Рішення
від 21.10.2024 по справі 380/17038/24
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Львів

21 жовтня 2024 рокусправа № 380/17038/24

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кондратюк Ю.С., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Комунального підприємства «Червоноградтеплокомуненерго» до Червоноградської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, -

У С Т А Н О В И В:

Комунальне підприємство «Червоноградтеплокомуненерго» (далі - позивач) звернулося до суду з позовом до Червоноградської міської ради (далі - відповідач), у якому просить:

- скасувати рішення сорок першої сесії восьмого скликання Червоноградської міської ради Червоноградського району Львівської області № 2754 від 11.07.2024 «Про надання дозволу на вiдключення вiд систем централiзованого опалення та постачання гарячої води власникiв квартир та нежитлових примiщень».

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оскаржене рішення прийняте відповідачем з перевищенням наданих повноважень, оскільки таке має приймати спеціальна Комісія для розгляду питань щодо відключення споживачів від систем централізованого опалення та постачання гарячої води. Також, рішенням надано дозвіл власникам квартир та нежитлових приміщень на відключення від систем централізованого опалення та постачання гарячої води без врахування відсотку відключення споживачів.

Ухвалою судді від 12.08.2024 відкрито загальне позовне провадження в адміністративній справі.

Ухвалою суду від 12.08.2024 заяву Комунального підприємства «Червоноградтеплокомуненерго» про вжиття заходів забезпечення позову задоволено частково.

14.08.2024 відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, відповідно до якого вважає позовні вимоги необґрунтованими та просить у задоволенні позовних вимог відмовити.

Вказав, що чинним законодавством України передбачено право споживачів відмовитись від отримання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води. Водночас своє право на річ власник здійснює завжди за своєю волею та за своїм власним інтересом. Незважаючи на передбачене цивільним законодавством право власника вільно користуватися та розпоряджатися належним йому майном, відповідач обмежує таке право шляхом заборони власнику відокремленого приміщення вибирати спосіб опалення приміщення, не вказуючи причин та підстав такої відмови. При цьому, власник квартири має право вільно, без надмірного втручання держави та органів місцевого самоврядування, влаштовувати своє життя, зокрема, забезпечувати належну і достатню якість свого житла і умов проживання у ньому, або забезпечувати належні умови функціонування офісних приміщень, які належать йому на праві приватної власності.

02.09.2024 від представника відповідача надійшла заява про розгляд справи без участі представника Червоноградської міської ради.

03.09.2024 від представника позивача надійшла відповідь на відзив, в якій додатково обґрунтовує підставність позовних вимог.

Ухвалою суду від 04.09.2024 забезпечено участь представника Комунального підприємства «Червоноградтеплокомуненерго» в судових засіданнях у справі № 380/17038/24 в режимі відеоконференції за допомогою Електронного кабінету та власних технічних засобів.

05.09.2024 представником відповідача подано заперечення на відповідь на відзив, зміст яких аналогічний відзиву на позовну заяву.

Ухвалою суду від 24.09.2024 підготовче провадження у справі за позовом Комунального підприємства «Червоноградтеплокомуненерго» до Червоноградської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, - закрито та призначено справу до судового розгляду по суті.

Позивач у судовому засіданні позовні вимоги підтримав, простив позов задовольнити у повному обсязі.

Відповідач в судове засідання не з`явився, про яке був повідомлений належним чином.

Ухвалою суду без виходу до нарадчої кімнати від 17.10.2024 продовжено розгляд справи у порядку письмового провадження.

З`ясувавши обставини, на які сторони посилаються, як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, суд встановив наступні обставини та відповідні їм правовідносини.

Комунальне підприємство «Червоноградтеплокомуненерго» є підприємством, заснованим на комунальній власності рішенням виконавчого комітету Червоноградської міської ради Червоноградського району Львівської області від 30.10.2000 №414.

Червоноградська міська рада Червоноградського району Львівської області на сорок першій сесії восьмого скликання прийняла рішення № 2754 від 11.07.2024 «Про надання дозволу на вiдключення вiд систем централiзованого опалення та постачання гарячої води власникiв квартир та нежитлових примiщень», згідно з яким вирішила:

« 1. Надати дозвіл на відключення від систем централізованого опалення та постачання гарячої води власників квартир та нежитлових приміщень, відповідно до переліку звернень, які були зареєстровані у виконавчому комітеті Червоноградської міської ради у період з 15.09.2023 р. до 11.07.2024 р. включно, що додається.

2. KП «Червоноградтеплокомуненерго» та КП «Червонограджитлокомунсервіс» відокремлення (відключення) власників квартир та нежитлових приміщень багатоквартирних будинків від систем централізованого опалення та постачання гарячої води проводити у відповідності до Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 169 від 26.07.2019 р. «Про затвердження Порядку відключення споживачів від систем централізованого опалення та постачання гарячої води» не беручи до уваги відсоток відключення споживачів».

Вважаючи рішення відповідача протиправним, позивач звернувся за захистом свої прав до суду.

Змістом спірних правовідносин, які склалися між сторонами, є правомірність рішення про надання дозволу на відключення від системи централізованого опалення та постачання гарячої води власникам квартир та нежитлових примiщень.

До вказаних правовідносин суд застосовує такі положення законодавства та робить висновки по суті спору.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

В Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування (стаття 7 Конституції України).

Згідно з ч. 1 ст. 140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування відповідно до Конституції України визначає Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі Закон №280/97-ВР).

Відповідно до ст. 10 Закону №280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Правила надання послуги з постачання теплової енергії і типових договорів про надання послуги з постачання теплової енергії, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 №830 (далі Правила №830).

Відповідно до п. 14 Правил №830 відключення споживачів від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) здійснюється за рішенням співвласників багатоквартирного будинку у порядку, встановленому Мінрегіоном. Рішенням зборів співвласників багатоквартирного будинку визначається система подальшого забезпечення такого будинку теплопостачанням з дотриманням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Рішення співвласників багатоквартирного будинку приймається відповідно до вимог Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку».

У багатоквартирних будинках, у яких на день набрання чинності Законом України «Про житлово-комунальні послуги» не менш як половина квартир та нежитлових приміщень була відокремлена (відключена) від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води, власники квартир та нежитлових приміщень, приєднаних до таких мереж, не зобов`язані, але мають право в установленому Мінрегіоном порядку відокремити (відключити) від них свою квартиру чи нежитлове приміщення та влаштувати систему індивідуального теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання) у такій квартирі чи нежитловому приміщенні.

Не допускається примусове відокремлення (відключення) від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води власників квартир та нежитлових приміщень, приєднаних до таких мереж (систем), у багатоквартирних будинках у разі відокремлення (відключення) від зазначених мереж (систем) інших власників квартир та нежитлових приміщень.

Відокремлення (відключення) квартир та нежитлових приміщень від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води без дотримання встановленого Мінрегіоном порядку не допускається.

Відокремлення (відключення) від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води не звільняє власників квартир та нежитлових приміщень від обов`язку відшкодування витрат за обсяг теплової енергії, витраченої на опалення місць загального користування та допоміжних приміщень та на функціонування внутрішньобудинкових систем опалення будівлі/будинку. Такий обсяг теплової енергії розраховується та розподіляється між всіма споживачами відповідно до Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, затвердженої наказом Мінрегіону від 22.11.2018 № 315 (далі Методика розподілу).

Центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства у розумінні вказаних положень є Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, яке Наказом №169 від 26.07.2019 затвердило Порядок відключення споживачів від систем централізованого опалення та постачання гарячої води (далі Порядок №169).

Згідно із п. 1 розділу ІІІ Порядку №169 власники квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку, приєднаного до ЦО та ГВП, мають право відокремити (відключити) свою квартиру чи нежитлове приміщення від ЦО та ГВП у разі, якщо на день набрання чинності Законом України «Про житлово-комунальні послуги» не менше як половина квартир та нежитлових приміщень цього будинку відокремлена (відключена) від ЦО та ГВП, та влаштувати систему індивідуального теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання) у такій квартирі чи нежитловому приміщенні.

З аналізу викладених норм права суд висновує, що обов`язковою умовою для надання дозволу на відключення мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води є встановлення факту відключення від такого постачання не менш як половини квартир та нежитлових приміщень будинку (на день набрання чинності Законом України «Про житлово-комунальні послуги», тобто станом на 10.12.2017).

З доказів у справі суд встановив, що відповідно до змісту інформації по будинках м. Червонограда на 10.12.2017 (а.с.16-17) з переліку будинків за адресами, яким спірним рішенням надано дозвіл на відключення від систем централізованого опалення та постачання гарячої води, показник відключень в будинках є меншим, ніж 50%.

Водночас відповідачем не спростовано цього факту та не надано доказів протилежного. Окрім того, пункт 2 спірного рішення в порушення норм чинного законодавства відповідач виклав у такій редакції: «KП «Червоноградтеплокомуненерго» та КП «Червонограджитлокомунсервіс» відокремлення (відключення) власників квартир та нежитлових приміщень багатоквартирних будинків від систем централізованого опалення та постачання гарячої води проводити у відповідності до Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 169 від 26.07.2019 р. «Про затвердження Порядку відключення споживачів від систем централізованого опалення та постачання гарячої води» не беручи до уваги відсоток відключення споживачів».

Також суд зауважує, що процедура відключення від централізованого опалення та постачання гарячої води визначається положеннями розділу ІІІ Порядку №169.

Згідно з п.п. 4-6 розділу ІІІ Порядку №169 заява про відокремлення (відключення) квартири чи нежитлового приміщення багатоквартирного будинку від ЦО та ГВП передається на розгляд Комісії.

Комісія на найближчому засіданні розглядає заяву про відокремлення (відключення) квартири чи нежитлового приміщення від ЦО та ГВП за участю заявника або його уповноваженого представника.

Комісія надає заявникові рекомендації щодо можливих варіантів влаштування системи індивідуального теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання) у такій квартирі чи нежитловому приміщенні та щодо збору вихідних даних і технічних умов для виготовлення відповідної проєктної документації. Витяг із протоколу Комісії з результатами розгляду звернення надається заявникові протягом десяти робочих днів.

Позивачем надано до суду докази створення відповідно комісії (а.с. 10-11). Комісія створена відповідно до рішення Червоноградської міської ради «Про створення постійно діючої комісії для розгляду питань щодо відключення споживачів від системи централізованого опалення та постачання гарячої води» від 22.12.2020 №62 та затверджено відповідне Положення про порядок роботи комісії.

Проте дозвіл на відключення від системи централізованого опалення та постачання гарячої води споживачам, всупереч вимогам п.п. 4-6 розділу ІІІ Порядку №169, надано не зазначеною Комісією, а Червоноградською міською радою Червоноградського району Львівської області.

Водночас повноваження міської ради як органу місцевого самоврядування визначаються главою 1 розділу ІІ Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», нормами якої не передбачено повноваження міської ради щодо надання дозволу споживачам на відключення від системи централізованого опалення та постачання гарячої води.

Також, слід зауважити, що відповідно до абз. 2 п. 7 розділу ІІ Порядку №169 під час прийняття рішення Комісія враховує технічні можливості наявних мереж газопостачання, водопостачання та електропостачання населеного пункту чи окремого кварталу (мікрорайону) щодо забезпечення живлення запропонованої власником (співвласниками) будівлі системи, та за потреби надає пропозиції органу місцевого самоврядування щодо збільшення потужностей, а також заміни систем внутрішньоквартальних, магістральних мереж електро-, газо-, водо-, теплопостачання, потрібних для встановлення в будівлі системи індивідуального чи автономного теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання) та пропозиції щодо фінансування таких заходів.

Однак відповідач не надав жодних доказів, що приймаючи спірне рішення про надання дозволу на відключення від системи централізованого опалення та постачання гарячої води він враховував технічну можливість такого відключення.

Суд критично оцінює покликання відповідача на право споживачів відмовитись від отримання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води, адже предметом розгляду в межах даної справи є правомірність рішення саме суб`єкта владних повноважень - Червоноградської міської ради Червоноградського району Львівської області.

З огляду на викладене суд дійшов висновку, що спірне рішення прийняте відповідачем з порушенням законодавства України, зокрема, положень п. 1 розділу ІІІ Порядку №169, тому таке слід скасувати.

Відповідно до вимог ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачем вказані вимоги щодо доказування правомірності спірного рішення не виконано.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Даючи оцінку спірному рішенню, яке зумовило звернення позивача до суду з цим позовом, суд дійшов висновку, що рішення Червоноградської міської ради Червоноградського району Львівської області сорок першої сесії восьмого скликання № 2754 від 11.07.2024 «Про надання дозволу на вiдключення вiд систем централiзованого опалення та постачання гарячої води власникiв квартир та нежитлових примiщень» не відповідає визначеним ч. 2 ст. 2 КАС України критеріям до такого роду рішень, тому таке рішення необхідно визнати протиправним та скасувати.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог. Тому, позов необхідно задовольнити повністю.

Відповідно до ст. 139 КАС України на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача необхідно стягнути сплачений судовий збір в сумі 3028,00 грн.

Керуючись ст. ст. 2, 8-10, 14, 72-79, 90, 139, 241-246, 293, 295 КАС України, суд, -

У Х В А Л И В:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення Червоноградської міської ради Червоноградського району Львівської області сорок першої сесії восьмого скликання № 2754 від 11.07.2024 «Про надання дозволу на вiдключення вiд систем централiзованого опалення та постачання гарячої води власникiв квартир та нежитлових примiщень».

3. Стягнути на користь Комунального підприємства «Червоноградтеплокомуненерго» з Червоноградської міської ради за рахунок бюджетних асигнувань судовий збір в сумі 3028,00 (три тисячі двадцять вісім) гривень 00 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до ст. 295 КАС України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Інформація про учасників справи:

Позивач: Комунальне підприємство «Червоноградтеплокомуненерго» (80100, вул. Промислова, буд. 1, м. Шептицький (Червоноград), Львівська область; ЄДРПОУ 23966248).

Відповідач: Червоноградська міська рада (80103, просп. Шевченка, буд. 19, м. Шептицький (Червоноград), Львівська область; ЄДРПОУ 26269722).

Повне рішення суду складено 21.10.2024.

СуддяКондратюк Юлія Степанівна

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.10.2024
Оприлюднено28.10.2024
Номер документу122550617
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо реалізації спеціальних владних управлінських функцій в окремих галузях економіки, у тому числі у сфері житлово-комунального господарства; теплопостачання; питного водопостачання

Судовий реєстр по справі —380/17038/24

Рішення від 21.10.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кондратюк Юлія Степанівна

Ухвала від 24.09.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кондратюк Юлія Степанівна

Ухвала від 24.09.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кондратюк Юлія Степанівна

Ухвала від 04.09.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кондратюк Юлія Степанівна

Ухвала від 15.08.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кондратюк Юлія Степанівна

Ухвала від 12.08.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кондратюк Юлія Степанівна

Ухвала від 12.08.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кондратюк Юлія Степанівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні