ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"23" жовтня 2024 р. справа № 300/5589/24
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Боршовського Т.І., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Укрінстал Івано-Франківськ» до Державної податкової служби України та Головного управління ДПС в Івано-Франківській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, -
Стислий виклад позицій сторін. Процесуальні дії суду:
Ткач Мар`ян Богданович в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю «Укрінстал Івано-Франківськ» (далі позивач, ТОВ «Укрінстал Івано-Франківськ») звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області (далі відповідач 1, ГУ ДПС) та Державної податкової служби України (далі відповідач 2, ДПС України), в якому просить суд: визнати протиправними та скасувати рішення Комісії про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних № 10602487/41236351 від 22.02.2024; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування податкову накладну № 70 від 20.12.2023 фактичною датою її подання.
Позовні вимоги мотивовані тим, що рішення про відмову позивачу в реєстрації податкової накладної № 10602487/41236351 від 22.02.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняте безпідставно та всупереч вимогам пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України. Так, представник позивача зазначив, що на вимогу контролюючого органу було надано письмові пояснення щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній № 70 від 20.12.2023, а також копії документів, які підтверджують проведення господарських операцій з поставки товару. За вказаних обставин, в рішенні № 10602487/41236351 від 22.02.2024 про відмову позивачу в реєстрації податкової накладної № 70 від 20.12.2023 безпідставно зазначено про ненадання позивачем вичерпного пакету документів, що підтверджують інформацію, що міститься в податковій накладній, реєстрацію якої зупинено. Так, наданих позивачем пояснень та первинних документів було достатньо для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію вказаної податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. Однак комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Івано-Франківській області безпідставно відмовила в реєстрації податкової накладної № 70 від 20.12.2023. Представник позивача зазначив, що квитанція про зупинення податкової накладної не містила чіткий перелік запитуваних контролюючим органом документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, що виключає для контролюючого органу можливість прийняття негативного для позивача рішення з підстав невиконання ним вимог з приводу надання всіх необхідних документів. Також представник позивача звернув увагу на те, що в рішенні № 10602487/41236351 від 22.02.2024 не зазначено чітких підстав та документів, відсутність яких контролюючий орган вважав підставою для відмови в прийнятті рішення про реєстрацію податкової накладної № 70 від 20.12.2023. За вказаних обставин, представник позивача вважає протиправним рішення № 10602487/41236351 від 22.02.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 70 від 20.12.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Ухвалою суду від 22.07.2024 позовну заяву залишено без руху у зв`язку з невідповідністю вимогам статті 161 Кодексу адміністративного судочинства України та надано строк для усунення недоліків. Позивач у вказаний в ухвалі строк усунув недоліки.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 26.07.2024 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.
07.08.2024 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшов відзив представника відповідачів від 07.08.2024 № 10267/5/09-19-05-02-05 на позовну заяву. У відзиві представник відповідачів зазначив, що ТОВ «Укрінстал Івано-Франківськ» сформувало та подало на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 70 від 20.12.2023, реєстрацію якої було зупинено. Підставою для зупинення реєстрації податкової накладної була відповідність позивача пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій та запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної № 70 від 20.12.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивач направив контролюючому органу пояснення та копії документів, яких виявилося недостатньо для реєстрації податкової накладної. Підставою відмови в реєстрації податкової накладної № 70 від 20.12.2023 було надання копій документів, складених із порушенням законодавства, а саме: відповідно до наданого акту звірки взаєморозрахунків та платіжної інструкції від 20.12.2023 № 218 при складанні податкової накладної порушено пункт 187.1 ст. 187 п. 201.1, 201.7 ст. 201 Податкового кодексу України, оскільки сума отриманих коштів згідно платіжної інструкції не відповідає сумі згідно складеної податкової накладної. За вказаних обставин, комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Івано-Франківській області прийнято рішення № 10602487/41236351 від 22.02.2024 про відмову позивачу в реєстрації податкової накладної № 70 від 20.12.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних. Представник відповідачів вважає, що оспорене рішення є правомірним, оскільки прийняте комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Івано-Франківській області на підставі закону, в межах повноважень та у спосіб, який передбачений діючим податковим законодавством. Просить в задоволенні позову відмовити (а.с. 68-90).
07.08.2024 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшло клопотання представника Головного управління ДПС в Івано-Франківській області від 07.08.2024 № 10268/5/09-19-05-02-05, в якому представник відповідачів просив суд здійснювати розгляд справи № 300/5589/24 в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін (а.с. 65-66).
12.08.2024 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшла відповідь представника позивача від 12.08.2024 на відзив. Так, представник позивача зазначив, що зупинення реєстрації податкової накладної за пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС. В спірному випадку, надіслані позивачу квитанції містять пропозицію щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 91-100).
Ухвалою від 23.10.2024 відмовлено в задоволенні клопотання представника Головного управління ДПС в Івано-Франківській області від 07.08.2024 № 10268/5/09-19-05-02-05 про розгляд справи № 300/5589/24 в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Обставини справи, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.
ТОВ «Укрінстал Івано-Франківськ» зареєстроване 27.03.2017 як суб`єкт підприємницької діяльності, основним видом господарської діяльності якого є: 46.74 - Оптова торгівля залізними виробами, водопровідним і опалювальним устаткуванням і приладдям до нього, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с. 100).
17.04.2023 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Віон Україна» як покупцем з однієї сторони та «Укрінстал Івано-Франківськ» як постачальником укладено Договір поставки № 230417 (далі Договір).
Відповідно до п. 1.1 Договору, Постачальник зобов`язувався поставити та передати у власність Покупцю, а Покупець прийняти та оплатити товари, що пропонуються Постачальником до продажу згідно з умовами цього Договору.
Згідно з пунктом 1.1.1 Договору під товарами у цьому Договорі необхідно розуміти, але не виключно: обладнання, залізні вироби, водопровідне і опалювальне устаткування, матеріали та інструмент для монтажу системи опалення, водопостачання, водовідведення, каналізації.
Пунктом 1.2 Договору найменування, кількість, одиниці виміру, асортимент, ціна товару та інша інформація про товар, яку сторони вважатимуть за потрібне узгодити на кожну поставку, вказують у рахунках-фактурах, які оформлюються Постачальником на підставі замовлення Покупця. Кожен Рахунок-фактура є невід`ємною частиною даного Договору.
Відповідно до пункту 3.1 Договору ціна на товар визначається у рахунках Постачальниках до цього Договору. Згідно з пунктом 3.2 Договору загальна вартість Договору визначається сукупністю усіх поставок за цим Договору визначається сукупністю усіх поставок за цим Договором здійснених на підставі видаткових накладних. Пунктом 4.1 Договору товар поставляється Покупцеві на умовах ExWorks, склад Постачальника відповідно до правил Інкотермс 2010, що розташований за адресою: м. Івано-Франківськ, вул. Йосипа Сліпого, 26, якщо інше не буде погоджено сторонами у товаросупровідних документах. Підписана сторонами видаткова накладна свідчить про виконання Постачальником умов поставки. Відповідно до пункту 4.2 Договору під час замовлення товару Постачальник повідомляє про орієнтовний строк поставки товару. Датою поставки є дата передачі товару Постачальником Покупцю, яка є датою підписання видактової накладної. Сторони можуть додатково підписати акт приймання-передачі товару. Згідно з пунктом 4.3 Договору постачальник надає Покупцеві на товар, що поставляється на підставі рахунку, такі документи: видаткова накладна; інструкція з монтажу та експлуатації товару, у випадках передбачених законодавством України; гарантійний талон, у випадках передбачених законодавством України; інші документи, у випадках передбачених законодавством України. Пунктом 5.1 Договору визначено, що оплата за товар здійснюється Покупцем на умовах 100% передоплати загальної вартості замовленого товару. Поставка товару при цьому здійснюється після надходження всієї суми передоплати. У випадку поставки Постачальником товару за відсутності оплати 100% вартості товару, вважається, що обов`язок оплатити товар наступний для Покупця у день такої поставки товару. Відповідно до пункту 5.2 Договору сторони прийшли до згоди вважати датою проведення розрахунку дату зарахування грошових коштів на поточний рахунок Постачальника. Всі витрати, пов`язані з перерахунками грошових коштів, сплачує покупець за власний рахунок (а.с. 9-10).
На виконання умов Договору ТОВ «Укрінстал Івано-Франківськ» сформувало для Товариства з обмеженою відповідальністю «Віон Україна» рахунок на оплату по замовленню № 2100 від 20.12.2023 на загальну суму з ПДВ 69403,98 грн. (а.с. 11-12).
Товариство з обмеженою відповідальністю «Віон Україна» здійснило оплату за товар згідно Договору на розрахунковий рахунок позивача в сумі 1080000,00 грн., що підтверджується платіжною інструкцією № 218 від 20.12.2023 (а.с. 13).
26.12.2023 між ТОВ «Укрінстал Івано-Франківськ» як постачальником та Товариством з обмеженою відповідальністю «Віон Україна» як покупцем підписано видаткову накладну № 1669 від 26.12.2023 за Договором на товар на загальну суму поставки з ПДВ 69403,98 грн. (а.с. 14-15).
20.12.2023 позивачем як постачальником товарів/послуг складено податкову накладну № 70 від 20.12.2023 на загальну суму товару 69403,98 грн. (57836,65 грн. та ПДВ 11567,33 грн.) (а.с. 19-22).
12.01.2024 реєстрація податкової накладної № 70 від 20.12.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена контролюючим органом відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомлено: показник "D"=9093%, "P"=0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 23).
09.02.2024 позивач надіслав контролюючому органу пояснення та копії документів про підтвердження реальності здійснення операцій за податковою накладною, реєстрацію якої зупинено. Так, позивач надав контролюючому органу такі документи: наказ № 10-К від 29.12.2023 про штатний розпис; платіжну інструкцію № 218 від 20.12.2023; платіжну інструкцію № 1 від 06.09.2023; оборотно-сальдову відомість № 361 від 20.12.2023; договір № 230417 від 17.04.2023; платіжну інструкцію № 7 від 14.11.2023; видаткову накладну № 113378 від 06.09.2023; договір № 170610 від 01.06.2017; видаткову накладну № 124301 від 14.11.2023; виписка ЄДРПОУ від 27.02.2021; рахунок 2100 від 20.12.2023 (а.с. 77).
14.02.2024 Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Івано-Франківській області надіслало позивачу повідомлення № 10553718/41236351 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, згідно якого запропоновано ТОВ «Укрінстал Івано-Франківськ» надати акт звірки взаєморозрахунків із покупцем по договору від 17.04.2023 № 230417 та копію первинного документу, на підставі якого складено податкову накладну (а.с. 27-28).
21.02.2024 позивач надіслав контролюючому органу повідомлення про подання додаткових пояснень та документів, до якого долучив: рахунок 2100 від 20.12.2023; платіжну інструкцію № 218 від 20.12.2023; акт звірки з покупцем (а.с. 78). Додатково позивач в поясненнях зазначив про надання акту звірки взаєморозрахунків з покупцем та платіжне доручення від 20.12.2023, оскільки дебіторська заборгованість у контрагента станом на 20.12.2023 відсутня, відповідно оплата рознесена під аванси, зокрема 69403,98 грн. на рахунок № 2100 від 20.12.2023 (а.с. 29).
Комісією Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення № 10602487/41236351 від 22.02.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 70 від 20.12.2023 (а.с. 31-32).
Підставою для такої відмови контролюючим органом визначено надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, а саме: відповідно до наданого акту звірки взаєморозрахунків та платіжної інструкції від 20.12.2023 № 218 при складанні податкової накладної порушено пункт 187.1 ст. 187 п. 201.1, 201.7 ст. 201 Податкового кодексу України, оскільки сума отриманих коштів згідно платіжної інструкції не відповідає сумі згідно складеної податкової накладної.
Не погоджуючись з рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних при Головному управлінні ДПС в Івано-Франківській області № 10602487/41236351 від 22.02.2024, представник позивача звернувся до суду з цим адміністративним позовом, в якому просить визнати таке рішення протиправними та скасувати. Також позивач просить суд, з метою ефективного захисту порушеного права, зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену позивачем податкову накладну № 70 від 20.12.2023.
Норми права, якими керувався суд, та мотиви їх застосування:
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулює Податковий кодекс України (надалі ПК України).
Статтею 185 ПК України визначено об`єкти оподаткування податком на додану вартість.
Так, відповідно до пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування, серед іншого, є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю (підпункт а); постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу (підпункт б).
Згідно пункту 187.1 статті 187 ПК України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку (підпункт а); дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку (підпункт б).
Відповідно до пункту 188.1 статті 188 ПК України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).
Пунктом 198.1 статті 198 ПК України передбачено, що до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з: придбання або виготовлення товарів та послуг; придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності); отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України; ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу; ввезення товарів та/або необоротних активів на митну територію України.
Згідно пункту 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
В свою чергу, механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України за № 1246 від 29.12.2010 (далі Порядок № 1246).
Так, відповідно до пункту 2 Порядку № 1246, податкова накладна це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 12 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пунктом 13 Порядку № 1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Відповідно до пункту 14 Порядку № 1246 квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття (пункт 15 Порядку № 1246).
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів, визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі Порядок № 1165).
Відповідно до пункту 5 Порядку № 1165 (в редакції, чинній на час прийняття ос порених рішень) платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з пунктом 7 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
При цьому, Критерії ризиковості здійснення операцій визначені в додатку 3 до Порядку № 1165.
Так, пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій передбачено, що обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.
Відповідно до пункту 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Згідно з пунктом 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 № 520, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/34216 (далі Порядок № 520).
Відповідно до пункту 2 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Згідно пункту 3 Порядку № 520 комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Пунктом 4 Порядку № 520 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до пункту 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно з пунктом 6 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Пунктом 11 Порядку № 520 встановлено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Пунктом 13 Порядку № 520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Оцінка аргументів сторін. Висновки суду:
Як встановлено судом зі змісту рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних при Головному управлінні ДПС в Івано-Франківській області № 10602487/41236351 від 22.02.2024, в реєстрації податкової накладної № 70 від 20.12.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних відмовлено з підстави надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, а саме: відповідно до наданого акту звірки взаєморозрахунків та платіжної інструкції від 20.12.2023 № 218 при складанні податкової накладної порушено пункт 187.1 ст. 187 п. 201.1, 201.7 ст. 201 Податкового кодексу України, оскільки сума отриманих коштів згідно платіжної інструкції не відповідає сумі згідно складеної податкової накладної.
ТОВ «Укрінстал Івано-Франківськ» зареєстроване 27.03.2017 як суб`єкт підприємницької діяльності, основним видом господарської діяльності якого є: 46.74 - Оптова торгівля залізними виробами, водопровідним і опалювальним устаткуванням і приладдям до нього. Отже, операції за номенклатурою товарів/послуг в податковій накладній № 70 від 20.12.2023 є в переліку видів основної діяльності позивача.
Доводи представника відповідачів у відзиві на позов про те, що позивачем не подано вичерпного пакету документів до податкової накладної, що зумовило прийняття спірного рішення, відхиляються судом. Так, суд звертає увагу відповідачів на те, що загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його оформлення (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретних обставин за відповідним критерієм оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загальних посилань на певний критерій ризиковості платника податків, без наведення конкретних обставин за яких його застосовано, які документи необхідно надати, призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків на участь в прийнятті рішення, оскільки такий платник не знає, які саме конкретно зауваження є в фіскального органу до операції такого платника, і які документи йому необхідно подати.
Суд переконаний в тому, що платник податків самостійно не повинен здогадуватися чи часом не їх мав на увазі контролюючий орган, коли зупиняв реєстрацію податкових накладних та пропонував надати пояснення та первинні документи в підтвердження відповідних операцій, що є об`єктами оподаткування.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
В квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган не вказав конкретних обставин, які стали підставою для прийняття такого рішення, та переліку документів, які необхідно подати для реєстрації податкової накладної. Тому є незрозумілим твердження відповідачів про неподання платником податків вичерпного пакету документів для реєстрації податкової накладної.
Верховний Суд в постанові від 01.02.2023 в справі № 2240/2900/18 виснував:
…Суд вважає за доцільне наголосити, що прозорість адміністративних процедур є ефективним запобіжником державному свавіллю. Вмотивоване рішення демонструє особі, що вона була почута, дає стороні можливість апелювати проти нього. Лише за умови прийняття обґрунтованого рішення може забезпечуватися належний публічний та, зокрема, судовий контроль за адміністративними актами суб`єкта владних повноважень.
Про дотримання податковим органом вимог обґрунтованості під час прийняття відповідного акта індивідуальної дії свідчитиме належна мотивація його висновку, зокрема зі встановленням обставин, що мають значення для реєстрації податкової накладної, а також за умови посилання на докази, якими такі обставини обґрунтовані, із зазначенням причин їх прийняття чи відхилення.
І навпаки, ненаведення мотивів прийнятих рішень суб`єктивізує акт державного органу і не дає змоги суду встановити дійсні підстави та причини, за яких цей орган дійшов саме таких висновків, надати їм правову оцінку, та встановити законність, обґрунтованість, пропорційність прийнятого рішення.
Оскільки відповідач у рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних зазначив загальну, неконкретизовану та неоднозначну причину відмови у реєстрації податкової накладної, суд першої інстанції дійшов правомірного висновку, що Державна фіскальна служба України прийняла невмотивоване рішення, оскільки його зміст не дає чіткого розуміння обставин, за яких було прийняте негативне для платника податків рішення….
В спірному випадку позивачем надано контролюючому органу копії документів, які передбачені пунктом 5 Порядку № 520.
Так, 09.02.2024 позивач надіслав контролюючому органу пояснення та копії документів про підтвердження реальності здійснення операцій за податковою накладною, реєстрацію якої зупинено (а.с. 24). Позивач долучив документи в підтвердження:
- наявності працівників: наказ № 10-К від 29.12.2023 про штатний розпис;
- відомостей про платника податків: виписка ЄДРПОУ від 27.02.2021;
- придбання в Товариства з обмеженою відповідальністю «Укрінстал» товару: договір поставки № 170610 від 01.06.2017 (а.с. 34-39); видаткову накладну № 113378 від 06.09.2023 (а.с. 40); платіжну інструкцію № 1 від 06.09.2023 (а.с. 41); видаткову накладну № 124301 від 14.11.2023 (а.с. 42); платіжну інструкцію № 7 від 14.11.2023 (а.с. 43).
Також позивач надав контролюючому органу копії первинних документів в підтвердження факту операції, відображеної в податковій накладній № 70 від 20.12.2023: договір поставки № 230417 від 17.04.2023 (а.с. 9-10); рахунок на оплату № 2100 від 20.12.2023 (а.с. 11-12); платіжну інструкцію № 218 від 20.12.2023 (а.с. 13); оборотно-сальдову відомість № 361 за 20.12.2023 з контрагентом - Товариством з обмеженою відповідальністю «Віон Україна», в якій відображено кредит на загальну суму 1080000,00 грн., в яку входить 69403,98 грн. згідно замовлення покупця за № УФ000002100 від 20.12.2023 (а.с. 18).
14.02.2024 Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Івано-Франківській області надіслало позивачу повідомлення № 10553718/41236351 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, згідно якого запропоновано ТОВ «Укрінстал Івано-Франківськ» надати акт звірки взаєморозрахунків із покупцем по договору від 17.04.2023 № 230417 та копію первинного документу, на підставі якого складено податкову накладну (а.с. 27-28).
21.02.2024 позивач надіслав контролюючому органу повідомлення про подання додаткових пояснень та документів, до якого долучив: рахунок 2100 від 20.12.2023; платіжну інструкцію № 218 від 20.12.2023; акт звірки з покупцем (а.с. 78). Додатково позивач в поясненнях зазначив про надання акту звірки взаєморозрахунків з покупцем та платіжне доручення від 20.12.2023, оскільки дебіторська заборгованість у контрагента станом на 20.12.2023 відсутня, відповідно оплата рознесена під аванси, зокрема 69403,98 грн. на рахунок № 2100 від 20.12.2023 (а.с. 29).
Так, в акті звірки взаємних розрахунків за травня 2023 року по грудень 2023 року між ТОВ «Укрінстал Івано-Франківськ» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Віон Україна» в графі кредит міститься сума 69403,98 грн., зарахована на підставі платіжного доручення № 218 від 20.12.2023 (а.с. 16-17).
Щодо доводів представника відповідачів про те, що відповідно до наданого акту звірки взаєморозрахунків та платіжної інструкції від 20.12.2023 № 218 при складанні податкової накладної порушено пункт 187.1 ст. 187 п. 201.1, 201.7 ст. 201 Податкового кодексу України, оскільки сума отриманих коштів згідно платіжної інструкції не відповідає сумі згідно складеної податкової накладної, то суд звертає на безпідставність таких доводів.
Так, в платіжній інструкції від 20.12.2023 № 218 зазначена сума 1080000,00 грн., сплачена Товариством з обмеженою відповідальністю «Віон Україна» на рахунок ТОВ «Укрінстал Івано-Франківськ» на виконання Договору постачання № 230417 від 17.04.2023 (а.с. 13).
Згідно оборотно-сальдової відомості по рахунку 361 за 20.12.2023 вказана сума 1080000,00 грн. складається з десяти платежів, які сплачені Товариством з обмеженою відповідальністю «Віон Україна» на рахунок ТОВ «Укрінстал Івано-Франківськ» за десять окремих замовлень, а саме: УФ000002067 від 18.12.2023 на суму 198700,80 грн.; УФ000002069 від 18.12.2023 на суму 191517,99 грн.; УФ000002070 від 18.12.2023 на суму 108000,60 грн.; УФ000002071 від 18.12.2023 на суму 128176,59 грн.; УФ000002097 від 20.12.2023 на суму 61748,58 грн.; УФ000002118 від 20.12.2023 на суму 25783,68 грн.; УФ000002093 від 20.12.2023 на суму 146475,42 грн.; УФ000002094 від 20.12.2023 на суму 141835,08 грн.; УФ000002100 від 20.12.2023 на суму 69402,98 грн.; УФ000002104 від 20.12.2023 на суму 8357,28 грн. (а.с. 18).
Таким чином, Товариством з обмеженою відповідальністю «Віон Україна» на підставі одного платіжного документу - платіжної інструкції від 20.12.2023 № 218 оплачено десять окремих замовлень на поставку товару від ТОВ «Укрінстал Івано-Франківськ» на загальну суму 1080000,00 грн., серед яких оплата за рахунком на оплату по замовленню № 2100 від 20.12.2023 на суму 69403,98 грн. (а.с. 11-12).
Так, пунктом 5.1 Договору визначено, що оплата за товар здійснюється Покупцем на умовах 100% передоплати загальної вартості замовленого товару, а поставка товару при цьому здійснюється після надходження всієї суми передоплати.
Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України податкові зобов`язання з постачання товарів виникли з першої події, а саме: з дати зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню.
З огляду на те, що відповідно до пункту 5.2 Договору датою проведення розрахунку є дата зарахування грошових коштів на поточний рахунок Постачальника, ТОВ «Укрінстал Івано-Франківськ» 20.12.2023 сформував податкову накладну № 70, тобто в день зарахування грошових коштів за поставку товару на загальну суму 1080000,00 грн., в яку включено також кошти за рахунком на оплату по замовленню № 2100 від 20.12.2023 на суму 69403,98 грн.
Також за даними вказаних вище первинних документів, такі дані співпадають з господарською операцією за результатами якої такі документи складені, та чітко відображають її суть та факт вчинення.
Як наслідок, суд дійшов висновку про підставність складення податкової накладної № 70 від 20.12.2023 за фактом операції з поставки ТОВ «Укрінстал Івано-Франківськ» для Товариства з обмеженою відповідальністю «Віон Україна» товару на суму 69403,98 грн.
Верховний Суд в постановах від 01.12.2022 в справі № 160/20895/21 та від 23.09.2022 в справі № 1.380.2019.005516 виснував, що сама собою наявність або відсутність окремих документів, а також недоліки в їх оформленні, які можуть бути звичайними описками внаслідок халатності працівників, які їх заповнювали, не можуть бути підставою для висновку про відсутність господарських операцій та відмови у формуванні податкового кредиту, якщо з інших даних вбачаються зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі платника у зв`язку з його господарською діяльністю.
Також суд звертає увагу на те, що представник відповідачів не надав суду будь-якої податкової інформації як щодо позивача, так і його контрагентів, про те, що господарські операції, за результатами яких видано податкову накладну № 70 від 20.12.2023, не відбулися. В суду відсутні дані про те, що комісія досліджувала вказані вище обставини щодо недоліків оформлення певних документів, робила відповідні запити та отримувала офіційну інформацію у відповідних компетентних державних органів чи позивача саме щодо вказаних обставин.
Додатково, в розрізі вказаних зауважень, а також решти зауважень відповідачів щодо поданих позивачем первинних документів, суд зазначає про те, що коли контролюючий орган ставить під сумнів дійсність операцій з постачання товарів/послуг, то такі обставини можуть бути встановлені за результатами проведення документальної перевірки, а не під час реєстрації податкової накладної, за умови, коли платником податків подано первині документи, що підтверджують підстави її складення.
Верховний Суд в постанові від 27.04.2023 в справі № 460/8040/20 зазначив:
… 73. При цьому, колегія суддів зауважує, що у межах спірних правовідносин, приймаючи рішення про реєстрацію податкових накладних, контролюючий орган не здійснює повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України.
74. Здійснення моніторингу відповідності ПН/РК критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, що складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
75. Аналогічний висновок викладено у постановах Верховного Суду від 18 липня 2019 року у справі №1740/2004/18, від 21 травня 2019 року у справі №0940/1240/18, від 25 жовтня 2019 року у справі №0340/1834/18, від 12 листопада 2019 року у справі №816/2183/18….
Як встановлено судом ТОВ «Укрінстал Івано-Франківськ» надало контролюючому органу на його вимогу первинні документи в об`ємі, який був розумним та достатнім для реєстрації податкової накладної.
Підсумовуючи, суд вважає, що контролюючим органом не доведено наявності в нього правових підстав для відмови в реєстрації податкової накладної № 70 від 20.12.2023.
На переконання суду в спірному випадку податкова накладна № 70 від 20.12.2023 відповідає вимогам пункту 201.10 статті 201 ПК України, а тому підлягає державній реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
При цьому, згідно статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Такий підхід узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини. Так, у пункті 110 рішення від 23 липня 2002 року у справі Компанія Вестберґа таксі Актіеболаґ та Вуліч проти Швеції Суд визначив, що …адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління.
Головне управління ДПС в Івано-Франківській області не довело суду правомірність рішення про відмову в реєстрації податкової накладної № 70 від 20.12.2023.
Отже, Комісія Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийняла рішення № 10602487/41236351 від 22.02.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 70 від 20.12.2023 безпідставно та необґрунтовано, а тому його потрібно скасувати.
Щодо позову в частині зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складені позивачем податкову накладну № 70 від 20.12.2023, то суд зазначає таке.
Суд пам`ятає, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. Відповідно до положень статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Судом враховано при обранні ефективного способу відновлення порушених відповідачем прав позивача такі норми та практику Європейського суду з прав людини.
Так, відповідно до пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010, якими передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день: 1) прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; 2) набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до Державної податкової служби відповідного рішення суду). У разі надходження до Державної податкової служби рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому, датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду. У першому випадку податкова накладна, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, яке ухвалюється саме Комісією Державної податкової служби. У другому випадку податкова накладна, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної, при цьому датою реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні або день набрання законної сили рішенням суду.
Європейський суд з прав людини у рішенні від 13.01.2011 (остаточне) у справі "Чуйкіна проти України" (Case of Chuykina v. Ukraine) (Заява N28924/04) констатував: "Суд нагадує, що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює "право на суд", в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (див. рішення від 21 лютого 1975 року у справі "Голдер проти Сполученого Королівства" (Golder v. the United Kingdom), пп. 28 - 36, Series A N18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог пункту 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати "вирішення" спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для пункту 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі - провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (див. рішення у справах "Мултіплекс проти Хорватії" (Multiplex v. Croatia), заява N58112/00, п. 45, від 10 липня 2003 року, та "Кутіч проти Хорватії" (Kutic v. Croatia), заява N48778/99, п. 25, ECHR 2002-II)".
Отже, суд дійшов висновку, що зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену позивачем податкову накладну № 70 від 20.12.2023, буде ефективним способом відновлення порушених відповідачем прав позивача, оскільки забезпечить достатні гарантії того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
Підсумовуючи викладене, суд дійшов висновку, що позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Укрінстал Івано-Франківськ» до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області та Державної податкової служби України належить задовольнити повністю.
Щодо розподілу судових витрат у справі:
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
В підтвердження судових витрат у справі позивачем подано платіжну інструкцію № 1 від 25.07.2024 про сплату судового збору в розмірі 2422,40 грн. (а.с. 61).
З огляду на задоволення позову, та враховуючи, що спір виник внаслідок неправильних дій Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, яке прийняло спірне рішення № 10602487/41236351 від 22.02.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 70 від 20.12.2023, позивачу належить присудити за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Івано-Франківській області судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 2422,40 грн.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Івано-Франківській області № 10602487/41236351 від 22.02.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 70 від 20.12.2023.
Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393, Львівська площа, 8, місто Київ, 04053) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «Укрінстал Івано-Франківськ» (код ЄДРПОУ - 41236351, вулиця Йосифа Сліпого, 26, місто Івано-Франківськ, 76002) податкову накладну № 70 від 20.12.2023, датою її подання на реєстрацію.
Cтягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Укрінстал Івано-Франківськ» (код ЄДРПОУ - 41236351, вулиця Йосифа Сліпого, 26, місто Івано-Франківськ, 76002) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ 43968084, вулиця Незалежності, 20, місто Івано-Франківськ, 76018) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2422 (дві тисячі чотириста двадцять дві) гривні 40 копійок.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя /підпис/ Боршовський Т.І.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.10.2024 |
Оприлюднено | 25.10.2024 |
Номер документу | 122514024 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Боршовський Т.І.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Боршовський Т.І.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Боршовський Т.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні