Рішення
від 23.10.2024 по справі 160/20272/24
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 жовтня 2024 рокуСправа №160/20272/24

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Голобутовського Р.З.

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "БАЛІВСЬКА ВИРОБНИЧО-БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

26.07.2024 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "БАЛІВСЬКА ВИРОБНИЧО-БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ" (далі - позивач) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі - відповідач), у якій просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 06.06.2024 про відмову у реєстрації уточнюючої податкової декларації Товариства з обмеженою відповідальністю "БАЛІВСЬКА ВИРОБНИЧО-БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ" з плати за землю (орендна плата) на 2024 рік від 31.05.2024 №9147756447;

- зобов`язати Головне управління ДПС у Дніпропетровській області зареєструвати уточнюючу податкову декларацію Товариства з обмеженою відповідальністю "БАЛІВСЬКА ВИРОБНИЧО-БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ" з плати за землю (орендна плата) на 2024 рік від 31.05.2024 №9147756447.

Позовна заява обґрунтована тим, що 31.05.2024 позивачем за допомогою засобів електронного зв`язку направлено до контролюючого органу уточнюючу податкову декларацію з плати за землю (орендна плата) на 2024 рік (№9147756447 від 31.05.2024). Однак, у відповідь від контролюючого органу було отримано повідомлення про відмову у прийнятті такої декларації, в якій зазначено, що подана уточнююча декларація не визнана податковою звітністю у зв`язку з порушенням товариством вимог п. 48.3 ст. 48 Податкового кодексу України в частині її підписання особами, які відповідають за ведення бухгалтерського обліку (керівник ТОВ "Балівська виробничо-будівельна компанія" (код ЄДРПОУ 43308160) - ОСОБА_1 , головний бухгалтер ТОВ "Балівська виробничо-будівельна компанія" (код ЄДРПОУ 43308160) - ОСОБА_1 ). Так, позивач, посилаючись на п. 48.5.1 ст.48 Податкового кодексу України зазначає, що податкова декларація повинна бути підписана: керівником платника податків або уповноваженою особою, а також особою, яка відповідає за ведення бухгалтерського обліку та подання податкової декларації до контролюючого органу. У разі ведення бухгалтерського обліку та подання податкової декларації безпосередньо керівником платника податку така податкова декларація підписується таким керівником. Враховуючи, що ведення бухгалтерського обліку у позивача здійснюється виключно директором ОСОБА_1 , який є єдиною уповноваженою особою ТОВ, а також те, що протягом всього періоду діяльності позивача уся звітність подавалась за його підписом, то відповідач відмовляючи у прийнятті уточненої декларації діяв протиправно та не у спосіб наданий законодавством, у зв`язку із чим позивач і звернувся до суду із вказаним позовом.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30.07.2024 відкрито провадження у адміністративній справі; справу №160/20272/24 призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін за наявними у справі матеріалами.

14.08.2024 Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області надано відзив на позовну заяву, в якому відповідач позовні вимоги не визнає та просить відмовити у задоволенні позову. В обґрунтування правової позиції зазначає, що ТОВ "БАЛІВСЬКА ВИРОБНИЧО-БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ" 31.05.2024 до Соборної ДПІ Головного управління ДПС у Дніпропетровській області було надано уточнюючу податкову декларацію з плати за землю (орендна плата) на 2024 рік від 31.05.2024 №9147756447. Водночас, відповідачем було вставлена, що така уточнююча податкова декларація була заповнена з порушенням норм ст. 48 ПК України в частині підписання особами, які відповідають за ведення бухгалтерського обліку (керівник ТОВ "Балівська виробничо-будівельна компанія" (код ЄДРПОУ 43308160) - ОСОБА_1 , головний бухгалтер ТОВ "Балівська виробничо-будівельна компанія" (код ЄДРПОУ 43308160) - не зазначено). Згідно реєстраційних даних ITC «Податковий блок», головний бухгалтер ТОВ "Балівська виробничо-будівельна компанія" (код ЄДРПОУ 43308160) - ОСОБА_1 . Отже, у зв`язку з наведеним, уточнююча податкова декларація ТОВ "Балівська виробничо-будівельна компанія" (код ЄДРПОУ 43308160) з плати за землю (орендна плата) на 2024 рік від 31.05.2024 №9147756447 визнана неподатковою, про що листом ГУ ДПС у Дніпропетровській області від 06.06.2024 №41394/6/04-36-04-07-18 повідомлено платника. Крім того, відповідач у своєму відзиві зазначив, що 02.08.2024 до Соборної ДПІ Головного управління ДПС у Дніпропетровській області надано уточнюючу податкову декларацію з плати за землю (орендна плата) на 2024 рік №9218348123, яку заповнено згідно вимог чинного законодавства та показники якої відображені в ІКП по платі за землю (орендній платі) з юридичних осіб (КБК 18010600). Тобто, на сьогодні спір щодо прийняття уточнюючої податкової декларації з плати за землю (орендна плата) на 2024 рік (відображення показників в ІКП по платі за землю (орендній платі) з юридичних осіб відсутній. Тому, з огляду на викладені обставини, ГУ ДПС вважає, що доводи, аргументи та мотиви викладені позивачем у позовній заяві є необґрунтованими та задоволенню не підлягають, а оспорюваний наказ є законним та обґрунтованим.

Так, враховуючи наведене відповідач вважає вчинені ним дії законними, а позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню.

Згідно з ч. ч. 5, 8 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю "БАЛІВСЬКА ВИРОБНИЧО-БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ" (код ЄДРПОУ 43308160) є платником податків, в тому числі й податку з плати за землю (орендна плата), та перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області.

12.04.2024 позивачем засобами електронного зв`язку було заповнено, а 17.04.2024 направлено до відповідача уточнюючу декларацію з плати за землю (орендна плата) на 2024 рік, яка зареєстрована 17.04.2024 під реєстраційним номером №9096554278. Документ підписано шляхом накладення електронного цифрового підпису керівником ОСОБА_1 та ТОВ "БАЛІВСЬКА ВИРОБНИЧО-БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ". Згідно з квитанцією №2 від 17.04.2024, уточнююча податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) подана платником податків, за звітний період 2024 року, реєстраційний номер №9096554278, прийнята.

Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області надіслано ТОВ "БАЛІВСЬКА ВИРОБНИЧО-БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ" лист №29333/6/04-36-04-07-18 від 23.04.2024 та повідомлено про не прийняття декларації, вказано, що податкова декларація складена з порушенням норм статті 48 ПК України, та не вважається податковою декларацією, оскільки в означеній декларації невірно зазначено дату подання звіту.

31.05.2024 позивач повторно засобами електронного зв`язку було заповнено та направлено до відповідача уточнюючу декларацію з плати за землю (орендна плата) на 2024 рік, яка зареєстрована 31.05.2024 під реєстраційним номером 9147756447. Документ підписано шляхом накладення електронного цифрового підпису керівником ОСОБА_1 та ТОВ "БАЛІВСЬКА ВИРОБНИЧО-БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ". Згідно з квитанцією №2 від 31.05.2024, уточнююча податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) подана платником податків, за звітний період 2024 року, реєстраційний номер 9147756447, прийнята.

Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області надіслано ТОВ "БАЛІВСЬКА ВИРОБНИЧО-БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ" лист від 06.06.2024 та повідомлено про не прийняття декларації, вказано, що податкова декларація складена з порушенням норм ст. 48 ПК України в частині її підписання особами, які відповідають за ведення бухгалтерського обліку (керівник ТОВ "Балівська виробничо-будівельна компанія" (код ЄДРПОУ 43308160) - ОСОБА_1 , головний бухгалтер ТОВ "Балівська виробничо-будівельна компанія" (код ЄДРПОУ 43308160) - ОСОБА_1 ). Згідно реєстраційних даних ІТС «Податковий блок», головний бухгалтер ТОВ "Балівська виробничо-будівельна компанія"(код ЄДРПОУ 43308160) - ОСОБА_1 . Таким чином, Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області зазначив, що уточнююча податкова декларація від 31.05.2024 не вважається податковою звітністю.

Вказаний лист від 06.06.2024 було направлено позивачеві засобами поштового зв`язку 11.06.2024 про що свідчить штам відправлення на поштовій кореспонденції.

В подальшому, позивач 19.06.2024 знову засобами електронного зв`язку подав до контролюючого органу уточнюючу декларацію з плати за землю (орендна плата) на 2024 рік, яка зареєстрована 19.06.2024 під реєстраційним номером 9167559809. Документ підписано шляхом накладення електронного цифрового підпису керівником ОСОБА_1 та ТОВ "БАЛІВСЬКА ВИРОБНИЧО-БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ". Згідно з квитанцією №2 від 19.06.2024, уточнююча податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) подана платником податків, за звітний період 2024 року, реєстраційний номер 9167559809, прийнята.

Разом з тим, Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області надіслано ТОВ "БАЛІВСЬКА ВИРОБНИЧО-БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ" лист від 26.06.2024 та повідомлено про не прийняття декларації, вказано, що податкова декларація складена з порушенням норм ст. 48 ПК України в частині її підписання особами, які відповідають за ведення бухгалтерського обліку (керівник ТОВ "Балівська виробничо-будівельна компанія" (код ЄДРПОУ 43308160) - ОСОБА_1 , головний бухгалтер ТОВ "Балівська виробничо-будівельна компанія" (код ЄДРПОУ 43308160) - ОСОБА_1 ). Згідно реєстраційних даних ІТС «Податковий блок», головний бухгалтер ТОВ "Балівська виробничо-будівельна компанія"(код ЄДРПОУ 43308160) - ОСОБА_1 . Таким чином, Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області зазначив, що уточнююча податкова декларація від 31.05.2024 не вважається податковою звітністю.

Вказаний лист від 26.06.2024 було направлено позивачеві засобами поштового зв`язку 28.06.2024 про що свідчить штам відправлення на поштовій кореспонденції.

Водночас, суд дослідивши уточнюючу декларацію з плати за землю (орендна плата) на 2024 рік від 31.05.2024 №9147756447, копія якої міститься в матеріалах справи, така містить всі необхідні реквізити, складена відповідно до ст. 48 ПК України, заповнена графа декларації «керівник», графа «головний бухгалтер (особа, відповідальна за ведення бухгалтерського обліку)» не заповнена.

Отже, у якості підстави неприйняття Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області уточнюючої декларації з плати за землю (орендна плата) за 2024 рік, відповідач вказує на незаповнену графу «головний бухгалтер (особа, відповідальна за ведення бухгалтерського обліку)», вказує, що така є обов`язковою.

Вважаючи рішення відповідача про відмову у реєстрації уточнюючої податкової декларації з плати за землю (орендна плата) на 2024 рік від 31.05.2024 №9147756447 протиправним, позивач звернувся до суду з цією позовною заявою.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Частиною 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, порядок їх адміністрування, права та обов`язки платників, компетенція контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства врегульовано Податковим кодексом України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі ПК України).

Відповідно до підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПК України платники податків зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Згідно абз. 1 п. 46.1 ст. 46 ПК України податкова декларація, розрахунок, звіт (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючим органам у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата грошового зобов`язання, у тому числі податкового зобов`язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов`язку нарахування і сплати податку і збору, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку, а також суми нарахованого єдиного внеску.

Відповідно до абз. 4 п. 46.1 ст. 46 ПК України додатки до податкової декларації є її невід`ємною частиною.

Фінансова звітність або звіт про фінансовий стан (баланс) та звіт про прибутки та збитки та інший сукупний дохід (звіт про фінансові результати), що подаються відповідно до абзаців першого та другого цього пункту, є додатком до податкової декларації з податку на прибуток підприємств (звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, розрахунку частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку) та її невід`ємною частиною (абз.3 п.46.2 ст.46 ПК України).

Форма податкової декларації встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (абз.1 п.46.5 ст.46 ПК України).

Як передбачено пунктами 48.1-48.4 ст. 48 ПК України, податкова декларація складається за формою, затвердженою в порядку, визначеному положеннями пункту 46.5 статті 46 цього Кодексу та чинному на час її подання.

Форма податкової декларації повинна містити необхідні обов`язкові реквізити і відповідати нормам та змісту відповідних податку та збору.

Обов`язкові реквізити - це інформація, яку повинна містити форма податкової декларації та за відсутності якої документ втрачає визначений цим Кодексом статус із настанням передбачених законом юридичних наслідків.

Податкова декларація повинна містити такі обов`язкові реквізити:

тип документа (звітний, уточнюючий, звітний новий);

звітний (податковий) період, за який подається податкова декларація;

звітний (податковий) період, що уточнюється (для уточнюючого розрахунку);

повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові) платника податків згідно з реєстраційними документами;

код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер;

реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті);

місцезнаходження (місце проживання) платника податків;

найменування контролюючого органу, до якого подається звітність;

дата подання звіту (або дата заповнення - залежно від форми);

інформація про додатки, що додаються до податкової декларації та є її невід`ємною частиною;

ініціали, прізвища та реєстраційні номери облікових карток або інші відомості, визначені в абзаці сьомому цього пункту, посадових осіб платника податків;

підписи платника податку - фізичної особи та/або посадових осіб платника податку, визначених цим Кодексом, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).

У окремих випадках, коли це відповідає сутності податку або збору та є необхідним для його адміністрування, форма податкової декларації додатково може містити такі обов`язкові реквізити:

відмітка про звітування за спеціальним режимом;

код виду економічної діяльності (КВЕД);

код органу місцевого самоврядування за КОАТУУ;

індивідуальний податковий номер згідно з даними реєстру платників податку на додану вартість за звітний (податковий) період;

дата та номер рішення про включення неприбуткової організації до Реєстру неприбуткових установ та організацій;

ознака неприбутковості організації;

повне найменування нерезидента;

місцезнаходження нерезидента;

назва та код держави резиденції нерезидента;

код нерезидента, що присвоєно державою, резидентом якої він є.

Відповідно до положень п.48.5 ст.48 ПКУ, податкова декларація повинна бути підписана:

керівником платника податків або уповноваженою особою, а також особою, яка відповідає за ведення бухгалтерського обліку та подання податкової декларації до контролюючого органу. У разі ведення бухгалтерського обліку та подання податкової декларації безпосередньо керівником платника податку така податкова декларація підписується таким керівником;

Достатнім підтвердженням справжності документа податкової звітності є наявність оригіналу підпису уповноваженої особи на документі у паперовій формі або наявність накладеного на електронний документ кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, відповідно до вимогЗакону України"Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги".

фізичною особою - платником податків або його представником;

особою, відповідальною за ведення бухгалтерського обліку та подання податкової декларації згідно із договором про спільну діяльність або угодою про розподіл продукції.

Якщо податкова декларація подається податковими агентами - юридичними особами, вона повинна бути підписана керівником такого агента та особою, яка відповідає за ведення бухгалтерського обліку та подання податкової декларації такого агента, а якщо податковим агентом є платник податків - фізична особа - таким платником податків (п.48.6 ст.48 ПК України).

Податкова звітність, складена з порушенням норм цієї статті, не вважається податковою декларацією, крім випадків, встановлених п. 46.4 ст. 46 цього Кодексу (п. 48.7 ст. 48 ПК України).

Згідно з п. 49.3 ст. 49 ПК України податкова декларація подається за вибором платника податків, якщо інше не передбачено цим Кодексом, в один із таких способів:

а) особисто платником податків або уповноваженою на це особою;

б) надсилається поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення;

в) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».

Єдиною підставою для неприйняття податкової декларації засобами електронного зв`язку в електронній формі є недійсність кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, такого платника податків відповідно до вимогЗакону України "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги", у тому числі у зв`язку із закінченням строку дії відповідного кваліфікованого сертифіката електронного підпису, за умови що така податкова декларація відповідає всім вимогам електронного документа, містить достовірні обов`язкові реквізити та надана у форматі, доступному для її технічної обробки.

Згідно п. 49.4 ПК України платники податків, що належать до великих та середніх підприємств, подаютьподаткові деклараціїконтролюючому органу в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги".

Податкова звітність з податку на додану вартість подається в електронній формі контролюючому органу всіма платниками цього податку з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги".

Фінансова звітність, звіт про фінансовий стан (баланс) та звіт про прибутки та збитки та інший сукупний дохід (звіт про фінансові результати), що подаються згідно з вимогами абзаців першого тадругогоп. 46.2 ст. 46 цього Кодексу, подаються в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги" до контролюючих органів платниками податку на прибуток підприємств та неприбутковими підприємствами, установами, організаціями, які подають податкову звітність в електронній формі.

Відповідно до п. 49.8 ПК України прийняття податкової декларації є обов`язком контролюючого органу. Під час прийняття податкової декларації уповноважена посадова особа контролюючого органу, в якому перебуває на обліку платник податків, зобов`язана перевірити наявність та достовірність заповнення всіх обов`язкових реквізитів, передбачених п.п. 48.3 та 48.4 ст. 48 цього Кодексу. Інші показники, зазначені в податковій декларації платника податків, до її прийняття перевірці не підлягають.

Згідно положень п. 49.9 ст. 49 ПК України, за умови дотримання платником податків вимог цієї статті посадова особа контролюючого органу, в якому перебуває на обліку платник податків, зобов`язана зареєструвати податкову декларацію платника датою її фактичного отримання контролюючим органом.

За умови дотримання вимог, встановлених ст. ст. 48 і 49 цього Кодексу податкова декларація, надана платником, також вважається прийнятою:

за наявності на всіх аркушах, з яких складається податкова декларація та, за бажанням платника податків, на її копії, відмітки (штампу) контролюючого органу, яким отримана податкова декларація, із зазначенням дати її отримання, або квитанції про прийняття податкової декларації у разі її подання засобами електронного зв`язку, або поштового повідомлення з відміткою про вручення контролюючому органу, у разі надсилання податкової декларації поштою;

у разі, якщо контролюючий орган із дотриманням вимог пункту 49.11 цієї статті не надає платнику податків повідомлення про відмову у прийнятті податкової декларації або у випадках, визначених цим пунктом, не надсилає його платнику податків у встановлений цією статтею строк.

Відмова посадової особи контролюючого органу прийняти податкову декларацію з будь-яких причин, не визначених цією статтею, у тому числі висунення будь-яких не визначених цією статтею передумов щодо такого прийняття (включаючи зміну показників такої податкової декларації, зменшення або скасування від`ємного значення об`єктів оподаткування, сум бюджетних відшкодувань, незаконного збільшення податкових зобов`язань тощо) забороняється (п. 49.10 ст. 49 ПК України).

Відповідно до п. 49.11 ст. 49 ПК України у разі подання платником податків до контролюючого органу податкової декларації, заповненої з порушенням вимог п.п. 48.3 та 48.4 ст. 48, а також недотримання вимог абз. 1-3 п. 49.4 ст. 49 цього Кодексу, контролюючий орган зобов`язаний надати такому платнику податків письмове повідомлення про відмову у прийнятті його податкової декларації із зазначенням причин такої відмови:

у разі отримання такої податкової декларації, надісланої поштою або засобами електронного зв`язку, - протягом п`яти робочих днів з дня її отримання;

у разі отримання такої податкової декларації особисто від платника податку або його представника - протягом трьох робочих днів з дня її отримання.

Відповідно до п. 49.12 ст. 49 ПК України у разі отримання відмови контролюючого органу у прийнятті податкової декларації платник податків має право:

подати податкову декларацію та сплатити штраф у разі порушення строку її подання;

оскаржити рішення контролюючого органу у порядку, передбаченому статтею 56 цього Кодексу.

У разі якщо в установленому законодавством порядку буде встановлено факт неправомірної відмови контролюючим органом (посадовою особою) у прийнятті податкової декларації, остання вважається прийнятою у день її фактичного отримання контролюючим органом (п. 49.13 ст. 49 ПК України).

Отже зміст наведених правових норм свідчить про те, що перелік підстав для відмови контролюючого органу від прийняття податкової декларації, закріплений положеннями ст. ст. 48 та 49 ПК України, є вичерпним; неприйняття податкової декларації з інших підстав, не передбачених податковим законодавством, забороняється.

Як встановлено судом, відповідачем не визнано подані позивачем уточнюючі податкові декларації податковою звітністю з підстав визначених у листах, а саме: листом від 06.06.2024 Головне управління ДПС у Дніпропетровській області повідомило про не прийняття декларації оскільки податкова декларація складена з порушенням норм ст. 48 ПК України в частині її підписання особами, які відповідають за ведення бухгалтерського обліку (керівник ТОВ "Балівська виробничо-будівельна компанія" (код ЄДРПОУ 43308160) - ОСОБА_1 , головний бухгалтер ТОВ "Балівська виробничо-будівельна компанія" (код ЄДРПОУ 43308160) - ОСОБА_1 ). Згідно реєстраційних даних ІТС «Податковий блок», головний бухгалтер ТОВ "Балівська виробничо-будівельна компанія" (код ЄДРПОУ 43308160) - ОСОБА_1 .

Водночас, суд дослідивши під час розгляду справи уточнюючу податкову декларацію Товариства з обмеженою відповідальністю "БАЛІВСЬКА ВИРОБНИЧО-БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ" від 31.05.2024 №9147756447 з плати за землю (орендна плата) на 2024 рік, встановив, що вона подана та підписана керівником Товариства з обмеженою відповідальністю "БАЛІВСЬКА ВИРОБНИЧО-БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ" ОСОБА_1 та у відповідних графах містить визначені п. 48.3. ст. 48 ПК України обов`язкові реквізити, які стосуються керівника, а саме: його прізвище, ім`я, по батькові та реєстраційний номер облікової картки платника податків. Крім того, вказана декларація була підписана керівником Товариства з обмеженою відповідальністю "БАЛІВСЬКА ВИРОБНИЧО-БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ" ОСОБА_1 шляхом накладення кваліфікованого електронного підпису та печатки, що підтверджується інформацією про її прийняття, вказаною в квитанції №2. Зазначене свідчить про дотримання вимог підпунктів 48.3. та 48.54 ст. 48 ПК при подачі Товариством з обмеженою відповідальністю "БАЛІВСЬКА ВИРОБНИЧО-БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ" уточнюючої податкової декларації з плати за землю (орендна плата) на 2024 рік.

Водночас, суд зазначає, що в копії уточнюючої податкової декларації Товариства з обмеженою відповідальністю "БАЛІВСЬКА ВИРОБНИЧО-БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ" з плати за землю (орендна плата) на 2024 рік від 31.05.2024 №9147756447 дійсно відсутній підпис, ініціали головного бухгалтера, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта головного бухгалтера.

Однак, суд звертає увагу, що відповідно до п. 48.5 ст. 48 ПК України, податкова декларація повинна бути підписана: керівником платника податків або уповноваженою особою, а також особою, яка відповідає за ведення бухгалтерського обліку та подання податкової декларації до контролюючого органу. У разі ведення бухгалтерського обліку та подання податкової декларації безпосередньо керівником платника податку така податкова декларація підписується таким керівником.

Достатнім підтвердженням справжності документа податкової звітності є наявність оригіналу підпису уповноваженої особи на документі у паперовій формі або наявність накладеного на електронний документ кваліфікованого електронного підпису чи печатки платника податку.

Отже, у разі коли штатним розкладом не передбачено посаду головного бухгалтера, а ведення бухгалтерського обліку та подання податкової декларації здійснюється безпосередньо керівником, для прийняття податкової звітності достатньо відомостей про керівника (уповноважену особу) платника податків та його підпису.

Аналогічного змісту правова позиція викладена у постанові Верховного Суду у від 11.12.2020 у справі №826/25723/15.

При цьому, ГУ ДПС у Дніпропетровській області не доведено та не надано доказів того, що у Товариства з обмеженою відповідальністю "БАЛІВСЬКА ВИРОБНИЧО-БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ" бухгалтерській облік здійснює інша особа, а ніж керівник підприємства.

Разом з тим, суд наголошує, Головне управління ДПС у Дніпропетровській області, яке є суб`єктом владних повноважень та з огляду на положення ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України зобов`язане довести правомірність свого рішення, не надало до суду жодного доказу, який підтверджував би наявність уТовариства з обмеженою відповідальністю "БАЛІВСЬКА ВИРОБНИЧО-БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ" посадової особи, яка перебуває з ним у трудових відносинах та до обов`язків якої належить відповідальність за ведення бухгалтерського обліку та подання податкової звітності.

Враховуючи наведене, суд зазначає, що відсутність у платника податків посадової особи, до обов`язків якої належить відповідальність за ведення бухгалтерського обліку та подання податкової звітності, та ведення бухгалтерського обліку та подання податкової декларації здійснює безпосередньо керівником такого платника податку, виключає необхідність зазначення в податковій декларації таких реквізитів, як ініціали, прізвище та реєстраційний номер особи, відповідальної за ведення бухгалтерського обліку.

Відтак, в спірних правовідносинах ініціали, прізвище та реєстраційний номер особи, відповідальної за ведення бухгалтерського обліку не могли бути зазначені в уточнюючій податковій декларації Товариства з обмеженою відповідальністю "БАЛІВСЬКА ВИРОБНИЧО-БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ" з плати за землю (орендна плата) на 2024 рік, так як ведення бухгалтерського обліку та подання цієї податкової декларації здійснювалось безпосередньо керівником товариства.

В контексті зазначено суд робить висновок, що під час розгляду справи відповідач не надав належних та достовірних доказів, які свідчили б про недотримання Товариством з обмеженою відповідальністю "БАЛІВСЬКА ВИРОБНИЧО-БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ" вимог ст. 48 ПК України в частині зазначення в уточнюючій податковій декларації з плати за землю (орендна плата) на 2024 рік таких реквізитів, як ініціали, прізвище та реєстраційний номер особи, відповідальної за ведення бухгалтерського обліку, а відтак в спірних правовідносинах у відповідача були відсутні законні підстави для відмови позивачу у прийнятті цієї декларації.

З огляду на зазначене суд робить висновок про протиправність відмови Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 06.06.2024 в прийнятті поданої Товариством з обмеженою відповідальністю БАЛІВСЬКА ВИРОБНИЧО-БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ" уточнюючої податкової декларації з плати за землю (орендна плата) на 2024 рік.

Також, суд зазначає, що подані позивачем уточнюючі податкові декларації з плати за землю (орендна плата), якими зменшено податкові зобов`язання, були зареєстровані податковими органами і лише згодом, в порушення положень п. 49.11 ст. 49 ПК України, відповідачем відповідними листами повідомлено платника податків про їх неприйняття з наведених у листах підстав.

Такі дії відповідача суперечать вимогам положень п. 49.11 ст. 49 ПК України, а саме: у разі подання платником податків до контролюючого органу податкової декларації, заповненої з порушенням вимог пунктів 48.3 та 48.4 ст. 48 ПК України, а також недотримання вимог абзаців першого - третього пункту 49.4 ст. 49 цього Кодексу, контролюючий орган зобов`язаний надати такому платнику податків письмове повідомлення про відмову у прийнятті його податкової декларації із зазначенням причин такої відмови: у разі отримання такої податкової декларації, надісланої поштою або засобами електронного зв`язку, - протягом п`яти робочих днів з дня її отримання; у разі отримання такої податкової декларації особисто від платника податку або його представника - протягом трьох робочих днів з дня її отримання.

Відповідно до п. 49.13 ст. 49 ПК України, у разі якщо в установленому законодавством порядку буде встановлено факт неправомірної відмови контролюючим органом (посадовою особою) у прийнятті податкової декларації, остання вважається прийнятою у день її фактичного отримання контролюючим органом.

Наказом Державної податкової служби України №516 від 14.06.2012 затверджено Методичні рекомендації щодо приймання та комп`ютерної обробки податкової звітності платників податків в органах ДПС України.

За змістом п. 3.2 Методичних рекомендацій щодо приймання та комп`ютерної обробки податкової звітності платників податків в органах ДПС України, Методичні рекомендації розроблено з метою впровадження у державних податкових органах єдиної методології ведення та обробки документів податкової звітності платників податків з урахуванням різних способів надходження документів до ОДПС, у тому числі засобами телекомунікаційного зв`язку.

Для забезпечення єдиної методології ведення та обробки документів податкової звітності повинні виконуватись такі процедури:

приймання та реєстрація документів податкової звітності від платників податків;

перенесення інформації з документів податкової звітності на паперових та електронних носіях до електронних баз податкової звітності;

перенесення інформації, наданої платниками податків засобами телекомунікаційного зв`язку, до електронних баз податкової звітності;

проведення автоматизованих перевірок документів податкової звітності, зокрема звірка даних документів податкової звітності з інформацією відповідних реєстрів, переліків тощо, згідно з наданими технічними завданнями;

верифікація даних податкової звітності, наданої на паперових носіях, що переносяться до КОР (картка особового рахунку) платників податків;

підготовка та вивантаження інформації щодо сум визначених платником грошових зобов`язань для подальшого перенесення відповідних показників до КОР платників податків;

відпрацювання реєстрів неімпортованих записів, сформованих за результатами перенесення визначених платниками сум грошових зобов`язань з баз податкової звітності до КОР платників податків;

обробка податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку за ф. № 1ДФ;

обробка податкової звітності (у тому числі поданої в електронному вигляді) та звітності, показники якої не заносяться до КОР (картка особового рахунку) платників податків;

формування та передача реєстрів на основі обробленої податкової звітності незалежно від способу подання податкової звітності;

оформлення і передача для збереження паперових носіїв податкової звітності;

адміністрування системи приймання та комп`ютерної обробки податкової звітності.

Відповідно до п. 4.27.1 Методичних рекомендацій щодо приймання та комп`ютерної обробки податкової звітності платників податків в органах ДПС України, якщо за результатами судового або адміністративного оскарження платником податків дій службової (посадової) особи ОДПС щодо відмови у прийнятті податкової звітності задовольняються вимоги платника податків, то: на підставі рішення суду, що набрало законної сили, або рішення органу ДПС про результати розгляду скарги в електронних базах податкової звітності для відповідної декларації скасовується статус «Не визнано як податкова декларація» та встановлюється діючий статус «Визнано як податкова декларація за рішенням суду» у день отримання підрозділом приймання та обробки податкової звітності рішення суду або рішення органу ДПС з введенням реєстраційних даних підстави (рішення суду або рішення органу ДПС).

На підставі службової записки структурного підрозділу юридичних або фізичних осіб, в якій вказується сума, що підлягає нарахуванню (зменшенню), підрозділ прогнозування, аналізу, обліку та звітності вносить зазначену інформацію до АІС «Облік податків і платежів».

Таким чином, аналіз наведених приписів чинного законодавства свідчить, що визнання контролюючим органом податкових декларацій в якості податкової звітності на підставі рішення суду покладає на такий орган зобов`язання здійснити їх обробку за процедурами, передбаченими п. 3.2 Методичних рекомендацій, з перенесенням результатів такої обробки до картки особового рахунку (КОР) платника податків.

Однак до суду податковим органом не надано документів на підтвердження факту належного виконання контролюючим органом процедур з обробки податкової звітності поданих позивачем уточнених податкових декларацій, в тому числі і №9147756447 від 31.05.2024.

Враховуючи наведені приписи чинного законодавства та встановлені обставини, суд робить висновок про обґрунтованість позовних вимог за даним позовом.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з ч. 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

З огляду на викладене, із заявлених позовних вимог, на підставі системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд робить висновок, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 143 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Згідно ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позову до суду, в розмірі 3028,00 грн, що документально підтверджується квитанцією від 11.07.2024.

Отже, оскільки позовну заяву задоволено, сплачений судовий збір за подання позову до суду в сумі 3028,00 грн підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст. ст. 139, 241-246, 250,262 Кодексу адміністративного судочинства України,

УХВАЛИВ:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "БАЛІВСЬКА ВИРОБНИЧО-БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ" (просп. Дмитра Яворницького, буд. 1А, офіс 713, м. Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ 43308160) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, буд. 17А, м. Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ 44118658) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 06.06.2024 про відмову у реєстрації уточнюючої податкової декларації Товариства з обмеженою відповідальністю "БАЛІВСЬКА ВИРОБНИЧО-БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ" з плати за землю (орендна плата) на 2024 рік від 31.05.2024 №9147756447.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Дніпропетровській області зареєструвати уточнюючу податкову декларацію Товариства з обмеженою відповідальністю "БАЛІВСЬКА ВИРОБНИЧО-БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ" з плати за землю (орендна плата) на 2024 рік від 31.05.2024 №9147756447.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "БАЛІВСЬКА ВИРОБНИЧО-БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ" судові витрати з оплати судового збору у розмірі 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Р.З. Голобутовський

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.10.2024
Оприлюднено25.10.2024
Номер документу122513283
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —160/20272/24

Рішення від 23.10.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні