Рішення
від 15.10.2024 по справі 912/1440/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. В`ячеслава Чорновола, 29/32, м. Кропивницький, 25006,

тел. (0522) 30-10-22, 30-10-23, код ЄДРПОУ 03499951,

e-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua, web: http://kr.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 жовтня 2024 рокуСправа № 912/1440/24

Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Глушкова М.С., розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу

за первісним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" (вул. Шолуденка, 1, м. Київ, 04116) в особі Кропивницької філії товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" (вул. Арсенія Тарковського, 67, м. Кропивницький, 25006)

до: Олександрійської районної державної лікарні ветеринарної медицини (Користівське шосе, 2, м. Олександрія, Олександрійський район, Кіровоградська область, 28000)

про стягнення 627 600,51 грн,

та за зустрічним позовом Олександрійської районної державної лікарні ветеринарної медицини (Користівське шосе, 2, м. Олександрія, Олександрійський район, Кіровоградська область, 28000)

до: Товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" (вул. Шолуденка, 1, м. Київ, 04116) в особі Кропивницької філії товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" (вул. Арсенія Тарковського, 67, м. Кропивницький, 25006)

про визнання недійсними та скасування рішення

секретар судового засідання - Коваленко Т.А.

представники сторін:

від позивача за первісним позовом, відповідача за зустрічним позовом - Руденко Т.В., адвокат, посвідчення 259 від 05.03.18, довіреність 1583 від 28.12.23;

від відповідача за первісним позовом, позивача за зустрічним позовом - Кошеленко А.В., адвокат, ордер серія ВА 1084440 від 27.06.24

в судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення

УСТАНОВИВ:

До Господарського суду Кіровоградської області надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" в особі Кропивницької філії товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" до Олександрійської районної державної лікарні ветеринарної медицини про стягнення 627 600,51 грн заборгованості з покладенням на відповідача витрат по сплаті судового збору.

В обґрунтування позовних вимог Товариство з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" Кропивницька філія Товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" зазначає, що відповідачем було порушено умови договору розподілу природного газу у частині виявленого позивачем здійсненого несанкціонованого газопроводу, шляхом прихованих заходів, а тому підлягає стягненню з Олександрійської районної державної лікарні ветеринарної медицини заборгованість за необлікований (донарахований) об`єм газу у зазначеній сумі заборгованості.

Ухвалою від 17.06.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 11.07.2024, встановлено сторонам строк для подання заяв по суті справи.

28.06.2024 до господарського суду від Олександрійської районної державної лікарні ветеринарної медицини надійшла зустрічна позовна заява, яка містить вимоги про визнання недійсними та скасування рішення.

Ухвалою від 03.07.2024 залишено зустрічну позовну заяву без руху та встановлено строк для усунення виявлених при поданні зустрічної позовної заяви недоліків.

У межах встановленого судом строку Олександрійською районною державною лікарнею ветеринарної медицини усунуто недоліки зустрічної позовної заяви, про що до суду 05.07.2024 надано відповідні докази.

Ухвалою від 10.07.2024 господарський суд постановив прийняти зустрічну позовну заяву від 28.06.2024 Олександрійської районної державної лікарні ветеринарної медицини до Товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" в особі Кропивницької філії товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" про визнання недійсними та скасування рішення до спільного розгляду з первісним позовом, об`єднавши вимоги за зустрічним позовом в одне провадження з первісним позовом у справі № 912/1440/24.

11.07.2024 у підготовчому засіданні оголошено перерву до 28.08.2024.

12.07.2024 до суду надійшов відзив на зустрічну позовну заяву.

16.07.2024 до суду надійшла відповідь на відзив щодо зустрічної позовної заяви.

28.08.2024 продовжено процесуальний строк подачі сторонам заяв по суті та оголошено перерву підготовчому засіданні до 12.09.2024.

30.08.2024 до суду від відповідача за зустрічним позовом надійшли додаткові пояснення у справі.

Ухвалою від 12.09.2024 господарський суд постановив закрити підготовче провадження у справі № 912/1440/24 та призначити справу до судового розгляду по суті на 17.09.2024.

17.09.2024 в судовому засіданні оголошено перерву до 03.10.2024.

03.10.02024 у судовому засіданні судом досліджено письмові докази, наявні в матеріалах справи.

03.10.2024 в судовому засіданні оголошено перерву до 08.10.2024.

07.10.02024 до суду від позивача за первісним позовом надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.

08.10.2024 в судовому засіданні оголошено перерву до 15.10.2024.

Відзив на позов відповідач за первісним позовом не подав.

Відповідно до ч. 2 ст. 178 Господарського кодексу України (далі - ГПК України) у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

У судовому засіданні 15.10.2024 було досліджено фото- та відео- докази, наявні в матеріалах справи.

Представник позивача (відповідача за зустрічним позовом) в судовому засіданні 15.10.2024 позовні вимоги за первісним позовом підтримав повністю, проти зустрічного позову заперечив.

Представник відповідача (позивача за зустрічним позовом) в судовому засіданні 15.10.2024 проти позову заперечив, позовні вимоги за зустрічним позовом підтримав повністю.

Розглянувши матеріали справи, оцінивши зібрані докази, заслухавши доводи та заперечення представників сторін, суд встановив таке.

Між Товариством з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" в особі Кропивницької філії товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" та Олександрійською районною державною лікарнею ветеринарної медицини укладено договір розподілу природного газу шляхом приєднання до умов договору розподілу природного газу на умовах Типового договору розподілу природного газу, затвердженого Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 № 2498 (надалі - договір розподілу). 23.01.2023 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" в особі Кропивницької філії товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" та Олександрійською районною державною лікарнею ветеринарної укладено договір шляхом підписання відповідачем за первісним позовом заяви-приєднання.

Відповідно до п. 1.1. розділу 1 договору розподілу, договір розподілу регламентує порядок та умови забезпечення цілодобового доступу споживача до газорозподільної системи, розподіл (переміщення) природного газу газорозподільною системою з метою його фізичної доставки до межі балансової належності об`єкта споживача та переміщення природного газу з метою фізичної доставки Товариством з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" в особі Кропивницької філії товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" обсягів природного газу до об`єкту споживача, а також правові засади санкціонованого відбору природного газу з газорозподільної системи.

Згідно з підпунктом 5 п. 7.4. розділу 7 та п. 8.1. розділу 8 договору розподілу, споживач зобов`язується не допускати несанкціонованого відбору природного газу. Відповідно до договору розподілу за невиконання або неналежне виконання своїх зобов`язань за цим договором сторони несуть відповідальність згідно з цим договором та чинним законодавством України.

Підпунктом 7 п. 7.4. розділу 7 договору передбачено, що споживач зобов`язується: дотримуватись інших вимог цього договору та Кодексу газорозподільних систем.

08.03.2024 представниками позивача за первісним позовом на об`єкті відповідача за адресою: вул. Користівське шосе 2, м. Олександрія, Кіровоградської області було виявлено несанкціонований газопровід здійснений шляхом прихованих заходів.

На виконання п. 1 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем (далі - Кодексу) представниками позивача за первісним позовом було складено акт про порушення від 08.03.2024 № 6/24, яким зафіксовано порушення Кодексу, а саме п.п. 1 п. 1 глави 2 розділу ХІ наявність несанкціонованого газопроводу, а саме, під час перевірки комерційного вузла обліку газу з лічильником газу "Premagаs"G-6MKM виявлено несанкціонований газопровід, здійснений шляхом прихованих заходів (а.с. 9-9 з об.).

Акт зі сторони Олександрійської районної державної лікарні ветеринарної медицини підписано Чистяковим Д.С. та Лум`яником С.В., який також зазначив в акті про те, що газопровід не прихований, коли робили ремонт його закрили пластиком.

25.03.2024 комісією позивача за первісним позовом з розгляду актів про порушення, розглянуто зазначений акт про порушення № 6/24 від 08.03.2024 та за результатами розгляду, оформленого протоколом № 7, прийнято рішення про задоволення акта про порушення (а.с. 10).

Позивачем за первісним позовом здійснено розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу за період 07:00 год 01.01.2023 до 14:00 год 08.03.2024 (а.с.14).

В результаті розрахунку, враховуючи газоспоживаюче обладнання встановлене у відповідача, його технічні характеристики розмір необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу становить 31 269 куб.м3. Враховуючи середньоарифметичне значення маржинальної ціни придбання природного газу та нарахований об`єм необлікованого (донарахованого) природного газу, загальна вартість необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу за актом про порушення від 08.03.2024 № 6/24 становить 627 600,51 грн.

Отже, на підставі акта про порушення № 6/24 від 08.03.2024 відповідачу за первісним позовом загалом було нараховано 627 600,51 грн вартості необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу.

26.03.2024 відповідачу за первісним позовом направлено лист № КФ/100/102/1-744-24 з доданим рахунком на оплату та актом - розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу (а.с. 12-13).

Як зазначає позивач за первісним позовом, станом на 11.06.2024 відповідачем за первісним позовом не було здійснено оплати згідно отриманого рахунку.

Враховуючи вищезазначене позивач за первісним позовом звернувся до господарського суду за захистом своїх порушених прав.

Відповідач за первісним позовом проти позову заперечив, пред`явивши зустрічний позов до Товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" в особі Кропивницької філії товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" про визнаня недійсними та скасування рішення комісії Кропивницької філії ТОВ "Газорозподільні мережі України", оформлене протоколом № 7 від 25.03.2024 з розгляду акту про порушення № 6/24 від 08.03.2024, яким задоволено акт про порушення № 6/24 від 08.03.2024, щодо споживача Олександрійської районної державної лікарні ветеринарної медицини та акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу Олександрійської районної державної лікарні ветеринарної медицини від 25.03.2004 на суму 627 600,51 грн.

Позивач за зустрічним позовом зазначив, що між позивачем та відповідачем 24.05.2023 та 24.01.2024 укладено договори № О/О-562-23 та № КФ/100/700/5/Д-843-24 на технічне обслуговування системи газопостачання підприємств, організацій, установ (а.с. 40-63).

Пунктом 2.1.8. зазначених договорів передбачено, що виконавець - ТОВ Газорозподільні мережі України має право попереднього моніторингу відповідності об`єктів правилам технічної експлуатації і вимогам Правил безпеки, при встановленні порушень - вимагати їх усунення. Перелік робіт з технічного обслуговування на об`єктах системи газопостачання, їх вартість та строки виконання викладені у замовленнях до договору № О/О-562-23 від 24.05.2023, № 01/КФ230205, № 02-КФ230211, № 03-КФ230125, № 04-КФ230123, № 05-КФ230095, № 06-КФ230098 та до договору № КФ/100/700/5/Д-843-24 від 24.01.2024 у розрахунку вартості послуг (робіт) з технічного обслуговування системи газопостачання на 2024 рік (а.с.40-65).

24.10.2023 у зв`язку з початком опалювального сезону та дозволом на пуск газу, працівниками ОУЕГГ Євлентьєвою О.Б., ОСОБА_1 за участі начальника Олександрійської районної державної лікарні ветеринарної медицини - Лум`яника С.В. складено акти щодо готовності газової мережі до пуску газу, в т.ч. знято показники газового лічильника "PREMAGAS", з складеного акта, як зазначає позивач за зустрічним позовом, вбачається відсутність порушень технічної експлуатації та вимог Правил безпеки газової мережі.

08.03.2024 під час перевірки комерційного вузла обліку газу з лічильником газу "PREMAGAS" G-6MKM виявлено несанкціонований газопровід здійснений шляхом прихованих заходів, про що складено акт.

Позивач за зустрічним позовом зазначив, що у вказаному акті начальником Олександрійської районної державної лікарні ветеринарної медицини зазначено, що газопровід не прихований.

Олександрійська районна державна лікарня ветеринарної медицини не погодилась з актом про порушення № 6/24 від 08.03.2024, рішенням комісії та наданим рахунком на оплату за наступних обставин.

Як зазначає позивач за зустрічним позовом, зі змісту Акта про порушення № 6/24 від 08.032024 вбачається те, що було виявлено несанкціонований газопровід здійснений шляхом прихованих заходів, однак в акті не відображено та до суду не надано доказів, які б вказували саме на приховані заходи, а також не зазначено шляхи приєднання несанкціонованого газопроводу до мережі.

Позивач за зустрічним позовом зазначає, що фактично несанкціоноване під`єднання до труби газопостачання виконано після встановленого лічильника, було виявлено працівниками Кропивницької філії ТОВ "Газорозподільні мережі України" без використання спеціальних технічних засобів, проведення демонтажу будівельних конструкцій та оздоблювальних матеріалів, демонтажу лічильника газу, про що свідчить, на думку позивача за зустрічним позовом, схема під`єднання (додаток до акта порушення), що виключає наявність прихованих заходів. Про відсутність прихованих заходів, також зазначав у самому акті про порушення начальник Олександрійської районної державної лікарні ветеринарної медицини.

Олександрійська районна державна лікарня ветеринарної медицини зазначила, що критеріями, якими слід керуватися при віднесенні несанкціонованих заходів, внаслідок яких здійснюється необліковане використання природного газу до прихованих заходів це мають бути заходи, які неможливо виявити без використання спеціальних технічних засобів, проведення земельних робіт, повного чи часткового демонтажу конструкцій чи обладнання, а також без проведення експертизи.

Позивач за зустрічним позовом вважає, що докази прихованих заходів приєднання несанкціонованого газопроводу відсутні, висновок викладений в акті про порушення № 6/24 від 08.03.2024 не відповідає фактичним обставинам справи, рішення комісії про задоволення акта про порушення № 6/24 від 08.03.2024 та нарахування необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу за період, який перевищує шестимісячний термін до дня його виявлення є неправомірним.

Враховуючи зазначене, звертаючись до суду позивач за зустрічним позовом просить суд визнати недійсними та скасувати рішення комісії Кропивницької філії ТОВ "Газорозподільні мережі України", оформлене протоколом № 7 від 25.03.2024 з розгляду акту про порушення № 6/24 від 08.03.2024, яким задоволено акт про порушення № 6/24 від 08.03.2024, щодо споживача Олександрійської районної державної лікарні ветеринарної медицини та акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу Олександрійської районної державної лікарні ветеринарної медицини від 25.03.2004 на суму 627 600,51 грн.

У відзиві на зустрічний позов Товариство з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" в особі Кропивницької філії ТОВ "Газорозподільні мережі України" зазначає наступне.

Акт про порушення від 08.03.2024 № 6/24 містить зауваження у вигляді думки Начальника Олександрійської районної державної лікарні ветеринарної медицини, що газопровід не прихований та зазначено, що коли робили ремонт його (газопровід) закрили пластиком. Акт про порушення складався в присутності та за участі представників споживача, а саме начальника Олександрійської районної державної лікарні ветеринарної медицини та лікаря ветеринарної медицини.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" в особі Кропивницької філії ТОВ "Газорозподільні мережі України" зазначає, що керівник Олександрійської районної державної лікарні ветеринарної медицини особисто бачив несанкціонований газопровід здійснений шляхом прихованих заходів. Споживач (несанкціонований споживач) та представники Оператора ГРМ під час виявлення порушення та складання акта про порушення мають право здійснювати фото- та відеозйомку для фіксації виявленого порушення чи інших дій та фактів, про що зазначається в акті про порушення.

Відповідач за зустрічним позовом зазначає, що з відеозапису (приєднано до матеріалів справи в електронному вигляді) вбачається що несанкціонований газопровід був зашитий будівельними конструкціями, оздоблювальними матеріалами, а саме пластиковою вагонкою, без демонтажу якої неможливо було виявити сам газопровід та вимикаючий пристрій, в інших приміщеннях газопровід був пофарбований в колір труб системи опалення та додатково прикритий меблями, що також не давало можливості його ідентифікації.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" в особі Кропивницької філії ТОВ "Газорозподільні мережі України вважає, що Оператором ГРМ, з повним дотриманням норм чинного законодавства, 08.03.2024 у споживача - Олександрійської районної державної лікарні ветеринарної медицини було виявлено несанкціонований газопровід здійснений шляхом прихованих заходів, який був прихований будівельними конструкціями та оздоблювальними матеріалами і наявність якого неможливо було виявити без їх демонтажу; відповідно до вимог Кодексу ГРМ складено акт про порушення, який в подальшому був розглянутий комісією з розгляду актів про порушення та по якому прийнято рішення про його задоволення.

Враховуючи викладене, відповідач за зустрічним позовом просить суд відмовити в задоволені зустрічної позовної заяви у справі в повному обсязі.

Розглядаючи спір по суті, суд враховує таке.

Відповідно до п. 1 глави 2 розділу XI Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2494, до порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування не облікованих об`ємів (обсягів) природного газу, зокрема належать: наявність несанкціонованого газопроводу.

Відповідно до п. 4 глави 1 розділу І Кодексу газорозподільних систем:

несанкціонований відбір природного газу - відбір (споживання) природного газу з газорозподільної системи з порушенням вимог чинного законодавства, зокрема цього Кодексу;

несанкціонований газопровід - самовільно під`єднаний газопровід (газовий відвід, штуцер, патрубок), у тому числі без наявного підключеного газового обладнання, фізично з`єднаний, зокрема вварений, врізаний, з газорозподільною системою або газовою мережею внутрішнього газопостачання, витрата (споживання) природного газу через який не обліковується комерційним вузлом обліку (лічильником газу);

приховані заходи - несанкціоновані заходи, здійснені споживачем чи іншою особою, внаслідок яких здійснюється необліковане (обліковане частково чи з порушенням законодавства) використання природного газу, які неможливо виявити без використання спеціальних технічних засобів, проведення земельних робіт, демонтажу будівельних конструкцій чи оздоблювальних матеріалів, часткового чи повного демонтажу ЗВТ або дактилоскопічної експертизи чи перевірки метрологічних характеристик ЗВТ;

самовільне під`єднання - під`єднання несанкціонованого газопроводу та/або газових приладів чи пристроїв до газорозподільної системи, внутрішньобудинкової системи газопостачання або газових мереж внутрішнього газопостачання об`єкта споживача з порушенням встановленої законодавством процедури.

Згідно з п. 5 глави 5 розділу III Кодексу газорозподільних систем оператор ГРМ має право безперешкодного та безкоштовного доступу до земельних ділянок та інших об`єктів всіх форм власності, на яких розташована газорозподільна система, для виконання службових обов`язків, передбачених законодавством.

Відповідно до п. 1 глави 9 розділу X Кодексу ГРМ суміжні суб`єкти ринку природного газу, суміжні суб`єкти ринку природного газу, зокрема Оператор ГРМ та споживач, під час введення в експлуатацію або протягом експлуатації комерційного ВОГ та його складових, у тому числі в разі позаштатної ситуації чи виникнення спірних питань щодо результатів вимірювань об`єму природного газу, мають право здійснювати з дотриманням вимог цього Кодексу перевірку комерційного ВОГ та його складових щодо:

1) відповідності умовам експлуатації та узгодженій проектній документації чи умовам договору;

2) працездатності та/або придатності ЗВТ до застосування на підставі результатів перевірки їх метрологічних характеристик, зокрема загальної похибки вимірювання;

3) відсутності ознак пошкодження ЗВТ та/або пошкодження пломб;

4) відсутності несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ та/або несанкціонованого газопроводу;

5) перевірки стану підвідного газопроводу, зокрема способу прокладання та відсутності можливості відбору газу поза вузлом обліку, в тому числі шляхом обстеження газопроводів приладовим методом на предмет відсутності підключень до підземних та надземних підвідних, розподільчих та транзитних газових мереж поза комерційним ВОГ, візуального обстеження способів монтажу і обв`язки газового та газорегулюючого обладнання;

6) відсутності несанкціонованого підключення газових приладів, внаслідок чого може перевищуватися діапазон обчислення лічильника газу (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення лічильником газу).

Відповідно до ч. 1 ст. 59 Закону України "Про ринок природного газу" суб`єкти ринку природного газу, які порушили законодавство, що регулює функціонування ринку природного газу, несуть відповідальність згідно із законом.

Пунктом 2 ч. 2 ст. 59 Закону України "Про ринок природного газу" визначено, правопорушенням на ринку природного газу зокрема є: несанкціонований відбір природного газу.

Відповідно до п. 1 глави 2 розділу XI Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 2494, до порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу, зокрема належать: наявність несанкціонованого газопроводу.

Згідно з п. 1 глави 5 розділу XI Кодексу газорозподільних систем у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником Оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 20 до цього Кодексу.

Відповідно до п. 2 глави 5 розділу XI Кодексу газорозподільних систем акт про порушення після пред`явлення представником Оператора ГРМ службового посвідчення складається в присутності споживача/несанкціонованого споживача та/або незаінтересованої особи (представника власника/користувача, на території чи об`єкті якого сталося порушення, або органу місцевого самоврядування) за умови посвідчення його особи та засвідчується їх особистими підписами. У разі якщо комерційний вузол обліку, на якому сталося порушення, знаходиться на території (в приміщенні) Оператора ГРМ, останній повинен завчасно попередити споживача про час і місце складання акта про порушення.

Акт про порушення складається в двох примірниках, один з яких залишається споживача (несанкціонованого споживача), який має право внести до акта про порушення свої зауваження та заперечення.

На підставі даного факту представниками Товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" в особі Кропивницької філії ТОВ "Газорозподільні мережі України" було складено Акт про порушення № 6/24 від 08.03.2024.

Виявлене порушення зафіксовано на фото та відео зйомці представником оператора ГРМ (фото додані до матеріалів справи, відео файли прєднані до матеріалів справи в електронному вигляді).

Даний акт про порушення підписано трьома представниками Товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" в особі Кропивницької філії ТОВ "Газорозподільні мережі України" та двома представниками Олександрійської районної державної лікарні ветеринарної медицини.

Отже, споживач фактично визнав свою вину у вчиненні порушення Кодексу ГРМ, зробивши відповідні зауваження до Акта про порушення № 6/24 від 08.03.2024 та підписавши його. Так, споживачем було визнано факт порушення (несанкціонованого газопроводу, здійсненого прихованими заходами).

На підставі несанкціонованого відбору природного газу представниками Товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" в особі Кропивницької філії ТОВ "Газорозподільні мережі України" було припинено (обмежено) розподіл природного газу споживачу і Олександрійської районної державної лікарні ветеринарної медицини.

Верховний Суд по справі № 675/1135/20 від 01.06.2022 дійшов висновку про те, що для встановлення наявності несанкціонованого газопроводу та несанкціонованого відбору природного газу необхідно відповідно до пункту 1 глави 2 розділу XI Кодексу газорозподільних систем достатнім встановлення факту самовільно під`єднаного газопроводу (газовий відвід, штуцер, патрубок), у тому числі без наявного підключеного газового обладнання, фізично з`єднаного, зокрема ввареного, врізаного, з газорозподільною системою або газовою мережею внутрішнього газопостачання, витрата (споживання) природного газу через який не обліковується комерційним вузлом обліку (лічильником) газу".

На засіданні Комісії з розгляду актів про порушення, внаслідок яких здійснюється перерахунок (донарахування об`ємів природного газу та зміни їх режиму нарахування споживачу (несанкціонованому споживачу) Товариством з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" в особі Кропивницької філії ТОВ "Газорозподільні мережі України" розглянуто Акт про порушення № 6/24 від 08.03.2024 розглянуто та задоволено, прийнято рішення про складання Акта - розрахунку не облікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості.

Щодо твердження зустрічного позивача, що зі змісту Акта про порушення № 6/24 від 08.03.2024 вбачається те, що було виявлено несанкціонований газопровід здійсненого шляхом наче б то прихованих заходів, однак в акті не відображено, а до суду не надано доказів, які б вказували саме на приховані заходи, а також не зазначено шляхи приєднання несанкціонованого газопроводу до мережі. Фактично несанкціоноване під`єднання до труби газопостачання виконано після встановленого лічильника, було виявлено працівниками Товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" в особі Кропивницької філії ТОВ "Газорозподільні мережі України" без використання спеціальних технічних засобів, проведення демонтажу будівельних конструкцій та оздоблювальних матеріалів, демонтажу лічильника газу, про що свідчить схема під`єднання (додаток до акта порушення), що виключає наявність прихованих заходів.

Пункт 1 глави 2 розділу XI Кодексу газорозподільних систем має інший зміст до порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування не облікованих об`ємів (обсягів) природного газу, належать:

1) наявність несанкціонованого газопроводу;

2) несанкціоноване відновлення газоспоживання;

3) несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу);

4) несанкціоноване підключення газових приладів на об`єкті споживача, який обліковується за нормами споживання;

5) несанкціоноване підключення газових приладів, внаслідок якого перевищується діапазон обчислення вузла обліку (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення вузла обліку);

6) використання природного газу споживачем за відсутності чи після розірвання договору розподілу природного газу.

Так, позивач за первісним позовом зазначає, що службою безпеки позивача було отримано інформацію, що відповідачем за первісним позовом здійснюється не облікований відбір природного газу через прихований газопровід. Представниками ТОВ "Газорозподільні мережі України" здійснено обстеження газорозподільної системи відповідача за первісним позовом, в результаті якого виявлено несанкціонований газопровід здійснений шляхом прихованих заходів, який був прихований будівельними конструкціями та оздоблювальними матеріалами і наявність якого неможливо було виявити без їх демонтажу.

Суд зазначає, що відповідачем за зустрічним позовом надано для долучення до матеріалів справи схему приєднання несанкціонованого газопроводу (додаток до акта про порушення № 6/24) та відеодоказ (електронний файл МАН01647.аvі), при перегляді якого у судовому засіданні чітко видно, що відеозйомка проводилась в приміщенні позивача за зустрічним позовом, в кабінеті керівника та для доступу до прихованого газопроводу (зокрема перекриваючого пристрою) необхідно було провести демонтаж будівельних конструкцій, а сам прихований газопровід зашитий пластиковою вагонкою та закритий повітряною решіткою (а.с. 140).

Отже, суд приходить до висновку що критерієм при віднесенні несанкціонованих заходів, внаслідок яких здійснюється не обліковане використання природного газу до прихованих заходів є можливість виявлення несанкціонованого газопроводу позивача за зустрічним позовом лише в результаті демонтажу будівельних конструкцій та оздоблювальних матеріалів. З наведених підстав заявлені вимоги за зустрічним позовом є такими, що не підлягають задоволенню.

Відповідно до п. 8 глави 5 розділу XI Кодексу газорозподільних систем затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2494 Акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення. Засідання комісії з розгляду Акта про порушення має бути проведено Оператором ГРМ не пізніше двомісячного строку з дня складання акта про порушення (крім випадку очікування результатів експертизи ЗВТ, яка проводиться суб`єктами судово-експертної діяльності, діяльність яких регулюється Законом України "Про судову експертизу").

Відповідно до п. 11 глави 5 розділу XI Кодексу газорозподільних систем за результатами розгляду акта про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення.

При задоволенні комісією акта про порушення складається акт-розрахунок не облікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості.

При складанні акта-розрахунку враховується таке:

1) розрахований відповідно до вимог цього розділу не облікований (донарахований) об`єм природного газу, що припадає на період до 01 числа місяця, у якому прийнято рішення комісії щодо задоволення акта про порушення (тобто до закритого балансового періоду), не потребує коригування (включення до) закритих періодів, а його вартість у повному обсязі має бути оплачена споживачем (несанкціонованим споживачем) Оператору ГРМ. При цьому вартість природного газу визначається Оператором ГРМ:

для побутових споживачів - за цінами закупівлі природного газу Оператором ГРМ для покриття нормативних втрат та виробничо-технологічних витрат або у випадку нездійснення такої закупівлі - за ціною, визначеною для обсягів нормативних втрат та виробничо-технологічних витрат відповідно до положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу протягом періоду не облікованого природного газу;

для споживачів, що не є побутовими - середньоарифметичне значення маржинальної ціна придбання, визначеної Оператором ГТС відповідно до положень глави 6 розділу XIV Кодексу ГТС, протягом періоду не облікованого природного газу;

2) розрахований відповідно до вимог цього розділу не облікований (донарахований) об`єм природного газу, що припадає на період після 01-го числа місяця, у якому прийнято рішення комісії щодо задоволення акта про порушення, не включається в баланс поточного календарного місяця за загальними правилами та має бути компенсована споживачем Оператору ГРМ за виключенням обсягів споживання, інформація про величину яких була передана Оператором ГРМ на інформаційну платформу Оператора ГТС відповідно до положень Кодексу ГТС з метою ви значення попередньої щодобової алокації відборів. Виключенням є об`єм природного газу, нарахований несанкціонованому споживачу та споживачу, у якого відсутній постачальник, вартість якого має бути оплачена Оператору ГРМ:

для побутових споживачів - за цінами закупівлі природного газу Оператором ГРМ для покриття нормативних втрат та виробничо-технологічних витрат або у випадку нездійснення такої закупівлі - за ціною, визначеною для обсягів нормативних втрат та виробничо-технологічних витрат відповідно до положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу протягом періоду не облікованого природного газу;

для споживачів, що не є побутовими - середньоарифметичне значення маржинальної ціни придбання, визначеної Оператором ГТС відповідно до положень глави 6 розділу XIV Кодексу ГТС, протягом періоду не облікованого природного газу;

3) при розрахунку не облікованого (донарахованого) об`єму природного газу відповідно до підпункту 1 цього пункту має бути віднятий об`єм природного газу, фактично нарахований споживачу (інформація про обсяги споживання, яка була передана Оператором ГРМ на інформаційну платформу Оператора ГТС відповідно до положень Кодексу ГТС з метою визначення остаточної алокації щодобових відборів) протягом періоду порушення. Виключенням є несанкціонований відбір природного газу поза охопленням комерційного вузла обліку;

4) при розрахунку не облікованого (донарахованого) об`єму природного газу пільги та субсидії, на які має право побутовий споживач, не враховуються.

25.03.2024 на засіданні Комісії з розгляду актів про порушення, внаслідок яких здійснюється перерахунок (донарахування об`ємів природного газу та зміни їх режиму нарахування споживачу (несанкціонованому споживачу) Товариством з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" в особі Кропивницької філії ТОВ "Газорозподільні мережі України", акт про порушення № 6/24 від 08.03.2024 розглянуто та задоволено, прийнято рішення про складання Акта-розрахунку не облікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості.

Згідно з п. 12 глави 5 розділу XI Кодексу газорозподільних систем вартість не облікованого (донарахованого) об`єму природного газу, яка пред`являється до сплати споживачу (несанкціонованому споживачу) в результаті задоволення акта про порушення, зазначається в окремому платіжному рахунку Оператора ГРМ, який надається під особистий підпис споживача (несанкціонованого споживача) або надсилається йому рекомендованим поштовим відправленням разом із супровідним листом, що оформлюється у довільній формі.

Пунктом 1 глави 4 розділу XI Кодексу газорозподільних систем затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2494 встановлено, у разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого газопроводу або несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ розрахунок об`єму не облікованого природного газу здійснюється за номінальною потужністю газового обладнання споживача (несанкціонованого споживача) за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення.

Якщо несанкціонований газопровід здійснений шляхом прихованих заходів або несанкціонованим споживачем, початок періоду, за який визначається об`єм не облікованого природного газу, визначається з дня набуття споживачем (несанкціонованим споживачем) права власності чи користування на його об`єкт (приміщення), але не більше трьох років, що передували дню виявлення порушення.

За наслідками задоволення Акта про порушення складено акт розрахунок від 25.03.2024 не облікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості з 07:00 год 01.01.2023 до 14:00 год 08.03.2024 на суму 627 600,51 грн.

На підставі акта-розрахунку від 25.03.2024 вартість не облікованого (донарахованого) об`єму природного газу в рахунку № КФ000000112 від 26.03.2024 пред`явлено до сплати споживачу листом 28.03.2024 (а.с. 15).

Суд вважає, що складений відповідачем за первісним позовом Акт про порушення відповідає вимогам Кодексу ГРМ, які ставляться до такого акта, і є таким, що містить всі необхідні відомості.

Враховуючи те, що внаслідок використання Олександрійською районною державною лікарнею ветеринарної медицини несанкціонованого газопроводу, здійсненого прихованими заходами, відбулось недораховування лічильником, що зафіксовано Товариством з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" в особі Кропивницької філії товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" перевіркою, і по суті Олександрійською районною державною лікарнею ветеринарної медицини не спростовано, суд дійшов висновку, що заявлені вимоги за первісним позовом є правомірними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Європейський суд з прав людини у рішенні в справі "Серявін та інші проти України" вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.

Таким чином суд зазначає, що решта долучених до справи доказів та доводів сторін ретельно досліджена і наведених висновків суду не спростовує.

Стандарт доказування "вірогідності доказів" підкреслює необхідність співставлення судом доказів, які надає позивач та відповідач. Тобто необхідним є не надання доказів для підтвердження певної обставини, а надання саме тієї кількості, яка зможе переважити доводи протилежної сторони судового процесу. Подібний правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 16.02.2021 у справі № 927/645/19.

Тлумачення змісту ст. 79 ГПК України свідчить про те, що ця стаття покладає на суд обов`язок оцінювати докази, обставини справи з огляду на їх вірогідність, яка дозволяє дійти висновку, що факти, які розглядаються, скоріше були (мали місце), аніж не були.

За змістом ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

За результатами розгляду справи суд дійшов висновку, що вимоги позивача за первісним позовом є обґрунтованим та підлягають задоволенню, а зустрічний позов не підлягає задоволенню.

Судові витрати розподіляються відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись ст. 74, 76, 77, 129, 233, 236-241, 326, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги за первісним позовом задовольнити повністю.

Стягнути з Олександрійської районної державної лікарні ветеринарної медицини (Користівське шосе, 2, м. Олександрія, Олександрійський район, Кіровоградська область, 28000, ідентифікаційний код 00700097) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" (вул. Шолуденка, 1, м. Київ, 04116) в особі Кропивницької філії товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" (вул. Арсенія Тарковського, 67, м. Кропивницький, 25006, ідентифікаційний код 45068116) заборгованість в розмірі 627 600,51 грн та 7 531,21 грн судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

У задоволенні зустрічного позову - відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку, передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Копії рішення надіслати учасникам справи через систему "Електронний суд".

Повне рішення складено 25.10.2024.

Суддя М.С. Глушков

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення15.10.2024
Оприлюднено28.10.2024
Номер документу122568654
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —912/1440/24

Ухвала від 09.12.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 26.11.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 18.11.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Рішення від 15.10.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Глушков М.С.

Ухвала від 08.10.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Глушков М.С.

Ухвала від 17.09.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Глушков М.С.

Ухвала від 12.09.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Глушков М.С.

Ухвала від 11.07.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Глушков М.С.

Ухвала від 10.07.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Глушков М.С.

Ухвала від 03.07.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Глушков М.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні