Справа №517/882/24
Провадження по справі №2/498/401/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 жовтня 2024 року сел. Велика Михайлівка Одеська область
Великомихайлівський районний суд Одеської області у складі: головуючої судді - Чернецької Н.С., за участю секретаря судового засідання - Гонтаренко О.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в сел. Велика Михайлівка Одеської області цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Захарівської селищної ради Захарівського району Одеської області про визначення додаткового строку для прийняття спадщини та встановлення факту проживання однією сім`єю не менше як п`ять років до часу відкриття спадщини,
ВСТАНОВИВ:
01 липня 2024 року позивач ОСОБА_1 звернулась до суду з позовною заявою до Захарівської селищної ради Захарівського району Одеської області про визначення додаткового строку для прийняття спадщини та встановлення факту проживання однією сім`єю не менше як п`ять років до часу відкриття спадщини, мотивуючи свої вимоги тим, що ІНФОРМАЦІЯ_1 помер ОСОБА_2 , що підтверджується свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_1 від 09 березня 2021 року, виданим Захарівським районним відділом державної реєстрації актів цивільного стану Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції ( м. Одеса), актовий запис №65 від 09 березня 2021 року. Після смерті ОСОБА_2 , відкрилась спадщина на земельну ділянку площею 5,64 гектара, кадастровий номер: 5125281900:01:001:0402, масив 47-47а ділянкам10, що належала йому на підставі Державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 717804 виданого на підставі розпорядження Фрунзівської районної державної адміністрації №435/2008 від 12 травня 2008 року, та яка розташована на території Карабанівської сільської ради Фрунзівського району Одеської області. Відповідно до довідки №265 від 27.05.2024 року виданою старостою Захарівської селищної ради Роздільнянського району Одеської області Карабанівського старостинського округу, гр. ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_2 , про те, що гр. ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_3 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 , дійсно був зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 . У житловому будинку, що розташований за вищевказаною адресою, крім ОСОБА_2 , на день його смерті ІНФОРМАЦІЯ_1 , інших осіб не зареєстрованих осіб не було. Довідка видана для надання у Захарівську державну нотаріальну контору Одеської області. За відсутності заповіту має місце спадкування за законом. Заповіта від померлого ОСОБА_2 на її ім`я, складено не було, але вона є єдиним спадкоємцем четвертої черги за законом на спадщину від померлого, оскільки спадкодавець ОСОБА_2 проживав без реєстрації до дня своєї смерті в її будинку. Спадкодавець ОСОБА_2 почав себе погано почувати, йому було важко без сторонньої допомоги себе обходити та позивач запропонувала спадкодавцю ОСОБА_2 переїхати з с. Карабанове Фрунзівського району Одеської області, до неї, в АДРЕСА_2 та спільно проживати, на що останній погодився, оскільки раніше і до цього часу вони постійно підтримували сімейні стосунки, зустрічалися, спілкувалися, допомагали один одному, вважалися родичами, так як спадкодавець ОСОБА_2 був троюрідним братом її батька, але документально підтвердити родинні стосунки немає можливості, так як в архівах відсутня будь-яка інформація родинних стосунків.Факт проживання однією сім`єю зі спадкодавцем не менше п`яти років до часу відкриття спадщини, може бути встановлено лише за рішенням суду, а тому і виникла необхідність для звернення з цією заявою. Про факт проживання однією сім`єю зі спадкодавцем не менше п`яти років до часу відкриття спадщини, також свідчить довідка надана Захарівським селищним головою ОСОБА_3 за №605 від 10.06.2024 року та покази свідків.Ступінь споріднення визначається за числом народжень, що віддаляють родича від спадкодавця. Народження самого спадкодавця не входить до цього числа. З урахуванням цього вона належить до спадкоємців п`ятої черги. Для отримання спадщини вона у встановлений законом строк не звернулася до нотаріуса для прийняття спадщини, оскільки їй було невідомо про спадкове майно, яке лишилось після смерті. Лише в червні 2024 року вона виявила, що після смерті ОСОБА_2 , залишилося неоформлене спадкове майно, в вигляді права власності на земельну ділянку сільськогосподарського призначення, площею 5,64 гектара, кадастровий номер: 5125281900:01:001:0402, масив 47-47а ділянкам10, яка належала покійному ОСОБА_2 , зібрала необхідні документи та звернулася до Захарівської державної нотаріальної контори Одеської області. Підтвердженням її слів також являється те, що після того, як вона дізналася, що відкрилась спадщина на нерухоме майно в вигляді земельної ділянки сільськогосподарського призначення, площею 5,64 гектара, кадастровий номер: 5125281900:01:001:0402, масив 47-47а ділянкам10, що належала спадкодавцю на підставі Державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 717804 виданого на підставі розпорядження Фрунзівської районної державної адміністрації №435/2008 від 12 травня 2008 року, та яка розташована на території Карабанівської сільської ради Фрунзівського району Одеської області, вона звернулася до орендаря, який надав їй оригінал Державного акту на право власності на вищевказану земельну ділянку. Вона звернулася до державного нотаріуса Захарівської державної нотаріальної контори Одеської області для подання заяви про прийняття спадщини, але їй державним нотаріусом Романовою І.С. надано роз`яснення законодавства за №369/01-14 від 19.06.2024 року, відповідно до якого, їй рекомендовано звернутися з даною заявою до суду на тій підставі, що вона не являється спадкоємцем за законом, заповіту спадкодавець не складав, і потрібно підтвердити факт проживання однією сім`єю не менш як п`ять років до часу відкриття спадщини та про факт прийняття спадщини. Вона є спадкоємицею четвертої черги за законом, так як проживала зі спадкоємцем однією сім`єю не менш як 5 років до часу відкриття спадщини, з липня місяця 2015 року до дня його смерті ІНФОРМАЦІЯ_4 , тобто більше як п`ять років. Факт проживання однією сім`єю більше п`яти років та визначення додаткового строку може бути встановлено лише за рішенням суду, а тому і виникла необхідність для звернення з цією заявою. Отже вона змушена звернутися до суду з позовною заявою про визначення додаткового строку, достатнього для подання заяви про прийняття спадщини, а також встановити факт проживання однією сім`єю з спадкодавицею до дня смерті більше п`яти років, посилаючись на ту обставину, що так як спадкодавець проживав біля неї більше п`яти років без реєстрації, і як наслідок підтвердити факт проживання нотаріусу не змогла та вважає вище наведені причини не прийняття спадщини поважними. Тому просить суд визначити їй додатковий строк терміном шість місяців з дня набрання рішенням суду законної сили. Встановити факт проживання однією сім`єю зі спадкодавцем ОСОБА_2 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_4 , з липня місяця 2015 року до дня його смерті ІНФОРМАЦІЯ_4 , тобто не менш як п`ять років до часу відкриття спадщини.
В судове засідання позивач не з`явилась, через канцелярію суду від неї надійшла заява в якій вона просить розглядати справу у її відсутність, позовні вимоги підтримує в повному обсязі та просить їх задовольнити.
Представник відповідача Захарівської селищної ради Захарівського району Одеської області в судове засідання не з`явився, через канцелярію суду від них надійшла заява в якій вони просять розглядати справу без їх участі, проти задоволення позовних вимог ОСОБА_1 не заперечують.
Дослідивши письмові матеріали справи, суд дійшов до наступного.
Судом встановлено, що ОСОБА_2 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 в с. Карабанове Захарівського району Одеської області, що підтверджується свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_2 виданим 09 березня 2021 року Захарівським районним відділом державної реєстрації актів цивільного стану Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції ( м. Одеса).
Також в матеріалах справи наявна довідка Захарівської селищної ради Роздільнянського району Одеської області № 605 від 10.06.2024 року, з якої вбачається, що ОСОБА_2 який помер ІНФОРМАЦІЯ_4 , дійсно з липня 2015 року проживав без реєстрації до дня своєї смерті в будинку АДРЕСА_2 . За вищевказаною адресою зареєстрована та проживає ОСОБА_1 яка здійснювала догляд за ОСОБА_2 , купувала йому ліки та після смерті провела його поховання.
Після смерті ОСОБА_2 відкрилась спадщина у вигляді земельної ділянки площею 5,64 га, що належала йому на підставі Державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 717804, виданого головою Фрунзівської районної державної адміністрації від 13.04.2009 року, на підставі розпорядження Фрунзівської районної державної адміністрації № 435/2008 від 12 травня 2008 року, земельна ділянка розташована на території Карабанівської сільської ради Фрунзівського району Одеської області, масив № НОМЕР_3 а ділянка № НОМЕР_4 , з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Акт зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010953600008.
Відповідно до ст.1261 ЦК України, у першу чергу право на спадкування за законом мають діти спадкодавця.
Для прийняття спадщини встановлюється строк у шість місяців, який починається з часу відкриття спадщини (ч. 1ст.1270ЦК України).
В матеріалах справи наявний лист роз`яснення Захарівської державної нотаріальної контори Одеської області № 369/01-14 від 19.06.2024 року, з якого вбачається, що ОСОБА_1 роз`яснено, що видати їй свідоцтво про право на спадщину на майно, належне ОСОБА_2 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 неможливо, так як згідно поданих документів відсутні документи, що підтверджують факт проживання однією сім`єю не менш як п`ять років до часу відкриття спадщини та про факт прийняття спадщини.
В матеріалах справи наявна інформаційна довідка зі спадкового реєстру ( спадкові справи та видані на їх підставі свідоцтва про право на спадщину) № 78377812 від 17.09.2024 року та інформаційна довідка зі спадкового реєстру (заповіти /спадкові договори) № 78377850 від 17.09.2024 року, з яких вбачається, що в спадковому реєстрі відсутня інформація щодо ОСОБА_2 , померлого ІНФОРМАЦІЯ_1 .
За ч. 3 ст.1268 ЦК України спадкоємець, який постійно проживав разом із спадкодавцем на час відкриття спадщини, вважається таким, що прийняв спадщину, якщо протягом строку, встановленого ст.1270 цього Кодексу, він не заявив про відмову від неї.
Відповідно до ч. 1 ст.1269 ЦК України спадкоємець, який бажає прийняти спадщину, але на час відкриття спадщини не проживав із спадкодавцем, має подати до нотаріусу заяву про прийняття спадщини.
В матеріалах справи наявна довідка № 265 від 27.05.2024 року видана Захарівською селищною радою Роздільнянського району Одеської області, з якої вбачається, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 , дійсно був зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 . У житловому будинку, що розташований за вищевказаною адресою, крім ОСОБА_2 на день його смерті ІНФОРМАЦІЯ_1 інших зареєстрованих осіб не було.
Таким чином вбачається, що позивач пропустив шестимісячний строк для прийняття спадщини так як лише в червні 2024 року вона виявила, що після смерті ОСОБА_2 залишилось неоформлене спадкове майно в вигляді права власності на земельну ділянку і вона відразу звернулась до нотаріальної контори.
Згідно зі ст.1272 ЦК України - за позовом спадкоємця, який пропустив строк для прийняття спадщини з поважних причин, суд може визначити йому додатковий строк, достатній для подання ним заяви про прийняття спадщини.
Також, судом враховується принцип пропорційності між застосованим заходом та переслідуваною метою, якою є захист порушених прав заявника в аспекті ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Так, принцип пропорційності тісно пов`язаний із принципом верховенства права: принцип верховенства права є фундаментом, на якому базується принцип «пропорційності», натомість принцип пропорційності є умовою реалізації принципу верховенства права і водночас його необхідним наслідком. Судова практика Європейського суду з прав людини розглядає принцип пропорційності як невід`ємну складову та інструмент верховенства права, зокрема й у питаннях захисту права власності.
Дотримання принципу пропорційності передбачає, що втручання в право власності, навіть якщо воно здійснюється згідно з національним законодавством і в інтересах суспільства, все одно буде розглядатися як порушення статті 1 Першого протоколу, якщо не було дотримано розумної пропорційності між втручанням у право особи та інтересами суспільства. Ужиті державою заходи мають бути ефективними з точки зору розв`язання проблеми суспільства, і водночас пропорційними щодо прав приватних осіб. Оцінюючи пропорційність, слід визначити, чи можливо досягти легітимної мети за допомогою заходів, які були б менш обтяжливими для прав і свобод заінтересованої особи, оскільки обмеження не повинні бути надмірними або такими, що є більшими, ніж необхідно для реалізації поставленої мети.
Отже, враховуючи вищевикладене, приймаючи до уваги, що позивач є єдиним встановленим судом спадкоємцем за законом на спадкове майно, протягом тривалого часу спадщина не була визнана відумерлою, відсутні особи, які оспорюють поважність пропуску позивачем строку для прийняття спадщини після спадкодавця, суд вважає причини пропуску строку для прийняття спадщини, вказані позивачем поважними, тому вважає за необхідне задовольнити позовні вимоги позивача, визначивши йому додатковий строк для прийняття спадщини тривалістю шість місяців з дня набрання рішенням суду законної сили.
Відповідно до ст.1264 ЦК України, у четверту чергу право на спадкування за законом мають особи, які проживали зі спадкодавцем однією сім`єю не менш як п`ять років до часу відкриття спадщини.
Відповідно до ст. 1268 ЦК України, спадкоємець, який постійно проживав разом зі спадкодавцем на час відкриття спадщини, вважається таким, що прийняв спадщину, якщо протягом строку, встановленого ст. 1270 ЦК України він не заявив про відмову від неї.
За приписами ч. 2 ст. 3 СК України сім`ю складають особи, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки.
Відповідно до ст. 60 ЦПК України кожна сторона зобов`язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, встановлених статтею 61 цього Кодексу.
Відповідно до ст. 57 ЦПК України доказами є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення сторін, та інших обставин, як мають значення для вирішення справи; ці дані встановлюються на підставі пояснень сторін, третіх осіб, їхніх представників, допитаних як свідків, показань свідків, письмових доказів, речових доказів, зокрема звуко- і відео записів, висновків експертів; а відповідно до положень ст. 58 ЦПК України «Належність доказів» належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування; сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень; суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Факт постійного проживання однією сім`єю заявника з ОСОБА_2 підтверджується довідкою № 605 від 10.06.2024 року виданою Захарівською селищною радою Роздільнянського району Одеської області з якої вбачається, що ОСОБА_2 який помер ІНФОРМАЦІЯ_4 , дійсно з липня 2015 року проживав без реєстрації до дня своєї смерті в будинку АДРЕСА_2 . За вищевказаною адресою зареєстрована та проживає ОСОБА_1 яка здійснювала догляд за ОСОБА_2 , купувала йому ліки та після смерті провела його поховання.
Допитані судом свідок ОСОБА_4 та свідок ОСОБА_5 , які являються односельцями та сусідками позивача, кожен окремо, показали, що померлий ОСОБА_2 дійсно більше п`яти років і до дня своєї смерті ІНФОРМАЦІЯ_1 проживав з ОСОБА_1 в її будинку, вона доглядала за ним, померлий ОСОБА_2 був далеким родичем позивача, а саме він був чоловіком її тітки.
Пояснення свідки давали під присягою, попереджались про кримінальну відповідальність, пояснення свідків є узгодженими між собою та з іншими доказами по справі, тому у суду відсутні підстави не приймати пояснення свідків до уваги.
Надані заявником докази, суд визнає належними і допустимими, оскільки ці докази містять у собі інформацію щодо предмета розгляду, вони логічно пов`язані з тими обставинами, які підтверджують факт спільного проживання заявника однією сім`єю з померлим ОСОБА_2 .
Тобто, судом встановлено, що померлий ОСОБА_2 та заявник проживали однією сім`єю з липня 2015 року і до дня його смерті ІНФОРМАЦІЯ_4 , вони разом вели спільне господарство, мали спільний побут.
Встановлення факту проживання однією сім`єю заявника і спадкодавця, має для заявника суттєве юридичне значення і необхідне для подальшого оформлення спадкових прав після смерті спадкодавця, у відповідності до ст. 1264 ЦК України. В інший спосіб, як через встановлення даного факту судовим рішенням, заявник документально не може підтвердити факту проживання однією сім`єю зі спадкодавцем.
Таким чином, зібрані у справі докази та їх належна оцінка вказують на наявність підстав для задоволення заяви ОСОБА_1 про встановлення факту постійного проживання однією сім`єю з ОСОБА_2 , померлим ІНФОРМАЦІЯ_1 з липня 2015 року до дня його смерті ІНФОРМАЦІЯ_4 , тобто не менш як п`ять років до часу відкриття спадщини і встановлення цього факту має юридичне значення для заявника, оскільки надає їй право звернення до нотаріальної контори для оформлення спадщини після смерті ОСОБА_2 .
Керуючись ст.ст.12, 13, 229, 259, 264, 265 ЦПК України, суд
УХВАЛИВ:
Позов ОСОБА_1 до Захарівської селищної ради Захарівського району Одеської області про визначення додаткового строку для прийняття спадщини та встановлення факту проживання однією сім`єю не менше як п`ять років до часу відкриття спадщини- задовольнити.
Визначити ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_2 (РНОКПП - НОМЕР_5 ), уродженці с. Карабанове Фрунзівського району Одеської області додатковий строк для подання до нотаріальної контори заяви про прийняття спадщини після смерті ОСОБА_2 померлого ІНФОРМАЦІЯ_1 , терміном шість місяців з дня набрання судовим рішенням законної сили.
Встановити факт, що ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_2 (РНОКПП - НОМЕР_5 ), уродженка с. Карабанове Фрунзівського району Одеської області, постійно проживала однією сім`єю зі спадкодавцем ОСОБА_2 , померлим ІНФОРМАЦІЯ_1 (актовий запис про смерть № 65, складений Захарівським районним відділом державної реєстрації актів цивільного стану Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції ( м. Одеса) від 09 березня 2021 року ) з липня 2015 року до дня його смерті ІНФОРМАЦІЯ_4 , тобто не менш як п`ять років до часу відкриття спадщини.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Одеського апеляційного суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 22 жовтня 2024 року.
Суддя Н.С.Чернецька
Суд | Великомихайлівський районний суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 22.10.2024 |
Оприлюднено | 24.10.2024 |
Номер документу | 122477110 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із відносин спадкування, з них за законом. |
Цивільне
Великомихайлівський районний суд Одеської області
Чернецька Н. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні