Ухвала
від 22.10.2024 по справі 240/14044/24
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

22 жовтня 2024 року м. Житомир справа № 240/14044/24

категорія 109040000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Єфіменко О.В., розглянувши у письмовому провадженні заява представника Житомирської міської ради про закриття провадження в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Міністерства юстиції України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет позову на стороні відповідача - Житомирська міська рада, про визнання протиправним та скасування наказу,

встановив:

До Житомирського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 із позовом, в якому просить визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства юстиції України від 01.07.2024 року № 1944/5 "Про задоволення скарги".

10.10.2024 від представника Житомирської міської ради до суду надійшло клопотання, в якому просить закрити провадження у справі з урахуванням п. 1 ч.1 ст. 238 КАС України. Пояснює, що спір, що розглядається, не є спором між учасниками публічно-правових відносин, оскільки відповідач (Міністерство юстиції України), приймаючи оскаржуваний наказ про скасування державної реєстрації прав на нерухоме майно, не мав публічно-правових відносин саме з позивачем. Прийняте відповідачем оскаржуване рішення про скасування державної реєстрації ухвалене за скаргою іншої особи, а не позивача. Вказує, що обґрунтування позовних вимог ґрунтуються на наявності права власності на нерухоме майно, а тому такий спір про цивільне право, тобто має приватноправовий характер.

Вирішуючи клопотання про закриття провадження у справі, суд зазначає наступне.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 238 КАС України суд закриває провадження у справі, якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Положення ст. 2, 4, 19 КАС України закріплюють завдання адміністративного судочинства, визначення понять публічно-правового спору та суб`єкта владних повноважень, а також межі юрисдикції адміністративних судів.

Вжитий у цій процесуальній нормі термін "суб`єкт владних повноважень" позначає орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхню посадову чи службову особу, інший суб`єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень (п. 7 ч. 1 ст. 3 КАС України).

Водночас неправильним є поширення юрисдикції адміністративних судів на той чи інший спір тільки тому, що відповідачем у справі є суб`єкт владних повноважень. Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.

Під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі. При цьому визначальною ознакою приватноправових відносин є наявність майнового чи особистого немайнового інтересу. Оспорювані або невизнані майнові або права та інтереси підлягають захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення такого права або інтересу призвели дії чи бездіяльність органу місцевого самоврядування.

Як свідчать матеріали справи, спірні правовідносини виникли у зв`язку із оскарженням рішення суб`єкта владних повноважень - Міністерства юстиції України (як суб`єкта владних повноважень), виданого у формі наказу від 01.07.2024 №1944/5 "Про задоволення скарги". Оскаржуваним наказом, визнано прийнятими та анулювано рішення 23.11.2023 №70366199, від 19.12.2023 №70775405 державного реєстратора Червоненської селищної ради Житомирської області ОСОБА_2 та тимчасово заблоковано доступ державному реєстратору Червоненської селищної ради Житомирської області ОСОБА_2 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на 3 (три) місяці.

Тобто в даних спірних правовідносин підлягає судовому розгляду виключно публічно-правовий спір щодо правомірності такого наказу, а не щодо підстав набуття права власності.

Зважаючи на викладене вказаний спір не є спором про право, а відтак підлягає розгляду за правилами адміністративного судочинства з огляду на те, що виник внаслідок виконання відповідачем владних управлінських функцій.

Таким чином, у спірних правовідносинах Міністерство юстиції України виступає як суб`єкт владних повноважень, який законом наділений владними управлінськими функціями щодо забезпечення процедури адміністративного оскарження у сфері державної реєстрації.

Предметом розгляду у цій справі є не оцінка рішень, дій чи бездіяльності державного реєстратора Червоненської селищної ради Житомирської області ОСОБА_2 при здійсненні реєстрації права власності, а виключно процедура розгляду Міністерством юстиції України скарги Житомирської міської ради на таке рішення державного виконавця.

З огляду на суть спірних правовідносин та суб`єктний склад сторін у цій справі, суд вважає, що спір про право відсутній, а дослідженню підлягають виключно владні управлінські рішення та дії відповідача, який у межах спірних відносин діє як суб`єкт владних повноважень. За таких обставин цей спір не має ознак приватноправового та підлягає розгляду за правилами адміністративного судочинства.

Отже, у спірних правовідносинах Міністерство юстиції України виступає як суб`єкт владних повноважень, який законом наділений владними управлінськими функціями щодо забезпечення процедури адміністративного оскарження у сфері державної реєстрації юридичних осіб.

Таким чином, в межах розгляду справи адміністративний суд відповідно до визначених законом завдань адміністративного судочинства перевіряє дотримання процедури під час реалізації Міністерством юстиції України владних управлінських функцій щодо забезпечення адміністративного оскарження у сфері державної реєстрації юридичних осіб.

Аналогічний правовий висновок зробив Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 22.02.2024 у справі №640/8076/19.

Суд дослідивши підстави викладені представником відповідача в обґрунтування поданого клопотання дійшов висновку про те, що підстави для закриття провадження відповідно до п. 1 ч.1 ст. 238 КАС України у даній справі відсутні, оскільки дані спірні відносини підлягають розгляду у порядку адміністративного судочинства, відповідно до п.7 ч.19 КАС України.

Керуючись п.1 ч.1 ст. 238, ст.ст. 248, 256 КАС України, суд,-

ухвалив:

У задоволенні заяви представника Житомирської міської ради про закриття провадження у справі №240/14044/24 відмовити.

Ухвала суду набирає законної сили негайно після її підписання.

Ухвала суду може бути оскаржена до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її складання.

Суддя О.В. Єфіменко

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.10.2024
Оприлюднено24.10.2024
Номер документу122478998
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки)

Судовий реєстр по справі —240/14044/24

Ухвала від 22.10.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Єфіменко Ольга Володимирівна

Ухвала від 28.08.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Єфіменко Ольга Володимирівна

Ухвала від 28.08.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Єфіменко Ольга Володимирівна

Ухвала від 05.08.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Єфіменко Ольга Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні