Справа № 761/37070/24
Провадження № 1-кс/761/24661/2024
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 жовтня 2024 року слідчий суддя Шевченківського районного суду м.Києва ОСОБА_1 , при секретарі ОСОБА_2 , за участі детектива ОСОБА_3 ,
розглянувши клопотання детектива другого відділу детективів Головного підрозділу детективів Бюро економічної безпеки України ОСОБА_3 , внесене по кримінальному провадженню №42024000000000781 від 11.06.2024 за ознаками вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України, про проведення огляду
ВСТАНОВИВ:
детектив другого відділу детективів Головного підрозділу детективів Бюро економічної безпеки України ОСОБА_3 за погодженням з прокурором відділу Офісу Генерального прокурора ОСОБА_4 , звернувся до Шевченківського районного суду м.Києва з клопотанням, в якому просить: надати дозвіл на проведення огляду території та приміщень в межах загальної (спільної) території за адресами:
- АДРЕСА_1 (кадастровий номер 3223782502:03:001:0015);
- АДРЕСА_1 (кадастровий номер 3223782502:03:001:0011);
- АДРЕСА_1 (кадастровий номер 3223782502:03:001:0013);
- АДРЕСА_1 (кадастровий номер 3223782502:03:001:0012);
- АДРЕСА_1 (кадастровий номер 3223782502:03:001:0014);
- АДРЕСА_1 (кадастровий номер 3223782502:03:001:0016), які на праві власності належать ОСОБА_5 (ІПН НОМЕР_1 ).
Клопотання обґрунтовано тим, що головним підрозділом детективів Бюро економічної безпеки України, здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань, №42024000000000781 від 11.06.2024 за ознаками вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України.
Відповідно до матеріалів досудового розслідування невстановлені особи в період з 2019 по 2023 рік привласнили кошти ПрАТ «НЕК «Укренерго» в особливо великих розмірах за результатами безпідставного отримання оплати за електричну енергію за «зеленим тарифом» для приватних домогосподарств, вироблену з енергії сонячного випромінювання генеруючими установками розташованими на території Київської області, шляхом внесення до заяв - повідомлень про укладення договорів купівлі-продажу електричної енергії, виробленої з енергії сонячного випромінювання генеруючими установками приватних домогосподарств недостовірних відомостей щодо наявності власних приватних домогосподарств, що призвело до безпідставного отримання оплати за електричну енергію за «зеленим тарифом» на суму понад 91 млн грн.
Відповідно до матеріалів громадяни України ОСОБА_6 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 ), ОСОБА_7 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_3 , АДРЕСА_4 ), ОСОБА_5 ( ІНФОРМАЦІЯ_3 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 ), ОСОБА_8 ( ІНФОРМАЦІЯ_4 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 ), ОСОБА_9 ( ІНФОРМАЦІЯ_5 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_5 ), ОСОБА_10 ( ІНФОРМАЦІЯ_6 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_6 ), ОСОБА_11 ( ІНФОРМАЦІЯ_7 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_7 ), ОСОБА_12 ( ІНФОРМАЦІЯ_8 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_8 ), ОСОБА_13 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_9 ), ОСОБА_14 ( ІНФОРМАЦІЯ_9 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_10 ), маючи у володінні земельні ділянки умисно роздробили їх на менші земельні ділянки та присвоїли окремі юридичні адреси.
В подальшому, вказаними особами до ПрАТ «ДТЕК Київські регіональні електромережі» (далі - ДТЕК КРЕМ) подано заяви, з метою підключення на кожній земельній ділянці побутових сонячних станцій потужністю до 30 кВт*год із відомостями щодо наявності на них відповідних домоволодінь або господарських споруд. За результатами розгляду поданих документів, співробітниками районних підрозділів оператора системи розподілу (ДТЕК КРЕМ) здійснено виїзди за місцем розташування станцій, встановлено лічильники обліку електроенергії, погоджено відповідні документи з завідомо недостовірними відомостями та здійснено підключення окремих побутових сонячних електростанцій до електромереж, незважаючи на відсутність на вказаних земельних ділянках домогосподарств, що є обов`язковою умовою для таких підключень («Правила роздрібного ринку електричної енергії» затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312).
Після виконання приєднання на кожну із земельних ділянок вищевказаними домогосподарствами до ТОВ «Київська енергопостачальна компанія» (далі - КОЕК) надавались заяви - повідомлення про укладення договорів купівлі - продажу електричної енергії, виробленої з енергії сонячного випромінювання генеруючими установками приватного домогосподарства, до яких вносились відомості про наявність у власності приватних домоволодінь.
На підставі зазначених заяв постачальник універсальних послуг (КОЕК) та приватні домогосподарства укладали договори купівлі-продажу електричної енергії, виробленої з енергії сонячного випромінювання генеруючою установкою, та отримують за вказане оплату від КОЕК.
З метою перевірки вищевказаної інформації, Головним управлінням перед Національною комісією, що здійснює регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) ініційовано позапланову виїзну перевірку щодо необхідності дослідження питань стосовно використання домашніх сонячних електропідстанцій (потужністю 30 кВт) як промислових сукупною потужністю близько 3,3 МВт, без отримання відповідної ліцензії та відсутністю приватного домогосподарства, яке можна ідентифікувати як житловий будинок (частина будинку), квартира або будівля.
Так, в ході проведення виїзних позапланових перевірок за участі представників НКРЕКП у м. Києві та Київській області і Держенергонагляду у Київській області, комісією встановлено, що за адресами приєднань (110 приватних домогосподарств - 53 Білоцерківський район; 41 Обухівський район; 14 Бучанський район; 2 м. Богуслав) фактично знаходиться одна будівля, яка не призначена для постійного проживання.
Також, встановлено, що вищевказані будівлі, які розташовані в межах приватних домогосподарств, не електрифіковані (відсутні внутрішні електромережі, електрообладнання будівель, прилади освітлення територій тощо).
При цьому, за адресами приєднань знаходяться генеруючі установки, які виробляють електричну енергію з енергії сонячного випромінювання. Інвектори генеруючих установок встановлені в металевих шафах, де наявні вентилятори охолодження, а також встановлені камери відеоспостереження, які споживають електроенергію.
Таким чином, з метою отримання коштів за «зеленим» тарифом приватні домогосподарства штучно утворюють різницю між виробленою та спожитою електроенергією через підключенні вентилятори охолодження та камери відеоспостереження, які споживають мінімум електроенергії.
Також, в ході позапланової перевірки встановлено факти порушення співробітниками ДТЕК КРЕМ п. 2.1.10 глави 2.1. розділу ІІ ПРРЕЕ (у редакції, що була чинна з 27.07.2019) згідно з яким останні під час оформлення паспортів точок розподілу зазначали вид об`єктів - «житловий будинок», при цьому право власності на житлові будинки приватними домогосподарствами виникли після оформлення паспорта точки розподілу.
Зокрема, в ході проведення позапланової перевірки встановлено факти порушень укладання договорів ДТЕК КРЕМ з приватними домогосподарствами, а саме пункту 2.1.8 глави 2.1 розділу ІІ ПРРЕЕ (укладення договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії та оформлення паспорту точки розподілу до завершення процедури приєднання до електричних мереж та відсутність документального підтвердження технічних параметрів точки підключення споживача). При цьому, у ДТЕК КРЕМ була відсутня документально підтверджена інформація щодо технічних параметрів точки підключення споживача - потужність, дозволена до використання, приєднана потужність, межі балансової належності, однолінійні схеми, формули донарахування втрат електричної енергії відповідно до Кодексу комерційного обліку, тип засобу/системи комерційного обліку, ЕІС-коди та інша технічна документація необхідна для електрозабезпечення об`єкта споживача за точками розподілу (передачі) електричної енергії.
Зважаючи на вищевказане, договори споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії та паспорт точки розподілу співробітниками ДТЕК КРЕМ були складені безпідставно.
Крім того, в ході проведення позапланової перевірки, комісією отримано копії документів, які свідчать, що громадянин ОСОБА_8 через складені на нього довіреності з ОСОБА_14 , ОСОБА_10 , ОСОБА_9 , ОСОБА_12 , ОСОБА_11 , ОСОБА_13 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та ОСОБА_5 здійснював, від імені останніх, підключення сонячних електропідстанцій на земельних ділянках та підписував договори про купівлю-продаж електричної енергії за «зеленим» тарифом приватним домогосподарствам з КОЕК.
Також згідно із Довіреностями ОСОБА_8 мав/має право зняти з реєстраційного обліку (виписати) з будинку, право на поділ земельних ділянок, відкривати та закривати рахунки в банківських банках, отримувати грошові кошти або майно.
За результатами проведення позапланової перевірки КОЕК надано документальні матеріали в яких зазначено загальну суму грошових коштів, яку отримали приватні домогосподарства за генерацію сонячної електроенергії. Так, за наданими даними встановлено, що зазначені особи з 2019 року по серпень 2023 року за «зеленим» тарифом отримали грошові кошти у розмірі 91 374 683,37 грн.
Зокрема, враховуючи обсяги підключених до сонячної генерації земельних ділянок, які належать вищевказаним особам, останні повинні були зареєструватися, як суб`єкти господарювання:
- зареєструвати юридичну особу;
- оформити право власності на земельну ділянку із зміною цільового призначення земель;
- розробити проектну документацію;
- укласти договір на приєднання установки до наявних електромереж (якщо потужність установки перевищує 100 МВт договір укладають із ПрАТ «НЕК «Укренерго», якщо нижче - з ДТЕК КРЕМ);
- отримати сертифікат Держінспекції, архітектурно-будівельного контролю та ліцензії НКРЕКП;
- оформити членство в Оптовому ринку електроенергії;
- укласти договір на продаж електроенергії за «зеленим тарифом».
Крім того, після реєстрації суб`єкта господарювання, оплата за генерацію сонячної електроенергії з 2019 по 2023 рік здійснювалась за тарифом 306,07 коп./кВт год (без ПДВ) - 505,28 коп./кВт год (без ПДВ). Таким чином, вищевказані громадяни отримали кошти за «зеленим тарифом» на загальну суму близько 70 млн грн., а фактично нарахування відбувалось за тарифом для приватних домогосподарств: 460,43 коп./кВт год (без ПДВ) - 715,90 коп./кВт год (без ПДВ), на загальну суму 91 374 683 млн грн.
Відповідно до інформації викладено в Акті НКРЕКП від 23.10.2023 №439 встановлено, що комісія здійснювала виїзд за адресами, які на праві власності належать ОСОБА_5 :
- АДРЕСА_1 (кадастровий номер 3223782502:03:001:0015);
- АДРЕСА_1 (кадастровий номер 3223782502:03:001:0011);
- АДРЕСА_1 (кадастровий номер 3223782502:03:001:0013);
- АДРЕСА_1 (кадастровий номер 3223782502:03:001:0012);
- АДРЕСА_1 (кадастровий номер 3223782502:03:001:0014);
- АДРЕСА_1 (кадастровий номер 3223782502:03:001:0016).
В ході виїзду встановлено, що території приватних господарств за вищевказаними адресами розташовані в межах загальної (спільної) території, візуально відокремити межі кожного з кожного приватного домогосподарства неможливо.
Крім того, комісією встановлено що на вищезазначених ділянках знаходиться один будинок, який не має вигляду жилого будинку, що призначений для постійного проживання, а також на будинку відсутні жодні таблички з адресою.
За результатом перевірки комісією не надалось за можливе ідентифікувати адреси приватних домогосподарств, генеруючих установок за зовнішніми ознаками.
З огляду на викладене, виникла необхідність у встановлені факту знаходження домоволодінь у відповідній кількості та у відповідному стані, що відповідають нормам приватних домогосподарств, які здійснюють генерацію сонячної електроенергії за вказаними адресами.
Відомості отримані у результаті огляду території та приміщень за вказаними адресами, можуть бути використані як докази, у зв`язку з тим, що вказують на факти та обставини, що мають важливе значення для кримінального провадження.
Іншими способами встановити вищевказані відомості та обставини, які передбачається довести за допомогою даного огляду неможливо у зв`язку із тим, що вони знаходяться виключно на території за вищезазначеними адресами.
У судовому засіданні детектив ОСОБА_3 клопотання підтримав у повному обсязі з підстав зазначених у ньому.
Дослідивши матеріали клопотання, вислухавши пояснення детектива, слідчий суддя приходить до наступного висновку.
Питання щодо проведення такої слідчої дії як огляд врегульовано ст. 237 КПК України.
Так, ч.1 ст. 237 КПК України визначено: з метою виявлення та фіксації відомостей щодо обставин вчинення кримінального правопорушення слідчий, прокурор проводять огляд місцевості, приміщення, речей, документів та комп`ютерних даних.
При цьому, за ч. 2 цієї статті огляд житла чи іншого володіння особи здійснюється згідно з правилами цього Кодексу, передбаченими для обшуку житла чи іншого володіння особи.
Таким чином з урахуванням ч.2 ст. 237 КПК України огляд житла чи іншого володіння особи здійснюється за правилами Кодексу, передбаченими для проведення обшуку.
Отже слідчий ініціюючи проведення такої слідчої дії, як зокрема огляд житла чи іншого приміщення, відповідно до ст. 234 КПК України, має довести наявність достатніх підстав вважати, що було вчинено кримінальне правопорушення; відшукувані речі і документи мають значення для досудового розслідування; відомості, які містяться у відшукуваних речах і документах, можуть бути доказами під час судового розгляду; відшукувані речі, документи або особи знаходяться у зазначеному в клопотанні житлі чи іншому володінні особи; за встановлених обставин обшук є найбільш доцільним та ефективним способом відшукання та вилучення речей і документів, які мають значення для досудового розслідування, а також встановлення місцезнаходження розшукуваних осіб, а також заходом, пропорційним втручанню в особисте і сімейне життя особи.
Крім того, виходячи з положень п.4 ч.3 ст. 234 КПК України у клопотанні слідчого про проведення обшуку, а в даному випадку огляду території та приміщень в межах загальної (спільної) території за адресами: АДРЕСА_1 (кадастровий номер 3223782502:03:001:0015); АДРЕСА_1 (кадастровий номер 3223782502:03:001:0011); АДРЕСА_1 (кадастровий номер 3223782502:03:001:0013); АДРЕСА_1 (кадастровий номер 3223782502:03:001:0012); АДРЕСА_1 (кадастровий номер 3223782502:03:001:0014); АДРЕСА_1 (кадастровий номер 3223782502:03:001:0016), мають бути серед іншого наведені підстави для огляду.
За ч.5 ст. 234 КПК України слідчий суддя відмовляє у задоволенні клопотання про обшук, якщо прокурор, слідчий не доведе наявність достатніх підстав вважати, що: 1) було вчинено кримінальне правопорушення; 2) відшукувані речі і документи мають значення для досудового розслідування; 3) відомості, які містяться у відшукуваних речах і документах, можуть бути доказами під час судового розгляду; 4) відшукувані речі, документи або особи знаходяться у зазначеному в клопотанні житлі чи іншому володінні особи; 5) за встановлених обставин обшук є найбільш доцільним та ефективним способом відшукання та вилучення речей і документів, які мають значення для досудового розслідування, а також встановлення місцезнаходження розшукуваних осіб, а також заходом, пропорційним втручанню в особисте і сімейне життя особи.
З огляду на обставини вчинення кримінальних правопорушень, внесених до ЄРДР, беручи до уваги, що слідчим в судовому засіданні доведено, що огляд є найбільш доцільним та ефективним способом виявлення та фіксації обставин вчинення правопорушення, чого неможливо досягти за допомогою засобів забезпечення кримінального провадження, слідчий суддя приходить до висновку, що в результаті огляду території та приміщень в межах загальної (спільної) території за адресами: АДРЕСА_1 (кадастровий номер 3223782502:03:001:0015); АДРЕСА_1 (кадастровий номер 3223782502:03:001:0011); АДРЕСА_1 (кадастровий номер 3223782502:03:001:0013); АДРЕСА_1 (кадастровий номер 3223782502:03:001:0012); АДРЕСА_1 (кадастровий номер 3223782502:03:001:0014); АДРЕСА_1 (кадастровий номер 3223782502:03:001:0016), можуть бути виявлені та зафіксовані відомості щодо обставин вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 233, 234, 237, 309 КПК України, слідчий суддя
УХВАЛИВ:
Клопотання - задовольнити.
Надати слідчим - детективам (старшим детективам) Бюро економічної безпеки України, які здійснюють досудове розслідування у кримінальному провадженні №42024000000000781, дозвіл на проведення огляду території та приміщень в межах загальної (спільної) території за адресами:
- АДРЕСА_1 (кадастровий номер 3223782502:03:001:0015);
- АДРЕСА_1 (кадастровий номер 3223782502:03:001:0011);
- АДРЕСА_1 (кадастровий номер 3223782502:03:001:0013);
- АДРЕСА_1 (кадастровий номер 3223782502:03:001:0012);
- АДРЕСА_1 (кадастровий номер 3223782502:03:001:0014);
- АДРЕСА_1 (кадастровий номер 3223782502:03:001:0016), які на праві власності належать ОСОБА_5 (ІПН НОМЕР_1 ), з метою виявлення та фіксації відомостей щодо обставин вчинення кримінального правопорушення, а саме: встановлення факту знаходження домоволодінь у відповідній кількості та у відповідному стані, що відповідають нормам приватних домогосподарств, які здійснюють генерацію сонячної електроенергії за вказаними адресами.
Строк дії ухвали - 1 місяць з дня її постановлення.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Слідчий суддя: ОСОБА_1
Суд | Шевченківський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 08.10.2024 |
Оприлюднено | 24.10.2024 |
Номер документу | 122485231 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про огляд житла чи іншого володіння особи |
Кримінальне
Шевченківський районний суд міста Києва
Аббасова Н. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні