П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 жовтня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/14677/24
Перша інстанція: суддя Завальнюк І.В.,
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідача Домусчі С.Д.
суддів: Семенюка Г.В., Шляхтицького О.І.,
розглянувши в письмовому провадженні апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області (відокремленого підрозділу ДПС України без статусу юридичної особи публічного права) на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 07 серпня 2024 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКСПЕДИЦІЯ №3» до Головного управління ДПС в Одеській області (відокремленого підрозділу ДПС України без статусу юридичної особи публічного права), Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень від 09.05.2024 №11029681/24544503, №11029678/24544503, №11029680/24544503, №11029677/24544503, №11029679/24544503; про відмову в реєстрації податкових накладних, про зобов`язання зареєструвати податкові накладні №74 від 12.04.2024, №75 від 12.04.2024, №76 від 12.04.2024, №77 від 12.04.2024 №78 від 12.04.2024 датами їх подання,
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю «ЕКСПЕДИЦІЯ №3» звернулось з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області (відокремленого підрозділу ДПС України без статусу юридичної особи публічного права), Державної податкової служби України, в якому просило суд:
- визнати протиправними та скасувати рішення Комісії, яка прийняла рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 09.05.2024 №№ 11029681/24544503, 11029678/24544503, 11029680/24544503, 11029677/24544503, 11029679/24544503;
- зобов`язати ДПС України зареєструвати Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 74 від 12.04.2024, № 75 від 12.04.2024, № 76 від 12.04.2024, № 77 від 12.04.2024 № 78 від 12.04.2024 датами їх подання.
В обґрунтування позову вказував, що позивачем було складено та направлено для реєстрації в ЄРПН податкові накладні № 74 від 12.04.2024, № 75 від 12.04.2024, № 76 від 12.04.2024, № 77 від 12.04.2024 № 78 від 12.04.2024 однак рішеннями Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН від 09.05.2024 №№ 11029681/24544503, 11029678/24544503, 11029680/24544503, 11029677/24544503, 11029679/24544503 позивачу відмовлено у реєстрації податкових накладних. На виконання вимог пп. 201.16.2 п. 201.16 ст. 201 ПК України позивачем було направлено на адресу ГУ ДПС в Одеській області повідомлення про подання пояснень та копії документів щодо підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленій податковій накладній. Не зважаючи на подання платником податків усіх необхідних документів, спірні податкові накладні зареєстровані не були, що зумовило позивача звернутися за судовим захистом.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 07 серпня 2024 року адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКСПЕДИЦІЯ №3» до Головного управління ДПС в Одеській області, ДПС України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задоволений.
Визнані протиправними та скасовані рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській від 09.05.2024 № № 11029681/24544503, 11029678/24544503, 11029680/24544503, 11029677/24544503, 11029679/24544503.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКСПЕДИЦІЯ №3» № 74 від 12.04.2024, № 75 від 12.04.2024, № 76 від 12.04.2024, № 77 від 12.04.2024 № 78 від 12.04.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних датами їх подання на реєстрацію.
Стягнуто з бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКСПЕДИЦІЯ №3» судовий збір розмірі 15140 грн (п`ятнадцять тисяч сто сорок грн).
Не погоджуючись із зазначеним судовим рішенням, Головне управління ДПС в Одеській області (відокремлений підрозділ ДПС України без статусу юридичної особи публічного права) подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нову постанову, якою відмовити у задоволенні позову.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт зазначає, що судом першої інстанції не враховано, що рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області про реєстрацію/відмову в реєстрації накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних є повністю обґрунтованим, позаяк надані позивачем документи поза розумним сумнівом неможливо вважати достатніми для розкриття та підтвердження інформації, зазначеної у направлених на реєстрацію податкових накладних.
Позивач своїм процесуальним правом подання відзиву на апеляційну скаргу не скористався.
Апеляційний суд, заслухавши суддю-доповідача, вивчивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Суд встановив, що ТОВ «ЕКСПЕДИЦІЯ №3» зареєстровано 21.01.1997.
Основним видом діяльності за КВЕД обрано: 43.99 Інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у.
Інші види: 42.99 Будівництво інших споруд, н.в.і.у.; 43.11 Знесення; 43.12 Підготовчі роботи на будівельному майданчику; 43.29 Інші будівельно-монтажні роботи; 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; 45.31 Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; 46.61 Оптова торгівля сільськогосподарськими машинами й устаткованням; 77.32 Надання в оренду будівельних машин і устатковання; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 68.10 Купівля та продаж власного нерухомого майна; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 70.22 Консультування з питань комерційної діяльності й керування; 33.11 Ремонт і технічне обслуговування готових металевих виробів; 33.12 Ремонт і технічне обслуговування машин і устатковання промислового призначення; 33.17 Ремонт і технічне обслуговування інших транспортних засобів; 41.10 Організація будівництва будівель; 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель; 42.11 Будівництво доріг і автострад; 45.32 Роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 47.30 Роздрібна торгівля пальним; 47.78 Роздрібна торгівля іншими невживаними товарами в спеціалізованих магазинах.
16 листопада 2023 року між ТОВ «ЕКСПЕДИЦІЯ №3» (Виконавець) та ТОВ «ОДЕСАСПЕЦЕНЕРГО» (Замовник) був укладений договір № 16/11/23 про надання послуг спеціалізованою технікою, відповідно до п.1.1 якого Виконавець за умовами цього Договору зобов`язується власними чи орендованими будівельними машинами (екскаваторами), механізмами чи автотранспортом (далі також спеціалізована техніка) надати послуги на об`єктах Замовника, а Замовник зобов`язується сплачувати Виконавцю плату за надані послуги у розмірі та порядку, визначеному даним Договором.
Відповідно до Акту наданих послуг № 77 від 12 квітня 2024 року Виконавцем були надані, а Замовником без заперечень прийняті наступні послуги: послуги а/м DAF, послуги а/м МАЗ 551605, послуги електростанції пересувної потужністю 12 кВт; всього на суму 383 975 (триста вісімдесят три тисячі дев`ятсот сімдесят п`ять) грн. 00 коп., в т.ч. ПДВ 63 995 (шістдесят три тисячі дев`ятсот дев`яносто п`ять) грн. 83 коп. Платіжним дорученням № 673 від 18 квітня 2024 року на загальну суму 3 000 775 (три мільйони сімсот сімдесят п`ять) грн. 00 коп., Замовником було сплачено Виконавцю надані послуги, в тому числі і по Акту наданих послуг № 77 від 12 квітня 2024 року.
Наявність у позивача сил та засобів для надання вищезазначених послуг підтверджується зокрема: - Повідомленням про об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (Форма № 20-ОПП), що прийняте контролюючим органом 14.12.2023р. за реєстраційним номером 9340219559; Договором оренди № 03/21 від 10.03.2021р.; Договором надання послуг № 04/24-03 від 05.04.2024 року.
Відповідно до Акту наданих послуг № 78 від 12 квітня 2024 року Виконавцем були надані, а Замовником без заперечень прийняті наступні послуги: послуга будівельної техніки, екскаватор KOMATSU PC 128UU та послуга будівельної техніки, екскаватор колісний CASE w-165; всього на суму 469 000 (чотириста шістдесят дев`ять тисяч) грн. 00 коп., в т.ч. ПДВ 78 166 (сімдесят вісім тисяч сто шістдесят шість) грн. 67 коп. Платіжним дорученням № 673 від 18 квітня 2024 року на загальну суму 3 000 775 (три мільйони сімсот сімдесят п`ять) грн. 00 коп., Замовником було сплачено Виконавцю надані послуги, в тому числі і по Акту наданих послуг № 78 від 12 квітня 2024 року.
Наявність у позивача сил та засобів для надання вищезазначених послуг підтверджується зокрема: Повідомленням про об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (Форма № 20-ОПП), що прийняте контролюючим органом 17.06.2020. за реєстраційним номером 9138708296; Договором надання послуг № 04/24-2 від 02.04.2024 року. Всі вищезазначені первинні документи разом з поясненнями надавались контролюючому органу.
Відповідно до Акту наданих послуг № 79 від 12 квітня 2024 року Виконавцем були надані, а Замовником без заперечень прийняті наступні послуги: послуга будівельної техніки, навантажувач телескопічний ЈСB537-135; послуги а/м Камаз, р/н ВН6478IE; всього на суму 605 675 (шістсот п`ять тисяч шістсот сімдесят п`ять) грн. 00 коп., в т.ч. ПДВ 100945 (сто тисяч дев`ятсот сорок п`ять) грн. 83 коп. Платіжним дорученням № 673 від 18 квітня 2024 року на загальну суму 3000775 (три мільйони сімсот сімдесят п`ять) грн. 00 коп., Замовником було сплачено Виконавцю надані послуги, в тому числі і по Акту наданих послуг № 79 від 12 квітня 2024 року.
Наявність у позивача сил та засобів для надання вищезазначених послуг підтверджується зокрема: Повідомленням про об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (Форма № 20-ОПП), що прийняте контролюючим органом 18.08.2021р. за реєстраційним номером 9237834259; Договором позички № 22/11-23 від 22.11.2023 року; Повідомленням про об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (Форма № 20-ОПП), що прийняте контролюючим органом 14.12.2023р. за реєстраційним номером 9340219559.
Відповідно до Акту наданих послуг № 80 від 12 квітня 2024 року Виконавцем були надані, а Замовником без заперечень прийняті наступні послуги: послуги а/м Камаз, р/н НОМЕР_1 ; послуга будівельної техніки, коток дорожній НАММ HD10VT; послуга будівельної техніки, коток дорожній HAMM DV40VV; послуга будівельної техніки, вібронога ZI RAM80C; послуга будівельної техніки, кран ТODANO TR 100 М-1; всього на суму 444 875 (чотириста сорок чотири тисячі вісімсот сімдесят п`ять) грн. 00 коп., в т.ч. ПДВ 74 145 (сімдесят чотири тисячі сто сорок п`ять) грн. 84 коп. Платіжним дорученням № 673 від 18 квітня 2024 року на загальну суму 3 000 775 (три мільйони сімсот сімдесят п`ять) грн. 00 коп., Замовником було сплачено Виконавцю надані послуги, в тому числі і по Акту наданих послуг № 80 від 12 квітня 2024 року.
Наявність у позивача сил та засобів для надання вищезазначених послуг підтверджується зокрема: Повідомленням про об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (Форма № 20-ОПП), що прийняте контролюючим органом 17.06.2020. за реєстраційним номером 9138708296; Договором позички № 22/11-23 від 22.11.2023 року.
Відповідно до Акту наданих послуг № 81 від 12 квітня 2024 року Виконавцем були надані, а Замовником без заперечень прийняті наступні послуги: послуга будівельної техніки, екскаватор гусеничний JCB JS220NC; всього на суму 600 000 (шістсот тисяч) грн. 00 коп., в т.ч. ПДВ 100 000 (сто тисяч) грн. 00 коп. Платіжним дорученням № 673 від 18 квітня 2024 року на загальну суму 3.000 775 (три мільйони сімсот сімдесят п`ять) грн. 00 коп., Замовником було сплачено Виконавцю надані послуги, в тому числі і по Акту наданих послуг № 81 від 12 квітня 2024 року.
Наявність у позивача сил та засобів для надання вищезазначених послуг підтверджується зокрема: Повідомленням про об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (Форма № 20-ОПП), що прийняте контролюючим органом 14.12.2023р. за реєстраційним номером 9340219559; договором позички № 16/11-23 від 16.11.2023 року.
У відповідності до п. 201.10 ст. 201 ПКУ, позивачем складено податкові накладні №74 від 12.04.2024, № 75 від 12.04.2024, № 76 від 12.04.2024, № 77 від 12.04.2024 № 78 від 12.04.2024 на підставі першої події надання послуги.
За отриманими квитанціями з єдиного вікна приймання звітності ДПС України Позивачу було повідомлено, що реєстрація податкових накладних № 74 від 12.04.2024, № 75 від 12.04.2024, № 76 від 12.04.2024, № 77 від 12.04.2024 № 78 від 12.04.2024 зупинена, оскільки обсяг постачання товару/послуги 43.99 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Також, позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення щодо реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної.
На виконання п. 11 Порядків №1165 позивачем було подано до контролюючого органу Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, додатками в кількості 47 шт.
Однак комісією регіонального рівня ГУ ДПС у Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, були прийнято рішення від 09.05.2024 №№ 11029681/24544503, 11029678/24544503, 11029680/24544503, 11029677/24544503, 11029679/24544503 про відмову в реєстрації податкових накладних № 74 від 12.04.2024, № 75 від 12.04.2024, № 76 від 12.04.2024, № 77 від 12.04.2024 № 78 від 12.04.2024 у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених / оформлених із порушенням законодавства.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що позивачем були надано усі необхідні документи, які підтверджують реальність здійснення операцій по податковим накладним.
Суд вказав, що у спірних рішеннях контролюючий орган вказує на відмову у реєстрації податкових накладних з підстав ненадання позивачем копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
При цьому, суд зазначив, що контролюючий орган, після отримання від позивача письмових пояснень з доданими документами, на адресу позивача жодних запитів щодо недостатності документів, або їх невідповідності чинному законодавству України для прийняття рішення в рамках розглядуваних пояснень не надав.
Таким чином, суд дійшов висновку, що посилання на вказані підстави в обґрунтування прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних, за умови не наведення комісією доказів того, що подані документи є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності зазначеної у них інформації, свідчить про протиправність таких рішень.
Перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування норм матеріального і процесуального права, апеляційний суд дійшов такого висновку.
За змістом частини 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Надаючи оцінку правомірності дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у статті 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, встановлюючи при цьому чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
На підставі частини 1 статті 9 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За правилами пункту 61.1 статті 61 ПК України, податковий контроль - це система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Згідно з підпунктом 62.1.2 пункту 62.2 статті 62 ПК України, способом здійснення такого контролю є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів.
Відповідно до статті 71 ПК України визначено, що інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.
За змістом підпункту 72.1.1 пункту 72.1 статті 72 ПК України, для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла, зокрема: від платників податків та податкових агентів, що міститься в податкових деклараціях, розрахунках, інших звітних документах; що міститься у наданих великими платниками податків в електронній формі копіях документів з обліку доходів, витрат та інших показників, пов`язаних із визначенням об`єктів оподаткування (податкових зобов`язань), первинних документах, які ведуться в електронній формі, регістрах бухгалтерського обліку, фінансовій звітності, інших документах, пов`язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів; про фінансово-господарські операції платників податків.
На підставі пункту 74.1 статті 74 ПК України, податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є державною власністю.
Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючими органами.
Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
За правилами пункту 74.3 статті 74 ПК України, зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (що набрала чинності з 01.02.2020) затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Відповідно до пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.
Ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм пп. а або б п. 185.1 ст. 185, пп. а або б п. 187.1 ст. 187, абз. 1 п. 201.1, 201.7, 201.10 ст. 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
Згідно з пунктом 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Пунктом 6 Порядку № 1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Додатками № 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість.
Так, Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, зокрема: пунктом 8 - у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення.
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
При цьому, Додатком № 4 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено бланк рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.
Бланк рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку містить обов`язкове для заповнення поле податкова інформація (заповнюється у разі відповідності п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку).
Так, після подачі позивачем для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, їх реєстрацію за наслідком проведеного моніторингу було зупинено та запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Як вбачається з матеріалів справи, на виконання п.п.201.16.2. п.201.16. ст.201 ПКУ позивач надав на адресу відповідача письмові повідомлення, до яких додано первинні документи, що підтверджують здійснення господарської діяльності.
Факт подання позивачем зазначених вище повідомлень та документів підтверджується квитанціями.
Апелянт, обґрунтовуючи правомірність прийняття оскаржуваного рішення Комісії, покликається на ненадання позивачем копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних
Надаючи оцінку вказаним доводам, колегія суддів зазначає таке.
Сама собою наявність або відсутність окремих документів, а так само помилки у їх оформленні не є підставою для висновків про відсутність господарської операції, якщо з інших даних вбачається, що фактичний рух активів або зміни у власному капіталі чи зобов`язаннях платника податку у зв`язку з його господарською діяльністю мали місце.
Суд зазначає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Однак, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної відсутній перелік документів, які потрібно надати, що прямо передбачено п. 11 Порядку № 1165, а у оскаржуваних рішеннях відсутнє підкреслення, яких саме документів не вистачає, яке передбачено формою рішення.
Суд звертає увагу, що у випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, а у подальшому в рішенні про відмову у реєстрації ПН, платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів.
Отже, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом в постанові від 02.07.2019 у справі № 140/2160/18 ( № К/9901/13662/19).
Крім того, одним з основних принципів податкового законодавства України є презумпція правомірності рішень платника податку в разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу.
При цьому, контролюючий орган, після отримання від позивача письмових пояснень з доданими документами, на адресу позивача жодних запитів щодо недостатності документів, або їх невідповідності чинному законодавству України для прийняття рішення в рамках розглядуваних пояснень не надав.
Таким чином, суд першої інстанції, враховуючи те, що оскаржувані рішення прийняті Головним управлінням ДПС в Одеській області без наявних на те правових підстав та з порушенням, передбачених Порядком № 1165, дійшов правильного висновку про їх протиправність та необхідність їх скасування.
Щодо вимог про реєстрацію податкових накладних у ЄРПН, апеляційний суд зазначає таке.
За змістом пункту 49.13 статті 49 ПК України, у разі якщо в установленому законодавством порядку буде встановлено факт неправомірної відмови контролюючим органом (посадовою особою) у прийнятті податкової декларації, остання вважається прийнятою у день її фактичного отримання контролюючим органом.
З урахуванням неправомірності відмови позивачу у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних за датою її подання до реєстру, обґрунтованим є висновок суду першої інстанції про задоволенню позову у частині вимог про зобов`язання ДПС України зареєструвати вищевказану податкову накладну у Єдиному реєстрі податкових накладних за датою подання їх до реєстру.
Європейський суд з прав людини неодноразово висловлював свою позицію щодо "принципу правової визначеності" (наприклад, справа Hashman and Harrup v. The United Kingdom, Арр. 25594/94, 25 November 1999), відповідно до якого особа, здійснюючи правомірну поведінку, повинна мати можливість передбачати правові наслідки такої правової поведінки, чітко визначені законом.
Статтею 1 Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено, що кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.
У постанові від 20.08.2019 по справі № 2540/3009/18 Верховний Суд зазначив, що прозорість адміністративних процедур є ефективним запобіжником державному свавіллю. Вмотивоване рішення демонструє особі, що вона була почута, дає стороні можливість апелювати проти нього. Лише за умови прийняття обґрунтованого рішення може забезпечуватися належний публічний та, зокрема, судовий контроль за адміністративними актами суб`єкта владних повноважень.
Про дотримання контролюючим органом вимог обґрунтованості під час прийняття відповідного акта індивідуальної дії свідчитиме належна мотивація його висновку, зокрема зі встановленням обставин, що мають значення для реєстрації податкової накладної, а також за умови посилання на докази, якими такі обставини обґрунтовані, із зазначенням причин їх прийняття чи відхилення.
І навпаки, не наведення мотивів прийнятих рішень не дає змоги суду встановити дійсні підстави та причини, за яких цей орган дійшов саме таких висновків, надати їм належну правову оцінку, та встановити законність, обґрунтованість, пропорційність прийнятого рішення.
Відповідно до статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
В ході розгляду справи позивач довів суду ті обставини, на які він посилався в обґрунтування заявлених вимог, а відповідач не надав суду належні докази на підтвердження своїх заперечень проти позову.
Доводи апеляційної скарги не заслуговують на увагу, оскільки зводяться до незгоди з оскаржуваним судовим рішенням.
Доводи апеляційної скарги не містять належних та обґрунтованих міркувань, які б спростовували висновки суду першої інстанції.
У ній також не наведено інших міркувань, які б не були предметом перевірки судом першої інстанції та щодо яких не наведено мотивів відхилення наведеного аргументу.
Відповідно до ст. 242 КАС України, судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених такими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Таким чином, апеляційний суд вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, внаслідок чого апеляційна скарга залишається без задоволення, а оскаржуване судове рішення суду першої інстанції - без змін.
Керуючись ст. ст. 2-12, 72-78, 242, 257, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області (відокремленого підрозділу ДПС України без статусу юридичної особи публічного права) - залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 07 серпня 2024 року у справі № 420/14677/24 - залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, за виключенням випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України, за наявності яких постанова апеляційного суду може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст судового рішення складений 22.10.2024
Суддя-доповідач С.Д. ДомусчіСудді Г.В. Семенюк О.І. Шляхтицький
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.10.2024 |
Оприлюднено | 25.10.2024 |
Номер документу | 122518870 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Домусчі С.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні