ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29607, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1, e-mail: inbox@km.arbitr.gov.ua, тел.(0382)71-81-84
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"14" жовтня 2024 р. Справа № 924/718/24
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Мухи М.Є., при секретарі судового засідання Лежніній Я.С. розглянувши матеріали
за позовом Нетішинської міської ради, м. Нетішин, Хмельницька область
до Публічного акціонерного товариства "Управління будівництва ХАЕС" м. Нетішин, Хмельницька область
про стягнення 226089,83грн.
Представники сторін в судове засідання не з`явились
У судовому засіданні відповідно до ст.240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Рішення ухвалюється після оголошеної в судовому засіданні 07.10.2024 перерви.
Процесуальні дії по справі.
Ухвалою від 05.08.2024 відкрито провадження у справі, підготовче засідання призначено на 03.09.2024. Ухвалою від 03.09.2024 підготовче засідання відкладено на 11.09.2024. У підготовчому засіданні 11.09.2024 оголошено перерву до 24.09.2024. Ухвалою від 24.09.2024 із занесенням до протоколу судового засідання закрито підготовче провадження, справу призначено до судового розгляду по суті на 07.10.2024. У судовому засіданні 07.10.2024 оголошено перерву до 14.10.2024.
Виклад позицій учасників справи, заяви, клопотання.
Позивач звернувся із позовом до суду про стягнення із ПАТ "Управління будівництва ХАЕС" 226089,83грн. безпідставно збережених коштів за користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів. В обґрунтування позову позивач вказує на використання відповідачем земельної ділянки площею 0,7987га із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики та іншого призначення з кадастровим номером 6810500000:02:007:1008 без укладення договору оренди землі з 28.12.2021 по 16.01.2024.
11.10.2024 від Нетішинської міської ради надійшли тези промови у судових дебатах, у яких позивач позовні вимоги підтримує, позов просить задовольнити.
Представник відповідача в судове засідання 14.10.2024 не з`явився, про поважність причин неявки суд не повідомив.
Відповідач був належним чином повідомлений про розгляд справи, ухвала суду від 07.10.2024, яка надсилалась відповідачу до його Електронного кабінету в підсистемі Електронний суд ЄСІТС була отримана 08.10.2024, про що свідчить довідка про доставку електронного листа, яка знаходиться в матеріалах справи.
Зазначене свідчить про належне повідомлення про дату, час і місце проведення судових засідань, обізнаність відповідача про судове провадження та покладені на нього судом обов`язки та є наслідком суб`єктивної поведінки відповідача.
Відповідно до ч. 4 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Згідно з ч. 9 ст. 165, ч. 2 ст. 178 Господарського процесуального кодексу України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Оскільки відповідач не скористався своїм процесуальним правом на подання відзиву, справа розглядається за наявними матеріалами відповідно до приписів ч. 9 ст. 165 та ч. 2 ст. 178 ГПК України.
Розглядом матеріалів встановлено таке.
Рішенням двадцять другої сесії Нетішинської міської ради IV скликання від 20.10.2004 № 18 надано ВАТ "Управління Будівництва Хмельницької АЕС" із земель запасу промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення земельну ділянку площею 0,7987 га, яка розташована на території піонерної бази для виробничих потреб, в оренду терміном на 4 (чотири) роки.
02 лютого 2005 року між Нетішинською міською радою Хмельницької області та ВАТ "Управління Будівництва Хмельницької АЕС" укладено Договір оренди земельної ділянки, що перебуває у комунальній власності територіальної громади міста, згідно умов якого в оренду надавалася земельна ділянка несільськогосподарського призначення - із земель запасу промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, яка знаходиться у місті Нетішині на території піонерної бази, терміном на 4 (чотири) роки. Даний Договір зареєстрований у Нетішинському міському відділі Хмельницької регіональної філії Державного підприємства "Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" 08 лютого 2005 року за №040574500014.
Пунктом 4.1 Договору передбачено, що орендна плата за земельну ділянку сплачується орендарем за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця і становить 725 гривень 49 копійок у місяць і вноситься у грошовій формі шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок Орендодавця.
Згідно свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 11 грудня 2006 року ВАТ "Управління будівництва Хмельницької АЕС" зареєстровано право власності на об`єкти: склад Б, площею 792,0 м2; майстерня по приготуванню фарб і нарізці скла з складом В, площею 1268,0 м2; майстерня розкрою лінолеуму, Г, площею 215,0 м2; головний корпус механічної майстерні, Д, площею 1127,5 м2. Також у даному свідоцтві приміткою зазначено, що 46/100 (сорок шість сотих) частини будівлі головного корпусу механічної майстерні виробничої бази, зазначеної на плані літерою "Д" належить ТОВ "Кранове господарство УБ ХАЕС" на підставі договору купівлі-продажу частини будівлі посвідченого Франовською Л.С., приватним нотаріусом Нетішинського міського нотаріального округу 16.11.2007 року за № 5697 (копія свідоцтва додається).
Рішенням тридцять дев`ятої сесії Нетішинської міської ради V скликання від 3 березня 2009 року за № 69 було продовжено ВАТ "УБ ХАЕС" дію договору оренди земельної ділянки, площею 0,7987 га, яка розташована на вул. Промисловій.
21 грудня 2010 року між Нетішинського міською радою та ВАТ "УБ ХАЕС" було укладено додатковий договір (угоду) №000007 про продовження дії договору оренди земельної ділянки, що перебуває у комунальній власності територіальної громади міста, який зареєстрований в Управління Держкомзему у місті Нетішині, Хмельницької області 10 березня 2011 року за №681050004000007. Даним договором було продовжено дію договору оренди земельної ділянки, площею 0,7987 га, від 03 лютого 2009 року до 07 лютого 2013 року. Розділ 2.2 Договору викладено в новій редакції: "2.2 На земельній ділянці розміщені об`єкти нерухомого майна: одноповерхова будівля головного корпусу механічної майстерні площею 1027.5м2, складські приміщення площею 792 м2, а також інші об`єкти інфраструктури: майданчик з твердим покриттям площею 367м2".
Також, розділ 4 Договору викладено у новій редакції, де зазначено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі, що становить 3661 (три тисячі шістсот шістдесят одна) гривня 84 копійки у місяць шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок Орендодавця, відсоток нормативної грошової оцінки земельної ділянки, прийнятий для розрахунку розміру орендної плати - 3%.
Рішенням шістдесят восьмої сесії Нетішинської міської ради VI скликання №68/1623 від 27 січня 2015 року "Про внесення змін до рішення восьмої сесії Нетішинської міської ради VI скликання від 31 березня 2011 року № 8/157 "Про розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності у межах міста Нетішина" встановлено розмір орендної плати за землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення у розмірі - за 1 кв.м. орендованої земельної ділянки в рік 3% від грошової оцінки.
Рішенням шістдесят шостої сесії Нетішинської міської ради VII скликання від 20 грудня 2019 року №66/4300 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту міста Нетішин, та затверджено базову вартість 1 м2 землі у розмірі 202 (двісті дві) гривні 58 копійок.
Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 14.05.2021 року № НВ-6813813082021 здійснено реєстрацію земельної ділянки площею 0,7987 га із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення та присвоєно кадастровий номер 6810500000:02:007:1008.
24 травня 2021 року ПАТ "Управління будівництва ХАЕС" подано заяву про поновлення/укладення на новий строк на 5 (п`ять) років договору оренди земельної ділянки, площею 0,7987 га за адресою м. Нетішин, вул. Промислова, укладеного з Нетішинською міською радою від 02 лютого 2005 року.
22.06.2021 ПАТ "Управління будівництва ХАЕС" звернулось до Нетішинської міської ради із заявою про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,7987 га за адресою: м. Нетішин, вулиця Промислова, кадастровий номер 6810500000:02:007:1008 для виробничих потреб.
Рішенням одинадцятої сесії Нетішинської міської ради VIII скликання від 09 липня 2021 року за № 11/783 затверджено ПАТ "УБ ХАЕС" технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натур (на місцевості), площею 0,7987 га (кадастровий номер 6810500000:02:007:1008) та поновлено терміном на 5 (п`ять) років дію договору оренди земельної ділянки, площею 0,7987 га (кадастровий номер 6810500000:02:007:1008), яка розташована на вул. Промислова, м. Нетішин, укладеного між Нетішинською міською радою та ПАТ "УБ ХАЕС", код ЄДРПОУ 21339688, 02 лютого 2005 року і зареєстрованого у Нетішинському міському відділі Хмельницької регіональної філії державного підприємства "Центр Державного земельного кадастру" 08 лютого 2005 року за №040574500014, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд будівельних організацій та підприємств.
28 грудня 2021 року між Нетішинською міською радою та ПАТ "УБ ХАЕС" укладено додаткову угоду №962 про поновлення дії договору оренди земельної ділянки, термін дії договору становить 5 (п`ять) років.
Пункт 4.1 розділу 4 Договору викладено у новій редакції, та зазначено, що розмір орендної плати за земельну ділянку на рік становить 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки і складає 78985,04 грн. Розмір орендної плати за земельну ділянку у місяць становить 6582,09 грн.
Згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №375446131 від 23.04.2024 право оренди ПАТ "УБ ХАЕС" земельної ділянки кадастровий номер 6810500000:02:007:1008 зареєстровано 16 січня 2024 року.
24.06.2022 та 02.04.2024 представниками виконавчого комітету Нетішинської міської ради складено акти обстеження земельної ділянки кадастровий номер 6810500000:02:007:1008, площею 0,7987га яким встановлено, що на земельній ділянці розміщені: одноповерхова будівля головного корпусу механічної майстерні орієнтовною площею 1027,5кв.м, складські приміщення 792кв.м, майданчик з твердим покриттям 367 кв.м., транспортна техніка, бетоновані плити, столярні будівельні вироби. Земельна ділянка по периметру огороджена парканом, ведеться господарська діяльність. В актах також вказано, що земельна ділянка передана в оренду ПАТ "УБ ХАЕС" відповідно договору оренди земельної ділянки від 02 лютого 2005 року для виробничих потреб. 28 грудня 2021 року укладено додаткову угоду щодо поновлення дії договору оренди земельної ділянки на 5 (п`ять) років, яка зареєстрована в Державному реєстрі речових прав 16 січня 2024 року. Крім того зазначено, що відповідно до відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, нерухоме майно - будівля виробничої бази, перебуває у власності ПАТ "УБ ХАЕС", розмір частки 85/100, та у власності ТОВ "Кранове господарство УБ ХАЕС", розмір частки 15/100, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна №2623105068060 (дата прийняття рішення про державну реєстрацію 11.08.2022 р., підставою виникнення права власності є свідоцтво на право власності на нерухоме майно б/н видане 11.12.2006 р.).
Відповідно інформації Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 22.05.2024 щодо нарахування, сплату та заборгованість з орендної плати за користування земельною ділянкою площею 0,7987га по ПАТ "УБ ХАЕС", в поданій відповідачем податковій звітності з плати за землю на 2021-2023 роки, земельна ділянка площею 0,7987 (кадастровий номер 6810500000:02:007:1008, цільове призначення земельної ділянки 11.03 - землі промисловості, транспорту, зв`язку та іншого призначення) не значиться.
Згідно витягів з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 6810500000:02:007:1008 грошова оцінка даної земельної ділянки станом на 29.06.2021 становила 2632834,68грн., на 15.01.2024 - 2855918,71грн., на 05.03.2024 - 3002665,52грн.
Оскільки відповідач, без реєстрації права оренди земельної ділянки комунальної власності користувався земельною ділянкою площею 0,7987га з кадастровим номером 6810500000:02:007:1008, позивачем проведено розрахунок безпідставно збережених коштів за використання земельної ділянки за період з 14.05.2021 по 15.01.2024 у сумі 226089,83грн, яку позивач просить суд стягнути в примусовому порядку.
Враховуючи вищевикладене, повно, всебічно і об`єктивно дослідивши матеріали та обставини справи, оцінивши надані стороною докази по суті спору, їх належність, допустимість, достовірність кожного окремо, судом береться до уваги таке.
У відповідності до ст. 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини, інші юридичні факти.
Відповідно до статей 15, 16 ЦК України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Частиною 1 статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради (ч. 5 ст. 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").
У відповідності до пункту 34 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
За приписами статті 80 Земельного кодексу України суб`єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.
Згідно зі статтями 122, 123, 124 Земельного кодексу України міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеним статтею 122 цього Кодексу, шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі - продажу права оренди земельної ділянки.
В силу статті 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
У разі надання земельної ділянки в оренду укладається договір оренди земельної ділянки, яким за положенням частини першої статті 21 Закону України "Про оренду землі" визначається орендна плата за землю як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Відповідно до частини другої статті 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. При цьому згідно з пунктом "д" частини першої статті 156 цього Кодексу власникам землі відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.
Відповідно до частин першої та другої статті 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.
У разі виникнення спору стосовно набуття майна або його збереження без достатніх правових підстав договірний характер спірних правовідносин унеможливлює застосування до них судом положень глави 83 Цивільного кодексу України.
За змістом приписів глав 82 і 83 Цивільного кодексу України для деліктних зобов`язань, які виникають із заподіяння шкоди майну, характерним є, зокрема, зменшення майна потерпілого, а для кондикційних - приріст майна в набувача без достатніх правових підстав. Вина заподіювача шкоди є обов`язковим елементом настання відповідальності в деліктних зобов`язаннях. Натомість для кондикційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.
Таким чином, обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберіг), або вартість цього майна.
Частина перша статті 93 Земельного кодексу України передбачає, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Перехід прав на земельну ділянку, пов`язаний з переходом права на будинок, будівлю або споруду, регламентується Земельним кодексом України. Так, якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача (частина друга статті 120 Земельного кодексу України). Набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці, є підставою припинення права користування земельною ділянкою у попереднього землекористувача (пункт "е" частини першої статті 141 цього Кодексу).
За змістом частини 1 статті 181 ЦК України до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.
Отже, нерухоме майно нерозривно пов`язане із земельною ділянкою, на якій воно знаходиться, і переміщення такого майна неможливе без його знецінення, а відтак використання нежитлових приміщень, які належать відповідачу, неможливе без відповідної земельної ділянки. Наведена правова норма закріплює загальний принцип цілісності об`єкту нерухомості із земельною ділянкою, на якій цей об`єкт розташований.
Згідно свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 11.12.2006р. та Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 372383127 від 02.04.2024, за ПАТ "УБ ХАЕС" зареєстровано право власності на виробничу базу загальною площею 3002,5кв.м., що знаходиться за адресою: Хмельницька область, Шепетівський р-н, м. Нетішин, вул. Промислова, 3/19.
Крім цього, відповідно до актів обстеження земельної ділянки кадастровий номер 6810500000:02:007:1008, площею 0,7987га встановлено, що на земельній ділянці розміщені: одноповерхова будівля головного корпусу механічної майстерні орієнтовною площею 1027,5кв.м, складські приміщення 792кв.м, майданчик з твердим покриттям 367 кв.м., транспортна техніка, бетоновані плити, столярні будівельні вироби. Земельна ділянка по периметру огороджена парканом, ведеться господарська діяльність.
Поряд із цим, як встановлено матеріалами справи додатковою угодою №962 від 28.12.2021 поновлено терміном на 5 років дію договору оренди земельної ділянки площею 0,7987 га (кадастровий номер 6810500000:02:007:1008) яка розташована по вул. Промислова, укладеного між Нетішинською міською радою та ПАТ "УБ ХАЕС" 02.02.2005 і зареєстрованого у Нетішинському міському відділі Хмельницької регіональної філії ДП "Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 17.01.2007р. № 040774500167.
Однак, як вбачається із інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №375446131 від 23.04.2024 право оренди ПАТ "УБ ХАЕС" земельної ділянки кадастровий номер 6810500000:02:007:1008 зареєстровано 16 січня 2024 року.
Матеріали справи не містять доказів щодо правових підстав використання відповідачем спірної земельної ділянки у період з 14.05.2021 по 15.01.2024 (16.01.2024 зареєстровано право оренди ПАТ "УБ ХАЕС") та не містять доказів сплати плати за землю за користування земельною ділянкою кадастровий номер 6810500000:02:007:1008 за період 14.05.2021 по 15.01.2024. Про існування вказаних доказів відповідачем не зазначено.
Викладені вище обставини свідчать про наявність у спірних правовідносинах усіх трьох умов виникнення зобов`язання з набуття, збереження майна без достатньої правової підстави (кондикційне зобов`язання).
Отже, у даному випадку спір пов`язаний зі стягненням безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за фактичне (позадоговірне) використання юридичною особою земельної ділянки. Правові висновки щодо застосування у подібних правовідносинах норми статті 1212 ЦК України, наведені у постанові Великої Палати Верховного Суду від 20.11.2018 у справі № 922/3412/17.
Відповідно до частини 2 статті 20 та частини 3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Згідно з частинами 1-4, 9 статті 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв). Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах 6-7 цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
Отже, земельна ділянка є сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера та реєстрації її у Державному земельному кадастрі.
Наявними в матеріалах справи доказами, підтверджено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6810500000:02:007:1008, загальною площею 0,7987 га, за адресою: Хмельницька область, м. Нетішин, вул. Промислова є сформованою.
Водночас за змістом статті 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
У разі надання земельної ділянки в оренду укладається договір оренди земельної ділянки, яким за приписами частини 1 статті 21 Закону України "Про оренду землі" визначається орендна плата за землю як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Згідно з пунктом 288.1. статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів позбавляє орендодавця права одержати дохід у вигляді орендної плати за землю, який він міг би отримувати, якби його право не було порушене.
Окрім цього, статтею 14 Податкового кодексу України визначено, що платою за землю є обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (пп.14.1.147. п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України).
Земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (пп. 14.1.72 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України).
Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України).
Судом встановлено, що ПАТ "УБ ХАЕС" не було зареєстровано відповідно до чинного законодавства право оренди земельною ділянкою у період з 14.05.2021 по 15.01.2024, на якій розташовані належні йому на праві власності об`єкти нерухомості, як результат користувався земельною ділянкою без правовстановлюючих документів чим було порушено наведені вище положення законодавства.
ПАТ "УБ ХАЕС" фактично користувався даною земельного ділянкою у період з 14.05.2021 по 15.01.2024, що підтверджується наявними в матеріалах справи Актами обстеження земельної ділянки від 24.06.2022 та від 02.04.2024 не сплачуючи орендну плату за користування цією земельною ділянкою.
У постанові Верховного Суду від 25.02.2020 у справі № 922/748/19 викладено висновок щодо необхідності перевірки судом обґрунтованості розрахунку позовних вимог, заявлених позивачем саме як безпідставно збережені грошові кошти в розмірі орендної плати за користування відповідачем сформованою земельною ділянкою.
Основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності є нормативна грошова оцінка земель, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями пункту 288.5.1 статті 288 ПК України (аналогічну правову позицію викладено у постанові Верховного Суду у складі палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду від 10.09.2018 у справі №920/739/17).
За змістом статей 15, 20, 21 Закону України "Про Державний земельний кадастр" до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки як нормативна грошова оцінка. Внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру є обов`язковим. Відомості про нормативну грошову оцінку земель вносяться до Державного земельного кадастру на підставі технічної документації з такої оцінки.
Відповідно до статті 5 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Згідно з абзацом 3 частини 1 статті 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки, зокрема, комунальної власності.
Зважаючи на наведені норми, визначення розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, у розмірі якої нараховано до стягнення спірну суму безпідставно збережених грошових коштів здійснюється на основі нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки.
При цьому, наявність між сторонами позадоговірних кондикційних правовідносин не є підставою для незастосування при визначенні розміру несплаченої відповідачем орендної плати за земельну ділянку як безпідставно збережених грошових коштів затвердженої у встановленому законом порядку нормативної грошової оцінки цієї ділянки.
Відповідно до частини 2 статті 20 та частини 3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
В матеріалах справи наявні Витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №848 від 29.06.2021, №НВ-9901228802024 від 15.01.2024, №НВ-9932086962024 від 05.03.2024.
Відповідно до пункту 288.5.1 статті 288 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено у розмірі не більше 3% їх нормативної грошової оцінки.
Здійснивши перевірку розрахунку заявлених до стягнення сум, суд визнав його арифметично вірним, проведеним відповідно до пункту 288.5.1 статті 288 Податкового кодексу України.
Статтею 74 ГПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень; докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Відповідно до статті 86 ГПК України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Згідно вимог статей 73, 76, 77 та 79 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи; Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування; Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
З урахуванням викладеного, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими, підтвердженими матеріалами справи та такими, що підлягають задоволенню.
У зв`язку із задоволенням позову, витрати по оплаті судового збору покладаються на відповідача відповідно до ст. 129 ГПК України.
Керуючись ст. ст. 2, 12, 20, 24, 73, 74, 75, 129, 232, 237, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
Позов задовольнити.
Стягнути з Публічного акціонерного товариства "Управління будівництва ХАЕС" (м. Нетішин, вул. Ринкова, 5, Хмельницької області, код ЄДРПОУ 21339688) на користь Нетішинської міської ради Хмельницької області (м. Нетішин, вул. Шевченка, 1, Хмельницької області, код ЄДРПОУ 25939741) 226089,83грн (двісті двадцять шість тисяч вісімдесят дев`ять гривень 83 коп.) безпідставно збережених коштів, 3391,35грн (три тисячі триста дев`яносто одну гривню) витрат по оплаті судового збору.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 24.10.2024.
СуддяМ.Є. Муха
Позивачу та відповідачу направлено до Електронного кабінету в підсистемі Електронний суд ЄСІТС.
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 14.10.2024 |
Оприлюднено | 28.10.2024 |
Номер документу | 122543214 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Муха М.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні