ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 жовтня 2024 року Чернігів Справа № 620/11029/24
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі судді Падій В.В., розглянувши, за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи справу за адміністративним позовом Північного офісу Держаудитслужби до Національного університету "Чернігівська політехніка" про надання дозволу та проведення позапланової виїзної ревізії,
У С Т А Н О В И В:
Північний офіс Держаудитслужби звернувся до суду з позовом до Національного університету "Чернігівська політехніка" про надання дозволу та проведення позапланової виїздниї ревізії, в якому просить:.
-надати дозвіл Управлінню Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області на проведення позапланової виїзної ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності в Національному університеті «Чернігівська політехніка» за період, з 01.01.2018 по 31.12.202,3 у межах питань попередньої ревізії, а саме: розрахунки з підзвітними особами, у тому числі щодо видатків на відрядження, штатна дисципліна; видатки на оплату праці працівників та нарахування на заробітну плату; утворення та використання власних надходжень бюджетних установ, на підставі п. 6 частини п`ятої статті 11 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні»;
- проведення позапланової виїзної ревізії окремих питань фінансово- господарської діяльності в Національному університеті «Чернігівська політехніка» за період, з 01.01.2018 по 31.12.2023, у межах питань попередньої ревізії, а саме: розрахунки з підзвітними особами, у тому числі щодо видатків на відрядження, штатна дисципліна; видатки на оплату праці працівників та нарахування на заробітну плати; утворення та використання власних надходжень бюджетних установ, строком 15 робочих днів, доручити Управлінню Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області, протягом п`яти робочих днів з дня набрання рішенням законної сили.
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що Управлінням Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області проведено ревізію фінансово-господарської діяльності відповідача за період, з 01.01.2018 по 31.12.2023, за результатами якої складено акт ревізії від 27.03.2024 №03-30/05. Держаудитслужбою проведений контроль за достовірністю висновків Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області, за результатами якого встановлено порушення вимог пункту 43 Порядку інспектування Державною аудиторською службою, її міжрегіональними територіальними органами, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 20.04.2006 №550. Наказом Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області від 02.08.2024 №590-О «Про відкриття дисциплінарного провадження» відкрито дисциплінарне провадження стосовно посадової особи, який не забезпечив належного проведення планової ревізії фінансово-господарської діяльності у відповідача. Отже у позивача виникли правові підстави для ініціювання відповідної позапланової перевірки, що передбачено статтею 11 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні".
Ухвалою судді Чернігівського окружного адміністративного суду Падій В.В. від 23.08.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
Відповідачем, в межах встановленого судом строку подано до суду відзив на позов, в якому відповідач не погоджується з позовними вимогами позивача, зазначає, що позивач не долучив до позову документального підтвердження про розпочате службове розслідування або повідомлення про підозру у вчиненні кримінального правопорушення стосовно посадових осіб або службових осіб нижчестоящого органу державного фінансового контролю, які проводили планову ревізію університету, а тому підстави для задоволення позову відсутні.
Судове засідання здійснювалося в порядку, передбаченому статтею 262 КАС України.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.
Судом встановлено, що Управлінням Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області проведено ревізію фінансово-господарської діяльності відповідача за період, з 01.01.2018 по 31.12.2023, за результатами якої складено акт ревізії від 27.03.2024 №03-30/05.
Не погодившись з висновками, викладеними у акті ревізії від 27.03.2024 №03-30/05 відповідачем направлено заперечення до вказаного акту ревізії, проте позивачем заперечення не прийняті.
Держаудитслужбою за запереченнями на акт ревізії від 27.03.2024 №03-30/05 проведений контроль за достовірністю висновків Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області, та за результатами якого встановлено порушення вимог пункту 43 Порядку інспектування Державною аудиторською службою, її міжрегіональними територіальними органами, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 20.04.2006 №550.
У зв`язку з виявленим порушенням, наказом Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області від 02.08.2024 №590-О «Про відкриття дисциплінарного провадження» відкрито дисциплінарне провадження стосовно начальника відділу контролю у галузі освіти, науки. Спорту та інформації Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області ОСОБА_1 , який не забезпечив належного проведення планової ревізії фінансово-господарської діяльності у відповідача.
Враховуючи зазначене, позивач звернувся до суду з адміністративним позов про надання дозволу на проведення позапланової виїзної ревізії.
Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на таке.
Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні визначає Закон України від 26.01.1993 № 2939-XII «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» (далі Закон України № 2939-XII).
Відповідно до статті 1 Закону №2939-XI здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю).
Орган державного фінансового контролю у своїй діяльності керується Конституцією України, Бюджетним кодексом України, цим Законом, іншими законодавчими актами, актами Президента України та Кабінету Міністрів України.
Згідно із частинами 2, 3 статті 2 Закону №2939-XII державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі. Порядок проведення органом державного фінансового контролю державного фінансового аудиту, інспектування установлюється Кабінетом Міністрів України.
Інспектування здійснюється органом державного фінансового контролю у формі ревізії та полягає у документальній і фактичній перевірці певного комплексу або окремих питань фінансово-господарської діяльності підконтрольної установи, яка повинна забезпечувати виявлення наявних фактів порушення законодавства, встановлення винних у їх допущенні посадових і матеріально відповідальних осіб. Результати ревізії викладаються в акті (стаття 4 Закону № 2939-XII ).
Згідно статті 7 Закону № 2939-XII орган державного фінансового контролю координує свою діяльність з органами місцевого самоврядування та органами виконавчої влади, фінансовими органами, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, іншими контролюючими органами, органами прокуратури, Національної поліції України, Служби безпеки України, Бюро економічної безпеки України.
За змістом статті 11 Закону № 2939-XII ревізії, які проводяться органами державного фінансового контролю поділяються на виїзні планові та виїзні позапланові ревізії.
Плановою виїзною ревізією вважається ревізія у підконтрольних установах, яка передбачена у плані роботи органу державного фінансового контролю і проводиться за місцезнаходженням такої юридичної особи чи за місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така планова виїзна ревізія.
Планова виїзна ревізія проводиться за сукупними показниками фінансово-господарської діяльності підконтрольних установ за письмовим рішенням керівника відповідного органу державного фінансового контролю не частіше одного разу на календарний рік.
При цьому вказаною нормою також передбачено право проведення позапланових ревізій, тобто ревізії, яка не передбачена в планах роботи органу державного фінансового контролю і проводиться за наявності передбачених вказаною статтею обставин.
Однією з обставин, що надає контролюючому органу право на проведення позапланової ревізії, зокрема, є обставина передбачена у пункті 6 частини 5 статті 11 Закону №2939-XII, а саме у разі, коли вищестоящий орган державного фінансового контролю в порядку контролю за достовірністю висновків нижчестоящого органу державного фінансового контролю здійснив перевірку актів ревізії, складених нижчестоящим органом державного фінансового контролю, та виявив їх невідповідність вимогам законів. Позапланова виїзна ревізія в цьому випадку може ініціюватися вищестоящим органом державного фінансового контролю лише у тому разі, коли стосовно посадових або службових осіб нижчестоящого органу державного фінансового контролю, які проводили планову або позапланову виїзну ревізію зазначеної підконтрольної установи, розпочато службове розслідування або у випадку повідомлення їм про підозру у вчиненні кримінального правопорушення.
Позапланова виїзна ревізія може здійснюватися лише за наявності підстав для її проведення на підставі рішення суду. Позапланова ревізія підконтрольної установи не може проводитися частіше одного разу на квартал.
Відповідно до статті 11 Закону №2939-XII орган або особа, що ініціює проведення позапланової виїзної ревізії, подає до суду письмове обґрунтування підстав такої ревізії та дати її початку і закінчення, документи, які відповідно до частин п`ятої і сьомої цієї статті свідчать про виникнення підстав для проведення такої ревізії, а також на вимогу суду - інші відомості. Тривалість позапланової виїзної ревізії не повинна перевищувати 15 робочих днів.
Згідно з пунктом 1 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 №43 (далі по тексту - Положення № 43), Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів та який реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Держаудитслужба здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку міжрегіональні територіальні органи (п. 7 Положення № 43).
Пунктом 1 Положення про Північний Офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Держаудитслужби від 02.06.2016 №23, визначено, зокрема, що Північний офіс Держаудитслужби (далі - Офіс) підпорядковується Держаудитслужбі та є її міжрегіональним територіальним органом. У складі Офісу утворюються як структурні підрозділи управління у Вінницькій, Житомирській, Черкаській, Чернігівській областях (далі - управління). Управління здійснюють свої повноваження на території адміністративно-територіальної одиниці за їх місцезнаходженням відповідно.
З позову слідує, що в обґрунтування підстав для проведення позапланової виїзної ревізії відповідача позивач посилається на такі обставини, а саме: Держаудитслужбою, який є вищестоящим органом державного фінансового контролю щодо Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області, в порядку контролю за достовірністю висновків Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області, викладених в акті перевірки від 27.03.2024 №03-30/05 та за результатами якого встановлено порушення вимог пункту 43 Порядку інспектування Державною аудиторською службою, її міжрегіональними територіальними органами, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 20.04.2006 №550.
У зв`язку з виявленим порушенням, наказом Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області від 02.08.2024 №590-О «Про відкриття дисциплінарного провадження» відкрито дисциплінарне провадження стосовно начальника відділу контролю у галузі освіти, науки. Спорту та інформації Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області ОСОБА_1 , який не забезпечив належного проведення планової ревізії фінансово-господарської діяльності у відповідача.
Отже із наведеного вище вбачається наявність підстав, передбачених пунктом 6 частини 5 статті11 Закону № 2939-XII для проведення позапланової виїзної ревізії відповідача.
Суд відхиляє посилання відповідача на ту обставину, що позивач не долучив до позову документального підтвердження про розпочате службове розслідування або повідомлення про підозру у вчиненні кримінального правопорушення стосовно посадових осіб або службових осіб нижчестоящого органу державного фінансового контролю, які проводили планову ревізію університету, оскільки з набуттям чинності Закону України від 10.12.2015 №889-VIII «Про держану службу» положення Закону України від 16.12.1993 №3723-ХІІ «Про держану службу» втратили чинність, в тому числі і норми, якими були врегульовані питання проведення службового розслідування стосовно державних службовців за неналежне виконання посадових обов`язків, натомість новий закон передбачає правове регулювання здійснення дисциплінарного провадження в разі неналежного виконання обов`язків державним службовцем, що і є підставою для звернення до суду про надання дозволу на проведення позапланової виїзної ревізії.
Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, дійшов висновку щодо задоволення позовних вимог Північного офісу Держаудитслужби повністю.
В силу положень частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 72-74, 77, 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Надати дозвіл Управлінню Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області, на підставі пункту 6 частини п`ятої статті 11 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», на проведення позапланової виїзної ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності в Національному університеті «Чернігівська політехніка» (код ЄДРПОУ 05460798) за період, з 01.01.2018 по 31.12.2023, у межах питань попередньої ревізії, а саме: розрахунки з підзвітними особами, у тому числі щодо видатків на відрядження, штатна дисципліна; видатки на оплату праці працівників та нарахування на заробітну плату; утворення та використання власних надходжень бюджетних установ.
Проведення позапланової виїзної ревізії окремих питань фінансово- господарської діяльності в Національному університеті «Чернігівська політехніка» (код ЄДРПОУ 05460798) за період, з 01.01.2018 по 31.12.2023, у межах питань попередньої ревізії, а саме: розрахунки з підзвітними особами, у тому числі щодо видатків на відрядження, штатна дисципліна; видатки на оплату праці працівників та нарахування на заробітну плати; утворення та використання власних надходжень бюджетних установ, строком 15 робочих днів, доручити Управлінню Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області, протягом п`яти робочих днів з дня набрання рішенням законної сили.
Позивач: Північного офісу Держаудитслужби (вул. Січових Стрільців, буд. 18, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ - 40479560; адреса для листування: Управліня Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області: вул. Єлецька, буд. 11, м. Чернігів, 14000).
Відповідач: Національний університет "Чернігівська політехніка" (вул. Шевченка, буд. 95, м. Чернігів, Чернігівський район, Чернігівська область, 14030, код ЄДРПОУ - 05460798).
Суддя В.В. Падій
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.10.2024 |
Оприлюднено | 28.10.2024 |
Номер документу | 122552410 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо процедур здійснення контролю Рахунковою палатою, Державною аудиторською службою України, державного фінансового контролю |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Падій В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні