Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
24 жовтня 2024 року Справа№200/6534/24
Донецький окружний адміністративний суд у складі судді Куденкова К.О., розглянувши в порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами позов Приватного акціонерного товариства «Керампром» до Головного управління ДПС у Донецькій області про визнання протиправним і скасування податкового-повідомлення рішення,
УСТАНОВИВ:
У вересні 2024 року Приватне акціонерне товариство «Керампром» (далі ПрАТ «Керампром», позивач) звернулося до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Донецькій області (далі ГУ ДПС, відповідач), в якому просить визнати протиправним і скасувати податкове повідомлення - рішення від 08.08.2024 № 3361/05-99-04-08/24655289 складене відповідно до акту про результати камеральної перевірки щодо порушення термінів сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з рентної плати за користування надрами для видобування інших корисних копалин загальнодержавного значення перевірки № 2589/05-99-04-08/24655289 від 05.07.2024, яким застосовано штрафні (фінансові) санкції в сумі 69 169,64 грн.
На обґрунтування позову Приватне акціонерне товариство «Керампром» посилається на те, що податкове повідомлення-рішення є протиправними, і таким що має бути скасованим. Зазначає, що 06.05.2023 року набули чинності зміни щодо надання права платникам податків на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, та платникам плати за землю, які задекларували за 2022 рік, 2023 рік податкові зобов`язання по вказаним податкам, відкоригувати нараховані податкові зобов`язання шляхом подання податкових декларацій за відповідний період.
Відповідач надав відзив на позовну заяву, яким просить відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі. Зазначає, що позовні вимоги ПрАТ «Керампром» стосуються плати за землю або орендної плати, а спірне ППР прийнято з рентної плати за користування надрами для видобування інших корисних копалин загальнодержавного значення (інший податок).
Ухвалою суду від 23 вересня 2024 року прийнято позовну заяву до розгляду і відкрито провадження в адміністративній справі, витребувані докази, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, витребувані докази.
Суд, перевіривши матеріали справи та оцінивши повідомлені обставини, дійшов наступних висновків.
Приватне акціонерне товариство «Керампром» (ідентифікаційний код: 24655289) зареєстроване як юридична особа за адресою: 85171, Донецька область, Краматорський р-н, село Софіївка, Дружківська ТГ, вул. Дружби, будинок 2, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
За результатами камеральної перевірки щодо порушення термінів сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з рентної плати за користування надрами для видобування інших корисних копалин загальнодержавного значення ГУ ДПС складений акт від 05.07.2024 № 2589/05-99-04-08/24655289.
Відповідно до висновків акта перевірки від 05.07.2024 № 2589/05-99-04-08/24655289 установлено порушення термінів сплати, визначених пунктами 57.1, 57.3 статті 57 та пунктом 257.5 статті 257 Податкового кодексу України, узгодженої суми податкового зобов`язання з рентної плати за користування надрами для видобування інших корисних копалин загальнодержавного на загальну суму 691696,28 грн.
У вказаному акті перевірки зазначено, що:
- за розрахунком з рентної плати за користування надрами для видобування інших корисних копалин загальнодержавного значення до податкової декларації з рентної плати від 25.04.2022 № 9048244791 із граничним терміном сплати 02.08.2022 позивачем сплачено 3 січня 2023 року 472377,85 грн із затримкою 155 днів;
- за розрахунком з рентної плати за користування надрами для видобування інших корисних копалин загальнодержавного значення до податкової декларації з рентної плати від 04.08.2022 № 9148862560 із граничним терміном сплати 19.08.2022 позивачем сплачено 3 січня 2023 року 9,97 грн із затримкою 137 днів;
- за розрахунком з рентної плати за користування надрами для видобування інших корисних копалин загальнодержавного значення до податкової декларації з рентної плати від 02.11.2022 № 9228412809 із граничним терміном сплати 21.11.2022 позивачем сплачено 3 січня 2023 року 4,99 грн із затримкою 43 дні;
- за розрахунком з рентної плати за користування надрами для видобування інших корисних копалин загальнодержавного значення до податкової декларації з рентної плати від 02.11.2022 № 9228413315 із граничним терміном сплати 21.11.2022 позивачем сплачено 3 січня 2023 року 219303,47 грн із затримкою 43 дні.
На підставі акта перевірки від 05.07.2024 № 2589/05-99-04-08/24655289 ГУ ДПС прийняте оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 08.08.2024 № 3361/05-99-04-08/24655289, яким за порушення термінів сплати, визначених пунктами 57.1, 57.3 статті 57 та пунктом 257.5 статті 257 Податкового кодексу України, узгодженої суми податкового зобов`язання з рентної плати за користування надрами для видобування інших корисних копалин загальнодержавного значення за затримку на 43,43,137,155 календарних дня сплати застосовано штраф у розмірі 10% в сумі 69 169,64 грн за платежем рентна плата за користування надрами для видобування інших корисних копалин загальнодержавного значення.
До вказаного податкового повідомлення-рішення додано відповідний розрахунок штрафної санкції.
У листі ГУ ДПС № 5503/6/05-99-04-07 від 27.10.2023 «Щодо декларування податкового зобов`язання з орендної плати» позивачу запропоновано задекларувати податкове зобов`язання з «орендної плати» за відповідні (звітні) періоди шляхом подання податкових декларацій.
Позивач звернувся до відповідача з листом № 40 від 06.11.2023, в якому зазначає, що ПРАТ «Керампром» на законних підставах ненараховане податкове зобов`язання з орендної плати за 2022-2023 роки.
ГУ ДПС звернулося до позивача з листом № 5903/6/05-99-04-07 від 13.11.2023 «Щодо донарахування податкового зобов`язання з орендної плати, податку на нерухоме майно», в якому позивачу запропоновано вжити заходи щодо декларування податкового зобов`язання з орендної плати та податку на нерухоме майно за відповідні податкові (звітні) періоди по територіальним громадам шляхом надання уточнюючих податкових декларацій.
Позивач звернувся до відповідача з листом № 43 від 01.12.2023, в якому зазначає, що ПРАТ «Керампром» на законних підставах ненараховане податкове зобов`язання з орендної плати за 2022-2023 роки.
Відповідач звернувся до ПрАТ «Керампром» з листом № 1994/Ж12/05-99-07-09 від 27.02.2024 «Про надання інформації (пояснень і документальних підтверджень)», в якому ГУ ДПС просить надати інформацію, а саме письмові пояснення та її документальні підтвердження, засвідчені підписом платника або його посадовою особою та скріплені печаткою (за наявності)) копії документів, зокрема,: - угоди оренди землі по вказаним в уточнюючих податкових деклараціях земельних ділянках; - додаткові угоди до вказаних договорів оренди землі, у т.ч. про розірвання договорів оренди (у разі укладання таких додаткових угод); - будь-які інші документи та письмові пояснення посадових осіб, що підтверджують правомірність зменшення в уточнюючих податкових деклараціях податкових зобов`язань з орендної плати за земельні ділянки, що орендуються ПрАТ «Керампром».
Листом № 16 від 18.03.2024 позивач звернувся до ГУ ДПС в якому зазначає, що оскільки земельні ділянки за кадастровими номерами 1422482700:24:000:0093, 1422482700:21:000:0029 та 1422482700:21:000:0010 знаходяться на території Іллінівської сільської територіальної громади Краматорського району Донецької області (UA14120050000033910), Товариство відповідно до діючого законодавства, не повинно нараховувати та сплачувати орендну плату за земельні ділянки за 2024 рік, які знаходиться на території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси. ПрАТ «Керампром» на законних підставах ненараховане податкове зобов`язання з орендної плати за 2022-2023 роки.
ГУ ДПС звернулося до позивача з листом № 4800/6/05-99-04-07 від 18.04.2024 «Щодо нарахування податкового зобов`язання з орендної плати», в якому позивачу запропоновано задекларувати податкове зобов`язання з орендної плати шляхом надання уточнюючої податкової декларації з плати за землю у порядку, визначеному статтею 50 ПКУ з урахуванням норм абзацу 14 п.п.69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ (без нарахування та сплати пені та штрафних санкцій, передбачених п. 50.1 статті 50 ПКУ у звітних (податкових) періодах, що припадають на період дії воєнного стану).
Позивач звернувся до ГУ ДПС з листом № 22 від 06.05.2024, в якому посилається на те, що ПрАТ «Керампром» на законних підставах ненараховане податкове зобов`язання з орендної плати за 2024 рік.
Відповідач звернувся до позивача з листом № 3679/Ж12/05-99-07-11 від 04.06.2024 «Про надання інформації (пояснень та їх документального підтвердження)», в якому зазначено, що за результатами проведеного аналізу наданої ПрАТ «Керампром» до Головного управління ДПС у Донецькій області, Дружківська ДПІ, м. Дружківка, податкової декларації з плати за землю (орендна плата, № 9035550939 від 21.02.2024) за 2024 рік встановлено неправомірне зменшення податкових зобов`язань. Підприємство має у користуванні земельні ділянки, що розташовані на території с. Софіївка Дружківської територіальної громади, код за КАТОТТГ UA14120030160032537, території, яка відсутня в переліку територій активних бойових дій та окупованих територій, однак податкове зобов`язання з орендної плати за землю за 2024 рік не нараховане, чим було порушено вимоги п.п.69.14 п.69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу. У зв`язку з цим, Головне управління ДПС у Донецькій області просить надати інформацію та її документальне підтвердження, засвідчене підписом платника або його посадовою особою та скріплені печаткою (за наявності)) копії документів стосовно підстав заниження податкового зобов`язання протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту (якщо інше не передбачено цим Кодексом) у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу.
ПрАТ «Керампром» листом № 27 від 20.06.2024 звернулось до ГУ ДПС, в якому зазначає, що Законом України від 11.04.2023 № 3050-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно», який набрав чинності 06.05.2023 у зв`язку з його офіційним опублікуванням у газеті «Голос України» від 05.05.2023 № 90 пункт 69.14 ПК України було викладено у наступній редакції: «За період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців. Також зазначено, що ПРАТ «Керапром» звільнено від сплати орендної плати за землю та податку на нерухоме майно, від`ємне від земельної ділянки за періоди 2022, 2023 роки.
Спірні правовідносини виникли з приводу правомірності застосування до позивача штрафу за несвоєчасну сплату рентної плати.
Відповідно до пункту 31 частини 11 статті 85 Конституції України та статті 5 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні».
Законом України від 15 березня 2022 року № 2119-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 14 березня 2022 року № 133/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні».
Законом України від 21 квітня 2022 року № 2212-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 18 квітня 2022 року № 259/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні».
Законом України від 22 травня 2022 року № 2263-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 17 травня 2022 року № 341/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.
Законом України від 15 серпня 2022 року № 2500-IX «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" затверджено Указ Президента України від 12 серпня 2022 року № 573/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.
Законом України від 16 листопада 2022 року № 2738-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 7 листопада 2022 року № 757/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.
Законом України від 7 лютого 2023 року № 2915-IX «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 6 лютого 2023 року № 58/2023 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб.
Законом України від 2 травня 2023 року № 3057-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 1 травня 2023 року № 254/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 20 травня 2023 року строком на 90 діб.
Законом України від 27 липня 2023 року № 3275-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 26 липня 2023 року № 451/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 18 серпня 2023 року строком на 90 діб.
Законом України від 8 листопада 2023 року № 3429-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 6 листопада 2023 року № 734/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 16 листопада 2023 року строком на 90 діб.
Законом України від 6 лютого 2024 року № 3564-IX «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 5 лютого 2024 року № 49/2024 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 14 лютого 2024 року строком на 90 діб.
Законом України від 8 травня 2024 року № 3684-IX «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні"» затверджено Указ Президента України від 6 травня 2024 року № 271/2024 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 14 травня 2024 року строком на 90 діб.
Законом України від 23 липня 2024 року № 3891-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 23 липня 2024 року № 469/2024 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 12 серпня 2024 року строком на 90 діб.
Відповідно до п. 257.5 ст. 257 «Подання декларації і строки сплати рентної плати» Податкового кодексу України сума податкових зобов`язань з рентної плати, визначена у податковій декларації за податковий (звітний) період, сплачується платником до бюджету протягом 10 календарних днів після закінчення граничного строку подання такої податкової декларації.
Згідно з пп. 258.1.1 п. 258.1 ст. 258 Податкового кодексу України на платника рентної плати покладається відповідальність за правильність обчислення, повноту і своєчасність її внесення до бюджету, а також за своєчасність подання контролюючим органам відповідних податкових декларацій згідно із нормами цього Кодексу та інших законодавчих актів.
Контроль за правильністю обчислення, своєчасністю і повнотою справляння рентної плати здійснюють контролюючі органи., про що зазначено в пп. 258.2.1 п. 258.2 ст. 258 Податкового кодексу України
Згідно з пп. 20.1.19 п. 20.1 ст. 20 Податкового кодексу України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право: застосовувати до платників податків передбачені законом фінансові (штрафні) санкції (штрафи) за порушення податкового чи іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи; стягувати до бюджетів та державних цільових фондів суми грошових зобов`язань та/або податкового боргу у випадках, порядку та розмірі, встановлених цим Кодексом та іншими законами України; стягувати суми недоїмки із сплати єдиного внеску; стягувати суми простроченої заборгованості суб`єктів господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитами (позиками), залученими державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державні (місцеві) гарантії, а також за кредитами із бюджету в порядку, визначеному цим Кодексом та іншими законами України.
Приписами ч. 1 ст. 124 Податкового кодексу України встановлено, що в разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання (крім грошового зобов`язання у вигляді штрафних (фінансових) санкцій, застосованих до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, а також пені, застосованої до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи) протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу в таких розмірах: при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 5 відсотків погашеної суми податкового боргу; при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу.
Оскаржуване податкове повідомлення-рішення прийняте відповідачем відповідно до наведених приписів Податкового кодексу України.
Суд звертає увагу не та, що за змістом ст. 9 і ст. 10 Податкового кодексу України рентна плата належить до загальнодержавних податків та зборів, а податок на майно, зокрема плата за землю, є місцевим податком.
Додані до позовної заяви листи позивача і контролюючого органу не охоплюють питання сплати рентної плати.
Посилання позивача на приписи Податкового кодексу України, якими врегульовано правовідносини щодо плати за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності), зокрема на пп. 69.14 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України, є безпідставним, оскільки оскаржуване в цій справі податкове повідомлення-рішення прийняте відповідачем у зв`язку з несвоєчасною сплатою рентної плати, а не плати за землю.
Жодні приписи Податкового кодексу України не дають підстави вважати, що положення пп. 69.14 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України розповсюджуються на правовідносини щодо рентної плати.
Статтею 1 Протоколу першого до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод установлено, що кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.
Проте попередні положення жодним чином не обмежують право держави вводити в дію такі закони, які вона вважає за необхідне, щоб здійснювати контроль за користуванням майном відповідно до загальних інтересів або для забезпечення сплати податків чи інших зборів або штрафів.
У спірних правовідносинах відповідач діяв саме з метою «забезпечення сплати податків чи інших зборів або штрафів».
Пунктом 56.21 ст. 56 Податкового кодексу України встановлено, що в разі коли норма цього Кодексу чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі цього Кодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів, або коли норми одного і того ж нормативно-правового акта суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.
Посилання позивача на вказаний припис є безпідставним, оскільки норми щодо обов`язку платника рентної плати своєчасно сплатити рентну плату та щодо відповідальності за порушення цього обов`язку є чіткими, зрозумілими, передбачуваними і не припускають неоднозначне (множинне) трактування.
На підставі зазначеного, суд дійшов висновку, що за наведеним позивачем підставами позову позовні вимоги не підлягають задоволенню.
Керуючись статтями 2, 5-10, 19, 72-77, 90, 132-139, 143, 241-246, 250, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову Приватного акціонерного товариства «Керампром» (ідентифікаційний код: 24655289; 85171, Донецька область, Краматорський район, село Софіївка, вул. Дружби, буд. 2) до Головного управління ДПС у Донецькій області (ідентифікаційний код ВП: 44070187; 87515, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Італійська, буд. 59) про визнання протиправним і скасування податкового-повідомлення рішення відмовити повністю.
Повне рішення суду складено 24 жовтня 2024 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя К.О. Куденков
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.10.2024 |
Оприлюднено | 28.10.2024 |
Номер документу | 122549645 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них рентної плати, з них рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Куденков К.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні