РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
22 жовтня 2024 року м. Рівне№460/8095/24
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді О.Р. Греська, розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи адміністративну справу за позовом
Товариства з обмеженою відповідальністю «Полісся-Будресурс»
доГоловного управління ДПС у Рівненській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинення певних дій,В С Т А Н О В И В:
До Рівненського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Полісся-Будресурс» (далі по тексту позивач) до Головного управління ДПС у Рівненській області та до Державної податкової служби України (далі по тексту відповідачі), в якому позивач просить суд:
визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.03.2024 № 10758043/35658851 щодо податкової накладної № 11 від 31.12.2023; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальність «Полісся-Будресурс» № 11 від 31.12.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання;
визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.03.2024 № 10758044/35658851 щодо податкової накладної № 1 від 30.11.2023; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальність «Полісся-Будресурс» № 1 від 30.11.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання;
визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.03.2024 № 10758045/35658851 щодо податкової накладної №2 від 30.11.2023; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальність «Полісся-Будресурс» № 2 від 30.11.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання;
визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.03.2024 № 10758046/35658851 щодо податкової накладної №7 від 31.10.2023; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальність «Полісся-Будресурс» № 7 від 31.10.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що платником було сформовано та надіслано на реєстрацію в Єдиний реєстр податкових накладних (надалі ЄРПН) податкові накладні. Проте, реєстрація таких податкових накладних зупинена з підстави відповідності пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій та запропоновано надати пояснення та документи, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. Вказує, що надав до комісії регіонального рівня усі належні документи на підтвердження здійснення господарських операцій за податковими накладними, проте комісією прийнято рішення про відмову у їх реєстрації. Позивач вказує, що такі рішення комісії є протиправним та підлягають скасуванню, оскільки платником податків виконано у повному обсязі обов`язок надання документів, а оскаржувані рішення не містять жодних належних обґрунтувань щодо підстав для відмови у реєстрації. Просить задовольнити позов у повному обсязі.
Ухвалою суду від 29.07.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Розгляд справи вирішено провести за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи; відповідачу встановлено строк на подання відзиву на позовну заяву.
Відповідач Головне управління ДПС у Рівненській області подав відзив на позовну заяву, у якому проти позовних вимог заперечує, зазначає, що оскаржувані рішення приймалися комісією та при їх ухваленні брались до уваги доки у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
Відповідач Державна податкова служба України у встановлений судом строк відзив на позов не подав, причини не подання суду не повідомив. У відповідності до вимог статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України суд вважає за можливе розглянути справу за наявними матеріалами.
Ухвалою суду від 18.10.2024 відмовлено у задоволенні заяви про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Відповідно до вимог частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, суд встановив наступне.
Товариства з обмеженою відповідальністю «Полісся-Будресурс» (код ЄДРПОУ 35658851, ТОВ «Полісся-Будресурс»), зареєстроване юридичною особою 24.01.2008 та є платником податків з 25.01.2008; види діяльності за КВЕД: вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний); допоміжна діяльність у рослинництві; надання в оренду сільськогосподарських машин і устатковання; вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів; розведення свиней; прісноводне рибальство; прісноводне рибництво (аквакультура); виробництво цукру; оптова торгівля цукром, шоколадом і кондитерськими виробами.
Так, ТОВ «Полісся-Будресурс» станом на 01.01.2023 використовує на праві оренди земельні частки (паї) у фізичних осіб площею 1010,4197 га та є платником податку на прибуток, що підтверджується формою 20-ОПП.
На праві оренди позивач використовує: нежитлове приміщення загальною площею 1020,9 кв м., для зберігання виробничих запасів власного виробництва; нежитлове приміщення загальною площею 1966,6 кв м., для зберігання виробничих запасів та техніки.
ТОВ «Полісся-Будресурс» отримало ліцензію на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання) за адресою АДРЕСА_1 (реєстраційний) номер 17200414202300042, дата реєстрації 03.02.2023 року.
02.05.2023 між позивачем та ФОП ОСОБА_1 було укладено договір поставки нафтопродуктів № 79/05/2023-НПП.
Отримання дизельного палива підтверджується товарно-транспортною накладною від 04.05.2023 № 04/054-НВШ, видатковою накладною від 04.05.2023 № РН- 0000341, платіжними дорученнями № 663 від 17.05.2023, № 704 від 25.05.2023 та № 661 від 17.05.2023.
З метою здійснення своєї основної діяльності позивачем згідно з договором купівлі продажу № 02/03/23 від 02.03.2023 було придбано сівалку комбіновану начіпну з пристроєм «ВЕСНА», що підтверджується видатковою накладною № 267 від 11.04.2023, товарно-транспортною накладною № Р267від 11.04.2023, актом прийому-передачі майна.
Крім цього, 01.12.2022 підприємством укладено з ОСОБА_2 договір оренди трактора ХТЗ-17221, реєстраційний номер НОМЕР_1 .
Також згідно даних 20-ОПП в позивача наявна бочка та автомобіль КАМАЗ (номерний знак НОМЕР_2 ).
Відповідно до даних звіту 4-сг (про посівні площі сільськогосподарських культур) у 2023 році ТОВ «Полісся-Будресурс» було засіяно буряком цукровим 397,42 га. Згідно звіту 29-сг було зібрано 102 954 ц. буряку.
Насіння цукрових буряків було придбано у ФОП ОСОБА_3 на підставі договору від 29.03.2023 № 29-03/01 з специфікацією.
Також, на підставі договору № 29/31-03-2023 від 31.03.2023 позивачем було придбано насіння цукрового буряку у ТОВ «СВ Грун Юкрейн». Даний факт підтверджується видатковою накладною № 32 від 19.04.2023 та платіжними дорученнями № 1089 від 21.12.2023, № 1266 від 26.04.2024, № 1265 від 26.04.2024, № 1080 від 18.12.2023, № 1074 від 14.12.2023.
Позивачем було укладено договір з ТОВ «Вест Агро 2023» № 04/08/2023 від 04.08.2023 на поставку гербіцидів. На виконання даного договору складно видаткову накладну № 128 від 04.08.2023, оплата за товар здійснена згідно платіжного доручення № 825 від 10.08.2023.
Також, позивачем укладено договір № 1023-ПС-23 від 29.04.2023 з ТОВ «Захід Агробізнес» на поставку гербіцидів. На підставі рахунку на оплату № 4228 від 29.04.2023 здійснена відповідна оплата (платіжне доручення № 1083 від 20.12.2023).
Крім цього, згідно видаткової накладної № 5166 від 18.04.2023 позивач на підставі договору купівлі-продажу та переробки на давальницьких умовах цукрових буряків урожаю 2023 № 137-ЦБ/23 отримав гербіциди від ТОВ «Радехівський цукор».
Внесення гербіцидів підтверджується Актом списання товарів від 31.12.2023 №3.
З матеріалів справи встановлено, що 02.05.2023 між ТОВ «Полісся-Будресурс» та ТОВ «Радехівський цукор» було укладено договір купівлі-продажу та переробки на давальницьких умовах цукрових буряків урожаю 2023 № 137-ЦБ/23, предметом якого є зобов`язання сторін щодо вирощування, складування, зберігання, передачі-приймання, перевезення цукрових буряків урожаю 2023 року, які будуть придбані на умовах купівлі-продажу з метою їх переробки Замовником та/або перероблені Замовником на давальницьких умовах, і проведення Сторонами взаєморозрахунків за результатами таких операцій.
За результатами виконання даного договору сторонами було складено акти виконаних робіт та прийому-передачі сировини й готової продукції № Г00000001, № Г00000042, № Г00000026.
На виконання договору купівлі-продажу та переробки на давальницьких умовах цукрових буряків урожаю 2023 року № 137-ЦБ/23 від 06.04.2023 ТОВ «Полісся-Будресурс» на адресу ТОВ «Радехівський цукор» було виписано та направлено на реєстрацію податкові накладні № 1 від 30.11.2023, № 2 від 30.11.2023, № 11 від 31.12.2023, № 7 від 31.10.2023.
Однак, Головним управлінням ДПС у Рівненській області надіслало позивачу квитанції про те, що документи прийнято, однак реєстрація ПН/РК № 1 від 30.11.2023, № 2 від 30.11.2023, № 11 від 31.12.2023, № 7 від 31.10.2023 в ЄРПН зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України. Підставою зупинки вказано: Обсяг постачання товару/послуг 1212, 1703, 2303, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуг та обсяг його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомлено: показник D=16,5856%(35,7049%, 9,8405%), Рпоточ=0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У зв`язку з зупиненням реєстрації податкових накладних, позивачем були надані письмові пояснення та копії документів на підтвердження надання послуг. Подання вказаних пояснень та документів підтверджується повідомленнями контролюючого органу про їх прийняття та не заперечується відповідачем.
Комісією ГУ ДПС у Рівненській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято повідомлення від 12.03.2024 №10704016/35658851, №10704021/35658851, №10704011/35658851 та №10704014/35658851 про необхідність надання додаткових копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних № 1 від 30.11.2023, № 2 від 30.11.2023, № 11 від 31.12.2023, № 7 від 31.10.2023. В тому числі в графі Додаткова інформація вказано: Відсутні підтверджуючі документи обробітку землі, посіву, збір урожаю (с/г-звіти за 2023р.), транспортування, складські документи, акти приймання-передачі, розрахункові документи банківські виписки, акти звірки, ОСВ 361, 631, 26.
21.03.2024 комісією Головного управління ДПС у Рівненській області з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН прийнято рішення: №10758045/35658851 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 30.11.2023; №10758046/35658851 про відмову в реєстрації податкової накладної №7 від 31.10.2023; №10758043/35658851 про відмову в реєстрації податкової накладної №11 від 31.12.2023; №10758044/35658851 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 30.11.2023.
Як свідчить відповідна позначка на бланку рішень, підставою для відмови у реєстрації ПН/РК в ЄРПН є "ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку".
Вважаючи рішення про відмову в реєстрації податкових накладних протиправним, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.
За правилами п.185.1 ст.185 Податкового кодексу України операції платників податку з постачання товарів та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, є об`єктом оподаткування податком на додану вартість.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, в силу вимог п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до п.200-1.1 ст.200-1 Податкового кодексу України система електронного адміністрування податку на додану вартість забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку: суми податку, що містяться у складених та отриманих податкових накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних; суми податку, сплачені платниками при ввезенні товару на митну територію України; суми поповнення та залишку коштів на рахунках в системі електронного адміністрування податку на додану вартість; суми податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних; інші показники, які згідно з вимогами пункту 34 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення цього Кодексу враховуються під час обрахунку суми податку, обчисленої за формулою, визначеною пунктом 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу.
Платникам податку автоматично відкриваються рахунки в системі електронного адміністрування податку на додану вартість. Розрахунки з бюджетом у системі електронного адміністрування податку на додану вартість здійснюються з цих рахунків, крім випадку, передбаченого абзацом другим пункту 87.1 статті 87 цього Кодексу (пункт 200-1.2 статті 200-1 ПК України).
Відповідно до абз.1 п. 201.1 ст.201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до п.201.10 ст. 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
На виконання вказаних вище норм законодавства, позивачем (за першою подією) складено та надіслано до контролюючого органу (в електронному вигляді) податкові накладні № 1 від 30.11.2023, № 2 від 30.11.2023, № 11 від 31.12.2023, № 7 від 31.10.2023 для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок №1246, в редакції чинній на момент прийняття спірних рішень) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 ПК України; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Аналогічні приписи наведені у п.201.16 ст.201 ПК України, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165, який набрав чинності з 01.02.2020 (далі - Порядок №1165, в редакції чинній на момент зупинення реєстрації податкових накладних).
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з пунктами 6, 7, 10, 11 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Як вже зазначалося судом, реєстрацію податкових накладних № 1 від 30.11.2023, № 2 від 30.11.2023, № 11 від 31.12.2023, № 7 від 31.10.2023 зупинено з тих підстав, що вказані податкові накладні відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
У квитанціях запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.
Оцінюючи наведені в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних № 1 від 30.11.2023, № 2 від 30.11.2023, № 11 від 31.12.2023, № 7 від 31.10.2023 підстави контролюючого органу для такого зупинення, суд враховує таке.
У додатку 3 до Порядку №1165 визначено критерії ризиковості здійснення операцій. Так, відповідно до пункту 1 відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Наведене дає підстави для висновку, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.
Таким чином, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності.
Як встановлено зі змісту квитанцій про зупинення реєстрації складених позивачем податкових накладних, контролюючий орган вказав, що господарська операція платника податків відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Суд зауважує, що зупинення реєстрації ПН/РК за пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов:
1) відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається;
2) обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки;
3) переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Натомість, надіслані позивачу квитанції містять вимогу щодо надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
Водночас, механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216 (далі - Порядок №520).
Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктами 6, 7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до п.11 Порядку №520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Пунктом 13 Порядку №520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Таким чином, рішення про відмову в реєстрації податкової накладної повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної із зазначенням, зокрема, які саме документи не надані платником податків, які були б достатніми для прийняття комісією ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної.
Судом встановлено, що позивачем подано на розгляд комісії контролюючого органу - Головного управління ДПС у Рівненській області всі необхідні документи щодо підтвердження надання послуг контрагенту, на підставі чого ним сформовано податкові накладні № 1 від 30.11.2023, № 2 від 30.11.2023, № 11 від 31.12.2023, № 7 від 31.10.2023, реєстрацію яких зупинено.
Проте, комісією Головного управління ДПС в Рівненській області з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН було прийнято рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.
Поряд з цим, відповідачем як на підставу відмови позивачу у реєстрації податкових накладних не зазначено конкретного переліку документів, які йому необхідно надати для реєстрації спірних податкових накладних.
Як свідчить зміст оспорюваного рішення, підставою для відмови у реєстрації ПН стало "ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку".
Відповідач Головне управління ДПС у Рівненській області стверджує, що форма рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджена Додатком 1 до Порядку № 1165, та контролюючий орган не може винести його у довільній формі. Відповідно до пункту 36 Порядку №1165 секретар комісії контролюючого органу забезпечує оформлення протоколів засідань комісії. Головним управлінням ДПС у Рівненській області до матеріалів справи долучено Витяг з протоколу засідання комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області №44/17-00-18-00-07 від 21.03.2024, та зазначено про не надання платником документів для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Однак матеріали справи свідчать, що позивачем разом з письмовими поясненнями щодо господарської операції для відповідача було надано документи первинного бухгалтерського обліку, яким підтверджується придбання послуг, оренди транспортних засобів, транспортування продукції, поставки насіння та інші. Вказана обставина підтверджується доданими до відзиву скріншотами повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних № 1 від 30.11.2023, № 2 від 30.11.2023, № 11 від 31.12.2023, № 7 від 31.10.2023.
Будь-яких доказів протилежного відповідачем суду не надано та матеріали справи не містять.
Вказані документи складені у повній відповідності до вимог законодавства і саме такими документами супроводжувалось оформлення господарської операції, в рамках якої виписано податкові накладні, що оформлені позивачем до реєстрації в ЄРПН.
Слід зазначити, що у графі Додаткова інформація (зазначити конкретні документи) оскаржуваних рішень - не зазначено також конкретних документів.
Позаяк, Додатком 1 до Порядку №520 (пункт 9) визначено форму Рішення про реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та зазначено, які дані та відомості має містити рішення.
Таким чином, надані позивачем документи та пояснення були цілком достатніми для прийняття Комісією ГУ ДПС в Рівненській області рішення про реєстрацію податкових накладних № 1 від 30.11.2023, № 2 від 30.11.2023, № 11 від 31.12.2023, № 7 від 31.10.2023 в ЄРПН.
Встановлені в ході розгляду обставини справи дають підстави для висновку, що ненаведення відповідачами доводів та ненадання доказів того, що документи, подані позивачем для реєстрації спірних податкових накладних, є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність таких рішень.
При цьому, слід зазначити, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Висновок аналогічного змісту викладено у постановах Верховного Суду від 07.12.2022 у справі №500/2237/20, від 13.12.2023 у справі №500/4191/22 та від 11.04.2024 у справі №500/4244/22.
Щодо тверджень Головного управління ДПС у Рівненській області, що позивачем не надано на його вимогу додаткових документів, то як вже зазначалося судом, позивачем разом з додатковими поясненнями було надано належний пакет документів для реєстрації податкових накладних, а у податкового органу були відсутні підстави для витребування додаткових документів. Суд зазначає, що будь-які сумніви контролюючого органу в правомірності дій позивача під час здійснення ним господарської діяльності є підставою для проведення перевірки у встановленому Податковим кодексом України порядку.
Таким чином, оскаржувані рішення від 21.03.2024 №10758045/35658851 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 30.11.2023; №10758046/35658851 про відмову в реєстрації податкової накладної №7 від 31.10.2023; №10758043/35658851 про відмову в реєстрації податкової накладної №11 від 31.12.2023; №10758044/35658851 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 30.11.2023 є необґрунтованими, протиправними, а тому підлягає скасуванню.
Відповідно до частини третьої статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Суд також зауважує, що рішення суду має бути не тільки законним та обґрунтованим, воно повинно бути ще й ефективним у захисті порушених прав, свобод та інтересів, а тому вважає, що покладання на Державну податкову службу України, як на єдину уповноважену на такі дії особу, обов`язку зареєструвати вказану податкову накладну в ЄРПН, не вважатиметься втручанням у його дискреційні повноваження.
Зазначене також узгоджується з передбаченим п.1 ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод правом особи на доступ до суду, що, зокрема, включає такий аспект, як право на розгляд справи судом із повною юрисдикцією, тобто судом, що має достатні та ефективні повноваження щодо: повторної (після адміністративного органу) оцінки доказів; встановлення обставин, які були підставою для прийняття оскарженого адміністративного рішення; належного поновлення прав особи за результатами розгляду справи по суті (п.70 рішення Європейського суду з прав людини від 28.06.1990 у справі Обермейєр проти Австрії; пунктом 155 рішення Європейського суду з прав людини від 04.03.2014 у справі Гранд Стівенс проти Італії).
Разом з тим, визначаючи дату, якою слід зареєструвати спірну податкову накладну, суд керується вимогами пункту 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 №341), згідно з якими у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому, датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Таким чином, на переконання суду, з метою повного та належного захисту порушеного права позивача та задля недопущення порушення прав контрагента позивача, який на підставі вказаних податкових накладних, має право сформувати податковий кредит, та інших контрагентів по ланцюгу господарських операцій, слід зобов`язати ДПС України зареєструвати податкові накладні № 1 від 30.11.2023, № 2 від 30.11.2023, № 11 від 31.12.2023, № 7 від 31.10.2023 датою їх подання.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 11.06.2019 по справі №826/15949/15, від 17.05.2023 по справі №140/14282/20 та від 18.04.2024 у справі №380/14551/23, які є обов`язковими для врахування судом в силу вимог чаcтини п`ятої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України.
Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з пп.21.1.1 п.21.1 ст.21 Податкового кодексу України посадові особи контролюючих органів зобов`язані дотримуватися Конституції України та діяти виключно у відповідності з цим Кодексом та іншими законами України, іншими нормативними актами.
Відповідно до частин 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачі не виконали процесуального обов`язку доказування своєї позиції та не довели правомірності своєї поведінки та прийнятих рішень у спірних правовідносинах, натомість доводи позивача відповідають обставинам справи та ґрунтуються на нормах матеріального закону.
Оскільки факт наявності у позивача порушеного права знайшов своє підтвердження у ході розгляду справи, то позовні вимоги слід задовольнити повністю.
Враховуючи положення частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України суд стягує на користь позивача понесені ним судові витрати у вигляді судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Рівненській області.
Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Полісся-Будресурс» до Головного управління ДПС у Рівненській області та Державної податкової служби України задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Рівненській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.03.2024 №10758045/35658851 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 30.11.2023, №10758046/35658851 про відмову в реєстрації податкової накладної №7 від 31.10.2023, №10758043/35658851 про відмову в реєстрації податкової накладної №11 від 31.12.2023 та №10758044/35658851 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 30.11.2023.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 1 від 30.11.2023, № 2 від 30.11.2023, № 11 від 31.12.2023, № 7 від 31.10.2023, складені Товариством з обмеженою відповідальністю «Полісся-Будресурс», датою їх подання.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Полісся-Будресурс» судові витрати по сплаті судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Рівненській області в сумі 12112,00 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Учасники справи:
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю «Полісся-Будресурс» (вул. Центральна, буд. 40,с. Пашева,Дубенський р-н, Рівненська обл.,35233. ЄДРПОУ/РНОКПП 35658851)
Відповідач - Головне управління ДПС у Рівненській області (вул. Відінська, буд. 12,м. Рівне,Рівненська обл.,33023. ЄДРПОУ/РНОКПП 44070166) Відповідач - Державна податкова служба України (Львівська площа, буд. 8,м. Київ,04053. ЄДРПОУ/РНОКПП 43005393)
Повний текст рішення складений 22.10.2024.
Суддя Олег ГРЕСЬКО
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.10.2024 |
Оприлюднено | 25.10.2024 |
Номер документу | 122515985 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
О.Р. Гресько
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні