Придніпровський районний суд м.Черкаси
Справа № 711/8228/24
Номер провадження 1-кс/711/2196/24
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22жовтня 2024року м. Черкаси
Слідчий суддя Придніпровського районного суду м. Черкаси ОСОБА_1
з участю секретаря судового засідання - ОСОБА_2
розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання старшого слідчого СУ ГУНП в Черкаській області ОСОБА_3 , погодженого прокурором відділу Черкаської обласної прокуратури ОСОБА_4 , по кримінальному провадженню №12024250000000272, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань 23.07.2024 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.4 ст.191 КК України, про тимчасовий доступ до речей і документів, -
В С Т А Н О В И В :
Старший слідчий СУ ГУНП в Черкаській області ОСОБА_3 звернулася до слідчого судді Придніпровського районного суду м. Черкаси з клопотанням, погодженого прокурором відділу Черкаської обласної прокуратури ОСОБА_4 , по кримінальному провадженню №12024250000000272, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань 23.07.2024 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.4 ст.191 КК України, про тимчасовий доступ до речей і документів, що перебувають у володінні ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Клопотання мотивовано тим, що до СУ ГУНП в Черкаській області надійшла заява керівника ГО « ІНФОРМАЦІЯ_2 » щодо змови посадових осіб державних підприємств та суб`єктів господарської діяльності, направленої на умисному заниженні врожайності зерна сільськогосподарських культур та заниженні класу зерна на земельних ділянках державної форми власності на території Черкаської області, з метою привласнення отриманих від його реалізації коштів посадовими особами цих підприємств, вчиненої в умовах воєнного стану.
За данимфактом 23.07.2024внесені відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №12024250000000272 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.4 ст.191 КК України.
Так, із матеріалів, які стали підставою для початку проведення досудового розслідування вбачається, що в заяві про вчинення злочинів яка надійшла від заступника голови ГО « ІНФОРМАЦІЯ_2 » зазначено, що до організації ГО « ІНФОРМАЦІЯ_2 » надходять неодноразові повідомлення від громадян, які вказують на неправомірні дії осіб із числа посадовців Державних підприємств і закладів освіти та пов`язаних із ними суб`єктів підприємницької діяльності з приводу нецільового використання земель державної форми власності.
До таких підприємств відносяться, зокрема:
- ДП « ІНФОРМАЦІЯ_3 » (ЄДРПОУ НОМЕР_1 , адреса: АДРЕСА_1 );
- ДП « ІНФОРМАЦІЯ_4 » (ЄДРПОУ НОМЕР_2 , адреса: АДРЕСА_2 );
- ДП « ІНФОРМАЦІЯ_5 » (ЄДРПОУ НОМЕР_3 , адреса: АДРЕСА_2 );
- ІНФОРМАЦІЯ_6 (ЄДРПОУ НОМЕР_4 , адреса: АДРЕСА_3 );
- ДНЗ « ІНФОРМАЦІЯ_7 » (ЄДРПОУ НОМЕР_5 , адреса: АДРЕСА_4 );
- ІНФОРМАЦІЯ_8 (ЄДРПОУ НОМЕР_6 , адреса: АДРЕСА_5 );
- ДНЗ « ІНФОРМАЦІЯ_9 » (ЄДРПОУ НОМЕР_7 , адреса: АДРЕСА_6 );
- ДНЗ « ІНФОРМАЦІЯ_10 » (ЄДРПОУ НОМЕР_8 , адреса: АДРЕСА_7 );
- ДНЗ « ІНФОРМАЦІЯ_11 (ЄДРПОУ НОМЕР_9 , адреса: АДРЕСА_8 );
- ДП « ІНФОРМАЦІЯ_12 » (ЄДРПОУ НОМЕР_10 , адреса: АДРЕСА_5 );
- ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_13 » (ЄДРПОУ НОМЕР_11 , адреса: АДРЕСА_9 ).
Так ДП « ІНФОРМАЦІЯ_3 » на праві постійного користування рахуються земельні ділянки державної власності, які виділені даному підприємству з цільовим призначенням «для дослідних і навчальних цілей».
В свою чергу ДП « ІНФОРМАЦІЯ_3 » самостійно не обробляє виділені земельні ділянки, дослідну діяльність на них не здійснює, а посадові особи вказаного підприємства фактично передали земельні ділянки державної форми власності суб`єктам господарської діяльності для використання їх в комерційній діяльності та отримання прибутку, без сплати орендної плати за користування земельними ділянками державної власності.
Крім того, це підприємство, а також вище зазначені, які в своїй діяльності використовують державні землі, виділені їм з цільовим призначенням «для ведення товарного сільськогосподарського виробництва», під час обробітку земельних ділянок умисно занижується врожайність зерна сільськогосподарських культур в розмірі 30-40 % чи занижується клас зерна, з метою його подальшого продажу та привласнення отриманих від його реалізації коштів посадовими особами цих підприємств.
Крім того, існує і інша схема, протиправного використання державних земель, за якою укладаються збиткові договори поставки зерна, де посадовими особами державних підприємств та суб`єктів господарської діяльності свідомо занижується ринкова вартість зерна.
Окремо треба наголосити, що всі зазначені вище підприємства створені як дослідні установи, а землі їм виділені для проведення на них наукової роботи з метою виведення нових сортів та поліпшення врожайності сільськогосподарських рослин. Проте фактично землі використовуються для комерційної діяльності, без проведення на них дослідної діяльності та проводиться вирощування комерційно витребуваних рослин, таких як соняшник, кукурудза, рапс, пшениця, тощо.
Те саме стосується і використання земель, наданих вище зазначеним навчальним закладам для використання для в учбовій діяльності для дослідних та навчальних цілей. Фактично ці землі використовуються для комерційних цілей.
Відповідно до п.283.1.3 Податкового кодексу України, до земельних ділянок, які не підлягають оподаткуванню земельним податком віднесені земельні ділянки державних сортовипробувальних станцій і сортодільниць, які використовуються для випробування сортів сільськогосподарських культур.
Таким чином, є підстави вважати, що землі сільськогосподарського призначення, виділені вищезазначеним державним підприємствам використовуються не за призначенням, а посадовим особами державного підприємства, з використанням службового становища всупереч інтересам служби, укладаються завідомо збиткові договори на користь суб`єктів підприємницької діяльності та фактично передаються земельні ділянки у користування СГД, чим внаслідок неефективного управління належними активами, державному підприємству завдано матеріальних збитків.
Також, в ході проведення досудового розслідування встановлено, що ДНЗ « ІНФОРМАЦІЯ_9 », наказом №1160 від 22.09.2020 року припинив свою діяльність та приєднався до ІНФОРМАЦІЯ_14 (ЄДРПОУ НОМЕР_12 ), створивши на їх базі територіальні відокремлені спеціалізовані відділення. Установивши, що центр є правонаступником всього майна, прав і обов`язків закладів.
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно ДНЗ « ІНФОРМАЦІЯ_9 » був правонаступником земельних ділянок з кадастровим номером: 7120310100:01:001:1638, площею 0.0798 га, 7120310100:01:001:1641, площею 1.3181 га, 7120310100:01:001:1639, площею 0.2352 га, 7120310100:01:001:1637, площею 0.856 га, 7120382800:02:001:0472, площею 42.7498 га.
З метою встановлення фактів заниження врожайності зернових під час обробітку земель, необхідно встановити кількість обробляємих земель та середню врожайність злакових, відомості про що можуть міститися в статистичній звітності за 2023 - 2024 роки, яку ІНФОРМАЦІЯ_15 (ЄДРПОУ НОМЕР_12 ) подавало до органів статистики.
Відповідно п. 3 «Економічна експертиза» розділу 1 «Криміналістичні експертизи» Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень, затверджених Наказом ІНФОРМАЦІЯ_16 № 53/5 від 08.10.1998 (у редакції наказу ІНФОРМАЦІЯ_16 №1950/5 від 26.12.2012), разом з документом про призначення експертизи (залучення експерта) експерту слід надати документи бухгалтерського та податкового обліку, які містять відомості - вихідні дані для вирішення поставлених питань. Такими документами можуть бути: прибуткові та видаткові накладні, ордери, звіти матеріально відповідальних осіб, картки складського обліку, касові книжки, матеріали інвентаризації, акти ревізій, табелі, наряди, акти приймання виконаних робіт, трудові договори, розрахункові платіжні відомості, виписки банку, платіжні доручення і вимоги, договори про матеріальну відповідальність, накопичувальні (оборотні) відомості, журнали-ордери, меморіальні ордери за балансовими рахунками, головні книги, баланси та інші первинні та зведені документи бухгалтерського та податкового обліку і звітності.
Приймаючи до уваги вищевикладене, враховуючи тяжкість даного кримінального правопорушення, а також той факт, що дослідження документів має суттєве значення для досягнення дієвості цього провадження, органу досудового розслідування необхідно отримати тимчасовий доступ до документів, які знаходяться у володінні ІНФОРМАЦІЯ_1 (ЄДРПОУ НОМЕР_13 ), що за адресою: АДРЕСА_10 .
Враховуючи клопотання слідчого та керуючись ч.2 ст.163 КПК України, з метою збереження інформації, доступ до якої є предметом клопотання слідчого, судове засідання проводилося без виклику представника ІНФОРМАЦІЯ_1 .
В судове засідання слідчий та прокурор не з`явилися. Слідчий ОСОБА_3 подала заяву про розгляд справи без її участі та без фіксації процесу технічними засобами. Разом з цим, просила задовольнити подане клопотання на підставі наведеного обґрунтування та з урахуванням доданих доказів.
Положеннями ч.4 ст.107 КПК України визначено, що у разі неприбуття в судове засідання всіх осіб, які беруть участь у судовому провадженні, чи в разі, якщо відповідно до положень цього Кодексу судове провадження здійснюється судом за відсутності осіб, фіксування за допомогою технічних засобів кримінального провадження в суді не здійснюється.
За вказаних обставин, слідчий суддя повважав за можливе розгляд клопотання проводити у відсутність учасників справи та без фіксування судового процесу технічними засобами.
Дослідивши клопотання слідчого та долучені до нього матеріали, слідчий суддя дійшов до наступних висновків.
За змістом ст.131 КПК України тимчасовий доступ до речей і документів є заходами забезпечення кримінального провадження і застосовуються з метою досягнення дієвості цього провадження.
Згідно з вимогами ст.132 КПК України, застосування заходів забезпечення кримінального провадження не допускається, якщо слідчий, дізнавач, прокурор не доведе, що:
1) існує обґрунтована підозра щодо вчинення кримінального правопорушення такого ступеня тяжкості, що може бути підставою для застосування заходів забезпечення кримінального провадження;
2) потреби досудового розслідування виправдовують такий ступінь втручання у права і свободи особи, про який ідеться в клопотанні слідчого, дізнавача, прокурора;
3) може бути виконане завдання, для виконання якого слідчий, дізнавач, прокурор звертається із клопотанням.
Відповідно до положень ст.159 КПК України, тимчасовий доступ до речей і документів полягає у наданні стороні кримінального провадження особою, у володінні якої знаходяться такі речі і документи, можливості ознайомитися з ними, зробити їх копії та вилучити їх (здійснити їх виїмку).
Тимчасовий доступ до речей і документів здійснюється на підставі ухвали слідчого судді, суду.
Згідно з п.4 та п.8 ч.1 ст.162 КПК України визначено, що до охоронюваної законом таємниці, яка міститься в речах і документах, належить конфіденційна інформація, в тому числі така, що містить комерційну таємницю; персональні дані особи, що знаходяться у її особистому володінні або в базі персональних даних, яка знаходиться у володільця персональних даних.
Відповідно до положень ч.5, ч.6 ст.163 КПК України, слідчий суддя, суд постановляє ухвалу про надання тимчасового доступу до речей і документів, якщо сторона кримінального провадження у своєму клопотанні доведе наявність достатніх підстав вважати, що ці речі або документи:
1) перебувають або можуть перебувати у володінні відповідної фізичної або юридичної особи;
2) самі по собі або в сукупності з іншими речами і документами кримінального провадження, у зв`язку з яким подається клопотання, мають суттєве значення для встановлення важливих обставин у кримінальному провадженні;
3) не становлять собою або не включають речей і документів, які містять охоронювану законом таємницю.
Слідчий суддя, суд постановляє ухвалу про надання тимчасового доступу до речей і документів, які містять охоронювану законом таємницю, якщо сторона кримінального провадження, крім обставин, передбачених частиною п`ятою цієї статті, доведе можливість використання як доказів відомостей, що містяться в цих речах і документах, та неможливість іншими способами довести обставини, які передбачається довести за допомогою цих речей і документів.
Частиною 7 статті 163 КПК України визначено, що слідчий суддя, суд в ухвалі про надання тимчасового доступу до речей і документів може дати розпорядження про надання можливості вилучення речей, документів, якщо сторона кримінального провадження доведе наявність достатніх підстав вважати, що без такого вилучення існує реальна загроза зміни або знищення речей та документів, або таке вилучення необхідне для досягнення мети отримання доступу до речей і документів.
Положеннями статті 91 КПК України визначено, що у кримінальному провадженні підлягають доказуванню, зокрема: 1) подія кримінального правопорушення (час, місце, спосіб та інші обставини вчинення кримінального правопорушення); 2) винуватість особи у вчиненні кримінального правопорушення, форма вини, мотив і мета вчинення кримінального правопорушення; 3) вид і розмір шкоди, завданої кримінальним правопорушенням, а також розмір процесуальних витрат; 6) обставини, які підтверджують, що гроші, цінності та інше майно, одержані внаслідок вчинення кримінального правопорушення та/або є доходами від такого майна, або є предметом кримінального правопорушення.
Доказування полягає у збиранні, перевірці та оцінці доказів з метою встановлення обставин, що мають значення для кримінального провадження.
Згідно з вимогами ч.1 ст.92 КПК України, обов`язок доказування обставин, передбачених статтею 91 цього Кодексу, за винятком випадків, передбачених частиною другою цієї статті, покладається на слідчого, прокурора та, в установлених цим Кодексом випадках - на потерпілого.
Сторона обвинувачення здійснює збирання доказів, відповідно до ч.2 ст.93 КПК України, шляхом проведення слідчих (розшукових) дій та негласних слідчих (розшукових) дій, витребування та отримання від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, службових та фізичних осіб речей, документів, відомостей, висновків експертів, висновків ревізій та актів перевірок, проведення інших процесуальних дій, передбачених цим Кодексом.
Відповідно до положень ст.84 КПК України, доказами в кримінальному провадженні є фактичні дані, отримані у передбаченому цим Кодексом порядку, на підставі яких слідчий, прокурор, слідчий суддя і суд встановлюють наявність чи відсутність фактів та обставин, що мають значення для кримінального провадження та підлягають доказуванню.
Процесуальними джерелами доказів є показання, речові докази, документи, висновки експертів.
Норми ст.98 КПК України передбачають, що речовими доказами є матеріальні об`єкти, які були знаряддям вчинення кримінального правопорушення, зберегли на собі його сліди або містять інші відомості, які можуть бути використані як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження, в тому числі предмети, що були об`єктом кримінально протиправних дій, гроші, цінності та інші речі, набуті кримінально протиправним шляхом або отримані юридичною особою внаслідок вчинення кримінального правопорушення
Документи є речовими доказами, якщо вони містять ознаки, зазначені в частині першій цієї статті.
У відповідності до положень ст.99 КПК України, документом є спеціально створений з метою збереження інформації матеріальний об`єкт, який містить зафіксовані за допомогою письмових знаків, звуку, зображення тощо відомості, які можуть бути використані як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження.
Сторона кримінального провадження, потерпілий, представник юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження, зобов`язані надати суду оригінал документа. Оригіналом документа є сам документ, а оригіналом електронного документа - його відображення, якому надається таке ж значення, як документу.
Згідно з ч.2 ст.100 КПК України, речовий доказ або документ, наданий на підставі судового рішення, зберігається у сторони кримінального провадження, якій він наданий.
Дослідивши матеріали клопотання, слідчим суддею встановлено, що слідчими СУ ГУНП в Черкаській області здійснюється досудове розслідування по кримінальному провадженню №12024250000000272, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань 23.07.2024 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.4 ст.191 КК України, що підтверджується витягом з Єдиного реєстру досудових розслідувань.
Аналіз доданих до клопотання документів, дають достатньо підстав вважати, що відбулися події, які підпадають під ознаки кримінального правопорушення, передбаченого ч.4 ст.191 КК України.
За таких обставин, враховуючи вищевикладене, на думку слідчого судді, документи, які перебувають у володінні ІНФОРМАЦІЯ_1 , та дояких слідчийпросить надатитимчасовий доступ,мають суттєвезначення длядосягнення дієвостіцього провадження,встановлення обставинта подіївчинення кримінальногоправопорушення, можуть бути використані у якості доказів, а також можуть підтвердити або спростувати обставини, що є предметом досудового розслідування.
Враховуючи те,що натеперішній часвищевказані документинеможливо отриматиіншим способом,слідчий суддявважає,що в даному випадку потреби досудового розслідування виправдовують такий ступінь втручання, про який ідеться в клопотанні, а тому клопотання слідчого, про тимчасовий доступ до документів, які перебувають у володінні ІНФОРМАЦІЯ_1 ,- підлягає до задоволення.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 84, 91, 92, 98, 99, 100, 131, 132, 159, 162-164, 309 КПК України, слідчий суддя, -
П О С Т А Н О В И В:
Клопотання старшого слідчого СУ ГУНП в Черкаській області ОСОБА_3 , погодженого прокурором відділу Черкаської обласної прокуратури ОСОБА_4 , по кримінальному провадженню №12024250000000272, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань 23.07.2024 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.4 ст.191 КК України, про тимчасовий доступ до речей і документів, - задовольнити.
Надати дозвіл старшим слідчим СУ ГУНП в Черкаській області ОСОБА_3 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , старшим слідчим в ОВС СУ ГУНП в Черкаській області ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , на тимчасовий доступ до документів, що перебувають у володінні ІНФОРМАЦІЯ_1 , що за адресою: АДРЕСА_10 , по підприємству ІНФОРМАЦІЯ_14 (ЄДРПОУ НОМЕР_14 , адреса: АДРЕСА_11 ), з можливістю вилучення на паперовому та/або електронному носію звітів, які подавало зазначене підприємство до органів статистики за 2023 - 2024 роки, зокрема, але не виключно: звіти за формами №4сг «Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур»; №29сг «Звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду», №37сг «Звіт про збирання врожаю сільськогосподарських культур», №21-заг (місячне, річна) «Звіт про реалізацію продукції сільського господарства»; №1-зерно «Звіт про надходження культур зернових і зернобобових та олійних на перероблення та зберігання»; №50-сг «Звіт про основні економічні показники роботи сільськогосподарських підприємств».
Строк дії ухвали - до 22 листопада 2024 року включно.
Роз`яснити відповідальним посадовим особам ІНФОРМАЦІЯ_1 , що відповідно до вимог ст.166 КПК України у разі невиконання ухвали про тимчасовий доступ до речей і документів, слідчий суддя за клопотанням сторони кримінального провадження, якій надано право на доступ до речей і документів, має право постановити ухвалу про дозвіл на проведення обшуку з метою відшукання та вилучення зазначених речей та документів.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Слідчий суддя: ОСОБА_1
Суд | Придніпровський районний суд м.Черкас |
Дата ухвалення рішення | 22.10.2024 |
Оприлюднено | 24.10.2024 |
Номер документу | 122474338 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про тимчасовий доступ до речей і документів |
Кримінальне
Придніпровський районний суд м.Черкас
Константин В. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні