Постанова
від 08.10.2024 по справі 910/2590/24
ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116 (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"08" жовтня 2024 р. Справа№ 910/2590/24

Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Гончарова С.А.

суддів: Агрикової О.В.

Козир Т.П.

за участю секретаря судового засідання Кузьмінської О.Р.,

за участю представника (-ів) згідно протоколу судового засідання від 08.10.2024

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Транспортно-експедиторська компанія "Вертикаль"

на рішення Господарського суду міста Києва від 16.08.2024

у справі № 910/2590/24(суддя - Плотницька Н.Б)

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Транспортно-експедиторська компанія "Вертикаль"

до Акціонерного товариства "Українська залізниця"

про зобов`язання внести зміни,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Транспортно-експедиторська компанія "Вертикаль" звернулось до Господарського суду міста Києва з позовними вимогами до Акціонерного товариства "Українська залізниця" про зобов`язання внести зміни до особового рахунку позивача № 8141123, шляхом зарахування грошових коштів на нього у розмірі 472 458 грн 00 коп.

Рішенням Господарського суду міста Києва від 16.08.2024 в задоволенні позову відмовлено повністю.

Не погоджуючись з вказаним рішенням, 26.08.2024 (згідно дати звернення до системи "Електронний суд") Товариство з обмеженою відповідальністю "Транспортно-експедиторська компанія "Вертикаль" звернулось до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою на рішення Господарського суду міста Києва від 16.08.2024 у справі № 910/2590/24, в якій просить скасувати рішення Господарського суду міста Києва від 16.08.2024 у справі №910/2590/24 та ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог.

Підставою для скасування рішення суду скаржник зазначив, що потрібно розмежовувати поняття плата за перевезення навантаженого вагону (провізна плата) та плата за використання власного вагону Перевізника в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у вантажному та порожньому рейсах) (В), які є окремими складовими провізних платежів за перевезення вантажу у власному вагоні Перевізника. Також дані плати відрізняються розрахунком їх вартості та підходами, які застосовуються для цього.

Обґрунтовуючи апеляційну скаргу скаржник вказує, що перебір грошових коштів зі сторони Відповідача виник у нарахованій останнім сумі плати за використання власного вагону Перевізника в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у вантажному та порожньому рейсах) (В), а не сумі провізної плати.

Скаржник вказує, що суд першої інстанції помилково застосував пункт 8.1. Збірника тарифів до розрахунку розміру коефіцієнта порожнього пробігу (Кпп), зокрема, за тарифами, що діють на дату приймання вантажу до перевезення, зазначену станцією відправлення», адже дана норма матеріального права не застосовується до порядку розрахунку плати за використання власного вагону Перевізника в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у вантажному та порожньому рейсах) (В) у складі якої знаходиться зазначений коефіцієнт.

Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 27.08.2024, апеляційну скаргу передано на розгляд колегії суддів у складі: головуючий суддя Гончаров С.А., судді Козир Т.П., Агрикова О.В.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 02.09.2024 витребувано у Господарського суду міста Києва матеріали справи № 910/2590/24 та відкладено вирішення питання щодо можливості відкриття, повернення, залишення без руху або відмови у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Транспортно-експедиторська компанія "Вертикаль" на рішення Господарського суду міста Києва від 16.08.2024 у справі № 910/2590/24 до надходження матеріалів справи з Господарського суду міста Києва.

09.09.2024 від Господарського суду міста Києва до Північного апеляційного господарського суду надійшли матеріали справи № 910/2590/24.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 12.09.2024 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Транспортно-експедиторська компанія "Вертикаль" на рішення Господарського суду міста Києва від 16.08.2024 у справі № 910/2590/24. Призначено до розгляду апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Транспортно-експедиторська компанія "Вертикаль" на рішення Господарського суду міста Києва від 16.08.2024 у справі № 910/2590/24. Повідомлено учасників справи, що апеляційна скарга розглядатиметься у судовому засіданні 08.10.2024

03.10.2024 (згідно дати звернення до системи «Електронний суд») від Акціонерного товариства "Українська залізниця" надійшов відзив на апеляційну скаргу, який вмотивовано тим, що у пункті 3.2.1. Договору чітко зазначено, що ставка плати за використання власного вагону Перевізника під час перевезення вантажу (Спл) та коефіцієнт порожнього пробігу (Кпп) є фіксованими величинами, які визначені в Договорі, і застосовуються як самостійні складові формули розрахунку суми плати за використання вагону в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у вантажному та порожньому рейсах) (В), що спростовує твердження Позивача про те, що Коефіцієнт порожнього пробігу (Кпп) є складовою ставки плати за використання власних вагонів Перевізника (Спл).

Відзив вмотивовано тим, що при здійсненні розрахунку плати за використання власного вагону Перевізника при здійснені перевезення вантажу зі станції Попільня до станції Одесапорт (експ.) у складі маршрутного поїзда №010401 (50 вагонів) за накладними №№ 34191064, 3419108, 34191098 відповідно до Протоколу електронних торгів №RCE001- UA-20231214-53639 від 18.12.2023, Відповідачем правомірно застосовані середня швидкість перевезення власного вагону Перевізника (Vср) згідно таблиці 3 Додатку 1-2 до Договору, який діяв станом на дату проведення електронних торгів; ставку плати за використання власних вагонів Перевізника (Спл) у розмірі ціни реалізації лоту, зазначену в Протоколі електронних торгів №RCE001-UA-20231214-53639 та коефіцієнт порожнього пробігу (Кпп), який діяв на дату приймання вантажу до перевезення, зазначену станцією відправлення, а саме станом на 04.01.2024.

03.10.2024 (згідно дати звернення до системи «Електронний суд») від Товариства з обмеженою відповідальністю "Транспортно-експедиторська компанія "Вертикаль" надійшла відповідь на відзив, яка обґрунтована тим, що відповідач помилково ототожнює визначення розміру плати за перевезення навантаженого вагону (провізна плата) та, плати за використання власного вагону Перевізника в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у вантажному та порожньому рейсах) (В), як наслідок, наводить твердження про правомірність застосування у спірних правовідносинах п. 8.1. Збірника тарифів.

Позивач у відповіді на відзив зазначає, що перебір грошових коштів зі сторони Відповідача виник у нарахованій останнім сумі плати за використання власного вагону Перевізника в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у вантажному та порожньому рейсах) (В), а не у сумі плати за перевезення вантажів (провізній платі).

07.10.2024 (згідно дати звернення до системи «Електронний суд») від Акціонерного товариства "Українська залізниця" надійшли заперечення на відповідь на відзив, які вмотивовані тим, що додаток 1-5 до Договору містить докладні умови продажу послуг з використанням вагонів АТ «Укрзалізниця» із застосуванням ЕТС «ProZorro.Продажі», зокрема п. 7.1. цього визначає «плата за використання власних вагонів Перевізника в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у т.ч. при переадресуванні вантажу та у разі використання вагонів після «подвійних операцій», передбачених Правилами користування вагонами), нараховується відповідно до п. 3.2. Договору із застосуванням ставки плати за використання власних вагонів Перевізника (Спл) відповідно до результатів проведених електронних торгів (аукціону) та показника «Середня швидкість перевезення власного вагону Перевізника за одну добу» (км/добу) (Vср) діючого станом на дату проведення електронних торгів (аукціону) згідно з протоколом електронних торгів (аукціону). Тобто, на момент акцепту умов Договору, Позивачу було відомо які саме складові перевізної плати були предметом електронних торгів (аукціону). Більш того, в Позовній заяві та в Апеляційній скарзі позивач сам зазначає, що ані положення Додатку 1-5 до Договору, ані умови проведених електронних торгів (аукціону) не регулюють питання застосування (фіксації) коефіцієнта порожнього пробігу (Кпп), тож, відповідно, дана складова визначається на загальних підставах, за тарифами, що діють на дату приймання вантажу до перевезення, зазначену станцією відправлення, як здійснюються нарахування для всієї решти контрагентів АТ «Укрзалізниця» на підставі Договору та Збірника тарифів.

Відповідач звертає увагу суду, що у пункті 3.2.1. Договору чітко зазначено, що ставка плати за використання власного вагону Перевізника під час перевезення вантажу (Спл) та коефіцієнт порожнього пробігу (Кпп) є фіксованими величинами, які визначені в Договорі, і застосовуються як самостійні складові формули розрахунку суми плати за використання вагону в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у вантажному та порожньому рейсах) (В), що спростовує твердження Позивача про те, що Коефіцієнт порожнього пробігу (Кпп) є складовою ставки плати за використання власних вагонів Перевізника (Спл).

У судове засідання, що відбулось 08.10.2024 з`явились представники позивача та відповідача, надали свої пояснення щодо суті спору та просили задовольнити вимоги викладені в їх процесуальних документах.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, дослідивши докази, заслухавши пояснення представників сторін, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, Північний апеляційний господарський суд встановив наступне.

Як вірно встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, 23.03.2020 Товариство з обмеженою відповідальністю "Транспортно-експедиторська компанія "Вертикаль" (замовник за договором, позивач у справі) шляхом накладення кваліфікованого електронного підпису направило Акціонерному товариству "Українська залізниця" (перевізник за договором, відповідач у справі) заяву № 43133523/2020-001 про прийняття в цілому пропозиції (акцепт) укладення Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом.

24.03.2020 відповідач направив позивачу повідомлення № 99-43133523/2020- 001, яким засвідчив прийняття від позивача заяви про прийняття в цілому пропозиції (акцепт) укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, повідомив про присвоєння позивачу кодів відправника/одержувача 2217 та платника 8141123 з відкриттям особового рахунку 8141123.

Згідно з пунктом 1.1. договору, його предметом є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях експорт, імпорт) у власних вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі - послуги) і проведення розрахунків за ці послуги.

Відповідно до пункту 1.5. договору, останній є публічним договором, за яким перевізник бере на себе обов`язок здійснювати надання послуг, пов`язаних з організацією та здійсненням перевезення вантажів залізничним транспортом загального користування кожному, хто до нього звернеться. Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх замовників, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги.

У відповідно до пункту 9.4. договору, зміни (доповнення) до договору перевізник здійснює шляхом викладення в новій редакції договору в цілому або окремих його частин та їх оприлюднення на веб-сайті http://uz-cargo.com/, з накладенням КЕП. Зміни до договору, в тому числі ставки плати, коефіцієнти та інші умови платежів, вступають в дію через 30 календарних днів від дня їх оприлюднення або пізніше, якщо це вказано в повідомленні про оприлюднення. Зміни до договору, які зменшують розмір провізних платежів, ставок, коефіцієнтів та інших розрахункових величин, також можуть вступати в дію раніше ніж 30 календарних днів від дня їх оприлюднення. Зміни до договору поширюються на всіх осіб, що приєдналися до договору. В окремих випадках, за заявою замовника допускається вступ в дію змін до договору раніше, ніж визначено вище.

Пунктом 9.5. договору передбачено, що останній укладається в електронній формі. У виняткових випадках, обумовлених правовим статусом замовника допускається укладення договору в паперовій формі.

Згідно з пунктом 3.2. договору замовник зобов`язаний сплачувати провізні платежі за перевезення вантажу у власному вагоні перевізника (крім транспортерів перевізника, проїзду бригад супроводження транспортерів та вагонів для проїзду цих бригад), які складаються з:

1) плати за перевезення (провізної плати) навантаженого власного вагону перевізника та інших платежів, які визначаються за тарифом, визначеним у Збірнику тарифів встановленим для власного вагону перевізника;

2) компенсації витрат на перевезення у порожньому стані власного вагону перевізника, яка визначається за тарифною схемою 14 Збірника тарифів за тарифну відстань перевезення вантажу, скориговану на коефіцієнт порожнього пробігу, зазначеного в додатку 1-2 до договору. Якщо тарифна відстань за перевезення власних вагонів Перевізника в порожньому стані перевищуватиме 2190 км, то плата визначається з використанням формул, наведених у пункті 2 розділу IV Збірника тарифів, за фактичну відстань та коефіцієнту, що коригує вартість за операцію руху залежно від відстані перевезення, який має значення у тарифному поясі "від 2091 км до 2190 км". Під час визначення тарифної відстані за перевезення порожніх власних вагонів перевізника неповні кілометри округлюються до повних за загальними правилами математичного округлення. У випадку оформлення відправки вантажу на експорт сплачуються додаткові збори, передбачені пунктами 5, 7 розділу III Збірника тарифів, окремо для завантаженого та порожнього вагонів;

3) плати за використання власного вагону перевізника в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у вантажному та порожньому рейсах).

Пунктом 3.2.1 договору встановлений порядок визначення розміру плати за використання власного вагону перевізника в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у вантажному та порожньому рейсах)

При цьому, згідно порядку визначення розміру плати за використання власного вагону перевізника, що викладений в підпункті 3.2.1. договору - ставка плати за використання власних вагонів перевізника (спл) для відповідного типу, грн/вагон на добу зазначена в додатку 1-2 до договору. Плата нараховується за ставками, що діють на дату приймання вантажу до перевезення.

У грудні місяці 2023 року відповідач оголосив про проведення електронного аукціону (торгів) на умовах англійського аукціону про "Продаж послуг з використання вагонів власності АТ "Укрзалізниця" (1 вагон за 1 добу) 50 вагонів (зерновози). Перевезення мають бути оформлені маршрутним поїздом з обов`язковим зазначенням відмітки №111 "Маршрутний поїзд_____". Навантаження та оформлення документів на перевезення вантажу з 22.12.2023 по 31.01.2024 згідно з графіком оголошень, що знаходиться за посиланням http://uz-cargo.com/auction-archive.html#archive. Період проставлення електронної заявки в АС Месплан з 20.12.2023 по 26.12.2023. Полігон навантаження - УЗ. Полігон вивантаження - без обмежень. Середня швидкість перевезення власного вагону Перевізника за одну добу (км/доба) (Уср) визначається згідно таблиці 3 Додатку 1-2 до Договору, який діє станом на дату проведення електронних торгів. З актуальною інформацією, про використання середніх швидкостей можна ознайомитись за посиланням http://uz-cargo.com/contractcarriage.htmy.

18.12.2023 позивач, на підставі зазначеного оголошення про продаж послуг з використання вагонів (англійський аукціон) грудень 2023 року - січень 2024 року, здійснив попередній розрахунок вартості логістики та прийняв участь у даному аукціоні, за результатами чого став його переможцем з ціною реалізації лота 3 100 грн 00 коп. без ПДВ, що є ставкою плати за використання власних вагонів перевізника (Спл).

19.12.2023 позивач здійснив проставлення електронної заявки на подачу порожніх вагонів під навантаження на станцію Попільня, на підставі якої забезпечив наявність на власному особовому рахунку грошових коштів для здійснення попередньої оплати відповідачу за перевезення вантажу зі станції Попільня до станції Одеса-порт (експ.) з врахуванням всіх платежів, передбачених умовами договору та відповідно до Протоколу електронних торгів № КСЕ001-ІІА-20231214-53639 від 18.12.2023.

20.12.2023 електронна заявка позивача була узгоджена відповідачем, що підтверджується роздруківкою з особового кабінету позивача в програмному забезпеченні АС Месплан.

04.01.2024 Товариство з обмеженою відповідальністю "Транспортно-експедиторська компанія "Вертикаль" зі станції Попільня до станції Одеса-порт (експ.) оформлено "маршрутний поїзд" №010401 (50 вагонів) згідно з протоколом електронного аукціону № RCE001-UA-20231214-53639 від 18.12.2023, що підтверджується залізничними накладними № № 34191064, 3419108, 34191098

Після оформлення вказаних накладних та відправлення вантажу залізницею позивач виявив, що при розрахунку плати за використання власного вагону перевізника в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у вантажному та порожньому рейсах) відповідач здійснив власний розрахунок даної плати та застосував при відправленні вантажу коефіцієнт порожнього пробігу 1,29 тоді як, станом на дату проведення електронних торгів (аукціону) 18.12.2023, але коефіцієнт порожнього пробігу складав 0,91.

За твердженнями позивача, застосувавши коефіцієнт 1,29 до перевезень Позивача згідно накладних № 34191064, № 34191080, № 34191098 від 04.01.2024, відповідач нарахував плату за використання власних вагонів перевізника в процесі надання послуг з перевезення вантажу (у вантажному та порожньому рейсах) у розмірі 31 000 грн 00 коп. без ПДВ за вагон, у той час як при коефіцієнті 0,91 така плата мала б становити 24 800 грн 00 коп. без ПДВ за вагон. За маршрутний поїзд 50 вагонів відповідач списав з особового рахунку позивача грошові кошти у розмірі 1 860 000 грн 00 коп. з ПДВ, що підтверджується Переліком філії "Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень" АТ "Укрзалізниця" № 20240104 від 04.01.2024. Перебір грошових коштів за маршрутний поїзд перебір склав 372 000 грн 00 коп. з ПДВ. Крім того, через зазначене вище застосування відповідачем коефіцієнта порожнього пробігу (Кпи) 1,29, також відбувся перерахунок компенсації витрат на повернення власного порожнього вагона перевізника, через що дані витрати за маршрутний поїзд 50 вагонів збільшилися на 100 458 грн 00 коп. з ПДВ. Таким чином, вищезазначені дії відповідача призвели до перебору грошових коштів з особового рахунку позивача у загальному розмірі 472 458 грн 00 коп. з ПДВ.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що що відповідач неправильно здійснив розрахунок плати за використання власного вагону перевізника в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у вантажному та порожньому рейсах) при перевезенні вантажу зі станції Попільня до станції Одеса-порт (експ.) у складі маршрутного поїзда № 010401 (50 вагонів) за накладними №№ 34191064, 3419108, 34191098, яке здійснювалось відповідно до Протоколу електронних торгів №RCE001-UA-20231214-53639 від 18.12.2023, зокрема застосував ставку плати за використання власного вагону Перевізника (Спл), визначену за результатами проведення електронних торгів №RCE001-UA-20231214-53639, як ціну реалізації лоту; середню швидкість перевезення власного вагону Перевізника (Vср), діючу станом на дату проведення електронних торгів №RCE001-UA-20231214-53639 та коефіцієнт порожнього пробігу (Кпп), діючий станом на дату приймання вантажу до перевезення, а не на дату проведення електронних торгів №RCE001-UA-20231214-53639, у зв`язку з чим просить суд зобов`язати Акціонерне товариство "Українська залізниця" внести зміни до особового рахунку Товариства з обмеженою відповідальністю "Транспортно-експедиторська компанія "Вертикаль" № 8141123 шляхом зарахування грошових коштів на нього у розмірі 472 458 грн 00 коп.

Розглянувши апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Транспортно-експедиторська компанія "Вертикаль", колегія суддів дійшла висновку, що вона не підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Пунктом 1 частини 2 статті 11 Цивільного кодексу України передбачено, що однією з підстав виникнення цивільних прав та обов`язків є договори та інші правочини.

Договір є обов`язковим для виконання сторонами (статті 629 Цивільного кодексу України).

Статтею 526 Цивільного кодексу України встановлено, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Згідно статті 908 Цивільного кодексу України перевезення вантажу здійснюється за договором перевезення. Загальні умови визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Відповідно до статті 909 Цивільного кодексу України та статті 307 Господарського кодексу України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Договір перевезення вантажу укладається в письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням перевізного документа (транспортної накладної, коносамента тощо) відповідно до вимог законодавства. Перевізники зобов`язані забезпечувати вантажовідправників бланками перевізних документів згідно з правилами здійснення відповідних перевезень.

Матеріалами справи підтверджено та не заперечено самими сторонами, що 23.03.2020 між позивачем та відповідачем укладено Договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 43133523/2020-001 шляхом прийняття в цілому пропозиції (акцепту) укласти публічний договір (оферти), що підтверджується повідомленням про укладення договору.

Як вбачається з повідомлення про укладення договору № 99-43133523/2020-001, на виконання пункту 2.3.3. договору для проведення розрахунків і обліку сплачених сум позивачу відкрито особовий рахунок з наданням коду платника№ 8141123 та присвоєно код відправника/одержувача: 2217.

При цьому, код платника використовується для ідентифікації договірних відносин як номер Договору.

Розрахунки за цим договором здійснюються через філію "Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень" АТ "Укрзалізниця" (пункт 4.1. договору).

Пунктом 4.4. договору визначено, що по мірі виконання перевезень та надання послуг, перевізником відображається в особовому рахунку використання замовником коштів за добу для оплати, зокрема, штрафів на підставі відповідних перевізних документів, накопичувальних карток, відомостей плати за користування вагонами (контейнерами), інформаційних повідомлень, тощо.

Відповідно до пункту 4.5. договору щодобово упродовж періоду виконання договору, перевізник надає замовнику переліки перевізних документів в електронному вигляді, які відображають облік коштів, перерахованих та витрачених замовником на виконання договору за звітну добу.

Як встановлено матеріалами справи, на виконання умов договору відповідачем було здійснено перевезення вантажу, що підтверджується наявними в матеріалах справи залізничними накладними № 34191064, № 34191080, № 34191098 від 04.01.2024.

За вищезазначеними накладними відповідачем було списано з особового рахунку позивача грошові кошти у вигляді провізної пати за перевезення в сукупному розмірі 3 924 994 грн 88 коп., що підтверджується наданим згідно пункту 4.5. договору Переліком по особовому рахунку позивача № 20240104 від 04.01.2024 .

Умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству, а також додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань (частина 5 статті 307 Господарського кодексу України).

Порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту, регламентується Статутом залізниць України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №457 від 06.04.1998.

Відповідно до пункту 2 Статуту залізниць України статут визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.

За приписами статті 3 Статуту залізниць України дія Статуту поширюється на перевезення залізничним транспортом вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, у тому числі на перевезення вантажів, навантаження і розвантаження яких відбувається на залізничних під`їзних коліях незалежно від форм власності, які не належать до залізничного транспорту загального користування (далі - залізничні під`їзні колії).

Нормативні документи, що визначають порядок і умови перевезень, користування засобами залізничного транспорту, безпеки руху, охорони праці, громадського порядку, перетину залізничних колій іншими видами транспорту і комунікаціями, пожежної безпеки, санітарні норми та правила на залізничному транспорті, є обов`язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України (статті 5 Статуту залізниць України).

Накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил, і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна на підставі статті 6 Статуту залізниць України є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача.

За приписами пункту 2 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 N 644, перевезення вантажів здійснюється вагонними, дрібними, контейнерними, груповими або маршрутними відправками.

Перевезення вантажів залізницями здійснюються згідно пункту 1.2 Правил планування перевезень вантажів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 09.12.2002 N 873, на підставі договорів про організацію перевезень за місячними планами, за пред`явленням, за окремими замовленнями відправників (вантажовласників або за їх дорученням - експедиторських організацій).

Накладна відповідно до пункту 1.2 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 N 644 (у редакції наказу Міністерства інфраструктури України від 08.06.2011 N 138), зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 24.11.2000 N 863/5084 є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача.

Відповідно до частини 2 статті 180 Господарського кодексу України господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода.

Положеннями пункту 3.2 договору сторони визначили, що замовник зобов`язаний сплачувати провізні платежі за перевезення вантажу у власному вагоні Перевізника (крім транспортерів Перевізника, проїзду бригад супроводження транспортерів та вагонів для проїзду цих бригад), які складаються з:

1) плати за перевезення (провізної плати) навантаженого власного вагону Перевізника та інших платежів, які визначаються за тарифом, визначеним у Збірнику тарифів встановленим для власного вагону перевізника;

2) компенсації витрат на перевезення у порожньому стані власного вагону Перевізника, яка визначається за тарифною схемою 14 Збірника тарифів за тарифну відстань перевезення вантажу, скориговану на коефіцієнт порожнього пробігу, зазначеного в додатку 1-2 до договору. У випадку оформлення відправки вантажу на експорт сплачуються додаткові збори, передбачені пунктами 5, 7 розділу III Збірника тарифів, окремо для завантаженого та порожнього вагонів;

3) плати за використання власного вагону перевізника в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у вантажному та порожньому рейсах) за нормативний термін доставки.

При цьому, згідно порядку визначення розміру плати за використання власного вагону перевізника, що викладений в підпункті 3.2.1. договору - ставка плати за використання власних вагонів перевізника (Спл) для відповідного типу, грн/вагон на добу зазначена в додатку 1-2 до договору. Плата нараховується за ставками, що діють на дату приймання вантажу до перевезення.

Крім цього, на підставі пункту 4.2 договору оплата послуг здійснюється у національній валюті України на умовах попередньої оплати шляхом перерахування коштів на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання перевізника, вказаний у пункті 14.2. договору.

При цьому, згідно частини 2 статті 632 Цивільного кодексу України зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

За умовами пункту 2.1.6.1 договору замовник зобов`язаний самостійно визначати розмір попередньої оплати та періодичність її внесення на підставі діючих тарифів та умов Договору, а також зобов`язаний враховувати обсяг запланованих перевезень, вагонообігу, термін перебування вагону за межами України та інших послу перевізника.

Таким чином, укладаючи договір, позивач добровільно погодився на встановлення особливого порядку здійснення розрахунків, беручи при цьому на себе відповідні зобов`язання.

Згідно статті 61 Статуту залізниць України тарифи на перевезення, збори і штрафи, встановлені відповідно до чинного законодавства, публікуються у Збірниках правил перевезень і тарифів залізничного транспорту.

Відповідно до пункту 8.1 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги (надалі - Збірник тарифів), затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 N 317, плата за перевезення вантажів нараховується при перевезеннях у залізничному сполученні: внутрішніх та експортних (через припортові станції, в тому числі на адресу морських (річкових) портів та терміналів), оформлених накладною внутрішнього сполучення, - за тарифами, що діють на дату приймання вантажу до перевезення, зазначену станцією відправлення.

Згідно пункту 9 Збірника тарифів - плата за користування вагонами (контейнерами) та збори нараховуються за ставками, які діяли в ті дні, коли надавалися послуги.

Відповідно до пунктів 8.1, 9 Збірника тарифів, а також пункту 3.2. договору плата за перевезення вантажів нараховується за тарифами, що діють на дату приймання вантажу до перевезення, зазначену станцією відправлення.

Таким чином, плата за користування вагонами перевізника (Спл) має нараховуватись за ставками, які діяли в ті дні, коли надавались послуги за перевізними документами, що оформлювались на станції відправлення (переадресування), а коефіцієнт на перевезення вантажу має застосовуватись за тарифом, що діяв на дату приймання вантажу відповідною станцією відправлення (переадресування).

Вказане узгоджується з чинним законодавством України, що встановлює правовий режим перевезенням вантажів залізничним транспортом, статтею 632 Цивільного кодексу України та пунктом 3.2. договору перевезення.

Враховуючи викладене, суд апеляційної інстанції відхиляє доводи скаржника у відповідній частині.

Як встановлено матеріалами справи та підтверджено самими сторонами, 30.11.2023 відповідачем оприлюднено зміни до Договору у частині коефіцієнтів порожнього пробігу (таблиця 2 Додатку 1-2 до Договору), які починають діяти з 01.01.2024

Відповідно до пункту 9.4 договору, зміни (доповнення) до договору - перевізник здійснює шляхом викладення в новій редакції Договору в цілому або окремих його частин та їх оприлюднення на веб-сайті http://uz-cargo.com/, з накладенням КЕП.

Якщо замовник не згоден з внесеними перевізником змінами, він має право ініціювати внесення змін до договору в порядку передбаченому пунктом 9.3. договору або з власної ініціативи припинити дію договору у відносинах з ним.

Замовлення та/або отримання послуг та/або їх оплата за договором засвідчує повну згоду замовника з договором та змінами до нього.

Так, згідно додатку 1-2 до договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом "Ставки плати за використання власних вагонів Перевізника (Спл) у вантажному та порожньому рейсах по території України та за межами України" в редакціях, що діяли з 01.01.2024 по 31.01.2024 (включно), ставка Коефіцієнту порожнього пробігу становила 1,29.

Враховуючи викладене колегія суддів вважає, що суд першої інстанції обґрунтовано дійшов висновку, що відповідачем правомірно застосовано ставку Коефіцієнту порожнього пробігу в розмірі, що діяла в ті дні коли надавалась послуга з перевезення за накладними № 34191064, № 34191080, № 34191098 від 04.01.2024 в розмірі 1,29, що діяла згідно редакції додатку 1-2 до договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом "Ставки плати за використання власних вагонів Перевізника (Спл) у вантажному та порожньому рейсах по території України та за межами України" з 01.01.2024, а не 0,91, як зазначає позивач.

При цьому, з огляду на викладене, суд апеляційної інстанції відхиляє доводи скаржника, щодо помилковості застосування пункт 8.1. Збірника тарифів до розрахунку розміру коефіцієнта порожнього пробігу (Кпп), як необґрунтовані.

Таким чином, суд першої інстанції дійшов правомірного та законного висновку, що відповідачем не було допущено порушень умов договору перевезення, Статуту залізниць України та Збірника тарифів при переадресування вагонів за накладними № 34191064, № 34191080, № 34191098 від 04.01.2024, а відтак необхідність внесення відповідних змін до особового рахунку позивача є недоведеною, а позовні вимоги є безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню.

Інші доводи, на які посилалися сторони під час розгляду даної справи, залишені судом без задоволення та не прийняті до уваги, як необґрунтовані та такі, що не спростовують висновків суду щодо задоволення позову.

Відповідно до частини 1 статті 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно з частиною 1 статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до частини 1 статті 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

За приписами частини 1 статті 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів) (ст. 86 Господарського процесуального кодексу України).

Судом враховується, що Європейський суд з прав людини у справі "Проніна проти України" у рішенні від 18.07.2006 та у справі "Трофимчук проти України" у рішенні від 28.10.2010 зазначив, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи. У даній справі апеляційний суд дійшов висновку, що скаржникові було надано вичерпну відповідь на всі істотні питання, що виникають при кваліфікації спірних відносин як у матеріально-правовому, так і у процесуальному сенсах.

Таким чином, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого та правомірного висновку про відмову у задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "Транспортно-експедиторська компанія "Вертикаль" звернулось до Господарського суду міста Києва до Акціонерного товариства "Українська залізниця" про зобов`язання внести зміни до особового рахунку позивача № 8141123, шляхом зарахування грошових коштів на нього у розмірі 472 458,00 грн.

З огляду на викладене, судова колегія приходить до висновку про те, що апеляційна скарга Товариства з обмеженою відповідальністю "Транспортно-експедиторська компанія "Вертикаль" на рішення Господарського суду міста Києва від 16.08.2024 у справі № 910/2590/24 є необґрунтованою та такою, що задоволенню не підлягає.

У зв`язку з відмовою в задоволенні апеляційної скарги, відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати по сплаті судового збору за її подання і розгляд покладаються на скаржника.

Керуючись ст. 2, 129, 269, 270, п. 1 ч. 1 ст. 275, ст. 276, 281 - 282 ГПК України, Північний апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Транспортно-експедиторська компанія "Вертикаль" - залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду міста Києва від 16.08.2024 у справі № 910/2590/24 - залишити без змін.

Судові витрати, за перегляд рішення у суді апеляційної інстанції, покласти на апелянта.

Матеріали справи повернути до Господарського суду міста Києва.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду у порядку, передбаченому ст. 286 - 291 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст складено 21.10.2024

Головуючий суддя С.А. Гончаров

Судді О.В. Агрикова

Т.П. Козир

СудПівнічний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення08.10.2024
Оприлюднено24.10.2024
Номер документу122496760
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування

Судовий реєстр по справі —910/2590/24

Ухвала від 25.11.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Бакуліна С. В.

Ухвала від 11.11.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Бакуліна С. В.

Постанова від 08.10.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Гончаров С.А.

Ухвала від 12.09.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Гончаров С.А.

Ухвала від 02.09.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Гончаров С.А.

Рішення від 16.08.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Плотницька Н.Б.

Ухвала від 11.03.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Плотницька Н.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні