ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
24 жовтня 2024 року Чернігів Справа № 620/10561/24
Чернігівський окружний адміністративний суд під головуванням судді Тихоненко О.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_1 , в якому просить: визнати протиправними дії відповідача щодо передчасного складання висновку у вигляді довідки №2/361 від 24.05.2024 про придатність до військової служби позивача, ІНФОРМАЦІЯ_2 та зобов`язати відповідача здійснити повторне обстеження та медичний огляд позивача з метою визначення придатності/не придатності до військової служби.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що більше 10 років страждає на епілепсію, при цьому йому видано довідку від 24.05.2024 №2/361, в якій вказано про придатність до військової служби. Рішення військово-лікарської комісії про придатність до військової служби вважає незаконним, оскільки воно прийняте без урахування усіх обставин, що мають значення, упереджено та без дотримання необхідного балансу між несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів і цілям винесення такого рішення, а огляд проведений з грубим порушенням вимог, встановлених Положенням про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 №402 з порушенням процедури.
Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 21.08.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами. Ухвалою суду надано термін для подачі відзиву на позовну заяву, відповіді на відзив та заперечень.
Вказану ухвалу суду відповідач отримав 26.08.2024, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, однак правом подачі відзиву не скористався.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
ОСОБА_1 є громадянином України та перебуває на військовому обліку у другому відділі ІНФОРМАЦІЯ_3 .
Відповідно до матеріалів справи позивачу, зокрема встановлено діагноз епілепсія.
При цьому, згідно довідки військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_4 від 24.05.2024 № 2/361 позивача на підставі статті 14б, 22б, 83в графи ІІ Розкладу хвороб визнано придатним до військової служби (а.с.11).
Вважаючи вказані дії відповідача протиправними, позивач звернувся до суду з відповідним позовом за захистом своїх прав та інтересів.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.
Відповідно до статті 17 Конституції України захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу.
Статтею 65 Конституції України встановлено, що захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.
Згідно із пунктом 20 частини першої статті 106 Конституції України Президент України приймає відповідно до закону рішення про загальну або часткову мобілізацію та введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях у разі загрози нападу, небезпеки державній незалежності України.
У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України від 12.05.2015 №389-VIII "Про правовий режим воєнного стану", Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України від 24.02.2022 №2102-IX "Про введення воєнного стану в Україні", введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
Указом Президента України від 24.02.2022 №69/2022, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України та з метою забезпечення оборони держави, підтримання бойової і мобілізаційної готовності Збройних Сил України та інших військових формувань, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, оголошено проведення загальної мобілізації.
На момент розгляду справи по суті правовий режим воєнного стану в Україні продовжено та не скасовано.
Закон України від 25.03.1992 №2232-XII Про військовий обов`язок і військову службу (далі - Закон №2232-XII) здійснює правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також визначає загальні засади проходження в Україні військової служби.
Відповідно до частин 1, 2 статті 1 Закону №2232-XII захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України.
Військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення (далі - Збройні Сили України та інші військові формування), посади в яких комплектуються військовослужбовцями.
Згідно з частиною дев`ятою статті 1 Закону №2232-XII щодо військового обов`язку громадяни України поділяються на такі категорії: допризовники - особи, які підлягають взяттю на військовий облік; призовники - особи, які взяті на військовий облік; військовослужбовці - особи, які проходять військову службу; військовозобов`язані - особи, які перебувають у запасі для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави; резервісти - особи, які проходять службу у військовому резерві Збройних Сил України, інших військових формувань і призначені для їх комплектування у мирний час та в особливий період.
Відповідно до частини першої статті 2 Закону №2232-XII військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності. Час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.
Відповідно до частини десятої статті 2 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" та з метою якісного проведення призову громадян на строкову військову службу за станом здоров`я, прийняття громадян на військову службу за контрактом, проведення медичного огляду військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів для визначення ступеня придатності до військової служби та визначення ступеня придатності льотного складу до льотної роботи, Наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 №402, затверджено Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України (далі Положення №402).
Відповідно до пункту 2.8.5 глави 3 розділу ІІ Положення №402 у порядку контролю на ВЛК ТЦК та СП Автономної Республіки Крим, області, міста Києва покладається огляд (переогляд) осіб відповідно до пункту 1.2 глави 1 розділу 1, пункту 1.4 глави 1 розділу ІІ цього Положення.
Згідно додатку № 1 до Положення № 402 визначено розклад хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби, служби у військовому резерві (далі Розклад хвороб).
Так, за наявності хвороб відповідно до статті 14б Розкладу хвороб особи - придатні до служби у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП, ВВНЗ, навчальних центрах, закладах (установах), медичних підрозділах, підрозділах логістики, зв`язку, оперативного забезпечення, охорони.
За наявності хвороб відповідно до статті 22б Розкладу хвороб особи - придатні до служби у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП, ВВНЗ, навчальних центрах, закладах (установах), медичних підрозділах, підрозділах логістики, зв`язку, оперативного забезпечення, охорони.
Як встановлено судом та слідує з матеріалів справи позивача згідно оскаржуваної довідки на підставі, зокрема, статтей 14б, 22б визнано придатним до військової служби.
Однак, згідно вказаних законодавчих норм слідує, що відповідні особи можуть бути придатними до служби у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП, ВВНЗ, навчальних центрах, закладах (установах), медичних підрозділах, підрозділах логістики, зв`язку, оперативного забезпечення, охорони.
При цьому, у довідці військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_4 від 24.05.2024 №2/361 вказаного формулювання, а саме: придатний до військової служби у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП, ВВНЗ, навчальних центрах, закладах (установах), медичних підрозділах, підрозділах логістики, зв`язку, оперативного забезпечення, охорони в порушення вимог статтей 14б, 22б Розкладу хвороб відповідачем не зазначено.
Таким чином, довідка військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_4 від 24.05.2024 №2/361 про придатність позивача до військової служби оформлена з порушенням вимог статтей 14б, 22б Розкладу хвороб.
Також суд вважає за необхідне зазначити, що оскаржувана довідка датована 24.05.2024, при цьому картка обстеження та медичного огляду, в якій зазначені результати додаткових методів обстеження та результати медичного обстеження спеціалістами датована 01.07.2024 (а.с.12).
Тобто за відсутності результатів медичного обстеження спеціалістів, відповідачем вже було складено спірну довідку про придатність позивача до військової служби.
Також суд зазначає, що в спірній довідці відсутня дата проведення медичного огляду ВЛК.
Крім того, листом від 05.08.2024 №598/9/17466 Центральною військово-лікарською комісією Збройних Сил України повідомлено представника позивача, що в межах повноважень, розглянуто скаргу останньої в інтересах військовозобов`язаного ОСОБА_1 на постанову військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_5 про ступінь придатності до військової служби згідно довідки ВЛК від 24.05.2024 №2/361. За результатами розгляду встановлено, що при прийнятті постанови ВЛК при ІНФОРМАЦІЯ_5 від 24.05.2024 не в повному обсязі враховано захворювання, які можуть впливати на ступінь придатності до військової служби військовозобов`язаного ОСОБА_1 (а.с.137).
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про протиправність дій відповідача щодо передчасного складання висновку у вигляді довідки №2/361 від 24.05.2024 про придатність позивача до військової служби.
Таким чином, з`ясувавши та перевіривши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення, враховуючи основні засади адміністративного судочинства, вимоги законодавства України, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог шляхом визнання протиправними дій відповідача щодо передчасного складання висновку у вигляді довідки №2/361 від 24.05.2024 про придатність позивача до військової служби та зобов`язання відповідача здійснити повторне обстеження та медичний огляд позивача з метою визначення придатності/не придатності до військової служби.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Отже, враховуючи вищевикладене, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України, суд вважає, що адміністративний позов необхідно задовольнити повністю.
Відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 227, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов ОСОБА_1 до Військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.
Визнати протиправними дії Військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо передчасного складання висновку у вигляді довідки №2/361 від 24.05.2024 про придатність ОСОБА_1 до військової служби.
Зобов`язати Військово-лікарську комісію при ІНФОРМАЦІЯ_1 здійснити повторне обстеження та медичний огляд ОСОБА_1 з метою визначення придатності/не придатності до військової служби.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_1 на користь ОСОБА_1 судовий збір в розмірі 1211,20 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 , АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ).
Відповідач: Військово-лікарська комісія при ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ НОМЕР_2 ).
Повне судове рішення складено 23.10.2024.
Суддя Оксана ТИХОНЕНКО
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.10.2024 |
Оприлюднено | 28.10.2024 |
Номер документу | 122552378 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Оксана ТИХОНЕНКО
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні