Рішення
від 25.10.2024 по справі 343/670/24
ДОЛИНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа №: 343/670/24

Провадження №: 2/343/305/24

Р І Ш Е Н Н Я

I М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 жовтня 2024 року м. Долина

Долинський районний суд Iвано-Франкiвської областi в складi:

головуючого судді Лицура І.М.,

секретаря судового засідання Бойків В.П.,

з участю адвоката Лютана З.Й.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Долина Калуського району Івано-Франківської області справу за позовом Управління соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації Івано-Франківської області до ОСОБА_1 про повернення коштів в сумі 88235,02 грн.,

В С Т А Н О В И В:

Управління соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації Івано-Франківської області звернулося в суд з позовом до ОСОБА_1 , в якому просили стягнути з відповідача на їх користь грошові кошти в сумі 88235,02 грн. В обґрунтування позовних вимог зазначили, що16.10.2020 року ОСОБА_1 повторно звернувся до Управління соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Разом із заявою ОСОБА_1 подано декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги. У декларації відповідачем зазначено, що він здійснює догляд за особою з інвалідністю 3 групи, а його дружина ОСОБА_2 за особою з інвалідністю 2 групи. Рішенням Управління відповідачу було призначено державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям. Відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» та Постанови КМУ № 250 від 24.02.2003 року «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям», виплата призначеної державної соціальної допомоги припиняється у разі, якщо непрацююча працездатна особа фактично не здійснювала догляд за особою, яка досягла 80-річного віку, або не надавала соціальних послуг з догляду відповідно до законодавства у зв`язку з перебуванням за кордоном сукупно більше ніж 60 днів протягом періоду отримання державної соціальної допомоги, - з місяця, наступного за місяцем, у якому надійшла інформація з Держприкордонслужби. З акту № 475 від 28.08.2021 року вбачається, що згідно даних Держприкордонслужби ОСОБА_1 та його дружина ОСОБА_2 перетнули державний кордон України, тому виплату допомоги їм припинено згідно постанови КМУ № 558 від 29.04.2004 року, а виплачену державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям за період з 01.04.2020 року по 30.09.2020 року та з 01.10.2020 року по 31.03.2021 року в сумі 88235,02 грн. зобов`язано повернути, також позбавлено відповідача права на звернення для призначення державної соціальної допомоги на 6 місяців, починаючи з 01.08.2021 року. 20 квітня 2022 року ОСОБА_1 надіслано повідомлення за № 899/08-08 про припинення надання державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та повернення надмірно виплачених коштів. Однак, відповідачем сума боргу не повернута, що й стало причиною для звернення до суду з даною позовною заявою.

Представник відповідача згідно ордеру на надання правничої (правової) допомоги серії АТ № 1065199 від 02.05.2024 року (а.с. 26) адвокат Лютан З.Й. подав відзив на позов (а.с. 24-25), в якому просив відмовити в задоволенні позовних вимог Управління соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації. Свої заперечення мотивував тим, що позивач посилається на ст. 7 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» та постанову КМУ № 558 від 29.04.2004 року, згідно яких, якщо сім`єю навмисно подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на державну соціальну допомогу та на визначення її розміру, виплата призначеної державної соціальної допомоги припиняється з місяця, в якому виявлено порушення; на наступний строк державна соціальна допомога може бути призначена не раніше ніж через шість місяців починаючи з першого числа місяця виявлення порушення. Однак, на час звернення відповідача до Управління із заявою про призначення соціальної допомоги 16.10.2020 року, вказані норми втратили чинність. Разом з тим, з наданого позивачем акту № 475 від 28.08.2021 року вбачається, що відповідач перебував за кордоном з 20.05.2020 року по 30.06.2020 року, що становить 41 день, а дружина останнього з 17.01.2020 року по 08.03.2020 року, що складає 51 день, тоді як позивач вказує на їх перебування за кордоном строком більше 60 днів. Крім того, позивачем пропущено строк позовної давності, оскільки відповідач заяву про призначення соціальної допомоги подав ще 16.10.2020 року, а позивач за захистом порушеного права звернувся до суду з позовом тільки через 3,5 роки.

В судове засідання представник позивача згідно довіреності № 25/01-04 від 03.01.2024 року (а.с. 3) ОСОБА_3 не з`явилася, подала до суду письмову заяву про розгляд справи за її відсутності, в якій вказала, що позовні вимоги підтримує та просить їх задоволити (а.с. 44).

Представник відповідача адвокат Лютан З.Й. в судове засідання також не з`явився, на електронну адресу суду подав заяву про розгляд справи без його та відповідача участі, в якій просив при ухваленні рішення взяти до уваги заперечення, наведені у заяві від 02.05.2024 року, та в задоволенні позову відмовити (а.с. 64-66).

Дослідивши та оцінивши здобуті й перевірені в судовому засiданнi докази в їх сукупності, суд вважає, що даний позов до задоволення не підлягає з наступних підстав.

Умови призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям визначеніЗаконом України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» та Порядком призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженимПостановою Кабінету Міністрів України № 250 від 24.02.2003 року.

Статтею 1 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям»визначено, що державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям - це щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї; малозабезпечена сім`я - сім`я, яка з поважних або незалежних від неї причин має середньомісячний сукупний доход нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї.

Відповідно дост.13вказаного Закону,контрольза правильністюпризначення івиплати державноїсоціальної допомоги,використання коштівДержавного бюджетуУкраїни,спрямованих нанадання такоїдопомоги,здійснює центральнийорган виконавчоївлади,що реалізуєдержавну політикуу сферідержавного контролюза додержаннямвимог законодавствапід часнадання соціальноїпідтримки. Під час надання державної соціальної допомоги проводиться перевірка майнового стану членів сім`ї в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до абзацу 5 пункту 16 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженогоПостановою Кабінету Міністрів України № 250 від 24.02.2003 року, виплата призначеної державної соціальної допомоги припиняється у разі виявлення, що непрацююча працездатна особа фактично не здійснювала догляд за особою, яка досягла 80-річного віку, або не надавала соціальних послуг з догляду відповідно до законодавства у зв`язку з перебуванням за кордоном сукупно більше ніж 60 днів протягом періоду отримання державної соціальної допомоги, - з місяця, наступного за місяцем, у якому надійшла інформація з Держприкордонслужби.

Як встановлено у судовому засіданні, 16.10.2020 року ОСОБА_1 повторно звернувся до Управління праці та соціального захисту населення Долинської районної державної адміністрації із заявою № 209 про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій та пільг за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям (а.с. 9).

Також ОСОБА_1 подавдекларацію про доходита майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги від 13.10.2020 року (а.с. 10-11), де у розділі ІІ власноруч зазначав, що він отримує дохід по догляду за особою з інвалідністю 3 групи, а його дружина ОСОБА_2 по догляду за особою з інвалідністю 2 групи; інші доходи відсутні.

На підставі поданих ОСОБА_1 документів та відповідно доЗакону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям»,йому було призначено державну соціальну допомогу малозабезпеченій сім`ї в розмірі 8083,17 за період з 01.10.2020 року по 30.11.2020 року, з 01.12.2020 року по 31.12.2020 року в розмірі 8363,56 грн. та з 01.01.2021 року по 31.03.2021 року в сумі 8862,96 грн., про що свідчить рішення Управління соціального захисту населення Долинської районної державної адміністрації від 22.01.2021 року (а.с. 7).

При призначенні допомоги відповідач був попереджений спеціалістами управління про порядок відмови в призначенні або припиненні виплати призначеної соціальної допомоги та про повернення надміру виплачених коштів у разі подання неповних чи недостовірних відомостей про доходи та майновий стан сім`ї, змін обставин, які можуть вплинути на отримання допомоги. Вказаний факт підтверджується підписами відповідача у заяві про призначення усіх видів соціальної допомоги тадекларації про доходита майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги.

Як вбачається з інформації, наданою Центром обробки спеціальної інформації Державної прикордонної служби України від 17.03.2021 року № 91-9643/0/15-21 (а.с. 8), згідно витягу з наявної у базі даних інформації щодо перетинання державного кордону України ОСОБА_4 та ОСОБА_5 у період з 01.01.2020 року по 30.06.2020 року встановлено факт перебування ОСОБА_1 за кордоном з 20.05.2020 року по 30.06.2020 року та ОСОБА_6 з 17.01.2020 року по 08.03.2020 року.

З метою здійснення контролю за правильністю використання коштів державного бюджету, спрямованих на надання соціальних допомог, головним державним соціальним інспектором відділу адміністративного забезпечення № 1 (м.Долина) ОСОБА_7 була здійснена перевірка даних Держприкордонслужби України про перетин кордону від 17.03.2021 року № 91-9643/0/15-21.

Згідно акту № 475 від 28.08.2020 року (а.с. 6), проведеною перевіркою встановлено, що ОСОБА_1 припинено допомогу по догляду з 20.05.2020 року, а його дружині ОСОБА_2 з 17.01.2020 року, оскільки ОСОБА_8 з 17.01.2020 року по 08.03.2020 року перебувала за кордоном, а ОСОБА_9 з 20.05.2020 року по 30.06.2020 року.

Як вбачається з довідки про отримання (неотримання) допомоги від 11.04.2022 року № 98 (а.с. 6), ОСОБА_1 нараховано переплату за період з 01.04.2020 року по 30.09.2020 року в розмірі 37116,24 грн., з 01.10.2020 року по 31.03.2020 року в розмірі 51118,78 грн., всього на суму 88235,02 грн.

Відповідно до повідомлення Управління соціального захисту населення Калуської райдержадміністрації № 899/08-08 від 20.04.2022 року (а.с. 5), ОСОБА_1 було повідомлено про те, що йому було надмірно виплачені кошти в сумі 88235,02 грн. та зобов`язано повернути їх.

Таким чином, судом встановлено, що між сторонами виникли спірні правовідносини з приводу повернення призначеної державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, отриманої без достатньої правової підстави.

З матеріалів справи вбачається, що підставами для припинення виплати соціальної допомогималозабезпеченій сім`їОСОБА_1 став акт № 475 від 28.08.2020 року, складений головним державним соціальним інспектором відділу адміністративного забезпечення № 1 (м.Долина) ОСОБА_7 , яким встановлено, що ОСОБА_8 з 17.01.2020року по08.03.2020року перебувалаза кордоном,а ОСОБА_9 з20.05.2020року по30.06.2020року,взв`язку з чим позивач дійшов висновку, що відповідач безпідставно отримував допомогу у сумі 88235,02 грн., оскільки протягом періоду отримання державної соціальної допомоги ОСОБА_1 та ОСОБА_2 перебували за кордоном сукупно більше ніж 60 днів кожний з них.

Однак, як вбачається з інформації, наданою Центром обробки спеціальної інформації Державної прикордонної служби України від 17.03.2021 року № 91-9643/0/15-21, у період з 01.01.2020 року по 30.06.2020 року встановлено факт перебування ОСОБА_1 за кордоном з 20.05.2020 року по 30.06.2020 року (41 день) та ОСОБА_6 з 17.01.2020 року по 08.03.2020 року (51 день).

За таких обставин, суд вважає, що позивач дійшов хибного висновку про те, що відповідач та його дружина перебували за кордоном кожен з них сукупно більше ніж 60 днів протягом періоду отримання державної соціальної допомоги, оскільки з матеріалів справи вбачається, що перебування ОСОБА_1 та ОСОБА_2 за кордоном в цілому мало місце менший проміжок часу, аніж визначений законом як підстава для припинення здійснення соціальних виплат (60 днів), а тому відсутні підстави для задоволення позову в зв`язку з його необгрунтованістю.

Як вбачається з ухвали суду від 22.03.2024 року (а.с. 14), позивачу відстрочено сплату судового збору до ухвалення судового рішення у справі, тому у відповідності з вимогами ст. 141 ЦПК України, в якій зазначено, що судові витрати, пов`язані з розглядом справи у разі відмови в позові покладаються на позивача, суму судового збору за подання до суду позовної заяви про повернення коштів в розмірі 3028,00 грн. слід стягнути з позивача в дохід держави.

На підставі викладеного, ст.ст. 1,7,13 Закону України«Про державнусоціальну допомогумалозабезпеченим сім`ям», ст.ст. 1212,1215 ЦК України, керуючись ст.ст. 259,263-265 ЦПК України, суд

У Х В А Л И В:

В задоволенні позову Управління соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації до ОСОБА_1 про повернення коштів в сумі 88235,02 грн. відмовити в зв`язку з його необгрунтованістю.

Стягнути з Управління соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації в дохід держави 3028,00 грн. (три тисячі двадцять вісім гривень) судового збору.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Івано-Франківського апеляційного суду в 30-денний строк з дня його проголошення.

Позивач: Управління соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації, що знаходиться за адресою: 77300, Івано-Франківська область м.Калуш вул. Чорновола, 12, код ЄДРПОУ: 03193436.

Відповідач: ОСОБА_1 , який проживає за адресою: АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 , паспорт серії СС номер: НОМЕР_2 , виданий Долинським РВ УМВС в Івано-Франківській області 14.02.1997 року.

Суддя:

СудДолинський районний суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення25.10.2024
Оприлюднено28.10.2024
Номер документу122579987
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів)

Судовий реєстр по справі —343/670/24

Рішення від 25.10.2024

Цивільне

Долинський районний суд Івано-Франківської області

Лицур І. М.

Ухвала від 13.06.2024

Цивільне

Долинський районний суд Івано-Франківської області

Лицур І. М.

Ухвала від 07.05.2024

Цивільне

Долинський районний суд Івано-Франківської області

Лицур І. М.

Ухвала від 16.04.2024

Цивільне

Долинський районний суд Івано-Франківської області

Лицур І. М.

Ухвала від 22.03.2024

Цивільне

Долинський районний суд Івано-Франківської області

Лицур І. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні