ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 жовтня 2024 р. м. Чернівці Справа № 600/1243/24-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Боднарюка О.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Вижницької районної державної адміністрації, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та інших громадян Чернівецької ОДА, про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (далі - позивач), звернувся в суд з позовом до Управління соціального захисту населення Вижницької районної державної адміністрації, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та інших громадян Чернівецької ОДА (ОВА), в якому просить:
- визнати дії Вижницького РДА щодо неподання Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та інших громадян Чернівецької ОДА (ОВА) на розгляд пакету документів позивача - протиправними;
- зобов`язати Комісію з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та інших громадян Чернівецької ОДА (ОВА) вважати достатніми документи, надані Вижницькою РДА для визнання ОСОБА_1 , особою як такою, що прирівняна до учасника ліквідації аварії на ЧАЕС 3 категорії та видати даній особі відповідне посвідчення.
АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ.
1. Позивач в обґрунтування позовних вимог зазначив, що в січні 2024 р. звернувся до посадових осіб відповідача із заявою та відповідними документами, в якій просив встановити останньому статус та видати посвідчення особі, прирівняної до учасника ліквідації аварії на ЧАЕС.
Звертав увагу суду на те, що листом Департаменту соціального захисту населення Чернівецької ОДА (ОВА) повідомлено позивача про те, що встановлення такого статусу можливе в разі представлення документів, передбачених пунктом 3 Порядку №674, а саме: довідки, що підтверджує безпосередню участь у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведення на них регламентних робіт під час проходження строкової служби у складі в/ч НОМЕР_1 та/або в/ч НОМЕР_2 , виданої відповідною військовою частиною або архівною установою, до якої було передано первинні підтвердні документи на зберігання, військового квитка (за необхідності), витягу з особової справи військовослужбовця (за необхідності).
Наголошував при цьому, що не має можливості надати належні документи, оскільки такі документи перебувають у розпорядженні іноземної держави (нинішнього ворога - Російської федерації) мають режим секретності і не розголошення.
Позивач вважає, що з огляду на те, що він два роки (1981-1983) служив на космодромі Байконур у ракетних військах стратегічного призначення у зоні підвищеного радіаційного ризику, брав безпосередню участь у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї та здійсненні регламентних робіт, відповідно до пунктів 1-2 Порядку №674, має право на прирівнення останнього за статусом до учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, а отже має право на одержання посвідчення «Учасник ядерних аварій» 3 категорії, встановленої ст. 14 ЗУ №796-ХІІ.
2. Відповідач подав до суду відзив на адміністративний позов, в обґрунтування якого заперечив щодо задоволення позовних вимог, з огляду на наступне.
Заперечуючи проти позову зазначив, що відповідно до Положення про Комісію, розгляд подань районних державних адміністрацій щодо видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян здійснюється на підставі представлених документів, що надаються у відповідності до вимог Порядку 1 та Порядку 2.
Звертав увагу суду на те, що позивач до заяви про встановлення статусу особи, яка брала участь у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт додав довідку ІНФОРМАЦІЯ_1 від 06.12.2023№ 485 щодо проходження строкової служби в період з 30.10.1981 по 22.04.1982 в складі в/ч НОМЕР_1 КСАВО на посаді курсанта, а також з 22.04.1982 по 17.10.1982 в складі в/ч НОМЕР_2 КСАВО на посаді старшого радіотелефоніста. При цьому, відомості про характер виконуваних робіт особовим складом військової частини, в його особовій справі відсутності.
Також зазначив, що позивачем подані уривки із статей з мережі Інтернет (сайт «Невідомий Байконур») та додатково його уповноваженим представником ОСОБА_2 було надано пояснення щодо відсутності військового квитка та додаткових документів про перебування позивача на території полігону Байконур під час проходження строкової служби у 1981-1983 роках.
Відповідач опрацювавши надані позивачем документи, роз`яснив останньому, що надання йому статусу особи, яка брала участь у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт можливе в разі представлення заявником документів, передбачених пунктом 3 Порядку 1, а саме, довідки, що підтверджує його безпосередню участь у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт під час проходження строкової служби у складі в/ч НОМЕР_1 КСАВО та/або в/ч НОМЕР_2 КСАВО, виданої відповідною військовою частиною або архівною установою, до якої було передано первинні підтвердні документи на зберігання, військового квитка (за необхідності), завіреного в установленому порядку витягу з особової справи військовослужбовця (за необхідності).
Відтак, з огляду на відсутність необхідних документів, відповідач не мав достатніх правових підстав для направлення подання на розгляд обласної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших громадян Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) для надання йому статусу особи, яка брала участь у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт.
3. Третя особа подала до суду письмові пояснення, в яких заперечувала щодо задоволення позовних вимог з аналогічних підстав, які викладені у відзиві на адміністративний позов.
4. Позивач подав до суду відповідь на відзив, в обґрунтування якої наводив переважно подібні аргументи, які викладені в позовній заяві.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ В СПРАВІ.
1. Ухвалою суду відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін за наявними у справі матеріалами.
ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ОБСТАВИНИ ТА ВІДПОВІДНІ ПРАВОВІДНОСИНИ.
1. Позивач звернувся до посадових осіб відповідача, в якій просив направити подання, про визначення останньому статусу участі у ядерних випробуваннях, військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, а також видачі посвідчення учасника ліквідації ядерних аварій 3-ї категорії.
2. Зі змісту листа Департаменту соціального захисту населення Чернівецької ОДА № 041-11 від 16.03.2024 року встановлено, що направлення подання Вижницької районної державної адміністрації на розгляд Комісії щодо встановлення позивачеві статусу особи, яка брала участь у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, можливе в разі представлення заявником документів, передбачених пунктом 3 Порядку 1, а саме довідки, що підтверджує його безпосередню участь у ліквідації інших ядерних аварій, ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт під час проходження військової строкової служби у складі в/ч НОМЕР_1 КСАВО та/або в/ч НОМЕР_2 КСАВО, виданої відповідною військовою частиною або архівною установою, до якої було передано первинні підтверджуючі документи на зберігання, військового квитка (за необхідності), завіреного в установленому порядку витягу з особової справи військовослужбовця (за необхідності).
3. Згідно довідки ІНФОРМАЦІЯ_2 № 485 від 06.12.2023 року вбачається про те, що ОСОБА_1 , проходив строкову військову службу в період з 30 жовтня 1981 року по 22 квітня 1982 року на посаді курсанта у військовій частині НОМЕР_3 КСАВО та з 22 квітня 1982 року по 17 жовтня 1983 року на посаді старшого радіотелеграфіста у військовій частині НОМЕР_2 КСАВО. Відомості про характер виконуваних робіт особовим складом військової частини у особовій справі офіцера запасу відсутні.
ДО ВКАЗАНИХ ПРАВОВІДНОСИН СУД ЗАСТОСОВУЄ НАСТУПНІ ПОЛОЖЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА ТА РОБИТЬ ВИСНОВКИ ПО СУТІ СПОРУ.
1. Предметом розгляду даного спору є протиправність/правомірність дій посадових осіб відповідача щодо неподання Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та інших громадян Чернівецької ОДА (ОВА) на розгляд пакету документів позивача, для встановлення відповідного статусу.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
2. Визначення статусу осіб постраждалих внаслідок інших ядерних аварій, ядерних випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї з виданою відповідних посвідчень встановлюється Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (далі - Закон), Порядку віднесення громадян із числа тих, які брали участь у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт або постраждали за інших обставин від радіаційного опромінення не з власної вини, до відповідних категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.12.1992 № 674 «Про порядок віднесення деяких категорій громадян до відповідних категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (далі - Порядок 1)та Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 551 від 11,07.2018 «Деякі питання видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян» (далі - Порядок 2).
Відповідно до статі 9 Закону, особами, які постраждали внаслідок інших ядерних аварій та випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, є громадяни, які брали безпосередню участь у ліквідації інших ядерних аварій та їх наслідків, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та здійсненні на них регламентних робіт, а також громадяни, які постраждали від радіоактивного опромінення внаслідок будь-якої аварії, порушення правил експлуатації обладнання з радіоактивною речовиною, порушення правил зберігання і захоронення радіоактивних речовин, що сталося не з вини потерпілих.
3. Пунктом 1 Порядку 1 визначено умови віднесення громадян із числа тих, які брали участь у ліквідації ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, а також громадян, які постраждали від радіаційного опромінення внаслідок будь-якої аварії, порушення правил експлуатації обладнання з радіоактивною речовиною, порушення правил зберігання і поховання радіоактивних речовин, що сталися не з вини потерпілих, до 1, 2 або 3 категорій , встановлених статтею 14 Закону.
Відповідно до пункту 2 Порядку 1 громадяни з числа тих, які брали участь у ліквідації ядерних аварій, ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, відносяться:
до категорії 1 - особи з інвалідністю з числа учасників ядерних аварій, ядерних випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, щодо яких встановлено причинний зв`язок інвалідності з відповідною аварією, випробуванням або військовим навчанням, а також хворі на променеву хворобу внаслідок участі у ліквідації ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт;
до категорії 2 - учасники випробувань ядерної зброї в атмосфері, бойових радіоактивних речовин і учасники військових навчань із застосуванням такої зброї та ліквідації наслідків ядерних аварій;
до категорії 3 - особи, які складали ядерні заряди і здійснювали на них регламентні роботи для проведення відповідних випробувань і військових навчань, брали участь у підземних випробуваннях ядерної зброї, а також ті, які переопромінились при охороні ядерних полігонів під час випробувань (якщо їх не віднесено до категорії 1).
Відповідно до пункту 3 Порядку 1, особам, зазначеним у пункті 2 Порядку 1 видаються посвідчення учасника ліквідації ядерних аварій відповідної категорії на підставі таких документів: 1. довідки, що підтверджує безпосередню участь у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, виданої відповідною військовою частиною або архівною установою, до якої було передано первинні підтвердні документи на зберігання; 2.військового квитка (за необхідності); 3. завіреного в установленому порядку витягу з особової справи військовослужбовця (за необхідності).
Пунктом 1 Порядку 2 визначено процедуру видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та передбачає видачу посвідчень громадянам, які брали участь у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, громадянам, які постраждали від радіоактивного опромінення внаслідок будь-якої аварії, порушення правил експлуатації обладнання з радіоактивною речовиною, порушення правил зберігання і захоронення радіоактивних речовин, що сталося не з вини потерпілих.
4. Відповідно допункту 11 Порядку 2, посвідчення видаються уповноваженими органами за зареєстрованим або фактичним місцем проживання особи на підставі рішень комісій з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, утворених уповноваженими органами. Обласна комісію з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян (далі - Комісія) утворена у 2018 році.
5. Суд наголошує на тому, що відповідно до Положення про Комісію, розгляд подань районних державних адміністрацій щодо видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян здійснюється на підставі представлених документів, що надаються у відповідності до вимог зазначених вище Порядку 1 та Порядку 2.
Так, з матеріалів справи судом встановлено, що позивачем до заяви про встановлення статусу особи, яка брала участь у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт додано довідку ІНФОРМАЦІЯ_1 від 06.12.2023 № 485 щодо проходження строкової служби в період з 30.10.1981 по 22.04.1982 в складі в/ч НОМЕР_1 КСАВО на посаді курсанта, а також з 22.04.1982 по 17.10.1982 в складі в/ч НОМЕР_2 КСАВО на посаді старшого радіотелефоніста. При цьому, відомості про характер виконуваних робіт особовим складом військової частини, в довідці відсутності.
Також позивачем додано ксерокопії уривків із статей з мережі Інтернет (сайт «Невідомий Байконур») та додатково представником надано пояснення щодо відсутності військового квитка та додаткових документів про перебування останнього на території полігону Байконур під час проходження строкової служби у 1981-1983 роках.
6. Аналізуючи наведене вище в сукупності, слід дійти висновку про те, що надання позивачеві статусу особи, яка брала участь у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт можливе в разі надання останнім документів, передбачених пунктом 3 Порядку 1, зокрема: довідки, що підтверджує безпосередню участь позивача у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт під час проходження строкової служби у складі в/ч НОМЕР_1 КСАВО та/або в/ч НОМЕР_2 КСАВО, виданої відповідною військовою частиною або архівною установою, до якої було передано первинні підтвердні документи на зберігання, військового квитка та завіреного в установленому порядку витягу з особової справи військовослужбовця .
Відтак, у зв`язку з відсутністю необхідних підтверджуючих документів, позивач наразі не має права на встановлення відповідного статусу, а відповідач в свою чергу не має достатніх правових підстав для направлення подання на розгляд обласної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших громадян Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) для надання позивачеві статусу особи, яка брала участь у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, а тому в його діях відсутня протиправність.
7. Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів) (ст. 90 КАС України).
8. Відповідно до норм статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
9. Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів учасників справи, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності свого рішення та докази надані позивачем - суд дійшов висновку, що обґрунтування на які посилається позивач, не дають суду підстав для висновків, які б спростовували доводи відповідача, а тому відсутні підстави для задоволення позову.
РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ.
1. Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
2. Враховуючи те, що в задоволенні адміністративного позову відмовлено, суд не вирішує питання про розподіл судових витрат щодо стягнення з суб`єкта владних повноважень судового збору.
Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд-
В И Р І Ш И В:
1. У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Вижницької районної державної адміністрації, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та інших громадян Чернівецької ОДА, про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії - відмовити повністю.
2. Розподіл судових витрат не здійснюється.
Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).
Повне найменування учасників процесу:
Позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код РНОКПП: НОМЕР_4 ).
Відповідач - Управління соціального захисту населення Вижницької районної державної адміністрації (вул. Українська, 86, м. Вижниця, Чернівецька обл., Вижницький р-н, 59200, код ЄДРПОУ: 03196274).
Суддя О.В. Боднарюк
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.10.2024 |
Оприлюднено | 24.10.2024 |
Номер документу | 122482520 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Боднарюк Олег Васильович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Боднарюк Олег Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні