ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 жовтня 2024 року ЛуцькСправа № 140/7176/24
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Волдінера Ф.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ВОЛИНЬ-ПАЛИВО» до Головного управління ДПС України у Волинській області про визнання протиправним та скасування розпорядження, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
До суду надійшов адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «ВОЛИНЬ-ПАЛИВО» (далі позивач, ТОВ «ВОЛИНЬ-ПАЛИВО») до Головного управління ДПС України у Волинській області (далі відповідач, ГУ ДПС у Волинській області), відповідно до якого просить суд:
1) визнати протиправним та скасувати розпорядження Головного управління ДПС у Волинській області №141-р від 19.06.2024 в частині анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним ТОВ «ВОЛИНЬ-ПАЛИВО» реєстраційний номер 03160314202200045 з терміном дії з 15.12.2022 до 15.12.2027 за адресою місця торгівлі: Україна, Волинська область, Володимирський район, м. Володимир, вул. Устилузька, 123, АЗС №14 з магазином;
2) зобов`язати Головне управління ДПС у Волинській області видалити інформацію (запис) щодо анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним ТОВ «ВОЛИНЬ-ПАЛИВО» реєстраційний номер 03160314202200045 з терміном дії з 15.12.2022 до 15.12.2027 за адресою місця торгівлі: Україна, Волинська область, Володимирський район, м. Володимир, вул. Устилузька, 123, АЗС №14 з магазином, з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та відновити дію даної Ліцензії.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив, що з метою здійснення основного виду своєї господарської діяльності (роздрібна торгівля пальним) він у встановленому порядку отримав ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним (реєстраційний номер 03160314202200045 з терміном дії з 15.12.2022 по 15.12.2027, за адресою: Волинська область, Володимирський район, м. Володимир, вулиця Устилузька, буд. 123 АЗС №14 з магазином.
Проте, розпорядженням податкового органу від 19.06.2024 №141-р вказана ліцензія була анульована у зв`язку з встановленням факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.
Позивач наголошує на тому, що видавши позивачу ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на підставі доданих до заяви документів та визнавши їх достатніми для її отримання, відповідач у подальшому не вправі посилатися на їх неповноту як підставу для анулювання раніше виданої ліцензії.
Крім того, вказує, що покладення на Головне управління ДПС у Волинській області обов`язку видалити запис про анулювання ліцензії з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним та відновити дію ліцензії, не вважатиметься втручанням у його дискреційні повноваження.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 29.07.2024 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі за цим позовом та розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) відповідно до частини першої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
У відзиві на позовну заяву відповідач позовні вимоги не визнав та просив відмовити у їх задоволенні з тих підстав, що у зв`язку із встановленням факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою, є підставою для анулювання ліцензії шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного розпорядження.
У відповіді на відзив позивач просив задовольнити позов повністю, з підстав викладених у позовній заяві.
У запереченнях на відповідь на відзив відповідач додатково зауважив, що оскільки ГУ ДПС у Волинській області достовірно під час перевірки було встановлено недостовірність інформації, висвітленої у Акті державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта «Закінчений будівництвом автомобільний газозаправний пункт», то наявні підстави для анулювання ліцензії.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
ТОВ «ВОЛИНЬ-ПАЛИВО» (ідентифікаційний код 44861952, місцезнаходження: 43020, Волинська обл., Луцький р-н, м. Луцьк, вул. Електроапаратна, 3) зареєстроване як юридична особа 28.02.2024. Основним видом діяльності позивача за КВЕД є 47.30 Роздрібна торгівля пальним.
14.12.2022 ГУ ДПС у Волинській області зареєструвало позивачу ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним №03160314202200045 з терміном дії з 15.12.2022 до 15.12.2027; адреса місця торгівлі: Волинська область, Володимирський район, м. Володимир, вулиця Устилузька, буд. 123 АЗС №14 з магазином.
Посадовими особами відповідача проведено фактичну перевірку господарської одиниці позивача за адресою: Волинська область, Володимирський район, м. Володимир, вулиця Устилузька, буд. 132 АЗС №14 з магазином, за результатами якої складено акт від 08.05.2024 (далі по тексту акт перевірки).
В ході проведення перевірки відповідачем встановлено, що фактично ТОВ «ВОЛИНЬ-ПАЛИВО» до заяви на отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним №03160314202200045 від 14.12.2022, термін дії з 15.12.2022 до 15.12.2027 на АЗС №14 з магазином, що знаходиться за адресою: Волинська область, Володимирський район, м. Володимир, вулиця Устилузька, буд. 123 було подано недостовірні дані, а саме надано Акт державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта «Закінчений будівництвом автомобільний газозаправний пункт» згідно якого прийнято в експлуатацію кількість заправних колонок 1 шт; - кількість резервуарів для газу 2 шт, а фактично використовується 5 резервуарів для зберігання пального бензину та дизпалива та 1 резервуар (2 сполучених) для зберігання газу із серійним номерами 14.1, 14.2, 14.3, 14.4, 14.5, 23581, 53575, а також 4 паливо-роздавальні колонки (18 витратомірів-лічильників) для відпуску пального.
Таким чином встановлено факт подання ТОВ «ВОЛИНЬ-ПАЛИВО» недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання вищезазначеної ліцензії, чим порушено статтю 15 Закону України від 19.12.1995 №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».
Не погоджуючись із висновками зазначеними у акті перевірки, позивач подав свої заперечення від 30.05.2024 №152.
Розпорядженням ГУ ДПС у Волинській області від 19.06.2024 №141-р анульовано ліцензію позивача №03160314202200045, терміном дії з 15.12.2022 по 15.12.2027 відповідно до статті 15 Закону №481/95.
Не погоджуючись з правомірністю прийняття відповідачем розпорядження, позивач звернувся з даним позовом до суду, з приводу чого суд зазначає таке.
Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального на території України визначає Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі - Закон 481/95-BP).
Статтею 1 Закону №481/95-ВР визначено, що ліцензія (спеціальний дозвіл) це документ державного зразка, який засвідчує право суб`єкта господарювання на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку.
Роздрібна торгівля пальним це діяльність із придбання або отримання та подальшого продажу або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик з автозаправної станції/ автогазозаправної станції/ газонаповнювальної станції/ газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки.
Згідно з частиною першою статті 15 Закону № 481/95-ВР оптова торгівля пальним та зберігання пального здійснюються суб`єктами господарювання всіх форм власності за наявності ліцензії.
Відповідно до частини двадцятої статті 15 Закону № 481/95-ВР роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.
Частиною тридцятою статті 15 цього ж Закону передбачено, що ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років.
Згідно із частинами тридцять другою тридцять п`ятою статті 15 Закону № 481/95-ВР ліцензія видається за заявою суб`єкта господарювання, до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію.
У заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб`єкт господарювання має намір одержати ліцензію (оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, оптова, роздрібна торгівля пальним або зберігання пального).
Суб`єкти господарювання отримують ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на кожне місце роздрібної торгівлі пальним.
У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями або пальним додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в органах державної фіскальної служби.
У заяві на видачу ліцензії на роздрібну торгівлю тютюновими виробами зазначається адреса місця торгівлі.
Для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:
документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;
акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;
дозвіл на початок виконання робіт підвищеної небезпеки та початок експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (частина тридцять сьома статті 15 Закону № 481/95-ВР).
Вимагати представлення інших документів, крім зазначених у цьому Законі, забороняється (частина сорок третя статті 15 Закону № 481/95-ВР).
Відповідно до частини тридцять восьмої статті 15 Закону № 481/95-ВР копії таких документів не подаються у разі їх наявності у відкритих державних реєстрах, якщо реквізити таких документів та назви відповідних реєстрів зазначено в заяві на видачу ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального.
Відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник (частини тридцять дев`ята статті 15 Закону № 481/95-ВР).
Зі змісту наведених правових норм убачається, що для здійснення господарської діяльності, зокрема, з роздрібної торгівлі пальним, суб`єкт господарювання має отримати ліцензію на здійснення такої діяльності. Вичерпний перелік документів, що подається разом із заявою про отримання ліцензії, визначений статтею 15 Закону № 481/95-ВР.
При цьому, підстави для анулювання ліцензії, визначені частиною сорок сьомою статті 15 Закону № 481/95-ВР, згідно із якою ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного письмового розпорядження на підставі:
заяви суб`єкта господарювання;
рішення про скасування державної реєстрації суб`єкта господарювання;
несплати чергового платежу за ліцензію протягом 30 календарних днів від моменту призупинення ліцензії;
рішення суду про встановлення факту незаконного використання суб`єктом господарювання марок акцизного податку (стосовно імпортерів);
рішення суду про встановлення факту торгівлі суб`єктом господарювання алкогольними напоями або тютюновими виробами без марок акцизного податку;
рішення суду про встановлення факту переміщення суб`єктом господарювання алкогольних напоїв або тютюнових виробів поза митним контролем;
порушення вимог статті 15-3 цього Закону щодо продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів особам, які не досягли 18 років або у не визначених для цього місцях;
отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами;
встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.
Вказаний перелік підстав для анулювання ліцензії на оптову/роздрібну торгівлю є вичерпним та не підлягає розширеному тлумаченню.
Ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб`єктом господарювання письмового розпорядження про її анулювання (частина сорок восьма статті 15 Закону № 481/95-ВР).
Як було встановлено судом та вбачається з матеріалів справи ТОВ «ВОЛИНЬ-ПАЛИВО» з метою отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним за адресою місця торгівлі: Волинська область, Володимирський район, м. Володимир, вул. Устилузька, буд. 123, АЗС №14 з магазином подало до ГУ ДПС у Волинській області відповідну заяву до якої було додано копії документів: Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності (індексний номер 82908263 від 20.03.2017), що підтверджує право власності на земельну ділянку за ТОВ «СОРЕЛЛА ОІЛ»; Акт державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта від 30.06.2006р.; дозвіл експлуатувати машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки № 247.22.07 від 30.11.2022; дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки № 248.22.07 від 30.11.2022р.; платіжне доручення №19 від 17.11.2022р. про сплату річної плати за ліцензію; договору оренди №4/22 від 21.11.2022 року; реєстраційного посвідчення РРО №79041 від 13.12.2022 року.
На підставі поданої позивачем заяви та долучених до неї документів 14.12.2022 ГУ ДПС у Волинській області зареєструвало ТОВ «ВОЛИНЬ-ПАЛИВО» ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним №03160314202200045 з терміном дії з 15.12.2022 до 15.12.2027; адреса місця торгівлі: Волинська область, Володимирський район, м. Володимир, вул. Устилузька, буд. 123, АЗС №14 з магазином.
Як зазначив Верховний Суд у постанові від 01 листопада 2022 року у справі №560/377/20, питання достатності документів для здобуття права на реалізацію пального підлягає досліджено самим же органом доходів і зборів на стадії розгляду заяви особи про надання ліцензії.
Натомість, у випадку анулювання ліцензії відповідач має керуватися положеннями частини сорок сьомої статті 15 Закону № 481/95-ВР, якою передбачено вичерпний перелік підстав для таких дій контролюючого органу, зокрема, отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою про отримання ліцензії, не видавалися / не погоджувалися такими органами; встановлення факту подання недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.
Те саме стосується й підстави для анулювання ліцензії у разі встановлення факту подання недостовірних даних у документах, оскільки такі документи мають бути саме подані особою для отримання ліцензії.
Тобто, відповідальність суб`єкта у вигляді анулювання ліцензії може мати місце тоді, коли контролюючим органом достовірно встановлено, що конкретний документ, наявний серед інших документів, які подавались разом з заявою для отримання ліцензії, насправді не видавався відповідним органом, відтак є підробленим (сфальшованим), або містить недостовірну інформацію. Тоді ж, коли суб`єкт взагалі не подавав певний документ, вказані норми, як підстави для анулювання ліцензії, застосовані бути не можуть.
Водночас, матеріалами справи підтверджується обставини встановлені Актом від 08.05.2024 фактичної перевірки господарської одиниці позивача за адресою: Волинська область, Володимирський район, м. Володимир, вулиця Устилузька, буд. 132 АЗС №14 з магазином, а саме: здійснення господарської діяльності із використанням обладнання (об`єктів) в більших кількостях, ніж було заявлено позивачем в документах поданих для отримання ліцензії.
З урахуванням наведеного, посилання контролюючого органу на фактичне використання 5 резервуарів для зберігання пального бензину та дизпалива та 1 резервуар (2 сполучених) для зберігання газу із серійним номерами 14.1, 14.2, 14.3, 14.4, 14.5, 23581, 53575, а також 4 паливо-роздавальні колонки (18 витратомірів-лічильників) для відпуску пального, замість прийнятих в експлуатацію заправних колонок 1 шт; резервуарів для газу 2 шт є правомірним та повинно бути застосовано як підстава для анулювання позивачу ліцензії, оскільки для отримання ліцензії подається акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального.
Відповідно до частин першої, другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що обґрунтування та доводи позивача не знайшли свого підтвердження у ході розгляду даної справи, що є правовою підставою для відмови у задоволенні позовних вимог.
Відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати на користь позивача не стягуються.
Керуючись статтями 6, 72-77, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «ВОЛИНЬ-ПАЛИВО» (43020, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Електроапаратна, 3, ідентифікаційний код юридичної особи 44861952).
Відповідач: Головне управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, 4, ідентифікаційний код відокремленого підрозділу юридичної особи 44106679).
Суддя Ф.А. Волдінер
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.10.2024 |
Оприлюднено | 28.10.2024 |
Номер документу | 122549245 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Волдінер Фелікс Арнольдович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Волдінер Фелікс Арнольдович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні