КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 жовтня 2024 року Київ Справа №320/28926/23
Київський окружний адміністративний суду складі головуючого судді Войтовича І.І., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Ліквідаційної комісія Головного управління МВС України в місті Києві про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 з позовом до Ліквідаційної комісії Головного управління МВС України в місті Києві, у якому просить суд:
1. Визнати протиправними дії Ліквідаційної комісії Головного управління МВС України в місті Києві щодо відмови подання та оформлення документів для призначення ОСОБА_1 пенсії за вислугою років згідно пункту "а" ч.1 ст. 12 Закону "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" виходячи з вислуги 21 рік 09 місяців 04 дні.
2. Зобов`язати Ліквідаційну комісію Головного управління МВС України в місті Києві оформити документи та підготувати подання для призначення ОСОБА_1 пенсії за вислугою років згідно пункту "а" ч. 1 ст. 12 Закону "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" виходячи з вислуги років 21 рік 09 місяців 04 дні.
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що він звернувся до відповідача із заявою встановленої форми про подання матеріалів для призначення пенсії. Однак, відповідачем протиправно відмовлено у прийнятті заяви та підготовці документів, необхідних для призначення пенсії за вислугу років на умовах, визначених пунктом "а" статті 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", обґрунтовуючи таку відмову відсутністю права на призначення пенсії.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 24.08.2023 відкрито провадження в справі та ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому заперечив проти задоволення позовних вимог. На обґрунтування своїх заперечень зазначив про відсутність підстав для оформлення матеріалів для призначення позивачу пенсії за вислугу років через відсутність необхідного розміру вислуги років, а саме 21 календарних років та 6 місяців і більше, що передбачено пунктом "а" статті 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
Розглянувши документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.
Відповідно до витягу із наказу Головного управління МВС України в місті Києві від 18.04.2014 № 298 о/с майора міліції ОСОБА_1 , старшого оперуповноваженого сектору карного розшуку 2-го відділу міліції (з обслуговування житлового сектору "Південна Борщагівка") Святошинського районного управління, звільнено з органів внутрішніх справ у запас Збройних Сил України.
Згідно із зазначеним витягом з наказу вислуга років позивача на день звільнення становить: в календарному обчисленні 16 років 08 місяців 16 днів; у пільговому обчисленні 21 рік 09 місяців 04 дні.
12.05.2023 ОСОБА_1 звернувся до голови ліквідаційної комісії Головного управління МВС України в місті Києві з заявою, в якій просив розглянути заяву про подання матеріалів для призначення пенсії відповідно до п. "а" ст. 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" та надати відповідь щодо задоволення у поданій матеріалів для призначення пенсії або відмови у поданні матеріалів для призначення пенсії на електронну адресу.
Листом від 09.06.2023 № 1/732-Мв Ліквідаційною комісією Головного управління МВС України в місті Києві повідомлено позивача про неможливість оформлення документів та направлення їх до Головного управління Пенсійного фонду України в місті Києві з підстав відсутності необхідного розміру вислуги років в органах внутрішніх справ в календарному обчисленні.
Вважаючи такі дії відповідача протиправними, позивач звернувся з цим позовом до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступних приписів законодавства.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи, зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей, та постанови Кабінету Міністрів України від 02.11.2006 № 1522 "Про передачу органам Пенсійного фонду України функцій з призначення і виплати пенсій деяким категоріям громадян" врегульовано Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб", затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 № 3-1 (далі - Порядок № 3-1).
Відповідно до пункту 1 Порядку № 3-1 заяви про призначення пенсії за вислугу років та по інвалідності особам, звільненим зі служби, які мають право на пенсію згідно із Законом, та особам, які мають право на пенсійне забезпечення відповідно до міжнародних договорів у галузі пенсійного забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, подаються цими особами до головних управлінь Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі - органи, що призначають пенсії) через уповноважені структурні підрозділи Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства надзвичайних ситуацій України, Міністерства інфраструктури України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Державної прикордонної служби України, Державної податкової служби України, Державної пенітенціарної служби України, Державної інспекції техногенної безпеки України (далі - міністерства та інші органи).
Міністерства та інші органи, їх територіальні підрозділи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі визначають уповноважені структурні підрозділи, на які за їх рішенням покладаються функції щодо підготовки та подання до органів, що призначають пенсії, необхідних для призначення пенсії документів (далі - уповноважені структурні підрозділи).
За правилами пункту 7 Порядку № 3-1 для призначення пенсії за вислугу років і по інвалідності подаються такі документи: заява про призначення пенсії (додаток 1); грошовий атестат, або довідка про розмір грошового забезпечення, і довідка про додаткові види грошового забезпечення, які заявник отримував протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби; військово-медичні документи про стан здоров`я звільненої особи (за винятком осіб, які не проходили військово-лікарську комісію); документи про страховий стаж (при призначенні пенсії згідно з пунктом "б" статті 12 Закону); довідка МСЕК про визнання особи інвалідом; копія документа про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган державної податкової служби і мають відмітку у паспорті); довідка ВАТ "Ощадбанк" або інший документ, що підтверджує відкриття рахунку, назву та номер відділення ВАТ "Ощадбанк"; копія паспорта.
Пунктами 12, 13 цього ж Порядку передбачено, що Уповноважений структурний підрозділ у 10-денний термін з дня одержання заяви про призначення пенсії оформляє всі необхідні документи і своє подання про призначення пенсії (додаток 2), ознайомлює з ним особу, якій оформлюється пенсія, і направляє до органу, що призначає пенсії за місцем проживання особи.
Уповноважений структурний підрозділ надає допомогу особі в одержанні відсутніх на момент подання заяви документів для призначення пенсії.
У разі, якщо підготовлені не всі необхідні для призначення пенсії документи, подаються наявні документи, а документи, яких не вистачає, подаються додатково в строки, визначені пунктом 6 цього Порядку.
Копії документів, необхідних для призначення пенсії, що подаються уповноваженими структурними підрозділами до органів, що призначають пенсії, мають бути завірені цими уповноваженими структурними підрозділами в установленому порядку.
Копії документів, необхідних для призначення пенсії, що подаються безпосередньо заявниками до органів, що призначають пенсії, завіряються органами, що призначають пенсії.
При цьому, відповідно до пункту 3 розділу IV Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ від 06.04.2016 № 260 поліцейським, які звільняються з призначенням пенсії, грошовий атестат на руки не видається, а передається, разом з іншими документами до підрозділу відповідного органу поліції, який здійснює підготовку та подання до органів, що призначають пенсії, необхідних для призначення пенсії документів.
Як вже встановлено судом, 09.06.2023 Ліквідаційною комісією Головного управління МВС України в місті Києві надано відповідь № 1/732-МВ на заяву позивача щодо підготовки матеріалів для призначення пенсії за вислугу років та направлення зазначених матеріалів до Головного управління Пенсійного фонду України в місті Києві, якою повідомлено про неможливість оформити матеріали для призначення пенсії за вислугу років через відсутність необхідного розміру вислуги років в календарному обчисленні, а саме 16 років 08 місяців 16 днів, що передбачено пунктом "а" статті 12 Закону № 2262-XII.
Слід зауважити, що така відповідь, складена та направлена відповідачем позивачу, свідчить про вчинення Ліквідаційною комісією Головного управління МВС України в місті Києві дій з перевищенням делегованих управлінню повноважень, з огляду на наступне.
Відповідно до статті 49 Закону № 2262-XII пенсію згідно з цим Законом призначають органи Пенсійного фонду України.
Документи про призначення пенсії розглядає орган Пенсійного фонду України і не пізніше ніж у 10-денний строк з дня їх надходження приймає рішення про призначення або про відмову в призначенні пенсії. Документом, який підтверджує призначення пенсії, є пенсійне посвідчення, що видається органом Пенсійного фонду України. Повідомлення про відмову в призначенні пенсії із зазначенням причини орган Пенсійного фонду України видає (надсилає) заявникові не пізніше ніж протягом 5 днів після прийняття відповідного рішення.
Крім того, відповідно до пункту 7 частини 4 Положення про управління Пенсійного фонду України в районах, містах, районах у містах, а також про об`єднані управління, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України 22.12.2014 за № 28-2 (далі - Положення), серед основних завдань управління є, зокрема, завдання призначати (здійснювати перерахунок) і виплату пенсії, щомісячного довічного грошового утримання суддям у відставці, допомоги на поховання та інших виплат відповідно до законодавства.
Відповідно до пункту 14 Порядку № 3-1, орган, що призначає пенсії, розглядає питання про призначення пенсії або про відновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший при зверненні особи з відповідною заявою.
Заяви про переведення з одного виду пенсії на інший і поновлення виплати раніше призначеної пенсії приймаються органом, що призначає пенсії, при поданні заявником всіх необхідних документів.
Заяви осіб про призначення, поновлення, переведення з одного виду пенсії на інший реєструються в журналі обліку заяв про призначення пенсії згідно із Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (додаток 3).
Заявнику або посадовій особі уповноваженого структурного підрозділу органом, що призначає пенсії, видається розписка-повідомлення із зазначенням дати приймання заяви, а також переліку одержаних і відсутніх документів, які необхідно подати в тримісячний термін з дня прийняття заяви (додаток 4).
Не пізніше 10 днів після надходження заяви з необхідними для призначення, переведення з одного виду пенсії на інший та відновлення раніше призначеної пенсії документами орган, що призначає пенсію, розглядає подані документи та приймає рішення щодо призначення, переведення з одного виду пенсії на інший та відновлення раніше призначеної пенсії або про відмову в призначенні, переведенні з одного виду пенсії на інший та відновленні раніше призначеної пенсії (п. 17 Порядку № 3-1).
Таким чином, саме Пенсійний фонд (та його структурні підрозділи) наділені повноваженнями щодо призначення/відмови у призначенні пенсії.
За наведених підстав, отримавши заяву позивача про підготовку документів для призначення пенсії, Ліквідаційна комісія Головного управління МВС України в місті Києві в межах своїх повноважень мало лише підготовити такі документи та направити їх до управління Пенсійного фонду для вирішення питання про призначення/відмови у призначенні пенсії, вирішення питання щодо наявності чи відсутності необхідної для призначення пенсії вислуги років знаходиться поза межами повноважень структурного підрозділу МВС.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що Ліквідаційна комісія Головного управління МВС України в місті Києві, надаючи відповідь про відмову у підготовці документів для призначення пенсії, аргументуючи таку відмову оцінкою обставин наявності у позивача права на призначення пенсії, діяло не у спосіб, передбачений законодавством України та з перевищенням делегованих йому повноважень, через що дії Ліквідаційної комісії Головного управління МВС України в місті Києві щодо неоформлення необхідних документів для призначення пенсії ОСОБА_1 є протиправною.
Таку правову позицію викладено в постанові Верховного Суду від 02.08.2023 у справі № 320/6735/18, яка відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України підлягає врахуванню в цій справі.
У задоволенні позовних вимог в частині оформлення документів для призначення пенсії за вислугою років виходячи з вислуги років - 21 рік 09 місяців 04 дні суд відмовляє оскільки розгляд питання про призначення пенсії та про відсутність чи наявність у позивача календарної вислуги років для призначення пенсії за вислугою років належить до повноважень відповідного управління Пенсійного фонду України, а не відповідача.
Також, в межах даної справи відсутність чи наявність необхідної вислуги років у позивача не оцінюється судом, а може бути оцінена при розгляді спору за участю відповідного управління Пенсійного фонду України.
Виходячи з вищевикладеного, суд дійшов висновку про задоволення адміністративного позову частково.
Вирішуючи питання стосовно розподілу судових витрат, суд зазначає таке.
Відповідно до частини третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Зважаючи на задоволення позовних вимог, понесені позивачем судові витрати у виді сплаченого судового збору на суму 805,20 грн, необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Ліквідаційної комісії Головного управління МВС України в місті Києві щодо відмови подання та оформлення документів для призначення ОСОБА_1 пенсії за вислугою років згідно пункту "а" ч.1 ст. 12 Закону "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
Зобов`язати Ліквідаційну комісію Головного управління МВС України в місті Києві (адреса: 01601, м. Київ, вул. Володимирська, буд. 15, код ЄДРПОУ 08592201) оформити документи та підготувати подання для призначення ОСОБА_1 (адреса: АДРЕСА_1 , гурт. РНОКПП НОМЕР_1 ) пенсії за вислугою років згідно пункту "а" ч. 1 ст. 12 Закону "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
У задоволенні інших вимог відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 (адреса: АДРЕСА_1 , гурт. РНОКПП НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Ліквідаційної комісії Головного управління МВС України в місті Києві (адреса: 01601, м. Київ, вул. Володимирська, буд. 15, код ЄДРПОУ 08592201) судовий збір у розмірі 805,20 грн (вісімсот п`ять гривень двадцять копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Войтович І.І.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.10.2024 |
Оприлюднено | 24.10.2024 |
Номер документу | 122479934 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Беспалов Олександр Олександрович
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Войтович І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні