Постанова
від 21.10.2024 по справі 420/3272/24
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 жовтня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/3272/24

Категорія:111010000Головуючий в 1 інстанції: Левчук О.А.

Місце ухвалення: м. Одеса

Дата складання повного тексту: 15.04.2024 р.

Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого Бітова А.І.

суддів Лук`янчук О.В.

Ступакової І.Г.

у зв`язку з поданням апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, яке ухвалене в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження), справа розглянута згідно п.3 ч.1 ст. 311 КАС України,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 15 квітня 2024 року у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "ЗАВОЗ" до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И Л А :

У січні 2024 року товариство з обмеженою відповідальністю "ЗАВОЗ" звернулося до суду з позовом до Головного управління (далі ГУ) ДПС в Одеській області, Державної податкової служби (далі ДПС) України про:

-визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань реєстрації податкової накладної/відмови в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) №9826499/44495193 від 31 жовтня 2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної ТОВ "ЗАВОЗ" №2 від 28 серпня 2023 року;

-визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань реєстрації податкової накладної/відмови в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в ЄРПН №9826500/44495193 від 31 жовтня 2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної ТОВ "ЗАВОЗ" №3 від 28 серпня 2023 року;

-визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань реєстрації податкової накладної/відмови в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН №9826498/44495193 від 31 жовтня 2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної ТОВ "ЗАВОЗ" №6 від 21 вересня 2023 року;

-зобов`язання ДПС України зареєструвати у ЄРПН, датою фактичного подання, податкову накладну ТОВ "ЗАВОЗ" №2 від 28 серпня 2023 року;

-зобов`язання ДПС України зареєструвати у ЄРПН, датою фактичного подання, податкову накладну ТОВ "ЗАВОЗ" №3 від 28 серпня 2023 року;

-зобов`язання ДПС України зареєструвати у ЄРПН, датою фактичного подання, податкову накладну ТОВ "ЗАВОЗ" №6 від 21 вересня 2023 року.

Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач вказував, що надані до контролюючого органу первинні документи повністю підтверджують реальність господарських операцій за результатами яких складено податкові накладні, які є достатніми для прийняття рішення про їх реєстрацію в ЄРПН. При цьому, в оскаржуваних рішеннях не зазначено конкретних підстав їх прийняття, в них відсутній конкретний перелік документів, необхідних для реєстрації ПН. Таким чином, з огляду на неконкретність вимог контролюючого органу про надання документів, рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не відповідає критерію обґрунтованості.

Відповідачі позов не визнали, вказуючи, що обов`язок довести реальність господарської операції та підтвердити її належними документами покладається виключно на позивача. Вказані первинні документи мають відповідати стандартам бухгалтерського обліку та вимогам Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність" від 16 липня 1999 року №996-XIV (далі Закон №996-XIV). Квитанціями №1 ТОВ "ЗАВОЗ" було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних. Контролюючим органом були складені повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН головних управлінь ДПС України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН. Разом з тим, надіслані позивачем пояснення та додані до них документи поза розумним сумнівом не можливо вважати достатніми для розкриття та підтвердження інформації, зазначеної у направленій на реєстрацію податкових накладних №2 від 28 серпня 2023 року, №3 від 28 серпня 2023 року, №6 від 21 вересня 2023 року. Крім того, чинним законодавством повноваження щодо реєстрації податкової накладної після зупинення наразі покладені на ДПС України.

Справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 15 квітня 2024 року позов ТОВ "ЗАВОЗ" до ГУ ДПС в Одеській області, ДПС України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, - задоволено.

Визнано протиправними та скасовано рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН №9826499/44495193 від 31 жовтня 2023 року, №9826500/44495193 від 31 жовтня 2023 року, №9826498/44495193 від 31 жовтня 2023 року.

Зобов`язано ДПС України зареєструвати податкові накладні № 2 від 28 серпня 2023 року, №3 від 28 серпня 2023 року, №6 від 21 вересня 2023 року в ЄРПН датою їх подання.

Стягнуто з ГУ ДПС в Одеській області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь ТОВ "ЗАВОЗ" судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 9 084 грн.

В апеляційній скарзі ГУ ДПС в Одеській області ставиться питання про скасування судового рішення в зв`язку з тим, що воно постановлено з неправильним застосуванням норм матеріального права, з порушенням норм процесуального права, з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи.

Доводи апеляційної скарги:

-судом першої інстанції проігноровано позицію Верховного Суду від 21 жовтня 2019 року у справі №640/4480/19 про те, що підставою для формування сум податкового кредиту з ПДВ, підставою для формування податкової накладної та, відповідно, підставою для реєстрації податкової накладної є реальне виконання господарських операцій, які є об`єктом оподаткування;

-обов`язок довести реальність господарської операції та підтвердити її належними документами покладається виключно на Позивача. Вказані первинні документи мають відповідати стандартам бухгалтерського обліку та вимогам Закону №996-XIV;

-надіслані позивачем пояснення та додані до них документи поза розумним сумнівом не можливо вважати достатніми для розкриття та підтвердження інформації, зазначеної у направленій на реєстрацію податкових накладних;

-чинним законодавством повноваження щодо реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування після зупинення наразі покладені на ДПС України.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги ГУ ДПС в Одеській області, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступного.

Судом першої інстанції встановлені, судом апеляційної інстанції підтверджені, учасниками апеляційного провадження неоспорені наступні обставини.

Згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, 06 жовтня 2021 року проведено державну реєстрацію ТО "ЗАВОЗ".

23 серпня 2023 року між ТОВ "ЗАВОЗ" (постачальник) та ТОВ "Агентство охорони "ЗЕВС" укладено договір поставки №01/23, згідно якого в порядку та на умовах, визначених договором, постачальник зобов`язується передати (поставити) у зумовлені строки другій стороні, покупцеві, товар, а покупець зобов`язується прийняти вказаний товар і сплатити за нього певну грошову суму (а.с.33-35).

На підтвердження умов виконання договору поставки №01/23 від 23 серпня 2023 року ТОВ "ЗАВОЗ" до суду надано копії договору (а.с.33-35), специфікації (а.с.36), видаткової накладної (а.с.39), рахунок на оплату (а.с.37), платіжну інструкцію (а.с.38), картку рахунку (а.с.40).

Крім того, ТОВ "ЗАВОЗ" до суду надано докази на підтвердження походження товару, який поставлявся згідно договору поставки №01/23 від 23 серпня 2023 року, а саме контакт, проформу інвойс, платіжну інструкцію в іноземній валюті, митну декларацію (а.с.10-21).

28 серпня 2023 року ТОВ "ЗАВОЗ" виписано на ТОВ "Агентство охорони "ЗЕВС" податкову накладну №2, яку направлено для реєстрації в ЄРПН (а.с.22-23 ).

Як вбачається з квитанції №1 від 15 вересня 2023 року податкова накладна №2 прийнята, проте реєстрація зупинена. Відповідно п.201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація ПН/РК від 28 серпня 2023 року №2 в ЄРПН зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 9401 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критерії ризиковості здійснення операцій. Пропонується надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН (а.с.24).

12 жовтня 2023 року ТОВ "ЗАВОЗ" направлено повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (а.с.25-27).

19 жовтня 2023 року ТОВ "ЗАВОЗ" надійшло повідомлення про необхідність надання додаткових документів та/або документів (а.с.28-30).

31 жовтня 2023 року комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі накладних або відмову у такій реєстрації прийнято рішення №9826499/44495193, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №2 від 28 серпня 2023 року в ЄРПН (а.с.31-32).

24 серпня 2023 року між ТОВ "ЗАВОЗ" (постачальник) та ТОВ "Фініст СР" укладено договір поставки № 01/24, згідно якого в порядку та на умовах, визначених договором, постачальник зобов`язується передати (поставити) у зумовлені строки другій стороні, покупцеві, товар, а покупець зобов`язується прийняти вказаний товар і сплатити за нього певну грошову суму (а.с.52-54).

На підтвердження умов виконання договору поставки №01/24 від 24 серпня 2023 року ТОВ "ЗАВОЗ" до суду надано копії договору (а.с.52-54), специфікації (а.с.55), видаткової накладної (а.с.58), рахунок на оплату (а.с.56), платіжну інструкцію (а.с.57), картку рахунку (а.с.59).

Крім того, ТОВ "ЗАВОЗ" до суду надано докази на підтвердження походження товару, який поставлявся згідно договору поставки №01/24 від 24 серпня 2023 року, а саме контакт, проформу інвойс, платіжну інструкцію в іноземній валюті, митну декларацію (а.с.10-21).

28 серпня 2023 року ТОВ "ЗАВОЗ" виписано на ТОВ "Фініст СР" податкову накладну №3, яку направлено для реєстрації в ЄРПН (а.с.41-42 ).

Як вбачається з квитанції №1 від 15 вересня 2023 року податкова накладна №3 прийнята, проте реєстрація зупинена. Відповідно п.201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація ПН/РК від 28 серпня 2023 року №3 в ЄРПН зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 9401 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критерії ризиковості здійснення операцій. Пропонується надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.43).

12 жовтня 2023 року ТОВ "ЗАВОЗ" направлено повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (а.с.44-46).

19 жовтня 2023 року ТОВ "ЗАВОЗ" надійшло повідомлення про необхідність надання додаткових документів та/або документів (а.с.47-49).

31 жовтня 2023 року комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову у такій реєстрації прийнято рішення №9826500/44495193, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №3 від 28 серпня 2023 року в ЄРПН (а.с.50-51).

10 серпня 2023 року між ТОВ "ЗАВОЗ" (постачальник) та ТОВ "БМК "ЗЕВС" (покупець) укладено договір поставки №10/08, згідно якого в порядку та на умовах, визначених договором, постачальник зобов`язується передати (поставити) у зумовлені строки другій стороні, покупцеві, товар, а покупець зобов`язується прийняти вказаний товар і сплатити за нього певну грошову суму (а.с.77-79).

На підтвердження умов виконання договору поставки №10/08 від 10 серпня 2023 року ТОВ "ЗАВОЗ" до суду надано копії договору (а.с.77-79), видаткової накладної (а.с.81), рахунок на оплату (а.с.80), картку рахунку (а.с.82-84).

Крім того, ТОВ "ЗАВОЗ" до суду надано докази на підтвердження походження товару, який поставлявся згідно договору поставки №10/08 від 10 серпня 2023 року, а саме договір поставки, видаткову накладну, податкову накладну (а.с.71-76).

21 вересня 2023 року ТОВ "ЗАВОЗ" виписано на ТОВ "БМК "ЗЕВС" податкову накладну №6, яку направлено для реєстрації в ЄРПН (а.с.60-61).

Як вбачається з квитанції №1 від 25 вересня 2023 року податкова накладна №6 прийнята, проте реєстрація зупинена. Відповідно п.201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація ПН/РК від 21 вересня 2023 року №6 в ЄРПН зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 8505 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критерії ризиковості здійснення операцій. Пропонується надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН (а.с.62).

09 жовтня 2023 року ТОВ "ЗАВОЗ" направлено повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (а.с.63-65).

19 жовтня 2023 року ТОВ "ЗАВОЗ" надійшло повідомлення про необхідність надання додаткових документів та/або документів (а.с.66-68).

31 жовтня 2023 року комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову у такій реєстрації прийнято рішення № 9826498/44495193, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №6 від 21 вересня 2023 року в ЄРПН (а.с.69-70).

Вирішуючи справу, суд першої інстанції виходив з того, що доводи представника відповідачів щодо того, що рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову у такій реєстрації є повністю обґрунтованими, спростовуються зібраними по справі доказами.

За таких підстав, суд першої інстанції дійшов висновку, що рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 31 жовтня 2023 року №9826499/44495193, №9826500/44495193, №9826498/44495193 прийняті з порушенням чинного законодавства та без наявності підстав, визначених чинним податковим законодавством України, а тому вказані рішення є протиправними та підлягають скасуванню.

При цьому, суд першої інстанції вважав, що порушені права позивача підлягають поновленню шляхом зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні №2 від 28 серпня 2023 року, №3 від 28 серпня 2023 року, №6 від 21 вересня 2023 року датою їх подання.

Колегія суддів вважає ці висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам ст.ст. 2, 6-12, 77 КАС України, п.п.201.1, 201.10 ст. 201 ПК України, п.п.3-5, 7-11 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою КМУ від 11 грудня 2019 року №1165, п.п.2-5, 9-11 Наказу Міністерства Фінансів України "Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в ЄРПН" №520.

Колегія суддів не приймає до уваги доводи апелянта, виходячи з наступного.

Частиною 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно п.201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Аналогічні за своїм змістом положення визначено п.201.10 ст. 201 ПК України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою КМУ від 11 грудня 2019 року №1165 (далі Порядок №1165).

Згідно п.3 Порядку №1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

Відповідно п.п.4, 5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Згідно п.п.7-9 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет. Платник податку отримує розраховані показники позитивної податкової історії через електронний кабінет.

Відповідно п.п.10-11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

На момент формування квитанції, якою зупинено реєстрацію податкової накладної, Критерії ризиковості здійснення операцій визначені додатком 3 до Порядку №1165.

Пункт 1 додатку 3 до Порядку №1165 відносить до ознак ризиковості здійснення операцій наступне: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Верховний Суд у постанові від 23 лютого 2023 року по справі №420/9924/20 зазначив, що зупинення реєстрації ПН/РК за п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Таким чином, у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.

Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Відповідно п.п.3, 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до п.4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому ст. 42 Кодексу.

Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у п.5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Згідно з вимогами п.п.9, 10 та 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до п.4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно п.5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Як вбачається з матеріалів справи, підставою для зупинення реєстрації податкових накладних №2 від 28 серпня 2023 року, №3 від 28 серпня 2023 року, №6 від 21 вересня 2023 року стало те, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН, відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Платнику податків запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Так, матеріалами справи підтверджено, що позивачем на виконання вказаного запиту подано до контролюючого органу пояснення щодо операцій, які здійснено на підставі податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, разом з додатками (договір оренди, наказ про призначення директором, протокол загальних зборів, витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, витяг з реєстру платників податку на додану вартість, картки рахунку, рахунок на оплату, договір поставки, платіжне доручення, зовнішньоекономічний контракт, проформа інвойсу, банківський документ, що підтверджує оплату товару нерезиденту).

Вказані первинні документи, на думку колегії суддів, оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентом та складені у відповідності до вимог чинного законодавства.

Разом з тим, комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН прийнято рішення про відмову в реєстрації вказаної податкової накладної, вказавши про те, що підставою для відмови у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування стало ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку (а.с.31-32, 50-51, 69-70).

При цьому, колегія суддів наголошує, що саме лише зазначення про складання документів із порушенням та/або відсутність документів не є достатньою та законною підставою для відмови в реєстрації податкових накладних, оскільки контролюючий орган має зазначити об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.

Натомість, товариство на спростування обставин, зазначених у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, надало пояснення та відповідні первинні документи.

Враховуючи викладене та надані на пропозицію комісії позивачем відповідні первинні документи, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про необґрунтованість прийняття податковим органом оскаржених рішень №9826499/44495193, №9826500/44495193, №9826498/44495193 від 31 жовтня 2023 року.

Поряд з цим, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Аналогічний висновок викладений у постанові Верховного Суду від 07 грудня 2022 року по справі №500/2237/20.

Пунктом 49.13 ст. 49 ПК України встановлено, що у разі якщо в установленому законодавством порядку буде встановлено факт неправомірної відмови контролюючим органом (посадовою особою) у прийнятті податкової декларації, остання вважається прийнятою у день її фактичного отримання контролюючим органом.

З огляду на протиправність оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкової накладної, колегія суддів погоджується із обраним судом першої інстанції способом відновлення порушених прав позивача, шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні №2 від 28 серпня 2023 року, №3 від 28 серпня 2023 року, №6 від 21 вересня 2023 року, датою їх фактичного подання.

Підсумовуючи викладене, колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позову ТОВ "ЗАВОЗ".

Враховуючи все вищевикладене, колегія судів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують, відповідно, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Колегія суддів не змінює розподіл судових витрат відповідно ст. 139 КАС України.Оскільки дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, постанова суду апеляційної інстанції відповідно до ч.5 ст. 328 КАС України в касаційному порядку оскарженню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 308, 311, п.1 ч.1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, ч.5 ст. 328 КАС України, колегія суддів,

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 15 квітня 2024 року залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків передбачених п.2 ч.5 ст. 328 КАС України.

Повне судове рішення складено 21 жовтня 2024 року.

Головуючий: Бітов А.І.

Суддя: Лук`янчук О.В.

Суддя: Ступакова І.Г.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.10.2024
Оприлюднено24.10.2024
Номер документу122483958
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/3272/24

Ухвала від 20.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 21.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 02.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 02.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 11.06.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 20.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Рішення від 15.04.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Ухвала від 13.02.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні