ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/5039/24
18 жовтня 2024 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Подлісної І.М. розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Тернопільського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області, у якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області щодо зменшення розміру пенсії до 70%, припинення виплати щомісячної доплати в розмірі 2000.00 грн. згідно постанови Кабінету Міністрів України від 14.07.2021 року №713 Про додатковий соціальних захист окремих категорій осіб та застосування обмеження максимального розміру пенсії при проведенні перерахунку пенсії з 01.08.2024;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області з 01.08.2024 здійснити перерахунок та виплату основного розміру пенсії в розмірі 88%, поновити виплату щомісячної доплати у розмірі 2000,00 гривень відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14.07.2021 №713 Про додатковий соціальних захист окремих категорій осіб, та проводити виплату пенсії без обмеження максимальним розміром.
В обґрунтування позову позивач зазначив, що отримує пенсію, яка призначена відповідно до Закону України від 09.04.1992 №2262-XII Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб (далі - Закон №2262-XII). Позивач неодноразово звертався до суду про оскарження дій відповідача щодо відмови перерахувати пенсію. Відповідач, виконуючи рішення суду, провів перерахунок пенсії позивача, проте припинив з 01.08.2024 року перерахунок основного розміру пенсії, зокрема було зменшено відсотковий розмір пенсії з 88% до 70%; припинено виплату щомісячної доплати до пенсії в розмірі 2000.00 грн., встановленої постановою Кабінету Міністрів України від 14.07.2021 року №713; обмежено максимальний розмір пенсії десятьма прожитковими мінімумами, установлених для осіб, які втратили працездатність.
У відповідь на звернення позивача ГУ ПФУ в Тернопільській області відмовило у поновленні виплати, оскільки після 01.03.2018 його пенсія переглядалася (перераховувалася).
Позивач не погоджується із такою позицією відповідача та вказує, що перерахунок його пенсії після 01.03.2018 здійснено не з підстави винесення постанови Уряду щодо проведення перерахунку пенсії чи зміни складових грошового забезпечення, а для відновлення порушеного права на отримання пенсії у повному обсязі на виконання рішення суду.
У зв`язку з вищенаведеним просить позов задовольнити повністю.
Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 19.08.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у цій справі, постановлено судовий розгляд справи проводити суддею одноособово за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами у строк, встановлений частиною другою статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).
Відповідач відзив на позов у строк встановлений судом (п`ятнадцять днів з дня вручення йому ухвали про відкриття провадження у справі) до суду не подав, як і будь-які докази у спростування позовних вимог. Відповідно до частини шостої статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Відповідно до пункту 20 частини першої статті 4, частини другої, пункту 10 частини шостої статті 12, частин першої - третьої статті 257, частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) дану справу, як справу незначної складності, розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у ній матеріалами, з урахуванням строків, визначених статтею 258 КАС України.
Дослідивши письмові докази та перевіривши доводи, викладені у позові, суд встановив такі обставини.
ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУ ПФУ в Тернопільській області та отримує пенсію відповідно до Закону №2262-XII.
З 01.07.2021 позивачу нараховувалася та виплачувалася доплата до пенсії відповідно до Постанови №713.
Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 07.12.2021 у справі №500/6434/21, яке набрало законної сили, зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області здійснити ОСОБА_1 перерахунок та виплату пенсії (із врахуванням раніше виплачених сум) на підставі оновленої довідки у розмірі 88% сум грошового забезпечення, починаючи з 14.09.2021 року.
Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 07.06.2023 у справі №500/1819/23, яке набрало законної сили, зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області перерахувати та виплатити ОСОБА_1 з 03.11.2022 року щомісячну доплату до пенсії у розмірі 2000 грн відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 року №713 «Про додатковий соціальних захист окремих категорій осіб».
Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 24.04.2024 у справі №500/1579/24, яке набрало законної сили, зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області здійснити перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 з 01.02.2021, з 01.02.2022 та з 01.02.2023 з урахуванням довідок ІНФОРМАЦІЯ_1 №11/2/2222 від 05.02.2024, №11/2/2221 від 05.02.2024 та №11/2/2220 від 05.02.2024 про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2021, 01.01.2022 та 01.01.2023, з урахуванням раніше виплачених сум.
Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 24.05.2024 у справі №500/2466/24, яке набрало законної сили, зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області здійснити ОСОБА_1 з 01.03.2024 перерахунок та виплату пенсії без обмеження пенсії максимальним розміром.
Зі змісту перерахунку пенсії ОСОБА_1 станом на 01.08.2024 вбачається, що таку перераховано з суми грошового забезпечення 24200,03 грн. Основний розмір пенсії склав 23205,63 грн (80 відсотків грошового забезпечення), з урахуванням індексації та доплат - 24200,03 грн. При цьому, після проведеного перерахунку, у складі пенсійної виплати не передбачено доплати до пенсії відповідно до Постанови №713 у розмірі 2000,00 грн.
Листом від 13.08.2024 ГУ ПФУ в Тернопільській області у відповідь на заяву позивача повідомило, що у липні 2023 року на виконання рішення суду від 07.06.2023 у справі №500/1819/23 з 03.11.2022 встановлено щомісячну доплату до пенсії в розмірі 2000,00 грн. Пенсійна виплата з 01.08.2023 становив 22722,26 грн.
У липні 2024 року на виконання рішення суду від 24.04.2024 у справі №500/1579/24 проведено перерахунок пенсії на підставі оновлених довідок.
Оскільки, після проведеного перерахунку підвищення основного розміру пенсії перевищило суму щомісячної доплати, передбаченої Постановою №713, тому зазначена доплата з 01.08.2024 не виплачується.
Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 28.08.2023 у справі №500/4421/23 зобов`язано здійснити перерахунок пенсії позивача з 01.08.2023 без обмеження її максимальним розміром, з урахуванням проведених виплат, тому з 01.08.2024 виплата пенсії проводиться у нарахованому розмірі, а саме 23610,00 грн.
Позивач, вважаючи протиправними дії відповідача щодо припинення виплати щомісячної доплати до пенсії, звернувся до суду із цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правовою основою для реалізації гарантії перерахунку призначених пенсій у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення діючих військовослужбовців, є положення частини третьої статті 43 та статті 63 Закону № 2262-ХІІ.
Перерахунок пенсії регламентується розділом VIII Закону, в якому будь-які норми щодо зменшення розміру пенсії при перерахунку відсутні.
Незважаючи на те, що максимальний розмір пенсії, які призначались згідно Закону зменшувався двічі (з 01.10.2011 до 80% відповідних сум грошового забезпечення, з 01.05.2014 до 70% відповідних сум грошового забезпечення) позивач весь час, до проведення зазначеного перерахунку, отримував пенсію в розмірі 88%.
В прикінцевих положеннях 4.2 Закону №3668-Vl Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи, чинного з 01.10.2011 встановлено, що обмеження пенсії не поширюються на пенсіонерів, яким пенсія призначена до набрання його чинності.
Частиною 1 ст. 58 Конституції України встановлено, що Закони та інші нормативно- правові акти не мають зворотньої дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.
Таким чином, при перерахунку пенсії має застосовуватись норма Закону, що діяла на момент призначення йому пенсії.
Згідно ст. 22 Конституції України, закріплені нею права і свободи не є вичерпними, гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесення змін до чинних законодавчих актів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав та свобод.
Зазначені висновки узгоджуються з правовою позицією Верховного Суду України, викладеною у постановах від 10.02.2015 у справі №21-630а14 та від 06.10.2015 у справі №21-2432а15.
При проведенні перерахунку пенсії відповідач не був наділенний повноваженнями щодо зміни розміру пенсії, який був обчислений до перерахунку в розмірі 90% відповідних сум грошового забезпечення. Процедури призначення та перерахунку пенсії різні за змістом та механізмом їх проведення. Крім того дії відповідача порушили норми Конституції України, зокрема норми ст. 8, де зазначено, що в Україні діє принцип верховенства права.
Таким чином при проведенні перерахунку пенсії має застосовуватись норма, що визначає розмір пенсії у відсотках, що застосовувалась до перерахунку.
А тому вимога позивача щодо здійснення перерахунку та виплати пенсії з 01.08.2024 року повинна здійснюватися в розмірі 88 % підлягає задоволенню.
Згідно із Законом України від 24.12.2015 №848-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» ст. 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09.04.1992 № 2262-ХІІ доповнено частиною 7 про те, що максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність.
Проте зазначене положення в цілому визнано неконституційним відповідно до рішення Конституційного Суду України від 20.12.2016 № 7-рп/2016.
Згідно із п. 2 резолютивної частини рішення Конституційного Суду України № 7-рп/2016 від 20.12.2016, зокрема, ч. 7 ст. 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» втратила чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення.
Таким чином, з 20.12.2016 нечинною є ч. 7 ст. 43 в Законі України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09.04. J 992 № 2262-ХІІ.
Відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 06.12.2016 № 1774-VIII, який відповідно до Прикінцевих положень цього Закону, набрав чинності з 01.01.2017, у ч. 7 ст. 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09.04.1992 № 2262-ХІІ слова і цифри «у період з 01.01.2016 по 31.12.2016» замінено словами і цифрами «по 31.12.2017».
Таким чином, буквальне розуміння змін, внесених Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 06.12.2016 №1774-VIII з урахуванням рішення Конституційного Суду України від 20.12.2016 № 7-рп/2016 дозволяє стверджувати, що у Законі України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09.04.1992 № 2262-ХІІ відсутня ч. 7 ст. 43, а внесені до неї зміни, що полягають у зміні слів і цифр є нереалізованими.
Це означає, що ст. 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» не передбачає положення про те, що максимальний розмір пенсії не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів.
Отже, внесені Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 06.12.2016 № 1774 до ч. 7 зазначеної статті, яка визнана неконституційною і втратила чинність, зміни (щодо періоду, протягом якого діють обмеження пенсії), самі по собі не створюють підстав для такого обмеження.
Даний висновок узгоджується із позицією, що викладена в постановах Верховного Суду від 03.10.2018 у справі № 127/4267/17, від 16.10.2018 у справі № 522/16882/17, від 06.11.2018 у справі №522/3093/17, від 09.11.2020 №813/678/18.
Відповідно до вимог ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Відповідно до правової позиції Європейського суду у справі Кечко проти України (рішення від 08.11.2005) в межах свободи дій держави визначати, які надбавки виплачувати своїм робітникам з державного бюджету держава може вводити, призупиняти чи закінчити виплату таких надбавок, вносячи відповідні зміни в законодавство. Однак, якщо чинне правове положення передбачає виплату певних надбавок, і дотримано всі вимоги, необхідні для цього, органи державної влади не можуть свідомо відмовляти у цих виплатах, доки відповідні Положення є чинними. Тобто органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов`язань.
Верховний Суд України у своїх рішеннях неодноразово вказував на те, що відсутність чи скорочення бюджетних асигнувань не може бути підставою для зменшення будь-яких виплат (постанови Верховного Суду України від 22.06.2010 у справі № 21- 399во10, від 07.12.2012 у справі № 21-977во10, від 03.12.2010 у справі № 21-44а10).
Така правова позиція підтримана Конституційним Судом України у рішеннях від 20.03.2002 № 5-рп/2002, від 17.03.2004 № 7-рп/2004, від 01.12.2004 № 20-рп/2004, від 09.07.2007 № 6-рп/2007, в яких зазначено про неможливість поставити гарантовані законом виплати, пільги, тощо в залежність від видатків бюджету.
Так, рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 24.05.2024 у справі №500/2466/24, яке набрало законної сили, зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області здійснити ОСОБА_1 з 01.03.2024 перерахунок та виплату пенсії без обмеження пенсії максимальним розміром.
Відтак вимога позивача про проведення виплати пенсії здійснювати без обмеження максимальним розміром, підлягає задоволенню.
Щодо позовної вимоги про поновлення виплати щомісячної доплати у розмірі 2000,00 гривень відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14.07.2021 №713 Про додатковий соціальних захист окремих категорій осіб, то суд зазначає наступне.
Спеціальним законом, який регулює правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували зокрема, на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, є Закон №2262-ХІІ.
За приписами частин першої, третьої, четвертої статті 63 Закону № 2262-ХІІ перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку. Перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції та податкової міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських. Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
Згідно із преамбулою та абзацом першим пункту 1 Постанови № 713 з метою поетапного зменшення диспропорцій в розмірах пенсій, призначених військовослужбовцям, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), поліцейським та деяким іншим особам, та до прийняття Верховною Радою України законодавчих актів щодо пенсійного забезпечення військовослужбовців і деяких інших осіб Кабінет Міністрів України постановив установити з 1 липня 2021 року особам, яким призначено пенсію до 1 березня 2018 року відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон) (крім військовослужбовців строкової служби), до розмірів їх пенсій, визначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону станом на 1 березня 2018 року, щомісячну доплату в сумі 2000 гривень, яка враховується під час подальших підвищень розмірів пенсій, визначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону.
Особам, яким призначено (поновлено) пенсію після 1 березня 2018 р., розмір якої обчислено відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону (крім військовослужбовців строкової служби) з грошового забезпечення, визначеного станом на 1 березня 2018 р. або до цієї дати, встановлюється щомісячна доплата, передбачена абзацом першим цього пункту (абзац другий пункту 1 Постанови № 713).
Відповідно до абзацу третього пункту 1 Постанови № 713 особам, зазначеним в абзацах першому і другому цього пункту, пенсії яких переглядалися (перераховувалися) після 1 березня 2018 року (крім перерахунку пенсій на виконання Закону України від 24 березня 2022 року № 2146-ІХ "Про внесення змін до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" щодо пенсій в разі втрати годувальника"), щомісячна доплата, встановлена абзацами першим і другим цього пункту, не виплачується, крім випадків, коли розмір пенсії після такого перегляду (перерахунку) збільшився менше ніж на 2000 гривень. Якщо сума збільшення пенсії під час її перегляду (перерахування) не досягала 2000 гривень, щомісячна доплата, передбачена абзацом першим цього пункту, встановлюється в сумі, якої не вистачає до зазначеного розміру.
Виходячи із наведених норм слідує, що Постановою № 713 визначено, зокрема, для осіб, яким призначено пенсію до 01.03.2018, щомісячну доплату в сумі 2000 гривень, яка враховується під час подальших підвищень розмірів пенсій, при цьому обумовлено, що вказана доплата не виплачується у разі, коли пенсія переглядалася (перераховувалася) після 01.03.2018, крім випадків, коли розмір пенсії після такого перегляду (перерахунку) збільшився менше ніж на 2000 гривень. У такому випадку щомісячна доплата встановлюється в сумі, якої не вистачає до зазначеного розміру.
Отже, внаслідок ухвалення вказаного нормативно-правового акта Уряду з 01.07.2021 колишнім військовослужбовцям, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), поліцейським та іншим особам, пенсії яким призначено за нормами Закону № 2262-ХІІ до 01.03.2018 було установлено щомісячну доплату в сумі 2000,00 грн, виплата якої не здійснюється у разі коли пенсія особам, зазначеним в абзацах першому і другому цього пункту, переглядалася (перераховувалася) після 01.03.2018.
Водночас, аналіз наведених норм права, а також мети прийняття Урядом вказаної Постанови №713 свідчить про те, що перерахунок пенсії, проведення якого згідно з абзацом третім пункту 1 Постанови № 713 є обставиною, що виключає можливість нарахування щомісячної доплати у розмірі 2000,00 грн до розмірів пенсій, визначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону № 2262-ХІІ, має бути обумовлений підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ на підставі нормативно-правого акта компетентного органу, оскільки в такий спосіб досягається мета, яка слугувала підставою для ухвалення Постанови № 713, а саме зменшення диспропорцій в розмірах пенсій, визначених на законних підставах.
У цій справі судом встановлено, що пенсія ОСОБА_1 після 01.03.2018 перераховувалася, зокрема з 03.11.2022 року, на виконання рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 07.06.2023 у справі №500/1819/23, яке набрало законної сили, зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області перерахувати та виплатити ОСОБА_1 з 03.11.2022 року щомісячну доплату до пенсії у розмірі 2000 грн відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 року №713 «Про додатковий соціальних захист окремих категорій осіб».
Також, рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 24.04.2024 у справі №500/1579/24, яке набрало законної сили, зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області здійснити перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 з 01.02.2021, з 01.02.2022 та з 01.02.2023 з урахуванням довідок ІНФОРМАЦІЯ_1 №11/2/2222 від 05.02.2024, №11/2/2221 від 05.02.2024 та №11/2/2220 від 05.02.2024 про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2021, 01.01.2022 та 01.01.2023, з урахуванням раніше виплачених сум.
Таким чином, у судовому порядку (рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 24.04.2024 у справі №500/1579/24) були захищені права позивача на перерахунок пенсії з 01.02.2021, з 01.02.2022 та з 01.02.2023.
Зі змісту перерахунку пенсії ОСОБА_1 станом на 01.08.2024 вбачається, що перераховано з суми грошового забезпечення 23610,00 грн.
Як видно з матеріалів справи, основний розмір пенсії склав 23205,63 грн (80 відсотків грошового забезпечення), з урахуванням індексації та доплат - 24200,03 грн. та обмежено максимальним розміром, в підсумку - 23610,00 грн. При цьому, після проведеного перерахунку, у складі пенсійної виплати не передбачено доплати до пенсії відповідно до Постанови №713 у розмірі 2000,00 грн. у зв`язку із зміною складових грошового забезпечення станом на 01.01.2023, які обумовлені підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців через зростання прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2023 згідно із Законом України від 03.11.2022 № 2710-IX «Про Державний бюджет України на 2023 рік».
Після проведення перерахунку пенсії розмір пенсії збільшився, а тому така обставина виключає можливість нарахування щомісячної доплати у розмірі 2000,00 грн до розмірів пенсій, визначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону № 2262-ХІІ.
Суд зазначає, що перерахунок пенсії з 01.02.2023 був проведений саме у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців через зростання прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Таким чином, суд приходить до висновку, що позивач станом на 01.08.2024 вже не має права на призначення щомісячної доплати, передбаченої Постановою № 713, оскільки на вказану дату диспропорція в її розмірах була відсутня.
Також суд враховує, що у постановах Верховного Суду від 08.11.2022 у справі № 420/2473/22, від 18.04.2023 у справі № 560/6528/22, від 17.10.2023 у справі № 160/13624/22 обставини справи стосувались проведеного перерахунку пенсії на підставі оновленої довідки про розмір грошового забезпечення станом на березень або листопад 2019 року (з усіма складовими грошового забезпечення; оскільки у 2018 році перерахунок пенсії був проведений відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 103 лише із трьох складових грошового забезпечення).
Тобто, у вказаних постановах зроблено висновок, що оскільки перерахунок пенсії позивача проведений на виконання судового рішення з метою усунення порушеного його права на належний розмір пенсії, право на отримання якого у нього виникло до 01.03.2018, не є перерахунком пенсії у зв`язку із зміною складових грошового забезпечення чи інших показників основного розміру пенсії, то позивач має право на щомісячну доплату до пенсії в розмірі 2000,00 грн відповідно до Постанови № 713.
Однак обставини цієї справи є відмінними від тих, що переглядалися Верховним Судом, бо в даному випадку пенсія позивачу перераховувалася у зв`язку з зміною (збільшенням) складових грошового забезпечення станом на 01.01.2023 через зростання прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2023.
Отже, враховуючи, що позивачу проведено перерахунок пенсії після 01.03.2018, а саме з 01.02.2023 та внаслідок такого перерахунку її розмір збільшився більше ніж на 2000 грн (без урахування підвищень, доплат, надбавок, індексації), тому відповідач правомірно припинив виплату позивачу з 01.08.2024 щомісячної доплати до пенсії відповідно до Постанови № 713.
Такі висновки суду відповідають висновкам суду апеляційної інстанції, висловленим з даного питання, зокрема Шостим апеляційним адміністративним судом у постанові від 06.08.2024 у справі № 620/18207/23.
При цьому те, що рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 24.04.2024 року у справі №500/1579/24 покладено на ГУ ПФУ в Тернопільській області обов`язок із здійснення нарахування та виплати позивачу щомісячної доплати до пенсії відповідно до Постанови №713 з 01.02.2023 не впливає на викладені вище висновки суду, оскільки обставини, які зумовлюють припинення виплати відповідної доплати, виникли з 01.02.2023 після проведення відповідачем на виконання рішення суду у справі №500/1457/24 перерахунку пенсії позивача з цієї дати.
Підсумовуючи викладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 про визнання протиправними дій ГУ ПФУ в Тернопільській області в частині припинення виплати з 01.08.2024 щомісячної доплати до пенсії відповідно до Постанови №713, та, відповідно, похідна позовна вимога про зобов`язання відповідача здійснити нарахування та виплату такої доплати до пенсії, задоволенню не підлягають.
Позов належить задовольнити частково.
Відповідно до статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно статті 90 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Оскільки позивач звільнений від сплати судового збору, підстави для відшкодування судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області щодо зменшення розміру пенсії до 70% та застосування обмеження максимального розміру пенсії при проведенні перерахунку пенсії з 01.08.2024.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області з 01.08.2024 здійснити перерахунок та виплату основного розміру пенсії ОСОБА_1 в розмірі 88% від суми грошового забезпечення та проводити виплату пенсії без обмеження максимальним розміром.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повне судове рішення складено 21 жовтня 2024 року.
Реквізити учасників справи:
позивач:
- ОСОБА_1 (місцезнаходження/місце проживання: АДРЕСА_1 код ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_1 );
відповідач:
- Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області (місцезнаходження/місце проживання: майдан Волі, 3,м. Тернопіль,Тернопільська обл., Тернопільський р-н,46001 код ЄДРПОУ/РНОКПП 14035769).
Головуючий суддяПодлісна І.М.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.10.2024 |
Оприлюднено | 28.10.2024 |
Номер документу | 122551436 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб, звільнених з публічної служби |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні