Рішення
від 22.10.2024 по справі 420/25114/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/25114/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 жовтня 2024 року Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Радчука А.А.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Херсоні Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) (73025, м. Херсон, вул. Торгова, 24, код ЄДРПОУ 04060246), Великоолександрівського відділу ДРАЦС у Бериславському районі Херсонської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) (74100, Херсонська обл., Бериславський р-н, смт. Велика Олександрівка, вул. Свободи, буд. 145, код ЄДРПОУ 04059898) про визнання протиправними рішення та зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Херсоні Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса), Великоолександрівського відділу ДРАЦС у Бериславському районі Херсонської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса), в якому позивач просить:

визнати протиправним та скасувати рішення відділу ДРАЦС у місті Херсоні Південного міжрегіонального управління МЮ (м. Одеса) викладене у листі від 07.06.2024 року №100/25.09-80 про відмову у внесенні змін до актового запису про народження ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ;

зобов`язати відділ ДРАЦС у місті Херсоні Південного міжрегіонального управління МЮ (м. Одеса) (73025, м. Херсон, вул. Торгова, буд. 24, код ЄДРОПОУ 04060246) повторно розглянути заяви про внесення змін до актового запису про народження ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Адміністративний позов поданий за допомогою системи «Електронний суд».

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що з метою оформлення своїх батьківських прав по відношенню до старшої доньки, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , Позивач разом з дружиною звернулися до Великоолександрівського відділу ДРАЦС у Бериславському районі Херсонської області Південного МУ МЮ (м. Одеса) (Відповідач 2) із заявами про внесення змін до актового запису про народження дитини, як того вимагає ч. 1 ст. 126 СК України.

За результатами розгляду заяви, Позивачу було надано лист від 07.06.2024 року за №100/25.9-80 в якому було зазначено, що відділ ДРАЦС у місті Херсоні Південного МУ МЮ (м. Одеса) (Відповідач 1) розглянув вищевказані документи та відмовив у внесенні змін до актового запису з наступних підстав:

1. У наслідок агресії російської федерації втрачено актовий запис цивільного стану:

2. Наявні ознаки фіктивності батьківства Позивача.

Позивач вважає вказану відмову протиправною.

На думку позивача, посилання Відповідача 1 на втрату внаслідок агресії російської федерації актового запису про народження №557 від 25.06.2008 року є безпідставним, оскільки 21.04.2023 року Старокостянтинівським відділом ДРАЦС у Хмельницькому районі Хмельницької області Центрального МУ МЮ (м. Київ) на підставі актового запису про народження №557 від 25.06.2008 року було ПОВТОРНО видано свідоцтво про народження ОСОБА_2 . Вказана обставина свідчить про той факт, що Відповідач 1 не позбавлений можливості внести відповідні зміни до актового запису про народження ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 . Крім того, позивачем зауважено, що Правилами внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 14.01.2011 року за №55/18793 чітко визначено алгоритм поновлення втрачених актових записів цивільного стану у разі їх відсутності (втрати).

Щодо встановлених відповідачем ознак фіктивності батьківства позивача, у позові зауважено, що «розслідування» не входить до повноважень відповідача. При цьому, 2/3 тексту відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану не стосується ні Закону України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану", ні наказу Міністерства юстиції України №96/5 від 12.01.2011 року (яким затверджено Правила внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 14.01.2011 року за №55/18793), які є нормативно правовими актами, якими повинен користуватися Відповідач 1 при здійсненні своїх повноважень, наданих йому державою Україна.

Додатково позивач звернув увагу, що у Відповідачів не було часу на те, щоб повідомити Позивача про те, що відповідно до пункту 3.1 Правил, він повинен подати заяву про поновлення втраченого актового запису цивільного стану за встановленою додатком 11 формою до відділу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем проживання заявника. Але час на «розслідування» яке не входить до його повноважень, Відповідач 1 знайшов.

Вважаючи, що має всі підстави для внесенні змін до актового запису про народження ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ., позивач звернувся до суду з даним позовом.

Ухвалою суду від 13.10.2024 року відкрито провадження по справі та вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами; встановлено відповідачу п`ятнадцятиденний строк з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву.

Електронний примірник адміністративного позову було доставлено в електронні кабінети відповідачі у підсистемі "Електронний суд" 08.08.2024 року, про що сформовано довідку 20.08.2024 року.

Електронний примірник ухвали про відкриття провадження від 13.08.2024 року було доставлено в електронні кабінети відповідачів у підсистемі "Електронний суд" 15.08.2024 року, про що сформовано довідку 20.08.2024 року.

Таким чином, відповідачі належним чином та своєчасно повідомлялися про встановлений ухвалою суду від 13.08.2024 року строк для подання відзиву на позовну заяву.

Відзиви на адміністративний позов у встановлений судом строк, а також станом на час розгляду справи до суду не надходили.

Відповідно до ч. 4 ст. 159 КАС України, подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Відповідно до ч. 6 ст. 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Станом на час розгляду справи від відповідачів не надходило жодних повідомлень щодо неможливості надання відзиву.

Інші заяви по суті справи учасниками справи не надавались, додаткові докази не надходили.

З урахуванням вищенаведеного, суд вирішує справу за наявними у ній матеріалами в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження.

Дослідивши матеріали адміністративної справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується адміністративний позов, судом встановлено наступне.

Як повідомлено у позові, Позивач - ОСОБА_1 , перебував та перебуває в родинних відносинах як чоловік та дружина з ОСОБА_4 з 2007 року. Проте шлюб між Позивачем та ОСОБА_4 було оформлено у 2018 році.

Зі слів позивача, під час перебування в стосунках, у нього та ОСОБА_4 народилася спільна донька, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 . Проте, стосунки між Позивачем матір`ю ОСОБА_2 після народження доньки погіршилися, тому ОСОБА_4 під час реєстрації народження ОСОБА_2 внесла відомості про батька за своєю заявою відповідно до ч. 1 ст. 135 СК України. В подальшому Позивач проживав однією родиною з ОСОБА_5 . Під час перебування в стосунках народився ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , який є сином ОСОБА_1 . Проте у 2014 році Позивач знову почав проживати однією сім`єю з ОСОБА_4 . Під час перебування в шлюбі у них народився спільний син, ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , який є син ОСОБА_1 , що підтверджується актовим записом про народження №06 від 20.04.2016 року, складеним виконавчим комітетом Новорайської сільської ради Бериславського району Херсонської області (реєстраційний №131837862). Шлюб між Позивачем та

ОСОБА_4 було оформлено у 2018 році. Станом на сьогодні родина проживає спільно, веде спільне господарство та має спільний побут.

На підтвердження викладених обставин позивач надав до суду копії: свідоцтва про народження ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , серії НОМЕР_2 ; свідоцтва про народження ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , серії НОМЕР_3 ; свідоцтва про народження ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , серії НОМЕР_4 ; свідоцтва про шлюб ОСОБА_1 та ОСОБА_4 серії НОМЕР_5 , видане 23.04.2018 року.

У 2024 році позивач разом з дружиною ( ОСОБА_4 ) звернулися до Великоолександрівського відділу ДРАЦС у Бериславському районі Херсонської області Південного МУ МЮ (м. Одеса) (далі - Відповідач 2) із заявами про внесення змін до актового запису про народження ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

За результатами розгляду справи за цими заявами, листом відділу ДРАЦС у місті Херсоні Південного Міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) (далі - Відповідач 1) від 07.06.2024 року за №100/25.9-80 «Щодо визнання батьківства» заявникам було відмовлено у внесенні змін до актового запису про народження дитини.

Так, у листі від 07.06.2024 року за №100/25.9-80 повідомлено наступне:

«…У зв`язку з збройною агресією Російської Федерації по відношенню до України, під час тимчасової окупації міста Херсон архівний фонд відділу державної реєстрації актів цивільного стану по місту Херсону та області був вивезений окупаційною владою. Тому, здійснити внесення змін до паперового носія актового запису про народження № 557, складеного 25.06.2008 року відділом державної реєстрації актів цивільного стану у місті Херсоні Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) на ОСОБА_2 , не маємо можливості.

У відповідності 2.9. Правил внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 12.01.2011 № 96/5, у разі відсутності (втрати) актового запису цивільного стану, до якого необхідно внести зміни, розв`язання питання можливе тільки після поновлення втраченого актового запису.

Також обставини, виявлені в ході перевірки відомостей Реєстру викликають сумніви щодо батьківства заявника і його наміру виконувати свої батьківські обов`язки.

Так, за даними Реєстру дійсно під час державної реєстрації народження ОСОБА_2 відомості про батька були внесені за заявою матері відповідно до частини 1 статті 135 Сімейного кодексу України,

Однак, в актовому записі про народження № 557, складеному 25.06.2008 року відділом державної реєстрації актів цивільного стану у місті Херсоні Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м, Одеса) на ОСОБА_2 , ім`я та по батькові батька дитини зазначено - « ОСОБА_9 », а не « ОСОБА_10 ».

Відповідно до відомостей Реєстру ОСОБА_1 , вже має двох неповнолітніх дітей:

- актовий запис про народження № 01, складений 15.03.2011 року виконавчи комітетом Червономаяцької сільської ради Бериславського району Херсонської області на ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_2 (р. № 37246144 );

- актовий запис про народження № 06, складений 20.04.2016 року виконавчим комітетом Новорайської сільської ради Бериславського району Херсонської області на ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_3 (р. № 131837862 ).

Матір`ю ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_3 є ОСОБА_4 , на момент народження дитини батьки не перебували у шлюбі, тому державна реєстрація народження проведена відповідно до статті 126 Сімейного кодексу України.

У зв`язку з чим, постає питання, чому у 2016 році під час реєстрації народження дитини ОСОБА_1 не визнав батьківство відносно іншої своєї дитини - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Враховуючи те, що відповідно до статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов`язані жінки та чоловіки, на утримані яких перебувають троє або більше дітей віком до 18 років, визнання батьківства у воєнний час може бути використане з метою ухилення від призову та легального виїзду за кордон.

Зважаючи на те, що ОСОБА_1 до сьогоднішнього часу не скористався правом визнати батьківство відносно ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , хоча визнав батьківство відносно ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , іншої спільної з ОСОБА_4 дитини, всі ці обставини викликають сумніви щодо батьківства заявника і його наміру виконувати свої батьківські обов`язки.

Фіктивне визнання батьківства, тобто визнання батьківства без наміру виконувати батьківські обов`язки, порушує права дитини.».

У підсумку, на думку відповідача 1, питання встановлення батьківства відносно ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , необхідно розглянути в судовому порядку.

Вважаючи дану відмову протиправною, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Суд зазначає, що відповідно до правової позиції Великої Палати Верховного Суду, яка міститься у постановах від 14.11.2018 у справі №425/2737/17 та від 23.01.2019 у справі №807/45/17, у справах про оскарження відмови внести за заявою особи зміни до актового запису цивільного стану, суд за правилами адміністративного судочинства вивчає наявність чи відсутність достатніх підстав для прийняття відповідного рішення, зокрема, перевіряє чи відповідні рішення прийняті на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а також, чи прийняті вони обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення. Завдання адміністративного суду у таких справах полягає, насамперед, у перевірці додержання процедури розгляду та прийняття органом реєстрації актів цивільного стану відповідного рішення. Адміністративний суд, розглядаючи такі справи, не вправі вийти за межі їх публічно-правових аспектів і встановлювати юридичні факти, що мають значення для внесення змін до актових записів цивільного стану.

Таким чином, з огляду на вказане суд в межах спірних правовідносин не надає оцінку обставин щодо встановлення юридичного факту батьківства, а лише розглядає спір в межах публічно-правового спору щодо перевірки додержання процедури розгляду та прийняття органом реєстрації актів цивільного стану відповідного рішення.

Згідно з частиною 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спірним в межах даної справи є правомірність відмови відповідача 1 у внесенні змін до актового запису про народження дитини.

Статтею 49 Цивільного кодексу України встановлено, що актами цивільного стану є події та дії, які нерозривно пов`язані з фізичною особою і започатковують, змінюють, доповнюють або припиняють її можливість бути суб`єктом цивільних прав та обов`язків. Актами цивільного стану є народження фізичної особи, встановлення її походження, набуття громадянства, вихід з громадянства та його втрата, досягнення відповідного віку, надання повної цивільної дієздатності, обмеження цивільної дієздатності, визнання особи недієздатною, шлюб, розірвання шлюбу, усиновлення, позбавлення та поновлення батьківських прав, зміна імені, інвалідність, смерть тощо. Державній реєстрації підлягають народження фізичної особи та її походження, громадянство, шлюб, розірвання шлюбу у випадках, передбачених законом, зміна імені, смерть. Реєстрація актів цивільного стану провадиться відповідно до закону.

Відносини, пов`язані з проведенням державної реєстрації актів цивільного стану, внесенням до актових записів цивільного стану змін, їх поновленням і анулюванням, засади діяльності органів державної реєстрації актів цивільного стану визначає Закон України від 01.07.2010 №2398-VI "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" (надалі - Закон №2398-VI).

Згідно зі статтею 2 Закону №2398-VI, актами цивільного стану є події та дії, які нерозривно пов`язані з фізичною особою і започатковують, змінюють, доповнюють або припиняють її можливість бути суб`єктом цивільних прав та обов`язків.

Державній реєстрації відповідно до цього Закону підлягають народження фізичної особи та її походження, шлюб, розірвання шлюбу у випадках, передбачених законом, зміна імені, смерть.

Відповідно до ч. 1 ст. 6 Закону №2398-VI, відділи державної реєстрації актів цивільного стану проводять державну реєстрацію народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті, вносять зміни до актових записів цивільного стану, поновлюють та анулюють їх, формують Державний реєстр актів цивільного стану громадян, ведуть його, зберігають архівний фонд, здійснюють відповідно до законодавства інші повноваження.

Частинами 1, 2, 3 статті 9 Закону №2398-VI передбачено, що державна реєстрація актів цивільного стану проводиться з метою забезпечення реалізації прав фізичної особи та офіційного визнання і підтвердження державою фактів народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті.

Державна реєстрація актів цивільного стану проводиться шляхом складення актових записів цивільного стану.

Актовий запис цивільного стану - це документ органу державної реєстрації актів цивільного стану, який містить персональні відомості про особу та підтверджує факт проведення державної реєстрації акта цивільного стану. Актовий запис цивільного стану складається у двох примірниках. Актовий запис цивільного стану є безспірним доказом фактів, реєстрація яких посвідчується, до спростування його в судовому порядку.

Згідно зі ст.22 Закону №2398-VI внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться відповідним органом державної реєстрації актів цивільного стану за наявності достатніх підстав.

За наслідками перевірки зібраних документів орган державної реєстрації актів цивільного стану складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису цивільного стану або про відмову в цьому.

У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку вказуються причини відмови та зазначається про можливість її оскарження в судовому порядку.

Внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться за заявою:

особи, щодо якої складено актовий запис;

одного з батьків, опікуна, піклувальника дитини;

опікуна недієздатної особи;

спадкоємців померлого;

представника органу опіки та піклування під час здійснення повноважень з опіки та піклування стосовно особи, яка має право на подання такої заяви.

Заява про внесення змін до актового запису цивільного стану подається до відповідного органу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем проживання заявника, а у випадках, передбачених законодавством, - за місцем зберігання актового запису цивільного стану.

Зміни до актового запису цивільного стану вносяться відділом державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання відповідного актового запису.

У разі зберігання актового запису цивільного стану у державній архівній установі внесення змін безпосередньо до актового запису проводиться зазначеною установою за повідомленням відділу державної реєстрації актів цивільного стану.

У разі якщо актовий запис цивільного стану, до якого необхідно внести зміни у зв`язку з усиновленням, скасуванням усиновлення, визнанням усиновлення недійсним, визнанням та встановленням факту батьківства, материнства, а також доповненням і виправленням відомостей, що в ньому містяться, було складено компетентним органом іноземної держави, з якою Україною не укладено договору про правову допомогу та правові відносини у цивільних і сімейних справах, або якщо законодавством іноземної держави встановлено інший порядок внесення змін, відмінний від передбаченого законодавством України, актовий запис цивільного стану попередньо поновлюється відділом державної реєстрації актів цивільного стану за місцем проживання заявника. Про поновлення актового запису цивільного стану та внесення до нього відповідних змін повідомляється компетентному органу іноземної держави.

Після внесення змін до актового запису цивільного стану заявнику повторно видається свідоцтво про державну реєстрацію акта цивільного стану.

Частиною п`ятою статті 9 Закону №2398-VI визначено, що правила проведення державної реєстрації актів цивільного стану, внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання затверджуються Міністерством юстиції України.

Порядок внесення змін до актових записів цивільного стану регулюється Правилами внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, що затверджені наказом Міністерства юстиції України від 12.01.2011 № 96/5 (надалі - Правила).

Пунктом 1.1. Правил визначено, що внесення змін до актових записів цивільного стану, які складено органами державної реєстрації актів цивільного стану України, проводиться відділами державної реєстрації актів цивільного стану районних, районних у містах, міських (міст обласного значення), міськрайонних управлінь юстиції (далі - відділи державної реєстрації актів цивільного стану) у випадках, передбачених чинним законодавством. У разі відмови у внесенні змін до актових записів цивільного стану у висновку відділу державної реєстрації актів цивільного стану вказуються причини відмови та зазначається про можливість оскарження його у судовому порядку.

Пунктом 1.5 Правил передбачено, що заяви про внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання приймаються відділами державної реєстрації актів цивільного стану в порядку, визначеному цими Правилами, шляхом їх формування та реєстрації за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру актів цивільного стану громадян при пред`явленні паспорта громадянина України (далі - паспорт), паспортного документа іноземця або документа, що посвідчує особу без громадянства (далі - паспортний документ) заявника. Сформована заява про внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання роздруковується посадовою особою та за умови відсутності зауважень до відомостей, зазначених у ній, підписується заявником. У разі подання заяви про внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання до відділу державної реєстрації актів цивільного стану громадянином України, який постійно проживає за кордоном, пред`являється паспорт громадянина України для виїзду за кордон.

Відділ державної реєстрації актів цивільного стану використовує усі відомості, отримані за результатами відповідної перевірки, для внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання.

Відповідно до пункту 1.7. Правил, зміни до актового запису цивільного стану вносяться відділом державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання відповідного актового запису, за винятком випадків, встановлених у пункті 2.28 розділу II цих Правил.

Порядок внесення змін до актових записів цивільного стану визначений у розділі ІІ Правил.

Пунктом 2.1 Правил передбачено, що заява про внесення змін до актового запису цивільного стану за формою, наведеною в додатку 1, подається до відділу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем проживання заявника, а у випадках, передбачених статтею 53 Сімейного кодексу України, також до відділу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання першого примірника актового запису про шлюб (крім випадків, коли актовий запис про шлюб складено дипломатичним представництвом або консульською установою України).

З аналізу вищенаведених правових норм слідує, що законодавцем визначено право особи на звернення до відділу державної реєстрації актів цивільного стану із заявою про внесення змін до актового запису цивільного стану, складеного органом державної реєстрації актів цивільного стану України.

Згідно пункту 2.6. Правил разом із заявою про внесення змін до актового запису цивільного стану заявником подаються:

свідоцтва про державну реєстрацію актів цивільного стану, у яких зазначені неправильні, неповні відомості або відомості, які підлягають зміні;

інші документи, необхідні для розгляду заяви та вирішення питання по суті.

Відповідно до пункту 2.7 Правил, у разі якщо неможливо витребувати копії актових записів цивільного стану або підтвердження відповідності відомостей у Державному реєстрі актів цивільного стану громадян даним паперового носія актового запису цивільного стану у зв`язку з тимчасовою окупацією території України, державна реєстрація актів цивільного стану підтверджується відповідними свідоцтвами про державну реєстрацію актів цивільного стану, витягами з Державного реєстру актів цивільного стану громадян, якщо вони не містять незастережених виправлень, дописок чи явних ознак підробки.

Перевірка відповідності відомостей у Державному реєстрі актів цивільного стану громадян даним паперового носія актового запису цивільного стану не проводиться, якщо достовірність актового запису цивільного стану перевірено автоматизованим способом адміністратором Державного реєстру актів цивільного стану громадян або відділом державної реєстрації актів цивільного стану з накладенням кваліфікованого електронного підпису посадової особи, яка здійснювала таку перевірку.

Згідно пункту 2.9 Правил, у разі відсутності (втрати) актового запису цивільного стану, до якого необхідно внести зміни, розв`язання питання можливе тільки після поновлення втраченого актового запису відповідно до цих Правил. Відсутність (утрата) актового запису повинна бути підтверджена документально.

Згідно пункту 2.11 Правил, факти, зазначені в заяві, а також записи у свідоцтвах про державну реєстрацію актів цивільного стану та в інших поданих заявником документах, якщо вони викликають сумніви щодо їх достовірності, можуть бути перевірені відділом державної реєстрації актів цивільного стану шляхом направлення запитів до відповідних установ, організацій для затребування необхідних документів.

За приписами пункту 2.12. Правил, на підставі зібраних документів та за наслідками перевірки відділ державної реєстрації актів цивільного стану, дипломатичне представництво чи консульська установа України складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису (або декількох актових записів) цивільного стану або про відмову в цьому за формою, наведеною в додатку 2.

У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку мають бути чітко вказані причини відмови та зазначено про можливість її оскарження в судовому порядку.

Системний аналіз вищенаведених норм дає суду підстави для формулювання висновку про те, що орган державної реєстрації актів цивільного стану зобов`язаний прийняти заяву про внесення змін до актового запису цивільного стану, розглянути її у спосіб та в порядку, визначеному законодавством, і за результатами такого розгляду скласти письмовий висновок про внесення змін до актового запису цивільного стану або про відмову в цьому. У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку вказуються причини відмови та зазначається про можливість її оскарження в судовому порядку.

Як встановлено судом, відповідач листом «Щодо визнання батьківства» від 07.06.2024 року за №100/25.9-80 повідомив заявників про відмову у виконанні справи про внесення змін до актового запису про народження ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_4 .

Разом з тим, пунктом 2.12 Правил передбачено, що за результатами розгляду заяви про внесення змін до актового запису відділ державної реєстрації актів цивільного стану складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису (або декількох актових записів) цивільного стану або про відмову в цьому за формою, наведеною в додатку 2.

У свою чергу, відповідачем 1 за результатом розгляду заяви позивача висновок про внесення змін до актового запису (або декількох актових записів) цивільного стану або про відмову в цьому за формою, наведеною в додатку 2, прийнято не було, що не відповідає вимогам п.2.12 Правил.

Тобто, відповідачем у встановленому порядку не було прийнято рішення ані про внесення змін до актового запису (або декількох актових записів) цивільного стану, ані про відмову в цьому.

При цьому, заявникам (позивачу та його дружині) відмовлено у внесенні змін до актового запису про народження ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1, листом відділу ДРАЦС у місті Херсоні Південного Міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса).

Так, однією з підстав відмови позивачу у внесенні змін до актового запису визначено - втрата актового запису.

Відповідно до пункту 2.13 Правил, підставою для внесення змін в актові записи цивільного стану є, зокрема:

2.13.3 висновок відділу державної реєстрації актів цивільного стану або дипломатичного представництва чи консульської установи України;

2.13.4 заява про визнання батьківства (додаток 3).

Згідно пункту 2.16 Правил зміни, доповнення, виправлення вносяться в паперові носії актових записів цивільного стану та одночасно до Державного реєстру актів цивільного стану громадян.

Відповідно до пункту 2.16.16 Правил, за наявності заяви матері та батька дитини про визнання батьківства в актовий запис про народження, який складено відповідно до статті 135 Сімейного кодексу України, уносяться відомості про батька, змінюється по батькові дитини і, на бажання батьків, змінюється її прізвище.

Згідно до пункту 2.16.17 Правил, якщо батьки зареєстрували шлюб після народження дитини і при державній реєстрації шлюбу мати змінила своє прізвище, то в актовому записі про народження дитини виправляється прізвище матері згідно з актовим записом про шлюб без складання висновку.

Відповідно до пункту 2.18 Правил, зміни до актового запису цивільного стану вносяться відділом державної реєстрації за місцем зберігання відповідного актового запису цивільного стану, крім випадків, встановлених у пункті 2.28 цього розділу.

Пунктом 2.20 Правил встановлено, що висновок відділу державної реєстрації актів цивільного стану, дипломатичного представництва чи консульської установи України про відмову у внесенні змін до актових записів цивільного стану складається у двох примірниках. Один примірник разом з усіма матеріалами залишається у відділі державної реєстрації актів цивільного стану або дипломатичному представництві чи консульській установі України, якими складено висновок про відмову, а другий вручається (надсилається) заявнику, який запрошується до відділу державної реєстрації актів цивільного стану або дипломатичного представництва чи консульської установи України не пізніше наступного робочого дня з дня складання висновку.

Частиною 2 пункту 2.28 Правил визначено, що у разі необхідності внесення змін до актового запису цивільного стану, що зберігається на тимчасово окупованій території України, цей запис попередньо поновлюється у відділі державної реєстрації актів цивільного стану, до якого подано відповідну заяву громадянами України, що проживають на тимчасово окупованій території України або переселилися з неї; у відділі державної реєстрації актів цивільного стану за місцем проживання громадянина України, яке знаходиться за межами тимчасово окупованої території України.

У своїй відмові Відповідач 1 зазначив, що актовий запис цивільного стану втрачений.

При цьому, позивач не погоджується з такими твердженнями, посилаючись на те, що 21.04.2023 року Старокостянтинівським відділом ДРАЦС у Хмельницькому районі Хмельницької області Центрального МУ МЮ (м. Київ) на підставі актового запису про народження №557 від 25.06.2008 року було ПОВТОРНО видано свідоцтво про народження ОСОБА_2 , що свідчить про наявність актового запису цивільного стану.

Зазначені доводи позивача підтверджується копією свідоцтва про народження ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , серії НОМЕР_2 , відповідно до якої, дійсно, свідоцтво видано повторно 21.04.2023 року, та містить посилання на актовий запис №577 від 25.06.2008 року.

Отже, викладене у листі-відмові щодо неможливості внесення змін до актового запису народження дитини суперечить діям органам РАЦС щодо повторної видачі 21.04.2023 року свідоцтва про народження ОСОБА_2 .

Суд погоджується з позицією позивача та зазначає наступне.

Відповідно до статті 11 Закону №2398-VI державний реєстр актів цивільного стану громадян - це державна електронна інформаційна система, яка містить відомості про акти цивільного стану, зміни, що вносяться до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання та відомості про видачу свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану і про видачу витягів з нього.

Державний реєстр актів цивільного стану громадян ведеться відділами державної реєстрації актів цивільного стану.

Як було зазначено у пункті п.2.16 Правил зміни, доповнення, виправлення вносяться в паперові носії актових записів цивільного стану та одночасно до Державного реєстру актів цивільного стану громадян.

У разі отримання повідомлення про державну реєстрацію розірвання шлюбу, рішень судів про розірвання шлюбу, про позбавлення або поновлення батьківських прав відділи державної реєстрації актів цивільного стану у Донецькій та Луганській областях Управління державної реєстрації Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції України вносять відповідну відмітку тільки до Державного реєстру актів цивільного стану громадян, якщо паперовий носій актового запису цивільного стану зберігається у відділі державної реєстрації актів цивільного стану, розташованому на тимчасово окупованій території відповідних областей.

Відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Херсонській області Управління державної реєстрації Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції України вносить до Державного реєстру актів цивільного стану громадян відмітки, зазначені в абзаці другому цього пункту, якщо паперовий носій актового запису цивільного стану зберігається на тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим.

Відповідно до пункту 2.7 Правил, у разі якщо неможливо витребувати копії актових записів цивільного стану або підтвердження відповідності відомостей у Державному реєстрі актів цивільного стану громадян даним паперового носія актового запису цивільного стану у зв`язку з тимчасовою окупацією території України, державна реєстрація актів цивільного стану підтверджується відповідними свідоцтвами про державну реєстрацію актів цивільного стану, витягами з Державного реєстру актів цивільного стану громадян, якщо вони не містять незастережених виправлень, дописок чи явних ознак підробки.

Перевірка відповідності відомостей у Державному реєстрі актів цивільного стану громадян даним паперового носія актового запису цивільного стану не проводиться, якщо достовірність актового запису цивільного стану перевірено автоматизованим способом адміністратором Державного реєстру актів цивільного стану громадян або відділом державної реєстрації актів цивільного стану з накладенням кваліфікованого електронного підпису посадової особи, яка здійснювала таку перевірку.

З наведеного слідує, що відсутність можливості внесення змін до паперового актового запису не є підставою для відмови заявникам у внесенні змін до актового запису у Державному реєстрі актів цивільного стану громадян, враховуючи підстави визначені у листі - відмови Відповідача 1 щодо відсутності паперового актового запису (вивезення архівного фонду відділу державної реєстрації актів цивільного стану по місту Херсон та області окупаційною владою), а також можливість підтвердити державну реєстрацію акту цивільного стану, а саме народження, відповідним свідоцтвом про народження, витягом з Державного реєстру актів цивільного стану громадян.

Крім того, суд вважає слушним зауваження позивача про те, що навіть, якщо не брати до уваги, що 21.04.2023 року Старокостянтинівським відділом ДРАЦС у Хмельницькому районі Хмельницької області Центрального МУ МЮ (м. Київ) було ПОВТОРНО видано свідоцтво про народження ОСОБА_2 , що свідчить про наявність актового запису цивільного стану, то розділом ІІІ Правил чітко визначено алгоритм поновлення втрачених актових записів цивільного стану.

Враховуючи те, що розгляд заяви позивача та його дружини щодо внесення змін до актового запису про народження ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 було розглянуто не у встановленому законом порядку, з огляду на безпідставність тверджень відповідача щодо відсутності паперового носія актового запису, суд вважає за необхідне задовольнити позовні вимоги шляхом:

визнання протиправними дії відділу ДРАЦС у місті Херсоні Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) щодо відмови, викладеній у листі від 07.06.2024 року №100/25.09-80, у внесенні змін до актового запису про народження ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ;

зобов`язання відділу ДРАЦС у місті Херсоні Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) повторно розглянути заяви ОСОБА_1 та ОСОБА_4 про внесення змін до актового запису про народження ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Відповідно до ч.1. ст.72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Водночас, відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ч. 4 ст. 159 КАС України, подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Доказів, які б спростували доводи позивача, відповідач суду не надав. З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є такими, що підлягають задоволенню.

Згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

В пункті 42 рішення Європейського суду з прав людини у справі Бендерський проти України від 15 листопада 2007 року, заява № 22750/02, зазначено, що відповідно до практики, яка відображає принцип належного здійснення правосуддя, судові рішення мають у достатній мірі висвітлювати мотиви, на яких вони базуються. Межі такого обов`язку можуть різнитися залежно від природи рішення та мають оцінюватися в світлі обставин кожної справи.

У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.

Згідно зі ст. 249 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про те, що адміністративний позов слід задовольнити.

Відповідно до ч.1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем за звернення до суду з даним позовом сплачено судовий збір у розмірі 1211,20 грн.

Отже, враховуючи, що позивач оскаржував дії, щодо відмови задоволенні заяви, саме Відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Херсоні Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса), у відповідності до ч. 1 ст. 139 КАС України судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 1211,20 грн мають бути стягнуті з Відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Херсоні Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) на користь позивача.

Керуючись ст.ст. 7, 9, 77, 139, 241-246, 250, 255, 263, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Херсоні Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) (73025, м. Херсон, вул. Торгова, 24, код ЄДРПОУ 04060246), Великоолександрівського відділу ДРАЦС у Бериславському районі Херсонської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) (74100, Херсонська обл., Бериславський р-н, смт. Велика Олександрівка, вул. Свободи, буд. 145, код ЄДРПОУ 04059898) про визнання протиправними рішення та зобов`язання вчинити дії - задовольнити.

Визнати протиправними дії відділу ДРАЦС у місті Херсоні Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) щодо відмови, викладеній у листі від 07.06.2024 року №100/25.09-80, у внесенні змін до актового запису про народження ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Зобов`язати відділ ДРАЦС у місті Херсоні Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) повторно розглянути заяви ОСОБА_1 та ОСОБА_4 про внесення змін до актового запису про народження ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Херсоні Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) (73025, м. Херсон, вул. Торгова, 24, код ЄДРПОУ 04060246) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 1211 (одна тисяча двісті одинадцять ) грн. 20 коп.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст.255 КАС України.

Рішення може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст. ст. 293, 295 КАС України.

Суддя А.А. Радчук

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.10.2024
Оприлюднено28.10.2024
Номер документу122550798
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо реєстрації актів цивільного стану, крім актів громадянства

Судовий реєстр по справі —420/25114/24

Рішення від 22.10.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Радчук А.А.

Ухвала від 13.08.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Радчук А.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні