ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа № 380/7802/24
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 жовтня 2024 року м. Львів
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Мричко Н.І., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Городоцького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Львівському районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів) про визнання протиправною відмови, зобов`язання вчинити дії
встановив:
до Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 РНОКПП НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 (далі позивач) до Городоцького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Львівському районі Львівської області Західного міжрегіонального управління міністерства юстиції (м. Львів) код ЄДРПОУ 20849795, місцезнаходження: 81500, Львівська обл., м. Городок, м-н Гайдамаків, буд .3 (далі відповідач), в якій позивач просить:
- визнати протиправною відмову Городоцького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Львівському районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів), викладену у висновку про відмову у внесенні змін до актового запису цивільного стану від 13.03.2024;
- зобов`язати Городоцький відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Львівському районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів) внести зміни до актового запису про народження ОСОБА_2 № 24 від 10.06.1985, складеного виконавчим комітетом Завидовицької сільської ради Городоцького району Львівської області, а саме виправити ім`я з " ОСОБА_3 " на " ОСОБА_4 ".
Ухвалою від 15.04.2024 суддя залишила позовну заяву без руху.
Ухвалою від 30.04.2024 суддя прийняла позовну заяву до розгляду й відкрила провадження у справі.
Ухвалою від 01.08.2024 суд витребував від позивача докази.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач протиправно відмовив у внесенні змін до актового запису цивільного стану. Зазначає, що ім`я позивача " ОСОБА_4 " підтверджується первинними документами. Відтак існують достатні підстави для зобов`язання відповідача внести зміни до актового запису цивільного стану.
Відповідач правом на подання відзиву не скористався, належним чином повідомлений про розгляд справи.
У частині шостій статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) встановлено, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Частиною п`ятою статті 262 КАС України передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
З клопотаннями про розгляд справи у судовому засіданні сторони у справі не звертались.
Дослідивши матеріали справи на підтвердження й спростування заявлених вимог в їх сукупності, надавши їм юридичну оцінку, суд встановив таке.
Позивач звернулась до відповідача із заявою про внесення змін до актового запису цивільно стану про народження від 10.06.1985 № 45, складеного виконавчим комітетом Завидовицької сільської ради Городоцього району Львівської області, а саме виправити ім`я позивача « ОСОБА_3 » на « ОСОБА_4 ».
Висновком Городоцького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Львівському районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 13.03.2024 відмовлено ОСОБА_1 у внесенні змін до актового запису цивільного стану. В обґрунтування висновку, відповідач вказує відсутність підстав для внесення змін до акту цивільного стану ОСОБА_1 .
Вважаючи протиправною відмову відповідача, викладену у висновку про відмову у внесенні змін до актового запису цивільного стану від 13.03.2024, позивач звернулась з цим позовом до суду.
При вирішенні спору по суті суд виходив з такого.
Відповідно до частини першої статті 49 Цивільного кодексу України (далі ЦК України) актами цивільного стану є події та дії, які нерозривно пов`язані з фізичною особою і започатковують, змінюють, доповнюють або припиняють її можливість бути суб`єктом цивільних прав та обов`язків.
За приписами частини другої статті 49 ЦК України актами цивільного стану є народження фізичної особи, встановлення її походження, набуття громадянства, вихід з громадянства та його втрата, досягнення відповідного віку, надання повної цивільної дієздатності, обмеження цивільної дієздатності, визнання особи недієздатною, шлюб, розірвання шлюбу, усиновлення, позбавлення та поновлення батьківських прав, зміна імені, інвалідність, смерть тощо.
Відносини, пов`язані з проведенням державної реєстрації актів цивільного стану, внесенням до актових записів цивільного стану змін, їх поновленням і анулюванням, визначає засади діяльності органів державної реєстрації актів цивільного стану регулює Закон України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану"(далі - Закон № 2398-VI).
Аналогічні за змістом приписи ЦК України закріплені Законі України № 2398-VI.
Частиною 1 статті 6 Закону № 2398-VI встановлено, що відділи державної реєстрації актів цивільного стану проводять державну реєстрацію, зокрема, народження фізичної особи та її походження, вносять зміни до актових записів цивільного стану.
Відповідно до частин 1-4 статті 22 Закону № 2398-VI внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться відповідним органом державної реєстрації актів цивільного стану за наявності достатніх підстав.
За наслідками перевірки зібраних документів орган державної реєстрації актів цивільного стану складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису цивільного стану або про відмову в цьому.
У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку вказуються причини відмови та зазначається про можливість її оскарження в судовому порядку.
Внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться за заявою: особи, щодо якої складено актовий запис; одного з батьків, опікуна, піклувальника дитини; опікуна недієздатної особи; спадкоємців померлого; представника органу опіки та піклування під час здійснення повноважень з опіки та піклування стосовно особи, яка має право на подання такої заяви.
Заява про внесення змін до актового запису цивільного стану подається до відповідного органу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем проживання заявника, а у випадках, передбачених законодавством, - за місцем зберігання актового запису цивільного стану.
Зміни до актового запису цивільного стану вносяться відділом державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання відповідного актового запису.
Відповідно до частини 5 статті 9 Закону № 2398-VI правила проведення державної реєстрації актів цивільного стану, внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання затверджуються Міністерством юстиції України.
Порядок внесення змін до актових записів цивільного стану регулюють Правила внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, затверджені Наказом Міністерства юстиції України від 12.01.2011 № 96/5 (далі Правила №96/5).
В абзаці першому пункту 1.1 розділу І Правил № 96/5 встановлено, що внесення змін до актових записів цивільного стану, які складено органами державної реєстрації актів цивільного стану України, проводиться відділами державної реєстрації актів цивільного стану міжрегіонального управління Міністерства юстиції України (далі - відділи державної реєстрації актів цивільного стану) у випадках, передбачених чинним законодавством.
У пункті 1.5 розділу І Правил № 96/5 передбачено, що заяви про внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання приймаються відділами державної реєстрації актів цивільного стану в порядку, визначеному цими Правилами, шляхом їх формування та реєстрації за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру актів цивільного стану громадян при пред`явленні паспорта громадянина України (далі - паспорт), паспортного документа іноземця або документа, що посвідчує особу без громадянства (далі - паспортний документ) заявника. Сформована заява про внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання роздруковується посадовою особою та за умови відсутності зауважень до відомостей, зазначених у ній, підписується заявником.
Відділ державної реєстрації актів цивільного стану використовує усі відомості, отримані за результатами відповідної перевірки, для внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання.
Згідно з абзацом першим пункту 2.1 розділу II Правил № 96/5 заява про внесення змін до актового запису цивільного стану за формою, наведеною в додатку 1, подається до відділу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем проживання заявника, а у випадках, передбачених статтею 53 Сімейного кодексу України, також до відділу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання першого примірника актового запису про шлюб (крім випадків, коли актовий запис про шлюб складено дипломатичним представництвом або консульською установою України).
У пункті 2.6 розділу ІІ Правил № 96/5 встановлено, що разом із заявою про внесення змін до актового запису цивільного стану заявником подаються:
- свідоцтва про державну реєстрацію актів цивільного стану, у яких зазначені неправильні, неповні відомості або відомості, які підлягають зміні;
- інші документи, необхідні для розгляду заяви та вирішення питання по суті.
Відповідно до абзацу першого пункту 2.7 розділу ІІ Правил № 96/5 на підтвердження достовірності представлених заявником документів про державну реєстрацію актів цивільного стану відділом державної реєстрації актів цивільного стану, дипломатичним представництвом чи консульською установою України додаються до матеріалів справи повні витяги з Державного реєстру актів цивільного стану громадян, копії відповідних актових записів цивільного стану, на підставі яких вирішується питання щодо необхідності внесення змін або відмови в цьому.
Згідно з пунктом 2.12 розділу ІІ Правил № 96/5 на підставі зібраних документів та за наслідками перевірки відділ державної реєстрації актів цивільного стану, дипломатичне представництво чи консульська установа України складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису (або декількох актових записів) цивільного стану або про відмову в цьому за формою, наведеною в додатку 2.
У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку мають бути чітко вказані причини відмови та зазначено про можливість її оскарження в судовому порядку.
Судом встановлено, що позивач звернулась до відповідача із заявою про внесення змін до актового запису цивільно стану про її народження від 10.06.1985 № 45, складеного виконавчим комітетом Завидовицької сільської ради Городоцього району Львівської області, а саме виправити ім`я позивача « ОСОБА_3 » на « ОСОБА_4 ».
Проте відповідач відмовив у задоволенні заяви позивача.
За висновками Великої Палати Верховного Суду, викладеними у постанові від 14.11.2018 у справі № 425/2737/17, у справах про оскарження відмови внести за заявою особи зміни до актового запису цивільного стану суд за правилами адміністративного судочинства вивчає наявність чи відсутність достатніх підстав для прийняття відповідного рішення, зокрема, перевіряє чи відповідні рішення прийняті на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а також, чи прийняті вони обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення.
Здійснивши системний аналіз наведених положень Закону України № 2398-VI та Правил, суд вказує на те, що задля внесення змін до актового запису цивільного стану особа звертається до відділу державної реєстрації актів цивільного стану із відповідною заявою, до якої долучає свідоцтво про державну реєстрацію акта цивільного стану, у якому зазначено неправильні, неповні відомості або відомості, які підлягають зміні, а також документи, необхідні для розгляду заяви та вирішення питання по суті.
Суд наголошує на тому, що ні Закон України № 2398-VI, ні Правила № 96/5 не встановлюють виключного переліку документів, необхідних та достатніх для складення висновку про внесення змін до актового запису цивільного стану. При цьому, обов`язковою вимогою до такого висновку є його обґрунтованість та наявність достатніх підстав.
Як встановив суд, до заяви поданої до Городоцького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Львівському районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів) позивач долучила: копію паспорта ОСОБА_1 ; свідоцтво про народження ОСОБА_1 , видане 10.06.1985 виконавчим комітетом Завидовицької сільської ради Городоцького району Львівської області; повний витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян щодо актового запису про народження №24 від 10.06.1985, складений виконавчим комітетом Завидовицької сільської ради Городоцького району Львівської області; копію свідоцтва про шлюб; повний витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян щодо актового запису про шлюб заявниці №6 від 11.08.2002, складений виконавчим комітетом Завидовицької сільської ради Городоцького району Львівської області; копію свідоцтва про народження та повний витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян щодо актового запису про народження сина ОСОБА_5 №11 від 05.05.2009, складений виконавчим комітетом Завидовицької сільської ради Городоцького району Львівської області; копію свідоцтва про народження та повний витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян щодо актового запису про народження сина ОСОБА_6 від 09.01.2014, складений виконавчим комітетом Завидовицької сільської ради Городоцького району Львівської області.
Так, згідно з повним витягом з Державного реєстру актів цивільного стану громадян щодо актового запису про народження ОСОБА_2 від 10.06.1985 № 24, складений виконавчим комітетом Завидовицької сільської ради Городоцького району Львівської області зазначено у графі «відомості про дитину» - «ім`я» ОСОБА_3 .
Відповідно до повного витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян щодо актового запису про шлюб ОСОБА_1 від 11.08.2022 № 6, складений виконавчим комітетом Завидовицької сільської ради Городоцького району Львівської області у графі "відомості про наречену" зазначено « ОСОБА_2 », прізвище нареченої після реєстрації шлюбу « ОСОБА_7 ».
Відповідно до паспорта позивача серії НОМЕР_2 , виданого 15.01.2004 Городоцьким РВ УМВС України у Львівській області на ім`я позивач « ОСОБА_4 ».
Відповідно до повних витягів з Державного реєстру актів цивільного стану громадян щодо актового запису про народження дітей ОСОБА_1 від 05.05.2009 № 11, від № 1 09.01.2014, складений виконавчим комітетом Завидовицької сільської ради Городоцького району Львівської області, в графі «відомості про матір» вказано « ОСОБА_1 ».
Таким чином, суд вважає, що позивач надав відповідачу достатні документи для внесення змін до актового запису про актового запису про народження ОСОБА_2 № 24 від 10.06.1985, складеного виконавчим комітетом Завидовицької сільської ради Городоцького району Львівської області.
З огляду на викладене, суд вважає, що висновок Городоцького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Львівському районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 13.03.2024 про відмову ОСОБА_1 у внесенні змін до актового запису цивільного стану не відповідає критеріям правомірності рішень суб`єктів владних повноважень, викладеним у частині другій статті 2 КАС України, а тому є протиправним та підлягає скасуванню.
Відтак з метою повного відновлення порушених прав позивача суд вважає за необхідне зобов`язати відповідача внести зміни до актового запису про народження ОСОБА_2 № 24 від 10.06.1985, складеного виконавчим комітетом Завидовицької сільської ради Городоцького району Львівської області, а саме виправити ім`я з " ОСОБА_3 " на " ОСОБА_4 ".
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України та частини третьої статті 2 КАС України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з вимогами статті 78 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що позов необхідно задовольнити повністю.
Відповідно до статті 139 КАС України з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань необхідно стягнути судовий збір у розмірі 1211,20 грн.
Керуючись статтями 2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 257-262 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати висновок Городоцького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Львівському районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 13.03.2024 про відмову ОСОБА_1 у внесенні змін до актового запису цивільного стану.
Зобов`язати Городоцький відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Львівському районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів) (код ЄДРПОУ 20849795, місцезнаходження: 81500, Львівська обл., м. Городок, м-н Гайдамаків, буд .3) внести зміни до актового запису № 24 від 10.06.1985 про народження ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ), складеного виконавчим комітетом Завидовицької сільської ради Городоцького району Львівської області, а саме виправити ім`я з " ОСОБА_3 " на " ОСОБА_4 ".
Стягнути з Городоцького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Львівському районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів) (код ЄДРПОУ 20849795, місцезнаходження: 81500, Львівська обл., м. Городок, м-н Гайдамаків, буд .3) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) судовий збір у розмірі 1211 (одна тисяча двісті одинадцять) грн 20 коп.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення суду.
Суддя Мричко Н.І.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.10.2024 |
Оприлюднено | 24.10.2024 |
Номер документу | 122480269 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо реєстрації актів цивільного стану, крім актів громадянства |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Мричко Наталія Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні