ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua
веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"09" жовтня 2024 р.м. Одеса Справа № 916/2015/24
Господарський суд Одеської області у складі: суддя Волков Р.В.,
при секретарі судового засідання Чолак Ю.В.,
розглянувши справу № 916/2015/24
за позовом Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області (юридична адреса: 66350, Одеська обл., Подільський район, с. Куяльник, вул. Куяльницька, буд. 26-А; фактична адреса: 66300, Одеська обл., м. Подільськ, вул. Соборна, буд. 105; код ЄДРПОУ 04379835)
до відповідача: Подільської районної ради Одеської області (66300, Одеська обл., м. Подільськ, вул. Соборна, буд. 105; код ЄДРПОУ 21020604)
про визнання протиправними дій, визнання незаконним та скасування рішення;
представники сторін:
від позивача Максимчук М.Ю. (в режимі відеоконференції),
від відповідача Соколов М.В. (в режимі відеоконференції),
ВСТАНОВИВ:
Куяльницька сільська рада Подільського району Одеської області звернулась до Господарського суду Одеської області з позовом до Подільської районної ради Одеської області, в якому просить суд:
1) визнати протиправними дії Подільської районної ради Одеської області щодо прийняття рішення 07.02.2020 № 402-VІІ «Про внесення змін до рішення районної ради від 22.12.2017 № 319-VІІ «Про передачу майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ Подільського району у комунальну власність Куяльницької об`єднаної територіальної громади» в частині вилучення із списку в додатку № 4 рішення районної ради від 22.12.2017 № 319-VІІ «Про передачу майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ Подільського району у комунальну власність Куяльницької об`єднаної територіальної громади» нежитлової будівлі (будівлі Котовської друкарні), розташованої за адресою: 66300, Одеська обл., м. Подільськ, вул. Сільськогосподарська, 1;
2) визнати незаконним та скасувати рішення Подільської районної ради від 07.02.2020 № 402-VІІ «Про внесення змін до рішення районної ради від 22.12.2017 № 319-VІІ «Про передачу майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ Подільського району у комунальну власність Куяльницької об`єднаної територіальної громади».
Ухвалою від 13.05.2024 позовну заяву (вх. № 2069/24 від 07.05.2024) Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області залишено без руху, встановлено позивачу строк для усунення виявлених недоліків позовної заяви протягом десяти днів з дня вручення даної ухвали шляхом надання до суду: правильного найменування відповідача; відомостей про наявність або відсутність електронного кабінету; зазначення щодо наявності у позивача або іншої особи оригіналів доказів, копії яких додано до заяви; попереднього (орієнтовного) розрахунку суми судових витрат, які позивач поніс і які очікує понести в зв`язку із розглядом справи; підтвердження позивача про те, що ним не подано іншого позову (позовів) до цього самого відповідача (відповідачів) з тим самим предметом та з тих самих підстав; доказів доплати судового збору у розмірі 3 028,00 грн.
20.05.2024 до суду надійшла заява представника позивача про усунення недоліків.
Ухвалою від 27.05.2024 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі № 916/2015/24, яку постановлено розглядати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 26.06.2024, запропоновано відповідачу у п`ятнадцятиденний строк з дня отримання ухвали про відкриття провадження у справі подати відзив на позовну заяву.
Цією ж ухвалою суд, задовольнивши клопотання позивача про витребування доказів, витребував у Подільської районної ради Одеської області належним чином завірену копію рішення Подільської районної ради від 07.02.2020 № 402-VІІ «Про внесення змін до рішення районної ради від 22.12.2017 № 319-VІІ «Про передачу майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ Подільського району у комунальну власність Куяльницької об`єднаної територіальної громади» з додатками.
21.06.2024 від Подільської районної ради Одеської області надійшло повідомлення про неможливість надання доказів, зазначених в ухвалі Господарського суду Одеської області від 27.05.2024. Так, відповідач зазначає, що рішення сесії Подільської районної ради від 07.02.2020 № 402-VІІ «Про внесення змін до рішення районної ради від 22.12.2018 № 319-VІІ «Про передачу майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ Подільського району у комунальну власність Куяльницької об`єднаної територіальної громади» не було розміщено на офіційному сайті Подільської районної ради, що суперечить вимогам статті 44 Регламенту районної ради VІІ скликання, затвердженого рішенням районної ради від 25.11.2015 № 8-VII. Також вказує, що рішення від 07.02.2020 № 402-VІІ належним чином не оформлено в паперовому вигляді, відсутня печатка Подільської районної ради, рішення у вигляді копії.
Протокольною ухвалою від 26.06.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 17.07.2024.
17.07.2024 судове засідання було перервано через відсутність електропостачання.
Ухвалою від 18.07.2024 повідомлено сторін про те, що судове засідання призначено на 12.08.2024.
12.08.2024 судом оголошено перерву у судовому засіданні до 20.08.2024.
20.08.2024 відповідач подав до суду клопотання про відкладення розгляду справи.
Протокольною ухвалою від 20.08.2024 судове засідання відкладено на 09.10.2024.
У судовому засіданні, яке відбулось 09.10.2024, представник позивача просила задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Представник відповідача в ході судового засідання звернув увагу, що при розгляді справи з аналогічними вимогами в Одеському окружному адміністративному суді Подільською районною радою позовні вимоги було визнано у повному обсязі. Крім того, наголосив, що спірне рішення від 07.02.2020 № 402-VІІ не було розміщено на офіційному сайті Подільської районної ради, у зв`язку з чим суперечить статті 44 Регламенту районної ради VІІ скликання, затвердженого рішенням районної ради від 25.11.2015 № 8-VII. Наголосив, що спірне рішення належним чином не оформлено, на ньому відсутня печатка районної ради та у паперовому вигляді воно існує лише як копія. Також зауважив, що підстав не визнавати позов відповідач не має, вважає позов об`єктивним та просив його задовольнити.
Стислий виклад позицій та доводів сторін.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на порушення відповідачем прав Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області на нерухоме майно (будівлю Котовської друкарні).
Вказує, що 21.11.2017 на сесії Куяльницької сільської ради розпочато процедуру реорганізації сільських рад в об`єднану територіальну громаду в особі Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області. З посиланням на ч. 3 ст. 8 Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад» зазначає, що з 21.11.2017 Куяльницька сільська рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, що об`єдналися, та все майно спільної власності територіальних громад є комунальною власністю об`єднаної територіальної громади, а пов`язані з таким майном права та обов`язки належать об`єднаній територіальній громаді з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою. Відтак, як зазначає позивач, Подільська районна рада зобов`язана передати все майно Куяльницькій сільській раді Подільського району Одеської області та затвердити відповідні акти прийому передачі усіх об`єктів, що є спільною власністю територіальної громади сіл, селищ.
Зазначає, що 22.12.2017 на сесії Подільської районної ради прийнято рішення №319-VII «Про передачу майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ Подільського району у комунальну власність Куяльницької об`єднаної територіальної громади». Додатком № 4 до вищезазначеного рішення одним з об`єктів, що передається Куяльницькій сільській раді, визначена нежитлова будівля (будівля Котовської друкарні), яка розташована за адресою: 66300, Одеська область, м. Подільськ, вул. Сільськогосподарська, 1. Подільська районна рада всупереч вимогам закону не затвердила акти прийому-передачі нежитлової будівлі (будівлі Котовської друкарні). Крім того, на сесії Подільської районної ради 28.12.2018 № 378-VII було внесено зміни до рішення «Про внесення змін до рішення районної ради від 22 грудня 2017 року № 319-VІІ «Про передачу майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ Подільського району у комунальну власність Куяльницької об`єднаної територіальної громади», яким відповідач виклав додаток № 4 рішення районної ради від 22.12.2017 № 319-VІІ в новій редакції, вилучивши зі списку нежитлову будівлю Котовської друкарні, аргументувавши це відсутністю фінансування на утримання апарату районної ради та необхідністю закладення бюджетом коштів від оренди вищезазначеного майна на утримання апарату.
Зауважує, що після прийняття рішення від 28.12.2018 № 378-VІІ Куяльницька сільська рада звернулась із позовом до Одеського окружного адміністративного суду про визнання протиправними дій Подільської районної ради щодо прийняття рішення від 28.12.2018 № 378-VІІ «Про внесення змін до рішення районної ради від 22 грудня 2017 року №319-VII «Про передачу майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ Подільського району у комунальну власність Куяльницької об`єднаної територіальної громади», в частині виключення з переліку майна нежитлової будівлі Котовської друкарні.
Звертає увагу, що 20.06.2019 Одеським окружним адміністративним судом у справі № 420/1975/19 за адміністративним позовом Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області до Подільської районної ради Одеської області про визнання протиправної бездіяльності, скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії було винесено рішення, відповідно якого позов задоволено в повному обсязі. Визнано протиправними дії Подільської районної ради Одеської області, щодо прийняття рішення 28.12.2018 № 378 VII «Про внесення змін до рішення районної ради від 22 грудня 2017 року №319-VII «Про передачу майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ Подільського району у комунальну власність Куяльницької об`єднаної територіальної громади». Визнано протиправним та скасовано рішення Подільської районної ради від 28.12.2018 № 378-VII «Про внесення змін до рішення районної ради від 22 грудня 2017 року №319-VII «Про передачу майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ Подільського району у комунальну власність Куяльницької об`єднаної територіальної громади». Зобов`язано Подільську районну раду Одеської області затвердити акт прийому-передачі нежитлової будівлі (будівлю Котовської друкарні), розташовану за адресою: Одеська область м. Подільськ, вул. Сільськогосподарська, 1, у комунальну власність Куяльницької об`єднаної територіальної громади.
На виконання вказаного рішення Одеського окружного адміністративного суду та в рамках рішення Подільської районної ради від 22.12.2017 № 319-VII «Про передачу майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ Подільського району у комунальну власність Куяльницької об`єднаної територіальної громади», Подільська районна рада 25.02.2021 передала за актом прийому-передачі нежитлову будівлю (будівлю Котовської друкарні), що розташована за адресою: Одеська область м. Подільськ, вул. Сільськогосподарська, 1, у комунальну власність Куяльницької об`єднаної територіальної громади та 10.03.2021 позивачем зареєстровано право власності на будівлю Котовської друкарні.
В подальшому, як зазначає позивач, 18.05.2021 відбулася сесія Подільської районної ради Одеської області, на якій Куяльницькій сільській раді стало відомо, що 07.02.2020 Подільська районна рада всупереч вимогам чинного законодавства прийняла рішення «Про внесення змін до рішення районної ради від 22 грудня 2017 року №319-VII «Про передачу майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ Подільського району у комунальну власність Куяльницької об`єднаної територіальної громади», яким виклала додаток № 4 у новій редакції, і знову вилучила зі списку нежитлову будівлю Котовської друкарні.
Крім цього, позивач звертає увагу, що Подільська районна рада прийняла рішення від 07.02.2020 № 402-VII «Про внесення змін до рішення районної ради від 22 грудня 2017 року №319-VII «Про передачу майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ Подільського району у комунальну власність Куяльницької об`єднаної територіальної громади», яке є аналогічним рішенню від 28.12.2018 № 378-VII «Про внесення змін до рішення районної ради від 22 грудня 2017 року №319-VII «Про передачу майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ Подільського району у комунальну власність Куяльницької об`єднаної територіальної громади», що, на переконання позивача, може свідчити про зловживання владою, оскільки Одеський окружний адміністративний суд аналогічне рішення Подільської районної ради ще у 2019 році визнав протиправним.
Після того, як позивачу стало відомо про прийняття Подільською районною радою спірного рішення, Куяльницька сільська рада Подільського району Одеської області звернулася до суду з позовною заявою до Подільської районної ради Одеської області про визнання протиправними дій відповідача щодо прийняття рішення 07.02.2020 №402-VII в частині вилучення зі списку в додатку № 4 рішення районної ради від 22.12.2017 № 319-VII будівлі Котовської друкарні, визнання незаконним та скасування рішення Подільської районної ради Одеської області від 07.02.2020 № 402-VII.
Позивач зазначає, що рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 16.08.2021 року у справі № 420/8938/21 позовні вимоги Куяльницької сільської ради задоволено, рішення Подільської районної ради від 07.02.2020 № 402-VII визнано незаконним та скасовано.
Також позивач звертає увагу суду, що під час розгляду вищезазначеної справи відповідач був присутній на судовому засіданні та не заперечував щодо заявлених позовних вимог, зазначивши, що позовна заява є обґрунтованою. Також судом було встановлено, що у заяві, наданої Подільською районною радою до Одеського окружного адміністративного суду від 15.06.2021 відповідач зазначив про неможливість надання належним чином засвідчено копії оскаржуваного рішення, оскільки рішення Подільської районної ради Одеської області щодо прийняття рішення 07.02.2020 № 402-VII не розміщене на офіційному сайті Подільської районної ради, що суперечить вимогам Регламенту районної ради VII скликання, затвердженого рішенням районної ради від 25.11.2015 року №8-VII. Крім того, як зазначив позивач, рішення від 07.02.2020 № 402-VII належним чином не оформлено в паперовому вигляді, а саме відсутня печатка Подільської районної ради.
При цьому позивач повідомляє про прийняття 31.01.2023 Верховним Судом Постанови у вищезазначеній справі, якою рішення Одеського окружного адміністративного суду від 16.08.2021 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 15.12.2021 скасовано, а справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції. Скасовуючи судові рішення попередніх інстанції, суд касаційної інстанції зазначив, що суди при вирішенні справи по суті позовних вимог не перевірили юрисдикцію, в межах якої має розглядатися ця справа, адже суть спору серед іншого стосується вирішення питання права власності на конкретне майно.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 25.05.2023 провадження в адміністративній справі № 420/8938/21 закрито на підставі пункту 1 частини першої статті 238 КАС України (закриття провадження у справі якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства). Також Куяльницькій сільській раді було роз`яснено, що розгляд справи за заявленими позовними вимогами до Подільської районної ради Одеської області віднесено до юрисдикції господарського суду.
Як вказує позивач, спір між Куяльницькою сільською радою Подільського району Одеської області та Подільською районною радою Одеської області в цій справі виник стосовно приналежності права власності на будівлю Котовської друкарні, яке порушується внаслідок прийняття Подільською районною радою спірного рішення від 07.02.2020 № 402-VII, яким було вилучено зі списку в додатку № 4 рішення районної ради від 22.12.2017 № 319-VII нежитлову будівлю (будівлю Котовської друкарні).
Відповідач правом на подання відзиву на позовну заяву не скористався.
Водночас, як вже було зазначено, у судовому засіданні представник відповідача звернув увагу, що при розгляді справи з аналогічними вимогами в Одеському окружному адміністративному суді Подільською районною радою позовні вимоги було визнано у повному обсязі. Крім того, наголосив, що спірне рішення від 07.02.2020 № 402-VІІ не було розміщено на офіційному сайті Подільської районної ради, у зв`язку з чим суперечить статті 44 Регламенту районної ради VІІ скликання, затвердженого рішенням районної ради від 25.11.2015 № 8-VII. Зауважив, що спірне рішення належним чином не оформлено, на ньому відсутня печатка районної ради та у паперовому вигляді воно існує лише як копія. Також зазначив, що підстав не визнавати позов відповідач не має, вважає позов об`єктивним та просив його задовольнити.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив наступне.
21.11.2017 на сесії Куяльницької сільської ради було прийнято рішення № 9-VII "Про початок реорганізації Борщівської, Бочманівської, Великофонтанської, Гоноратської, Качурівської, Климентівської, Косівської, Липецької, Любомирської, Мардарівської, Нестоїтської, Новоселівської, Олексіївської, Петрівської, Станіславської, Старокульнянської, Ставківської сільських рад шляхом приєднання до Куяльницької сільської ради".
Даним рішенням почата процедура реорганізації сільських рад в об`єднану територіальну громаду в особі Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області.
У п. 18 цього рішення вказано, що Куяльницька сільська рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Борщівської, Бочманівської, Великофонтанської, Гоноратської, Качурівської, Климентівської, Косівської, Липецької, Любомирської, Мардарівської, Нестоїтської, Новоселівської, Олексіївської, Петрівської, Станіславської, Старокульнянської, Ставківської сільських рад.
22.12.2017 Подільською районною радою Одеської області прийнято рішення 319-VII "Про передачу майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ Подільського району у комунальну власність Куяльницької об`єднаної територіальної громади".
Цим рішенням Подільська районна рада Одеської області передала безоплатно позивачу із спільної власності територіальних громад сіл, селищ Подільського району у комунальну власність Куяльницької об`єднаної територіальної громади в особі Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області комунальні заклади (юридичні особи), їх цілісні майнові комплекси, інше майно, закріплене за ними по галузям освіти, охорони здоров`я, культури, а також інше рухоме та нерухоме майно згідно із додатками.
28.12.2018 Подільською районною радою прийнято рішення № 378-VII, яким внесено зміни до рішення "Про передачу майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ Подільського району у комунальну власність Куяльницької об`єднаної територіальної громади" від 22.12.2017 № 319-VII, а саме, викладено додаток № 4 рішення районної ради від 22.12.2017 № 319-VII "Про передачу майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ Подільського району у комунальну власність Куяльницької об`єднаної територіальної громади" в новій редакції: вилучено зі списку майна, що передається, нежитлову будівлю (будівлю Котовської друкарні), розташовану за адресою: 66300, Одеська область м. Подільськ, вул. Сільськогосподарська, 1.
Вказане рішення Подільської районної ради від 28.12.2018 № 378-VII було оскаржено Куяльницькою сільською радою Подільського району Одеської області до суду.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 20.06.2019 у справі № 420/1975/19 задоволено позов Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області та визнано протиправними дії Подільської районної ради Одеської області щодо прийняття рішення 28.12.2018 № 378ІІ "Про внесення змін до рішення районної ради від 22 грудня 2017 року № 319-VII "Про передачу майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ Подільського району у комунальну власність Куяльницької об`єднаної територіальної громади"; визнано протиправним та скасовано рішення Подільської районної ради від 28.12.2018 № 378-VII "Про внесення змін до рішення районної ради від 22 грудня 2017 року № 319-VII "Про передачу майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ Подільського району у комунальну власність Куяльницької об`єднаної територіальної громади"; зобов`язано Подільську районну раду Одеської області затвердити акт прийому-передачі нежитлової будівлі (будівлю Котовської друкарні), розташовану за адресою: 66300, Одеська область м. Подільськ, вул. Сільськогосподарська, 1 у комунальну власність Куяльницької об`єднаної територіальної громади.
Вказане судове рішення набрало законної сили 26.09.2019.
В подальшому, 07.02.2020 Подільська районна рада прийняла рішення № 402-VII, яким внесла зміни до рішення районної ради від 22.12.2017 № 319-VII "Про передачу майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ Подільського району у комунальну власність Куяльницької об`єднаної територіальної громади", яким виклала додаток № 4 рішення районної ради від 22.12.2017 № 319-VII "Про передачу майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ Подільського району у комунальну власність Куяльницької об`єднаної територіальної громади" в новій редакції, вилучивши зі списку нежитлову будівлю (будівлю Котовської друкарні), розташовану за адресою: 66300, Одеська область м. Подільськ, вул. Сільськогосподарська, 1.
Не погоджуючись з вказаним рішенням Подільської районної ради, Куяльницька сільська рада Подільського району Одеської області звернулась до Одеського окружного адміністративного суду з позовом про визнання протиправними дій, визнання незаконним та скасування рішення.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 16.08.2021 у справі № 420/8938/21, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 15.12.2021, позовні вимоги Куяльницької сільради задоволено, визнано протиправними дії Подільської районної ради Одеської області щодо прийняття рішення 07.02.2020 № 402-VII "Про внесення змін до рішення районної ради від 22 грудня 2017 року № 319-VII "Про передачу майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ Подільського району у комунальну власність Куяльницької об`єднаної територіальної громади" в частині вилучення зі списку в додатку № 4 рішення районної ради від 22 грудня 2017 року № 319-VII "Про передачу майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ Подільського району у комунальну власність Куяльницької об`єднаної територіальної громади" нежитлової будівлі (будівлі Котовської друкарні), розташованої за адресою: 66300, Одеська область, м. Подільськ, вул. Сільськогосподарська, 1. Визнано незаконним та скасовано рішення Подільської районної ради Одеської області від 07.02.2020 № 402-VII "Про внесення змін до рішення районної ради від 22 грудня 2017 року № 319- VII "Про передачу майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ Подільського району у комунальну власність Куяльницької об`єднаної територіальної громади".
Постановою Верховного Суду від 31.01.2023 рішення Одеського окружного адміністративного суду від 16.08.2021 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 15.12.2021 скасовано, а справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.
Скасовуючи судові рішення попередніх інстанції, суд касаційної інстанції зокрема, зазначив, що суди при вирішенні справи по суті позовних вимог не перевірили юрисдикцію, в межах якої має розглядатися ця справа, адже суть спору серед іншого стосується вирішення питання права власності на конкретне майно.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 25.05.2023, залишеною без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 19.07.2023, провадження в адміністративній справі № 420/8938/21 закрито на підставі пункту 1 частини першої статті 238 КАС України. Позивачу роз`яснено, що розгляд справи за заявленими позовними вимогами до Подільської районної ради Одеської області віднесено до юрисдикції господарського суду.
За таких обставин, позивач у травні 2024 року звернувся до Господарського суду Одеської області з даним позовом.
Як вбачається з матеріалів справи, спірні правовідносини виникли у зв`язку з тим, що Подільська районна рада, ухиляється від передачі Куяльницькій сільській раді нерухомого майна, чим порушує право комунальної власності об`єднаної територіальної громади щодо розпорядження та управління комунальним майном, яке задовольняє потреби членів цієї громади.
Відповідно до ст. 140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Згідно абз. 15 ч. 1 статті 1 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" право комунальної власності - це право територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй, як безпосередньо, та через органи місцевого самоврядування.
Статтею 8 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" передбачено, що об`єднана територіальна громада вважається утвореною за цим Законом з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об`єднання територіальних громад, або з моменту набрання чинності рішенням про підтримку добровільного об`єднання територіальних громад на місцевому референдумі та за умови відповідності таких рішень висновку, передбаченому частиною четвертою статті 7 цього Закону.
Частинами 3-4 статті 8 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" об`єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою.
У разі об`єднання всіх територіальних громад одного району в одну об`єднану територіальну громаду все майно спільної власності територіальних громад такого району є комунальною власністю об`єднаної територіальної громади, а пов`язані з таким майном права та обов`язки належать об`єднаній територіальній громаді з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою.
З дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою, у порядку, визначеному цим Законом, здійснюється реорганізація відповідних юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних територіальними громадами, що об`єдналися, та розміщених поза адміністративним центром об`єднаної територіальної громади, шляхом їх приєднання до юридичної особи - сільської, селищної, міської ради, розміщеної в адміністративному центрі об`єднаної територіальної громади. Після завершення реорганізації відповідні юридичні особи - сільські, селищні, міські ради припиняються у порядку, визначеному цим Законом.
Юридична особа - сільська, селищна, міська рада, розміщена в адміністративному центрі об`єднаної територіальної громади, є правонаступником прав та обов`язків всіх юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних територіальними громадами, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою.
Відповідно до абзаців 1-3 пункту 10 розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" з набранням чинності цим Законом майно, яке до прийняття Конституції України у встановленому законодавством порядку передане державою до комунальної власності адміністративно-територіальних одиниць та набуте ними на інших законних підставах, крім майна, що відчужене у встановленому законом порядку, є комунальною власністю відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст.
Майно, передане до комунальної власності областей і районів, а також набуте на інших законних підставах, є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст, управління яким відповідно до Конституції України здійснюють районні та обласні ради або уповноважені ними органи. Відчуження зазначеного майна здійснюється лише за рішенням власника або уповноваженого ним органу.
За пропозицією сільських, селищних, міських рад районні, обласні ради повинні приймати рішення про передачу до комунальної власності відповідних територіальних громад окремих об`єктів, спільної власності територіальних громад, які знаходяться на їх території і задовольняють колективні потреби виключно цих територіальних громад.
Відповідно до п. 39 Розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України, районні ради здійснюють передачу із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст у власність об`єднаних територіальних громад, відповідних бюджетних установ, розташованих на їхній території, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, визначеного цим Кодексом.
Пунктом 32 ст. 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються такі питання надання згоди на передачу об`єктів з державної власності у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст та прийняття рішень про передачу об`єктів права спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, що перебувають в управлінні районних, обласних рад, у державну власність, а також щодо придбання об`єктів державної власності.
Як вже зазначалось вище, рішенням Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області від 21.11.2017 року № 9-VII було розпочато реорганізацію Борщівської, Бочманівської, Великофонтанської, Гоноратської, Качурівської, Климентівської, Косівської, Липецької, Любомирської, Мардарівської, Нестоїтської, Новоселівської, Олексіївської, Петрівської, Станіславської, Старокульнянської, Ставківської сільських рад шляхом приєднання до Куяльницької сільської ради.
Рішенням Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області від 23.02.2018 року № 182-VII "Про припинення діяльності юридичних осіб сільських рад Подільського району в результаті реорганізації шляхом приєднання" було вирішено припинити юридичні особи сільських рад в результаті реорганізації шляхом приєднання до Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області, зокрема: Борщівську сільську раду Подільського району Одеської області, Бочманівську сільську раду Подільського району Одеської області, Великофонтанську сільську раду Подільського району Одеської області, Гоноратську сільську раду Подільського району Одеської області, Качурівську сільську раду Подільського району Одеської області, Климентівську сільську раду Подільського району Одеської області, Косівську сільську раду Подільського району Одеської області, Липецьку сільську раду Подільського району Одеської області, Любомирську сільську раду Подільського району Одеської області, Мардарівську сільську раду Подільського району Одеської області, Нестоїтську сільську раду Подільського району Одеської області, Новоселівську сільську раду Подільського району Одеської області, Олексіївську сільську раду Подільського району Одеської області, Петрівську сільську раду Подільського району Одеської області, Станіславську сільську раду Подільського району Одеської області, Старокульнянську сільську раду Подільського району Одеської області, Ставківську сільську раду Подільського району Одеської області.
Пунктом 2 цього рішення встановлено, що Куяльницька сільська рада Подільського району Одеської області є правонаступником прав та обов`язків сільських рад, які припиняються.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач посилається зокрема на те, що оскільки в даному випадку відбулось об`єднання всіх територіальних громад одного району в одну об`єднану територіальну громаду все майно спільної власності територіальних громад такого району є комунальною власністю об`єднаної територіальної громади.
Також зазначає, що на виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20.06.2019 у справі № 420/1975/19, яке набрало законної сили 26.09.2019 та яким відповідача було зобов`язано затвердити акт прийому-передачі будівлі Котовської друкарні у комунальну власність Куяльницької об`єднаної територіальної громади, відповідач 25.02.2021 передав за актом прийому-передачі будівлю Котовської друкарні, що розташована за адресою: Одеська область м. Подільськ, вул. Сільськогосподарська, 1, у комунальну власність Куяльницької об`єднаної територіальної громади.
Як встановлено господарським судом, згідно відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, 10.03.2021 державний реєстратор Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області Багузова О.П. зареєструвала право власності Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області на нежитлові будівлі загальною площею 531,5 кв.м, що знаходяться за адресою: Одеська обл., м. Подільськ, вул. Сульськогосподарська, буд. 1 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 378514251112; номер відомостей про речове право: 41011122).
Підставою для державної реєстрації стали наступні документи, подані державному реєстратору: рішення Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області № 427-VIII від 25.02.2021; рішення Подільської районної ради Одеської області № 319-VII від 22.12.2017; Акт № б/н від 25.02.2021 приймання-передачі у комунальну власність Куяльницької сільської ради нежитлової будівлі друкарні, яка знаходиться за адресою: Одеська обл., м. Подільськ, вул. Сульськогосподарська, буд. 1.
Частиною 5 ст. 12 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» унормовано, що відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою до моменту державної реєстрації припинення таких прав, обтяжень у порядку, передбаченому цим Законом. Будь-які дії особи, спрямовані на набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості та їх обтяжень, зареєстрованих у Державному реєстрі прав, вчиняються на підставі відомостей про речові права, обтяження речових прав, що містяться в цьому реєстрі.
З огляду на викладене, рішення Подільської районної ради Одеської області від 07.02.2020 № 402-VII про вилучення зі списку майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ Подільського району, яке підлягає передачі у комунальну власність Куяльницької об`єднаної територіальної громади нежитлової будівлі (будівлі Котовської друкарні), розташованої за адресою: Одеська область, м. Подільськ, вул. Сільськогосподарська, буд. 1, є протиправним та необґрунтованим.
При цьому суд звертає увагу, що норми, закріплені у пункті 10 розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", носять імперативний характер, позбавляючи районну раду можливості відмовити об`єднаній територіальній громаді у здійсненні передачі відповідних об`єктів чи майна.
Судом також приймаються до уваги пояснення представника відповідача стосовно того, що спірне рішення від 07.02.2020 № 402-VII не розміщене на офіційному сайті Подільської районної ради, що суперечить вимогам Регламенту районної ради VII скликання, затвердженого рішенням районної ради від 25.11.2015 року № 8- VII. Крім того, рішення від 07.02.200 року № 402-VII належним чином не оформлено в паперовому вигляді, на ньому відсутня печатка Подільської районної ради.
Разом з тим, суд бере до уваги, що представник відповідача у судовому засіданні фактично визнав позовні вимоги та просив їх задовольнити у повному обсязі. Водночас, відповідач не подавав до суду окремої письмової заяви про визнання позову та не зазначав про таке визнання у заяві по суті справи, як того вимагають приписи ч. 1 ст. 191 ГПК України.
Також суд враховує, що ознаками спору, на який поширюється юрисдикція господарського суду, є: наявність між сторонами господарських відносин, урегульованих Цивільним та Господарським кодексами України, іншими актами господарського і цивільного законодавства, і спору про право, що виникає з відповідних відносин; наявність у законі норми, що прямо передбачала би вирішення спору господарським судом; відсутність у законі норми, що прямо передбачала би вирішення такого спору судом іншої юрисдикції.
Відповідно до частини 4 статті 11 ЦК України у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування. Отже, рішення суб`єктів владних повноважень, до яких належать, зокрема, органи державної влади, можуть бути підставами виникнення цивільних прав та обов`язків.
Відповідно до статті 16 ЦК України до способів захисту цивільних прав та інтересів належить, зокрема визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб (пункт 10 частини 2 зазначеної статті).
Згідно із частиною 1 статті 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Таким чином, визнання незаконними рішень суб`єкта владних повноважень може бути способом захисту цивільного права або інтересу.
Отже, якщо порушення своїх прав особа вбачає у наслідках, які спричинені рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень, які вона вважає неправомірними, і ці наслідки призвели до виникнення, зміни чи припинення цивільних правовідносин, мають майновий характер або пов`язаний з реалізацією її майнових або особистих немайнових інтересів, то визнання незаконними (протиправними) таких рішень є способом захисту цивільних прав та інтересів.
Враховуючи вищевикладені обставини, суд дійшов висновку про протиправність дій Подільської районної ради Одеської області щодо прийняття рішення 07.02.2020 № 402-VII "Про внесення змін до рішення районної ради від 22 грудня 2017 року № 319- VII "Про передачу майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ Подільського району у комунальну власність Куяльницької об`єднаної територіальної громади" в частині вилучення зі списку в додатку № 4 рішення районної ради від 22.12.2017 № 319-VII "Про передачу майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ Подільського району у комунальну власність Куяльницької об`єднаної територіальної громади" нежитлової будівлі (будівлі Котовської друкарні), розташованої за адресою: 66300, Одеська область, м. Подільськ, вул. Сільськогосподарська, 1. Відповідно спірне рішення Подільської районної ради є незаконним та таким, що підлягає скасуванню.
За ч. 1 ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Відповідно до п. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (ст. 79 ГПК України).
Згідно з ч. ч. 1-2 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Суд також зазначає, що Верховний Суд в ході касаційного перегляду судових рішень неодноразово звертався загалом до категорії стандарту доказування та відзначав, що принцип змагальності забезпечує повноту дослідження обставин справи. Цей принцип передбачає покладання тягаря доказування на сторони. Одночасно цей принцип не передбачає обов`язку суду вважати доведеною та встановленою обставину, про яку сторона стверджує. Така обставина підлягає доказуванню таким чином, аби задовольнити, як правило, стандарт переваги більш вагомих доказів, тобто коли висновок про існування стверджуваної обставини з урахуванням поданих доказів видається більш вірогідним, ніж протилежний (Постанови Верховного Суду від 02.10.2018 у справі № 910/18036/17, від 23.10.2019 у справі № 917/1307/18, від 18.11.2019 у справі № 902/761/18, від 04.12.2019 у справі № 917/2101/17). Аналогічний стандарт доказування застосовано Великою Палатою Верховного Суду у Постанові від 18.03.2020 у справі № 129/1033/13-ц (провадження № 14-400цс19).
Зазначений підхід узгоджується з судовою практикою ЄСПЛ, юрисдикція якого поширюється на всі питання тлумачення і застосування Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція) (пункт 1 статті 32 Конвенції). Так, зокрема, у рішенні 23.08.2016 у справі "Дж. К. та Інші проти Швеції" ("J.K. AND OTHERS v. SWEDEN") ЄСПЛ наголошує, що "у країнах загального права у кримінальних справах діє стандарт доказування "поза розумним сумнівом ("beyondreasonabledoubt"). Натомість, у цивільних справах закон не вимагає такого високого стандарту; скоріше цивільна справа повинна бути вирішена з урахуванням "балансу вірогідностей". … Суд повинен вирішити, чи являється вірогідність того, що на підставі наданих доказів, а також правдивості тверджень заявника, вимога цього заявника заслуговує довіри".
Аналогічну правову позицію викладено у Постанові Верховного Суду від 18.01.2021 по справі № 915/646/18.
Враховуючи вищевикладене, оцінивши докази у справі в їх сукупності, законодавство, що регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі, як обґрунтовані, підтверджені належними доказами та наявними матеріалами справи.
Суд також ґрунтується на висновках, які зробив Європейський суд з прав людини у справі "Проніна проти України" (Рішення ЄСПЛ від 18.07.2006). Зокрема, ЄСПЛ у своєму рішенні зазначив, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.
Згідно з ч. 1 ст. 129 ГПК України судовий збір покладається: 1) у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін; 2) у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Відтак, у зв`язку із задоволенням позовних вимог витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 73-80, 86, 123, 124, 129, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області (юридична адреса: 66350, Одеська обл., Подільський район, с. Куяльник, вул. Куяльницька, буд. 26-А; фактична адреса: 66300, Одеська обл., м. Подільськ, вул. Соборна, буд. 105; код ЄДРПОУ 04379835) до Подільської районної ради Одеської області (66300, Одеська обл., м. Подільськ, вул. Соборна, буд. 105; код ЄДРПОУ 21020604) про визнання протиправними дій, визнання незаконним та скасування рішення задовольнити.
2. Визнати протиправними дії Подільської районної ради Одеської області щодо прийняття рішення 07.02.2020 № 402-VІІ «Про внесення змін до рішення районної ради від 22.12.2017 № 319-VІІ «Про передачу майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ Подільського району у комунальну власність Куяльницької об`єднаної територіальної громади» в частині вилучення із списку в додатку № 4 рішення районної ради від 22.12.2017 № 319-VІІ «Про передачу майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ Подільського району у комунальну власність Куяльницької об`єднаної територіальної громади» нежитлової будівлі (будівлі Котовської друкарні), розташованої за адресою: 66300, Одеська обл., м. Подільськ, вул. Сільськогосподарська, 1.
3. Визнати незаконним та скасувати рішення Подільської районної ради від 07.02.2020 № 402-VІІ «Про внесення змін до рішення районної ради від 22.12.2017 № 319-VІІ «Про передачу майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ Подільського району у комунальну власність Куяльницької об`єднаної територіальної громади».
4. Стягнути з Подільської районної ради Одеської області (66300, Одеська обл., м. Подільськ, вул. Соборна, буд. 105; код ЄДРПОУ 21020604) на користь Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області (юридична адреса: 66350, Одеська обл., Подільський район, с. Куяльник, вул. Куяльницька, буд. 26-А; фактична адреса: 66300, Одеська обл., м. Подільськ, вул. Соборна, буд. 105; код ЄДРПОУ 04379835) 6 056,00 грн витрат зі сплати судового збору.
5. На виконання п. 4 резолютивної частини рішення видати наказ, після набрання рішенням законної сили.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом двадцяти днів з моменту складення повного тексту.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Вступну та резолютивну частини рішення оголошено 09 жовтня 2024 р. Повний текст рішення складено та підписано 21 жовтня 2024 р.
Суддя Р.В. Волков
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 09.10.2024 |
Оприлюднено | 24.10.2024 |
Номер документу | 122469290 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з корпоративних відносин про оскарження рішень загальних зборів учасників товариств, органів управління |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Волков Р.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні