Рішення
від 14.10.2024 по справі 922/2878/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14.10.2024м. ХарківСправа № 922/2878/24

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Лавровой Л.С.

при секретарі судового засідання Ломакіній О. В.

розглянувши в порядку загального позовного провадження справу

за позовом Комунального підприємства «ЛОЗОВАВОДОСЕРВІС» ЛОЗІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ (64608, Україна, село Українське (колишня Лозівська мр), Лозівський р-н, Харківська обл., Лозівська ТГ, вулиця Степова, будинок, 3, ідентифікаційний код особи 41451855) до ОБ`ЄДНАННЯ СПІВВЛАСНИКІВ БАГАТОКВАРТИРНОГО БУДИНКУ «1-28» (64604, Україна, Харківська обл., місто Лозова, Мікрорайон 1, будинок, 28, ідентифікаційний код особи 38484985) про встановлення постійного безоплатного сервітуту щодо нежитлового підвального приміщення за участю представників:

позивача Погодіна І.В.

відповідача Стусенко Д.В.

ВСТАНОВИВ:

До Господарського суду Харківської області звернулося Комунальне підприємство «ЛОЗОВАВОДОСЕРВІС» ЛОЗІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ з позовом до ОБ`ЄДНАННЯ СПІВВЛАСНИКІВ БАГАТОКВАРТИРНОГО БУДИНКУ «1-28» та просить суд:

1. Встановити Комунальному підприємству «Лозоваводосервіс» Лозівської міської ради Харківської області (64608, вул. Степова, 3, с. Українське, м. Лозова, Харківська обл., код ЄДРПОУ 41451855) постійний безоплатний сервітут щодо нежитлового підвального приміщення в будинку № 28 мікрорайону 1, м. Лозова, Харківської області для оснащення будівлі вузлом комерційного обліку та його обслуговування.

2. Стягнути з Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «1-28» м. Лозова, Харківської області (адреса: мкрн. 1, буд. 28, м. Лозова, Харківської області, 64604, код ЄДРПОУ 38484985) на користь Комунального підприємства «Лозоваводосервіс» Лозівської міської ради Харківської області судовий збір у розмірі 3028.00 грн.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач вказує, що у КП «Лозоваводосервіс» відсутня можливість виконати вимоги чинного законодавства України щодо виготовлення проєктно - технічної документації та оснащення будинку № 28 мікрорайона 1, м. Лозова вузлом комерційного обліку холодної води, а тому підприємство не вбачає іншого способу, аніж встановлення сервітуту у судовому порядку. Законом України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» забороняється приєднання житлових і нежитлових будівель до зовнішніх інженерних мереж без оснащення таких будівель вузлами комерційного обліку відповідних комунальних послуг. Місце встановлення вузла комерційного обліку визначається відповідно до будівельних норм і правил. У разі якщо власник (співвласники) будівлі не дає згоди або створює перешкоди для встановлення вузла комерційного обліку в місцях вводу зовнішніх інженерних мереж у будівлю, оператор зовнішніх інженерних мереж, до яких приєднана (приєднується) будівля, може вимагати встановлення судом сервітуту щодо частини будівлі, в/на якій обладнується вузол комерційного обліку, для встановлення та обслуговування такого вузла обліку.

Ухвалою суду від 16.08.2024 прийнято позовну заяву до розгляду в порядку загального позовного провадження, підготовче засідання по справі призначено на 09.09.2024 о 09:30, встановлено сторонам строк на подання заяв по суті справи.

Ухвалою від 09.09.2024 було закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи по суті на 14.10.2024 р. о 10:00.

Представник позивача у судовому засіданні 14.10.2024 позовні вимоги підтримав у повному обсязі. Представник відповідача проти позову заперечував з мотивів, викладених у заявах по суті справи.

Розглянувши матеріали справи, оцінивши надані докази та викладені доводи, судом встановлено наступне.

Комунальне підприємство «Лозоваводосервіс» Лозівської міської ради Харківської області (надалі КП «Лозоваводосервіс») є суб`єктом господарювання та надає послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення відповідно до Закону України "Про житлово - комунальні послуги" та інших нормативно-правових актів України. Згідно зі Статутом, КП «Лозоваводосервіс» засноване на комунальній власності Лозівської міської територіальної громади (п.п. 1.2. Статуту). КП «Лозоваводосервіс» створене з метою забезпечення на договірних засадах потреб населення та інших категорій споживачів послугами з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення для досягнення економічних, соціальних та інших результатів з метою отримання прибутку (п. 3.1. Статуту).

02.08.2017 вступив в силу Закон України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання». Згідно з частиною першою статті 3 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку здійснюється відповідно до проектної документації з дотриманням будівельних норм і правил у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства. Таке оснащення та відповідна проектна документація не потребують видачі технічних умов та інших вимог до встановлення вузла комерційного обліку, погодження з державними органами, органами місцевого самоврядування, їхніми посадовими особами, операторами зовнішніх інженерних мереж, виконавцями комунальних послуг.

Оператор зовнішніх інженерних мереж не менш як за два місяці до встановлення вузлів комерційного обліку повідомляє власників (співвласників) будівлі про намір встановити такий вузол та вартість такого встановлення. Порядок такого інформування визначається Кабінетом Міністрів України. Власник (співвласники) будівлі протягом двох місяців з дня отримання такого повідомлення має право повідомити оператору зовнішніх інженерних мереж (за своїм вибором) про: згоду на встановлення вузла комерційного обліку на запропонованих оператором зовнішніх інженерних мереж умовах; намір самостійно обладнати будівлю вузлами комерційного обліку у встановленому законодавством порядку (частина третя статті 3 Закону України Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання).

Постановою Кабінету Міністрів України № 444 від 06.06.2018 затверджено Порядок інформування оператором зовнішніх інженерних мереж власників (співвласників) будівлі про намір встановлення вузла комерційного обліку (далі - Порядок № 444). Відповідно до п. 4 Порядку № 444 повідомлення доводиться до відома власників (співвласників) будівлі шляхом розміщення на офіційному веб-сайті оператора зовнішніх інженерних мереж, а у разі відсутності такого веб-сайту - на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування; у загальнодоступному місці інформаційних стендах у під`їздах будівлі. Пунктом 5 Порядку № 444 встановлено, що днем отримання повідомлення власниками (співвласниками) будівлі є дата розміщення повідомлення на офіційному веб-сайті оператора зовнішніх інженерних мереж, а у разі відсутності такого веб-сайту - на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування. У разі відсутності веб-сайту у оператора зовнішніх інженерних мереж та органу місцевого самоврядування днем отримання повідомлення є дата розміщення повідомлення у загальнодоступному місці на інформаційних стендах у під`їздах будівлі.

Дочірнім підприємством «Лозоваводосервіс» комунального підприємства «Теплоенерго» Лозівської міської ради Харківської області (КП «Лозоваводосервіс» є правонаступником) направлено лист № 52 від 09.01.2024 р. на адресу: мкрн. 1 буд. 28, м. Лозова, Харківської області в якому зазначено намір встановлення вузла комерційного обліку у вищевказаному будинку та якщо у будинку встановлений вузол обліку, то надати інформацію щодо наявності проектної документації на встановлення вузла комерційного обліку.

10.01.2024 р. о 10:00 год. Дочірнім підприємством «Лозоваводосервіс» комунального підприємства «Теплоенерго» Лозівської міської ради Харківської області, на виконання вимог Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» та Порядку № 444, розміщено інформацію на офіційному веб-сайті КП "Лозоваводосервіс" (Лозівський комунальний портал https://lkp.kh.ua/uk/novini/povidomlennia-1337) про намір встановити вузла комерційного обліку за адресою: мкрн. 1 буд. 28, м. Лозова, Харківської області. Крім того, про намір здійснити обладнання будинку вузлом комерційного обліку централізованого водопостачання співвласників було додатково повідомлено шляхом розміщення на дошках оголошень біля під`їздів (10.01.2024 р.).

Однак, на виконання вимог частини третьої статті 3 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» відповідач у встановлений законодавством строк не надав згоду на встановлення вузла комерційного обліку на запропонованих оператором зовнішніх інженерних мереж умовах.

04.06.2024 р. КП «Лозоваводосервіс» звернулось з листом № 1678 щодо доступу до підвального приміщення за вищевказаною адресою для обстеження мереж водопостачання для подальшого виготовлення проєктно-технічної документації на приєднання до систем централізованого питного водопостачання та/або централізованого водовідведення та узгодженням дати проведення обстеження. Представником КП «Лозоваводосервіс» засобами телефонного зв`язку здійснений дзвінок Голові правління ОСББ «1-28» Дмитру Стусенку щодо узгодження дати проведення обстеження, на що була отримана відмова.

25.07.2024 р. підприємством направлено лист № 2034 на Голову правління ОСББ «1-28» Дмитра Стусенка з призначенням дати, а саме 29.07.2024 р. о 10:00 год. про проведення обстеження мереж водопостачання щодо виготовлення технічної документації (проекту) на встановлення комерційного засобу обліку води за вищевказаною адресою. 29.07.2024 р. о 10:00 год. Головою правління ОСББ «1-28» відмовлено представникам підприємства у допуску до підвального приміщення за адресою: мкрн. 1, буд. 28, м. Лозова, Харківської області про що було складено «Акт про недопуск до підвального приміщення» від 29.07.2024 р (далі акт).

Відповідно до частини третьої статті 3 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» у разі якщо власник (співвласники) будівлі не дає згоди або створює перешкоди для встановлення вузла комерційного обліку в місцях вводу зовнішніх інженерних мереж у будівлю, оператор зовнішніх інженерних мереж, до яких приєднана (приєднується) будівля, може вимагати встановлення судом сервітуту щодо частини будівлі, в/на якій обладнується вузол комерційного обліку, для встановлення та обслуговування такого вузла обліку.

КП «Лозоваводосервіс» вважає, що здійснило усі належні дії з метою погодження порядку та способу встановлення вузла комерційного обліку холодної води. Відповідач, зі своєї сторони, згоди підприємству на встановлення відповідного вузла не надав, самостійно вузол комерційного обліку холодної води у строки, передбачені Законом України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання», не встановив. Оскільки у КП «Лозоваводосервіс» відсутня можливість виконати вимоги чинного законодавства України щодо виготовлення проєктно - технічної документації та оснащення будинку № 28 мікрорайона 1, м. Лозова вузлом комерційного обліку холодної води то підприємство не вбачає іншого способу, аніж встановлення сервітуту у судовому порядку.

Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 206 від 09.08.2018 затверджено "Порядок оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку" (далі - Порядок № 206). Пункт 1 Порядку № 206 визначає процедуру оснащення будівель вузлами комерційного обліку оператором зовнішніх інженерних мереж та власником (співвласниками) будівлі, узгодження умов такого оснащення та вимоги до місць встановлення.

Відповідно до п. 13 Порядку № 206 вузлами комерційного обліку обладнуються усі вводи зовнішніх інженерних мереж у житлових та нежитлових будівлях. Вузол комерційного обліку встановлюється на стороні споживача на межі майнової належності у точці приєднання (вводу) до зовнішніх інженерних мереж відповідних внутрішньобудинкових інженерних систем будівлі, а в разі неможливості встановлення - в іншому місці якомога ближче до точки приєднання.

Законом України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» забороняється приєднання житлових і нежитлових будівель до зовнішніх інженерних мереж без оснащення таких будівель вузлами комерційного обліку відповідних комунальних послуг. Місце встановлення вузла комерційного обліку визначається відповідно до будівельних норм і правил. У разі якщо власник (співвласники) будівлі не дає згоди або створює перешкоди для встановлення вузла комерційного обліку в місцях вводу зовнішніх інженерних мереж у будівлю, оператор зовнішніх інженерних мереж, до яких приєднана (приєднується) будівля, може вимагати встановлення судом сервітуту щодо частини будівлі, в/на якій обладнується вузол комерційного обліку, для встановлення та обслуговування такого вузла обліку.

Враховуючи зазначене, позивач просив суд встановити Комунальному підприємству «Лозоваводосервіс» Лозівської міської ради Харківської області постійний безоплатний сервітут щодо нежитлового підвального приміщення в будинку № 28 мікрорайону 1, м. Лозова, Харківської області для оснащення будівлі вузлом комерційного обліку та його обслуговування.

Заперечуючи проти позову, відповідач зазначав про порушення позивачем, Порядку інформування власників (співвласників) будівлі, про намір встановлення вузла комерційного обліку холодного водопостачання в будинку № 28, першого мікрорайону в м. Лозова, а саме:

1. Повідомлення про намір встановлення вузла комерційного обліку адресоване та надано вихідним листом № 52 від 09.01.2024 року Голові правління ОСББ «1-28» Стусенко Дмитру Сергійовичу, який не власником/співвласником квартири та нежитлового приміщення в будинку № 28, першого мікрорайону, а відтак не є співвласником будівлі;

2. В повідомленні про намір встановлення вузла комерційного обліку, яке адресоване та надано вихідним листом № 52 від 09.01.2024 року Голові правління ОСББ «1-28» ОСОБА_1 , зазначено, що орієнтована вартість встановлення вузла комерційного обліку, становить 13500,0 грн. Іншої інформації щодо окремих складових витрат на встановлення вузла обліку Позивачем не було надано (Тип, марка вузла обліку; перелік та вартість додаткових матеріалів; тип та марка дистанційного пристрою зняття показань лічильника; вартість виготовлення проектної документації; вартість трудовитрат на встановлення лічильника, тощо). У зв`язку з чим, у власників (співвласників) будівлі не було можливості розглянути питання стосовно самостійного придбання та встановлення за власний рахунок комерційного вузла обліку холодного водопостачання на будинок;

3. Оператор не забезпечив доведення до відома власників (співвласників) будівлі інформації про намір встановити вузол комерційного обліку шляхом повідомлення на паперовому носії кожного власника (співвласника) будівлі протягом тридцяти днів з дня розміщення повідомлення на офіційному веб-сайті оператора зовнішніх інженерних мереж, а у разі відсутності такого веб-сайту - на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування та у загальнодоступному місці на інформаційних стендах у під`їздах будівлі;

4. Оператор не забезпечив доведення до відома власників (співвласників) будівлі інформації про намір встановити вузол комерційного обліку шляхом повідомлення у загальнодоступному місці на інформаційних стендах у під`їздах будівлі.

Також, відповідач вважає, що оператор зовнішніх інженерних мереж повинен обладнати комерційним лічильником зовнішній ввід холодного водопостачання, а також, позивач необґрунтовано вимагає встановити постійний безоплатний сервітут щодо всього нежитлового підвального приміщення в будинку № 28.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, з урахуванням правових підстав позовних вимог і викладених сторонами доводів та заперечень, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини першої статті 3 Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку здійснюється відповідно до проектної документації з дотриманням будівельних норм і правил у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства. Таке оснащення та відповідна проектна документація не потребують видачі технічних умов та інших вимог до встановлення вузла комерційного обліку, погодження з державними органами, органами місцевого самоврядування, їхніми посадовими особами, операторами зовнішніх інженерних мереж, виконавцями комунальних послуг.

Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 206 від 09.08.2018 затверджено "Порядок оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку" (надаліПорядок № 206).

Відповідно до пункту 1 Порядку № 206 цей Порядок визначає процедуру оснащення будівель вузлами комерційного обліку оператором зовнішніх інженерних мереж та власником (співвласниками) будівлі, узгодження умов такого оснащення та вимоги до місць встановлення.

Оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку здійснюється відповідно до проектної документації з дотриманням будівельних норм і правил та з урахуванням Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" і не потребує видачі технічних умов та інших вимог до встановлення вузла комерційного обліку, а також погодження з державними органами, органами місцевого самоврядування, їхніми посадовими особами, операторами зовнішніх інженерних мереж, виконавцями комунальних послуг (пункт 11 Порядку № 206).

Відповідно до пункту 13 Порядку № 206 вузлами комерційного обліку обладнуються усі вводи зовнішніх інженерних мереж у житлових та нежитлових будівлях. Вузол комерційного обліку встановлюється на стороні споживача на межі майнової належності у точці приєднання (вводу) до зовнішніх інженерних мереж відповідних внутрішньо будинкових інженерних систем будівлі, а в разі неможливості встановлення - в іншому місці якомога ближче до точки приєднання.

Забороняється приєднання житлових і нежитлових будівель до зовнішніх інженерних мереж без оснащення таких будівель вузлами комерційного обліку відповідних комунальних послуг відповідно до вимог цього Закону. Такими вузлами обліку обладнуються усі вводи зовнішніх інженерних мереж у будівлі, крім випадків, передбачених цим Законом. Місце встановлення вузла комерційного обліку визначається відповідно до будівельних норм і правил. Для споживача комунальних послуг, якому комунальна послуга постачається для групи нежитлових будівель та/або споруд, що є єдиним майновим комплексом, зовнішніми інженерними мережами, що належать споживачу, вузол комерційного обліку встановлюється на межі майнової належності в кожній точці приєднання до зовнішніх інженерних мереж (частина друга статті 3 Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання").

Оператор зовнішніх інженерних мереж повідомляє про намір встановити вузол (вузли) комерційного обліку відповідно до абзацу першого частини третьої статті 3 Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" (пункт 3 Порядку № 206).

Оператор зовнішніх інженерних мереж не менш як за два місяці до встановлення вузлів комерційного обліку повідомляє власників (співвласників) будівлі про намір встановити такий вузол та вартість такого встановлення. Порядок такого інформування визначається Кабінетом Міністрів України (абзац 1 частини третьої статті 3 Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання").

Постановою Кабінету Міністрів України від 06.06.2018 № 444 затверджено "Порядок інформування оператором зовнішніх інженерних мереж власників (співвласників) будівлі про намір встановлення вузла комерційного обліку" (даліПорядок № 444)

Відповідно до пункту 4 Порядку № 444 повідомлення доводиться до відома власників (співвласників) будівлі шляхом розміщення на офіційному веб-сайті оператора зовнішніх інженерних мереж, а у разі відсутності такого веб-сайту - на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування; у загальнодоступному місці інформаційних стендах у під`їздах будівлі.

Днем отримання повідомлення власниками (співвласниками) будівлі є дата розміщення повідомлення на офіційному веб-сайті оператора зовнішніх інженерних мереж, а у разі відсутності такого веб-сайту - на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування (пункт 5 Порядку № 444).

Судом встановлено, що на виконання вимог Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" та Порядку № 444, КП "Лозоваводосервіс" 10.01.2024 на офіційному сайті https://lkp.kh.ua/uk/novini/povidomlennia-1337 розміщено повідомлення про намір встановити вузла комерційного обліку за адресою: мкрн. 1 буд. 28, м. Лозова, Харківської області. В повідомленні зазначено адресу будинку, орієнтовну загальну вартість встановлення вузла комерційного обліку, порядок дій по оснащенню житлових будинків вузлами комерційного обліку водопостачання, адресу для відповіді та підстави опублікування повідомлення .

Власник (співвласники) будівлі протягом двох місяців з дня отримання такого повідомлення має право повідомити оператору зовнішніх інженерних мереж (за своїм вибором) про: згоду на встановлення вузла комерційного обліку на запропонованих оператором зовнішніх інженерних мереж умовах; намір самостійно обладнати будівлю вузлами комерційного обліку у встановленому законодавством порядку (абзац 2 частини третьої статті 3 Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання").

Вказане кореспондується з положеннями пункту 6 Порядку № 444, згідно з яким власники (співвласники) будівлі протягом двох місяців з дня отримання повідомлення мають право повідомити оператору зовнішніх інженерних мереж (за своїм вибором) про: - згоду на встановлення вузла (вузлів) комерційного обліку на запропонованих оператором зовнішніх інженерних мереж умовах; - намір погодити з оператором зовнішніх інженерних мереж відмінні від запропонованих умови встановлення вузла (вузлів) комерційного обліку; - намір самостійно обладнати будівлю вузлом (вузлами) комерційного обліку в установленому законодавством порядку.

Також пунктом 4 Порядку № 206 визначено, що власник (співвласники) будівлі протягом двох місяців з дня отримання повідомлення про намір встановити вузол (вузли) комерційного обліку має право повідомити оператора зовнішніх інженерних мереж у спосіб, зазначений в повідомленні про: - намір встановити вузол (вузли) комерційного обліку, про (за своїм вибором): згоду на встановлення вузла (вузлів) комерційного обліку на запропонованих оператором зовнішніх інженерних мереж умовах; - намір погодити з оператором зовнішніх інженерних мереж відмінні від запропонованих умови встановлення вузла (вузлів) комерційного обліку, у тому числі встановити вузол (вузли) комерційного обліку, придбаний(і) власником (співвласниками); намір самостійно обладнати будівлю вузлом (вузлами) комерційного обліку в установленому законодавством порядку.

Як вбачається, докази надання згоди на встановлення вузла комерційного обліку у встановлений законодавством строк, докази повідомлення про намір погодити з оператором зовнішніх інженерних мереж відмінні від запропонованих умови встановлення вузлакомерційного обліку, докази повідомлення про намір самостійно обладнати будівлю вузлом комерційного обліку матеріали справи не містять, сторонами не надані.

У разі якщо протягом двох місяців з дня отримання повідомлення оператора зовнішніх інженерних мереж про намір встановити вузол комерційного обліку власник (співвласники) будівлі не повідомив(ли) оператора зовнішніх інженерних мереж про намір погодити з ним відмінні від запропонованих умови встановлення вузла комерційного обліку або про намір самостійно обладнати будівлю вузлом комерційного обліку, а також у разі, якщо власник (співвласники) повідомив(ли) про намір погодити відмінні від запропонованих умови встановлення вузла комерційного обліку або про намір самостійно обладнати будівлю вузлом комерційного обліку, але не зробив(ли) цього протягом чотирьох місяців з дня отримання повідомлення оператора зовнішніх інженерних мереж про намір встановити вузол комерційного обліку, оснащення будівлі вузлом комерційного обліку здійснює оператор зовнішніх інженерних мереж (пункт 10 Порядку № 206).

У разі якщо протягом двох місяців з дати отримання повідомлення власник (співвласники) не надав згоду на встановлення вузла комерційного обліку на запропонованих оператором зовнішніх інженерних мереж умовах або не повідомив оператора зовнішніх інженерних мереж про намір самостійно обладнати будівлю вузлами комерційного обліку у встановленому законодавством порядку, а також у разі якщо власник (співвласники) повідомив про намір самостійно обладнати будівлю вузлами комерційного обліку у встановленому законодавством порядку, але не зробив цього протягом чотирьох місяців з дати повідомлення оператором про намір встановити вузли комерційного обліку, оснащення будівлі вузлами комерційного обліку здійснює оператор зовнішніх інженерних мереж (абзац 3 частини третьої статті 3 Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання").

У разі якщо власник (співвласники) будівлі не дає згоди або створює перешкоди для встановлення вузла комерційного обліку в місцях вводу зовнішніх інженерних мереж у будівлю, оператор зовнішніх інженерних мереж, до яких приєднана (приєднується) будівля, може вимагати встановлення судом сервітуту щодо частини будівлі, в/на якій обладнується вузол комерційного обліку, для встановлення та обслуговування такого вузла обліку. У такому разі порядок відшкодування витрат на оснащення будівлі вузлами комерційного обліку, встановлений цією статтею, не змінюється (абзац 4 частини третьої статті 3 Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання").

Відповідно до статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Речовими правами на чуже майно є право користування (сервітут) (пункт 2 частини першої статті 395 Цивільного кодексу України)

Право користування чужим майном (сервітут) може бути встановлене щодо земельної ділянки, інших природних ресурсів (земельний сервітут) або іншого нерухомого майна для задоволення потреб інших осіб, які не можуть бути задоволені іншим способом (частина 1 статті 401 Цивільного кодексу України).

Сервітут може належати власникові (володільцеві) сусідньої земельної ділянки, а також іншій, конкретно визначеній особі (особистий сервітут) (частина друга статті 401 Цивільного кодексу України).

Сервітут може бути встановлений договором, законом, заповітом або рішенням суду (частина 1 статті 402 Цивільного кодексу України).

У разі недосягнення домовленості про встановлення сервітуту та про його умови спір вирішується судом за позовом особи, яка вимагає встановлення сервітуту (частина третя статті 402 Цивільного кодексу України).

Сервітут визначає обсяг прав щодо користування особою чужим майном (частина перша статті 403 Цивільного кодексу України).

Сервітут може бути встановлений на певний строк або без визначення строку (частина друга статті 403 Цивільного кодексу України).

Сервітут не позбавляє власника майна, щодо якого він встановлений, права володіння, користування та розпоряджання цим майном (частина п`ята статті 403 Цивільного кодексу України).

Право користування чужою земельною ділянкою або іншим нерухомим майном полягає у можливості проходу, проїзду через чужу земельну ділянку, прокладання та експлуатації ліній електропередачі, зв`язку і трубопроводів, забезпечення водопостачання, меліорації тощо (частина перша статті 404 Цивільного кодексу України).

Право користування чужим майном може бути встановлено щодо іншого нерухомого майна (будівлі, споруди тощо) (частина третя статті 404 Цивільного кодексу України).

Аналіз норм чинного законодавства свідчить, що метою сервітуту є задоволення потреб заінтересованої особи для ефективного використання належного їй майна; умовою встановлення сервітуту є неможливість задовольнити такі потреби в інший спосіб.

Речове право у вигляді сервітуту дає змогу власникові повною мірою реалізувати надані йому правомочності щодо належного цій особі майна і забезпечити його ефективне використання, а також передбачає право на задоволення немайнових інтересів інших осіб, речове право яких на чужу річ не пов`язано зі здійсненням майнових прав.

Отже, однією з основних ознак сервітуту, який має бути встановлено за рішенням суду, є неможливість задоволення інтересів особи у будь-який інший спосіб у ситуації, коли власник і потенційний сервітуарій не можуть досягти згоди щодо встановлення сервітуту або способу його здійснення, плати тощо. Умовою встановлення сервітуту у такий спосіб є те, що позивач має довести у суді, що нормальне функціонування його господарства чи задоволення його інтересів при використанні свого майна неможливе без встановлення сервітуту.

Господарським судом встановлено, що позивачем здійснено усі залежні від нього дії з метою погодження з володільцем будівлі порядку та способу встановлення вузла комерційного обліку водопостачання, проте, відповідач згоди позивачу на встановлення відповідного вузла не надав, самостійно вузол комерційного обліку не встановив (що відповідачем не заперечується), а тому у позивача відсутня можливість виконати вимоги чинного законодавства щодо оснащення будинків вузлами комерційного обліку іншим способом, аніж встановлення сервітуту щодо частини підвального приміщення у будинку.

Враховуючи викладене, оскільки з моменту повідомлення співвласників багатоквартирного будинку шляхом розміщення відповідного оголошення на сайті позивача відповідач у встановлений законодавством строк не надав згоду на встановлення вузла комерційного обліку, будь-яких рішень з самостійного встановлення вузла комерційного обліку в місцях вводу зовнішніх інженерних мереж у будівлю відповідачем не прийнято, а також не повідомлено позивача у належний спосіб про намір погодити відмінні від запропонованих умови встановлення вузла комерційного обліку, суд дійшов висновку, що у позивача виник обов`язок з встановлення вузла комерційного обліку згідно вищенаведених приписів Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" та виникло право вимагати встановлення судом сервітуту щодо частини будівлі, в/на якій обладнується вузол комерційного обліку.

Відхиляючи доводи відповідача щодо не повідомлення про намір встановлення вузла комерційного обліку, суд зазначає, що матеріали справи містять докази здійснення позивачем на виконання вимог Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" та Порядку № 444, публікації 10.01.2024 на офіційному сайті https://lkp.kh.ua/uk/novini/povidomlennia-1337 повідомлення про намір встановити вузла комерційного обліку за адресою: мкрн. 1 буд. 28, м. Лозова, Харківської області.

Щодо тверджень відповідача про те, що оператор зовнішніх інженерних мереж повинен обладнати комерційним лічильником зовнішній ввід холодного водопостачання, суд керується п. 13 Порядку № 206, за яким вузлами комерційного обліку обладнуються усі вводи зовнішніх інженерних мереж у житлових та нежитлових будівлях. Вузол комерційного обліку встановлюється на стороні споживача на межі майнової належності у точці приєднання (вводу) до зовнішніх інженерних мереж відповідних внутрішньобудинкових інженерних систем будівлі, а в разі неможливості встановлення - в іншому місці якомога ближче до точки приєднання.

Також, суд відхиляє заперечення відповідача відносно встановлення постійного безоплатного сервітуту щодо всього нежитлового підвального приміщення в будинку № 28, адже вимоги позивача стосуються встановлення сервітуту із чітким визначенням його мети - для оснащення будівлі вузлом комерційного обліку та його обслуговування, що виключає можливість використання підвального приміщення з іншою метою.

За таких обставин позовні вимоги Комунального підприємства «ЛОЗОВАВОДОСЕРВІС» ЛОЗІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ підлягають задоволенню у повному обсязі.

З урахуванням приписів ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати по сплаті судового збору по даній справі покладаються на відповідача.

Враховуючи викладене та керуючись статтями 6, 8, 19, 124, 129 Конституції України, статтями 1, 2, 5, 7, 11, 13, 14, 15, 73, 74, 80, 86, 129, 165, 238 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Задовольнити позовні вимоги Комунального підприємства «ЛОЗОВАВОДОСЕРВІС» ЛОЗІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ.

Встановити Комунальному підприємству «Лозоваводосервіс» Лозівської міської ради Харківської області (64608, вул. Степова, 3, с. Українське, м. Лозова, Харківська обл., код ЄДРПОУ 41451855) постійний безоплатний сервітут щодо нежитлового підвального приміщення в будинку № 28 мікрорайону 1, м. Лозова, Харківської області для оснащення будівлі вузлом комерційного обліку та його обслуговування.

Стягнути з ОБ`ЄДНАННЯ СПІВВЛАСНИКІВ БАГАТОКВАРТИРНОГО БУДИНКУ «1-28» (64604, Україна, Харківська обл., місто Лозова, Мікрорайон 1, будинок, 28, ідентифікаційний код особи 38484985) на користь Комунального підприємства «ЛОЗОВАВОДОСЕРВІС» ЛОЗІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ (64608, Україна, село Українське (колишня Лозівська мр), Лозівський р-н, Харківська обл., Лозівська ТГ, вулиця Степова, будинок, 3, ідентифікаційний код особи 41451855) 3 028,00 грн судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня складення його повного тексту. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду подається в строки та в порядку визначеному ст.ст. 256, 257 ГПК України з урахуванням п. 17.5 Перехідних положень ГПК України.

Повне рішення складено "24" жовтня 2024 р.

СуддяЛ.С. Лаврова

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення14.10.2024
Оприлюднено28.10.2024
Номер документу122543083
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про речові права на чуже майно щодо сервітутів

Судовий реєстр по справі —922/2878/24

Рішення від 14.10.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Лаврова Л.С.

Ухвала від 16.08.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Лаврова Л.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні