ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"02" жовтня 2024 р. Справа № 911/1578/24
Господарський суд Київської області у складі судді Бацуци В. М.
при секретарі судового засідання Панченко К. О.
за участю представників учасників справи:
від прокуратури: Кукло Д. С. (службове посвідчення № 076378 від 01.03.2023 р.);
від позивача: Дяк Ю. М. (самопредставництво - витяг з наказу № 366-к від 01.09.2020 р., положення про відділ організації роботи щодо представництва в судових та інших органах державної влади юридичного департаменту Міністерства охорони здоров`я України, затверджене наказом Міністерства охорони здоров`я № 1952 від 21.08.2020 р.);
від відповідача: Поцелов А. О. (адвокат - ордер серії ВК № 1120156 від 16.02.2024 р.);
від третьої особи: Онищук Д. С. (адвокат довіреність № 15 від 12.03.2024 р.);
розглянувши матеріали справи
за позовом Заступника Генерального прокурора, м. Київ
в інтересах держави в особі Міністерства охорони здоров`я України, м. Київ
до Товариства з обмеженою відповідальністю Автоспецпром, с. Петропавлівська Борщагівка, Київська область
за участю третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, - Державне підприємство Медичні закупівлі України, м. Київ
про стягнення 10 426 594, 74 грн
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Заступник Генерального прокурора звернувся в Господарський суд Київської області в інтересах держави в особі Міністерства охорони здоров`я України із позовом до ТОВ Автоспецпром про стягнення до Державного бюджету України 4 587 701, 80 грн пені, 5 838 892, 94 грн штрафу.
Позовні вимоги обґрунтовані прокурором в інтересах позивача неналежним виконанням відповідачем свого обов`язку щодо поставки товару згідно з договором № 09/528-12/2021 від 28.12.2021 р. про закупівлю.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 09.07.2024 р. відкрито провадження у справі № 911/1578/24 за позовом Заступника Генерального прокурора в інтересах держави в особі Міністерства охорони здоров`я України до ТОВ Автоспецпром про стягнення 10 426 594, 74 грн, визначено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження і призначено її розгляд у підготовчому засіданні із викликом та за участю представників учасників справи на 28.08.2024 р. Крім того даною ухвалою залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача, - ДП Медичні закупівлі України.
24.07.2024 р. через систему Електронний суд до суду від відповідача надійшов відзив б/н від 23.07.2024 р. на позовну заяву, що долучено судом до матеріалів справи, в якому він просить суд відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.
29.07.2024 р. через систему Електронний суд до суду від Заступника Генерального прокурора надійшла відповідь б/н від 29.07.2024 р. на відзив, що долучено судом до матеріалів справи.
31.07.2024 р. через систему Електронний суд до суду від відповідача надійшли заперечення б/н від 31.07.2024 р. на відповідь на відзив, що долучено судом до матеріалів справи.
15.08.2024 р. через систему Електронний суд до суду від третьої особи надійшли пояснення б/н від 15.08.2024 р. по суті позовних вимог, що долучено судом до матеріалів справи.
27.08.2024 р. через систему Електронний суд до суду від відповідача надійшли письмові пояснення б/н від 27.08.2024 р., що долучено судом до матеріалів справи.
27.08.2024 р. через систему Електронний суд до суду від відповідача надійшло клопотання б/н від 27.08.2024 р. про залишення позовної заяви без розгляду, в якому він просить суд залишити без розгляду позов Заступника Генерального прокурора в інтересах держави в особі Міністерства охорони здоров`я України до ТОВ Автоспецпром про стягнення 10 426 594, 74 грн на підставі ст. 226 Господарського процесуального кодексу України.
28.08.2024 р. через систему Електронний суд до суду від третьої особи надійшли пояснення б/н від 28.08.2024 р. по справі, що долучено судом до матеріалів справи.
28.08.2024 р. через систему Електронний суд до суду від відповідача надійшло клопотання б/н від 28.08.2024 р., разом із доданими до нього документами, що долучено судом до матеріалів справи.
28.08.2024 р. у підготовчому засіданні судом оголошено перерву до 11.09.2024 р.
11.09.2024 р. за наслідками розгляду клопотання відповідача б/н від 27.08.2024 р. про залишення позовної заяви без розгляду, судом було відмовлено в його задоволенні за безпідставністю та необґрунтованістю.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 11.09.2024 р. закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті із викликом та за участю представників учасників справи на 02.10.2024 р.
26.09.2024 р. через систему Електронний суд до суду від відповідача надійшли письмові пояснення б/н від 25.09.2024 р., що долучено судом до матеріалів справи.
02.10.2024 р. у судовому засіданні прокурор надав усні пояснення щодо своїх позовних вимог, позовні вимоги підтримав, вважає їх обґрунтованими і правомірними та такими, що підлягають задоволенню з підстав, зазначених в позовній заяві.
Представник позивача надав усні пояснення щодо позовних вимог заявлених прокурором в його інтересах, позовні вимоги підтримав, вважає їх обґрунтованими і правомірними та такими, що підлягають задоволенню з підстав, зазначених в позовній заяві.
Представник відповідача у судовому засіданні надав усні пояснення щодо своїх заперечень проти позову, просив суд відмовити в задоволенні позову повністю з підстав, зазначених у відзиві.
Представник третьої особи надав усні пояснення щодо позовних вимог заявлених прокурором в інтересах позивача, позовні вимоги вважає обґрунтованими і правомірними та такими, що підлягають задоволенню з підстав, зазначених в позовній заяві.
За наслідками судового засідання судом оголошено вступну і резолютивну частини рішення у даній справі.
Заслухавши пояснення представників учасників справи, дослідивши наявні у матеріалах справи докази, суд
ВСТАНОВИВ:
28.12.2021 р. між ДП Медичні закупівлі України (надалі - Замовник) та ТОВ Автоспецпром (надалі - Постачальник) було укладено договір про закупівлю № 09/528-12/2021, відповідно до п. 1.1. якого Постачальник бере на себе зобов`язання у строки, в порядку та на умовах визначених цим Договором, поставити Замовнику Спеціалізований санітарний транспорт екстреної медичної допомоги типу С як систему медичних виробів, допоміжних засобів до них та устаткування (Код згідно з УКТЗЕД 8703 32 19 00) ДК 021:2015 - 34110000- 1 Легкові автомобілі (НК 024:2019 - 35988 Автомобільна швидка допомога) (далі за текстом - Товар) (номер оголошення про проведення спрощеної закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель - ID: UA-2021-12-06-017450-с), а Замовник прийняти такий Товар та оплатити його в порядку та на умовах, визначених цим Договором (надалі Договір).
Згідно з п. 1.2. Договору найменування (номенклатура, асортимент) Товару, обсяг та кількість Товару, ціна за одиницю Товару та загальна вартість Товару вказується в Специфікації (Додаток № 1), що є невід`ємною частиною цього Договору.
Відповідно до п. 2.1. Договору поставка Товару здійснюється відповідно до Incoterms 2020.
Пунктом 2.2. Договору визначено, що поставка Товару здійснюється на умовах DDP.
Пунктом 2.3. визначено, що Адреса(-) пункту(-ів) поставки Товару (у межах переліку центрів екстреної медичної допомоги та медицини катастроф1 (далі - кінцевий набувач)) визначаються Замовником в заявці на поставку Товару, складеної Замовником за формою, встановленою у Додатку № 2 до цього Договору (далі за текстом - заявка на поставку).
Згідно з п. 2.4. Договору право власності на Товар переходить від Постачальника до Замовника після підписання уповноваженими представниками Постачальника та кінцевого набувача, якому здійснено поставку Товару, Акту приймання-передачі транспортного засобу за формою, наведеною у Додатку 6 до Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 вересня 1998 р. № 1388, Акту огляду реалізованого транспортного засобу за формою, наведеною в додатку 11 до Порядку здійснення оптової та роздрібної торгівлі транспортними засобами та їх складовими частинами, що мають ідентифікаційні номери, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2009 р. № 1200, та підписання Сторонами видаткової накладної та/або Акту приймання Товару, згідно з Розділом 6 цього Договору.
Відповідно до п. 2.5.2. Договору підписанням Акту приймання-передачі транспортного засобу за формою, наведеною у Додатку 6 до Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 вересня 1998 р. № 1388, та Акту огляду реалізованого транспортного засобу за формою, наведеною в додатку 11 до Порядку здійснення оптової та роздрібної торгівлі транспортними засобами та їх складовими частинами, що мають ідентифікаційні номери, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2009 р. № 1200, Постачальник підтверджує факт поставки Товару, а з моменту фактичного отримання Товару та підписання між Замовником та кінцевим набувачем видаткової накладної та/або Акту приймання Товару у кінцевого набувача виникає право власності на Товар.
Згідно з п. 3.1. Договору валютою цього Договору є національна валюта України - гривня. Загальна ціна Товару складає 83 412 756,35 (вісімдесят три мільйони чотириста дванадцять тисяч сімсот п`ятдесят шість гривень 35 копійок) грн без ПДВ. Ціна за одиницю Товару вказується у Специфікації (Додаток № 1), що є невід?ємною частиною цього Договору. Оплата за Товар, який є предметом цього Договору, звільняється від оподаткування податком на додану вартість відповідно до пункту 71 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України.
Положеннями п. 3.4. Договору визначено, що оплата за партію поставленого Товару за цим Договором здійснюється протягом 30 (тридцяти) банківських днів з моменту підписання відповідної видаткової накладної та/або Акту приймання Товару за місцем призначення, визначеним відповідно до п. 2.3. нього Договору, за умов відсутності будь-яких зауважень до Товару з боку Замовника.
Відповідно до п. 3.4.1. Договору Замовником може проводитись попередня оплата з урахуванням положень бюджетного законодавства та нормативно-правових актів, що регулюють питання здійснення попередньої оплати. Попередня оплата за цим Договором може проводитись Замовником за умови отримання вмотивованого звернення Постачальника про проведення попередньої оплати.
Пунктом 3.4.2. Договору визначено, що у разі проведення оплати за партію Товару на умовах попередньої оплати, попередня оплата проводиться Замовником з урахуванням пункту 8 Порядку здійснення заходів щодо забезпечення розвитку системи екстреної медичної допомоги у 2021 році, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 9 березня 2021 р. № 339, на підставі оригіналу рахунку на оплату. Остаточний розрахунок за партію поставленого Товару здійснюється протягом 30 (тридцяти) банківських днів з моменту підписання відповідної видаткової накладної та/або Акту приймання Товару за місцем поставки, за умов відсутності будь-яких зауважень до Товару з боку Замовника. У випадку недотримання Постачальником вимог, передбачених пунктами 1.3, 6.1, 7.1 цього Договору, Постачальник зобов`язується повернути попередню оплату за цим Договором у термін до 5 (п`яти) банківських днів після отримання від Замовника відповідної претензії.
Відповідно до п. 4.1. Договору Постачальник зобов`язаний здійснити поставку Товару за цим Договором у строк, визначений Замовником у заявці на поставку Товару, направленій Замовником Постачальнику засобами електронної пошти у порядку, визначеному цим Договором.
Згідно з п. 4.2. Договору поставка Товару здійснюється окремими партіями відповідно до заявки на поставку Товару, направленої Замовником Постачальнику засобами електронної пошти у порядку, визначеному цим Договором.
Відповідно до п. 4.3. Договору протягом 2 (двох) робочих днів після отримання заявки на поставку Товару Постачальник підтверджує Замовнику свою готовність поставити Товар або надає свої застереження. Таке підтвердження або застереження направляються Замовнику засобами електронної пошти у порядку, визначеному цим Договором.
Пунктом 4.6. визначено, що датою поставки Товару за договором вважається дата підписання уповноваженими представниками Сторін видаткової накладної та/або Акту приймання Товару.
Відповідно до п. 11.1. Договору цей договір вважається укладеним і набирає чинності після його підписання Сторонами з моменту надання згоди уповноваженим органом управління на вчинення даного значного господарського зобов`язання (у разі, якщо надання такої згоди передбачено законодавством) та діє до 31 грудня 2021 року, а в частині виконання Сторонами своїх зобов`язань за цим Договором, у тому числі в частині штрафних санкцій та поставки Товару до повного виконання.
Пунктом 11.2. Договору визначено, що Дія цього Договору може бути подовжена за взаємною згодою Сторін, шляхом підписання Додаткової угоди до цього Договору.
Одночасно із укладенням договору між ДП Медичні закупівлі України та ТОВ Автоспецпром було підписано Додаток № 1 до договору про закупівлю № 09/528-12/2021 від 28.12.2021 р. специфікацію до договору про закупівлю № 09/528-12/2021 від 28.12.2021 р. (надалі Додаток № 1), Додаток № 2 до договору про закупівлю № 09/528-12/2021 від 28.12.2021 р. форма, за якою має складатись заява на поставку, Додаток № 3 до договору про закупівлю № 09/528-12/2021 від 28.12.2021 р. форма, за якою має складатись Акт контролю кількості, комплектності та якості Товару.
Згідно з п. 1. Додатку № 1 під товаром, що постачається за договором про закупівлю № 09/528-12/2021 від 28.12.2021 р. розуміється: Спеціалізований санітарний транспорт екстреної медичної допомоги типу С як система медичних виробів, допоміжних засобів до них та устаткування (Код згідно з УКТЗЕД 8703 32 19 00) ДК 021-2015 34110000 1 ?Легкові автомобілі (НК 024:2019 - 35988 Автомобільна швидка допомога).
Положеннями п. 2 додатку № 1 визначено обсяг партії товару, - спеціалізований автомобіль швидкої медичної допомоги на базі DANGEL Jumper 4x4, тип С (Спеціалізований санітарний транспорт (Тип С 4х)), 49 одиниць, на загальну суму 83 412 756, 35 грн.
28.12.2021 р. між ДП Медичні закупівлі України та ТОВ Автоспецпром було укладено Додаткову угоду № 1 до Договору про закупівлю № 09/528-12/2021 від 28.12.2021 р., згідно з п. 1 якої відповідно до пункту 4 частини п?ятої статті 41 Закону України Про публічні закупівлі, з урахуванням пункту 3.4.1. розділу 3 Договору про закупівлю № 09/528-12/2021 від 28 грудня 2021 року (далі - Договір) та на підставі наданого Постачальником вмотивованого звернення про проведення попередньої оплати від 28 грудня 2021 року № 430 Замовником проводиться попередня оплата в розмірі 100 (сто) відсотків від ціни Товару, вказаної у Специфікації (Додаток № 1 до Договору), на підставі оригіналу рахунку на оплату (надалі Додаткова угода № 1).
Положеннями п. 2 Додаткової угоди № 1 передбачено, що з урахуванням листа Постачальника про продовження співпраці від 28 грудня 2021 року за вих. № 431 та у зв`язку із продовженням співпраці Сторони дійшли згоди внести наступні зміни до Договору: 2.1. У пункті 11.1. Договору цифри та слова 31 грудня 2021 року замінити цифрами та словами 30 червня 2022 року.
29.12.2021 р. на виконання умов договору про закупівлю № 09/528-12/2021 від 28.12.2021 р. ДП Медичні закупівлі України перерахувало на рахунок відповідача - ТОВ Автоспецпром грошові кошти в загальному розмірі 83 412 756, 35 грн, що підтверджується платіжним дорученням № 70 від 29.12.2021 р., наявним в матеріалах справи.
28.06.2022 р. між ДП Медичні закупівлі України та ТОВ Автоспецпром було укладено Додаткову угоду № 2 до Договору про закупівлю № 09/528-12/2021 від 28.12.2021 р., згідно з п. 1 якої відповідно до пункту 4 частини п?ятої статті 41 Закону України Про публічні закупівлі, з урахуванням пунктів 11.2., 11.3., 15.7. Договору про закупівлю № 09/528-12/2021 від 28.12.2021 р. (далі Договір), листа Постачальника про продовження співпраці від 21 червня 2022 року № 20 та у зв`язку із продовженням співпраці Сторони дійшли згоди внести наступні зміни до Договору: 1.1. У пункті 11.1. Договору цифри та слова 30 червня 2022 року замінити цифрами та словами 23 серпня 2022 року (надалі Додаткова угода № 2).
Положеннями п. 2 Додаткової угоди № 2 передбачено, що Постачальник зобов`язується використати одержану попередню оплату у строк до 23 серпня 2022 року та у строк, визначений Замовником у заявці на поставку Товару, здійснити поставку Товару за Договором, що буде підтверджено підписанням Сторонами відповідної видаткової накладної та/або Акту приймання Товару за місцем поставки, за умов відсутності будь-яких зауважень до Товару з боку Замовника.
Згідно з п. 2.1. Додаткової угоди № 2 по закінченню терміну надання попередньої оплати, невикористані суми попередньої оплати повертаються Замовнику у той же день. Замовник має право контролювати використання наданих Постачальнику сум попередньої оплати.
28.06.2022 р. на виконання умов договору третьою особою - ДП Медичні закупівлі України було направлено відповідачу - ТОВ Автоспецпром заявку № 05/1470-06/2022 на поставку № 1 до договору про закупівлю № 09/528-12/2021 від 28.12.2021 р., згідно з п. 4 якої дата поставки товару за місцем поставки, визначеним п. 6 цієї Заявки на поставку: до 25.07.2022 р. включно.
23.08.2022 р. між ДП Медичні закупівлі України та ТОВ Автоспецпром було укладено Додаткову угоду № 3 до Договору про закупівлю № 09/528-12/2021 від 28.12.2021 р., згідно з п. 1 якої відповідно до пункту 4 частини п?ятої статті 41 Закону України Про публічні закупівлі, з урахуванням пунктів 11.2., 11.3., 15.7. Договору про закупівлю № 09/528-12/2021 від 28.12.2021 р. (далі Договір), листа Постачальника про продовження співпраці від 19 серпня 2022 року № 46 та у зв`язку із продовженням співпраці Сторони дійшли згоди внести наступні зміни до Договору: 1.1. У пункті 11.1. Договору цифри та слова 23 серпня 2022 року замінити цифрами та словами 23 грудня 2022 року (надалі Додаткова угода № 3).
Положеннями п. 2 Додаткової угоди № 3 передбачено, що Постачальник зобов?язується використати одержану попередню оплату у строк до 23 грудня 2022 року та у строк, визначений Замовником у заявці на поставку Товару, здійснити поставку Товару за Договором, що буде підтверджено підписанням Сторонами відповідної видаткової накладної та/або Акту приймання Товару за місцем поставки, за умов відсутності будь-яких зауважень до Товару з боку Замовника.
Згідно з п. 2.1. Додаткової угоди № 3 по закінченню терміну надання попередньої оплати, невикористані суми попередньої оплати повертаються Замовнику у той же день. Замовник має право контролювати використання наданих Постачальнику сум попередньої оплати.
24.08.2022 р. на виконання умов договору третьою особою - ДП Медичні закупівлі України було направлено відповідачу - ТОВ Автоспецпром заявку № 05/2340-08/2022 на поставку № 1 (Уточнююча № 2) до договору про закупівлю № 09/528-12/2021 від 28.12.2021 р., згідно з п. 4 якої дата поставки товару за місцем поставки, визначеним п. 6 цієї Заявки на поставку: до 30.11.2022 р. включно.
24.01.2023 р. між ДП Медичні закупівлі України та ТОВ Автоспецпром було укладено Додаткову угоду № 4 до Договору про закупівлю № 09/528-12/2021 від 28.12.2021 р., згідно з п. 1 якої відповідно до частини третьої статті 631 Цивільного кодексу України, з урахуванням пункту 15.7. Договору про закупівлю № 09/528-12/2021 від 28 грудня 2021 року (далі - Договір), та з урахуванням листа Постачальника від 18.01.2023 р. вих. № 05 щодо неможливості поставки товару за Договором Спеціалізований автомобіль швидкої медичної допомоги на базі DANGEL Jumper 4х4, тип С (Спеціалізований санітарний транспорт (Тип С 4х4)) в кількості 49 одиниць враховуючи форс-мажорні обставини, які склалися у зв`язку з військовою агресією з боку росії, невчасне отримання коштів від Державної казначейської служби України Сторони дійшли згоди припинити дію Договору з 24 січня 2023 р.
Положеннями п. 2 Додаткової угоди № 4 передбачено, що з моменту набрання чинності цією Додатковою угодою зобов`язання Сторін, що виникли, з Договору, припиняються і Сторони не вважають себе пов`язаними будь-якими правами та обов`язками, що виникли із Договору, але при цьому, Постачальник не звільняється від зобов?язань щодо повернення протягом 5 (п?яти) банківських днів з дня набрання чинності цією Угодою авансового платежу за непоставлений товар, сплати пені та штрафу, передбачених Договором, а також відшкодування Замовнику документально підтверджених витрат, спричинених порушенням строків поставки, непередачею (несвоєчасною передачею) продукції.
Як вбачається з матеріалів справи та підтверджується учасниками справи, у зв`язку із припиненням дії договору про закупівлю № 09/528-12/2021 від 28.12.2021 р. відповідачем - ТОВ Автоспецпром було у повному обсязі повернуто третій особі - ДП Медичні закупівлі України перераховану попередню оплату за товар в розмірі 83 412 756, 35 грн.
Як було зазначено вище, Заступник Генерального прокурора у своїй позовній заяві, поданій в інтересах позивача просить суд стягнути з відповідача до Державного бюджету України пеню, за періоди прострочення відповідачем виконання обов`язку щодо поставки товару з 01.12.2022 р. по 24.01.2023 р. всього на загальну суму 4 587 701, 80 грн у відповідності до виконаного ним розрахунку, а також 7 % штрафу від вартості товару у розмірі 5 838 892, 24 грн за прострочення відповідачем виконання обов`язку щодо поставки товару понад 30 (тридцять) днів.
З приводу вказаних позовних вимог прокурора суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Регулювання відносин, що виникають у зв`язку із купівлею-продажем товару здійснюється Господарським кодексом України, Цивільним кодексом України, іншими нормативно-правовими актами і безпосередньо договором.
Відповідно до ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Згідно з ч. 1 ст. 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Згідно з положень ст. 712 цього ж кодексу за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму.
До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.
Законом можуть бути передбачені особливості регулювання укладення та виконання договорів поставки.
Згідно з ст. 655 цього ж кодексу за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.
Частиною 1 ст. 662 цього ж кодексу продавець зобов`язаний передати покупцеві товар, визначений договором купівлі-продажу.
Згідно з ст. 663 цього ж кодексу продавець зобов`язаний передати товар покупцеві у строк, встановлений договором купівлі-продажу, а якщо зміст договору не дає змоги визначити цей строк, - відповідно до положень статті 530 цього Кодексу.
Частиною 1 ст. 530 цього ж кодексу закріплено, що якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Як вбачається з матеріалів справи, було встановлено судом у процесі розгляду справи, а також визнається та не заперечується учасниками справи, відповідач у встановлений договором строк, - до 30.11.2022 р. свій обов`язок щодо поставки товару третій особі - ДП Медичні закупівлі України не виконав та враховуючи форс-мажорні обставини, які склалися у зв`язку з військовою агресією з боку росії, невчасне отримання коштів від Державної казначейської служби України, ДП Медичні закупівлі України та ТОВ Автоспецпром дійшли взаємної згоди щодо припинення дії договору про закупівлю № 09/528-12/2021 від 28.12.2021 р. з 24 січня 2023 р.
Згідно з ст. 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Відповідно до п. 3) ч. 1 ст. 611 цього ж кодексу у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема: сплата неустойки.
Відповідно до ч. 1 ст. 612 цього ж кодексу боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
Положеннями ст. 549 цього ж кодексу передбачено, що неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання.
2. Штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання.
3. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.
Відповідно до ч. 2 ст. 551 цього ж кодексу якщо предметом неустойки є грошова сума, її розмір встановлюється договором або актом цивільного законодавства.
Розмір неустойки, встановлений законом, може бути збільшений у договорі, якщо таке збільшення не заборонено законом.
Сторони можуть домовитися про зменшення розміру неустойки, встановленого актом цивільного законодавства, крім випадків, передбачених законом.
Згідно з ст. 230 Господарського кодексу України штрафними санкціями у цьому Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.
Відповідно до ст. 231 цього ж кодексу законом щодо окремих видів зобов`язань може бути визначений розмір штрафних санкцій, зміна якого за погодженням сторін не допускається.
2. У разі якщо порушено господарське зобов`язання, в якому хоча б одна сторона є суб`єктом господарювання, що належить до державного сектора економіки, або порушення пов`язане з виконанням державного контракту, або виконання зобов`язання фінансується за рахунок Державного бюджету України чи за рахунок державного кредиту, штрафні санкції застосовуються, якщо інше не передбачено законом чи договором, у таких розмірах:
за порушення умов зобов`язання щодо якості (комплектності) товарів (робіт, послуг) стягується штраф у розмірі двадцяти відсотків вартості неякісних (некомплектних) товарів (робіт, послуг);
за порушення строків виконання зобов`язання стягується пеня у розмірі 0,1 відсотка вартості товарів (робіт, послуг), з яких допущено прострочення виконання за кожний день прострочення, а за прострочення понад тридцять днів додатково стягується штраф у розмірі семи відсотків вказаної вартості.
3. Законом може бути визначений розмір штрафних санкцій також за інші порушення окремих видів господарських зобов`язань, зазначених у частині другій цієї статті.
4. У разі якщо розмір штрафних санкцій законом не визначено, санкції застосовуються в розмірі, передбаченому договором. При цьому розмір санкцій може бути встановлено договором у відсотковому відношенні до суми невиконаної частини зобов`язання або у певній, визначеній грошовій сумі, або у відсотковому відношенні до суми зобов`язання незалежно від ступеня його виконання, або у кратному розмірі до вартості товарів (робіт, послуг).
5. У разі недосягнення згоди між сторонами щодо встановлення та розміру штрафних санкцій за порушення зобов`язання спір може бути вирішений в судовому порядку за заявою заінтересованої сторони відповідно до вимог цього Кодексу.
6. Штрафні санкції за порушення грошових зобов`язань встановлюються у відсотках, розмір яких визначається обліковою ставкою Національного банку України, за увесь час користування чужими коштами, якщо інший розмір відсотків не передбачено законом або договором.
7. Розмір штрафних санкцій, що застосовуються у внутрішньогосподарських відносинах за порушення зобов`язань, визначається відповідним суб`єктом господарювання - господарською організацією.
Суд звертає увагу на те, що, згідно з положеннями ч. 2 статті 231 Господарського кодексу України, навіть якщо зобов`язання фінансується за рахунок Державного бюджету України, сторони можуть врегулювати сплату неустойки (пені, штрафу) у договорі іншим чином, ніж передбачено цією статтею Господарського кодексу України.
Таким чином, як вбачається з наведених вище положень статей 230-231 Господарського кодексу України, статей 549, 551, 611 Цивільного кодексу України слідує, що встановлення неустойки (штрафу, пені) віднесено до умов договору, які сторони, в межах встановлених законодавством, визначають на власний розсуд при укладенні договору.
Зазначене стосується і зобов`язань, в якому хоча б одна сторона є суб`єктом господарювання, що належить до державного сектора економіки, або порушення пов`язане з виконанням державного контракту, або виконання зобов`язання фінансується за рахунок Державного бюджету України, що має місце у даному спорі.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 23.07.2024 р. у справі № 909/532/23, від 09.08.2024 р. у справі № 917/1957/23, від 09.09.2024 р. у справі № 902/1372/23.
Пунктом 9.2. договору № 09/528-12/2021 від 28.12.2021 р. про закупівлю передбачено, що у разі порушення строку поставки, не передачу (несвоєчасну передачу, повернення з підстав, встановлених цим Договором) Товару, прострочення усунення недоліків Товару згідно з пунктами 6.3., 7.6., 7.9.3. цього Договору, Постачальник сплачує Замовнику пеню у розмірі 0,1 (нуль цілих одна десята) відсотка від ціни Товару, строк поставки якого порушено, за кожний день прострочення або ціни не переданого (несвоєчасно переданого, повернутого) Товару, за кожний день затримки передачі, а за прострочення понад 30 (тридцять) днів додатково стягується штраф у розмірі 7 (семи) відсотків вказаної вартості. Пеня нараховується протягом строку порушення виконання зобов`язань за Договором, включаючи день виконання такого зобов`язання.
Згідно з п. 3 ч. 1 ст. 3 Цивільного кодексу України загальними засадами цивільного законодавства є свобода договору.
Згідно з ст. 627 цього ж кодексу відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Верховний суд у постанові від 09.08.2024 р. у справі № 917/1957/23 зазначає, що що згідно з положеннями статей 626 - 629 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства. Договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Таким чином, статтею 629 Цивільного кодексу України закріплено фундаментальний принцип обов`язковості договору, на якому базуються договірні правовідносини, тобто з укладенням договору та виникненням зобов`язання його сторони набувають обов`язки (а не лише суб`єктивні права), які вони мають виконувати (схожий за змістом висновок міститься у постанові об`єднаної палати Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду від 23.01.2019 р. у справі № 355/385/17).
Отже, оскільки у пункті 9.2. договору № 09/528-12/2021 від 28.12.2021 р. про закупівлю, сторони договору - ДП Медичні закупівлі України та ТОВ Автоспецпром, керуючись принципом свободи договору, погодили умову про те, що у разі порушення строку поставки, не передачу (несвоєчасну передачу, повернення з підстав, встановлених цим Договором) Товару, Постачальник сплачує Замовнику пеню у розмірі 0,1 % від ціни Товару, строк поставки якого порушено, за кожний день прострочення або ціни не переданого (несвоєчасно переданого, повернутого) товару, за кожний день затримки передачі, а за прострочення понад 30 днів додатково стягується штраф у розмірі 7 % вказаної вартості, твердження Заступника Генерального прокурора про необхідність стягнення вищезазначеної пені та штрафу саме до Державного бюджету України, а не на користь Державного підприємства Медичні закупівлі України, є безпідставними та необґрунтованими.
При цьому, та обставина, що попередня оплата, яку ТОВ Автоспецпром отримало за договором № 09/528-12/2021 від 28.12.2021 р. про закупівлю, була виділені та оплачувалась безпосередньо з загального фонду Державного бюджету України за бюджетною програмою 2301220, КЕКВ 3210, не має правового значення, оскільки особливі умови договору про сплату пені та штрафу можуть встановлюватись сторонами у договорі, що фінансується за рахунок Державного бюджету України на підставі ст. 231 Господарського кодексу України, і сторони, скориставшись такою можливістю, визначили, що пеня та штраф за порушення строків поставки товару сплачується саме на рахунок третьої особи - ДП Медичні закупівлі України.
Отже, походження саме з Державного бюджету України грошових коштів, за рахунок яких було оплачено закупівлю товару за договором № 09/528-12/2021 від 28.12.2021 р. про закупівлю, не є підставою для зміни умов господарського договору всупереч закріпленого фундаментального принципу обов`язковості договору, і не є підставою для стягнення з відповідача, всупереч умовам даного договору, пені та штрафу до Державного бюджету України (схожий за змістом висновок міститься у постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 23.07.2024 р. у справі № 909/532/23, від 09.08.2024 р. у справі № 917/1957/23, від 09.09.2024 р. у справі № 902/1372/23).
Водночас, суд вважає за потрібне звернути увагу на наступне.
Відповідно до ч.ч. 1-2 ст. 614 Цивільного кодексу України особа, яка порушила зобов`язання, несе відповідальність за наявності її вини (умислу або необережності), якщо інше не встановлено договором або законом. Особа є невинуватою, якщо вона доведе, що вжила всіх залежних від неї заходів щодо належного виконання зобов`язання.
2. Відсутність своєї вини доводить особа, яка порушила зобов`язання.
Згідно з ст. 617 цього ж кодексу особа, яка порушила зобов`язання, звільняється від відповідальності за порушення зобов`язання, якщо вона доведе, що це порушення сталося внаслідок випадку або непереборної сили.
Не вважається випадком, зокрема, недодержання своїх обов`язків контрагентом боржника, відсутність на ринку товарів, потрібних для виконання зобов`язання, відсутність у боржника необхідних коштів.
Положеннями ст. 218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.
2. Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення. У разі якщо інше не передбачено законом або договором, суб`єкт господарювання за порушення господарського зобов`язання несе господарсько-правову відповідальність, якщо не доведе, що належне виконання зобов`язання виявилося неможливим внаслідок дії непереборної сили, тобто надзвичайних і невідворотних обставин за даних умов здійснення господарської діяльності. Не вважаються такими обставинами, зокрема, порушення зобов`язань контрагентами правопорушника, відсутність на ринку потрібних для виконання зобов`язання товарів, відсутність у боржника необхідних коштів.
Таким чином, установлюючи презумпцію вини особи, яка порушила зобов`язання, слід встановити доведеність такою особою відсутність своєї вини. Особа звільняється від відповідальності лише у тому випадку, коли доведе відсутність своєї вини у порушенні зобов`язання.
Отже, як вбачається зі змісту наведених вище норм статей 617 Цивільного кодексу України та 218 Господарського кодексу України для звільнення від відповідальності за порушення зобов`язання особа, яка порушила зобов`язання, повинна довести: наявність обставин непереборної сили; їх надзвичайний характер; неможливість попередити за даних умов завдання шкоди; причинний зв`язок між цими обставинами і понесеними збитками.
Близький за змістом правовий висновок викладений у постановах Верховного Суду від 01.10.2020 р. у справі № 904/5610/19 та від 21.03.2024 р. у справі № 910/6185/23.
Надзвичайними є ті обставини, настання яких не очікується сторонами при звичайному перебігу справ. Під надзвичайними можуть розумітися такі обставини, настання яких добросовісний та розумний учасник правовідносин не міг очікувати та передбачити при прояві ним достатнього ступеня обачливості.
Невідворотними є обставини, настанню яких учасник правовідносин не міг запобігти, а також не міг запобігти наслідкам таких обставин навіть за умови прояву належного ступеня обачливості та застосуванню розумних заходів із запобігання таким наслідкам. Ключовим є те, що непереборна сила робить неможливим виконання зобов`язання в принципі, незалежно від тих зусиль та матеріальних витрат, які сторона понесла чи могла понести (такий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 21.07.2021 р. у справі № 912/3323/20), а не лише таким, що викликає складнощі, або є економічно невигідним.
Разом з тим, форс-мажор є окремою, самостійною обставиною, яка звільняє від відповідальності за порушення договірних зобов`язань, яка характеризується тим, що обставини форс-мажору повинні виникнути після укладення договору, неможливість виконання зобов`язання повинна бути у період існування таких обставин і такі обставини повинні бути зазначені в договорі.
Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами (частина друга статті 141 Закону України "Про Торгово-промислові палати в Україні").
Ураховуючи викладене, Верховний Суд у постанові від 25.01.2022 р. у справі № 904/3886/21 щодо застосування статті 141 Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні" зазначив, що:
- ознаками форс-мажорних обставин є наступні елементи: вони не залежать від волі учасників цивільних (господарських) відносин; мають надзвичайний характер; є невідворотними; унеможливлюють виконання зобов`язань за даних умов здійснення господарської діяльності;
- форс-мажорні обставини не мають преюдиціальний (заздалегідь встановлений) характер. При їх виникненні сторона, яка посилається на дію форс-мажорних обставин, повинна це довести. Сторона яка посилається на конкретні обставини повинна довести те, що вони є форс-мажорними, в тому числі, саме для конкретного випадку. Виходячи з ознак форс-мажорних обставин, необхідно також довести їх надзвичайність та невідворотність. Те, що форс-мажорні обставини необхідно довести, не виключає того, що наявність форс-мажорних обставин може бути засвідчено відповідним компетентним органом;
- наявність форс-мажорних обставин засвідчується ТППУ та уповноваженими нею регіональними торгово-промисловими палатами відповідно до статей 14, 141 Закону України Про торгово-промислові палати України шляхом видачі сертифіката.
Пунктом 12.1. договору № 09/528-12/2021 від 28.12.2021 р. про закупівлю передбачено, що при настанні обставин непереборної сили, що призводять до неможливості повного або часткового виконання Сторонами зобов`язань за цим Договором, зокрема, але не виключно: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту: регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо, строк виконання зобов`язань відкладається на час, протягом якого діятимуть такі обставини.
Згідно з п. 12.2. договору № 09/528-12/2021 від 28.12.2021 р. про закупівлю у разі настання обставин непереборної сили Сторона, яка підпала під їх дію, має негайно упродовж 3 (трьох) робочих днів повідомити про це іншу Сторону у письмовій формі, вказавши характер цих обставин та очікуваний строк їх дії. Якщо інша Сторона не надасть їй інших письмових інструкцій, вона має й надалі виконувати свої зобов`язання за цим Договором, наскільки це буде можливо в даних обставинах, та шукати інших прийнятних альтернативних способів виконання своїх зобов`язань, яким би не заважала дія обставин непереборної сили. Після закінчення дії обставин непереборної сили Сторона, яка підпала під дію таких обставин, повинна повідомити про це іншу Сторону протягом 3 (трьох) робочих днів з моменту припинення дії таких обставин.
Верховний Суд у постанові від 12.09.2024 р. у справі № 910/14950/23 звертає увагу на те, що потрібно розрізняти вчасне повідомлення сторони про виникнення форс-мажорних обставин (яке сторона має зробити у передбачений договором строк) від звернення до ТПП за отриманням сертифікату, яке є можливим лише після порушення виконання зобов`язання. Через це сертифікат ТППУ може бути отриманий значно пізніше за дату, коли сторона з`ясувала неможливість виконання договору через вплив форс-мажорних обставин.
Саме ж повідомлення про форс-мажор має бути направлено іншій стороні якнайшвидше. Хоча й форс-мажорні обставини впливають, як правило, на одну сторону договору (виконавця), але вони мають негативні наслідки насамперед для іншої сторони договору, яка не отримує його належне виконання. Отже, своєчасне повідомлення іншої сторони про настання форс-мажорних обставин спрямоване на захист прав та інтересів іншої сторони договору, яка буде розуміти, що не отримає вчасно товар (роботи, послуги) та, можливо, зможе зменшити негативні наслідки форс-мажору.
Водночас неповідомлення або несвоєчасне повідомлення про форс-мажорні обставини позбавляє сторону, яка порушила цей обов`язок, права посилатися на ці обставини як на підставу звільнення від відповідальності, якщо це передбачено договором (втрата стороною права посилання на форс-мажор).
Про те, що сторона позбавляється права посилатися на форс-мажорні обставини через несвоєчасне повідомлення має бути прямо зазначено в договорі.
Подібний за змістом правовий висновок міститься у постанові Верховного Суду від 22.06.2022 р. у справі № 904/5328/21.
Положення укладеного між ДП Медичні закупівлі України та ТОВ Автоспецпром договору № 09/528-12/2021 від 28.12.2021 р. про закупівлю, прямо не передбачають юридичні наслідки того, що постачальник не повідомив замовника в строки, визначені договором, про факт настання таких обставин (із посиланням на відповідний сертифікат ТПП чи без нього).
Указом Президента України № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України № 2102-IX від 24.02.2022, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до п. 20 ч. 1 ст. 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" із 05:30 24.02.2022 в Україні введено воєнний стан строком на 30 діб. Строк дії воєнного стану в Україні неодноразово продовжувався (зокрема, Указом Президента України від 23.07.2024 р. № 469/2024 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 23.07.2024 р. № 3891-ІХ, строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05:30 12.08.2024 р. строком на 90 діб).
Воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
ТППУ на своєму сайті в мережі Інтернет було розміщено лист № 2024/02.0-7.1 від 28.02.2022 р., адресований "Всім кого це стосується", згідно з яким відповідно до вимог статей 14, 141 Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні", ТППУ засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військову агресію російської федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, відповідно до вищевказаного Указу Президента України. ТППУ підтверджує, що зазначені обставини з 24.02.2022 до їх офіційного закінчення, є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору, окремим податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком виконання яких/-го настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання відповідно яких/-го стало неможливим у встановлений термін внаслідок настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).
Оскільки форс-мажорні обставини не мають преюдиціальний (заздалегідь встановлений) характер, а зацікавленій стороні необхідно довести (1) факт їх виникнення; (2) те, що обставини є форс-мажорними (3) для конкретного випадку. Виходячи з ознак форс-мажорних обставин, необхідно також довести їх надзвичайність та невідворотність. Лише посилання сторони у справі на наявність обставин непереборної сили та надання підтверджуючих доказів не може вважатися безумовним доведенням відповідних обставин, яке не потребує оцінки суду. Саме суд повинен на підставі наявних у матеріалах доказів встановити, чи дійсно такі обставини, на які посилається сторона, є надзвичайними і невідворотними, що об`єктивно унеможливили належне виконання стороною свого обов`язку.
Подібний висновок викладено у постановах Верховного Суду від 16.07.2019 р. у справі № 917/1053/18, та від 25.01.2022 р. у справі № 904/3886/21.
Як вбачається з матеріалів справи, зокрема зі змісту відзиву на позовну заяву відповідача та було встановлено судом в процесі розгляду справи, 24.03.2022 р. заступником директора ТОВ Автоспецпром було видано наказ № 16-к Про тимчасове призупинення дії трудових договорів у зв`язку з військовою агресією проти України, яким було призупинено дію трудових договорів без збереження заробітної плати працівникам ТОВ Автоспецпром з 24.03.2022 р. тимчасово, на строк не довший, ніж період дії воєнного стану, з умовою відшкодування заробітної плати, гарантійних та компенсаційних виплат на час призупинення дії трудових договорів, а повноцінне відновлення роботи ТОВ Автоспецпром відбулось 01.11.2022 р.
Крім того, 22.08.2022 р. ТОВ Пежо Сітроен Україна та концерн STELLANTIS листами Вих. 001-22082022 від 22.08.2022 р., Вих. 001-24112022 від 24.11.2022 р. повідомили ТОВ Автоспецпром та ДП Медичні закупівлі України про те, що до лютого 2022 р. доставка всіх ввезених в Україну автомобілів CITROЛN JUMPER здійснювалась морем, а тому, враховуючи існування форс-мажорних обставин, а саме військову агресію російської федерації проти України, з лютого 2022 р. по серпень 2022 р. через українські порти була відсутня можливість здійснювати доставку (ввезення) вказаних автомобілів, включаючи автомобілі для АШМД. Тому, у зв`язку з неможливістю безпечно ввести автомобілі в Україну протягом лютого-травня 2022 р., значна частина автомобілів, які були вироблені Концерном для поставки в Україну, включаючи автомобілі для АШМД були передані/ реалізовані на інші ринки.
Крім того, як вбачається з матеріалів справи та було встановлено судом в процесі розгляду справи, під час виконання відповідачем - ТОВ Автоспецпром своїх зобов`язань за договором, мали місце неодноразові випадки несвоєчасного проведення оплати за комплектуючі та медичне обладнання для автомобілів швидкої медичної допомоги органами Державної Казначейської служби України, а саме платіжні доручення ТОВ Автоспецпром від 14.02.2022 р. №№ 1370-1505, від 15.02.2022 р. №№ 1506-1524, від 21.02.2022 р. №№1525-1538, від 22.02.2022 р. №№ 1539-1543 були повернуті Державною Казначейською службою України без виконання у травні 2022 року; оплату за платіжними дорученнями від 01.04.2022 р. №№ 1545 1552 було проведено УДКСУ у Києво-Святошинському районі лише 30.06.2022 р; оплату за платіжними дорученнями від 05.07.2022 р. № 1583, від 14.07.2022 р. №№ 1583- 1586, від 19.07.2022 р. №№ 1596-1598, 1601-1604, 1587, 1590-1594, 1599-1600, від 20.07.2022 р. №№ 1638- 1672, 1675, 1677-1679, 1606-1637, 1605, від 21.07.2022 р. №№ 1765-1813, 1815-1822, 1680,1682-1734, 1736, 1738 1764, 1681 було проведено лише 24.10.2022 р; оплату за платіжними дорученнями від 03.08.2022 р. № 1579, від 25.08.2022 р. №№ 1827- 1831, 1826, 1832 було проведено лише 23.11.2022 р.
Таким чином, судом також враховано факт існування вищевказаних обставин непереборної сили, тобто надзвичайних і невідворотних обставин, що безпосередньо вплинули на можливість (об`єктивно унеможливили) виконання відповідачем - ТОВ Автоспецпром зобов`язань за договором № 09/528-12/2021 від 28.12.2021 р. про закупівлю до моменту його припинення, незалежно від тих зусиль та матеріальних витрат, які ТОВ Автоспецпром понесло чи могло понести.
Таким чином, враховуючи все вищевикладене, та те, що обставини, викладені у позовній заяві прокурора, поданій в інтересах держави в особі позивача, не знайшли свого підтвердження в ході розгляду справи, його позовні вимоги є такими, що не ґрунтуються на нормах законодавства України, а тому суд не вбачає підстав для задоволення позову.
Судові витрати відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на прокурора.
Керуючись ст. ст. 123, 129, 233, 236 - 240 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1.Відмовити у задоволенні позову повністю.
2.Судові витрати покласти на прокурора.
3.Рішення набирає законної сили після закінчення строку на його апеляційне оскарження, а у разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Рішення може бути оскаржено протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання апеляційної скарги до Північного апеляційного господарського суду.
Суддя В.М.Бацуца
Повний текст рішення складено і підписано
25 жовтня 2024 р.
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 02.10.2024 |
Оприлюднено | 28.10.2024 |
Номер документу | 122568634 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг |
Господарське
Господарський суд Київської області
Бацуца В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні