РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 жовтня 2024 року справа № 580/7862/24
м. Черкаси
Черкаський? ? окружний? ? адміністративний? ? суд? ? у? ? складі? ? головуючого? ? судді Кульчицького С.О., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження у приміщенні суду адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ІТ Стрім» до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду звернулось товариство з обмеженою відповідальністю «ІТ Стрім» (далі - позивач) з позовом до Головного управління ДПС у Черкаській області (далі - відповідач), в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Черкаській області від 19.04.2024 №0048220403 в частині застосування штрафу у сумі 46 150,75 грн за порушення граничних строків реєстрації вихідної податкової накладної № 10 від 07.12.2022.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що ним саме 30.12.2022 в межах операційного дня з використання комп`ютерної програми M.E.Doc здійснені дії, спрямовані на подання податкової накладної №10 від 07.12.2022, в електронному вигляді з ім`ям файлу 23010036619200J1201013100000000111220222301.XML та використанням гарантованої доставки на реєстрацію. Однак, з боку відповідача до закінчення операційного дня, а саме до 20-ї години п`ятниці 30.12.2022, всупереч вимогам законодавства не надійшло, а ні квитанції про реєстрацію податкових накладних, а ні квитанції про відмову у такій реєстрації. Лише 02.01.2023 надійшла квитанція про те, що «Документ не прийнято» та у подальшому 02.01.2023 її було зареєстровано ЄРПН. Отже за п. 201.10 статті 201 ПК України якщо до 20 години операційного дня, в який платником податків направлено податкові накладні для їх реєстрації, йому не надіслано квитанцію, відповідні накладні вважаються зареєстрованими у цей день. Позивач зазначив, що відповідачем здійснено розрахунок штрафу та днів простроченння неправомірно, без урахування змін до ПК України (з дати набрання чинності Закону №2876), яким змінено строки реєстрації податкових накладних та пом`якшено відповідальність платника податку за порушення строків реєстрації податкової, що має своїм наслідком визнання протиправним та скасування оскаржуваного податкового повідомлення-рішення.
Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 26.08.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження з повідомлення (викликом) сторін.
Відповідач позовні вимоги не визнав, проти задоволення позову заперечив, подав до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що при опрацюванні інформації - даних системи Архів електронної звітності (Архів ЕД/Журнал прийому) Головним управлінням ДПС у Черкаській області встановлено порушення граничного строку реєстрації податкової накладної позивача №10 від 07.12.2022. Відповідач наголосив, що штрафи у розмірах, встановлених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення ПКУ, застосовуються у разі порушення платником податку передбачених пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення ПКУ граничних строків реєстрації ПН/РК у ЄРПН із датою складання починаючи з 16 січня 2023 року. При цьому порушення платником податків граничних строків реєстрації ПН/РК у ЄРПН, які припадають на період до дати набрання чинності Закону №2876-IX, тягне за собою накладання на такого платника податків штрафу у розмірах, встановлених пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПКУ. На підставі наведеного відповідач вважає, що до позивача правомірно застосовано штрафні санкції.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.
Із наявних у матеріалах справи доказів судом встановлено, що Головним управлінням ДПС у Черкаській області проведено камеральну перевірку товариства з обмеженою відповідальністю «ІТ Стрім» щодо дотримання строків реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, якою встановлено порушення п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України.
За результатами перевірки складено акт від 15.03.2024 №2515/23-00-04-03-04/36619200, яким встановлено, що на підставі аналізу даних ЄРПН перевіркою встановлено, що ТОВ «ІТ Стрім» складено наступні податкові накладні: №10 від 07.12.2022 на загальну суму ПДВ 461 507,47 грн, граничний строк реєстрації в ЄРПН 31.12.2022, зареєстровано 02.01.2023, порушено строк реєстрації на 2 дні; №8 від 13.10.2023 на загальну суму ПДВ 1 630 грн, граничний строк реєстрації в ЄРПН 05.11.2023, зареєстровано 15.11.2023, порушено строк реєстрації на 10 днів.
На підставі акта перевірки Головним управлінням ДПС у Черкаській області винесено податкове повідомлення-рішення від 19.04.2024 №0048220403 про нарахування штрафних санкцій на загальну суму 46 183,35 грн.
Вважаючи податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Черкаській області від 19.04.2024 №0048220403 протиправним в частині застосування штрафу у сумі 46 150,75 грн за порушення граничних строків реєстрації вихідної податкової накладної № 10 від 07.12.2022, позивач звернувся з позовом до суду із цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, судом враховано, що відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені строки скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в ЄРПН.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
для ПН/РК до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
для ПН/РК до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для зведених ПН та/або РК коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 ПКУ, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі Порядок №1246), визначено, що податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Пунктом 3 Порядку №1246 визначено, що операційний день триває в робочі дні з 8-ї до 20-ї години. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
За правилами пункту 120-1.1 статті 120 Податкового кодексу України порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану вартість, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації на 61 і більше календарних днів; 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
З наведених норм Податкового кодексу України слідує висновок, що порушення строків реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до податкових накладних є підставою для застосування відповідальності у вигляді штрафу в залежності від пропущеного строку реєстрації.
Відповідно до пунктів 3, 4, 5 розділу ІІ Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства Фінансів України №557 від 06.06.2017, в редакцій чинній на дату направлення позивачем накладних на реєстрацію (далі - Порядок №557), автор створює електронні документи у строки та відповідно до порядку, що визначені законодавством для відповідних документів в електронному та паперовому вигляді, із зазначенням всіх обов`язкових реквізитів та з використанням надійного засобу ЕЦП, керуючись цим Порядком, а також Договором (крім фізичних осіб, які не є самозайнятими особами). Обов`язкові реквізити електронних документів визначаються законодавством. Контроль за введенням даних, їх повнотою та достовірністю при створенні електронного документа покладається на його автора. Створення електронного документа завершується накладанням на нього ЕЦП підписувача (підписувачів), електронної печатки (за наявності), як передбачено для аналогічного документа в паперовому вигляді. Після накладання ЕЦП автор здійснює шифрування електронного документа з дотриманням вимог до форматів криптографічних повідомлень, затверджених в установленому законодавством порядку, та надсилає його у форматі (стандарті) засобами телекомунікаційного зв`язку до адресата протягом операційного дня. Автор здійснює надсилання електронних документів з урахуванням встановлених законодавством граничних строків для подання таких документів.
Згідно п. 6 Порядку №557 автоматизована перевірка здійснюється у день надходження або не пізніше наступного робочого дня, якщо електронний документ надійшов після закінчення операційного дня, а за п. 8 вказаного Порядку перша квитанція надсилається автору електронного документа протягом двох годин з часу його отримання контролюючим органом, в іншому разі - протягом перших двох годин наступного операційного дня.
Отже, Порядком №557 чітко визначено, що обов`язком автора є саме відправлення адресату електронного документа протягом операційного дня, а не його реєстрація.
З матеріалів справи вбачається, що предметом камеральної перевірки, оформленої актом від 15.03.2024 №2515/23-00-04-03-04/36619200 є перевірка граничних термінів реєстрації позивачем в ЄРПН, зокрема, податкової накладної: №10 від 07.12.2022 на суму ПДВ 461 507,47 грн.
Згідно квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, сформованої 30.12.2022 о 13:21:34, позивач саме 30.12.2022 направив на реєстрацію податкову накладну №10 від 07.12.2022. У цій квитанції зазначено наступні відомості: Документ доставлено до ДПС України. Документ не прийнято. При необхідності виправте документ та надішліть його заново. Виявлено помилки/завантаження:? ? Вхідне повідомлення. Сертифікат для зашифрування/розшифрування відкликано….
Із листа ТОВ «Центр сертифікованих ключів «України» від 11.06.2024 №1106/1 судом встановлено, що у грудні 2022 року з технічних причин, пов`язаних із функціонуванням прогармно-технічного комплексу кваліфікованого надавача довірчих послуг ТОВ «Центр сертифікованих ключів «України» виникла термінова необхідність позапланової зміни сертифікатів відкритих ключів, зокрема, позивача ТОВ «ІТ Стрім».
Таким чином, судом під час розгляду справи не встановлено будь-якого умислу позивача, спрямованого на реєстрацію податкової накладної з пропуском строку, передбаченого Податковим кодексом України, оскільки подаючи на реєстрацію належним чином та своєчасно оформлену податкову накладну позивач не мав за мету порушення податкового законодавства, відповідно, не має нести ризики та відповідальність за наявності одного чи декількох файлів з однаковими номерами в ЄРПН.
Таким чином, суд дійшов висновку, що позивач 30.12.2022 вчинив усі необхідні та залежні від нього дії щодо складання, підписання та відправлення податкової накладної №10 від 07.12.2022 на реєстрацію.
Як зазначено Верховним Судом у постанові від 19 квітня 2022 року у справі №520/7343/2020, несвоєчасна доставка спірних податкових накладних до ДПС України відбулась не з вини платника податків, що виключає протиправність діянь платника податку, та як наслідок, притягнення його до відповідальності. Відсутність вини платника податків, як необхідної складової податкового правопорушення, обумовлює протиправність застосування штрафних (фінансових) санкцій спірним податковим повідомленням-рішенням.
Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом в постанові від 10 серпня 2022 року у справі №520/339/20.
Крім того, у постанові від 22.11.2021 у справі №160/10558/19 Верховним Судом зазначено про відсутність підстав вважати, що роздруківка з програми m.e.doc, як доказ вчасної реєстрації позивачем податкових, не відповідає правилам допустимості доказів направлення електронних документів у розумінні ст. 74 КАС України.
Таким чином, прийняте контролюючим органом податкове повідомлення-рішення від 19.04.2024 №0048220403 в частині застосування штрафу у сумі 46 150,75 грн за порушення граничних строків реєстрації вихідної податкової накладної №10 від 07.12.2022 - є протиправним та підлягає до скасування.
Однак, суд звертає увагу, що позивачем у позові також вказано про те, що на дату складення акту перевірки від 15.03.2024 набрали чинності положення Закону України від 12 січня 2023 року №2876-ІХ Про внесення змін до розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування, якими фактично звільнили від відповідальності платників податків, які зареєстрували податкові накладні до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Разом з цим, Закон № 2876-IX не містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності.
Як зазначив Конституційний Суд України у рішенні від 13 травня 1997 року № 1-зп/1997, стаття 58 Конституції України 1996 року закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності. Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта.
Крім того, відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто, прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних цього періоду.
Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в ЄРПН є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.
Тобто, пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX ПК України продовжений строк реєстрації податкових накладних порівняно із положенням статті 201 ПК України. Проте не можна продовжити (збільшити) строк, який сплинув.
Закон України від 12 січня 2023 року № 2876-IX набрав чинності з 08 лютого 2023 року. Відтак він збільшив строк реєстрації податкових накладних із датою виписки з 15 січня 2023 року. Раніше складені накладні (з 01 січня 2023 року по 15 січня 2023 року) мали б бути зареєстровані до 30 січня 2023 року. Вказаний Закон не може в силу прямих вказівок у останньому продовжити строк, який сплинув. При цьому такий строк реєстрації встановлений статтею 201 ПК України. У разі несвоєчасної реєстрації таких накладних має місце порушення строку їх реєстрації, передбаченого статтею 201, а не пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX ПК України. А відтак пункт 90 ПК України не застосовується до податкових накладних, складених до 15 січня 2023 року.
Отже, розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом № 2876-IX) є неможливим.
Даний висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду, що викладена в постановах від 16 квітня 2024 року у справі № 460/21543/23, від 11 квітня 2024 року у справі №380/14133/23, від 02 квітня 2024 року у справі № 520/18349/23, від 12 березня 2024 року у справі № 160/13661/23, від 06 лютого 2024 року у справі № 160/10740/23, від 30 січня 2024 року у справі № 280/4484/23.
Таким чином, судом не приймається до уваги, як підстава для задоволення позову, посилання позивача на те, що на дату складення акту перевірки від 15.03.2024 набрали чинності положення Закону України від 12 січня 2023 року №2876-ІХ Про внесення змін до розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування, якими фактично звільнили від відповідальності платників податків, які зареєстрували податкові накладні до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
За таких обставин, Черкаський окружний адміністративний суд, за правилами, встановленими ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), перевіривши наявні у справі докази, вважає заявлені позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають до повного задоволення.
Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 12, 72-77, 242-243, 245-246, 255 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Черкаській області від 19.04.2024 №0048220403 в частині застосування штрафу у сумі 46 150 (сорок шість тисяч сто п`ятдесят) грн 75 коп. за порушення граничних строків реєстрації вихідної податкової накладної № 10 від 07.12.2022.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Черкаській (18002, м. Черкаси, вул. Хрещатик, буд. 235, код ЄДРПОУ 44131663) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «ІТ Стрім» (18000, м. Черкаси, вул. Гоголя, буд. 224, оф. 308, код ЄДРПОУ 36619200) витрати зі сплати судового збору в сумі 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн 00 коп.
Копію рішення направити учасникам справи.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками, якщо таку скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення
Суддя Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.10.2024 |
Оприлюднено | 25.10.2024 |
Номер документу | 122516830 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні