Рішення
від 23.10.2024 по справі 520/22329/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 жовтня 2024 року № 520/22329/24

Харківський окружний адміністративний суд у складі: головуючого - судді Заічко О.В., розглянувши у порядку спрощеного провадження в приміщенні суду в м. Харкові адміністративну справу за позовом Циркунівська сільська рада (вул.Соборна, буд.26, Харківського району, Харківської області, індекс 62441, код ЄДРПОУ 04396685) до Управління Північно-Східного офісу Держаудитслужби (площа Майдан Свободи, буд.5, Держпром, під.4, поверх 10, м.Харків, код ЄДРПОУ 40478572 про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу процедури закупівлі

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до Управління Північно-Східного офісу Держаудитслужби з адміністративним позовом, у якому просить:

-визнати протиправною та скасувати висновок Північно-Східного офісу Держаудитслужби про результати моніторингу процедури закупівлі №UА-2024-05-23-002005-а від 26 липня 2024р.;В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідно до висновку Північно-Східного офісу Держаудитслужби про результати моніторингу процедури закупівлі №UА-2024-05-23-002005-а від 26 липня 2024р. встановлені порушення під час укладання договору про закупівлю без використання електронної системи, чим порушено п.4,п.13,п.п3,5,10 абзацу 3 п.17 Особливостей. Управлінням Північно-Східного офісу Держаудитслужби Циркунівську сільську раду притягнуто до відповідальності. Вважаючи висновок необґрунтованим та таким, що підлягає скасуванню позивач звернувся до суду.

По справі було відкрито спрощене провадження в порядку, передбаченому ст. 263 КАС України та запропоновано відповідачеві надати відзив на позов.

Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження була надіслана сторонам та отримана ними.

Відповідач надав відзив на позов, у якому позовні вимоги не визнав, посилаючись на те, що Північно-Східним офісом Держаудитслужби 15.07.2024р. розпочато моніторинг процедури закупівлі №UА-2024-05-23-002005-а від 26 липня 2024р. на закупівлю товару дизельне паливо, очікуваною вартістю 1653755,00грн. та встановлені порушення під час укладання договору про закупівлю без використання електронної системи, чим порушено п.4,п.13,п.п3,5,10 абзацу 3 п.17 «Особливостей здійснення публічних закупівель товарів робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стануц в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022р. №1178. Управлінням Північно-Східного офісу Держаудитслужби було зобов`язано Циркунівську сільську раду притягнуто до відповідальності.Просить у задоволені позовних вимог відмовити.

Позивач надав відповідь на відзив у якій підтримав свої позовні вимоги та зазначив, що на запит Півнично-східного офісу Держаудитслужби від 17.07.2024р. щодо надання інформації та її документального підтвердження стану виконання сторонами договорних зобов`язань по договору про закупівлю від 16.05.2024р. №20 замовником 22.07.2024р. надано видаткову накладну, платіжну інструкцію та виписку з рахунку на підтвердження факту виконання договору в повному обсязі та Додаткову угоду №1 від 08.07.2024р. по Договору, згідно якої договір діє з моменту підписання до 08.07.2024», однак зазначене не відповідає дійсності, оскільки Циркунівською сільською радою внесено зміни до договору про закупівлю, зобов`язання сторонами за яким виконано в повному обсязі. Вважає оскаржувану вимогу офісу Держаудитслужби безпідставною, а свої позовні вимоги такими що підлягають до задоволення.

Відповідач надав заперечення на відповідь на відзив у якому підтримав викладені у відзові на позовну заяву твердження та зазначив, що у офісу Держаудитслужби не було об`єктивних підстав вважати, що строк дії договору про закупівлю на момент початку моніторингу був закінчений. Просить відмовити в задоволені позовних вимог.

Відповідно до ст. 263 КАС України, суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справи, зокрема, щодо: оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється згідно вимог ст. 229 КАС України.

Дослідивши матеріали справи, суд приходить до наступного висновку.

Наказом Харківської обласної військової адміністрації від 10.05.2024р. за №43-В про проведення обов`язкової евакуації населення з окремих населених пунктів Богодухівського району Харківської області, Чугуївського району Харківської області, та Харківського району Харківської області, яким зобов`язано військови адміністрації зазначених районів провести евакуацію населення.

10.05.2024р. начальником відділу земельних відносин та архитектури Циркунівської сільської ради затверджено обґрунтування закупівлі товару:дизельне паливо нафта і дистиляти за п.п.4ст.13 «Особливостей здійснення публічних закупівель товарів робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стануц в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування».У якому зазначено, що на теперішній час у Циркунівської сільської ради йснує нагальна потреба у придбанні дизельного палива, затверджено розпорядженням начальника Циркунівської сільської військової адміністрації ОСОБА_1 «Про обов`язкову евакуацію населення на території Циркунівської громади Харківського району» від 10.05.2024р. №01-05/760/1. Керуючись пп.4 п.13 Особливостей Циркунівською сільською радою було укладено договір про закупівлю від 16.05.2024р. №20 з ТОВ «ОІЛ КАРТ СЕРВИС» на суму 1 514 700,00грн..

Додатковою угодою №1 від 08.07.2024р. до договору про закупівлю від 16.05.2024Р. №20, між Циркунівською сільською радою та ТОВ «ОІЛ КАРТ СЕРВИС» внесені зміни, зокрема «в зв`язку з поставкою товару та проведенням оплати в повному обсязі «Замовник» та «Постачальник» дійшли згоди внести зміни в наступній редакції: №10.1 Договір набуває чинності з моменту підписання Договору та діє до 08.07.2024р., всі інші умови Договору залишаються без змін.

26.07.2024р. в електронній системі закупівель було оприлюднено висновок Північно-Східного офісу Держаудитслужби про результати моніторингу процедури закупівлі №UА-2024-05-23-002005-а від 26 липня 2024р., яким встановлені порушення під час укладання договору про закупівлю без використання електронної системи, чим порушено п.4,п.13,п.п3,5,10 абзацу 3 п.17 «Особливостей здійснення публічних закупівель товарів робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стануц в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування». Управлінням Північно-Східного офісу Держаудитслужби Циркунівську сільську раду притягнуто до відповідальності. Вважаючи висновок необґрунтованим та таким, що підлягає скасуванню позивач звернувся до суду.

Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходив із наступного.

Частиною другою ст.19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі статтею 5 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні", Контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України "Про публічні закупівлі", а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.

Порядок та підстави проведення органом державного фінансового контролю перевірок закупівель встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Перевірка закупівель у замовників проводиться за місцезнаходженням юридичної особи, що перевіряється, чи за місцем розташування об`єкта права власності, щодо якого проводиться перевірка, і полягає у документальному та фактичному аналізі дотримання замовником законодавства про закупівлі. Результати перевірки закупівель викладаються в акті перевірки закупівель.

Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю.

За змістом статті 8 Закону України "Про публічні закупівлі" (далі - Закон № 922-VIII) моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю).Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.Моніторинг процедур закупівель здійснюється також щодо процедур закупівель, особливості яких передбачені у законах, що визначені у частинах восьмій та дев`ятій статті 3 цього Закону.

Відповідно до пункту 1 Положення про Східний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Держаудитслужби від 02 червня 2016 року №23, Східний офіс Держаудитслужби (далі - Офіс) підпорядковується Держаудитслужбі та є її міжрегіональним територіальним органом.

Частиною 3-7 Р. Х Закону № 922-VIII встановлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.

Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (далі - Особливості № 1178).

Відповідно до п.1 Особливостей № 1178, ці особливості встановлюють порядок та умови здійснення публічних закупівель (далі - закупівлі) товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі" (далі - замовники), із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.

Згідно з п.3 Особливостей № 1178, замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.

Приписами п. 4 Особливостей №1178, встановлено, що у разі виконання сторонами договору про закупівлю, укладеного відповідно до пункту 10 цих особливостей, або закінчення строку дії такого договору про закупівлю за умови його виконання сторонами, або його розірвання замовник обов`язково оприлюднює звіт про виконання договору про закупівлю у строки, визначені пунктом 12 частини першої статті 10 Закону.

Відповідно до п. 5 Особливостей №1178, забороняється придбання замовниками товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги/використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначеної цими особливостями, та укладення договорів про закупівлю, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги/використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначеної цими особливостями (крім випадків, передбачених пунктами 9 і 13 цих особливостей).

Пунктом 9 Особливостей № 1178 передбачено, що публічні закупівлі товарів, робіт і послуг для задоволення нагальних потреб функціонування держави в умовах воєнного стану відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 2 березня 2022 р. № 185 "Деякі питання здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для задоволення нагальних потреб функціонування держави в умовах воєнного стану" (Офіційний вісник України, 2022 р., №25, ст.1267) здійснюються замовниками без застосування процедур закупівель/спрощених закупівель, визначених Законом та цими особливостями.

Публічні закупівлі товарів, робіт і послуг для забезпечення виконання завдань, покладених на Державне управління справами, в умовах правового режиму воєнного стану за рахунок коштів резервного фонду Державного бюджету України розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів здійснюються без застосування процедур закупівель/спрощених закупівель, визначених Законом та цими особливостями.

Публічні закупівлі товарів, робіт і послуг для ліквідації наслідків бойових дій в умовах воєнного стану відповідно до актів Кабінету Міністрів України про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету на зазначені цілі здійснюються підприємствами оборонно-промислового комплексу, визначеними відповідними актами Кабінету Міністрів України, без застосування процедур закупівель/спрощених закупівель, визначених Законом та цими особливостями, у разі неможливості дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником. Під час здійснення публічних закупівель, передбачених цим пунктом, без використання електронної системи закупівель замовники повинні відповідно до Закону дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель, зокрема максимальної економії, ефективності, запобігання корупційним діям і зловживанням, та за результатами їх здійснення за умови, що вартість закупівлі становить або перевищує 50 тис. гривень, оприлюднювати в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до пункту 3-8 розділу X "Прикінцеві та перехідні положення" Закону, а також обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до цього пункту. Обґрунтування у вигляді розпорядчого рішення замовника або іншого документа готується уповноваженою особою або іншою службовою (посадовою) особою замовника та погоджується (затверджується) керівником замовника або іншою особою, визначеною керівником замовника.

Звіт про виконання договору про закупівлю, укладений відповідно до цього пункту, не оприлюднюється замовником в електронній системі закупівель.

Пунктом 13 Особливостей № 1178, визначено, що придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли:

1) інформація, що повинна бути оприлюднена в оголошенні про проведення відкритих торгів та/або в тендерній документації, належить до інформації з обмеженим доступом або коли її розголошення під час дії правового режиму воєнного стану може нести загрозу національній безпеці та/або громадській безпеці і порядку, та/або безпеці об`єктів енергетичної чи газової інфраструктури, та/або об`єктів електроенергетики, та/або об`єктів розробки чи видобування вуглеводнів, за наявності відповідного обґрунтування;

2) замовник або його відокремлений підрозділ, що здійснює закупівлю згідно з абзацом другим пункту 15 цих особливостей, перебуває на території активних бойових дій, які не були завершені на дату укладення договору про закупівлю;

3) замовник не може дотриматися строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, що повинно бути документально підтверджено замовником, якщо публічні закупівлі товарів, робіт і послуг здійснюються для: проведення заходів із мобілізації та цивільного захисту; будівництва, облаштування місць проживання внутрішньо переміщених та евакуйованих осіб; будівництва, поточного ремонту, облаштування захисних споруд цивільного захисту, в тому числі споруд подвійного призначення, найпростіших укриттів; підготовки до проведення опалювального сезону (крім закупівлі енергоносіїв);

4) існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв`язку з виникненням об`єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником;

З цього приводу слід зазначити, що здійснення даної закупівлі відбулося згідно підпункту 4 пункту 13 Особливостей, у редакції, що діяла на дату укладання договору, а саме: придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв`язку з виникненням об`єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником.

Умовами підпункту 4 пункту 13 Особливостей, у редакції, що діяла на дату укладання договору, не визначено чіткий перелік документів щодо документального підтвердження Замовником існування нагальної потреби, а також не передбачено надання саме тих документів, які зазначені у запитах Держаудитслужби в рамках моніторингу процедури закупівлі, оскільки закупівлі згідно пункту 13 Особливостей здійснюються шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів.

З даного приводу позивачем надавалися пояснення у відповідях на запити, у яких зазначалось, що Циркунівською сільською радою 11 травня 2024р. в електронній системі закупівель були оголошені відкрити торги щодо закупівлі товару дизельне паливо, код ДК 021:2015; 09130000-9- Нафта і дистилятори, з очікуваною вартістю 1653755,0грн., розміщено посилання htths://prozorro.gov.ua/tender/ UA-2024-05-11-000325-а(протокол про затвердження тандерної документації від 10.05.2024р.)

В свою чергу, державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі (частина 2 статті 2 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» (далі - Закон № 2939-ХІІ).

Порядок та підстави проведення органом державного фінансового контролю перевірок закупівель встановлюється Кабінетом Міністрів України (частина 2 статті 5 Закону № 2939-ХІІ).

Перевірка закупівель у замовників проводиться за місцезнаходженням юридичної особи, що перевіряється, чи за місцем розташування об`єкта права власності, щодо якого проводиться перевірка, і полягає у документальному та фактичному аналізі дотримання замовником законодавства про закупівлі. Результати перевірки закупівель викладаються в акті перевірки закупівель (частина статті 5 Закону №2939-ХІІ).

Основним документом, який регламентує цей захід державного фінансового контролю є Порядок проведення перевірок закупівель Державною аудиторською службою, її міжрегіональними територіальними органами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013. № 631 (далі - Порядок).

Відповідно до абзацу першого підпункту 1 пункту 4 розділу «Організація і проведення перевірок закупівель» Порядку перевірки закупівель проводяться за письмовим рішенням керівника органу державного фінансового контролю або його заступника за наявності однієї з таких підстав: виникнення потреби у документальній та фактичній перевірці питань, які не можуть бути перевірені під час моніторингу процедури закупівлі, а саме: укладення договору (договорів) до/без проведення процедур закупівель/спрощених закупівель відповідно до вимог законодавства.

Згідно з пунктом 5 Особливостей, у редакції, що діяла на дату укладання договору, забороняється придбання замовниками товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги/використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначеної цими особливостями, та укладення договорів про закупівлю, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги/використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначеної цими Особливостями (крім випадків, передбачених пунктами 9 і 13 цих Особливостей).

Однак згідно вимог пункту 13 Особливостей, у редакції, що діяла на дату укладання договору, за результатами закупівлі, здійсненої відповідно до цього пункту, замовники оприлюднюють в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до пункту 3-8 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №922-VIII.

Враховуючи вищевикладене суд вважає, що позивачем протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запитів Держаудитслужби про надання пояснень щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, було надано відповідні пояснення (інформацію, документи) через електронну систему закупівель у відповідності до вимог абзацу першого частини п`ятої статті 8 Закону №922-VIII, а доводи відповідача про те, що позивачем порушено вимоги абзацу першого частини п`ятої статті 8 Закону №922-VIII не знайшли свого підтвердження, а тому є безпідставними та протиправними.

Щодо порушення позивачем вимог пункту 3 частини першої статті 5 Закону №922-VIII суд зазначає наступне.

Відповідно до пункту 3 Особливостей замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих Особливостей.

В частині першій статті 5 Закону №922-VIII зазначається, що закупівлі здійснюються за такими принципами: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія, ефективність та пропорційність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників та рівне ставлення до них; об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживання.

В оскаржуваному висновку від 26.07.2024р. Держаудитслужба вказується, у графі 2 про наявність або відсутність порушень законодавства зазначено:-«за результатами аналізу питання наявності підстав для укладення договору про закупівлю без використання електронної системи встановленого порушення п.п.4п.13 п.3,5,10 абз.3 п.17Особливостей. За результатами аналізу витання визначення предмету закупівлі , відображення закупівлі у річному плані , оприлюднення інформації закупівлі відображення закупівлі у річному плані , оприлюднення інформації про закупівлю відповідності укладеного донговору вимогам законодавства: повноти та своєчасності надання інформації та документів у випадках передбачених Законом порушень не встановлено.»

У графі 3 зазначеного висновку зобов`язання щодо усінення порушення законодавства у сфері публічних закупівель(у разі наявності таких порушень) зазначено:- «з огляду на встановлене порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись ст.5 та 10Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», ст..8 Закону України «Про публічні закупівлі» Північно-східний офіс Держаудитслужби зобов`язує здійснити заходи направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущені порушення, то протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких умов.

Враховуючи наведене, суд зауважує, що Особливостями хоч і не надано окремого визначення договору про закупівлю, але, натомість, в п. 17 Особливостей зазначено: «Договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин третьої - п`ятої, сьомої та восьмої статті 41 Закону, та цих Особливостей».

З даного формулювання, наведеного в Особливостях, випливає, що договорами про закупівлю за Особливостями є договори, які уклали сторонни:

за результатами відкритих торгів з особливостями,

за результатами використання електронного каталогу шляхом проведення запиту ціни пропозиції у випадку закупівлі товару вартістю більше 100 тис. грн;

у випадку укладання «прямих угод» без використання системи Прозорро в порядку застосування виключень, передбачених п. 13 Особливостей.

У п. 13 Особливостей передбачено винятки, коли замовник не проводить процедуру відкритих торгів або не використовує електронний каталог Прозоро Маркет.

За Особливостями договір, укладений в порядку застосування винятків згідно з п 13 та договір, укладений за результатами закупівлі електронного каталогу (шляхом використання запиту ціни пропозиції у разі закупівлі товару вартістю більше 100 тис. грн) вважається договором про закупівлю в розумінні Закону про закупівлю й на нього поширюються всі вимоги і обмеження передбачені для договорів про закупівлю:

істотні умови такого договору можуть змінюватись лише в випадках передбачених пунктом 19 Особливостей;

-сам договір має містити перелік таких підстав для зміни договору та порядок їх застосування;

-на такі договори поширюються вимоги щодо обов`язку оприлюднення повідомлень про внесення змін до договору та звітів про виконання договору.

Частиною 1 статті 638 ЦКУ визначено, що договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору.Тож, укладаючи проєкт договору про закупівлю, замовник має переконатися, що він містить усі істотні умови договору, притаманні саме цьому виду договору.

Постановою Кабміну від 17.02.2023 № 157 було внесено низку змін до Особливостей, зокрема обмежено можливості для замовників безумовно укладати прямі договори, вартість яких перевищує порогові межі, але одночасно дещо розширено перелік випадків, коли замовник може укласти прямий договір, дотримуючись певних умов.

Пунктом 13 Особливостей надається перелік випадків, коли у замовника наявні підстави для придбання товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис грн, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис грн, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн грн шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару. А саме передбачені наступні випадки коли інформація, що повинна бути оприлюднена в оголошенні про проведення відкритих торгів та/або в тендерній документації, належить до інформації з обмеженим доступом або коли її розголошення під час дії правового режиму воєнного стану може нести загрозу національній безпеці та/або громадській безпеці і порядку, та/або безпеці об`єктів енергетичної чи газової інфраструктури та/або об`єктів електроенергетики, та/або об`єктів розробки чи видобування вуглеводнів, за наявності відповідного обґрунтування. Отже, інформація, що має бути оприлюднена в процесі проведення відкритих торгів є такою, що розміщення її в загальному доступі може нести ту чи іншу загрозу. Якщо до внесення змін замовник на власний розсуд робив висновки щодо ймовірності настання тих чи інших наслідків та міг укласти прямий договір керуючись вказаним пунктом, то відтепер замовник має обов`язково обґрунтувати свою позицію.

Визначення того, що є інформацією з обмеженим доступом надається в Законі України «Про доступ до публічної інформації» та в Законі України «Про інформацію», а саме: інформацією з обмеженим доступом є конфіденційна, таємна та службова інформація. Конфіденційною є інформація про фізичну особу, інформація, доступ до якої обмежено фізичною або юридичною особою, крім суб`єктів владних повноважень, а також інформація, визнана такою на підставі закону.

Водночас ч.5 ст. 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації» визначено, що не може бути обмежено доступ до інформації, зокрема, про … планування, формування, здійснення та виконання закупівлі товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти, у тому числі оборонних закупівель (крім випадків, якщо окрема інформація про закупівлі товарів, робіт і послуг становить державну таємницю відповідно до Закону України «Про державну таємницю»).

Тобто, попри пряме посилання щодо можливості укладання прямого договору внаслідок наявності конфіденційної інформації в даних про можливі торги, відповідним законом забороняється обмежувати доступ до інформації про закупівлі, крім випадків, коли така інформація становить державну таємницю.

Закон України «Про національну безпеку України» дає визначення, що саме розуміється під загрозою національній безпеці України це явища, тенденції і чинники, що унеможливлюють чи ускладнюють або можуть унеможливити чи ускладнити реалізацію національних інтересів та збереження національних цінностей України. Цим же законом дається визначення громадської безпеки та порядку захищеність життєво важливих для суспільства та особи інтересів, прав і свобод людини і громадянина, забезпечення яких є пріоритетним завданням діяльності сил безпеки, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб та громадськості, які здійснюють узгоджені заходи щодо реалізації і захисту національних інтересів від впливу загроз.

Тобто при підготовці відповідного обґрунтування про можливу шкоду від оприлюднення вразливої інформації для національної безпеки / громадської безпеки та потреби у зв`язку із цим укласти прямий договір, замовнику доцільно взяти до уваги визначення термінів, що надаються у відповідних нормативно-правових актах та готувати обґрунтування, посилаючись саме на них.

Пунктом 36 частини першої статті 1 Закону України "Про публічні закупівлі" (Закону №922-VIII) визначено, що Уповноважений орган це центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері публічних закупівель.

Міністерством економіки України в листі «Щодо особливостей здійснення публічних закупівель за період дії правового режиму воєнного стану та протягом 90- днів з дня його припинення або скасування» від 08.12.2022р. №3323-04/78667-06 щодо переліку виключень надало наступне роз`яснення, що п.13 Особливостей встановлено широкий перелік випадків, коли придбання замовником товарів, робіт і послуг може здійснюватися без застосування електронної системи закупівель, шляхом укладання прямих договорів, з подальшим розміщенням в електронній системі закупівель відповідних звітів про такі договори,а також інформації про внесення змін до договорів. Крім того, в зазначеному листі вказано, що за потреби, підстави, за наявності яких замовник укладає договір про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару, можуть бути підтверджені як внутрішніми документами (наказом, розпорядженням, доповідною/службовою запискою, протоколом тощо), так і завнішніми документами(листом військової адміністрації, або військового командування, або компетентних органів влади, установ, підприємств, організацій тощо). При цьому рішення щодо придбання товарів, робіт та послуг згідно з п.13 Особливостей приймається замовником самостійно.

Міністерство економіки України є Уповноважним органом, який здійснює регулювання та реалізує державну політику у сфері закупівель, згідно п.4 постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022р. №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» уповноважено забезпечити надання узагальнених відповідей рекомендаційного характеру щодо застосування положень постанови 1178.

Враховуючию, що 10 травня 2024року війська російської федерації почали наступ на Харківщині, прорвавши захист українського кордону, що проходить територією Липецької громади, яка межує з територією Циркунівської громади, в зв`язку з чим у громади виникла нагальна потреба в евакуації громадян України, які мешкали на території Циркунівської громади (район можливих бойових дій), що документально підтверджено наказом начальника Харківської обласної військової адміністрації від 10.05.2024р. №43В «Про проведення обов`язкової евакуації населення з окремих населених пунктів Богодухівського району Харківської області, Чугуївського району Харківської області, та Харківського району Харківської області в умовах воєнного стану» та розпорядженням начальнимка Циркунівської сільської військової адміністрації «Про обов`язкову евакуацію населення та територіях Циркунівської громади Харківського району» від 10.05.2024р. №01-05/760/1».

Видатковою накладною наданою на запит Північно-Східного офісу Держаудитслужби, підтверджено, що Циркунівською сільською радою в повному обсязі отримано дизельне паливо за договором про закупівлю 10.06.2024р. тобто ні яка тривала та поступова поставка протягом року матеріалів не здійснювалась.

Таким чином, висновок стосовно того, що умови договору не підтверджують виникнення негайної потреби в придбанні матеріалів , а передбачають тривалу та поступову протягом року поставку матеріалів є такими, що суперечать п.п.4 п.13 Особливостей та складений в порушенні вимог ст.6,19 Конституції України.

Положеннями статті 9 Закону №922-VIII закріплені основні функції Уповноваженого органу, зокрема, узагальнення практики здійснення закупівель, у тому числі міжнародної; вивчення, узагальнення та поширення світового досвіду у сфері закупівель; надання узагальнених відповідей рекомендаційного характеру щодо застосування законодавства у сфері закупівель; співробітництво з органами державної влади та громадськими організаціями щодо запобігання проявам корупції сфері закупівель.

Відповідно до частини першої статті 10 Закону №922-VIII замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме:

1) оголошення про проведення конкурентних процедур закупівель, тендерну документацію та проект договору про закупівлю:

оголошення про проведення відкритих торгів - не пізніше ніж за 15 днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, якщо вартість закупівлі не перевищує межі, встановлені у частині третій цієї статті, та не пізніше 30 днів у разі перевищення таких меж;

оголошення про проведення конкурентного діалогу - не пізніше ніж за 15 днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, якщо вартість закупівлі не перевищує межі, встановлені у частині третій цієї статті, та не пізніше 30 днів у разі перевищення таких меж;

оголошення про проведення торгів з обмеженою участю - не пізніше ніж за 30 днів до кінцевої дати отримання документів, поданих на кваліфікаційний відбір;

2) оголошення про проведення спрощеної закупівлі та проект договору про закупівлю- не пізніше ніж за шість робочих днів до кінцевого строку подання пропозицій;

3) зміни до тендерної документації та роз`яснення до неї (у разі наявності) у машинозчитувальному форматі - протягом одного дня з дня прийняття рішення про їх внесення або надання роз`яснень.

У хронологічному порядку відображаються зміни до тендерної документації та кінцевий строк подання тендерних пропозицій, який був визначений відповідно до кожної із змін до тендерної документації;

4) зміни до оголошення про проведення спрощеної закупівлі та/або вимог до предмета закупівлі - протягом одного дня з дня прийняття рішення про їх внесення;

5) оголошення з відомостями про укладену рамкову угоду (у разі здійснення закупівлі за рамковими угодами) - не пізніше ніж через сім днів з дня укладення рамкової угоди;

6) протокол кваліфікаційного відбору - протягом одного дня з дня його затвердження;

7) протокол розгляду тендерних пропозицій - протягом одного дня з дня його затвердження;

8) повідомлення про намір укласти договір про закупівлю - протягом одного дня з дня прийняття рішення про визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;

9) інформацію про відхилення тендерної пропозиції/пропозиції учасника - протягом одного дня з дня прийняття рішення про відхилення;

10) договір про закупівлю та всі додатки до нього - протягом трьох робочих днів з дня його укладення;

11) повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору у випадках, передбачених частиною п`ятою статті 41 цього Закону - протягом трьох робочих днів з дня внесення змін;

12) звіт про виконання договору про закупівлю - протягом 20 робочих днів з дня виконання сторонами договору про закупівлю або закінчення строку дії договору про закупівлю, за умови його виконання сторонами, або його розірвання;

13) звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель - протягом трьох робочих днів з дня укладення договору про закупівлю.

За результатами закупівлі, здійсненої відповідно до п. 13 Особливостей, тобто у всіх зазначених вище випадках, замовники оприлюднюють в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до пункту розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.

Якщо договір про закупівлю укладається на підставі підп. 5-11, 14 п. 13 Особливостей, замовник разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та всі додатки до нього, а також обґрунтування застосування замовником підстави для здійснення закупівлі відповідно до цього пункту. В усіх інших випадках договір про закупівлю та всі додатки до нього не оприлюднюється в електронній системі закупівель. Обґрунтування підстав для застосування підп. 1, 3, 4, 12 п. 13 Особливостей, оприлюднювати в електронній системі закупівель не потрібно.Звіт про виконання договору, укладеного відповідно до п. 13 Особливостей не оприлюднюється в електронній системі закупівель.

Аналізуючи зміни до п. 13 Особливостей, суд зауважує, що вони значною мірою стосуються забезпечення безпеки, захисту та відновлення об`єктів критичної інфраструктури а саме її енергетичної галузі.

Договір про закупівлю, укладений відповідно до п. 13 Особливостей (крім підп. 13) має містити порядок зміни його істотних умов відповідно до п. 19 Особливостей.

Висновок про результати моніторингу процедури закупівлі є актом індивідуальної дії, що приймається відповідачем в межах наданих йому повноважень і на виконання, покладених на нього завдань та встановлює для позивача певні обов`язки щодо його виконання.

За пунктом 5 частини 7 статті 8 Закону № 922-VIII у висновку обов`язково зазначаються зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

Відповідно до пунктів 2, 3 Розділу ІІІ Порядку №522 у пункті 2 заповнюється висновок про наявність чи відсутність порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель за кожним із питань, що аналізувалися.

У разі виявлення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель пункт 3 має містити посилання на структурну одиницю компетенційного нормативно-правового акта, на підставі якого орган державного фінансового контролю зобов`язує замовника усунути у встановленому законодавством порядку такі порушення, а також зобов`язання щодо їх усунення.

Можливість усунення виявлених порушень прямо залежить від чіткого визначення суб`єктом владних повноважень конкретного заходу (варіанту поведінки), яких слід вжити уповноваженій особі замовника для усунення порушень.

Суд зауважує, що відповідачем не встановлено, що виявлене, на його думку, порушення є істотним.

У Рішенні від 25 січня 2012 року № 3-рп/2012 (справа № 1-11/2012) Конституційний Суд України зазначив, що одним із елементів верховенства права є принцип пропорційності, який означає, зокрема, що заходи, передбачені в нормативно-правових актах, повинні спрямовуватися на досягнення легітимної мети та мають бути співмірними з нею.

Додержання принципу пропорційності означає необхідність дотримання балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване відповідне рішення.

Суд також враховує, що у висновку про результати моніторингу закупівлі не йде мова про неефективне, незаконне, нецільове використання бюджетних коштів.

Таким чином, враховуючи усі вищевикладені обставини, суд дійшов висновку, що оскаржуваний висновок Держаудитслужби про результати моніторингу процедури закупівлі №UА-2024-05-23-002005-а від 26 липня 2024р. є протиправним та підлягає скасуванню.

Відповідно до частин першої та другої статті 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Беручи до уваги наведене в сукупності, проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, виходячи із заявлених позовних вимог, аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог повністю.

При вирішенні даної справи судом були враховані положення частини 2 статті 2 та частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України.

Розподіл судових витрат здійснити відповідно до ст.ст. 139, 143 КАС України та Закону України «Про судовий збір».

Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Циркунівської сільської ради (вул. Соборна, буд.26, Харківського району, Харківської області, індекс 62441, код ЄДРПОУ 04396685) до Управління Північно-Східного офісу Держаудитслужби (площа Майдан Свободи, буд.5, Держпром, під.4, поверх 10, м.Харків, код ЄДРПОУ 40478572) про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу процедури закупівлі, - задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати висновок Північно-Східного офісу Держаудитслужби про результати моніторингу процедури закупівлі №UА-2024-05-23-002005-а від 26 липня 2024р..

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено протягом тридцяти днів з дня його складання у повному обсязі шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складено 23 жовтня 2024 року.

Суддя Заічко О.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.10.2024
Оприлюднено25.10.2024
Номер документу122516550
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них

Судовий реєстр по справі —520/22329/24

Ухвала від 09.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 27.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Рішення від 23.10.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Заічко О.В.

Ухвала від 12.08.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Заічко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні