Рішення
від 18.10.2024 по справі 340/4487/24
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 жовтня 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/4487/24

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Петренко О.С, розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи адміністративну справу за позовом

за позовом: Головного управління ДПС у Кіровоградській області, вул. В.Перспективна,55, м. Кропивницький,25006

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Українське біоджерело", вул. Тургенєва,27, м. Кропивницький, 25014

про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу, -

ВСТАНОВИВ:

Головне управління ДПС у Кіровоградській області звернулося до суду із позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Українське біоджерело", в якій просить:

- надати дозвіл на погашення суми податкового боргу у розмірі 89 987,38 грн. за рахунок майна Товариства з обмеженою відповідальністю "Українське біоджерело", що перебуває у податковій заставі.

Ухвалою від 18.07.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Від відповідача до суду відзив не надходив, а копія вищезазначеної ухвали, яку суд направив відповідачу, повернулась до суду без вручення адресату з відміткою поштової установи "адресат відсутній за вказаною адресою". Відповідно до п.4 ч.1 ст.127 КАС України, часом вручення повістки вважається: день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати судову повістку чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, що зареєстровані у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.

У разі якщо судове рішення направлено судом рекомендованим листом за належною поштовою адресою, яка була надана суду відповідною стороною, за відсутності відомостей у суду про наявність у такої сторони інших засобів зв`язку та/або адреси електронної пошти, і судовий акт повернуто підприємством зв`язку з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то можна вважати, що адресат повідомлений про прийняття певного судового рішення у справі (близький за змістом висновок викладено у постановах Верховного Суду від 12.04.2021 у справі № 910/8197/19, від 09.12.2021 у справі № 911/3113/20).

Положення процесуального закону не передбачають прямого обов`язку суду щодо повторного направлення кореспонденції стороні, якій поштове відправлення не було вручене із обставин, які не залежали від суду. Подібні за змістом висновки висловлені також

Верховним Судом у постанові від 19.12.2022 у справі №910/1730/22, від 07.03.2023 у справі № 420/9217/21.

Відповідно до частини одинадцятої статті 126 КАС України у разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином.

Водночас до повноважень адміністративних судів не віднесено установлення фактичного місцезнаходження юридичних осіб або місця проживання фізичних осіб - учасників судового процесу на час вчинення тих чи інших процесуальних дій. Тому примірники повідомлень про вручення рекомендованої кореспонденції, повернуті органами зв`язку з позначками "за закінченням терміну зберігання", "адресат вибув", "адресат відсутній" і т. п., з врахуванням конкретних обставин справи можуть вважатися належними доказами виконання адміністративним судом обов`язку щодо повідомлення учасників судового процесу про вчинення цим судом певних процесуальних дій.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом, зокрема в ухвалах від 21.06.2022 у справі № 215/507/21, від 18.04.2022 у справі № 215/764/21 та постановах від 28.01.2021 у справі №820/1400/17, від 08.07.2021 у справі №400/1885/19, від 29.08.2022 у справі №522/3598/16-а, від 22.03.2023 у справі № 640/14827/19.

Відтак, відповідач, повідомлений належним чином, своїм правом не скористався, відзиву на позов не надав, своєї позиції стосовно позовних вимог не висловив.

Дослідивши письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, судом встановлено наступне.

Товариства з обмеженою відповідальністю "Українське біоджерело" зареєстроване як юридична особа та перебуває на обліку як платник податків, зборів та обов`язкових платежів за основним місцем обліку в Головному управлінні ДПС у Кіровоградській області.

За ТОВ "Українське біоджерело" рахується податковий борг в сумі 89 987,38 гривень.

По податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості - 82 533,46 грн., який виник внаслідок:

- самостійно поданої відповідачем податкової декларації розрахунок у частині об`єктів нежитлової нерухомості. Додаток 2 до Податкової декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки №9034911726 від 18.02.2022 року, термін сплати 29.04.2022 року, нараховано податкового зобов`язання на суму 10557,8грн., з урахуванням сплати борг складає 7329,52 грн.

- самостійно поданої відповідачем податкової декларації розрахунок у частині об`єктів нежитлової нерухомості. Додаток 2 до Податкової декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки №9034911726 від 18.02.2022 року, термін сплати 29.07.2022 року, нараховано податкового зобов`язання на суму 10557,8 грн., сплата відсутня.

- самостійно поданої підприємством податкової декларації розрахунок у частині об`єктів нежитлової нерухомості. Додаток 2 до Податкової декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки № 9034911726 від 18.02.2022 року, термін сплати 31.10.2022 року на суму 10557,8 грн., сплата відсутня.

- самостійно поданої підприємством податкової декларації розрахунок у частині об`єктів нежитлової нерухомості. Додаток 2 до Податкової декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки № 9034911726 від 18.02.2022 року, термін сплати 30.01.2023 року, нараховано податкового зобов`язання на суму 10557,76 грн., сплата відсутня.

- самостійно поданої підприємством податкової декларації розрахунок у частині об`єктів нежитлової нерухомості. Додаток 2 до Податкової декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки №9029499339 від 20.02.2023 року, термін сплати 01.05.2023року, нараховано податкового зобов`язання на суму 10882,65 грн., сплата відсутня.

- самостійно поданої підприємством податкової декларації розрахунок у частині об`єктів нежитлової нерухомості. Додаток 2 до Податкової декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки № 9029499339 від 20.02.2023 року, термін сплати 31.07.2023 року, нараховано податкового зобов`язання на суму 10882,65 грн., сплата відсутня.

- самостійно поданої підприємством податкової декларації розрахунок у частині об`єктів нежитлової нерухомості. Додаток 2 до Податкової декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки № 9029499339 від 20.02.2023 року, термін сплати 30.10.2023 року, нараховано податкового зобов`язання на суму 10882,65 грн., сплата відсутня.

- самостійно поданої підприємством податкової декларації розрахунок у частині об`єктів нежитлової нерухомості. Додаток 2 до Податкової декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки № 9029499339 від 20.02.2023 року, термін сплати 29.01.2024 року, нараховано податкового зобов`язання на суму 10882,63 грн., сплата відсутня.

По орендній платі з юридичних осіб - 7453,92 грн., який виник внаслідок:

- самостійно поданої підприємством податкової декларації Податковий розрахунок земельного податку № 9029497563 від 20.02.2023 року, термін сплати 30.05.2023 року, нараховано податкового зобов`язання на суму 852,86грн., з урахуванням сплати борг складає 631,02 грн.

- самостійно поданої підприємством податкової декларації Податковий розрахунок земельного податку № 9029497563 від 20.02.2023 року, термін сплати 30.06.2023 року, нараховано податкового зобов`язання на суму 852,86 грн., сплата відсутня.

- самостійно поданої підприємством податкової декларації Податковий розрахунок земельного податку № 9029497563 від 20.02.2023 року, термін сплати 31.07.2023 року, нараховано податкового зобов`язання на суму 852,86 грн., сплата відсутня.

- самостійно поданої підприємством податкової декларації Податковий розрахунок земельного податку № 9029497563 від 20.02.2023 року, термін сплати 30.08.2023 року, нараховано податкового зобов`язання на суму 852,86 грн., сплата відсутня.

- самостійно поданої підприємством податкової декларації Податковий розрахунок земельного податку № 9029497563 від 20.02.2023 року, термін сплати 02.10.2023 року, нараховано податкового зобов`язання на суму 852,86 грн., сплата відсутня.

- самостійно поданої підприємством податкової декларації Податковий розрахунок земельного податку № 9029497563 від 20.02.2023 року, термін сплати 30.10.2023 року, нараховано податкового зобов`язання на суму 852,86 грн., сплата відсутня.

- самостійно поданої підприємством податкової декларації Податковий розрахунок земельного податку № 9029497563 від 20.02.2023 року, термін сплати 20.02.2023 року, нараховано податкового зобов`язання на суму 852,86 грн., сплата відсутня.

- самостійно поданої підприємством податкової декларації Податковий розрахунок земельного податку № 9029497563 від 20.02.2023 року, термін сплати 02.01.2024 року, нараховано податкового зобов`язання на суму 852,86грн., сплата відсутня.

- самостійно поданої підприємством податкової декларації Податковий розрахунок земельного податку № 9029497563 від 20.02.2023 року, термін сплати 30.01.2024 року, нараховано податкового зобов`язання на суму 852,88 грн., сплата відсутня.

У зв`язку з несплатою до бюджету сум податкового боргу, сформовано податкову вимогу форми «Ю» від 11.04.2023 №0000651-1302-1128, яка направлена на адресу платника податків засобами поштового зв`язку та яку було вручено, що підтверджується матеріалами справи.

22.04.2024 року прийнято рішення №73/4-1128 про стягнення коштів платника податків з рахунків/електронних гаманців платника податків у банках, небанківських надавачів платіжних послуг/емітентів електронних грошей у рахунок погашення податкового боргу.

ГУ ДПС у Кіровоградській області прийнято рішення про опис майна в податкову заставу №25 від 24.04.2024 року.

Згідно акту опису майна №31 від 24 квітня 2024 року в податкову заставу описано майно ТОВ "Українське біоджерело" згідно відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

На виконання вищевказаного рішення керівника ГУ ДПС у Кіровоградській області №73/4-1128 від 22.04.2024 року протягом 2024 року на рахунки ТОВ "Українське біоджерело" направлялись платіжні інструкції на примусове списання (стягнення) від 14.05.2024 року №70001, №70002, №70003, №70004, №70005, №70006, №70007 та від 10.06.2024 року №70010, №70011, №70012, №70013, №70014, №70015, №70016, №70017, №70018, №70019, №70020, №70021, №70022, №70023 для стягнення податкового боргу по податках на суму 98202,6 грн., в т.ч. по орендній платі з юридичних осіб на суму 12 453,92 грн., по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості в сумі 85 748,68 гривень.

Однак, направлення платіжних інструкцій на примусове списання (стягнення) та самостійна сплата призвела лише до часткового погашення податкового боргу по орендній платі з юридичних осіб та по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений юридичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості на суму 8215,22 гривень, інші платіжні інструкції, повернулись без виконання з відміткою банку «кошти на рахунку відсутні».

Оскільки податковий борг відповідачем добровільно не сплачено, позивач звернувся до суду з позовом.

Стаття 67 Конституції України передбачає обов`язок кожного сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює ПК України, який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Відповідно до п.16.1.4 ст.16 ПК України, платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом.

Стаття 19-1 ПК України визначає функції податкових органів, до яких, зокрема, відноситься здійснення контролю за додержанням податкового законодавства, своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування і сплати податків та зборів, своєчасністю подання податкової звітності, здійснення контролю за погашенням податкового боргу з податків та зборів платників податків, у тому числі тих, майно яких перебуває у податковій заставі, організовує роботу та здійснює контроль за застосуванням арешту майна платника податків, що має податковий борг, та/або зупинення видаткових операцій на його рахунках у банку, здійснює інші функції, визначені цим Кодексом та законами України.

Відповідно до п.57.1 ст.57 ПК України, платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Згідно з п.56.11 ст.56 ПК України, податкове зобов`язання, самостійно визначене платником податків, не підлягає оскарженню.

Згідно з п.54.1 ст.54 ПК України, крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом.

За змістом п.57.3 ст.57 ПК України, у разі визначення грошового зобов`язання контролюючим органом з причин, пов`язаних з порушенням податкового законодавства (за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1-54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу), платник податків зобов`язаний сплатити нараховану суму грошового зобов`язання протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу.

Згідно зі ст.129 ПК України, після закінчення встановлених цим Кодексом строків погашення узгодженого грошового зобов`язання на суму податкового боргу нараховується пеня.

У разі коли платник податків не сплачує узгодженої суми грошового зобов`язання в установлені законодавством строки, орган державної податкової служби надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення (п.59.1 ст.59 ПК України).

Згідно з пп.14.1.175 п.14.1 ст.14 ПК України, податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), але не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов`язання.

Згідно з пунктом 87.2 статті 87 ПК України джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника податків з урахуванням обмежень, визначених цим Кодексом, а також іншими законодавчими актами.

Відповідно до пунктів 88.1,88.2 статті 88 ПК України з метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу. Право податкової застави виникає згідно з цим Кодексом та не потребує письмового оформлення.

За приписами пункту 89.1 статті 89 ПК України право податкової застави виникає у разі: несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної платником податків у податковій декларації, - з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку (пп.89.1.1); несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної контролюючим органом, - з дня виникнення податкового боргу (пп.89.1.2).

Згідно з пунктом 89.2 статті 89 ПК України з урахуванням положень цієї статті право податкової застави поширюється на будь-яке майно платника податків, яке перебуває в його власності (господарському віданні або оперативному управлінні) у день виникнення такого права і балансова вартість якого відповідає сумі податкового боргу платника податків, крім випадків, передбачених пунктом 89.5 цієї статті, а також на інше майно, на яке платник податків набуде прав власності у майбутньому. У разі якщо балансова вартість майна, на яке поширюється податкова застава, є меншою ніж сума податкового боргу платника податків, право податкової застави поширюється на таке майно.

Як встановлено пунктом 89.3 статті 89 ПК України, майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису. До акта опису включається ліквідне майно, яке можливо використати як джерело погашення податкового боргу. Опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення керівника контролюючого органу, яке пред`являється платнику податків, що має податковий борг. Акт опису майна, на яке поширюється право податкової застави, складається податковим керуючим у порядку та за формою, що затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

Порядок продажу майна, що перебуває у податковій заставі, врегульовано положеннями статті 95 ПК України.

Пунктами 95.1 та 95.2 статті 95 ПК України встановлено, що контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 60 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги.

За приписами пункту 95.3 статті 95 ПК України стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.

Контролюючий орган звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.

Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу. Рішення контролюючого органу підписується керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу та скріплюється гербовою печаткою контролюючого органу. Перелік відомостей, які зазначаються у такому рішенні, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Зміст наведених законодавчих положень дає підстави для висновку, що податковий борг платника податків може бути погашений за рахунок будь-якого майна такого платника, переданого у податкову заставу, при цьому рішення про погашення усієї суми податкового боргу шляхом продажу майна, яке перебуває у податковій заставі, приймається на підставі рішення суду.

Обов`язковими умовами (обставинами), наявність яких в своїй сукупності зумовлює виникнення у контролюючого органу права на звернення до суду із даним позовом, є: наявність у платника податків боргу зі сплати податків (зборів, обов`язкових платежів); сума заборгованості платника податків на момент звернення контролюючого органу до суду із позовом про надання дозволу на погашення боргу за рахунок майна платника має бути узгодженою у встановленому законодавством порядку; відсутність коштів на рахунках платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків; наявність майна платника податків - боржника у податковій заставі.

Сукупність вказаних обставин наділяє контролюючого орган правом на звернення до суду із позовом про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

Разом з тим, суд наголошує, що позивач, заявивши вимогу про надання дозволу на погашення боргу за рахунок майна відповідача, не виконав свій обов`язок щодо стягнення податкового боргу за рахунок грошових коштів відповідача на суму 89 987,38 грн., що свідчить про відсутність відповідних передумов, які, згідно зі статтею 95 ПК України, є підставою для прийняття судом позитивного рішення.

Така позиція суду узгоджується з висновками Верховного Суду, викладеними у постанові від 06.12.2022 у справі № 813/4632/16 (№К/9901/41317/18).

Таким чином, суд робить висновок, що позовна вимога про надання дозволу на погашення боргу за рахунок майна, що перебуває у податковій заставі в сумі 89 987,38 грн. є передчасною, а тому адміністративний позов не належить до задоволення.

Враховуючи, що суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову, питання щодо розподілу судових витрат суд не здійснює.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст 2, 139, 244-246 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову Головного управління ДПС у Кіровоградській області до товариства з обмеженою відповідальністю "Українське біоджерело" про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Третього апеляційного адміністративного суду.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду О.С. ПЕТРЕНКО

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.10.2024
Оприлюднено28.10.2024
Номер документу122550319
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них

Судовий реєстр по справі —340/4487/24

Ухвала від 17.12.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 21.11.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Рішення від 18.10.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.С. ПЕТРЕНКО

Ухвала від 30.09.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.С. ПЕТРЕНКО

Ухвала від 02.09.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.С. ПЕТРЕНКО

Ухвала від 18.07.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.С. ПЕТРЕНКО

Ухвала від 10.07.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.С. ПЕТРЕНКО

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні