Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Вінниця
23 жовтня 2024 р. Справа № 120/13881/23
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Крапівницької Н.Л.,
розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом керівника Тульчинської окружної прокуратури Вінницької області в інтересах держави
до Тульчинської міської ради, Нестерварського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Тульчинської міської ради Вінницької області
про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В :
До Вінницького окружного адміністративного суду звернувся з адміністративним позовом керівник Тульчинської окружної прокуратури Вінницької області в інтересах держави (далі позивач) до Тульчинської міської ради (далі відповідач 1), Нестерварського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Тульчинської міської ради Вінницької області (далі- відповідач 2) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії.
В обґрунтування позовних вимог прокурор вказує, що до комунальної власності Тульчинської міської ради належить захисна споруда цивільного захисту - протирадіаційне укриття № 02223, загальною площею 532,1 квадратних метрів, розташована за адресою: вул. Садова, 10, с. Нестерварка, Тульчинського району, Вінницької області.
Згідно з обліковою карткою та паспорту сховища, а також актів оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту № 02223 остання розрахована на розміщення у ній 150 осіб.
Відповідно до паспорту та облікової картки захисної споруди цивільного захисту, власником протирадіаційного укриття № 02223 (далі - ПРУ №0223) є Тульчинська міська рада, а балансоутримувачем захисної споруди є Нестерварський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) Тульчинської міської ради Вінницької області
Обмежена готовність захисної споруди № 02223 до експлуатації підтверджується актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 18.08.2023, оформленого за наслідками комісійного обстеження за участі представників міської ради (балансоутримувача), територіального підрозділу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області.
Відповідно до акту оцінки, протирадіаційне укриття визначено як обмежено готове до використання за призначенням, а отже не здатне у повній мірі забезпечити захист цивільного населення та у разі використання за призначенням може створювати загрозу для життя та здоров`я людей.
Таким чином, з урахуванням наведених порушень, які унеможливлюють функціонування системи життєзабезпечення, ПРУ № 02223 за результатами проведеної робочою групою оцінки, визначено як обмежено готове до використання за призначенням.
Відтак, з метою зобов`язання відповідачів вчинити дії, спрямовані на приведення у готовність до використання захисної споруди № 02223, позивач звернувся до суду.
Ухвалою від 13.09.2023 позовну заяву залишено без руху.
Ухвалою від 04.10.2023 відкрито провадження у справі та вирішено здійснювати її розгляд в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні). Установлено строк для подання заяв по суті.
24.10.2023 Тульчинська міська рада подала відзив на позовну заяву у якому просила відмовити в задоволенні позовних вимог. Відповідач вказав, що з метою приведення захисних споруд цивільного захисту у готовність до використання за призначенням, Тульчинською міською радою на засіданнях комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій Тульчинської міської територіальної громади 26.01.2022, 18.07.2022, 23.08.2022, 24.03.2022, 22.06.2023 розглядалися питання про невідкладні заходи щодо укриття населення Тульчинської міської територіальної громади. Направлялися листи балансоутримувачам про вжиття заходів щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту відповідно до нормативно-правових актів у сфері цивільного захисту. Розміщувалася інформація на сайті Тульчинської міської територіальної громади. Виступи в ефірах КП "Редакція Тульчинського радіомовлення".
Відповідач зауважив, що рішенням 39 (позачергової) сесії Тульчинської міської ради 8 скликання від 16.12.2022 року № 1985 затверджено цільову програму захисту населення і території Тульчинської міської територіальної громади у разі загрози та виникнення надзвичайних ситуацій на 2023-2025 роки, якою передбачено фінансування заходів з утримання, проведення капітальних та поточних ремонтів захисних споруд цивільного захисту щорічно в сумі 200,00 тис грн. на виконання наказу начальника обласної військової адміністрації від 03.04.2022 року №235, рішення обласної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від 02.06.2023 року робочою групою з огляду стану об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту Тульчинської міської територіальної громади проведено огляд 36 захисних споруд цивільного захисту (протирадіаційних укриттів), розташованих на території громади. На позачерговому засіданні комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій Тульчинської міської ради, 03.07.2023 року розглянуто питання про готовність об?єктів фонду захисних споруд цивільного захисту, які передбачаються для укриття населення, до використання за призначенням.
Рішенням комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій Тульчинської міської ради зобов`язано балансоутримувачів забезпечити утримання та експлуатацію захисних споруд цивільного захисту відповідно до вимог законодавчих та нормативно-правових актів у сфері цивільного захисту та забезпечити цілодобовий безперешкодний доступ населення до протирадіаційних укриттів.
Разом з цим, відповідач посилався на недостатність коштів на повне облаштування захисної споруди цивільного захисту, оскільки першочерговим завданням є виділення коштів на мобілізаційну роботу та оборону, фінансування добровольчого формування територіальної громади, облаштування захисних споруд закладів освіти, тощо.
Додатково відповідач вказав, що з метою приведення у готовність до використання за призначенням захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 02223 згідно з рішенням 48 сесії 8 скликання Тульчинської міської ради від 28.07.2023 року № 2486 "Про внесення змін до рішення 40 (позачергової) сесії Тульчинської міської ради 8 скликання від 23.12.2022 року №2026 «Про бюджет Тульчинської міської територіальної громади на 2023 рік» із змінами, з бюджету громади виділено кошти в сумі 200 тис. грн. на утримання та проведення ремонтних робіт протирадіаційних укриттів (ПРУ).
30.10.2023 позивач подав відповідь на відзив у якій спростовує доводи відповідача та просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
31.10.2023 від Нестерварського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Тульчинської міської ради Вінницької області надійшов відзив на позов, в якому останній заперечував щодо задоволення позову. Зазначив, що Нестерварський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) Тульчинської міської ради звертався до начальника відділу освіти, молоді та спорту Тульчинської міської ради, який ініціював депутатський виїзд для огляду протирадіаційного укриття №02223 розташованого за адресою: вул. Садова, 10 с. Нестерварка Тульчинського району Вінницької області.
Також вказав, що кошти на протирадіаційне укриття № 02223, що розташоване за адресою: вул. Садова, 10 с. Нестерварка Тульчинського району Вінницької області з місцевого бюджету не виділялися. У 2022 році для приведення протирадіаційного укриття №02223 розташованого за адресою: вул. Садова, 10 с. Нестерварка Тульчинського району Вінницької області у придатний для використання стан використовувалися позабюджетні кошти в сумі 85.000 грн. У 2023 році бюджетних асигнувань також не передбачалося та роботи будь які в укритті не проводилися.
06.11.2023 від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій останній не погодився із доводами відповідача та просив задовольнити позов.
Суд, вивчивши та дослідивши матеріали справи, оцінивши доводи позову, встановив наступне.
Тульчинською окружною прокуратурою в ході вжитих заходів встановлено, що до комунальної власності Тульчинської міської ради належить захисна споруда цивільного захисту - протирадіаційне укриття № 02223, загальною площею 532,1 кв.м, розташована за адресою: вул. Садова, 10 с. Нестерварка Тульчинського району Вінницької області.
Актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 10.08.2022, оформленого за наслідками комісійного обстеження за участі представників міської ради (балансоутримувача), територіального підрозділу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області, захисну споруду визнано обмежено готовою до використання за призначенням.
Факт неприведення балансоутримувачем протирадіаційного укриття № 02223 у стан готовності підтверджується також актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, складеним за результатами проведеного 18.08.2023 огляду стану готовності захисної споруди до використання.
З огляду на те, що відповідачем не вжито заходів, спрямованих на приведення захисної споруди цивільного захисту у стан, придатний для використання за призначенням для захисту населення, керівник Тульчинської окружної прокуратури Вінницької області в інтересах держави звернувся до суду з вказаним позовом.
Визначаючись з приводу позовних вимог, суд зважає на таке.
Надаючи правову оцінку обставинам справи та вирішуючи заявлені позовні вимоги, суд керується такими мотивами.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 27 Конституції України визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.
Відповідно до ст. 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.
Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 № 64/2022 на території України з 24.02.2022 на 30 діб введено воєнний стан, який неодноразово продовжувався і діє на момент вирішення спірних правовідносин.
Статтею 2 Закону України "Про оборону України" оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.
Згідно із статтею 3 Закону України "Про оборону України" підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.
Відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України (далі - Кодекс) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.
Цивільним захистом, відповідно до статті 4 Кодексу, є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 21 Кодексу громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.
Частиною 4 статті 32 Кодексу передбачено, що для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.
Відповідно до ч. 5 ст. 32 Кодексу порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.
Механізм створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту (далі - захисні споруди), у тому числі споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів, та ведення його обліку, визначає Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 року №138 (далі - Порядок № 138).
Пунктом 3 Порядку № 138 визначено, що балансоутримувач захисної споруди це власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі; утримання захисних споруд це комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.
Відповідно до ч. 8 ст. 32 Кодексу утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.
Пунктом 9 Порядку №138 передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.
Згідно із пунктом 10 Порядку №138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.
Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.
Частиною 1 статті 20 Кодексу визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.
Згідно із пунктом 11 Порядку №138 вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.
Так, Вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 року № 579 та зареєстровані в Міністерстві юстиції України 30.07.2018 року за № 879/32331, якими внормовано питання утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту (далі - Вимоги).
Відповідно до пункту 1 розділу І Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.
Захисні пристрої призначені для захисту осіб, що переховуються у сховищах, від надмірного тиску повітряної ударної хвилі під час застосування звичайної зброї та засобів масового ураження. До захисних пристроїв, якими обладнуються сховища, належать захисно-герметичні і герметичні двері, віконниці (ставні), захисні секції, клапани-відтиначі, КНТ тощо (пп. 1 п. 2 розділу III Вимог).
Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (пункт 6 Розділу VIII Вимог).
Відповідно до підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимог для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.
Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) - здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням.
Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.
Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (пп. 4 п. 2 розділу VI Вимог).
Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимог визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.
Відповідно до підпункту 8 пункту 2 розділу VI Вимог під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.
За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.
У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (пп. 8 п. 2 розділу VI Вимог).
Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено пунктом 8 статті 32 Кодексу та пунктом 9 Порядку.
Під час розгляду справи встановлено, що згідно з Актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 10.08.2022 та від 18.08.2023 захисна споруда цивільного захисту протирадіаційне укриття № 02223, яке розташоване за адресою: вул. Садова, 10, с. Нестерварка, Тульчинського району, Вінницької області, балансоутримувачем якого є Нестерварський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) Тульчинської міської ради Вінницької області, визнано обмежено готовим до використання за призначенням.
Так, належним, допустимим та достатнім доказом усунення особою виявлених перевіркою порушень є акт перевірки з висновками про відсутність порушень та про готовність відповідних сховищ до використання, який може дійсно свідчити про такий факт, оскільки у спірних правовідносинах саме контролюючий орган наділений повноваженнями щодо встановлення наявності або відсутності порушень відповідачем законодавства.
У відзиві відповідач зазначив, що з метою приведення захисних споруд цивільного захисту у готовність до використання за призначенням, Тульчинською міською радою на засіданнях комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій Тульчинської міської територіальної громади 26.01.2022, 18.07.2022, 23.08.2022, 24.03.2022, 22.06.2023 розглядалися питання про невідкладні заходи щодо укриття населення Тульчинської міської територіальної громади. Направлялися листи балансоутримувачам про вжиття заходів щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту відповідно до нормативно-правових актів у сфері цивільного захисту. Розміщувалася інформація на сайті Тульчинської міської територіальної громади. Виступи в ефірах КП "Редакція Тульчинського радіомовлення". В 2022 на ремонт та обладнання укриття №02223 з місцевого бюджету використано 0,5 тис. грн.
Відповідач зауважив, що рішенням 39 (позачергової) сесії Тульчинської міської ради 8 скликання від 16.12.2022 року № 1985 затверджено цільову програму захисту населення і території Тульчинської міської територіальної громади у разі загрози та виникнення надзвичайних ситуацій на 2023-2025 роки, якою передбачено фінансування заходів з утримання, проведення капітальних та поточних ремонтів захисних споруд цивільного захисту щорічно в сумі 200 тис. грн. на виконання наказу начальника обласної військової адміністрації від 03.04.2022 року №235 рішення обласної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від 02.06.2023 року робочою групою з огляду стану об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту Тульчинської міської територіальної громади проведено огляд 36 захисних споруд цивільного захисту (протирадіаційних укриттів), розташованих на території громади. На позачерговому засіданні комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій Тульчинської міської ради, 03.07.2023 року розглянуто питання про готовність об?єктів фонду захисних споруд цивільного захисту, які передбачаються для укриття населення, до використання за призначенням.
Рішенням комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій Тульчинської міської ради зобов`язано балансоутримувачів забезпечити утримання та експлуатацію захисних споруд цивільного захисту відповідно до вимог законодавчих та нормативно-правових актів у сфері цивільного захисту та забезпечити цілодобовий безперешкодний доступ населення до протирадіаційних укриттів.
Додатково відповідач вказав, що з метою приведення у готовність до використання за призначенням захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 02223 згідно рішення 48 сесії 8 скликання Тульчинської міської ради від 28.07.2023 року № 2486 "Про внесення змін до рішення 40 (позачергової) сесії Тульчинської міської ради 8 скликання від 23.12.2022 року №2026 «Про бюджет Тульчинської міської територіальної громади на 2023 рік» із змінами, з бюджету громади виділено кошти в сумі 200,00 тис грн на утримання та проведення ремонтних робіт протирадіаційних укриттів (ПРУ).
Суд приймає дані доводи, проте зауважує, що зазначені у відзиві відомості не свідчать про повне усунення порушень під час утримання та використання захисної споруди цивільного захисту. Відповідачем не надано до відзиву документів, які б підтверджували усунення виявлених перевіркою порушень.
Разом цим, відповідачі посилались на недостатність коштів на повне облаштування захисної споруди цивільного захисту.
Однак, суд зауважує, що покликання відповідачів на відсутність власних коштів, як на підставу невжиття заходів щодо приведення захисної споруди цивільного захисту у належний технічний стан, є необґрунтованими, адже відсутність фінансування не звільняє балансоутримувача від дотримання вимог законодавства в сфері цивільного захисту населення та не може визнаватися поважною причиною для відкладення заходів щодо приведення захисної споруди цивільного захисту населення у належний для експлуатації стан.
Статтею 3 Конституції України закріплено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Суд зазначає, що недодержання вимог законодавства України у сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд) призводить до його обмеженої готовності до використання за призначенням, а захисна споруда не здатна у належному обсязі забезпечити захист цивільного населення та у разі використання за призначенням може створювати загрозу для життя та здоров`я людей.
Невжиття відповідачами визначених законодавством заходів з метою приведення укриття до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.
Аналогічну правову позицію висловив Верховний Суд у справі № 826/12192/16 (постанова від 03.10.2018) та у справі № 820/5164/15 (постанова від 25.07.2019).
З огляду на те, що протирадіаційне укриття № 02223 є стратегічно важливою спорудою цивільного захисту, тому невжиття відповідачами заходів щодо приведення його у готовність до використання є протиправною бездіяльністю.
Таким чином, позов спрямований на усунення порушень законодавства у сфері обороноздатності держави, забезпечення захисту цивільного (мирного) населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей для збереження їх життя та здоров`я в умовах військової агресії.
З огляду на встановлені обставини, суд дійшов висновку, що Тульчинською міською радою, як власником протирадіаційного укриття № 02223, а Нестерварським закладом дошкільної освіти (ясла-садок) Тульчинської міської ради Вінницької області як балансоутримувачем такого укриття не вжито належних заходів щодо приведення в готовність до використання захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 02223.
Отже, суд погоджується з позицією Керівника Тульчинської окружної прокуратури Вінницької області, який діє в інтересах держави про наявність підстав для зобов`язання відповідачів вжити заходів щодо приведення у готовність до використання захисної споруди цивільного захисту № 02223, яке розташоване за адресою: вул. Садова, 10, с. Нестерварка, Тульчинського району, Вінницької області згідно з Вимогами щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 "Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту".
Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Перевіривши обґрунтованість вимог прокурора, оцінивши надані ним докази та докази відповідача, суд приходить до переконання про наявність підстав для задоволення адміністративного позову.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки під час розгляду справи не залучались свідки та не проводились експертизи, питання про розподіл судових витрат не вирішується.
Керуючись ст.ст. 73-77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Тульчинської міської ради та Нестерварського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Тульчинської міської ради Вінницької області стосовно невжиття заходів щодо приведення у готовність до використання захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 02223, площею 532,1 кв. м, розташованого за адресою: вул. Садова, 10, с. Нестерварка, Тульчинський район, Вінницька область.
Зобов`язати Тульчинську міську раду та Нестерварський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) Тульчинської міської ради Вінницької області вжити заходів щодо приведення у готовність до використання захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 02223, площею 532,1 кв. м, розташованого за адресою: вул. Садова, 10, с. Нестерварка, Тульчинський район, Вінницька область у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 "Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту".
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Інформація про учасників справи:
Позивач: Керівник Тульчинської окружної прокуратури Вінницької області (вул. Р. Покиньчереди, 14, м. Тульчин, Вінницька область)
Відповідач: Тульчинська міська рада (вул. М. Леонтовича, 1, м. Тульчин, Вінницька область, код ЄДРПОУ 04051141)
Відповідач: Нестерварський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) Тульчинської міської ради Вінницької області (вул. Садова, 10, с. Нестерварка, Тульчинський район, Вінницька область, код ЄДРПОУ 21723257)
СуддяпідписКрапівницька Н. Л.
Згідно з оригіналом Суддя:
Секретар:
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.10.2024 |
Оприлюднено | 28.10.2024 |
Номер документу | 122549102 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Крапівницька Н. Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні