Рішення
від 09.10.2024 по справі 917/697/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

адреса юридична: вул. Капітана Володимира Кісельова, 1, м. Полтава, 36000, адреса для листування: вул. Капітана Володимира Кісельова, 1, м. Полтава, 36607, тел. (0532) 61 04 21, E-mail inbox@pl.arbitr.gov.ua, https://pl.arbitr.gov.ua/sud5018/

Код ЄДРПОУ 03500004

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09.10.2024 Справа № 917/697/24

Господарський суд Полтавської області у складі судді Дмитра Сіроша, за участю секретаря судового засідання Людмили Бойченко, розглянув у порядку загального позовного провадження справу за позовом

Приватного підприємства "ФОРАС-ЛЕНД", м. Полтава, вул. Європейська, 2, код ЄДРПОУ 40039321

до Державного підприємства Чутове, 38800, Полтавська обл., смт Чутове, вул. Центральна, 12, каб. 7, код ЄДРПОУ 00845921

третя особа яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Фонд державного майна України, вул. Генерала Алмазова, 18/9, м. Київ

за участю Полтавської обласної прокуратури, вул. 1100-річчя Полтави, 7, м. Полтава, 36000

про визнання згоди на поділ земельних ділянок наданою

від позивача: не з`явився

від відповідача: не з`явився

Обставини справи: Приватне підприємство "ФОРАС-ЛЕНД" звернулося з позовом до Державного підприємства Чутове, в якому просить визнати, згоду про поділ земельних ділянок з кадастровими номерами 5325455100:00:005:0288; 5325455100:00:006:0495; 5325455100:00:006:0496:5325, що перебувають у постійному користуванні ДП Чутове на підставі державного акту що посвідчує право постійного користування серія І-ПЛ№001880, виданого відповідно до рішення 9 сесії 12 скликання Чутівської селищної ради народних депутатів від 26.11.1997, та зареєстрований у Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 57 від 14.03.2000, такою що є надана землекористувачем.

12.06.2024 від відповідача надійшов відзив на позов (вх. 8272 від 12.06.2024), в якому проти позову заперечує, посилаючись на те, що позивач є суб`єктом землеустрою, розробником документації із землеустрою, юридичною особою, яка здійснює господарську діяльність у сфері землеустрою на договірних засадах з замовниками документації із землеустрою. Правовідносини, що виникли між Позивачем та трудовим колективом ДП ЧУТОВЕ, обумовлені та обмежені умовами укладеного договору №882-ПЗ/2020 від 28.07.2020 р.

Не передбачено права розробника документації із землеустрою звертатися до суду в інтересах інших осіб.

Укладений між позивачем та трудовим колективом ДП ЧУТОВЕ договір №882-ПЗ/2020 від 28.07.2020, також не надає позивачу права на звернення до суду до ДП ЧУТОВЕ з позовом, вимогами якого є визнання згоди на поділ земельних ділянок наданою.

Третя особа яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Фонд державного майна України в письмових поясненнях наголошує на безпідставності позовних вимог та на відсутності порушеного права позивача, що є самостійною підставою для відмови в позові. Також, повідомила, що Фондом не погоджувалось надання згоди на поділ спірних земельних ділянок.

Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 02.05.2024 суд залишив позовну заяву без руху на підставі частини 1 статті 174 Господарського процесуального кодексу України, встановив спосіб усунення недоліків позовної заяви та строк усунення недоліків позовної заяви - 10 днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху.

Позивач, у встановлений судом строк, усунув недоліки позовної заяви.

Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 14.05.2024 суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі № 917/697/24, постановив справу розглядати у порядку загального позовного провадження та призначив підготовче засідання у справі на 10:20 12.06.2024.

12.06.2024 від відповідача надійшло клопотання про залучення до участі у справі третьої особи Фонду державного майна України (вх. № 8291).

Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 12.06.2024 суд залучив до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Фонд державного майна України (вул. Генерала Алмазова, 18/9, м. Київ), встановив строк для подання пояснень третьою особою щодо позову - протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення цієї ухвали та відклав підготовче засідання на 15:30 30.07.2024.

29.07.2024 від прокуратури надійшла заява про повернення на доопрацювання заяви Полтавської обласної прокуратури про вступ у справу № 917/697/24 від 24.06.2024 № 15/1-627 вих. 24 разом з додатками.

Суд задовольнив зазначене клопотання.

Заявою від 29.07.2024 (вх. № 10223) повідомлено про вступ прокурора у справу з метою здійснення захисту інтересів держави в особі Фонду державного майна України.

Обґрунтовуючи заяву про вступ прокурор зазначає, що згідно з відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ДП Чутове входить до сфери управління Фонду державного майна України, засновником указано Регіональне відділення Фонду державного майна України по Полтавській та Сумській областях.

Відповідно до пункту 10.1. Статуту ДП Чутове суб`єкт управління Підприємства є представником власника і виконує його функції у межах, визначених законодавством України.

Пунктом 10.7.24. Статуту передбачено, що до виключної компетенції Суб`єкта управління Підприємства відповідно до покладених на нього завдань належить погодження питань, пов`язаних із земельними ділянками відповідно до законодавства.

Також, згідно з пунктом 11.2. Статуту Суб`єкт управління Підприємства надає згоду на вчинення значного господарського зобов`язання, яким, у свою чергу, відповідно до пункту 11.1.1 Статуту є, зокрема, правочин або зобов`язання, предметом якого є відчуження або оренда, або набуття Підприємством земельної ділянки та іншого нерухомого майна та/або майнових прав на зазначені об`єкти та/або внаслідок яких може відбутися зменшення вартості такого майна або зменшення розміру земельної ділянки, що належить Підприємству або перебуває у його користуванні.

Крім того, абзацом 4 частини 4 статті 12 Закону України Про приватизацію державного і комунального майна з дня прийняття рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу державного або комунального підприємства або пакета акцій (частки) господарського товариства і до переходу права власності до покупця або припинення приватизації об`єкта приватизації відповідно до частини шостої цієї статті без згоди органів приватизації такі підприємства (товариства), їх уповноважені органи управління не мають права щодо: вчинення правочинів та/або господарських зобов`язань, предметом яких є відчуження підприємством та/або господарським товариством або набуття ним земельної ділянки та іншого нерухомого майна, та/або майнових прав на зазначені об`єкти та/або внаслідок яких може відбутися зменшення вартості такого майна або зменшення розміру земельної ділянки, що належить такому підприємству та/або господарському товариству або перебуває в його користування.

Отже, поділ земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні ДП Чутове, можливе лише за умови надання згоди органу приватизації та органу управління, в даному випадку вказані суб`єкти поєднані в одному Фонді державного майна України.

Результати розгляду даної справи безпосередньо зачіпають інтереси держави в особі Фонду державного майна України, як органу управління ДП Чутове.

Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 12.06.2024 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача, Фонд державного майна України.

Оскільки, Фонд державного майна України, є органом управління ДП Чутове та представником держави у даних правовідносинах, то його процесуальна поведінка має відповідати вимогам процесуального законодавства, що сприятиме повному та всебічному розгляду справи, недопущення порушення прав держави як власника земельних ділянок.

Проте при ознайомленні прокуратурою зі справою у її матеріалах не виявлено будь - яких пояснень, заяв, клопотань або інших документів, у яких Фонд державного майна України виклав свою позицію, стосовно заявлених позовних вимог.

Відповідно до відомостей Єдиного державного реєстру судових рішень відсутні дані щодо подання Фондом державного майна України зазначених документів станом на 24.06.2024.

Зазначене свідчить про неналежне здійснення захисту інтересів держави.

Також, прокурор зазначає, що справа становить значний суспільний інтерес, оскільки її предметом є спір щодо поділу земельних ділянок державної форми власності сільськогосподарського призначення площею 1678,709 га, що знаходяться у постійному користуванні державного підприємства і використовуються ним для здійснення статутної діяльності. Указані дії спрямовані на подальше відведення земель у приватну власність. Разом з тим здійснення вчинення відповідного правочину без згоди органу управління Державного підприємства Чутове в особі Фонду державного майна України порушує встановлений законодавством порядок управління та використання об`єктів державної власності, що перебувають під особливою охороною.

З огляду на зазначене, прокурор вступив у справу з метою здійснення захисту інтересів держави в особі Фонду державного майна України.

Згідно з пунктом 3 статті 131-1 Конституції України органи прокуратури здійснюють представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Статтею 23 Закону України Про прокуратуру передбачено, що представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом.

Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу (частина 3 статті 23 Закону України Про прокуратуру).

Відповідно до пункту 3 статті 53 та пункту 6 статті 55 Господарського процесуального кодексу України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Прокурор зазначає про відсутність порушених прав ПП ФОРАС-ЛЕНД.

Підготовче засідання у справі, призначене на 14:30 18.09.2024 не проводилося, у зв`язку з перебуванням судді Дмитра Сіроша у відпустці.

Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 30.09.2024 суд призначив судове засідання у справі № 917/697/24 14:30 09.10.2024.

Відповідно до статті 219 Господарського процесуального кодексу України, рішення у цій справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів.

У судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення та повідомлено про термін виготовлення повного рішення.

Розглянувши матеріали справи, суд

УСТАНОВИВ:

Наказом № 521 від 03.08.2015 Фонду державного майна України, прийнято рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу ДП Чутове (Полтавська область, смт Чутове вул. Центральна, буд. 12 кімн. 7).

Пунктом 2 зазначеного наказу встановлено повідомити працівників Державного підприємства Чутове про необхідність проведення загальних зборів працівників підприємства щодо способу приватизації.

Так, 04.09.2018 на загальних зборах трудового колективу ДП Чутове (код ЄДРПОУ 00845921) прийнято рішення, в порядку статей 25, 118 Земельного кодексу України, звернутися з заявою до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту щодо приватизації земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у постійному користуванні Державного підприємства Чутове (далі - ДП Чутове), затверджено перелік осіб, які мають право на отримання земельної частки (паю) та обрано уповноваженого представника від трудового колективу (Протокол № 2 від 04.09.2018).

05.09.2018 уповноваженим загальними зборами представником Руденком Віталієм Михайловичем подано до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області заяву (вхідний номер Р-12941/0/25-18 від 05.09.2018) про прийняття рішення щодо приватизації земель та надання дозволу на розробку проекту приватизації земель ДП Чутове.

26.09.2018 Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області прийняло рішення у формі наказу № 6544-СГ від 26.09.2018 Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, яким вирішено надати ДП Чутове дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо приватизації земель сільськогосподарського призначення державної власності, що перебувають у його постійному користуванні на території Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області.

17.07.2020 на зборах трудового колективу працівників ДП Чутове прийнято рішення про переобрання уповноваженого представника трудового колективу і уповноважено на представництво інтересів трудового колективу на вирішення питань щодо приватизації земель ДП Чутове - Хмару Сергія Леонідовича (Протокол загальних зборів № 3 від 17.07.2020).

На виконання наказу Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області 28.07.2020 уповноважений представник трудового колективу ДП Чутове Хмара С. Л. уклав з Приватним підприємством ФОРАС-ЛЕНД договір про виконання робіт з виготовлення проекту землеустрою щодо приватизації земель сільськогосподарського призначення ДП Чутове, розташованого на території Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області.

15.09.2020 ПП ФОРАС-ЛЕНД подано проект землеустрою щодо приватизації земель сільськогосподарського призначення ДП Чутове, розташованого на території Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області на екстериторіальне погодження.

Проект землеустрою щодо приватизації земель сільськогосподарського призначення ДП Чутове пройшов екстериторіальне погодження (висновок Про розгляд документації із землеустрою від 26.10.2020 № 26672/82-20).

Відповідно до статті 49 Закону України Про землеустрій проект землеустрою щодо приватизації земель сільськогосподарського призначення державних та комунальних підприємств передбачає розроблення схеми розподілу земель підприємств, установ, організацій на землі, що передаються у приватну власність та залишаються у державній або комунальній власності (лісогосподарського призначення, водного фонду, резервного фонду).

Статтею 79-1 Земельного кодексу України, передбачено, що поділ сформованої земельної ділянки, що перебуває у користуванні, здійснюється за згодою землекористувача.

Земельні ділянки, які підлягають поділу, перебувають у постійному користуванні ДП Чутове на підставі державного акту, що посвідчує право постійного користування серія І-ПЛ№001880, виданого відповідно до рішення 9 сесії 12 скликання Чутівської селищної ради народних депутатів від 26.11.1997, та зареєстрований у Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 57 від 14.03.2000.

Уповноважений представник трудового колективу ДП Чутове Хмара С. Л. звернувся з листом б/н від 04.08.2023 до ДП Чутове про надання згоди на поділ земельних ділянок, а саме:

1. Розділити земельну ділянку площею 407,9968 га кадастровий номер 5325455100:00:005:0288, цільове призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, на 3 ділянки площею 31,5455 га, 29,0855 га, 348,3591 га, згідно з схемою поділу проекту землеустрою щодо приватизації земель сільськогосподарського призначення ДП Чутове;

2. Розділити земельну ділянку площею 108,4742 га кадастровий номер 5325455100:00:006:0495, цільове призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, на 5 ділянок площею 24,6304 га, 24,6304 га, 18,6650 га, 18,6650 га, 18,6649 га, згідно зі схемою поділу проекту землеустрою щодо приватизації земель сільськогосподарського призначення ДП Чутове;

3. Розділити земельну ділянку площею 1162,2380 га кадастровий номер 5325455100:00:006:0496, цільове призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, на 50 ділянок площею 22,0902 га, 22,0902 га, 22,0903 га, 25,1995 га, 25,1996 га, 25,1995 га, 25,1995 га 23,0614 га, 23,0613 га, 23,0616 га, 18,1897 га, 18,1897 га, 18,1897 га, 7,6673 га, 12,5898 га, 20,2571 га, 20,2571 га, 22,0805 га, 22,0805 га, 22,0806 га, 20,3819 га, 20,3819 га, 20,3819 га, 20,3819 га, 20,3819 га, 20,3819 га, 13,2810 га, 7,1008 га, 20,8069 га, 20,8068 га, 20,8068 га, 21,9707 га, 21,9707 га, 2,3370 га, 18,6606 га, 20,9974 га, 20,9974 га, 20,9974 га, 20,9974 га, 20,9974 га,0,0768 га, 347,8949 га, 0,3411 га, 0,7049 га, 0,7032 га, 0,1779 га, 5,3209 га, 14,0312 га, 0,0715 га, 0,0608 га, згідно з схемою поділу проекту землеустрою щодо приватизації земель сільськогосподарського призначення ДП Чутове;

4. Розділити земельну ділянку площею 34,2417 га кадастровий номер 5325455100:00:006:0497, цільове призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, на 2 ділянки площею 17,1208, га 17,1209 га згідно зі схемою поділу проекту землеустрою щодо приватизації земель сільськогосподарського призначення ДП Чутове;

5. Розділити земельну ділянку площею 329,3350 га кадастровий номер 5325455100:00:006:0571, цільове призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, на 19 ділянок площею 25,8129 га, 25,8128 га, 25,8128 га, 19,3715 га, 19,3715 га, 19,3715 га, 19,3715га, 19,3716 га, 19,33716 га, 25,6417 га, 25,6417 га, 25,6418 га, 25,6417 га, 25,6417 га, 0,4240 га, 6,3954 га, 0,0923 га, 0,0219 га, 0,5251 га, згідно з схемою поділу проекту землеустрою щодо приватизації земель сільськогосподарського призначення ДП Чутове.

Розділити земельну ділянку площею 418,6735 га кадастровий номер 5325455100:00:004:0322, цільове призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, на 8 ділянок площею 23,9747 га, 23,9747 га, 23,9748 га, 22,2779 га, 22,2779 га, 301,2964 га, 0,8318 га, 0,0651 га, згідно зі схемою поділу проекту землеустрою щодо приватизації земель сільськогосподарського призначення ДП Чутове;

Розділити земельну ділянку площею 91,3575 га кадастровий номер 5325455100:00:004:0323, цільове призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, на 4 ділянки площею 18,8159 га, 6,8046 га, 12,0112 га, 53,7258 га, згідно зі схемою поділу проекту землеустрою щодо приватизації земель сільськогосподарського призначення ДП Чутове.

Проте, за твердженням позивача, ДП Чутове не відреагувало на зазначений лист та не надало жодної відповіді, що стало підставою для звернення до суду з цим позовом.

Рішенням Господарського суду Полтавської області від 19.10.2022 у справі № 917/1206/21 за позовом Полтавської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Фонду, Полтавської обласної державної адміністрації, Чутівської селищної ради Полтавської області до ГУ Держгеокадастру у Полтавській області, ДП ЧУТОВЕ, Полтавської районної державної адміністрації Полтавської області про визнання протиправним та скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 26.09.2019 № 6544-СГ, визнання протиправним та скасування розпорядження Чутівської районної державної адміністрації Полтавської області від 12.10.2020 № 172, яке залишено в силі постановою Східного апеляційного господарського суду від 29.03.2023, зроблено висновок, що наказ ГУ Держгеокадастру у Полтавській області від 26.09.2018 № 6544-СГ є актом ненормативного характеру, що застосовуюється одноразово із прийняттям якого виникають правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів. Указаний наказ вичерпав свою дію внаслідок виконання розробленням проекту приватизації земель ДП Чутове, який здійснено ДП Полтавський науково- дослідний та проектний інститут землеустрою.

Вказаний проект є виготовленим та подавався на затвердження до Чутівської районної державної адміністрації.

Як убачається з наданих доказів, відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 13.06.2024 № 541-р Про вилучення і передачу земельних ділянок у постійне користування без зміни цільового призначення(https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/541-2024-%D1%80#Text) вилучено з постійного користування державних підприємств, установ земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності згідно з додатком та передати їх у постійне користування державному підприємству Фонд аграрних інвестицій без зміни цільового призначення.

Так, відповідно до Додатку до розпорядження Кабінету Міністрів України від 13.06.2024 № 541-р. з постійного користування державного підприємства ЧУТОВЕ вилучено земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, загальною площею 472,0509 га, а саме:

- земельну ділянку з кадастровим номером 5325455100:00:006:0495

- земельну ділянку з кадастровим номером 5325455100:00:006:0497

- земельну ділянку з кадастровим номером 5325455100:00:006:0571.

Водночас, серед земельних ділянок, з приводу яких позивач звернувся до суду з вимогою про визнання згоди про поділ наявні земельні ділянки, які вилучені з постійного користування ДП ЧУТОВЕ, відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 13.06.2024 № 541-р.

Крім того, слід зазначити, що відповідно до абзацу 4 частини 4 статті 12 Закону України Про приватизацію державного і комунального майна з дня прийняття рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу державного або комунального підприємства або пакета акцій (частки) господарського товариства і до переходу права власності до покупця або припинення приватизації об`єкта приватизації відповідно до частини шостої цієї статті без згоди органів приватизації такі підприємства (товариства), їх уповноважені органи управління не мають права щодо вчинення правочинів та/або господарських зобов`язань, предметом яких є відчуження підприємством та/або господарським товариством або набуття ним земельної ділянки та іншого нерухомого майна, та/або майнових прав на зазначені об`єкти та/або внаслідок яких може відбутися зменшення вартості такого майна або зменшення розміру земельної ділянки, що належить такому підприємству та/або господарському товариству або перебуває в його користуванні.

На офіційному сайті Фонду державного майна України розміщено оголошення про приватизацію Державного підприємства ЧУТОВЕ, способом приватизації визначено аукціон з умовами. Посилання на оголошення -https://www.spfu.gov.ua/ua/sale-obj/2391.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, з урахуванням правових підстав позову, суд виходив з наступного.

Статтею 15 Цивільного кодексу України визначено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Захист цивільних прав - це передбачені законом способи охорони цивільних прав у разі їх порушення чи реальної небезпеки такого порушення. Під способами захисту суб`єктивних цивільних прав розуміють закріплені законом матеріально-правові заходи примусового характеру, за допомогою яких проводиться поновлення (визнання) порушених (оспорюваних) прав, як вплив на правопорушника. Загальний перелік таких способів захисту цивільних прав та інтересів передбачено статтею 16 Цивільного кодексу України.

Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам. Спосіб захисту порушеного права або інтересу має бути таким, щоб у позивача не виникала необхідність повторного звернення до суду (висновки сформульовані у постановах Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2018 у справі № 338/180/17, від 11.09.2018 у справі № 905/1926/16, від 30.01.2019 у справі № 569/17272/15-ц, від 01.10.2019 у справі № 910/3907/18, від 06.04.2021 у справі №910/10011/19).

Відповідно до частин 1, 2 статті 5 Господарського процесуального кодексу України здійснюючи правосуддя, господарський суд захищає права та інтереси фізичних і юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.

3наведених норм права убачається, що держава забезпечує захист порушених або оспорюваних прав суб`єктів господарювання.

Такі права захищаються у спосіб, який передбачений законом або договором, та є ефективним для захисту конкретного порушеного або оспорюваного права позивача. Якщо закон або договір не визначають такого ефективного способу захисту, суд відповідно до викладеної в позові вимоги позивача може визначити у рішенні такий спосіб захисту, який не суперечить закону.

Під захистом права розуміється державно-примусова діяльність, спрямована на відновлення порушеного права суб`єкта правовідносин та забезпечення виконання юридичного обов`язку зобов`язаною стороною. Спосіб захисту може бути визначено як концентрований вираз змісту (суті) міри державного примусу, за допомогою якого відбувається досягнення бажаного для особи, право чи інтерес якої порушені, правового результату.

Реалізуючи передбачене статтею 55 Конституції України та статтею 4 Господарського процесуального кодексу України право на судовий захист, звертаючись до суду, особа вказує в позові власне суб`єктивне уявлення про порушене право чи охоронюваний інтерес та спосіб його захисту.

Відповідно до пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення. Водночас зазначені норми не означають, що кожний позов, поданий до суду, має бути задоволений. Якщо позивач не довів порушення його права чи безпосереднього інтересу, в позові слід відмовити.

Близький за змістом правовий висновок викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 28.09.2021 у справі № 761/45721/16- ц.

Аналіз наведених норм свідчить про те, що підставою для звернення особи до суду є наявність у неї порушеного права та/або законного інтересу. Таке звернення здійснюється особою, якій це право належить, і саме з метою його захисту. Відсутність обставин, які підтверджували б наявність порушення права та/або законного інтересу особи, за захистом якого вона звернулася, є підставою для відмови у задоволенні такого позову.

Особа, яка звертається до суду з позовом вказує у позові власне суб`єктивне уявлення про її порушене право та/або охоронюваний інтерес та спосіб його захисту.

Зазначена правова позиція міститься в постанові КГС В С від 29.08.2023 у справі № 910/5958/20.

У позовній заяві позивач не зазначає, які права та законні інтереси ПП ФОРАС-ЛЕНД порушені відповідачем, не обґрунтовує наявність його порушеного права, та які права ПП ФОРЕС- ЛЕНД буде захищено та відновлено у разі винесення судом рішення про задоволення позовних вимог.

Як установив суд, ПП ФОРАС-ЛЕНД та уповноважений представник трудового колективу ДП Чутове Хмара С. Л. уклали договір № 882-ПЗ/2020 від 28.07.2020 про виконання робіт з виготовлення проекту землеустрою щодо приватизації земель сільськогосподарського призначення ДП Чутове, розташованого на території Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області.

Відповідно до умов укладеного договору позивач взяв на себе зобов`язання виготовити проект землеустрою щодо приватизації земель сільськогосподарського призначення ДП Чутове.

Статтею 1 Закону України Про землеустрій визначено, що діяльність у сфері землеустрою - наукова, технічна, виробнича та управлінська діяльність органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних і фізичних осіб, що здійснюється при землеустрої.

Згідно зі статтею 4 Закону України Про землеустрій суб`єктами землеустрою, в тому числі, є юридичні та фізичні особи, які здійснюють землеустрій.

Статтею 26 Закону України Про землеустрій надано визначення поняттям замовник документації із землеустрою та розробник документації із землеустрою.

Так, замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі, а також інші юридичні та фізичні особи.

Розробниками документації із землеустрою є: юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи сертифікований інженер-землевпорядник, який є відповідальним за якість робіт із землеустрою та фізичні особи - підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою.

Частиною 6 вказаної статті передбачено, що взаємовідносини замовників і розробників документації із землеустрою регулюються законодавством України і договором.

Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основним видом діяльності позивача є діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах.

Тобто, позивач є суб`єктом землеустрою, розробником документації із землеустрою, юридичною особою, яка здійснює господарську діяльність у сфері землеустрою на договірних засадах з замовниками документації із землеустрою.

Правовідносини, що виникли між позивачем та трудовим колективом ДП ЧУТОВЕ, обумовлені та обмежені умовами укладеного договору № 882-ПЗ/2020 від 28.07.2020.

Статтею 28 Закону України Про землеустрій передбачено перелік прав розробників документації із землеустрою відповідно до якого розробники документації із землеустрою мають право: виконувати роботи із складання документації із землеустрою; погоджувати із замовником наукові, технічні, економічні та інші вимоги до документації із землеустрою, строк виконання робіт, їх вартість та порядок оплати; безперешкодного доступу до об`єктів землеустрою; вимагати зупинення робіт, що виконуються з порушенням документації із землеустрою і призводять до нецільового використання земель та їх псування; е) вносити пропозиції щодо оновлення застарілої або розробки нової документації із землеустрою; є) у процесі розробки документації із землеустрою, на підставі якої формуються відомості про об`єкти Державного земельного кадастру (у тому числі документації із землеустрою, яка одночасно є містобудівною документацією), одержувати від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, юридичних та фізичних осіб інформацію про місце розташування таких об`єктів та їх характеристики (з урахуванням законодавства про користування інформацією, що становить державну таємницю).

Зазначений перелік прав є вичерпним і він не передбачає права розробника документації із землеустрою звертатися до суду в інтересах інших осіб.

Крім того, позивач не обґрунтував правових підстав для його представництва трудового колективу ДП Чутове та не надав доказів на підтвердження того, що він має право діяти від імені та в інтересах трудового колективу державного підприємства.

Разом з цим, позовна заява не містить посилань на те, які саме права розробника документації в особі ПП ФОРАС-ЛЕНД, виходячи з їх переліку, наведеному у статті 28 Закону України Про землеустрій та договорі від 28.07.2020 № 822-П3/2020, порушено ДП Чутове ненаданням згоди на поділ земель, що перебувають у його постійному користуванні.

Зі змісту позовної заяви не убачається наявність між позивачем та відповідачем правовідносин та/або зобов`язань з приводу порушення яких ПП ФОРАС-ЛЕНД може звернутися до суду за їхнім захистом.

З урахуванням норм статей 2, 4 Господарського процесуального кодексу України правом на звернення до суду за захистом наділена особа в разі порушення, невизнання або оспорювання саме належних їй прав, свобод чи інтересів, а також у разі звернення до суду органів і осіб, уповноважених захищати права, свободи та інтереси інших осіб або державні та суспільні інтереси.

Фактично в позовній заяві позивач зазначає про порушення прав трудового колективу - колишніх працівників ДП Чутове у зв`язку з ненаданням ДП Чутове згоди на поділ земельних ділянок.

Водночас зобов`язання ПП ФОРАС-ЛЕНД перед трудовим колективом ДП Чутове обмежувались предметом договору № 882-ПЗ/2020 від 28.07.2020 та закінчилися після виготовлення ним документації із землеустрою.

Отже, не будучи учасником правовідносин, що склалися між ДП Чутове та трудовим колективом (колишніми працівниками) ДП Чутове стосовно ненадання згоди на поділ земельних ділянок, ПП ФОРАС-ЛЕНД заявляє позовні вимоги про визнання згоди на поділ земельних ділянок у правовідносинах, до яких позивач не має жодного відношення.

Як зазначено у правових позиціях, викладених постановах Верховного Суду від 04.12.2019 у справі № 910/15262/18, від 03.03.2020 у справі № 910/6091/19, відсутність порушення прав та законних інтересів позивача є самостійною, достатньою підставою для відмови у позові.

У вказаних постановах Верховного Суду також зазначено, що у разі з`ясування обставин відсутності порушеного права позивача (що є самостійною, достатньою підставою для відмови у позові), судам не потрібно вдаватись до оцінки спірного правочину на предмет його відповідності положенням законодавства.

З огляду на наведене, відсутність у позивача порушеного права є достатньою правовою підставою для відмови в позові.

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на позивача.

Керуючись статтями 129, 236 - 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Відмовити в позові.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Східного апеляційного господарського суду.

Повне рішення складено 21.10.2024.

Суддя Дмитро СІРОШ

СудГосподарський суд Полтавської області
Дата ухвалення рішення09.10.2024
Оприлюднено24.10.2024
Номер документу122469511
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин

Судовий реєстр по справі —917/697/24

Рішення від 09.10.2024

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Сірош Д.М.

Ухвала від 09.10.2024

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Сірош Д.М.

Ухвала від 30.09.2024

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Сірош Д.М.

Ухвала від 12.06.2024

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Сірош Д.М.

Ухвала від 14.05.2024

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Сірош Д.М.

Ухвала від 02.05.2024

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Сірош Д.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні