Постанова
від 24.10.2024 по справі 400/3086/24
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 жовтня 2024 р.м. ОдесаСправа № 400/3086/24

Головуючий в І інстанції: Величко А.В.

Дата та місце ухвалення рішення: 18.06.2024 р. м. Миколаїв

П`ятий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:

судді доповідача Шеметенко Л.П.

судді Градовського Ю.М.

судді Турецької І.О.

розглянувши в порядку письмового провадження в м. Одесі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Миколаївській області на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 18 червня 2024 року по справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «БЕСТ НАФТА» до Головного управління ДПС у Миколаївській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

У квітні 2024 року Товариство з обмеженою відповідальністю «БЕСТ НАФТА» звернулось з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Миколаївській області, в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Миколаївській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, № 6079 від 05.03.2024 року про відповідність ТОВ «БЕСТ НАФТА» критеріям ризиковості платника податку;

- зобов`язати ГУ ДПС у Миколаївській області виключити ТОВ «БЕСТ НАФТА» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.

Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 18 червня 2024 року позов задоволено.

Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Миколаївській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, № 6079 від 05.03.2024 року про відповідність ТОВ «БЕСТ НАФТА» критеріям ризиковості платника податку.

Зобов`язано ГУ ДПС у Миколаївській області виключити ТОВ «БЕСТ НАФТА» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Миколаївській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «БЕСТ НАФТА» судові витрати в розмірі 3028 грн.

Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС у Миколаївській області подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні заявленого позову, наголошуючи на неповному з`ясуванні судом першої інстанції всіх обставин, що мають значення для вирішення справи, неправильному застосуванні норм матеріального та процесуального права.

В обґрунтування апеляційної скарги апелянт зазначає, що оскаржуване рішення про відповідність позивача п.8 Критеріїв ризиковості платника податку прийнято Комісією у зв`язку з тим, що подані позивачем документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства.

Позивач подав до суду відзив, в якому просить відмовити в задоволенні апеляційної скарги Головного управління ДПС у Миколаївській області, рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 18 червня 2024 року залишити без змін.

Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), згідно якого суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Вислухавши суддю-доповідача, переглянувши справу за наявними в ній доказами, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступних висновків.

Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, ТОВ «БЕСТ НАФТА» є юридичною особою, зареєстрованою в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 01.06.2016 року. Основним видом господарської діяльності підприємства є оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (КВЕД 46.71).

08.12.2023 року Комісією ГУ ДПС у Миколаївській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у відношенні ТОВ «БЕСТ НАФТА» вперше прийнято рішення №28024 про відповідність критеріям ризиковості платника податку у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності.

Підставою для ухвалення рішення від 08.12.2023 року №28024 визначено п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, а саме:

11 - накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності;

12 - постачання товарів (послуг) і платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

У графі «Інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку» вказано наступне:

- тип операції - постачання, період здійснення господарської операції - з 13.06.2023 року по 03.07.2023 року, код УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова - 2710194300, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції - 40518536, дата включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості 27.06.2022 року.

26.02.2024 року позивачем було подано до контролюючого органу повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку у кількості 98 додатків.

Так, у поясненнях підприємство пояснило, що по платнику податку ТОВ «БЕСТ НАФТА» винесено рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника №28024 від 08.12.2023 року, причини віднесення до ризикових здійснення продажу товару (палива дизельного) ризикованому покупцю ТОВ «Транс-Гарант» (40518536) в період з 13.06.2023 року по 03.07.2023 року, по якому вже винесено рішення про невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №5157 від 22.02.2024 року. Тобто, причини, за якою ТОВ «БЕСТ НАФТА» були віднесені до ризикових зараз не існує.

На підставі пояснень та копій, поданих згідно додатку, первинних документів, позивач просив виключити ТОВ «БЕСТ НАФТА» (код ЄДРПОУ 40442682) з переліку ризикових підприємств у зв`язку з невідповідністю критеріям ризиковості платника податку.

Відповідно до квитанції №2 від 26.02.2024 року документ прийнято, інформацію та копії відповідних документів щодо невідповідності платника податку Критеріям ризиковості платника податку прийнято до розгляду.

05.03.2024 року Комісія ГУ ДПС в Миколаївській області прийняла рішення №6079 у відношенні ТОВ «БЕСТ НАФТА» про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податків, у зв`язку з ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.

У вказаному рішенні зазначені коди податкової інформації, які є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податкову критеріям ризиковості платника податку, а саме:

11- накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності;

12 - постачання товарів (послуг) і платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

У графі «Інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку» вказано наступне:

- тип операції - постачання, період здійснення господарської операції - з 13.06.2023 року по 03.07.2023 року, код УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова - 2710194300, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції - 40518536, дата включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості 27.06.2022 року.

05.03.2024 року ТОВ «БЕСТ НАФТА» подано скаргу щодо рішення від 05.03.2024 року №6079, в якому позивач просив розглянути подані разом зі скаргою документи та скасувати рішення про відповідність ТОВ «БЕСТ НАФТА» критеріям ризиковості платника податків.

За результатами розгляду скарги прийнято рішення №6909 від 11.03.2024 року, яким скаргу залишено без задоволення, рішення комісії регіонального рівня про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку залишено без змін.

Вважаючи неправомірними рішення Комісії Головного управління ДПС в Миколаївській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність ТОВ «БЕСТ НАФТА» критеріям ризиковості платника податку №6079 від 06.03.2024 року», позивач звернувся до суду з позовною заявою.

Суд першої інстанції, вирішуючи справу та задовольняючи позов, дійшов висновку, що оскаржуване рішення №6079 від 05.03.2024 року про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку не містить належних обґрунтувань підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку. Також, суд першої інстанції вказав, що до суду не надано належних доказів, які б вказували на наявність ознак ризиковості здійснення операцій, що зумовило включення позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

При цьому, враховуючи, що рішення Комісії ГУ ДПС в Миколаївській області №6079 від 05.03.2024 року є протиправним та підлягає скасуванню, суд першої інстанції дійшов висновку, що підлягає задоволенню також і похідна позовна вимога про зобов`язання ГУ ДПС в Миколаївській області виключити позивача з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позову, з огляду на викладене.

Відповідно до п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначається Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 (набрала чинності 01.02.2020 року, далі - Порядок № 1165).

Вказаним Порядком № 1165 також визначається процедура винесення комісією контролюючих органів рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 6 Порядку; критерії ризиковості платника податку на додану вартість (додаток 1 до Порядку); критерії ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку).

Згідно з абз. 1 п. 3 Порядку № 1165, податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації).

Відповідно до п. 6 Порядку № 1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції.

У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронній документи та електронний документообіг», «;Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно до абзацу восьмого цього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, на підставі рішення комісії регіонального рівня або рішення суду автоматично виключаються з переліку ризикових його контрагенти за умови, що:

виключною підставою для включення такого контрагента до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості на підставі пункту 8 додатка 1, було здійснення операції з таким платником податку;

відсутні інші підстави та інформація, за якою встановлено відповідність контрагента критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Згідно з абз. 2 п. 25 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Аналіз наведених вище правових норм дає підстави для висновку про те, що рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку повинно містити чітку підставу, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Додаток 1 до Порядку № 1165 містить перелік критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість.

Віднесення до п. 8 критеріїв здійснюється у разі наявної у контролюючого органу податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Довідник кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

У затвердженій формі рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку (Додаток 4 до Порядку №1165) передбачено необхідність зазначення контролюючим органом однієї із двох підстав для прийняття такого рішення, а саме: - у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності, або - з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів.

При цьому, форма рішення про відповідність /невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку передбачає, що у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку зазначається код (коди) податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Наказом ДПС України №17 від 11.01.2023 року затверджений довідник кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, до переліку якого входять код:

11 - накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності;

12 - постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

З матеріалів справи вбачається, що у рішенні про відповідність платника податку ПДВ критеріям ризиковості платника податку №28024 від 08.12.2023 року, ТОВ «БЕСТ НАФТА» відноситься до п.8 Критеріїв ризиковості, платник ПДВ, а саме:

- накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності;

- постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

Як вбачається з матеріалів справи, позивач надав контролюючому органу пояснення від 26.02.2024 року, в яких повідомив, що по платнику податку ТОВ «БЕСТ НАФТА» винесено рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника №28024 від 08.12.2023 року, причини віднесення до ризикових здійснення продажу товару (палива дизельного) ризикованому покупцю ТОВ «Транс-Гарант» (40518536) в період з 13.06.2023 року по 03.07.2023 року, по якому вже винесено рішення про невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №5157 від 22.02.2024 року, тобто причини, за якою ТОВ «БЕСТ НАФТА» були віднесені до ризикових зараз не існує.

Стосовно накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності підприємство повідомило, що починаючи з 24.02.2022 року та до 01.07.2023 року ставка ПДВ на паливо дизельне та бензин автомобільний становила 7%. Відповідно до цього періоду, ТОВ «БЕСТ НАФТА» здійснювало купівлю товару, а саме паливо дизельне та бензин автомобільний за ставкою ПДВ 7% (це одна складова собівартості товару), наймала перевізників, з яких всі є платниками ПДВ 20% (послуги перевезення включаються до собівартості товару без ПДВ), та реалізувала товар (паливо дизельне та бензин автомобільний) покупцям за ставкою 7%, до 30.06.2023 року (включно). Отже, накопичення ПДВ на електронному рахунку платника ПДВ відбулося в тому числі внаслідок 20-відсоткової ставки ПДВ перевізників вхідної та 7-відсоткової ставки реалізаційної. За 2022 рік перевізниками було надано послуг на суму 5472342,30 грн., в тому числі ПДВ 20% - 912057,05 грн., за 2023 рік - на 3 793 770,27 грн., в тому числі ПДВ 20% - 632 295, 04 грн. Стан електронного рахунку платника ПДВ ТОВ «БЕСТ НАФТА» залежить від того, що ще з другої половини 2021 року податкові накладні вхідні були заблоковані або зареєстровані з запізненням, а саме контрагентів: ТОВ «Премьера-Ойл» (32612133), ТОВ «ТД Старт Агро» (42439740), ТОВ «Оіл Транс Одеса» (42540165), ФОП ОСОБА_1 ( НОМЕР_1 ), ФОП ОСОБА_2 ( НОМЕР_2 ), ТОВ «Транс ОілЮг» (36813684),ТОВ «ШІППІНГ-Ойл» (43339026). Тож, з листопада 2022 року і по січень 2024 року у декларації з ПДВ позивач включає поступово зареєстровані з запізненням податкові накладні та зареєстровані за рішенням про реєстрацію у ЄРПН за попередні періоди і навіть за попередні роки, тим часом в тому попередньому періоді не отримавши зупинену податкову накладну мусили оплачувати ПДВ з розрахункового рахунку власними коштами: платіжними дорученнями №130 від 30.08.2021р. - 78955,0 грн, №263 27.10.2021р - 5260,00 грн, №308 від 17.11.2021р - 18626,00 грн, №427 від 27.01.2022р. - 57400,00 грн, №39 від 17.06.2022р. - 57195,00 грн, №58 від 07.07.2022р.- 200 000,00 грн, №63 від 15.07.22 - 20000,00 грн, №64 від 19.07.22 - 174286,0 грн, №581 від 22.08.22 - 10000,00 грн, №582 від 23.08.22р. -156573,00 грн, №663 від 27.10.2022р. - 27171,00 грн, №698 від 22.11.2022р. -3484,00 грн., №1107 від 05.10.2023р. - 100620,00 грн, №1152 від 23.11.2023р. -1456,00 грн, №1176 від 27.12.2023р. - 2047,00 грн, №1192 від 29.01.2024р. - 835,00 грн.

Крім того, позивачем надані до Комісії регіонального рівня відповідні документи, що підтверджують здійснення постачання товару за період з 13.06.2023 року по 03.07.2023 року.

Однак, за наслідками розгляду повідомлення та доданих до нього документів, комісією регіонального рівня ГУ ДПС у Миколаївській області, з урахуванням отриманих від платника податку ТОВ «БЕСТ НАФТА» інформації та копій відповідних документів від 26.02.2024 №1, прийнято рішення від 05.03.2024 №6079 про відповідність платника податку критеріями ризиковості платника податку, а саме, пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку, у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості, а саме: в наданому платнику повідомленні про надання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості відсутня інформація, яка спростовує здійснення платником ризикових операцій.

Колегія суддів вказує, що за загальними вимогами, які висуваються до акту індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Враховуючи приписи пунктів 3, 6 25 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

При цьому питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Відповідність платника податку пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість можлива тоді, коли у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

При цьому наявна податкова інформацію має бути віднесена до довідника кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Отже, за наведеними нормами, прийняттю рішення про відповідність платника податку пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, має передувати подання таким платником податку для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, оскільки, лише після подання податкової накладної/розрахунку коригування, є конкретна господарська операція, яка зазначена в таких ПН/РК, та, відповідно контролюючий орган може встановити чи наявна у нього податкова інформація стосовно господарської операції, зазначеної у поданій на реєстрацію ПН/РК, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та яка визначена в довіднику, затвердженому наказом ДПС, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Таким чином, прийняття рішення про відповідність платника податку пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість безумовно пов`язане із поданням платником податку для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

Однак, як вбачається зі змісту оскаржуваного рішення від 05.03.2024 року №6079, воно прийнято з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 26.02.2024 року, а не за наслідками подання позивачем податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації.

При цьому в оскаржуваному рішенні зазначено лише про виявлення таких критеріїв ризиковості платника податку, як: накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності (код 11) ; постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку (код 12).

Колегія суддів вказує, що інформація за кодом 11, 12 не є критеріями ризиковості, а є податковою інформацією, яка має стосуватись господарської операції, що у свою чергу наведена в податковій накладні/розрахунку коригування, що подані для реєстрації в ЄРПН.

Сама по собі інформація, визначена у Довіднику кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, без застосування її до конкретної господарської операції, вказаної у конкретній податковій накладній/розрахунку коригування поданих для реєстрації в ЄРПН, не може бути підставою для прийняття контролюючим органом рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Разом з цим, колегія суддів звертає увагу, що відповідачем не надано до суду відповідних протоколів, які б свідчили про проведення комісією Головного управління ДПС у Миколаївській області, як комісією регіонального рівня, засідань щодо розгляду питання про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, а також про наявність у контролюючого органу податкової інформації, яка б свідчила про ризик порушення позивачем норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкових накладних та розрахунків коригування для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням норм Податкового кодексу України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку.

Крім того, оскаржуване рішення не містить інформацію про суть, характер, обсяг та періоди конкретних вчинених позивачем господарських операцій, а також про реквізити, суть і зміст документів, що містять відомості про такі вчинені операції (зокрема, податкових накладних), що на переконання контролюючого органу підпадають під ознаки ризикових.

Таким чином, враховуючи, що відповідач не довів наявність обґрунтованих підстав для віднесення позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості відповідно до пункту 8 Додатку 4 Порядку № 1165 щодо критеріїв ризиковості, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність правових підстав для визнання протиправним та скасування рішення Комісії Головного управління ДПС у Миколаївській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №6079 від 05.03.2024 року про відповідність ТОВ «БЕСТ НАФТА» критеріям ризиковості платника податку.

Також, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що належним способом захисту прав позивача, який забезпечить їх ефективне поновлення, є зобов`язання Головне управління ДПС у Миколаївській області виключити ТОВ «БЕСТ НАФТА» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, що прямо передбачено положеннями п.6 Порядку №1165.

Доводи та міркування, викладені в апеляційній скарзі, не впливають на правильність висновків суду першої інстанції, а тому не можуть бути підставою для скасування оскаржуваного судового рішення.

За таких обставин та з огляду на наведені положення законодавства, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а судове рішення без змін.

Керуючись ст.ст. 241, 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Миколаївській області залишити без задоволення.

Рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 18 червня 2024 року залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках, визначених ст. 328 КАС України, протягом тридцяти днів з дня складення постанови в повному обсязі безпосередньо до Верховного Суду.

Судове рішення складено у повному обсязі 24.10.2024 р.

Суддя доповідач: Л.П. Шеметенко

Суддя: Ю.М. Градовський

Суддя: І.О. Турецька

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.10.2024
Оприлюднено28.10.2024
Номер документу122553681
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —400/3086/24

Ухвала від 02.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 24.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 02.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 02.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Рішення від 18.06.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Величко А.В.

Ухвала від 09.04.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Величко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні