Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 жовтня 2024 р. № 520/22373/24
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді Владислава Єгупенка,
розглянувши у приміщенні суду в м. Харкові у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за адміністративним позовом Фермерського господарства "КЛЕПКИ" (Харківська обл., Куп`янський р-н, місто Куп`янськ, вул.Сватівська, будинок 56, ЄДРПОУ 30136059) до Шевченківської селищної військової адміністрації Куп?янського району Харківської області (Харківська область, Куп`янський район, смт. Шевченкове, вулиця Лермонтова, будинок 2, ЄДРПОУ 45098470) про визнання протиправним та скасування розпорядження,
В С Т А Н О В И В:
Фермерське господарство "КЛЕПКИ" звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з вищевказаним позовом, в якому позивач просив визнати протиправним та скасувати Розпорядження №169 від 13.02.2024, винесене відповідачем. Зобов`язати Відповідача прийняти рішення про надання позивачу пільг зі сплати єдиного податку четвертої групи на 2024 рік з 01.01.2024 по 31.12.2024 по земельним ділянкам сільськогосподарського призначення, які вказані у відповідній заяві про потенційне забруднення земельних ділянок, поданої відповідачу.
Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що у спірних правовідносинах він діяв згідно чинного законодавства.
Суд, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, приходить до наступного.
Судом встановлено, що позивач володіє на праві оренди земельними ділянками, які знаходяться на території с. Березівка Шевченківської селищної територіальної громади Куп`янського району Харківської області.
Власниками вищезазначених земельних ділянок є фізичні особи.
На даний час повноваження Шевченківської селищної ради здійснюються Шевченківською селищною військовою адміністрацією Куп`янського району Харківської області (код 45098470).
Указом Президента України № 875/2022 від 23.12.2022 р. було утворено Шевченківську селищну військову адміністрацію Куп`янського району Харківської області.
На підставі Постанови Верховної Ради України № 2897-ІХ від 06.02.2023 р. повноваження відповідної селищної ради, виконавчого комітету та селищного голови здійснює Начальник Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області, відповідно до повноважень, передбачених ч. 2 ст. 10 ЗУ «Про правовий режим воєнного стану».
Розпорядженням Президента України від 23 грудня 2022 року № 334/2022- рп ОСОБА_1 призначено Начальником Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області.
В адміністративному позові позивач зазначив, що з метою отримання пільг з місцевих податків та зборів (зі сплати єдиного податку четвертої групи на 2024 рік з 01.01.2024 по 31.12.2024р.) позивач звернувся до відповідача із відповідною заявою, проте відповідачем відмовлено в задоволенні заяви позивача та винесено Розпорядження № 169 від 13.02.2024 р. (далі Розпорядження) про відмову у звільненні від місцевих податків та зборів ФГ «Клепки».
З даним Розпорядженням позивач не погодився, що стало підставою для звернення до суду з даним адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку спірних правовідносинам, суд керується наступними приписами норм чинного законодавства.
Згідно з ч. 1 ст. 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відповідно до п.п. 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 ПК України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Основним документом, що регулює земельні відносини в Україні, є Земельний кодекс України від 25.10.2001 №2768-111.
За приписами ст. 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка.
Плата за землю справляється відповідно до закону.
Положенням п.п. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 ПК України плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
За приписами пп. 269.1.2. п. 269.1. ст. 269 ПК України платниками плати за землю є платники орендної плати - землекористувачі (орендарі) земельних ділянок державної та комунальної власності на умовах оренди.
Згідно з пп. 270.1.2. п. 270.1. статті 270 ПК України об`єкти оподаткування орендною платою - земельні ділянки державної та комунальної власності, надані в користування на умовах оренди.
Пунктом 288.1. ст. 288 ПК України визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.
Згідно з п. 288.4. ст. 288 ПК України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (крім випадків консервації таких земельних ділянок або визнання земельних ділянок забрудненими (потенційно забрудненими) вибухонебезпечними предметами).
Статтею 283 ПК України визначений перелік земельних ділянок, які не підлягають оподаткуванню земельним податком.
Так, згідно з п.п. 283.1.9. п. 283.1 ст. 288 ПК України не сплачується податок за земельні ділянки, забруднені вибухонебезпечними предметами.
Пунктом 283.2. встановлено, що не сплачується податок за земельні ділянки, непридатні для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами, у випадку прийняття сільськими, селищними, міськими радами, військовими адміністраціями та військово-цивільними адміністраціями рішень про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів у порядку, визначеному цим Кодексом.
Відповідно до п. 283-1.2. ст. 283-1 ПК України підставою для ненарахування земельного податку відповідно до підпункту 283.1.9 пункту 283.1 статті 283 цього Кодексу у частині земельних ділянок, забруднених вибухонебезпечними предметами, є дані Державного земельного кадастру.
Земельний податок за земельні ділянки, визначені підпунктом 283.1.9 пункту 283.1 статті 283 цього Кодексу, у частині земельних ділянок, забруднених вибухонебезпечними предметами, не нараховується за період, коли земельні ділянки були забруднені вибухонебезпечними предметами.
Період, коли земельні ділянки визнаються забрудненими вибухонебезпечними предметами, визначається як період, що починається з першого числа місяця, на який припадає дата початку обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності, та завершується останнім числом місяця, в якому такі земельні ділянки визнані придатними для використання.
Для земельних ділянок, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) активні бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, період, коли земельні ділянки визнаються забрудненими вибухонебезпечними предметами, визначається як період, що починається з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території (у тому числі коли дата початку обстеження небезпечної території операторами протимінної діяльності настає після дати завершення бойових дій або тимчасової окупації на відповідній території), за умови подання платником плати за землю до органу місцевого самоврядування, військової адміністрації або військово-цивільної адміністрації заяви про потенційне забруднення земельної ділянки вибухонебезпечними предметами та прийняття таким органом місцевого самоврядування, військовою адміністрацією або військово-цивільною адміністрацією рішення про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів щодо земельної ділянки, зазначеної у такій заяві, та завершується останнім числом місяця, в якому такі земельні ділянки визнані придатними для використання.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.
Нарахування земельного податку за земельні ділянки, визначені підпунктом 283.1.9 пункту 283.1 статті 283 цього Кодексу, у частині земельних ділянок, забруднених вибухонебезпечними предметами, відновлюється починаючи з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому такі земельні ділянки визнані придатними для використання.
Згідно з п. 283-1.3. ст. 283-1 ПК України підставою для ненарахування земельного податку відповідно до пункту 283.2 статті 283 цього Кодексу у частині земельних ділянок, непридатних для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами, є інформація, зазначена у підпункті 12.4.6 пункту 12.4 статті 12 цього Кодексу.
Ненарахування земельного податку за земельні ділянки, непридатні для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами, здійснюється протягом періоду, що починається з першого числа місяця, на який припадає дата прийняття сільською, селищною, міською радою, військовою адміністрацією або військово-цивільною адміністрацією рішення про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяви платника податків, та завершується останнім числом місяця, на який припадає дата, що настає раніше, - або останній день строку, на який надано пільгу зі сплати місцевих податків та/або зборів відповідно до прийнятого рішення (у тому числі з урахуванням змін, внесених до такого рішення), або дата скасування відповідного рішення, або дата початку обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності чи визнання земельної ділянки придатною для використання.
У разі подання платником податків до контролюючого органу рішення відповідного органу місцевого самоврядування, військової адміністрації або військово-цивільної адміністрації про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяви платника податків, інформація про які відсутня у базах даних інформаційних систем центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, нарахування земельного податку до отримання контролюючим органом відповідних даних з Державного земельного кадастру здійснюється на підставі відомостей, наданих платником податків.
У разі виявлення розбіжностей між даними контролюючих органів та даними, підтвердженими платником земельного податку на підставі оригіналів або належним чином засвідчених копій рішень відповідних органів місцевого самоврядування, військової адміністрації або військово-цивільної адміністрації про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяви платника податків контролюючий орган, до якого звернувся платник земельного податку, протягом десяти робочих днів здійснює перерахунок суми податку і надсилає (вручає) йому нове податкове повідомлення-рішення разом з детальним розрахунком суми податку. Попереднє податкове повідомлення-рішення вважається скасованим (відкликаним).
Згідно з п.п. 12.3.7 п. 12.3 ст. 12 ПК України, не дозволяється сільським, селищним, міським радам встановлювати індивідуальні пільгові ставки місцевих податків та зборів для окремих юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців і фізичних осіб або звільняти їх від сплати таких податків та зборів.
Дія абзацу першого цього підпункту не поширюється на прийняття сільськими, селищними, міськими радами, військовими адміністраціями та військово-цивільними адміністраціями рішень про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяви платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами (з обов`язковим зазначенням кадастрових номерів таких земельних ділянок), а також про внесення змін до таких рішень.
Рішення про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами повинні прийматися на кожний календарний рік окремо, за умови наявності відповідних заяв платників податків, та на період не більше ніж до кінця поточного календарного року.
Відповідно до п.п. 12.4.6 п. 12.4 ст. 12 ПК України, до повноважень сільських, селищних, міських рад, військових адміністрацій та військово-цивільних адміністрацій щодо податків та зборів належать надання інформації контролюючим органам за місцезнаходженням земельних ділянок щодо рішень про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів, прийнятих на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами. Така інформація надається в електронному вигляді у порядку та за формою, затвердженими Кабінетом Міністрів України, протягом 10 календарних днів з дня прийняття відповідного рішення з обов`язковим зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок, щодо яких прийнято відповідне рішення.
З аналізу вищевказаних норм Закону вбачається, що земельні ділянки, розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) активні бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визнаються забрудненими вибухонебезпечними предметами за умови подання платником плати за землю до органу місцевого самоврядування, військової адміністрації або військово-цивільної адміністрації заяви про потенційне забруднення земельної ділянки вибухонебезпечними предметами.
Рішення про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами приймаються за умови наявності відповідних заяв платників податків.
Інших умов та підстав для прийняття рішення відповідного органу місцевого самоврядування, військової адміністрації або військово-цивільної адміністрації про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів, окрім як на підставі заяви платника податків про потенційне забруднення земельної ділянки вибухонебезпечними предметами (за умови розташування земельної ділянки на територіях, на яких ведуться (велися) активні бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією) чинним законодавством не передбачено.
Так, у позові позивач зазначив, що зважаючи на активні бойові дії та тривалу окупацію Шевченківської територіальної громади Куп`янського району Харківської області позивач звернувся до відповідача про надання пільг з місцевих податків та зборів на період неможливості використання земельних ділянок, у зв`язку з потенційною загрозою їх засмічення вибухонебезпечними предметами. Отже, позивач звернувся до відповідача із заявою про потенційне забруднення земельних ділянок вибухонебезпечними предметами № 18-4/2024 від 18.01.2024 р., в якій просив прийняти рішення про встановлення податкової пільги зі сплати єдиного податку четвертої групи на 2024 рік з 01.01.2024 р. по 31.12.2024 р. за земельні ділянки, зазначені у Заяві.
Заява (№ 18-4/2024) отримана відповідачем 23.01.2024 року.
Позивач посилається на те, що із самого початку повномасштабного вторгнення військ російської федерації на територію України активні бойові дії на всій території Шевченківської територіальної громади Куп`янського району Харківської області відбувалися з 24 по 26 лютого 2022 р. З 26 лютого 2022 р. по 08.09.2022 р. с. Березівка Шевченківської територіальної громади перебувало у повній тимчасовій окупації. Після деокупації, з 08.09.2022 р. по теперішній час с. Березівка Шевченківської територіальної громади Куп`янського району Харківської області входить до переліку територій можливих бойових дій.
Вищезазначені дані підтверджуються Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 309 від 22.12.2022 р. «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією».
Таким чином, землі с. Березівка Шевченківської територіальної громади Куп`янського району Харківської області розташовані на територіях, де велися активні бойові дії, а також, ці землі тривалий час перебували у тимчасовій окупації.
В заяві про потенційне забруднення земельних ділянок вибухонебезпечними предметами позивач повідомив відповідача про звернення ним до Центру протимінної діяльності з відповідним запитом про надання інформації щодо обстеження операторами протимінної діяльності вказаних в заявах земельних ділянок, повідомивши про місце розташування кожної земельної ділянки згідно кадастрового номеру.
Центром протимінної діяльності, який відповідно положень ст. 25 до Закону України «Про протимінну діяльність» забезпечує функціонування системи управління якістю розмінування, здійснення сертифікації операторів протимінної діяльності та процесів протимінної діяльності та інспектування розмінованих територій, 13.11.23. за №687/2 надано відповідь, в якій, зокрема, повідомлено позивача, що відповідно до пункту 3 частини першої статті 1 Закону України «Про протимінну діяльність в Україні» (далі - Закон) розмінування (гуманітарне розмінування) - є комплексом заходів, які проводяться операторами протимінної діяльності з метою ліквідації небезпек, пов`язаних із вибухонебезпечними предметами, включаючи нетехнічне та технічне обстеження територій, складення карт, виявлення, знешкодження та (або) знищення вибухонебезпечних предметів, маркування, підготовку документації після розмінування, надання громадам інформації щодо протимінної діяльності та передачу очищеної території. Відповідно до пункту 10 частини першої статті 1 Закону оператори протимінної діяльності - це уповноважені підрозділи центральних органів виконавчої влади, підприємства, установи та організації незалежно від форми власності, у тому числі міжнародні та іноземні, що залучаються до проведення заходів у сфері протимінної діяльності. Статтею 28 Закону визначено, що виконавці заходів у сфері протимінної діяльності набувають статусу операторів протимінної діяльності з моменту отримання відповідно до чинного законодавства сертифіката відповідності процесів з протимінної діяльності, які здійснює оператор протимінної діяльності. Відповідно до статті 9 Закону, порядок обліку суб`єктів господарювання і неприбуткових підприємств, установ та організацій, які мають право на провадження видів господарської діяльності у сфері протимінної діяльності та отримали сертифікат відповідності у встановленому законодавством порядку, його ведення та доступу до відомостей обліку операторів протимінної діяльності визначається Кабінетом Міністрів України. Зокрема, Порядком ведення обліку операторів протимінної діяльності, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 № 1150 визначено, що облік операторів протимінної діяльності ведеться секретаріатом Національного органу з питань протимінної діяльності шляхом формування та постійного оновлення переліку операторів протимінної діяльності, який є загальнодоступним та формується з метою забезпечення інформування Національного органу з питань протимінної діяльності, міністерств, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, громад про операторів протимінної діяльності. Включенню до цього переліку підлягають оператори протимінної діяльності уповноважені підрозділи центральних органів виконавчої влади, підприємства, установи та організації незалежно від форми власності, у тому числі міжнародні та іноземні, що мають ресурси для виконання процесів і надання послуг у сфері протимінної діяльності та відповідно до статті 291 Закону отримали сертифікат відповідності. Зазначений перелік операторів протимінної діяльності розміщено секретаріатом Національного органу з питань протимінної діяльності на офіційному веб-сайті Міністерства оборони України.
На підставі вищенаведеного позивача проінформовано, що місцеві органи влади отримують заявки на проведення обстеження імовірно забруднених територій, визначають пріоритет та надсилають зведену заявку до Національного органу з протимінної діяльності для включення таких територій/земельних ділянок до річного Плану виконання заходів гуманітарного розмінування деокупованих територій України (далі - План). Центр протимінної діяльності, відповідно до Плану, визначає сертифікованого оператора протимінної діяльності на проведення процесів нетехнічного обстеження, технічного обстеження імовірно забруднених територій/забруднених територій (І3Т/3T), який в рамках наданих йому законодавством України повноважень проводить обстеження територіальних громад, земельних ділянок, об`єктів, тощо. По завершенню обстеження оператор протимінної діяльності вкладає Звіт та надсилає його до Центру протимінної діяльності. Даний Звіт проходить валідацію в Центрі протимінної діяльності і при його позитивному затвердженню територія/земельна ділянка вважається ІЗТ/3Т. Результати заходів з нетехнічного обстеження, технічного обстеження доводяться до Національного органу з питань протимінної діяльності для доповіді керівництву держави та прийняття відповідного рішення.
Крім того повідомлено, що з метою зниження рівня загрози виникнення нещасних випадків від несанкціонованого поводження з вибухонебезпечними предметами та забезпечення публічного доступу до інформації про території забруднені мінами та вибухонебезпечними предметами, представників громадськості, місцевих органів виконавчої влади та засобів масової інформації, Центром протимінної діяльності під загальною координацією Секретаріату Національного органу з питань протимінної діяльності проводиться оновлення Інтерактивної карти виконання заходів гуманітарного розмінування (далі - Інтерактивна карта), яка розміщена на офіційному сайті Міністерства оборони До Інтерактивної карти, Центром протимінної діяльності, вносяться задокументовані відомості, які надаються від операторів протимінної діяльності, про ділянки, їх межі (периметр), що містять докази наявності забруднення вибухонебезпечними предметами. З метою збереження життя та здоров`я місцевого населення, персоналу операторів протимінної діяльності, доцільного та раціонального використання наявного ресурсу та на виконання рішення робочої групи Національного органу з питань протимінної діяльності про заборону проводити заходи з гуманітарного розмінування в межах 20-ти кілометрової зони від лінії бойового зіткнення та кордону країни агресора, заходи з гуманітарного розмінування в територіальних громадах, землі яких потрапили до 20 км зони, сертифікованими операторами ПМД не проводились. В межах цієї зони проводять оперативне розмінування та реагування на надзвичайні події пов`язані з вибухонебезпечними предметами тільки урядові підрозділи ЗСУ, ДСНС, ДССТ, Національної поліції та Національної гвардії України. Не обстежені операторами протимінної діяльності території відповідно до Плану вважаються I3Т/3Т. При Харківській ОВА при Департаменті цивільного захисту працює постійна координаційна група яка володіє оперативною інформацією на яких ділянках проводились/проводяться заходи з гуманітарного розмінування та оперативного реагування. Дана координаційна група при ОВА отримує інформацію про діяльність урядових та неурядових операторів протимінної діяльності на території Харківської області, та на підставі Звітів/Рапортів відстежує процес обстеження та розмінування. Координаційна група керується та працює виключно в законодавчому полі України, звітує як Національному органу з питань протимінної діяльності так і керівнику Харківської області.
Позивач в адміністративному позові посилається на те, що з урахуванням інформації Центру протимінної діляьності та листа ГУ ДСНС України у Харківській області, враховуючи, що з моменту деокупації і до цього часу земельні ділянки, які перебувають у користуванні позивача не обстежувалися операторами протимінної діяльності та жодним із них не визнано їх придатними до використання, позивачем також направлено заявки до Департаменту цивільного захисту Харківської обласної військової адміністрації щодо включення кожної земельної ділянки до річного Плану виконання гуманітарного розмінування деокупованих територій України для здійснення розмінування операторами протимінної діяльності.
Як зазначає позивач, земельні ділянки, які перебувають у його користуванні з моменту деокупації і до цього часу не обстежувалася операторами протимінної діяльності та жодним із них не визнано їх придатними для використання. Позивач після деокупації фактично не використовував ці земельні ділянки у с. Березівка Шевченківської територіальної громади, у зв`язку з небезпекою проведення робіт на цій території без попереднього її обстеження (розмінування або гуманітарного розмінування).
Позивач звернувся до відповідача з проханням врахувати зазначену вище інформацію при розгляді Заяви та прийнятті рішення про встановлення податкової пільги зі сплати єдиного податку четвертої групи на 2024 рік з 01.01.2024 р. по 31.12.2024 р. (лист №05-4/2024 від 05.02.2024 р.).
Але всупереч чинному законодавству України відповідач не визнав територію вказаних земельних ділянок потенційно забрудненою вибухонебезпечними предметами та прийняв Розпорядження № 169 від 13.02.2024 р. про відмову у звільненні від місцевих податків та зборів ФГ «Клепки» у зв`язку з відсутністю потенційної загрози забруднення вибухонебезпечними предметами земельних ділянок.
На підставі вищевикладеного, суд доходить висновку, що оскаржуване рішення відповідача, прийняте у формі розпорядження № 169 від 13.02.2024 р. про відмову у звільненні від місцевих податків та зборів ФГ «Клепки» є протиправним та підлягає скасуванню.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання відповідача прийняти рішення про надання позивачу пільг зі сплати єдиного податку четвертої групи на 2024 рік з 01.01.2024 по 31.12.2024 по земельним ділянкам сільськогосподарського призначення, які вказані у відповідній заяві про потенційне забруднення земельних ділянок, поданої відповідачу, суд зазначає наступне.
Органи місцевого самоврядування, військової адміністрації або військово-цивільної адміністрації, відповідно до покладених на них завдань, приймають рішення про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами.
Так, питання надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу.
Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених проектом нормативно-правового акта.
Отже, дискреційне право органу виконавчої влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування обумовлене певною свободою (тобто вільним, або адміністративним, розсудом) в оцінюванні та діях, у виборі одного з варіантів рішень та правових наслідків.
Наділивши державні органи та осіб, уповноважених на виконання функцій держави дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному органу держави та особам уповноважених на виконання функцій держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення.
За таких обставин, адміністративний суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади.
Частиною 1 ст. 5 КАС України визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Згідно з ч. 2 ст. 5 КАС України, захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку про зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву ФГ «Клепки» про потенційне забруднення земельних ділянок вибухонебезпечними предметами №18-4/2024 від 18.01.2024, з урахуванням висновків суду у даній справі.
Судом враховується, що згідно п. 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
За приписами ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Розглянувши подані учасниками справи документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про часткове задоволення позовних вимог.
Розподіл судових витрат здійснити у відповідності до ст. 139 КАС України.
Керуючись ст.ст. 19, 139, 241-247, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Фермерського господарства "КЛЕПКИ" (Харківська обл., Куп`янський р-н, місто Куп`янськ, вул.Сватівська, будинок 56, ЄДРПОУ 30136059) до Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області (Харківська область, Куп`янський район, смт. Шевченкове, вулиця Лермонтова, будинок 2, ЄДРПОУ 45098470) про визнання протиправним та скасування розпорядження - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати розпорядження Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області №169 від 13.02.2024 «Про відмову у звільненні від місцевих податків та зборів ФГ «Клепки».
Зобов`язати Шевченківську селищну військову адміністрацію Куп`янського району Харківської області повторно розглянути заяву ФГ «Клепки» про потенційне забруднення земельних ділянок вибухонебезпечними предметами №18-4/2024 від 18.01.2024, з урахуванням висновків суду у даній справі.
В іншій частині позовних вимог - відмовити.
Стягнути на користь Фермерського господарства "Клепки" за рахунок бюджетних асигнувань Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2422,40 грн. (дві тисячі чотириста двадцять дві гривні 40 копійок).
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Владислав ЄГУПЕНКО
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.10.2024 |
Оприлюднено | 24.10.2024 |
Номер документу | 122481668 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Єгупенко В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні