Рішення
від 22.10.2024 по справі 922/2920/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"22" жовтня 2024 р.м. ХарківСправа № 922/2920/24

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Добрелі Н.С.

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження справу

за позовом Безлюдівської селищної ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "ВАСИЩІВСЬКЕ-2016" простягнення коштів

без виклику учасників справи

ВСТАНОВИВ:

Безлюдівська селищрада звернулася до Господарського суду Харківської області з позовною заявою до ТОВ "ВАСИЩІВСЬКЕ-2016", в якій просить суд стягнути з відповідача на користь позивача заборгованість зі сплати орендної плати в розмірі 234.431,67 грн, а також суму сплаченого судового збору.

Фактичними підставами позову є невиконання відповідачем свого обов`язку зі сплати орендної плати за Договором оренди землі від 14.01.2019 за період з 01.02.2022 до 30.06.2024.

Ухвалою Господарського суду Харківської області від 26.08.2024 з урахуванням малозначності справи №922/2920/24 в розумінні частини п`ятої статті 12 ГПК України відкрито спрощене позовне провадження, призначено розгляд справи без повідомлення сторін та встановлено учасникам справи строк для подання заяв по суті справи.

Частиною п`ятою статті 176 ГПК України передбачено, що ухвала про відкриття провадження у справі надсилається учасникам справи, а також іншим особам, якщо від них витребовуються докази, в порядку, встановленому статтею 242 цього Кодексу, та з додержанням вимог частини четвертої статті 120 цього Кодексу.

Ухвала про відкриття провадження у даній справі була надіслана за місцезнаходженням відповідача, проте повернулася на адресу суду з відміткою поштового відділення "Адресат відсутній за вказаною адресою".

Суд звертає увагу на те, що направлення листів рекомендованою кореспонденцією на дійсні адреси є достатнім для того, щоб вважати повідомлення належним. При цьому отримання зазначених листів адресатом перебуває поза межами контролю відправника, у цьому випадку суду (див. висновки Великої Палати Верховного Суду, викладені у постанові від 25.04.2018 у справі №800/547/17).

При цьому, виходячи зі змісту статей 120, 242 ГПК, пунктів 11, 17, 99, 116, 117 Правил надання послуг поштового зв`язку, у разі якщо ухвалу про вчинення відповідної процесуальної дії або судове рішення направлено судом рекомендованим листом за належною поштовою адресою, яка була надана суду відповідною стороною (наявність такої адреси в ЄДР прирівнюється до повідомлення такої адреси стороною), і судовий акт повернуто підприємством зв`язку з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то необхідно вважати, що адресат повідомлений про вчинення відповідної процесуальної дії або про прийняття певного судового рішення у справі (аналогічний висновок наведений у постанові Верховного Суду від 30.03.2023 у справі №910/2654/22).

Враховуючи факт направлення судом ухвали про відкриття провадження у справі на дійсну адресу відповідача та повернення такої ухвали з відміткою поштового відділення "адресат відсутній за вказаною адресою", суд дійшов висновку про належне повідомлення відповідача у даній справі.

Положеннями частини другої статті 14 ГПК України передбачено, що учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд.

Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій (частини третя статті 13 ГПК України).

Відповідно до частини дев`ятої статті 165, частини другої статті 178 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

Відповідач у строк, встановлений частиною першою статті 251 ГПК України відзиву на позов не подав, а відтак не скористався наданими йому процесуальними правами.

Обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору. Нездатність суду ефективно протидіяти недобросовісно створюваним учасниками справи перепонам для руху справи є порушенням ч. 1 ст. 6 даної Конвенції (§ 66, 69 рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005 у справі "Смірнова проти України").

За висновками суду, в матеріалах справи достатньо документів, які мають значення для правильного вирішення спору, внаслідок чого справа може бути розгляну за наявними матеріалами справи.

Перевіривши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, всебічно та повно дослідивши матеріали справи та надані позивачем докази, суд встановив наступне.

Між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області (орендодавець) та ТОВ "ВАСИЩІВСЬКЕ-2016" (орендар) був укладений Договір оренди землі від 14.01.2019 (надалі - Договір). Згідно з його умовами орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку державної власності сільськогосподарського призначення, яка розташована поза межами населених пунктів на території Васищівської селищної ради Харківського району Харківської області.

В оренду передається земельна ділянка державної власності з кадастровим номером 6325156400:00:002:0014, площею 22,4571 га (пункт 2 Договору).

Згідно з пунктом 5 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2018 відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки становить 682.454,00 грн.

Договір укладено на 7 років. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (пункт 8 Договору).

Відповідно до пунктів 9, 10 Договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 81.894,48 грн на рік. Обчислення розміру орендної плати здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.

Пунктом 11 Договору передбачено, що орендна плата вноситься орендарем за перший рік - у п`ятиденний строк після підписання цього договору. Починаючи з наступного року орендна плата вноситься орендарем відповідно до ПК України.

Цей договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами. Право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (пункти 38, 39 Договору).

28.01.2019 приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу Сергієнко Н.В. була проведена державна реєстрація права оренди земельної ділянки з кадастровим номером 6325156400:00:002:0014, про що внесений запис до Реєстру за №30060571.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 15.04.2020 №596-р затверджений Перспективний план формування територій громад Харківської області. Відповідно до якого до складу спроможної Безлюдівської територіальної громади включені наступні територіальні громади Безлюдівська, Васищівська, Котлярівська.

Позивач зазначає, що оскільки Васищівська селищна рада увійшла до складу Безлюдівської селищної ради, то остання стала правонаступником всіх прав та обов`язків Васищівської селищної ради, а отже і повноваження щодо розпорядження земельними ділянками, в т.ч. з кадастровим номером 6325156400:00:002:0014 перейшло до позивача. Таким чином, відповідач, починаючи з 01.01.2021, мав сплачувати орендну плату за Договором на рахунок Безлюдівської селищної ради,.

Натомість за період з 01.01.2022 до 30.06.2024 у відповідача виникла заборгованість зі сплати орендної плати за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 6325156400:00:002:0014 у розмірі 234.431,67 грн.

Такі обставини на думку позивача свідчать про порушення його прав та охоронюваних законом інтересів і є підставою для їх захисту шляхом вжиття наведених у позові способів захисту права.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог, суд виходить з наступного.

Зі змісту Договору вбачається, що земельна ділянка з кадастровим номером 6325156400:00:002:0014 розташована за межами населених пунктів на території Висищівської селищної ради та належала до земель державної власності.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 №725-р затверджений перелік територіальних громад Харківської області. Згідно з додатком до складу Безлюдівсьої територіальної громади увійшли наступні територіальні громади Безлюдівська, Васищівська, Котлярівська, Лизогубівська, Хорошівська.

Згідно з частинами 1, 5 статті 148-1 ЗК України (в редакції, чинній з 27.05.2021) до особи, яка набула право власності на земельну ділянку, що перебуває у користуванні іншої особи, з моменту переходу права власності на земельну ділянку переходять права та обов`язки попереднього власника земельної ділянки за чинними договорами оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту щодо такої земельної ділянки. Вимоги цієї статті поширюються на випадки переходу повноважень з розпорядження земельними ділянками державної власності від одного органу до іншого, а також при переході права власності на земельні ділянки від держави до територіальної громади і навпаки та при переході права власності на земельні ділянки від однієї територіальної громади до іншої.

Відповідно до абзаців 2, 3, 4, 5 пункту 24 розділу Х "Перехідні положення" ЗК України земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки. Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.

Перехід земельних ділянок із державної власності у комунальну власність згідно з вимогами цього пункту не є підставою для припинення права оренди та інших речових прав, похідних від права власності, на такі земельні ділянки. Внесення змін до договору оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту із зазначенням нового органу, що здійснює розпорядження такою земельною ділянкою, не вимагається і здійснюється лише за згодою сторін договору.

З дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.

Наведені вище норми земельного законодавства цілком узгоджуються з положеннями частини четвертої статті 32 Закону України "Про оренду землі", якою передбачено, що перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи (у тому числі в порядку спадкування), реорганізація юридичної особи-орендаря не є підставою для зміни умов або припинення договору, якщо інше не передбачено договором оренди землі.

Отже, чинне законодавство передбачає, що у договорі оренди землі може бути замінено як орендаря, так і орендодавця, і зміст наведеного законодавчого регулювання є спрямованим на збереження попередніх існуючих орендних відносин при переході права власності на земельну ділянку чи реорганізації орендаря. При відчуженні орендованої земельної ділянки попередній власник вибуває із орендних відносин, а новий власник має право і водночас зобов`язаний стати орендодавцем за договором оренди.

Таким чином, спірна земельна ділянка, яка є об`єктом оренди за Договором, була переведена з державної в комунальну власність, а позивач, як орган, уповноважений представляти власника (селищну територіальну громаду, до складу якої увійшла Васищівська селищна рада) в орендних правовідносинах, став її орендодавцем та стороною договору в силу законодавчих приписів. Тож після зміни власника земельної ділянки спірний Договір не припинив свою дію, натомість Безлюдівська селищрада в силу вимог закону набула статусу орендодавця в триваючих правовідносинах оренди разом із усіма належними орендодавцю за договором правами та обов`язками.

Схожі за змістом висновки викладено в пунктах 6.23, 6.24, 6.29, 6.33 постанови Великої Палати Верховного Суду від 08.09.2020 у справі №920/418/19.

З урахуванням вищевикладеного, суд дійшов висновку про те, що до Безлюдівської селищради в силу прямої вказівки закону з 27.05.2021 перейшли всі права та обов`язки орендодавця (Головного управління Держгеокадастру у Харківській області) за спірним Договором, в т.ч. право вимагати сплати орендної плати.

Відповідно до частини першої статті 93 ЗК України та статті 1 Закону України "Про оренду землі" право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Стаття 24 Закону України "Про оренду землі" визначає права та обов`язки орендодавця, зокрема: орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.

Відповідно до статей 525, 526 ЦК України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом, зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог Цивільного Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

У відповідності до пунктів 5, 9, 10, 11 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2018 відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки становить 682.454,00 грн. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 81.894,48 грн на рік. Обчислення розміру орендної плати здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії. Орендна плата вноситься орендарем за перший рік - у п`ятиденний строк після підписання цього договору. Починаючи з наступного року орендна плата вноситься орендарем відповідно до ПК України.

Так з матеріалів справи вбачається, що відповідач упродовж тривалого періоду з 01.02.2022 до 30.06.2024 не сплачував у повному обсязі оренду плату за Договором. Станом на 30.07.2024 заборгованість ТОВ "ВАСИЩІВСЬКЕ-2016" зі сплати орендної плати становила 234.431,67 грн, про що свідчить наданий Безлюдівською селищрадою розрахунок від 30.07.2024 №99/01-18.

Відповідно до статті 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Всупереч вимог статті 13 та статті 74 ГПК України (судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін; кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень) відповідачем доказів, які б спростовували факт наявності заборгованості зі сплати орендної плати в розмірі 234.431,67 грн не надано.

Разом із тим, перевіривши наданий позивачем розрахунок заборгованості з орендної плати за Договором, судом встановлено безпідставне її нарахування за період з 01.03.2022 до 31.12.2022, з огляду на наступне.

06.05.2023 набув чинності Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно" від 11.04.2023 №3050-IX, яким змінений механізм визначення переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією. Згідно з цим Законом перелік указаних територій визначається в установленому Кабінетом Міністрів України порядку.

Згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 06.12.2022 №1364 перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією (далі - перелік), затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони з урахуванням пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій (пункт 1).

У контексті Закону від 11.04.2023 №3050-ІХ вищевказана постанова КМУ вважається такою, що встановила порядок визначення переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.

Відповідно цим же Законом внесені зміни до підпункту 69.14. п. 69. підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України (набули чинності з 06.05.2023), що викладений в новій редакції: за період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, в тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, в тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців. Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається в установленому Кабінетом Міністрів України порядку.

Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 №309 затверджений перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, прийнятий на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 06.12.2022 №1364.

Згідно з підпунктом 2.9. пункту 2 розділу I територія Безлюдівської селищної територіальної громади в період з 24.02.2022 до 15.09.2022 була віднесена до території активних бойових дій.

Таким чином, проведення розрахунку суми орендної плати за землю за період з 01.03.2022 до 31.12.2022 в розмірі 75.069,90 грн (7.506,99 грн*10 місяців) є безпідставним, оскільки за вказаний період згідно з п.п. 69.14 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України (в редакції Закон України від 11.04.2023 № 3050-ІХ) не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та/або орендна плата).

За таких обставин, позовні вимоги в частині стягнення орендної плати за період з 01.03.2022 до 31.12.2022 в розмірі 75.069,90 грн задоволенню не підлягають, враховуючи повне звільнення відповідача від орендної плати за вказані періоди на підставі підпункту 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України.

Відповідно до частини першої статті 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Враховуючи приписи статті 526 ЦК України та статті 193 ГК України, якими передбачено, що зобов`язання повинні виконуватись сторонами у встановлених договором або законом порядку і строках, приймаючи до уваги викладені обставини, доведеність з боку позивача факту порушення відповідачем умов Договору та діючого законодавства, та оскільки відповідачем не спростовано наявності заборгованості - суд дійшов висновку про наявність у справі достатніх правових підстав для часткового задоволення позовних вимог про стягнення з відповідача на користь позивача заборгованості зі сплати орендної плати в розмірі 159.361,77 грн.

Частиною першою статті 129 ГПК України передбачено, що судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Відповідно, витрати зі сплати судового збору в розмірі 2.390,43 грн покладаються на відповідача, в іншій частині (1.126,05 грн) залишаються за позивачем.

На підставі викладеного, керуючись статтями 1, 4, 13, 20, 73, 74, 76-79, 86, 123, 129, 236-238 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. В задоволенні позову відмовити частково.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ВАСИЩІВСЬКЕ-2016" (Україна, 61050, Харківська обл., м. Харків, вул. Військова, буд. 37, офіс 16, код ЄДРПОУ 40351124) на користь Безлюдівської селищної ради (Україна, 62489, Харківська обл., Харківський р-н, смт Безлюдівка, вул. Зміївська, буд. 48, код ЄДРПОУ 04396555) заборгованість зі сплати орендної плати в розмірі 159.361,77 грн та витрати зі сплати судового збору в розмірі 2.390,43 грн.

3. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

4. В решті позову відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом двадцяти днів з дня складання повного рішення безпосередньо до суду апеляційної інстанції Східного апеляційного господарського суду.

Повне рішення складено "22" жовтня 2024 р.

СуддяН.С. Добреля

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення22.10.2024
Оприлюднено24.10.2024
Номер документу122469649
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про комунальну власність щодо оренди

Судовий реєстр по справі —922/2920/24

Рішення від 22.10.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Добреля Н.С.

Ухвала від 26.08.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Добреля Н.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні