Справа № 442/2601/24
Номер провадження 2-о/438/40/2024
Рішення
іменем України
15 жовтня 2024 року м. Борислав
Бориславський міський суд Львівської області у складі судді Ткачової С.М., за участю секретаря Терлецької Ю., розглянувши цивільну справу
№442/2601/24, номер провадження №2-о/438/40/2024
за заявою ОСОБА_1
заінтересовані особи: Дрогобицький відділ Державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного межрегіонального управління Міністерства юстиції та Міністерство оборони України
про встановлення факту, що має юридичне значення
Учасники справи:
заявник: ОСОБА_1
від заявника: представник заявника ОСОБА_2 (ордер ВН № 1347939 від 28.03.2024, свідоцтво ОД № 004824) - не з`явився;
заінтересована особа: представник Міністерства оборони України - Кравців Роман Юрійович (витяг ЄДДРЮО від 11.01.2024);
заінтересована особа: представник Дрогобицького відділу Державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного межрегіонального управління Міністерства юстиції - не з`явився.
1. Стислий виклад позицій заявника та представника заінтересованої особи:
До Бориславського міського суду звернулась з заявою ОСОБА_1 про встановлення факту, що має юридичне значення, мотивуючи свою заяву тим, що вона проживала разом із ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , як дружина та чоловік, починаючи з 16.01.2017 без реєстрації шлюбу. Із початком повномасштабного вторгнення ОСОБА_3 був мобілізований до лав Збройних сил України та, на жаль, 09.05.2022 року внаслідок вибухової травми під час військових дій загинув, що підтверджується довідкою про причину смерті та свідоцтвом про смерть від 18 травня 2022 року. Для отримання одноразової грошової допомоги, яка передбачена постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та сім`ям під час дії воєнного стану» їй, як дружині загиблого, необхідно встановити факт проживання однією сім`єю чоловіка та жінки без шлюбу. Факт її проживання із ОСОБА_3 як чоловіка та дружини підтверджується, тим, що починаючи з 2017 року, вона та ОСОБА_3 проживали однією сім`єю в її домоволодінні за адресою: АДРЕСА_1 , якому вони вели спільне господарство та займалися благоустроєм будинку, що підтверджується: свідоцтвом про право власності на квартиру (будинок); відмітками про зареєстроване місце проживання у паспортах; випискою з домової книги. Крім того довідкою ОСББ «Буква-П» № 30 від 19.04.2023, актом ОСББ «Буква-П» від 29.05.2023 підтверджується факт, що ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , дійсно проживав з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , за адресою АДРЕСА_2 з 16.01.2017 р. до дати смерті ІНФОРМАЦІЯ_3 та були пов`язані спільним побутом, правами та обов`язками. В інших шлюбах вона та ОСОБА_3 не перебували, дітей від інших шлюбів у них - не було. Просить встановити факт, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_3 , проживали однією сім`єю чоловіка та жінки без реєстрації шлюбу в період часу з 16.01.2017 р. по 09.05.2022 р.
18.07.2024 та 25.09.2024 представник заінтересованої особи Міністерства оборони України Кравців Р.Ю. надіслав суду письмові пояснення та додаткові пояснення у справі заінтересованої особи, в яких просив відмовити в задоволенні заяви ОСОБА_1 в повному обсязі, посилаючись на те, що з долучених заявником документів, а саме свідоцтва про смерть ОСОБА_3 виданого 18 травня 2022 року серії НОМЕР_1 вбачається, що такий помер ІНФОРМАЦІЯ_4 . Згідно з ч. 1 ст. 16 «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» № 2011-XII від 20.12.1991 (далі Закон №2011-XII) одноразова грошова допомога у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві (далі - одноразова грошова допомога), - гарантована державою виплата, що здійснюється особам, які згідно з цим Законом мають право на її отримання. Згідно ч. 9 ст. 16-3 Закону №2011-ХІІ особи, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цим Законом, можуть реалізувати його протягом трьох років з дня виникнення у них такого права. Згідно ч. 10 ст. 16-3 Закону №2011-ХІІ порядок призначення і виплати одноразової грошової допомоги визначається Кабінетом Міністрів України. У відповідності до абз. 2 п. 2 Постанови №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану", яка прийнята на виконання Указів Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 "Про введення воєнного стану в Україні" та № 3 69 "Про загальну мобілізацію", статті 9-2 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" особи, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цією постановою, можуть реалізувати це право з дня його виникнення. Днем виникнення такого права є дата загибелі особи, зазначеної у пункті 1 цієї постанови, в період дії воєнного стану, що зазначена у свідоцтві про смерть. Відповідно до ст. 16-1 Закону №2011-XII (в редакції, яка діяла на момент загибелі ОСОБА_3 , тобто 09.05.2022) у випадках, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 2 статті 16 цього Закону, право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги мають члени сім`ї, батьки та утриманці загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного або резервіста. Члени сім`ї та батьки загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного або резервіста визначаються відповідно до Сімейного кодексу України, а утриманці - відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". Отже до спірних правовідносин належить застосовувати статтю 16-1 Закону №2011- XII саме у вказаній редакції, а не як це було помилково зазначено у поясненнях від 18.07.2024. Водночас статтею 3 Сімейного кодексу України визначено, що сім`ю складають особи, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки. Сім`я створюється на підставі шлюбу, кровного споріднення, усиновлення, а також на інших підставах, не заборонених законом і таких, що не суперечать моральним засадам суспільства. При цьому, родинний зв`язок (наприклад, брат та сестра) та сім`я є нетотожними поняттями. Законодавство не передбачає вичерпного переліку членів сім`ї та визначає критерії, за наявності яких особи складають сім`ю. Для віднесення особи до кола членів однієї сім`ї необхідними є фактори спільного проживання (за винятком можливості роздільного проживання подружжя з поважним причин і дитини з батьками), спільного побуту і взаємних прав й обов`язків осіб, які об`єдналися для спільного проживання. Для встановлення факту проживання однією сім`єю необхідно враховувати правила частини другої статті 3 Сімейного кодексу України де визначено, що сім`ю складають особи, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки. Аналогічна правова позиція у подібних правовідносинах викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 03 липня 2019 року у справі № 554/8023/15-ц (провадження № 14-130цс19) і зроблено висновок, що «вирішуючи питання про встановлення факту проживання однією сім`єю без реєстрації шлюбу, суд має установити факти: спільного проживання однією сім`єю; спільний побут; взаємні права та обов`язки (статті 3, 74 СК України)». Обов`язковою умовою для визнання факту проживання однією сім`єю, крім власне факту спільного проживання, є наявність спільного бюджету, спільного харчування, купівлі майна для спільного користування, участі у спільних витратах на утримання житла, його ремонт, надання взаємної допомоги, наявність усних чи письмових домовленостей про порядок користування житловим приміщенням, інших обставин, які засвідчують реальність сімейних відносин. Також, заявницею навіть не долучено наступних доказів спільного проживання, зокрема, але не виключно: -щодо спілкування (розмов, листування, тощо) між нею та загиблим з часу спільного проживання з 2017 року та вже після оголошення воєнного стану, у тому числі щодо ведення спільного господарства, наявності спільного побуту, наявність взаємних прав та обов`язків; - спільних фотографій; - щодо надання (пересилання) заявниці коштів з 2017 року та після оголошення мобілізації; - власне, підтвердження спільного бюджету, спільного харчування, купівлі майна для спільного користування, участі у спільних витратах на утримання житла; - фактів спільної присутності їх на святах або спільного відпочинку. Серед іншого заявником і не долучено жодного особистого документа загиблого (за винятком військового квитка), як і не долучено копії наказу командира військової частини про виключення загиблого зі списків військової частини (з якого повинно вбачатись хто записаний родичем та/або членом сім`ї загиблого, хто отримав з військової частини відповідні грошові виплати тощо), не долучено витягу з особової справи загиблого у військовій частині і щодо відомостей про членів його сім`ї та/або родичів. Таким чином, у заяві не зазначено та не наведено належних доказів наявності взаємних прав та обов`язків між заявницею і загиблим та, як наслідок, що між особами були усталені відносини, притаманні сім`ї, в даному випадку - подружжя. Просить відмовити в задоволенні заяви.
Представник заінтересованої особи: Дрогобицького відділу Державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного межрегіонального управління Міністерства юстиції, в судове засідання не з`явився по невідомим суду причинам. В своїх письмових поясненнях від 11.06.2024 просить слухати справу за їх відсутності, щодо задоволення заяви покладаються на думку суду, з рішенням суду будуть згідні.
2. Заяви (клопотання ) учасників справи.
31.05.2024, 24.06.2024, 08.08.2024, 29.08.2024, 02.10.2024 на адресу суду надійшла заява представника заявника ОСОБА_2 про розгляд справи без участі заявника ОСОБА_1 та її представника.
11.06.2024 до суду надійшов лист №360/33.1-06-25 від 30.05.2024 в.о. начальника Дрогобицького відділу Державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного межрегіонального управління Міністерства юстиції Сенишин Т., в якому просить слухати справу за їх відсутності, щодо задоволення заяви покладаються на думку суду, з рішенням суду будуть згідні.
01.07.2024, 24.09.2024 до суду надійшло клопотання представника заінтересованої особи Міністерство оборони України Кравціва Р.Ю. про відкладення розгляду справи.
16.07.2024 до суду надійшло клопотання представника заінтересованої особи Міністерство оборони України Кравціва Р.Ю. про участь у судових засіданнях в режимі відеоконференції.
3. Процесуальні дії у справі.
Ухвалою Дрогобицького міськрайонного суду від 02.04.2024 матеріали цивільної справи передані за підсудністю до Бориславського міського суду.
Ухвалою Бориславського міського суду від 21.05.2024 прийнято до розгляду та відкрито провадження по цивільній справі за заявою ОСОБА_1 , заінтересована особа: Дрогобицький відділ Державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного межрегіонального управління Міністерства юстиції про встановлення факту, що має юридичне значення.
Ухвалою Бориславського міського суду від 12.06.2024 залучено в якості заінтересованої особи Міністерство оборони України до участі у цивільній справі за заявою ОСОБА_1 , заінтересована особа: Дрогобицький відділ Державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного межрегіонального управління Міністерства юстиції про встановлення факту, що має юридичне значення.
Ухвалою Бориславського міського суду від 18.07.2024 клопотання представника заінтересованої особи Міністерство оборони України Кравціва Р.Ю. про участь у судових засіданнях в режимі відеоконференції задоволено.
Протокольною ухвалою суду від 15.10.2024 задоволено клопотання представника заявника ОСОБА_2 та представника заінтересованої особи Дрогобицького відділу Державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного межрегіонального управління Міністерства юстиції про слухання справи за їх відсутності.
4. Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.
Повно та всебічно проаналізувавши матеріали цивільної справи, суд встановив такі обставини справи та визначені відповідно до них правовідносини.
Як вбачається з копій паспортів на ім`я ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є відмітки про зареєстроване місце проживання за адресою АДРЕСА_2 .
Відповідно копій свідоцтва про смерть серія НОМЕР_2 від 18.05.2022, Лікарського свідоцтва про смерть №795/НГ від 13.05.2022 , довідки про причину смерті від 13.05.2024 - ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , помер ІНФОРМАЦІЯ_3 .
Згідно довідки ОСББ «Буква-П» № 30 від 19.04.2023, акту ОСББ «Буква-П» від 29.05.2023 ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , був зареєстрований та проживав за адресою: АДРЕСА_2 з 16.01.2017 р. до дня смерті ІНФОРМАЦІЯ_3 з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 .
Як вбачається з копій домової книги та свідоцтва про право власності - ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , був зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 з 16.01.2017 разом з власником квартири ОСОБА_1 .
Відповідно ч.1 ст. 293 ЦПК окреме провадження - це вид непозовного цивільного судочинства, в порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав, свобод та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.
Згідно з п. 5 ч.2 ст. 293 ЦПК суд розглядає в порядку окремого провадження справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення.
Відповідно до п.5 ч.1 ст. 315 ЦПК суд розглядає справи про встановлення факту проживання однією сім`єю чоловіка та жінки без шлюбу.
Згідно ч. 1 ст. 16 «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» № 2011-XII від 20.12.1991 (далі Закон №2011-XII) одноразова грошова допомога у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві (далі - одноразова грошова допомога), - гарантована державою виплата, що здійснюється особам, які згідно з цим Законом мають право на її отримання.
Відповідно ч. 9 ст. 16-3 Закону №2011-ХІІ особи, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цим Законом, можуть реалізувати його протягом трьох років з дня виникнення у них такого права.
Згідно ч. 10 ст. 16-3 Закону №2011-ХІІ порядок призначення і виплати одноразової грошової допомоги визначається Кабінетом Міністрів України.
У відповідності до абз. 2 п. 2 Постанови №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану", яка прийнята на виконання Указів Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 "Про введення воєнного стану в Україні" та № 69 "Про загальну мобілізацію", статті 9-2 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" особи, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цією постановою, можуть реалізувати це право з дня його виникнення. Днем виникнення такого права є дата загибелі особи, зазначеної у пункті 1 цієї постанови, в період дії воєнного стану, що зазначена у свідоцтві про смерть.
Відповідно до ст. 16-1 Закону №2011-XII (в редакції, яка діяла на момент загибелі ОСОБА_3 , тобто 09.05.2022) у випадках, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 2 статті 16 цього Закону, право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги мають члени сім`ї, батьки та утриманці загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного або резервіста. Члени сім`ї та батьки загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного або резервіста визначаються відповідно до Сімейного кодексу України, а утриманці - відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
Згідно статтею 3 Сімейного кодексу України визначено, що сім`ю складають особи, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки. Сім`я створюється на підставі шлюбу, кровного споріднення, усиновлення, а також на інших підставах, не заборонених законом і таких, що не суперечать моральним засадам суспільства.
Відповідно правил частини другої статті 3 Сімейного кодексу України де визначено, що сім`ю складають особи, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки. Аналогічна правова позиція у подібних правовідносинах викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 03 липня 2019 року у справі № 554/8023/15-ц (провадження № 14-130цс19) і зроблено висновок, що «вирішуючи питання про встановлення факту проживання однією сім`єю без реєстрації шлюбу, суд має установити факти: спільного проживання однією сім`єю; спільний побут; взаємні права та обов`язки (статті 3, 74 СК України)».
Згідно абз. 5 п. 6 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 03.06.1999 № 5-рп/99 у справі про офіційне тлумачення терміна "член сім`ї" членами сім`ї є, зокрема особи, які постійно з ним мешкають і ведуть спільне господарство. До таких осіб належать не тільки близькі родичі (рідні брати, сестри, онуки, дід і баба), але й інші родичі чи особи, які не перебувають з особою у безпосередніх родинних зв`язках (брати, сестри дружини (чоловіка); неповнорідні брати і сестри; вітчим, мачуха; опікуни, піклувальники, пасинки, падчерки й інші). Обов`язковими умовами для визнання їх членами сім`ї, крім спільного проживання, є: ведення спільного господарства, тобто наявність спільних витрат, спільного бюджету, спільного харчування, купівля майна для спільного користування, участь у витратах та утримання житла, його ремонт, надання взаємної допомоги, наявність усних чи письмових домовленостей про порядок користування житловим приміщенням, інших обставин, які засвідчують реальність сімейних відносин.
Відповідно ч.1ст. 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Згідно ч.ч.1,2 ст.76 ЦПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими, електронними доказами, висновками експертів, показаннями свідків.
Відповідно ст. 77 ЦПК України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, що підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Згідно ч.ч.1,2 ст. 89 ЦПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Судом приймаються докази заявника, надані при подачі заяви про встановлення факту, як на підтвердження тверджень та обставин, на які посилається заявник.
Надані ОСОБА_1 докази жодним чином не підтверджують, що вона перебувала у сімейних відносинах з ОСОБА_3 , водночас інших доказів на підтвердження наявності спільного побуту, а також наявності взаємних прав та обов`язків, заявником не долучено. Суд приходить до висновку, що довідка про склад сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб чи будинкова книга домогосподарства не можуть свідчити про спільний побут, ведення спільного господарства чи приналежність до сім`ї загиблого; вони лише засвідчують місце знаходження житла особи. Також, заявницею не долучено наступних доказів спільного проживання, зокрема, підтвердження спільного бюджету, спільного харчування, купівлі майна для спільного користування, участі у спільних витратах на утримання житла, фактів спільної присутності їх на святах або спільного відпочинку, тощо. Серед іншого заявником долучено із особистих документів загиблого тільки військовий квиток. Таким чином, у заяві не зазначено та не наведено належних доказів наявності взаємних прав та обов`язків між заявницею і загиблим та, як наслідок, що між особами були усталені відносини, притаманні сім`ї, в даному випадку - подружжя.
5. Позиція суду.
Аналізуючи норми права чинного законодавства, які регулюють зазначені право - відносини, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємозв`язок доказів у їх сукупності суд дійшов висновку, що в задоволенні заяви ОСОБА_1 , заінтересовані особи: Дрогобицький відділ Державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного межрегіонального управління Міністерства юстиції та Міністерство оборони України про встановлення факту, що має юридичне значення, слід відмовити, в зв`язку з недоведеністю наявності взаємних прав та обов`язків між ОСОБА_1 і загиблим - ОСОБА_3 , як наслідок, що між особами були усталені відносини, притаманні сім`ї, в даному випадку - подружжя.
6. Розподіл судових витрат.
Відповідно до вимог ЦПК України витрати зі сплати судового збору покладені на заявника.
Керуючись ст.ст. 10, 11,76-89, 141,263-265,293-294, 315- 319ЦПК України, суд, -
УХВАЛИВ:
в задоволенні заяви ОСОБА_1 , заінтересовані особи: Дрогобицький відділ Державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного межрегіонального управління Міністерства юстиції та Міністерство оборони України про встановлення факту, що має юридичне значення, відмовити.
Вступна та резолютивна частини рішення ухвалені, проголошені та вручені 15.10.2024. Повний текст рішення складено, з урахуванням вихідних днів, 22.10.2024.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня оголошення рішення до Львівського апеляційного суду.
Суддя Світлана ТКАЧОВА
Суд | Бориславський міський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 15.10.2024 |
Оприлюднено | 24.10.2024 |
Номер документу | 122466700 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: інших фактів, з них:. |
Цивільне
Бориславський міський суд Львівської області
Ткачова С. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні