКІ ІНЖЕНЕРНІ МЕРЕЖІ» (а.с.1-7,т.3).

Колегія суддів констатує, що з обсягу встановлених судом першої інстанції обставин випливає, що оскаржувані рішення Комісії ГУ ДПС в Одеській області про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН є протиправними та підлягають скасуванню, що, в свою чергу, є передумовою зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні ТОВ ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЕКЛІПС №1 від 02.10.2023, №2 від 04.10.2023, №3 від 06.10.2023, №4 від 08.10.2023, №5 від 10.10.2023, №6 від 12.10.2023, №7 від 14.10.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх фактичного подання на реєстрацію.

Відповідно до статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В ході розгляду справи позивач довів суду ті обставини, на які він посилався в обґрунтування заявлених вимог, а відповідач не надав суду належні докази на підтвердження своїх заперечень проти позову.

Доводи апеляційної скарги.

Доводи апеляційної скарги встановлених обставин справи та висновків суду першої інстанції не спростовують та не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи. В апеляційній скарзі апелянт, як на підставу для задоволення поданої скарги, посилається лише на висновки оскаржуваного рішення. Водночас, як вже зазначалось вище такі висновки спростовуються матеріалами справи та судом усім наведеним висновкам надано оцінку.

Посилання апелянта на невідповідність наданих на розгляд комісії позивачем товарно-транспортних накладних, колегія суддів відхиляє, адже такі документи жодним чином не свідчать про нереальність господарських операцій на етапі вирішення питання про реєстрацію податкових накладних.

До того ж, як свідчать пояснення представника позивача, надані до суду апеляційної інстанції, що зазначені товаро-транспортні накладні були складені його контрагентами: ПП «Промцивілбуд» (код ЄДРПОУ 43771439) та ТОВ «Українські Інженерні Мережі» (код ЄДРПОУ 45158382), які були отримані в паперовому вигляді.

В аспекті наведених пояснень колегія суддів зазначає, що згідно висновків Великої Палати Верховного Суду, викладених у постанові від 07 липня 2022 року у справі № 160/3364/19, зокрема, що платник податків не може бути обмежений у використанні первинного документа для цілей податкового обліку в тому разі, якщо безпосередньо він не вносив до такого документа неправдиві (недостовірні) відомості. Всі негативні наслідки, пов`язані з недостовірністю даних, зазначених у первинному документі, мають покладатися виключно на ту особу, яка їх внесла. Якщо іншою особою були внесені до документа відомості щодо учасника господарської операції, який має дефекти правового статусу, то добросовісний платник податків, який скористався відповідним документом для підтвердження даних свого податкового обліку, не може зазнавати жодних негативних наслідків у тому разі, якщо інші обставини, зазначені в первинному документі, зокрема рух відповідних активів, мали місце. При цьому має враховуватися реальна можливість платника податків пересвідчитися у тому, чи були достовірними відомості, що внесені до первинного документа його контрагентом.

Колегія суддів зазначає, що документи та інші дані, що спростовують реальність здійснення господарської операції, яка відображена в податковому обліку, повинні оцінюватися з урахуванням специфіки кожної господарської операції умов перевезення, зберігання товарів, зміст послуг, що надають тощо.

При цьому сама собою наявність або відсутність окремих документів, а так само помилки в їх оформленні не є підставою для висновків про відсутність господарської операції, якщо з інших даних вбачається, що фактичний рух активів або зміни у власному капіталі чи зобов`язаннях платника податку у зв`язку з його господарською діяльністю мали місце.

Ці ж правові висновки знайшли своє підтвердження у постанові Верховного Суду від 15 квітня 2020 року по справі №520/9519/18.

Посилання апелянта на те, що платником податків не було надано бухгалтерського документа (наприклад, оборотно - сальдових відомостей, аналізів або карток по субрахункам рахунків 10, 15, 30, 31, 36, 66, 90, 93 тощо Плану рахунків бухгалтерського обліку (або їх аналогів відповідно до Спрощеного плану рахунків), які б свідчили про зміну активів та пасивів підприємства внаслідок проведення зазначених господарських операцій, що б сприяло підтвердженню настання реального економічного ефекту для позивача від господарських операцій, відображуваних у ПН позивача (наявність ділової мети)), колегія суддів відхиляє, адже такі документи не зазначені у переліку, що наведений у пункті 5 Порядку № 520.

Контролюючий орган повинен при зупиненні реєстрації податкової накладної не лише запропонувати надати документи, а навести їх конкретний перелік, оскільки в пункті 5 Порядку № 520 наведений приблизний та не вичерпний (може включати) перелік документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

Крім того, колегія суддів звертає увагу, що для отримання додаткової інформації чи інших конкретних документів, крім наданих платником податків, податковий орган не позбавлений можливості їх витребування зазначивши конкретно, які йому потрібні документи чи пояснення, відносно яких обставин господарської операції.

Слід зазначити, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Аналогічний правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 07 грудня 2022 року у справі № 500/2237/20.

Посилання скаржника на правову позицію, викладену в постановах Верховного Суду від 14.05.2019 у справі № 825/3990/14, від 06.03.2018 у справі №804/5444/16, апеляційний суд до уваги не приймає, з огляду на те, що останні викладені стосовно норм Порядку №117, який був чинним до 31.01.2020 включно.

Враховуючи все вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції порушень матеріального і процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують. За таких обставин, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Згідно з ч. 1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З огляду на залишення рішення суду першої інстанції без змін відповідно до приписів статті 139 КАС України підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 308, 309, 315, 321, 322, 325 КАС України,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29 травня 2024 року у справі № 420/6982/24 залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Верховного Суду.

Дата складення та підписання повного тексту судового рішення 21 жовтня 2024 року.

Суддя-доповідач О.І. ШляхтицькийСудді С.Д. Домусчі Г.В. Семенюк

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.10.2024
Оприлюднено23.10.2024
Номер документу122447668
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/6982/24

Ухвала від 13.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 12.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 21.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 15.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Постанова від 15.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 12.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 04.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 24.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 15.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 03.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні