Березівський районний суд Одеської області
22.10.2024
Справа № 494/1499/22
Провадження № 2/494/28/24
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22.10.2024 р. м.Березівка
Березівський районнийсуд Одеської області в складі:
головуючого судді Панчишина А.Ю.
за участю секретаря Станілевич А.В.
представника позивача ОСОБА_1 ,
представника відповідача Березівської міської ради Танасійчук О.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні, в залі суду в м. Березівка в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом керівника Березівської окружної прокуратури Одеської області в інтересах Березівської міської територіальної громади Березівського району Одеської області, Головного управління Держгеокадастру в Одеській області до Березівської міської ради Одеської області, ОСОБА_2 , Фермерського господарства «ЛІДЕРАГРО» про визнання незаконним і скасування рішення міської ради, визнання недійсним договору, скасування державної реєстрації права власності і оренди та повернення земельної ділянки, -
ВСТАНОВИВ:
Керівник Березівської окружної прокуратури звернувся до суду з позовом в інтересах Березівської міської територіальної громади Березівського району Одеської області, Головного управління Держгеокадастру в Одеській області до Березівської міської ради Одеської області, ОСОБА_2 , Фермерського господарства «ЛІДЕРАГРО» про визнання незаконним і скасування рішення міської ради, визнання недійсним договору, скасування державної реєстрації права власності і оренди та повернення земельної ділянки.
В позові зазначив, що рішенням Березівської міської ради Одеській області №190-VІІІ від 28.01.2021 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передано у власність ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку з кадастровим номером 5121281600:01:001:0487 площею 1,6250 га, розташовану в межах території Демидівської сільської ради Березівського району Одеської області. На підставі вказаного рішення, державним реєстратором Березівської міської ради Одеської області Степанцовою К.І. прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 56596353 від 12.02.2022 та зареєстровано право власності ОСОБА_2 на вказану земельну ділянку. У подальшому ОСОБА_2 передав належну йому на праві власності земельну ділянку з кадастровим номером 5121281600:01:001:0487, загальною площею 1,6250 га в оренду Фермерському господарству «ЛІДЕРАГРО» (код ЄДРПОУ 33490575) відповідно до Договору №38-21 від 15.02.2021.
При цьому позивач вважає, що рішення Березівської міської ради Одеської області №190-VІІІ від 28.01.2021 прийняте усупереч вимогам законодавства, є незаконним та підлягає скасуванню в судовому порядку. Стверджує, що згідно відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Держаного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, ОСОБА_2 на підставі наказу ГУ Держгеокадастру №711-СГ від 30.03.2018 вже отримував у приватну власність земельну ділянку площею 2 та з кадастровим номером 1422486000:01:000:0090 для ведення особистого селянського господарства на території Торської сільської ради Костянтинівського району Донецької області. Таким чином, ОСОБА_2 , на час звернення до Березівської міської ради Одеської області в 2021 році з клопотанням про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства на території кол. Демидівської сільської ради, загальною площею 1,6250 га з кадастровим номером 5121281600:01:001:0487, вже використав своє право на безоплатне отримання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в межах норм безоплатної передачі земельних ділянок для даного виду використання, а тому вже не мав права на безоплатну приватизацію.
У свою чергу, розглядаючи заяву ОСОБА_2 по суті, Березівська міська рада Одеської області всупереч вимогам ст. ст. 116, 118, 121 ЗК України не надала належної оцінки обставинам і умовам, зазначеним у заяві, доводам заявника, в тому числі щодо використання права на безоплатну приватизацію, не перевірила факту використання ОСОБА_2 свого права на безоплатну приватизацію та не врахувала обставин, які спростовують дійсність волевиявлення заявника, факт використання ним свого права на безоплатне отримання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, внаслідок чого, земельна ділянка площею 1,6250 га (кадастровий номер 5121281600:01:001:0487) незаконно вибула із земель комунальної власності.
З огляду на викладене, враховуючи, що чинним законодавством встановлено заборону на отримання двічі земельних ділянок однієї категорії, то прийняте Березівською міською радою Одеської області рішення №190-VIII від 28.01.2021 не відповідає вищезазначеним вимогам законодавства, а тому, на думку позивача, підлягає визнанню незаконним та скасуванню.
Крім того, позивач стверджує, що між ОСОБА_2 з однієї сторони та ФГ «ЛІДЕРАГРО» з іншої сторони був укладений правочин, договір оренди №38-21 від 15.02.2021 спірної земельної ділянки, який в силу вимог ст.ст. 203, 215, 228 Цивільного кодексу України, також має бути визнаний недійсним.
Враховуючи, що ОСОБА_2 передав в оренду спірну земельну ділянку ФГ «ЛІДЕРАГРО», яку отримав на підставі незаконного рішення Березівської міської ради Одеській області №190-VIII від 28.01.2021, яке має бути скасоване в судовому порядку, так само, як і договір оренди має бути визнаним недійсним, державна реєстрація права оренди також підлягає скасуванню із одночасним припиненням права користування. Таким чином, ОСОБА_2 , згідно вимог ст.ст. 16, 1212 ЦК України, зобов`язаний повернути спірну земельну ділянку у власність держави в особі Березівської міської територіальної громади Березівського району Одеської області
Реагуючи на виявлені порушення Березівська окружна прокуратура, відповідно до вимог ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», звертаючись до суду із позовом самостійно, як позивач, представляє інтереси держави Україна в особі Березівської міської територіальної громади, оскільки в позовній заяві обґрунтовується факт вибуття спірного майна з власності безпосередньо територіальної громади без її волі та на підставі незаконного рішення Березівської міської ради Одеської області, що суперечить принципам регулювання земельних відносин в Україні. Разом з тим, Березівська міська територіальна громада, не є окремою юридичною особою, зареєстрованою відповідно до вимог законодавства, у зв`язку з чим позбавлена можливості самостійно захистити власні інтереси шляхом звернення до суду, а тому прокурор звертається до суду з даним позовом як самостійний позивач, позаяк іншого органу місцевого самоврядування, який би міг здійснити захист інтересів територіальної громади міста Березівка, виходячи із спірних правовідносин, не існує (правовий висновок Верховного Суду від 07.11.2018 у справі № 916/749/17, від 25.09.2020 у справі № 921/341/19). Подання позову прокурором за таких умов є єдиним ефективним засобом захисту порушених інтересів держави.
Враховуючи вищенаведене, позивач просить: 1. визнати незаконним та скасувати рішення Березівської міської ради Одеської області №190-VІІІ від 28.01.2021, яким затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку з кадастровим номером 5121281600:01:001:0487 площею 1,6250 га, розташовану в межах території колишньої Демидівської сільської ради Березівського району Одеської області; 2. скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права власності земельної ділянки за №40532513 від 09.02.2021, з одночасним припиненням права власності на земельну ділянку кадастровий номер: 5121281600:01:001:0487 (реєстраційний номер об`єкта нерухомості 2290052551212) за ОСОБА_2 ; 3. визнати недійсним договір оренди №38-21 від 15.02.2021 земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 1,6250 га (кадастровий номер 5121281600:01:001:0487), розташованої на території Березівської міської ради (кол. Демидівська сільська рада Березівського району Одеської області строком на 20 років; 4. скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права оренди земельної ділянки за №41597132 від 15.04.2021 з одночасним припиненням права оренди на земельну ділянку кадастровий номер 5121281600:01:001:0487 (реєстраційний номер об`єкта нерухомості 2290052551212) за ФГ «ЛІДЕРАГРО»; 5. зобов`язати ОСОБА_2 повернути у власність держави в особі Березівської міської територіальної громади Березівського району Одеської області земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства з кадастровим номером 5121281600:01:001:0487 площею 1,6250 га, розташовану на території Березівської міської ради (кол. Демидівська сільська рада Березівського району Одеської області (за межами населеного пункту); 6. стягнути з відповідачів на користь Одеської обласної прокуратури сплачений судовий збір у розмірі 12405 грн. за подачу позову на рахунок Одеської обласної прокуратури.
Березівська міська рада подала відзив на позовну заяву, в якому зазначила, що не заперечує проти задоволення позовних вимог щодо скасування рішення Березівської міської ради від 28.01.2021 року №190-VIII, яким затверджено проект землеустрою громадянину ОСОБА_2 щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, кадастровий номер 5121281600:01:001:0487 площею 1,6250 га. Так відповідач зазначив, що громадянину ОСОБА_2 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки було надано відповіднодо розпорядженняБерезівської районноїдержавної адміністраціївід 21.08.2006року №536/А-2006.На підставі вищевказаного розпорядження гр. ОСОБА_2 замовив виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в ТОВ « Будсервіс» від 11.12.2019 року. Проект землеустрою було погоджено територіальним органом, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин. На підставі поданого позивачем проекту землеустрою здійснено державну реєстрацію земельної ділянки, визначено її кадастровий номер 5121281600:01:001:0487. Реєстрація державним кадастровим реєстратором земельної ділянки на підставі поданого проекту землеустрою відповідно до статей 9, 24 Закону України Про Державний земельний кадастр свідчить про відповідність проекту землеустрою вимогам законодавства та документації із землеустрою.
Єдиною підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою може бути лише те, що проект землеустрою не погоджено у вищезазначеному порядку, а також відсутність відомості щодо державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі. Жодних інших правових підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою після його погодження норми статті 118 Земельного кодексу України не містять.
У Березівській міській раді не було правових підстав для відмови у затвердженні громадянину ОСОБА_2 проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, так як ОСОБА_2 пройшов всі етапи процесу безоплатної приватизації.
Також представник Березівської міської ради зазначає, що громадянин ОСОБА_2 при зверненні до міської ради у своїй заяві не зазначив той факт, що своє право на безкоштовну приватизацію ним було використано та земельну ділянку площею - 2 га, з кадастровим номером 1422486000:01:000:0090 для ведення особистого селянського господарства на території Торської сільської ради Костянтинівського району Донецької області було продано відповідно до договору купівлі-продажу від 07.11.2018 року.
Відповідач також наголошує, що враховуючи факт продажу земельної ділянки, працівники міської ради не змогли б побачити факт подвійної приватизації по параметрам запиту ПІБ та РНОКПП заявника, так як на момент звернення він вже не був власником земельної ділянки, а інформацією про кадастровий номер земельної ділянки, яка розташована на території Торської сільської ради Костянтинівського району Донецької області міська рада не володіла, тому і не змогли б отримати достовірну інформацію про подвійну приватизацію. Про факт подвійної приватизації стало відомо лише 30.05.2022 року, коли отримано запит Березівської окружної прокуратури. Як наслідок, своїми умисними діями гр. ОСОБА_2 ввів в оману спеціалістів Березівської міської ради, не повідомивши факт безкоштовної приватизації земельної ділянки на території Торської сільської ради Костянтинівського району Донецької області.
Позивач подав відповідь на відзив, в якому зазначив обставини, зазначені ним у позовній заяві.
Головне управління держгеокадастру в Одеській області надало свої пояснення стосовно позовної заяви та зазначило наступне. Відповідно до даних Державного земельного кадастру, земельна ділянка із кадастровим номером 5121281600:01:001:0487, площею 1,6250 га, яка розташована за адресою: Одеська область, Березівський район, Демидівська сільська рада сформована 12.02.2020 та зареєстрована Відділом у Березівському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області; категорія земель - землі сільськогосподарського призначення; вид використання - 01.03. для ведення особистого селянського господарства. В порядку взаємообміну із суб`єктами реєстрації речових прав на нерухоме майно до Державного земельного кадастру надійшла інформація про реєстрацію 09.02,2021 права приватної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 5121281600:01:001:0487 за гр. ОСОБА_2 . Окрім того, в порядку взаємообміну із суб`єктами реєстрації речових прав на нерухоме майно до Державного земельного кадастру надійшла інформація про реєстрацію 15.02.2021 іншого речового права - права оренди Фермерського господарства «ЛІДЕР АГРО» на земельну ділянку з кадастровим номером 5121281600:01:001:0487. Відповідно до ч.4 ст.116 Земельного кодексу України передача земельних ділянок безоплатно у власність у межах норм , визначених ЗК України проводиться один раз по кожному виду цільового призначення. При цьому наказом Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області № 711-СГ від 30.03.2018 надано у приватну власність гр. ОСОБА_2 земельну ділянку із кадастровим номером 1422486000:01:000:0090 площею 2 га для ведення особистого селянського господарства на території Торської сільської ради Костянтинівського району Донецької області. Враховуючи наведене, просить задовольнити позовні вимоги керівника Березівської окружної прокуратури в повному обсязі.
Ухвалою судді 20.12.2023 було відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи в порядку загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 08.05.2024 року було закрито підготовче провадження у справі з призначенням розгляду справи за участю сторін.
Фермерське господарство «Лідерагро» звернулося до суду 31.05.2024 з клопотанням про припинення розгляду справи відносно ФГ «Лідерагро» у зв`язку із розірванням договору оренди земельної ділянки з ОСОБА_2 . Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав державним реєстратором 24.05.2024 внесено відомості до Реєстру про припинення іншого речового права - договору оренди №38-21 від 15.02,2021 на земельну ділянку з кадастровим номером 5121281600:01:001:0487 на підставі договору б/н від 20.05.2024 про розірвання договору оренди.
Від позивача на адресу суду надійшла заява про закриття провадження в частині вимог про визнання недійсним договору, скасування державної реєстрації та припинення права оренди земельної ділянки.
Ухвалою від 24.09.2024 року закрито провадження у справі №494/1499/22 у частині визнання недійсним договору оренди №38-21 від 15.02.2021 рокуземельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 1,6250 га (кадастровий номер 5121281600:01:001:0487), розташованої на території Березівської міської ради (кол. Демидівська сільська рада Березівського району Одеської області (за межами населеного пункту) та скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права оренди земельної ділянки за №41597132 від 15.04.2021 з одночасним припиненням права оренди ФГ «ДІДЕРАГРО» (код ЄДРПОУ - 33490575). на земельну ділянку кадастровий номер 5121281600:01:001:0487 (реєстраційний номер об`єкта нерухомості 2290052551212).
Представник позивача в судове засідання з`явився, надав пояснення на підтримку заявленого позову.
Представник Головного управління Держгеокадастру в Одеській області в судове засідання не з`явився, був належним чином повідомлений про судовий розгляд.
Відповідач ОСОБА_2 в судове засідання не з`явився, подав до суду заяву, в якій зазначив, що не заперечує з приводу задоволення позовних вимог.
Представник відповідача Березівської міської ради в судове засідання з`явився, надав пояснення на підтримку відзиву на позовну заяву.
Суд, заслухавши пояснення представника позивача та представника відповідача Березівської міської ради, вивчивши матеріали справи, встановивши факти та відповідні до них правовідносини, прийшов до наступного висновку.
Судом встановлено, 21.01.2021 року ОСОБА_2 звернувся до міського голови ОСОБА_3 з заявою у якій просив затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства на території колишньої Демидівської сільської ради загальною площею 1,6250 га з кадастровим номером 5121281600:01:001:0487.
Рішенням Березівської міської ради Одеській області №190-VІІІ від 28.01.2021 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передано у власність ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку з кадастровим номером 5121281600:01:001:0487 площею 1,6250 га, розташовану в межах території Демидівської сільської ради Березівського району Одеської області.
На підставі вказаного рішення, відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, встановлено, що державним реєстратором Березівської міської ради Одеської області Степанцовою К.І. прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 56596353 від 12.02.2022 та зареєстровано право власності ОСОБА_2 на вказану земельну ділянку.
У подальшому ОСОБА_2 передав належну йому на праві власності земельну ділянку з кадастровим номером 5121281600:01:001:0487, загальною площею 1,6250 га в оренду Фермерському господарству «ЛІДЕРАГРО» (код ЄДРПОУ 33490575), що вбачається з договору №38-21 від 15.02.2021.
Відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, державним реєстратором Березівської міської ради Одеської області Соловйовою Ю.О. прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 57753375 від 20.04.2021 щодо права оренди зазначеної земельної ділянки за Фермерським господарством «ЛІДЕРАГРО».
Поряд з тим вбачається, що згідно відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно. Держаного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна (номер витягу 295092833 від 18.01.2022 року), ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_1 ) на підставі наказу ГУ Держгеокадастру №711-СГ від 30.03.2018 вже отримував у приватну власність земельну ділянку площею 2 та з кадастровим номером 1422486000:01:000:0090 для ведення особистого селянського господарства на території Торської сільської ради Костянтинівського району Донецької області. У зв`язку з чим державним реєстратором Костянтинівської районної державної адміністрації Поліщук Ю.В. прийнято рішення індексний номер: 40854798 від 27.04.2018 про реєстрацію права власності на вищевказану земельну ділянку за ОСОБА_2 .
Таким чином, ОСОБА_2 , на час звернення до Березівської міської ради Одеської області в 2021 році з клопотанням про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства на території кол. Демидівської сільської ради, загальною площею 1,6250 га з кадастровим номером 5121281600:01:001:0487, вже використав своє право на безоплатне отримання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в межах норм безоплатної передачі земельних ділянок для даного виду використання, а тому вже не мав права на безоплатну приватизацію.
Відповідно до ч.5 ст.60 ЗУ «Про місцеве самоврядування» органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, вирішувати питання їхнього відчуження.
Згідно із ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають право власності та право користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішеннями органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим. Кодексом або за результатами аукціону.
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян, за приписами ч. З ст. 116 ЗК України, проводиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, проводиться один раз по кожному виду використання (ч. 4 ст. 116 ЗК України).
Відповідно до ч. 1 ст. 121 ЗК України, громадяни України мають право на безоплатну передачу їм. земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства у розмірі не більше 2 гектар.
Відповідно до ч. 1 ст. 122 ЗК України сільські, селищні, міські, ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Розглядаючи заяву ОСОБА_2 по суті, Березівська міська рада Одеської області всупереч вимогам ст. ст. 116, 118, 121 ЗК України не надала належної оцінки обставинам і умовам, зазначеним у заяві, доводам заявника, в тому числі щодо використання права на безоплатну приватизацію, не перевірила факту використання ОСОБА_2 свого права на безоплатну приватизацію та не врахувала обставин, які спростовують дійсність волевиявлення заявника, факт використання ним свого права на безоплатне отримання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, внаслідок чого, земельна ділянка площею 1,6250 га (кадастровий номер 5121281600:01:001:0487) незаконно вибула із земель комунальної власності.
Відповідач ОСОБА_2 вже використав своє право на безоплатну приватизацію у власність земельної ділянки на підставі наказу ГУ Держгеокадастру №711-СГ від 30.03.2018, а тому передача останньому у власність для ведення особистого селянського господарства земельної ділянки з кадастровим номером 5121281600:01:001:0487 площею 1,6250 га суперечить вимогам ст. ст. 116, 118, 121 ЗК України.
Відповідно до ст. ст. 16, 21 Цивільного кодексу України, ст. 152 ЗК України, одним зі способів захисту цивільних прав є визнання незаконними рішень органів державної влади. Суд визнає незаконними та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
З огляду на викладене, ураховуючи, що чинним законодавством встановлено заборону на отримання двічі земельних ділянок однієї категорії, то прийняте Березівською міською радою Одеської області рішення №190-VIII від 28.01.2021 не відповідає вищезазначеним вимогам законодавства, а тому підлягає визнанню незаконним та скасуванню.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного суду України від 24.06.2015 у справі №6-228цс-14.
Згідно із ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до ч. 1 ст. 5 цього Закону у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення. Відповідно до ч. 5 ст. 3 цього Закону державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться в межах Автономної Республіки Крим, області, міст Києва та Севастополя за місцезнаходженням нерухомого майна. Державна реєстрація прав проводиться за заявами у сфері державної реєстрації прав будь-яким державним реєстратором з урахуванням вимог, встановлених абзацами першим - третім цієї частини, крім випадку, передбаченого статтею 31-2 цього Закону.
Відповідно до ч. 3 ст. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію зміни, припинення речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження повертаються у стан, що існував до відповідної державної реєстрації, шляхом державної реєстрації змін чи набуття таких речових прав, обтяжень речових прав. При цьому дата і час державної реєстрації набуття речових прав, обтяжень речових прав, що були припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації та наявні в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, залишаються незмінними.
Ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).
Так, на підставі оскаржуваного рішення Березівської міської ради Одеській області №190-VІІІ від 28.01.2021 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства на території Березівської міської ради Березівського району Одеської області (кол. Демидівська сільська рада (за межами населеного пункту)», останній протиправно отримав безоплатно у власність земельну ділянку сільськогосподарського призначення, з кадастровим номером 5121281600:01:001:0487 площею 1,6250 га.
На підставі вказаного рішення, відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, встановлено, що державним реєстратором Березівської міської ради Одеської області Степанцовою К.І. прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 56596353 від 12.02.2022 та зареєстровано право власності ОСОБА_2 на вказану земельну ділянку.
Враховуючи, що ОСОБА_2 отримав земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 1,6250 га (кадастровий номер 5121281600:01:001:0487), розташовану на території Березівської міської ради (кол. Демидівська сільська рада Березівського району Одеської області (за межами населеного пункту) на підставі незаконного рішення Березівської міської ради Одеській області №190-VIII від 28.01.2021, державна реєстрація права власності на вказану земельну ділянку підлягає скасуванню з одночасним припиненням права власності на земельну ділянку кадастровий номер: 5121281600:01:001:0487 (реєстраційний номер об`єкта нерухомості 2290052551212) за ОСОБА_2 (РНОКПП: НОМЕР_1 ).
Статтею 152 Земельного кодексу України встановлено, що держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Згідно з ч. ч. 1 і 2 cm. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Положення глави 83 ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Отже права особи, яка вважає себе власником майна, підлягають захисту шляхом задоволення позову до володільця, з використанням правового механізму, установленого статтею 1212 ЦК України, у разі наявності правових відносин речово-правового характеру безпосередньо між власником та володільцем майна.
Аналогічна позиція викладена у постановах Верховного Суду України у справах №№ 313/558/17 від 01.07.2020 та 310/5835/13-ц від 10.06.2020.
Оскільки ОСОБА_2 отримав земельну ділянку площею 1,6250 га, кадастровий номер 51212816000:01:001:0487 для ведення особистого селянського господарства в межах території Демидівської сільської ради Березівського району Одеської області в незаконний спосіб, така підлягає поверненню.
Таким чином, ОСОБА_2 , згідно вимог ст.ст. 16, 1212 ЦК України, зобов`язаний повернути спірну земельну ділянку у власність держави в особі Березівської міської територіальної громади Березівського району Одеської області
Статтею 131-1 Конституції України на прокуратуру покладено функцію представництва інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Відповідно до частини третьої статті 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.
Отже, виключними випадками, за яких прокурор може здійснювати представництво інтересів держави в суді, є порушення або загроза порушення інтересів держави.
Територіальна громада, як власник спірного майна, делегувала Березівській міській раді Одеської області повноваження щодо здійснення права власності від її імені, в її інтересах, виключно у спосіб та у межах повноважень, передбачених законом. Тобто воля держави як власника може виражатися лише в таких діях органу, які відповідають вимогам законодавства та інтересам держави.
Зі змістуст.ст.140,142,143Конституції України,ст.ст.1,2,6,16,60Закону України«Про місцевесамоврядування вУкраїні» вбачається,що державою гарантується належне функціонування місцевого самоврядування, матеріальною основою якого є, у тому числі земля, правомочності власника щодо якої від імені та виключно в інтересах територіальної громади виконує відповідна рада.
Таким чином, здійснення Березівською міською радою Одеської області права власності, зокрема розпорядження землею не у спосіб передбачений законом, не може оцінюватися як вираження волі територіальної громади.
Реагуючи на виявлені порушення Березівська окружна прокуратура, відповідно до вимог ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», звертаючись до суду із позовом самостійно, як позивач, представляє інтереси держави Україна в особі Березівської міської територіальної громади, оскільки в позовній заяві обґрунтовується факт вибуття спірного майна з власності безпосередньо територіальної громади без її волі та на підставі незаконного рішення Березівської міської ради Одеської області, що суперечить принципам регулювання земельних відносин в Україні.
Березівська міська територіальна громада, не є окремою юридичною особою, зареєстрованою відповідно до вимог законодавства, у зв`язку з чим позбавлена можливості самостійно захистити власні інтереси шляхом звернення до суду, а тому прокурор звертається до суду з даним позовом як самостійний позивач, позаяк іншого органу місцевого самоврядування, який би міг здійснити захист інтересів територіальної громади міста Березівка, виходячи із спірних правовідносин, не існує (правовий висновок Верховного Суду від 07.11.2018 у справі № 916/749/17, від 25.09.2020 у справі № 921/341/19).
З часу виникнення порушення було достатньо часу для вжиття заходів, спрямованих на усунення порушень вимог законодавства та захисту інтересів держави. Однак, Березівська міська рада при прийнятті оспорюваного рішення внаслідок допущених порушень розпорядилась земельною ділянкою усупереч норм чинного законодавства, а відтак діяла всупереч інтересам територіальної громади, відповідно, і держави.
Окрім цього, з відповіді Головного управління Держгеокадастру в Одеській області від 22.07.2022 № 10-15-0.36-2033/2-22 вбачається, що враховуючи введення в Україні воєнного стану та постанову Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану», управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління на період воєнного стану не здійснює повноваження щодо проведення планових та позапланових заходів державного контролю. Також, вищевказаним листом повідомлено, що заходів державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання вимог земельного законодавства стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 5121281600:01:001:0487, в тому числі, за додержанням вимог земельного законодавства Березівською міською радою Одеської області, Головним управлінням не здійснювалось.
З метою повернення земельної ділянки у комунальну власність, Березівська окружна прокуратура звернулась до суду з даним позовом в інтересах держави саме в особі Березівської міської територіальної громади та Головного управління Держгеокадастру в Одеській області відповідно до вимог ст. 23 Закону України «Про прокуратуру».
Втручання держави шляхом пред`явлення прокурором цього позову та ухвалення судом відповідного рішення відповідає принципу «пропорційності», який передбачає дотримання справедливої рівноваги (балансу) між інтересами держави (суспільства), пов`язаними із втручанням, та інтересами особи, яка так чи інакше страждає від втручання (рішення ЄСПЛ у справах «Спорронг і Льоннрот проти Швеції» від 23.09.1982 року, «Новоселицький проти України» від 11.03.2003 року, «Федоренко проти України» від 01.06.2006 року).
Задоволення такого позову призведе до відновлення порушених прав та законних інтересів територіальної громади, виходячи з того, що стан збереження земель сільськогосподарського призначення має загальнонаціональне значення.
За встановлених обставин, оцінивши зібрані у справі докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги керівника Березівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Березівської міської територіальної громади Березівського району Одеської області та Головного управління Держгеокадастру в Одеській області обґрунтовані та підлягають задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до ст.141 ЦПК України, із відповідача ОСОБА_2 на користь позивача підлягають стягненню понесені судові витрати по оплаті судового збору в розмірі: 6202,50 грн (за одну вимогу майнового характеру 2481 грн., одну вимогу немайнового характеру 2481 грн. та судовий збір за подання заяви про забезпечення позову 1240,50 грн.) та із відповідача Березівської міської ради слід стягнути судовий збір за одну вимогу немайнового характеру в розмірі 2481 грн. Керуючись ст.ст.12,81,141,263 ЦПК України,
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги керівника Березівської окружної прокуратури Одеської області в інтересах Березівської міської територіальної громади Березівського району Одеської області, Головного управління Держгеокадастру в Одеській області до Березівської міської ради Одеської області ОСОБА_2 про визнання незаконним і скасування рішення міської ради, скасування державної реєстрації права власності та повернення земельної ділянки задовольнити.
Визнати незаконним та скасувати рішення Березівської міської ради Одеської області №190-VІІІ від 28.01.2021, яким затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку з кадастровим номером 5121281600:01:001:0487 площею 1,6250 га, розташовану в межах території колишньої Демидівської сільської ради Березівського району Одеської області.
Скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права власності земельної ділянки за №40532513 від 09.02.2021, з одночасним припиненням права власності на земельну ділянку кадастровий номер: 5121281600:01:001:0487 (реєстраційний номер об`єкта нерухомості 2290052551212) за ОСОБА_2 (РНОКПП: НОМЕР_1 ).
Зобов`язати ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_1 ) повернути у власність держави в особі Березівської міської територіальної громади Березівського району Одеської області земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства з кадастровим номером 5121281600:01:001:0487 площею 1,6250 га, розташовану на території Березівської міської ради (кол. Демидівська сільська рада Березівського району Одеської області (за межами населеного пункту).
Стягнути з ОСОБА_2 судові витрати на користь Одеської обласної прокуратури (№UA808201720343100002000000564 в ДКСУ м.Київ, код банку отримувача 820172 ЄДРПОУ 03528552, код класифікації доходів бюджету 22030101, юридична та поштова адреса 65026 м.Одеса вул.Пушкінська, 3, тел. 7319800) у розмірі 6202 гривень 50 копійок.
Стягнути з Березівської міської ради Одеської області судові витрати на користь Одеської обласної прокуратури (№UA808201720343100002000000564 в ДКСУ м.Київ, код банку отримувача 820172 ЄДРПОУ 03528552, код класифікації доходів бюджету 22030101, юридична та поштова адреса 65026 м.Одеса вул.Пушкінська, 3, тел. 7319800) у розмірі 2481 гривень.
Вжиті судом заходи забезпечення позову продовжують діяти протягом дев`яноста днів з дня набрання вказаним рішенням законної сили.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
На рішення протягом тридцяти днів з дня його проголошення, може бути подана апеляційна скарга до Одеського апеляційного суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Відомості про учасників справи:
Позивач: Березівська окружна прокуратура Одеської області, м. Березівка, Одеської області , вул. Шаховцева, 4, ЄДРПОУ 03528552,р/р UA808201720343100002000000564, ДКСУ м. Київ, МФО 820172.
Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, м. Одеса, вул. Космонавтів, 34, ЄДРПОУ 39765871.
Відповідач 1: ОСОБА_2 , АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , паспорт НОМЕР_2 , виданий Березівським РВ УМВС України в Одеській області.
Відповідач 2: Березівська міська рада (ЄДРПОУ 04056842, м. Березівка, вул. Ген. Плієва 9.
Повний текст судового рішення виготовлено 23.10.2024 року.
Суддя Панчишин А.Ю.
Суд | Березівський районний суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 22.10.2024 |
Оприлюднено | 24.10.2024 |
Номер документу | 122488985 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: спори про припинення права власності на земельну ділянку |
Цивільне
Березівський районний суд Одеської області
Панчишин А. Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні