ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
17 вересня 2024 року м. Тернопіль Справа № 921/250/24
Господарський суд Тернопільської області
у складі судді Гевка В.Л.
розглянувши у порядку загального позовного провадження матеріали справи
за позовом: Державної екологічної інспекції у Тернопільській області, вул. Шашкевича, 3, м. Тернопіль, 46008
до відповідача: Товстенської селищної ради, вул. Українська, 84 смт. Товсте, Чортківський р-н., Тернопільська обл., 48630
про стягнення шкоди завданої порушенням вимог природоохоронного законодавства в розмірі 81 330 грн 00 коп.
За участі представників сторін та їх учасників:
Позивача: Мартинюк Зеновій Іванович, довіреність №1-1-15-29 від 01.01.2024 (дійсна до 31.12.2024), виписка з ЄДР ; (присутній в судовому засіданні до виходу суду в нарадчу кімнату) ;
Відповідача : не з`явився.
1. Суть справи.
Позивач Державна екологічна інспекція у Тернопільській області звернувся до Господарського суду Тернопільської області з позовною заявою до відповідача - Товстенської селищної ради про стягнення шкоди завданої порушенням вимог природоохоронного законодавства в розмірі 81 330 грн 00 коп.
Ухвалою суду від 26.04.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Розгляд справи постановлено здійснювати за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання вперше призначено на 21.05.2024
Ухвалами суду, в порядку статті 183 ГПК України, неодноразово відкладалось підготовче судове засідання та його розгляд продовжувався з підстав, зазначених в ухвалах.
У судовому засіданні 31.07.2024 судом продовжено строк підготовчого провадження до 12.08.2024, закрито підготовче провадження з 13.08.2024 та призначено справу до судового розгляду по суті на 13.08.2024 о 11 год. 00 хв., без постановлення окремого процесуального документу із зазначенням про постановлення ухвали про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті у протоколі судового засідання, відповідно до пункту 7 частини 2 статті 223 ГПК України.
В порядку статті 216 ГПК України судове засідання по розгляду справи по суті неодноразово відкладалось з підстав, зазначених в ухвалах суду, востаннє на 17.09.2024.
Присутній у судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав повністю, просить їх задовольнити.
Відповідач участі уповноваженого представника у судових засіданнях не забезпечив.
Відповідно до частини 1 статті 202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті.
Зважаючи на те, що в матеріалах справи містяться докази належного повідомлення всіх учасників судового процесу, а також те, що явка сторін не визнавалася судом обов`язковою, суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності представника відповідача.
У судовому засіданні 17.09.2024 суд видалився до тривалої нарадчої кімнати та після повернення з нарадчої кімнати постановив скорочену (вступну та резолютивну) частину рішення.
2.Аргументи сторін.
2.1. Правова позиція позивача.
Позовні вимоги, викладені позивачем у позовній заяві б/н від 23.04.2024 (вх. №281 від 23.04.2024) та підтримані його представником у судових засіданнях, обґрунтовані тим, що Державною екологічною інспекцією у Тернопільської області проведені перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства. За результатами якої встановлено забруднення та засмічення земельних ресурсів. В результаті порушення вимог прироохоронного законодавства Товстенською селищною радою Тернопільської області завдано шкоду довкіллю через засмічення земельних ділянок на суму 81 330, 00 грн.
У відповіді на відзив № б/н від 27.05.2024 (вх№4182 від 27.05.2024) позивач та його представник у судовому засіданні, заяву відповідача про залишення позову без розгляду спростував, зазначивши, що в провадженні Господарського суду Тернопільської області перебуває справа №921/217/24 за позовом виконувача обов`язків керівника Бучацької окружної прокуратури в інтересах держави в особі: Державної екологічної інспекції у Тернопільській області до відповідача Товстенської селищної ради Тернопільської області про відшкодування шкоди заподіяної внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства в розмірі 97 654,84 грн, що стосується псування (засмічення/забруднення) земель розташованих у населених пунктах с.Дорогичівка, с.Литячі, с.Нирків, с.Поділля, с.Свидова, с.Устечко, с.Шутроминці, с.Лисивці, с.Свершківці та с.Слобідка.
Відтак, вказавши, що справи №921/217/24 та №921/250/24 різняться як підставами позову, так і доказами, якими обґрунтовуються ці підстави, позивач просить продовжити розгляд справи №921/250/24 та задовольнити вимоги Інспекції в повному обсязі.
24.07.2024 позивачем надано суду додаткові пояснення (вх. №5877 від 25.07.2024), у яких щодо заперечень відповідача в частині оцінки дій службових осіб контролюючого органу під час проведення перевірки, складання акту, викладення в ньому висновків, вважає їх безпідставними з наступних міркувань.
На підставі виявлених порушень природоохоронного законодавства службовими особами контролюючого органу складено Акти перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства, протоколи про адміністративне правопорушення та постанови про накладення адміністративного стягнення.
При цьому, позивач звертає увагу, що з примірниками складених матеріалів ознайомлено представників органу місцевого самоврядування. Зауважень чи заперечень до складених документів від Товстенської селищної ради не надходило. Заходи з оскарження складених матеріалів, відповідачем не вживалися.
Одночасно, зауважує, що здійснення операцій у сфері поводження з відходами дозволяється лише за наявності дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами на визначених територіях із дотриманням санітарних та екологічних вимог. Проте, дозвільний документ, станом на дату та час проведення перевірки, відсутній, а земельні ділянки надані в користування, використовувались із порушенням вимог статей 123-125 Земельного кодексу України.
Також, позивач вказує на те, що пред`явлений відповідачем Паспорт місця видалення відходів від 02.06.2014, реєстраційний номер 5-4 (сміттєзвалище твердих побутових відходів у с.Буряківка, Заліщицький район, Тернопільська область) виготовлено на підставі замовлення Буряківської сільської ради, розташованого у південній частині с.Буряківка, без прив`язки до кадастрового номеру земельної ділянки та Проект паспорту місця видалення відходів (сміттєзвалище твердитх побутових відходів у с.Буряківка, Заліщицький район, Тернопільська область), проте зазначений документ не є документом дозвільного характеру, що надає право на проведення операцій у сфері поводження з відходами, а лише обліковує об`єкт і засвідчує відведене місце для виділення відходів (п.2 Порядку ведення реєстру місць видалення відходів).
2.2. Правова позиція відповідача.
09.05.2024 від Товстенської селищної ради надійшов відзив на позовну заяву (б/н від 09.05.2024 (вх. № 3750 від 09.05.2024)), у якому відповідач, із посиланням на пункт 3 частини 1 статті 226 ГПК України, просив про залишення позовної заяви без розгляду з тих підстав, що на розгляді Господарського суду Тернопільської області перебуває справа №921/217/24 за позовом виконувача обов`язків керівника Бучацької окружної прокуратури в інтересах держави в особі: Державної екологічної інспекції у Тернопільській області до відповідача Товстенської селищної ради Тернопільської області про відшкодування шкоди заподіяної внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства.
08.07.2024 заяві №03-12/1753 від (вх.№5445 від 08.07.2024) відповідач, вказує на те, що у період з 10 по 15 червня 2021 року на підставі наказу Інспекції №193 від 04.06.2021 «Про проведення планової перевірки», направлення на проведення планової перевірки №216 від 07.06.2021.За результатами перевірки складено Акт № 4 від 15.06.2021 року, серед іншого зазначено про виявлення несанкціонованих сміттєзвалищ твердих побутових відходів в урочищі «Вироблений кар`єр» площею 0,5 га та видано Вимогу №1/2/2-11-2398 від 15.06.2021, серед яких зазначено: Ліквідувати стихійні та несанкціоновані сміттєзвалища ТПВ на території Товстенської ОТГ.
Наступною перевіркою проведеною 28-29 жовтня 2021 року встановлено, що вимогу щодо ліквідації стихійних та несанкціонованих сміттєзвалищ ТПВ на території Товстенської ОТГ виконано частково та зазначено про відбір проб ґрунту на звалищах твердих побутових відходів (не повністю ліквідованих), серед них є і у с. Буряківка несанкціоноване звалище твердих побутових відходів в урочищі "Вироблений кар`єр". Як зазначає відповідач, проби ґрунту земельної ділянки, на якій розміщені тверді побутові відходи здійснювались за межами с.Буряківка, вироблений кар`єр (ділянка № НОМЕР_1 ) та контрольної проби за межами ділянки №1, (25 м на захід) та зафіксовані актом від 28.10.2021 №71-10-21 та на яку виготовлено паспорт місця видалення відходів (МВВ) за реєстраційним номером №5-4 від 02 червня 2014 року.
На думку відповідача, акт відбору ґрунтів від 28.10.2021 №71-10-21; протокол №71-12-21 вимірювання показників складу та властивостей ґрунтів від 02.12.2021 та розрахунок розміру відшкодування збитків від 22.02.2022 року прийняті з порушенням вимог Інструкції про зміст і складання паспорта місць видалення відходів від 14.01.1999 №12 та постанови Кабінету Міністрів України від 03.08.1998 №1216 "Про затвердження Порядку ведення реєстру місця видалення відходів", який згідно абзацу 2 пункту 3 Порядку визначає: "місця видалення відходів (далі - МВВ) спеціально відведені місця чи об`єкти (полігони, комплекси, котловани, споруди, ділянки надр тощо), на використання яких для видалення відходів отримано дозвіл від спеціально уповноважених органів у сфері поводження з відходами", просить суд врахувати дану обставину при розгляді справи.
3. Розгляд клопотання відповідача про залишення позову без розгляду.
Відповідач у відзиві на позовну заяву № 03-12/1091 від 09.05.2021 (вх.№ 3750 від 09.05.2024) із посиланням на пункт 3 частини 1 статті 226 ГПК України, просив про залишення позовної заяви без розгляду з тих підстав, що на розгляді Господарського суду Тернопільської області перебуває справа №921/217/24 за позовом виконувача обов`язків керівника Бучацької окружної прокуратури в інтересах держави в особі: Державної екологічної інспекції у Тернопільській області до відповідача Товстенської селищної ради Тернопільської області про відшкодування шкоди заподіяної внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства.
Позивач заперечуючи проти заявленого позивачем клопотання про залишення позову без розгляду, зазначив, що в провадженні Господарського суду Тернопільської області перебуває справа №921/217/24 за позовом виконувача обов`язків керівника Бучацької окружної прокуратури в інтересах держави в особі: Державної екологічної інспекції у Тернопільській області до відповідача Товстенської селищної ради Тернопільської області про відшкодування шкоди заподіяної внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства в розмірі 97 654,84 грн, що стосується псування (засмічення/забруднення) земель розташованих у населених пунктах с.Дорогичівка, с.Литячі, с.Нирків, с.Поділля, с.Свидова, с.Устечко, с.Шутроминці, с.Лисивці, с.Свершківці та с.Слобідка.
Суд, розглянувши подане позивачем клопотання про залишення позову без розгляду має за необхідне зазначити, що у справа № 921/217/24 про відшкодування шкоди заподіяної внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства в розмірі 97 654,84 грн, що стосується псування (засмічення/забруднення) земель розташованих у населених пунктах с.Дорогичівка, с.Литячі, с.Нирків, с.Поділля, с.Свидова, с.Устечко, с.Шутроминці, с.Лисивці, с.Свершківці та с.Слобідка, тоді як справа № 921/250/24 про відшкодування шкоди заподіяної внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства в розмірі 81 330,00грн, що стосується псування (засмічення/забруднення) земель розташованих у населених пунктах АДРЕСА_1 .
З наведеного слідує, що справи №921/217/24 та №921/250/24 різняться як підставами позову, так і доказами, якими обґрунтовуються ці підстави.
З огляду на наведене, суд відмовляє у задоволенні клопотання відповідача про залишення позову без розгляду.
4. Фактичні обставини, встановлені судом.
Розглянувши матеріали справи, доводи позивача, заперечення відповідача, дослідивши норми чинного законодавства, оцінивши подані докази в їх сукупності, з`ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, судом встановлено таке.
Відповідно до «Положення про Державну екологічну інспекцію у Тернопільській області» (далі - Інспекція), затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 01.03.2023 року № 44, Інспекція є територіальним органом Державної екологічної інспекції України та їй підпорядковується.
Інспекція згідно Положення, здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їй повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог природоохоронного законодавства.
Предметом спору є заявлені вимоги позивача Державної екологічної інспекції у Тернопільській області про стягнення з Товстенської селищної ради шкоди, завданої порушенням вимог природоохоронного законодавства в розмірі 81 330 грн 00 коп.
Як вбачається із матеріалів справи, у період з 10 по l5 червня 2021 року уповноваженими особами Державної екологічної інспекції у Тернопільській області на підставі наказу Інспекції №193 від 04.06.2021 року «Про проведення планової перевірки», направлення на проведення планової перевірки №216 від 07.06.2021 року, проведено планову перевірку Товстенської селищної ради Тернопільської області, щодо дотримання делегованих повноважень в частині здійснення контролю за дотриманням вимог природоохоронного законодавства.
До Товстенської селищної ради входять населені пункти: с.Дорогичівка, с.Свершківці, с.Хмелева, с.Литячі. с.Шутроминці, с.Устечко, с.Нирків, с.Нагоряни, с.Садки, с.Буряківка, с.Слобідка, с.Попівці, с.Кошилівці, с.Поділля, с.Ангелівка, с.Солоне, с.Рожанівка, с.Антонів, с.Свидова, с.Головчинці, с.Королівка, с.Ворвулинці, с.Гиньківці, с.Лисивці, с.Шипивці. Адміністративнй центр громади смт.Товсте.
Як встановлено судом, за наслідками проведеної перевірки, встановлено ряд порушень вимог природоохоронного законодавства, в тому числі недотримання вимог п. «и» ч. 1 ст. 21 Закону України «Про відходи», так як на підвідомчій ОТГ території виявлено факти несанкціонованих і неконтрольованих сміттєзвалищ, що відображено в акті перевірки №4 від 15.06.2021, з примірником якого ознайомлено селищного голову Івана Проданика.
Як зазначено позивачем, несанкціоновані сміттєзвалища виявлено у наступних населених пунктах:
на території с.Свершківці, земельна ділянка з кадастровим номером 6122089600:01:001:0940 площею 0,7 га.;
на території с.Дорогичівка, земельна ділянка з кадастровим номером 6122083000:01:002:0011, площею 0,5 га. та стихійні сміттєзвалища розміщені навколо даної земельної ділянки;
на території с.Литячі земельна ділянка у відпрацьованому кар`єрі площею 3га.:
на території с.Устечко, земельна ділянка площею l00 м. кв.:
на території с.Нирків, земельна ділянка 3 кадастровим номером б 122086600:01:002:2007, площею 1,2 га.;
на території с.Свидова, земельна ділянка площею l га.;
на території с.Лисивці, звалище відходів в межах прибережної захисної смуги р. Серет, площею 10 м. кв.;
на території с.Ворвулинці, земельна ділянка площею 1 га.;
на території с.Садки, земельна ділянка площею 0,8 га., у відпрацьованому кар`єрі та стихійне сміттєзвалище ТПВ біля церкви площею 25 м. кв., та при в`їзді в населений пункт у колишніх силосних ямах площею 30 м. кв;
на території с.Рожанівка земельна ділянка з кадастровим номером 6122087800:01:001:0936, площею 0,8 га.;
на території с.Солоне, земельна ділянка з кадастровим номером 6122087800:01:001:0981, площею 40 м.кв.;
на території с.Буряківка, земельна ділянка площею 0.5 га.;
на території с. Слобідка, у колишніх силосних ямах, земельна ділянка з кадастровим номером 6122087600:01:002:0009, площею 0,3 га.:
на території с.Кошилівці, земельна ділянка площею 0,8га. та несанкціоновані сміттєзвалища навколо даної ділянки;
на території с.Попівці, у відпрацьованому вапняковому кар`єрі, земельна ділянка площею 250 м.кв.;
на території с.Поділля, земельна ділянка площею 1,2га. ;
Разом з тим, в матеріалах справи відсутні докази щодо наявності у Органу місцевого самоврядування підтверджуючих документів, щодо виконання вимог ч. 10 ст. 12 Закону України «Про відходи» (що стосується визначення кількості, складу, властивостей, вартості відходів, рівня їх небезпеки для навколишнього природного середовища і здоров`я людини та вжиття заходів для визначення власника відходів).
Крім того, у справі відсутні докази на підтвердження реалізації селищною радою повноваження органу місцевого самоврядування, щодо визначення виконавця послуг з вивезення ТПВ з усієї громади на конкурсних засадах, відповідно до порядку встановленого КМУ від 16.11.2021 року № 1173 "Питання надання послуг з вивезення побутових відходів".
З метою усунення виявлених порушень, селищному голові видано Вимогу №1\2\2-11-2398 від 15.06.2021 року, якою орган місцевого самоврядування у термін до 15.09.2021 зобов`язано:
- розробити заходи, щодо приведення прибережної захисної смуги водних об`єктів, що знаходяться на території селищної ради у відповідність до цільового використання;
- розробити та затвердити схему санітарного очищення населених пунктів Товстенської ОТГ;
- організувати збирання та видалення побутових відходів від населення на території усієї громади в тому числі відходів дрібних виробників, створити полігон для їх захоронення, організувати роздільне збирання корисних компонентів цих відходів;
- розробити та затвердити місцеву та регіональну програми поводження з відходами;
- вирішити питання, щодо розміщення на своїй території об`єктів поводження з відходами, а саме об`єктів зі спалювання побутових відходів; об`єктів перероблення органічної складової, що є у складі ТПВ; об`єктів сортування побутових відходів;
- у повній мірі здійснювати контроль за раціональним та безпечним поводженням з відходами на своїй території;
- ліквідувати стихійні та несанкціоновані сміттєзвалища ТПВ на території Товстенської ОТГ;
- визначити кількісний склад, властивості, вартість відходів, рівень їх небезпеки для навколишнього природного середовища та здоров`я людини, вживати заходів для визначення власника відходів побутових відходів;
- визначити виконавця послуг з вивезення ТПВ та рідких побутових відходів на конкурсних засадах з території усієї громади;
- провести інвентаризацію та паспортизацію об`єктів благоустрою зеленого господарства, на яких розташовані зелені насадження та вести в подальшому реєстр зелених насаджень.
У період з 28 по 29 жовтня 2021 року уповноваженими особами Інспекції на підставі наказу Інспекції № 340 від 25.10.2021 «Про проведення позапланової перевірки», направлення на проведення позапланової перевірки №411 від 25.10.2021, проведено позапланову перевірку Товстенської селищної ради, Тернопільської області на предмет виконання органом місцевого самоврядування зобов`язань встановлених Вимогою №1\2\2\-11-2398 від 15.06.2021.
За наслідками перевірку, встановлено часткове виконання органом місцевого самоврядування Вимоги, а саме, що стосується п. 1 та п. 4., що відображено в акті перевірки №6 від 29.10.2021, з примірником якого ознайомлено в.о. селищного голови ОСОБА_1 .
Що стосується ліквідації стихійних та несанкціонованих сміттєзвалищ (згідно п. 7 Вимоги від 15.06.2021 №1\2\2-11-2398) органом місцевого самоврядування проведено лише часткову ліквідацію несанкціонованих сміттєзвалищ.
У відповідності до ст.10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" Товстенська селищна рада, як орган місцевого самоврядування, має забезпечувати на своїй території належне поводження з відходами, дбати про охорону навколишнього природного середовища, вживати заходів щодо ліквідації несанкціонованих і неконтрольованих відходів.
За невиконання органом місцевого самоврядування Вимоги суб`єкта владних повноважень, відносно посадової особи органу місцевого самоврядування складено протокол про адміністративне правопорушення №006301 (п. "ї" ч.2 ст.68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища") та протокол №006302 від 28.10.2021.
За наслідками розгляду справи про адміністративне правопорушення, винесено постанову про накладення адміністративного стягнення №52 від 28.10.2021 із накладенням адміністративного штрафу в розмірі 850 грн.
Примірники складених адміністративних матеріалів, отримано особисто уповноваженою особою органу місцевого самоврядування. Заходи з оскарження постанови про накладення адміністративного стягнення не вживалися. Зазначена сума штрафу сплачена в добровільному порядку.
Крім цього, уповноваженими особами Інспекції за наслідками позапланової перевірки проведено відбір проб ґрунту на несанкціонованих сміттєзвалищах, що не ліквідовані органом місцевого самоврядування згідно п. 7 Вимоги від 15.06.2021, що відображено в актах відбору проб ґрунту №64-10-21, №65-10-21, №68-10-21, №70-l0-21, №72-10-21, №73-10-21, №74-10-21, №76-10-21, №78-10-21, №79-10-21.
Щодо вищезазначених документів, жодних зауважень чи заперечень від селищної ради на адресу Інспекції не надходило.
Також, органу місцевого самоврядування повторно видано Вимогу № l\2-2- 11-4245 від 01.11.2021, щодо приведення у відповідність із законодавством виявлені порушення у сфері поводження з відходами, яку скеровано селищній раді рекомендованим листом.
За результатами лабораторних вимірювань, відділом інструментально-лабораторного контролю Інспекції, встановлено перевищення показників складу та властивостей проб ґрунтів на неліквідованих сміттєзвалищах.
Так, відповідно до протоколу вимірювань №71-12-21 від 02.12.2021, виявлено перевищення гранично допустимих концентрацій показників складу та властивостей ґрунту на земельній ділянці, що знаходиться між земельними ділянками з кадастровими номерами 6122081400:01:003:0002 та 6122081400:01:003:0004, площею 600 м.кв., яка розташована у с. Буряківка.
21.02.2022 року, у відповідності до Методики визначення розміру шкоди зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 27.10.1997 №171 (із змінами та доповненнями), проведено розрахунок шкоди, відшкодування збитків заподіяних навколишньому природному середовищу.
Товстенською селищною радою внаслідок допущення псування (засмічення) побутовими відходами земельної ділянки, що знаходиться між земельними ділянками з кадастровими номерами 6122081400:01:003:0002 та 6122081400:01:003:0004, площею 600 м.кв., розташована у с.Буряківка - становить 52 200,00 грн.
Відповідно до протоколу вимірювань №67-12-21 від 02.12.2021, виявлено перевищення гранично допустимих концентрацій показників складу та властивостей ґрунту на земельній ділянці, що знаходиться поблизу земельної ділянки з кадастровим номером б 122081400:02:001:0100, площею 80 м.кв., яка розташована у с. Кошилівці.
21.02.2022, у відповідності до Методики визначення розміру шкоди зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 27. l 0.1997 №171 (із змінами та доповненнями), проведено розрахунок шкоди, відшкодування збитків заподіяних навколишньому природному середовищу Товстенською селищною радою внаслідок допущення псування (засмічення) побутовими відходами земельної ділянки, що знаходиться поблизу земельної ділянки з кадастровим номером 6122081400:02:001:0100, площею 80 м.кв., розташована у с. Кошилівці - складає 5220,00 грн.
Відповідно до протоколу вимірювань №69-12-21 від 02.12.2021 виявлено перевищення гранично допустимих концентрацій показників складу та властивостей ґрунту на земельній ділянці, що знаходиться поблизу земельної ділянки з кадастровим номером 6122085400:03:001:0096, площею 250 м.кв., яка розташована у с. Попівці.
21.02.2022, у відповідності до Методики визначення розміру шкоди зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 27.10.1997 №171 (із змінами та доповненнями), проведено розрахунок шкоди, відшкодування збитків заподіяних навколишньому природному середовищу Товстенською селищною радою внаслідок допущення псування (засмічення) побутовими відходами земельної ділянки, що знаходиться поблизу земельної ділянки з кадастровим номером 6122085400:03:001:0096, площею 250 м. кв., розташована у с. Попівці - складає 21750,00 грн.
Відповідно до протоколу вимірювань №75-12-21 від 02.12.2021, виявлено перевищення гранично допустимих концентрацій показників складу та властивостей ґрунту на земельній ділянці з кадастровим номером 6122087800:01:001:0936, площею 120 м. кв., яка розташована у с. Рожанівка.
21.02.2022, у відповідності до Методики визначення розміру шкоди зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 27.10.1997 №171 (із змінами та доповненнями), проведено розрахунок шкоди, відшкодування збитків заподіяних навколишньому природному середовищу Товстенською селищною радою внаслідок допущення псування (засмічення) побутовими відходами земельної ділянки, з кадастровим номером 6122087800:01:001:0936, площею 120 м.кв., розташована у с.Рожанівка - складає 2 052,00 грн.
Відповідно до протоколу вимірювань №77-12-21 від 02.12.2021, виявлено перевищення гранично допустимих концентрацій показників складу та властивостей ґрунту на земельній ділянці з кадастровим номером 6122087800:01:001:0981, площею 16 м.кв., яка розташована у с.Солоне.
21.02.2022, у відповідності до Методики визначення розміру шкоди зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 27.10.1997 №171 (із змінами та доповненнями), проведено розрахунок шкоди, відшкодування збитків заподіяних навколишньому природному середовищу Товстенською селищною радою внаслідок допущення псування (засмічення) побутовими відходами земельної ділянки, з кадастровим номером 6122087800:01:001:0981, площею 16 м.кв., розташована у с.Солоне - складає 108,00 грн.
Таким чином, загальний розмір шкоди заподіяної навколишньому природному середовищу внаслідок засмічення земельних ділянок становить 81 330,00 грн. (52 200 +5220 + 21750 + 2052 + 108).
Позивачем з метою досудового врегулювання спору, 12.05.2022 року надіслано на адресу відповідача вимогу (претензію) № 1-1-21-1047, щодо добровільного відшкодування шкоди заподіяної засміченням земельних ділянок на загальну суму 172 411, 88грн, з якої 81330,00грн (52200+5220-21750-2052-108), що стосується шкоди заподіяної псуванням земель на неліквідованих сміттєзвалищах у с.Буряківка, с.Кошилівці, с.Попівці, с.Рожанівка. с.Солоне.
На отриману вимогу, органом місцевого самоврядування листом від 27.05.2022 року № 02-13/72/256 повідомлено, що Товстенька селищна рада як орган державного управління, орган виконавчої влади на території громади, що не є суб`єктом господарської діяльності не може з власного бюджету відшкодувати шкоду завдану довкіллю у власний бюджет, оскільки таке на думку Відповідача можна трактувати як нецільове використання бюджетних коштів.
5. Мотивована оцінка судом аргументів, наведених учасниками справи. Висновки суду із посиланням на норми закону.
Відповідно до статті 16 Конституції України забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи - катастрофи планетарного масштабу, збереження генофонду Українського народу є обов`язком держави.
Відносини у галузі охорони навколишнього природного середовища в Україні регулюються, зокрема, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища", Законом України "Про відходи", Законом України "Про охорону земель", Земельним кодексом України, а також іншим спеціальним законодавством.
Згідно зі статті 1 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" завданням законодавства про охорону навколишнього природного середовища є регулювання відносин у галузі охорони, використання і відтворення природних ресурсів, забезпечення екологічної безпеки, запобігання і ліквідації негативного впливу господарської та іншої діяльності на навколишнє природне середовище, збереження природних ресурсів, генетичного фонду живої природи, ландшафтів та інших природних комплексів, унікальних територій та природних об`єктів, пов`язаних з історико-культурною спадщиною.
Частиною 1 статті 5 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" встановлено, що Державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і не використовувані в економіці в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси.
Відповідно до статті 34 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" завдання контролю у галузі охорони навколишнього природного середовища полягають у забезпеченні додержання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища всіма державними органами, підприємствами, установами та організаціями, незалежно від форм власності і підпорядкування, а також громадянами.
Статтею 96 Земельного Кодексу України на землекористувачів покладено обов`язок додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля.
Згідно з приписами статті 35 Закону України "Про охорону земель" власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов`язані зокрема: дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України; забезпечувати використання земельних ділянок за цільовим призначенням та дотримуватися встановлених обмежень (обтяжень) на земельну ділянку та забезпечувати захист земель від ерозії, виснаження, забруднення, засмічення, засолення, осолонцювання, підкислення, перезволоження, підтоплення, заростання бур`янами, чагарниками і дрібноліссям.
Державному контролю підлягають використання і охорона земель, надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої рослинності, тваринного світу, морського середовища та природних ресурсів територіальних вод, континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України, природних територій та об`єктів, що підлягають особливій охороні, стан навколишнього природного середовища, а також дотримання заходів біологічної і генетичної безпеки щодо біологічних об`єктів навколишнього природного середовища при створенні, дослідженні та практичному використанні генетично модифікованих організмів у відкритій системі та додержання операторами вимог законодавства у сфері реєстрації викидів та перенесення забруднювачів і відходів.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 № 275 (далі Положення № 275), Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Пунктом 7 зазначеного Положення № 275 Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Згідно із пунктом 1 Положення про Державну екологічну інспекцію Центрального округу, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 20.02.2023 №30 (далі Положення №30), Державна екологічна інспекція Центрального округу (далі Інспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Відповідно до пункту 9 Положення №30 Інспекція наділена повноваженнями щодо вжиття в установленому порядку заходів досудового врегулювання спорів, виступає позивачем та відповідачем у судах.
Отже, Інспекція в цьому випадку є органом, уповноваженим державою здійснювати функції державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, зокрема, на території Полтавської області та наділена повноваженнями щодо звернення до суду із позовом про відшкодування шкоди, збитків і втрат, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства з питань, що належать до її компетенції.
Згідно із статті 1 Закону України "Про відходи" будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення, є відходами.
Вимоги щодо зберігання та видалення відходів встановлені статтею 33 Закону України "Про відходи". Так, згідно із приписами частини 4 статті 33 Закону України "Про відходи" зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності спеціальних дозволів, у яких визначені види та кількість відходів, загальні технічні вимоги, заходи безпеки, відомості щодо утворення, призначення, методів оброблення відповідно до встановлених лімітів та умови їх зберігання. Забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів, у тому числі побутових, у підземних горизонтах, на території міст та інших населених пунктів, на територіях природно - заповідного фонду, на землях природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико - культурного призначення, в межах водоохоронних зон та зон санітарної охорони водних об`єктів, в інших місцях, що може створювати небезпеку для навколишнього природного середовища та здоров`я людини. Захоронення відходів у надрах допускається у виняткових випадках за результатами спеціальних досліджень з дотриманням норм і правил, передбачених законодавством України (частини 7 ст. 33 Закону України "Про відходи").
Відповідно до статті 43 Закону України "Про відходи", яка кореспондується зі статтею 56 Закону України Про охорону земель", підприємства, установи, організації та громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства, іноземні юридичні особи зобов`язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про відходи, в порядку і розмірах, встановлених законодавством України.
Згідно зі статті 211 Земельного Кодексу України громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність, зокрема, за псування сільськогосподарських угідь та інших земель, їх забруднення хімічними та радіоактивними речовинами і стічними водами, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами.
Як зазначалося, підставою для звернення Виконуючого Державної екологічної інспекції у Тернопільській області з позовом стало вчинення відповідачем правопорушення, зафіксованого в актах перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства.
Як встановлено судом, за наслідками передвіки проведеної у період з 10 по 15 червня 2021 року Інспекцією встановлено порушення вимог природоохоронного законодавства, зокрема п. "и" ч. 1 ст. 21 Закону України "Про відходи", оскільки на підвідомчій території встановлено факти несанкціонованих і неконтрольованих сміттєзвалищ твердих побутових відходів, про що складено Акт № 4 від 15.06.2021 та на підставі якого видно Вимогу №1/2/2-11-2398, п. 7 якої зобов`язано ліквідувати стихійні та несанкціоновані звалища ТПВ на території Товстенської ТГ, у тому числі згідно акту перевірки від 15.06.2021 № 4, до 15.09.2021.
В подальшому, за наслідками позапланової перевірки з 28 по 29 жовтня 2021 року щодо виконання органом місцевого самоврядування зобов`язань встановлених Вимогою №1/2/2-11-2398, Інспекцією зафіксовано в Акті №6 від 29.10.2021 часткове її виконання.
При цьому, за невиконання п. 7 Вимоги №1/2/2-11-2398, на посадову особу органу місцевого самоврядування складено протоколи про вчинення адміністративного правопорушення від 28.10.2021 №006301, №006302 та за наслідками розгляду адміністративної справи винесена постанова про накладення адміністративного стягнення від 28.10.2021 №52.
Як уже зазначалося вище, Відділом інструментально-лабораторного контролю Інспекції було проведено відбір проб ґрунту на звалищах ТПВ, що не ліквідовані у встановлений строк, для встановлення факту забруднення та повторно Товстенській селищній раді видано Вимогу №1/2/2-11-4245 від 01.11.2021 щодо приведення у відповідність із законодавством виявлені порушення у сфері поводження з відходами, яка направлена на адресу відповідача.
При цьому, доказів відсутності порушень, встановлених Актами перевірки №4 та №6 відповідач суду не надав.
Разом з тим, суд має за необхідне зазначити, що відповідач не оскаржував у встановленому порядку законом порядку дії Державної екологічної інспекції у Тернопільській області щодо проведення таких заходів державного нагляду (контролю) чи її результатів, не заперечував факт засмічення та забруднення земельних ділянок, як не оскаржував у встановленому законом порядку розрахунку розміру відшкодування збитків, завданих внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства.
З огляду на наведене вище, суд враховує, що під час проведення планової та позапланової перевірок відносно Товстенської селищної ради по дотриманню вимог природоохоронного законодавства Державна екологічна інспекція у Тернопільській області діяла в межах чинного законодавства України, доказів відсутності порушень, встановлених актами перевірок від 15.06.2021 №4 та від 29.10.2021 №6, Товстенської селищної ради до суду не надано.
Статтею 1 Закону України "Про відходи" визначено, що відходами є будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення, і від яких їх власник позбувається шляхом утилізації чи видалення; побутові відходи - відходи, що утворюються в процесі життєдіяльності людини в житлових та нежитлових будинках (тверді, великогабаритні, ремонтні, рідкі, крім відходів, пов`язаних з виробничою діяльністю підприємств) і не використовуються за місцем їх накопичення; тверді відходи - залишки речовин, матеріалів, предметів, виробів, товарів, продукції, що не можуть у подальшому використовуватися за призначенням.
За частиною 2 статті 9 Закону України "Про відходи" територіальні громади є власниками відходів, що утворюються на об`єктах комунальної власності чи знаходяться на їх території і не мають власника або власник яких невідомий (безхазяйні відходи).
Згідно з статті 21 Закону України "Про відходи" органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують: виконання вимог законодавства про відходи; організацію збирання і видалення побутових відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, створення полігонів для їх захоронення, а також організацію роздільного збирання корисних компонентів цих відходів; здійснення контролю за раціональним використанням та безпечним поводженням з відходами на своїй території: ліквідацію несанкціонованих і не контрольованих звалищ відходів.
За статтею 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Товстенська селищна рада, як орган місцевого самоврядування, має забезпечувати на своїй території належне поводження з відходами, дбати про охорону навколишнього природного середовища, вживати заходів щодо ліквідації несанкціонованих і неконтрольованих відходів.
Не зважаючи на обізнаність щодо засмічення та забруднення земельних ділянок та заподіяних збитків навколишньому природному середовищу, внаслідок зазначеного, протягом тривалого часу відповідачем, як власником земельних ділянок, жодних заходів щодо поводження з відходами та притягнення до відповідальності осіб, винних у порушенні законодавства про відходи, не вжито.
Відповідно до статті 42 Закону України "Про відходи", в редакції чинній на час здійснення перевірки, особи, винні в порушенні законодавства про відходи, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільну чи кримінальну відповідальність за невиконання вимог щодо поводження з відходами (під час їх збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення та захоронения), що призвело до негативних екологічних, санітарно - епідемічних наслідків або завдало матеріальної чи моральної шкоди.
Відповідно до статті 56 Закону України "Про охорону земель" юридичні і фізичні особи, винні в порушенні законодавства України про охорону земель, несуть відповідальність згідно із законом. Застосування заходів дисциплінарної, цивільно-правової, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від відшкодування шкоди, заподіяної земельним ресурсам. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства України про охорону земель, підлягає відшкодуванню в повному обсязі.
Приписами статті 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" встановлено, що порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність (ч.1). Підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України (ч.4).
Положеннями статей 68, 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" передбачено, що підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршенням якості природних ресурсів. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.
Відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства, за своєю правовою природою є відшкодуванням позадоговірної шкоди, тобто деліктною відповідальністю.
Правове регулювання цивільно-правової відповідальності за завдання позадоговірної шкоди визначено у статті 1166 Цивільного кодексу України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Для застосування такої міри відповідальності необхідна наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення, а саме: протиправної поведінки особи, майнової шкоди, причинного зв`язку між протиправною поведінкою особи та шкодою і вини особи, яка завдала шкоду.
Відсутність хоча б одного з цих елементів виключає відповідальність за заподіяну шкоду.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного суду від 17.04.2018 року по справі № 909/285/16, від 04 травня 2022 року по справі № 922/3228/20.
У деліктних правовідносинах саме на позивача покладається обов`язок довести наявність шкоди, протиправність (незаконність) поведінки заподіювача шкоди та причинний зв`язок такої поведінки із заподіяною шкодою. У свою чергу відповідач повинен довести, що в його діях відсутня вина у заподіянні шкоди.
Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області здійснено розрахунок розміру відшкодування збитків, заподіяних державі відповідно до Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства внаслідок бездіяльності органу місцевого самоврядування, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 27.10.1997 №171.
Відповідно до п. 1.3. Методики вона застосовується під час встановлення розмірів шкоди від забруднення (засмічення) земель будь-якого цільового призначення, що сталося внаслідок несанкціонованих (непередбачених проектами, дозволами) скидів (викидів) речовин, сполук і матеріалів, внаслідок порушення норм екологічної безпеки у разі зберігання, транспортування та проведення вантажно - розвантажувальних робіт, використання пестицидів і агрохімікатів, токсичних речовин, виробничих і побутових відходів; самовільного розміщення промислових, побутових та інших відходів.
Згідно п. п. 3.2. - 3.3, 3.4, 3.5, 3.5.1, 3.6 Методики землі вважаються засміченими, якщо на відкритому ґрунті наявні сторонні предмети і матеріали, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища. Факти забруднення (засмічення) земель встановлюються уповноваженими особами, які здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства шляхом оформлення актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт забруднення та засмічення земель. Визначення обсягу забруднення земельних ресурсів у кожному випадку є самостійним завданням через різноманітність геоморфологічних, геологічних та гідрологічних умов. За наявності інформації про кількість (об`єм, маса) забруднюючої речовини, яка проникла у певний шар землі, визначаються площа, глибина просочування. При виявленні засмічення визначаються на місці обсяги засмічення відходами та інші показники, які необхідні для визначення розмірів шкоди. Об`єм відходів (куб.м), що спричинили засмічення, встановлюють за об`ємними характеристиками цього засмічення через добуток площі засмічення земельної ділянки та товщини шару цих відходів. Товщину шару відходів ділянки визначають вимірюванням. У випадках коли обсяг забруднення не може бути визначено відповідно до підпункту 3.4 цієї Методики, визначення обсягу забруднення земельних ресурсів здійснюється із застосуванням інструментально-лабораторного контролю, а у разі необхідності із залученням спеціалізованих організацій.
Відповідно до приписів природоохоронного законодавства умовою кваліфікації такого правопорушення, як засмічення земель, що є підставою для настання відповідальності та відшкодування шкоди, спричиненої таким засміченням, є доведення факту виявлення на відкритому ґрунті сторонніх предметів і матеріалів, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища, прямого чи опосередкованого шкідливого впливу на здоров`я людини.
Як вбачається з наданого позивачем розрахунку:
- внаслідок допущення псування (засмічення) побутовими відходами на земельній ділянці, що знаходиться між земельними ділянками з кадастровими номерами 6122081400:01:003:0002 та 6122081400:01:003:0004, площею 600 м. кв., розташована у с. Буряківка становить 52 200.00грн;
- внаслідок допущення псування (засмічення) побутовими відходами земельної ділянки, що знаходиться поблизу земельної ділянки з кадастровим номером 6122081400:02:001:0100, площею 80 м.кв., розташована у с.Кошилівці складає 5220,00грн;
- внаслідок допущення псування (засмічення) побутовими відходами земельної ділянки, що знаходиться поблизу земельної ділянки з кадастровим номером 6122085400:03:001:0096, площею 250 м.кв.. розташована у с.Попівці складає 21750,00грн;
- внаслідок допущення псування (засмічення) побутовими відходами земельної ділянки з кадастровим номером 6122087800:01:001:0936, площею 120м.кв.. розташована у с.Рожанівка складає 2052,00грн;
- внаслідок допущення псування (засмічення) на земельній ділянці, що знаходиться у відпрацьованому кар`єрі, поблизу земельної ділянки з кадастровим номером 6122087800:01:001:0981, площею 16 кв.м., розташована у с.Солоне складає 108,00грн.
Щодо складових розрахунку - з урахуванням наявних у справі доказів та наданих сторонами пояснень суд зазначений позивачем розрахунок вважає таким, що відповідає вимогам Методики.
Згідно з нормами абз. 8 п. 2 Методики, для констатації наявності правопорушення "засмічення земель'' достатньо встановити лише наявність на території земельних ділянок сторонніх предметів і матеріалів.
Охорона земель згідно Закону України «Про охорону земель» - це система правових, організаційних, технологічних та інших видів заходів, спрямованих на збереження і відтворення родючості, захисту від деградації, ведення сільськогосподарського виробництва з дотриманням ґрунтозахисних технологій та забезпечення екологічної безпеки довкілля.
Товстенською селищною радою Тернопільської області не забезпечено в повному обсязі виконання делегованих повноважень у сфері охорони навколишнього природного середовища.
На території ОТГ розміщено несанкціоновані місця видалення відходів, але щодо жодного з них не визначені території для їх законної дислокації, утому числі не організовано вибору земельних ділянок, прийняття відповідних рішень щодо їх спеціального використання та розроблення проектної документації на влаштування таких об`єктів, що с порушенням п.п. 71 п.б ч. 1 ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування".
В порушення вказаного Закону не здійснюється контроль за додержанням юридичними та фізичними особами у сфері поводження з побутовими та виробничими відходами, а також розгляд справ про адміністративні правопорушення у цій сфері. Відсутні фактичні дані про результати реалізації Товстенською радою таких повноважень.
Розміщення несанкціонованих сміттєзвалищ призводить до забруднення землі, підземних вод фільтратом сміттєзвалища, оскільки експлуатація сміттєзвалищ здійснюється без встановленої системи захисту підземних вод та вловлювання фільтрату. Вода, просочуючись крізь шари відходів, дощова (тала від снігу) "збагачується" різними хімічними речовинами, які утворюються у процесі розкладання відходів. Коли вода проходить крізь насипи необроблених відходів, утворюється токсичний (отруйний) фільтрат у якому поряд з органічними рештками наявні залізо, ртуть, цинк, свинець та інші метали з консервних бляшанок, батарейок та інших елементів, причому це все приправлено барвниками, пестицидами, миючими засобами та іншими хімікатами.
Відповідно, невжиття заходів, з вибору місць захоронення і нехтування засобами безпеки дозволяє небезпечним хімічним сумішам досягати водоносних горизонтів.
Враховуючи практику відшкодування шкоди внаслідок засмічення земель, обов`язковою складовою є доведення факту виявлення на відкритому ґрунті сторонніх предметів і матеріалів, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення землі, прямого чи опосередкованого шкідливого впливу на здоров`я людини.
Як зазначалося вище, Інспекцією за наслідками проведення позапланової перевірки відбиралися проби ґрунтів на засмічених земельних ділянках, не ліквідованих у встановлений Вимогою строк. За наслідками лабораторних вимірювань встановлено перевищення показників складу та властивостей проб ґрунтів, що підтверджується протоколами вимірювань.
Виходячи з приписів частини 1, 2 статті 167 ЗК України, що кореспондуються з частиною 1 статті 45 Закону України «Про охорону земель», господарська та інша діяльність, яка зумовлює забруднення земель і ґрунтів понад встановлені гранично допустимі концентрації небезпечних речовин, забороняється.
У відповідності до вимог частини 1 статті 1174 ЦК України, шкода, завдана фізичній або юридичній особі незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю посадової або службової особи органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування при здійсненні нею своїх повноважень, відшкодовується державою, Автономною Республікою Крим або органом місцевого самоврядування незалежно від вини цієї особи.
Виходячи з норм частини 4 статті 68 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища. в порядку та розмірах встановлених законодавством У країни.
Відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства, за своєю правовою природою є відшкодуванням позадоговірної шкоди. тобто деліктною відповідальністю.
За приписами статті 69 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», шкода заподіяна порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.
Загальне положення про цивільно-правову відповідальність за завдання позадоговірної шкоди визначено у статті 1166 Цивільного кодексу України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Для відшкодування завданої шкоди, необхідно довести такі факти як неправомірність поведінки особи; вина заподіювача шкоди; наявність шкоди; причинний зв`язок між протиправною поведінкою та заподіяною шкодою. Наявність усіх зазначених умов є обов`язковим для прийняття судом рішення про відшкодування шкоди.
Виходячи з п.п. 1.6. п. 1 Роз`яснення Вищого Господарського суду України «Про деякі питання практики вирішення спорів, пов`язаних із застосуванням законодавства про охорону навколишнього природного середовища» № 02-5/744 від 27.06.200l (із змінами та доповненнями), вирішуючи спір про відшкодування шкоди. заподіяної навколишньому природному середовищу, господарському суду слід виходити з презумпції вини правопорушника. Відповідно до п. 1.4 Порядку організації та проведення перевірок суб`єктів господарювання, щодо дотримання природоохоронного законодавства, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України №464 від 10.09.2008, акт перевірки - це документ. який є зокрема носієм доказової інформації про виявлені порушення вимог природоохоронного законодавства та його дотримання, а відтак, зазначений акт слід розцінювати, як належний доказ, яким зафіксовано факт вчинення правопорушення природоохоронного законодавства.
Таким чином, у даному випадку наявні усі елементи складу правопорушення: протиправна поведінка; причинний зв`язок між шкодою і протиправною поведінкою відповідача, адже шкода виступає об`єктивним наслідком поведінки відповідача через недотримання вимог природоохоронного законодавства: сама шкода; вина, яка полягає у недотриманні вимог природоохоронного законодавства, зокрема у ст. 33 Закону України «Про відходи» (у редакції чинній на момент виявлення порушення) та статтею 35 Закону України «Про охорону земель».
Щодо заперечень відповідача в частині стягнення нарахованого відшкодування у розмірі 52 200грн на земельну ділянку площею 600м2, що в с. Бур`яківка, Чортківського району, то суд має за необхідне зазначити таке.
Відповідач заперечуючи проти позову в частині стягнення нарахованого відшкодування в розмірі 52 200грн за земельну ділянку площею 600м2, що в с.Буряківка, Чортківського району, зазначив, що під час проведення перевірок не було враховано, що проби грунту земельної ділянки, на якій розміщені тверді побутові відходи за межами с.Буряківка, вироблений кар`єр та контрольної проби за межами ділянки №1 (25м на захід) та зафіксовані актом від 28 жовтня 2021 року № 71-10-21, виготовлено паспорт місця видалення відходів (МВВ) за реєстраційним номером № 5-4 від 02 червня 2014, затвердженого Директором департаменту екології та природних ресурсів Тернопільської обласної військової адміністрації від 02 червня 2014.
Позивач в заперечення викладеного зазначив, що пред`явлений відповідачем Паспорт місця видалення відходів від 02.06.2014, реєстраційний номер 5-4 (сміттєзвалище твердих побутових відходів у с.Буряківка, Заліщицький район, Тернопільська область) виготовлено на підставі замовлення Буряківської сільської ради, розташованого у південній частині с.Буряківка, без прив`язки до кадастрового номеру земельної ділянки та Проект паспорту місця видалення відходів (сміттєзвалище твердитх побутових відходів у с.Буряківка, Заліщицький район, Тернопільська область), проте зазначений документ не є документом дозвільного характеру, що надає право на проведення операцій у сфері поводження з відходами, а лише обліковує об`єкт і засвідчує відведене місце для виділення відходів.
Відповідно до пункту 2 «Порядку ведення реєстру місць видалення відходів» (надалі Порядок) затвердженого постановою КМУ № 1216 від 03.08.1998, реєстр місць видалення відходів це система даних, одержаних у результаті обліку та опису всіх об`єктів і спеціально відведених місць, де здійснюються операції з видалення відходів.
Пунктом 5 Порядку визначено, що на кожне місце видалення відходів складається спеціальний паспорт, у якому зазначається найменування і код відходів, їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації. Спеціальний паспорт складається власником МВВ відповідно до Інструкції про зміст і складання паспорта місць видалення відходів.
Відтак, з врахування наведеного та беручи до уваги, що здійснення операцій у сфері поводження з відходами дозволяється лише за наявності дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами на визначених територіях із дотриманням санітарних та екологічних вимог, який був відсутній у відповідача, станом на дату та час проведення перевірки, тому такі заперечення відповідача, судом відхиляються.
6. Загальний висновок.
Згідно зі статтею 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Відповідно до змісту пункту 3 частини 2 статті 129 Конституції України, статті 13, частини 1 статті 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести належними і допустимими доказами ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Принципи змагальності сторін та диспозитивності відображені і в статті 14, частині 4 статті 74 цього Кодексу, за змістом яких суд не може самостійно збирати докази, крім окремих визначених випадків.
Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (частина 1 статті 77 ГПК України).
Будучи обізнаним про перебування у провадженні Господарського суду Тернопільської області справи №921/250/24, відповідач не надав у встановленому законом порядку заперечень щодо наведених у позові обставин та доказів на їх підтвердження.
Згідно з статтею 41, пунктами 4,5 частини 2 статті 42 ГПК України сторони зобов`язані сприяти своєчасному, всебічному, повному та об`єктивному встановленню всіх обставин справи; подавати усі наявні у них докази в порядку та строки, встановлені законом або судом, не приховувати докази.
За таких обставин, позовні вимоги позивача підлягають до задоволення, шляхом стягнення з відповідача - Товстенської селищної ради (Тернопільська область: смт. Товсте, вул. Українська,84, індекс 48630, код ЄДРПОУ 02045722) на користь спеціального фонду Товстенської селищної ради на рахунок - UA UA848999980333119331000019737, код бюджету 24062100, ідентифікаційний код одержувача (ЄДРПОУ 37977599), отримувач ГУК у Тернопільській області, ТГ смт. Товсте - 81330 (вісімдесят одну тисячу триста тридцять) грн 00 коп. шкоди завданої порушенням вимог природоохоронного законодавства.
7. Судові витрати.
Згідно із нормами ГПК України розподіл судових витрат здійснюється за правилами статті 129 ГПК України.
Відповідно до частин 1,2 статті 129 ГПК України судовий збір покладається: 1) у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін; 2) у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Судовий збір, від сплати якого позивач у встановленому порядку звільнений, стягується з відповідача в дохід бюджету пропорційно розміру задоволених вимог, якщо відповідач не звільнений від сплати судового збору. Якщо інше не передбачено законом, у разі залишення позову без задоволення, закриття провадження у справі або залишення без розгляду позову позивача, звільненого від сплати судового збору, судовий збір, сплачений відповідачем, компенсується за рахунок держави в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються:
1) у разі задоволення позову - на відповідача;
2) у разі відмови в позові - на позивача;
3) у разі часткового задоволення позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
При поданні позовної заяви, позивачем, згідно платіжної інструкції № 184 від 18.04.2024 сплачено 3028 грн 00 коп. судового збору.
З огляду на задоволення позову, судовий збір покладається на відповідача у справі - Товстенську селищну раду.
Враховуючи зазначене вище, керуючись положеннями статей 2, 42, 86, 129, 233, 236, 238, 241, з 253 по 259 у сукупності з іншими статтями Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Товстенської селищної ради (Тернопільська область: смт. Товсте, вул. Українська,84, індекс 48630, код ЄДРПОУ 02045722) на користь спеціального фонду Товстенської селищної ради на рахунок - UA UA848999980333119331000019737, код бюджету 24062100, ідентифікаційний код одержувача (ЄДРПОУ) 37977599, отримувач ГУК у Тернопільській області, ТГ смт. Товсте - 81330 (вісімдесят одну тисячу триста тридцять) грн 00 коп. шкоди завданої порушенням вимог природоохоронного законодавства.
3. Судові витрати покласти на відповідача у справі - Товстенську селищну раду.
4. Стягнути з Товстенської селищної ради (Тернопільська область: смт. Товсте, вул. Українська,84, індекс 48630, код ЄДРПОУ 02045722) на користь Державної екологічної інспекції у Тернопільській області на рахунок - UA 738201720343140003000080912 3 028 (три тисячі двадцять вісім) грн 00 коп. судового збору.
5. Накази видати після набрання рішенням суду законної сили.
Позивач : Державна екологічна інспекція у Тернопільській області, вул. Шашкевича, 3, м. Тернопіль, 46008, (код ЄДРПОУ 37977693) ;
Відповідач: Товстенська селищна рада, вул. Українська, 84 смт. Товсте, Чортківський р-н., Тернопільська обл., 48630, (код ЄДРПОУ 02045722).
Рішення господарського суду набирає законної сили у порядку статті 241 ГПК України.
Апеляційна скарга на рішення суду подається у порядку, визначеному статтями з 253 по 259 ГПК України. Копію повного тексту рішення надіслати учасникам справи відповідно до вимог статті 242 ГПК України.
Повний текст рішення складено 24.10.2024
Учасники справи можуть отримати інформацію по справі на офіційному веб -порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб - адресою: https://te.court.gov.ua/sud5022.
Суддя В.Л. Гевко
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 17.09.2024 |
Оприлюднено | 28.10.2024 |
Номер документу | 122568923 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань про відшкодування шкоди |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Гевко В.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні