ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 жовтня 2024 р. м. Чернівці Справа № 600/7392/23-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Брезіної Т.М., розглянувши у порядку письмового позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АМП НОВА ЛІНІЯ" до Головного управління ДПС у Чернівецькій області про визнання протиправною та скасування податкового повідомлення - рішення,-
ВСТАНОВИВ:
Описова частина
Короткий виклад позиції позивача та заперечень відповідача
В поданому до суду адміністративному позові позивач просить суд винести рішення, яким визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Чернівецькій області форми «Н» №00000/6035/ж10/24-13-04-06 від 22.08.2023 року, яким застосовані штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних у сумі 2247,88 гривень.
В обґрунтування позовних вимог позивач стверджує про протиправність податкового повідомлення - рішення Головного управління ДПС у Чернівецькій області №00000/6035/ж10/24-13-04-06 від 22.08.2023 року на загальну суму 2247,88 гривень. Позивач зазначив, що податковий орган провів камеральну перевірку із порушенням строків на проведення камеральних перевірок у період дії воєнного стану. Також вказав, що виявлені у акті камеральної перевірки порушення не були підтверджені жодними документальними доказами. Звертав увагу, що податковий орган двічі провів камеральну перевірку діяльності позивача за вже перевірений період, що не передбачено положеннями чинного законодавства, а тому результати такої перевірки є неправомірними. Крім того, зазначив, що з початком війни реєстрація податкових накладних була фактично заблокована, внаслідок чого несвоєчасна реєстрація податкових накладних за період з кінця лютого по травень 2022 склалася не через нехтування позивачем вимогами законодавства, а через незаконне блокування реєстру податкових накладних його оператором-утримувачем податковою службою. Також наголошував, що з початком військової агресії рф проти України у постачальників відбулись збої з мережею «Інтернет», що унеможливлювало їх вчасно зареєструвати податкові накладні у межах граничного терміну для їх реєстрації, що свідчить про відсутність вини у діях позивача щодо пропуску граничних строків реєстрації податкових накладних та є підставою для звільнення від відповідальності. З вказаних підстав просив суд задовольнити позов у повному обсязі.
Головне управління ДПС у Чернівецькій області у відзиві на позов заперечувало проти задоволення позову. Відповідач зазначав про безпідставність позовних вимог, оскільки за результатами проведення камеральної перевірки встановлено порушення пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України в частині порушення термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН, внаслідок чого на підставі пункту 120.1 статті 120 Податкового кодексу України було застосовано штрафну санкцію на загальну суму у розмірі 20% суми податку на додану вартість. Звертав увагу, що камеральна перевірка своєчасності реєстрації податкових накладних була проведена у строк, передбачений пунктом 102.1 статті 102 Податкового кодексу України. Вказував, що на момент складання актів перевірки від 28.10.2022 №3449/ж5/24-13-04-06/36748338 та від 11.04.2023 №2436/ж5/24-13-04-06 реєстрація податкових накладних, зазначених у акті від 25.07.2023 №4707/ж5/24-13-04-06/36748338, була зупинена у Єдиному реєстрі податкових накладних. Разом з тим, акт від 25.07.2023 №4707/ж5/24-13-04-06/36748338 був складений після прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкових накладних. Також зазначив, що підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних санкцій на період дії воєнного стану, надзвичайного стану або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню корона вірусної хвороби (COVID-19), а відтак штрафну санкцію застосовано згідно вимог чинного законодавства. Таким чином, податковий орган стверджує про правомірність прийнятого податкового повідомлення рішення Головного управління ДПС у Чернівецькій області №00000/6035/ж10/24-13-04-06 від 22.08.2023 року та просить суд відмовити у задоволенні позову.
Позивач, не погоджуючись із поданим відзивом, подав до суду відповідь на відзив, в якому просив суд не приймати до уваги відзив відповідача та просив задовольнити позов у повному обсязі, оскільки податковий орган не спростував твердження та аргументи позивача стосовно суті позовних вимог.
Відповідач подав до суду заперечення, в яких вкотре наголошував на правомірності прийнятого податкового повідомлення-рішення №00000/6035/ж10/24-13-04-06 від 22.08.2023 року та просив суд відмовити у задоволенні заявлених позовних вимог.
Рух справи у суді
Ухвалою суду від 23.11.2024 року відкрито провадження по справі та вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику учасників адміністративної справи.
Фактичні обставини справи, встановлені судом
Товариство з обмеженою відповідальністю "АМП НОВА ЛІНІЯ" (код ЄДРПОУ 36748338) зареєстроване у Єдиному державному реєстрі підприємств, установ, організацій та громадських формувань 05.08.2011 року, номер запису 10371020000000828. (а.с.43-45).
Матеріалами справи підтверджується, що Товариство з обмеженою відповідальністю "АМП НОВА ЛІНІЯ" зареєстроване платником податку на додану вартість з 01.04.2019.
Згідно довідки ФОП ОСОБА_1 від 07.03.2023 р. №8 повідомляється, що у зв`язку із технічною несправністю обладнання у період з 08.07.2022 р. по 15.07.2022 р. тимчасово було припинено доступ до мережі Інтернет за адресою с. Атаки, вул. 28 червня, 35. (а.с. 39).
В матеріалах справи міститься акт камеральної перевірки від 28.10.2022 №3449/ж5/24-13-04-06/36748338, згідно якого 28.10.2022 державним інспектором Кельменецького відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб ГУ ДПС в Чернівецькій області проведено камеральну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю "АМП НОВА ЛІНІЯ" з питань своєчасності реєстрації податкових накладних у ЄРПН та встановлено порушення пункту 210.1 статті 201 Податкового кодексу України в частині несвоєчасної реєстрації податкових накладних, виписки яких датовані у період з 31.03.2022 16.06.2022, а фактична реєстрація відбулась у період з 15.07.2022 22.07.2022. (а. с. 20-28).
В матеріалах справи міститься акт камеральної перевірки №2436/ж5/24-13-04-06/36748338, згідно якого 11.04.2023 державним інспектором Кельменецького відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб ГУ ДПС в Чернівецькій області проведено камеральну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю "АМП НОВА ЛІНІЯ" з питань своєчасності реєстрації податкових накладних у ЄРПН та встановлено порушення пункту 210.1 статті 201 Податкового кодексу України в частині несвоєчасної реєстрації податкових накладних, виписки яких датовані у період з 30.04.2022 30.06.2022, а фактична реєстрація відбулась у період з 01.08.2022 31.01.2023. (а. с. 29-38).
Матеріали справи також є акт камеральної перевірки від 25.07.2023 №4707/ж5/24-13-04-06/36748338, згідно якого головним державним інспектором Кельменецького відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб ГУ ДПС в Чернівецькій області проведено камеральну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю "АМП НОВА ЛІНІЯ" з питань своєчасності реєстрації податкових накладних у ЄРПН та встановлено порушення пункту 210.1 статті 201 Податкового кодексу України в частині несвоєчасної реєстрації податкових накладних №564 від 01.06.2022, №808 від 30.06.2022, №678 від 20.06.2022, №742 №30.06.2022, №991 від 31.05.2022, №990 від 25.05.2022 (а. с. 11-13).
22.08.2023 Головним управлінням ДПС у Чернівецькій області винесено податкове повідомлення-рішення форми «Н» №00000/6035/Ж10/24-13-04-06 на підставі акту перевірки від 25.07.2023 №4707/ж5/24-13-04-06/36748338, згідно якого за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних в ЄРПН, визначених пунктом 201.10 статті 210 Податкового кодексу України, Товариство з обмеженою відповідальністю "АМП НОВА ЛІНІЯ" згідно пункту 120-1.1 статті 120 Податкового кодексу України зобов`язане сплатити штрафну санкцію у сумі 2247,88 гривень, що складає 20% суми податку на додану вартість. (а. с. 8-9).
Матеріали справи містять розрахунок штрафних (фінансових) санкцій за порушення термінів реєстрації податкових накладних, що є додатком до податкового повідомлення-рішення від 22.08.2023 №00000/6035/Ж10/24-13-04-06. (а. с. 10).
Позивач на підставі пунктів 56.1 та 56.2 статті 56 Податкового кодексу України оскаржив податкове повідомлення-рішення форми «Н» №00000/6035/Ж10/24-13-04-06 від 22.08.2023 до Державної податкової служби України.
Державна податкова служба України рішенням про результати розгляду скарги від 31.10.2023 №32577/6/99-00-0603-01-06 залишила без змін податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Чернівецькій області №00000/6035/Ж10/24-13-04-06 від 22.08.2023, а скаргу без задоволення. (а. с. 14-19).
Мотивувальна частина
Згідно положень ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Суд перевіряє дотримання вказаних критеріїв суб`єктом владних повноважень при прийнятті оскаржуваного рішення, вчиненні дій чи допущенні бездіяльності
Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України №2755-VI від 02 грудня 2010 року (далі - ПК України).
Відповідно підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) здійснюється відповідно до Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі - Порядок № 1246).
Відповідно до підпунктів «а», «б» пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно пункту 187.1 ст.187 Податкового кодексу України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (п.188.1. ст.188 Податкового кодексу України).
Так, відповідно до абзацу 1 пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Відповідно до абзацу 4 цього ж пункту 201.10 статті 201 ПК України податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно абзацу 14 пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
- для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Отже, продавець товарів/послуг зобов`язаний зареєструвати в ЄРПН податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування.
Норма, викладена в абзаці 4 пункту 201.10 статті 201 ПК України, є нормою зобов`язального характеру (норма-припис), а отже має існувати норма, яка передбачає відповідальність за невиконання платником податку зобов`язання у вигляді обов`язку реєстрації податкової накладної.
Статтею 120-1 ПК України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної.
Тобто, законодавець передбачив для платників податків відповідальність за порушення пункту 201.10 статті 201 ПК України.
Так, згідно пункту 120-1.1 статті 120 ПК України платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
У разі порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог ст. 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі 2 відсотків обсягу постачання (без податку на додану вартість), але не більше 1020 гривень, при реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних:
податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість;
податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою;
податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної;
податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної;
податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної.
Отже, на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
Суд зазначає, що за результатами проведеної перевірки контролюючим органом встановлено порушення позивачем пункту 201.10 статті 201 ПК в частині порушення термінів реєстрації в ЄРПН податкових накладних №564, №808, №678, №742, №991, №990, складених в період травня - червня 2022 року, реєстрація яких відбулася в липні - серпні 2022 року, при тому, що граничним терміном реєстрації накладної №564 було 30.06.2022, а граничним терміном реєстрації накладних №808, №678, №742, №991, №990 - 15.07.2022.
Законом України від 12 січня 2023 року №2876-ІХ Про внесення змін до розділу XX Перехідні положення ПК України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування (далі - Закон №2876-ІХ), який набрав чинності 08.02.2023, підрозділ 2 розділу XX Перехідні положення ПКУ доповнено пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану та протягом шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, збільшено граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування (далі - ПН/РК) до податкових накладних в ЄРПН, встановлені пунктом 201.10. ст. 201 ПКУ, та зменшено розміри штрафів за їх порушення, які встановлено пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПКУ.
Відповідно, визначені пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення ПКУ строки реєстрації в ЄРПН застосовуються до ПН/РК, граничний термін реєстрації в ЄРПН яких припадає на період з дати набрання чинності Законом №2876-ІХ (тобто з датою складання, починаючи з 16 січня 2023 року), та діють тимчасово протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, та становлять:
- для ПН/РК до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
- для ПН/РК коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
Згідно з пункту 90 підрозділу 2 розділу XX ПКУ передбачено, що тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року №2102-ІХ, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:
2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких ПН/РК, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких ПН/РК, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких ПН/РК, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких ПН/РК, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких ПН/РК, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів (п. 90 підрозділу 2 розділу XX ПКУ).
З аналізу вищенаведених законодавчих приписів вбачається, що штрафи у розмірах, встановлених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення ПКУ, застосовуються у разі порушення платником податку передбачених пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення ПКУ граничних строків реєстрації ПН/РК у ЄРПН із датою складання починаючи з 16 січня 2023 року, тобто граничний термін реєстрації в ЄРПН яких припадає на період з дати набрання чинності цим Законом №2876-ІХ.
Як вбачається з розрахунку штрафних санкцій до оскарженого податкового повідомлення-рішення, до позивача застосовувалась відповідальність за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, датою їх складання до 16.01.2023.
Таким чином, позивач затримав реєстрацію вищезазначених податкових накладних, граничними датами реєстрації яких є 30.06.2022 та 15.07.2022 (фактично зареєстровані 19.07.2022 (податкова накладна №564), 08.08.2022 (податкові накладні №№808, №678, №742) та 09.08.2022 (податкові накладні №991, №990).
Суд також звертає увагу, що відповідно до п. 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються.
Разом з тим, Законом України від 12.05.2022 №2260-ІХ "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану", який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до підпункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.
Відповідно до пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні. Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року; реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року; подання звітності, у тому числі передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, за звітні (податкові) періоди - 2021 рік (для звітності, що подається за річний звітний (податковий) період), граничний термін подання якої припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до 1 червня 2022 року, I квартал 2022 року (для звітності, що подається за квартальний звітний (податковий) період) та звітності за лютий - травень 2022 року (для звітності,
Таким чином, Законом № 2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.
При цьому, пп. 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Крім того, Законом України від 13.12.2022 № 836-ІХ "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України" внесено зміни до пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, якими платників податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільнили від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, зокрема, щодо:
- реєстрації в ЄРПН такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року;
- реєстрації в ЄРПН зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначеними п. 198.5 ст. 198 та п. 199.1 ст. 199 ПКУ, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року.
Таким чином, платники податків мали право сформувати податковий кредит за податкові періоди лютий, березень, квітень, травень 2022 року за операціями з придбання товарів/послуг. за якими в ЄРПН постачальниками не зареєстровано податкові накладні та/або розрахунки коригування до них, платники податку на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, за умови приведення у відповідність податковий кредит, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в ЄРПН - не пізніше 15 липня 2022 року.
Судом встановлено, що позивач здійснив реєстрацію податкових накладних після 30.06.2022 та 15.07.2022, що є порушенням пунктів 201.10 статті 201, статті 187 розділу ПК України.
Стосовно тверджень позивача щодо порушення строків проведення камеральної перевірки.
Так, відповідно до п. п. 75.1.1 п. 75.1 ст. 75 ПК України камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків, та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО (система обліку даних реєстраторів розрахункових операцій).
Предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах, повнота нарахування та своєчасність сплати податку на доходи фізичних осіб та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у разі невідповідності резидента Дія Сіті вимогам, визначеним пп. 2, 3 частини першої та п. 10 частини другої ст. 5 Закону України від 15 липня 2021 року №1667-IX "Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні".
Статтею 76 ПК України визначено порядок проведення камеральної перевірки.
Пунктом 76.1 ст. 76 ПК України передбачено, що камеральна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу без будь-якого спеціального рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) такого органу або направлення на її проведення.
Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком.
Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов`язкова.
Пунктом 76.3 ст.76 ПК України визначено, що камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена лише протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання.
Згідно з пунктом 86.2 ст. 86 ПК України за результатами камеральної перевірки у разі встановлення порушень складається у двох примірниках, який підписується посадовими особами такого органу, які проводили перевірку, і після реєстрації у контролюючому органі вручаються або надсилаються для підписання протягом трьох робочих днів платнику у порядку, визначеному статтею 42 ПКУ.
Абзацами першим та другим п. 86.7 ст. 86 ПК України визначено, що у разі незгоди платника податків або його представників з висновками перевірки чи фактами і даними, викладеними в акті (довідці) перевірки (крім документальної позапланової перевірки, проведеної у порядку, встановленому п. п. 78.1.5 п. 78.1 ст. 78 ПК України), вони мають право подати свої заперечення та додаткові документи і пояснення, зокрема, але не виключно, документи, що підтверджують відсутність вини, наявність пом`якшуючих обставин або обставин, що звільняють від фінансової відповідальності відповідно до ПК України, до контролюючого органу, який проводив перевірку платника податків, протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем отримання акта (довідки).
Акт перевірки, заперечення до акта перевірки та/або додаткові документи і пояснення, у разі їх подання платником податку у визначеному п.86.7 ст.86 ПКУ порядку, розглядаються комісією такого органу з питань розгляду заперечень та пояснень до актів перевірок, яка є постійно діючим колегіальним органом контролюючого органу (абзац перший п.п.86.7.1. та п.86.7 ст.86).
Законом України від 12 травня 2022 року №2260-ІХ "Про внесення змін до Податкового Кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового контролю та адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" поновлюється можливість проведення : (камеральних перевірок (поданої податкової звітності, своєчасності реєстрації податкових накладних /розрахунків коригування, своєчасності подання податкових декларацій та своєчасності сплати узгоджених сум податкових зобов`язань
Проведення камеральних податкових перевірок податкових декларацій з податку на додану вартість та уточнюючих розрахунків до них за звітні податкові періоди : - лютий, березень, квітень, травень 2022 року - розпочинається на наступний день після 20 липня 2022 року а завершується не пізніше 20 вересня 2022 року; - червень, липень 2022 року розпочинається на наступний день після 20 серпня 2022 року та завершується не пізніше 20 жовтня 2022 року.
Так, 25.07.2023 ГУ ДПС у Чернівецькій області проведено камеральну перевірку з питань своєчасності реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ "АМП НОВА ЛІНІЯ", а не камеральну перевірку податкових декларацій з податку на додану вартість та уточнюючих розрахунків до них за звітні податкові періоди: - лютий, березень, квітень, травень 2022 року, червень, липень 2022 року.
Враховуючи викладене, суд відхиляє доводи позивача в частині порушення відповідачем строків проведення камеральної перевірки з питань своєчасності реєстрації податкових накладних №564 від 01.06.2022, №808 від 30.06.2022, №678 від 20.06.2022, №742 №30.06.2022, №991 від 31.05.2022, №990 від 25.05.2022.
При цьому, відповідачем проведено камеральну перевірку із дотриманням строків давності, визначених статтею 102 ПК України.
Щодо посилання позивача про блокування реєстрації податкових накладних з 24.02.2022 (з початку повномасштабного вторгнення рф на території України), то суд вважає, що починаючи з 27.05.2022 по 15.07.2022 позивачу було надано достатньо часу для здійснення реєстрації податкових накладних, виписаних до 27.05.2022 р., а тому суд не може прийняти вказані доводи на підтвердження поважності порушення термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
Крім того, суд зазначає, що забезпечення товариства доступом до інтернету (про що зазначено у довідці від 07.03.2023 р. №8) покладається виключно на позивача, а тому відсутність доступу до інтернету не може бути підставою для звільнення платника податків від обов`язків та відповідальності, визначеної ПК України.
Також слід зазначити, що лист ТПП України від 28.02.2022 р. №2024/02.0-7.1, на який посилається позивач як на підставу для звільнення від відповідальності, містить загальне засвідчення форс-мажорних обставин (обставини непереборної сили): військову агресію російської федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 р. №64/2022 про введення воєнного стану в Україні. Позивач не надав належних доказів впливу воєнного стану на діяльність Товариства з обмеженою відповідальністю "АМП НОВА ЛІНІЯ" у вказаний період.
Крім того, суд звертає увагу, що 29.07.2022 р. наказом Міністерства фінансів України № 225 затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України (далі - Порядок № 225). Зазначений Порядок № 225 набрав чинності 06.09.2022 року.
Цей Порядок розроблено відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України (далі - Кодекс) з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо.
Відповідно до п. 2 розділу ІІ Порядку № 225 підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є: 1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації; 2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації; 3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень; 4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків); 5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами: посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи; юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи. 6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями російської федерації; 7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.
Згідно з абз. 2 п. 3 розділу ІІ Порядку № 225 у разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.
Пунктом 1 розділу ІІІ Порядку № 225 встановлено, що контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії російської федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку за формою, що додається.
Аналіз вищевказаних норм законодавства вказує, що платник податків звільняється від відповідальності за порушення строків реєстрації податкових накладних в ЄРПН, тільки у разі прийняття контролюючим органом відповідного рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.
Суд встановив, що 18.10.2022 р. податковим органом було прийнято рішення №1717/ж12/24-13-04-06 про можливість своєчасного виконання Товариства з обмеженою відповідальністю "АМП НОВА ЛІНІЯ" свого податкового обов`язку. (а.с. 68-69).
Таким чином, обставини неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку були розглянуті податковим органом та відхилені, рішення від 18.10.2022 р. №1717/ж12/24-13-04-06 є чинне і не оскаржувалось позивачем. У вказаному рішенні податковий орган встановив, що товариство протягом січня-вересня 2022 р. здійснювало господарську діяльність, подавало звітність по ПДВ, нараховувало заробітну плату найманим працівникам та проводило розрахунки на суму 800,0 тис. грн, при цьому отримувало товар на суму 766,9 тис. грн Тобто, позивач протягом січня-вересня 2022 р., не дивлячись на введення з 24.02.2022 р. на території України воєнного стану, продовжував здійснювати господарську діяльність, що підтверджує можливість товариства виконувати обов`язки зі своєчасної реєстрації податних накладних в ЄРПН.
У зв`язку із зазначеним, суд критично оцінює доводи позивача щодо відсутності підстав для притягнення його до відповідальності, передбаченої за порушення пункту 201.10 статті 201 ПК України.
Суд також відхиляє доводи позивача в частині того, що відповідач двічі та більше разів проводив камеральну перевірку платника податків за вже перевірений період, оскільки зі змісту актів камеральних перевірок №3449/ж5/24-13-04-06/36748338, №2436/ж5/24-13-04-06/36748338 та №4707/ж5/24-13-04-06/36748338 вбачається, що предметом таких перевірок були взагалі різні податкові накладні.
Таким чином, податковий орган при винесенні податкового повідомлення рішення №00000/6035/ж10/24-13-04-06 від 22.08.2023 року діяв обґрунтовано, у межах повноважень та з урахуванням всіх обставин, які мають значення для прийняття об`єктивного рішення, в межах наданих повноважень та у відповідності до приписів чинного законодавства, у зв`язку із чим, підстави для визнання протиправним податкового повідомлень-рішення відсутні.
Решта доводів учасників справи не спростовують висновків суду щодо правомірності оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, а тому суд не надає вказаним доводам правової оцінки.
Висновки за результатами розгляду справи
Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з ч.1 та ч. 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачем доведено суду правомірність податкового повідомлення-рішення №00000/6035/ж10/24-13-04-06 від 22.08.2023 року.
З вказаних підстав суд відмовляє у задоволенні позову.
Судові витрати
Відповідно до ч.1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи відмову у задоволенні позовних вимог, розподіл судових витрат не здійснюється.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 6, 9, 14, 72, 73, 77, 90, 139, 241, 250 КАС України, суд
В И Р І Ш И В:
1. У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).
Повне найменування учасників процесу:
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "АМП НОВА ЛІНІЯ (вул. 28-го Червня, 35, с. Атаки, Дністровський район, Чернівецька область, 60008, ЄДРПОУ 36748338);
Відповідач - Головне управління ДПС у Чернівецькій області (вул. Героїв Майдану, 200-А, м. Чернівці, 58013, ЄДРПОУ 44057187).
Суддя Т.М. Брезіна
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.10.2024 |
Оприлюднено | 25.10.2024 |
Номер документу | 122516964 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Брезіна Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Брезіна Тетяна Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні